Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:14

996981 schreef:
De hals kun je ook zo ver buigen zonder die terugwerkende hand. i en ii zijn ook te bereiken doormiddel van kracht en fixatie.

:j sommige bieden het zelfs van nature aan. Mijn merrie kan je zo hele proeven rijden zonder maar 1x kracht te zetten. IMO moeten we ook af van dat vaste ‘neus er uit en oren hoogste punt’ ide want ik zie veel paarden juist veel meer gespannen worden in de bovenlijn op dat moment tegen wanneer ze er gewoon wat in mogen zakken.

Kijk naar hoe het dier geheel beweegt ipv naar drie of vier punten die ‘op X manier moeten zijn.’ Niet elk paard heeft de bouw om daarin fijn te kunnen bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:17

Natuurlijk, maar je moet er wel mensen neerzetten die kunnen zien of een paard er achter kruipt of dat deze met veel kracht wordt gereden. Mensen met kunde kunnen dit verschil wel zien.

Teugeldrukmeters mogen er ook best bij komen, ben benieuwd naar jullie ideeen.

En ja hoor, op de loodlijn fixeren is ook met de hand van voor naar achteren rijden. Sowieso dat hele veel met de hand rijden zou van mij erg zwaar afgestraft mogen worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:22

Elisa2 schreef:
Natuurlijk, maar je moet er wel mensen neerzetten die kunnen zien of een paard er achter kruipt of dat deze met veel kracht wordt gereden. Mensen met kunde kunnen dit verschil wel zien.

En ja hoor, op de loodlijn fixeren is ook met de hand van voor naar achteren rijden. Sowieso dat hele veel met de hand rijden zou van mij erg zwaar afgestraft mogen worden.

En die mensen gaan we dan ineens wel geloven? waar we een 5koppig jurypanel ter discussie stellen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:23

996981 schreef:
De hals kun je ook zo ver buigen zonder die terugwerkende hand. i en ii zijn ook te bereiken doormiddel van kracht en fixatie.

https://www.youtube.com/watch?v=2lD6tZYe2EA

Voor de duidelijkheid rollkur en hyperflexie, beide verboden. Hyperflexie is met de binnenhand terug en omhoog werken om de hals te flexen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:23

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

En die mensen gaan we dan ineens wel geloven? waar we een 5koppig jurypanel ter discussie stellen?

Kom eens met oplossingen ipv trappen.

Zie alleen maar weerstand..of wil je dit soort veranderingen zelf niet?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:25

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=2lD6tZYe2EA

Voor de duidelijkheid rollkur en hyperflexie, beide verboden. Hyperflexie is met de binnenhand terug en omhoog werken om de hals te flexen.

Ik weet wat het is. Het gaat om de grens wannéér je spreekt van de drie houdingen. Waar ligt de grens? 2cm te diep bij LDR zou ineens niet toegestaan zijn? Bij welke houding of welke druk en hoe ga je dat objectiveren?

Elisa2

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:26

Teugeldrukmeter zegt genoeg of er met kracht gewerkt wordt of niet..want daar gaat het om, de met de hand afgedwongen hoofd/halshoudingen.

Maar als jij betere ideeen hebt dan hoor ik ze graag! :-)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:37

Elisa2 schreef:
Teugeldrukmeter zegt genoeg of er met kracht gewerkt wordt of niet..want daar gaat het om, de met de hand afgedwongen hoofd/halshoudingen.

ja, maar wat vinden we dan teveel kracht? 500 gram, 1 kilo, 2 kilo?

Nogmaals; hoe gaat dat met paarden die van nature een zwaardere verbinding hebben?
Hoe gaan we om met mensen die thuis allerlei kunstgrepen uit gaan halen om hun ''te zware paard'' licht te maken?

Je kunt zeggen dat ik moet ophouden met trappen of kritisch zijn, maar ik heb volgens mij al gezegd dat ik vind dat de oplossing bij de FEI zit. Zij zullen moeten gaan bepalen wat ze willen, hoe ze dat willen bereiken en hoe ze omgaan met combinaties die er om welke reden dan ook niet aan voldoen.

Als de oplossing heel simpel was, was die er waarschijnlijk al geweest. Het is te simpel om te denken dat als we het losrijden mee gaan beoordelen we in de ring ook beter rijden gaan zien. Het probleem ligt immers lang niet altijd in het losrijden of trainen. Dat had je zelf toch ook al geconstateerd?

Paarden komen in onwijs veel variatie aan formatie en bouw. Die allemaal in hetzelfde malletje willen gieten gaat gewoon niet. De een heeft baat bij een bepaalde manier van losrijden, waar dat bij de ander totaal niet werkt. Als je het gaat hebben over houding, gaat bijvoorbeeld de duur van losrijden ook ter sprake komen, of hoeveel je mag galopperen en draven etc.

Het hele probleem in de dressuur is dat objectiveren praktisch onmogelijk is. Anders zater er waarschijnlijk allang computers te jureren in plaats van mensen. juist omwille van paardenwelzijn is het ook belangrijk de verschillen tussen paarden te kunnen blijven zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:07

pol013 schreef:
Elisa2 schreef:
https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en ... n-dressuur

De judging bias.

