Elisa2 schreef:Teugeldrukmeter zegt genoeg of er met kracht gewerkt wordt of niet..want daar gaat het om, de met de hand afgedwongen hoofd/halshoudingen.
Maar als jij betere ideeen hebt dan hoor ik ze graag!

ja, maar wat vinden we dan teveel kracht? 500 gram, 1 kilo, 2 kilo?
Nogmaals; hoe gaat dat met paarden die van nature een zwaardere verbinding hebben?
Hoe gaan we om met mensen die thuis allerlei kunstgrepen uit gaan halen om hun ''te zware paard'' licht te maken?
Je kunt zeggen dat ik moet ophouden met trappen of kritisch zijn, maar ik heb volgens mij al gezegd dat ik vind dat de oplossing bij de FEI zit. Zij zullen moeten gaan bepalen wat ze willen, hoe ze dat willen bereiken en hoe ze omgaan met combinaties die er om welke reden dan ook niet aan voldoen.
Als de oplossing heel simpel was, was die er waarschijnlijk al geweest. Het is te simpel om te denken dat als we het losrijden mee gaan beoordelen we in de ring ook beter rijden gaan zien. Het probleem ligt immers lang niet altijd in het losrijden of trainen. Dat had je zelf toch ook al geconstateerd?
Paarden komen in onwijs veel variatie aan formatie en bouw. Die allemaal in hetzelfde malletje willen gieten gaat gewoon niet. De een heeft baat bij een bepaalde manier van losrijden, waar dat bij de ander totaal niet werkt. Als je het gaat hebben over houding, gaat bijvoorbeeld de duur van losrijden ook ter sprake komen, of hoeveel je mag galopperen en draven etc.
Het hele probleem in de dressuur is dat objectiveren praktisch onmogelijk is. Anders zater er waarschijnlijk allang computers te jureren in plaats van mensen. juist omwille van paardenwelzijn is het ook belangrijk de verschillen tussen paarden te kunnen blijven zien.