Nouja, zo blijft er tenminste wat te discussieren over voor ons. :D

Ja maar het punt is dus dat dat niet alleen een juryleden voorbehouden is. Dat we daar allemaal (altijd) 'last' van hebben.
Dus ook als wij naar een proef kijken.

Ja, daarom heb je snel 'stokpaardjes'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:49

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Nogmaals; hoe gaat dat met paarden die van nature een zwaardere verbinding hebben?
Hoe gaan we om met mensen die thuis allerlei kunstgrepen uit gaan halen om hun ''te zware paard'' licht te maken?

Je kunt zeggen dat ik moet ophouden met trappen of kritisch zijn, maar ik heb volgens mij al gezegd dat ik vind dat de oplossing bij de FEI zit. Zij zullen moeten gaan bepalen wat ze willen, hoe ze dat willen bereiken en hoe ze omgaan met combinaties die er om welke reden dan ook niet aan voldoen.

Als de oplossing heel simpel was, was die er waarschijnlijk al geweest. Het is te simpel om te denken dat als we het losrijden mee gaan beoordelen we in de ring ook beter rijden gaan zien. Het probleem ligt immers lang niet altijd in het losrijden of trainen. Dat had je zelf toch ook al geconstateerd?

Paarden komen in onwijs veel variatie aan formatie en bouw. Die allemaal in hetzelfde malletje willen gieten gaat gewoon niet. De een heeft baat bij een bepaalde manier van losrijden, waar dat bij de ander totaal niet werkt. Als je het gaat hebben over houding, gaat bijvoorbeeld de duur van losrijden ook ter sprake komen, of hoeveel je mag galopperen en draven etc.

Het hele probleem in de dressuur is dat objectiveren praktisch onmogelijk is. Anders zater er waarschijnlijk allang computers te jureren in plaats van mensen. juist omwille van paardenwelzijn is het ook belangrijk de verschillen tussen paarden te kunnen blijven zien.

Ik zeg ook niet dat jureren van het losrijden DE oplossing is. Alleen dat het wel kan meedragen aan een oplossing en paardvriendelijk rijden kan stimuleren.

Paarden die van nature een zware verbinding hebben..hm.. volgens mij kun je ze toch echt allemaal zo licht krijgen als je wilt. Anyways, ook daar zijn oplossingen voor. Eerst onderzoeken gaan doen met teugel drukmeter bij verschillende combinaties/ rijstijlen en niveau,s. Kijken wat normaal is qua 'druk'.Is allemaal een kwestie van verder uitwerken. Waar een wil is, is een weg.

En mensen die thuis kunstgrepen uithalen om hun paarden lichter te krijgen. Ja dat houdt je altijd denk ik, maar wat is het verschil met wat ze nu allemaal thuis doen om het in de ring voor elkaar te krijgen?

Ik heb het ook niet over paarden in dezelfde mal gieten. Iemand met kunde die beoordeelt zal toch ook echt verstand moeten hebben van conformaties en verschillen van bouw van de paarden in combinatie met rijtechnische kennis. Net zoals de jury,s nu.

Maar alleen zeggen dat de FEI moet veranderen zonder concreet te maken wat er dan moet of zou kunnen veranderen. Dat gaat niet werken denk ik. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:11

Elisa2 schreef:

De meesten verstoren echter ook het contact enorm. Die wat ik ken iig allemaal.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:20

Mensen kunnen niet jureren, dat heeft onderzoek uitgewezen. Ik ben voorstander van meer objectiveren: drukmeter op de teugels, sensor op de sporen en een computer die alles zo berekent of het binnen de grenzen blijft. Het liefst zou ik ook een sensor hebben op de halsspier, maar dat zal wel te ingewikkeld worden. Ik zie zoveel paarden met een in elkaar getrokken hals om het bij elkaar en op het achterbeen te houden. Ze mogen van mij ook AI inzetten, zet een paar camera's rondom de bak en de computer kan prima zien wat de houding is van een paard, wat de beenzetting is, of er sprake is van takt, of een paard zijn gewicht op het achterbeen heeft of op het voorbeen (wat de meeste paarden tegenwoordig hebben). Dan rolt er een objectief rapport uit. Een computer kent geen vooroordelen en voortrekkerij :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:34

Ayasha schreef:
996981 schreef:

:j sommige bieden het zelfs van nature aan. Mijn merrie kan je zo hele proeven rijden zonder maar 1x kracht te zetten. IMO moeten we ook af van dat vaste ‘neus er uit en oren hoogste punt’ ide want ik zie veel paarden juist veel meer gespannen worden in de bovenlijn op dat moment tegen wanneer ze er gewoon wat in mogen zakken.

Kijk naar hoe het dier geheel beweegt ipv naar drie of vier punten die ‘op X manier moeten zijn.’ Niet elk paard heeft de bouw om daarin fijn te kunnen bewegen.

Als ze erachter zakken, dan gaan ze op de voorhand en laten de verbinding met het achterbeen los. Dat doen ze vaak omdat ze nog te weinig kracht hebben. Maar ik geef dan nog lievere de teugel van voor meer ruimte dan dat ze erachter kruipen. Paarden moeten eerst op eigen benen leren lopen, we zijn veel teveel gewend ze van voor vast te houden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:37

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Ik zeg ook niet dat jureren van het losrijden DE oplossing is. Alleen dat het wel kan meedragen aan een oplossing en paardvriendelijk rijden kan stimuleren.

Paarden die van nature een zware verbinding hebben..hm.. volgens mij kun je ze toch echt allemaal zo licht krijgen als je wilt. Anyways, ook daar zijn oplossingen voor. Eerst onderzoeken gaan doen met teugel drukmeter bij verschillende combinaties/ rijstijlen en niveau,s. Kijken wat normaal is qua 'druk'.Is allemaal een kwestie van verder uitwerken. Waar een wil is, is een weg.

En mensen die thuis kunstgrepen uithalen om hun paarden lichter te krijgen. Ja dat houdt je altijd denk ik, maar wat is het verschil met wat ze nu allemaal thuis doen om het in de ring voor elkaar te krijgen?

Ik heb het ook niet over paarden in dezelfde mal gieten. Iemand met kunde die beoordeelt zal toch ook echt verstand moeten hebben van conformaties en verschillen van bouw van de paarden in combinatie met rijtechnische kennis. Net zoals de jury,s nu.

Maar alleen zeggen dat de FEI moet veranderen zonder concreet te maken wat er dan moet of zou kunnen veranderen. Dat gaat niet werken denk ik. :o

En ik denk dat filosoferen op een klein Nederlands forum ook niet bijdraagt aan de oplossing :)

Als je te ver gaat objectiveren (dus door middel van bijvoorbeeld drukmeters) ga je automatisch paarden in een mal gieten. Immers ga je daar uit van standaardwaarden en alles wat daarbuiten valt is niet goed. Dan kijk je dus niet meer naar het paard en de combinatie. Een paard dat achter de teugel gaat zou de teugel meter test dan wel halen, terwijl dat voor het paard zelf net zo schadelijk kan zijn.

En ja, paarden kun je zachter maken in de verbinding. Daar ligt juist de basis van de trainingsmethoden die nu (terecht) onder vuur liggen.

Volgens mij is een van de problemen juist dat de GP te moeilijk is voor veel paarden. Een paard dat een GP proef loopt levert echter geld op. Je ziet dat daar allerlei kunstgrepen worden uitgehaald om het paard toch GP te krijgen.

Ik denk persoonlijk dat de oplossing meer ligt in het versimpelen van de proeven (en meer ontspanningsoefeningen in de proeven). De top zal dan breder (kunnen) worden en de GP voor meer paarden bereikbaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:39

manubres schreef:
Ayasha schreef:

Als ze erachter zakken, dan gaan ze op de voorhand en laten de verbinding met het achterbeen los. Dat doen ze vaak omdat ze nog te weinig kracht hebben. Maar ik geef dan nog lievere de teugel van voor meer ruimte dan dat ze erachter kruipen. Paarden moeten eerst op eigen benen leren lopen, we zijn veel teveel gewend ze van voor vast te houden.

Meer teugel gaat meestal niet helpen als ze erachter kruipen… een paard met de voorkeur de verbinding te verbreken gaat die niet ineens opzoeken als de teugel langer (=weg naar verbinding nog verder weg) wordt. Juist proberen het paard weer naar de hand toe te krijgen vanuit het been, en vanuit daar de hals uit proberen te schuiven (alsof de teugels stokjes zijn) maar dat kan verrekte lastig zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:43

Maar simpele proeven heb je toch al op alle niveaus er onder? Het is toch niet voor niets het hoogste niveau?
Ik heb trouwens niets tegen meer ontspannings oefeningen tussendoor.

Denk eerder dat het probleem zit bij mensen die paarden te veel en snel forceren vanwege geld wat ermee gemoeid wordt. Maar dat is echt heel lastig aan te pakken.

Ik denk dat objectiveren naast het gewone jureren best een toevoeging kan zijn.

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... ldrukmeter

Dit is wel een leuk artikel over hoe de teugel druk meter werkt en wat een gemiddelde druk is. Te licht komt daar dus ook uit.

In mijn optiek doe je dus niet of/ of maar en/en.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:46

Elisa2 schreef:
Maar simpele proeven heb je toch al op alle niveaus er onder? Het is toch niet voor niets het hoogste niveau?
Ik heb trouwens niets tegen meer ontspannings oefeningen tussendoor.

Denk eerder dat het probleem zit bij mensen die paarden te veel en snel forceren vanwege geld wat ermee gemoeid wordt. Maar dat is echt heel lastig aan te pakken.

Ik denk dat objectiveren naast het gewone jureren best een toevoeging kan zijn.

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... ldrukmeter

Dit is wel een leuk artikel over hoe de teugel druk meter werkt en wat een gemiddelde druk is. Te licht komt daar dus ook uit.

In mijn optiek doe je dus niet of/ of maar en/en.

Ja dat klopt, maar het niveau is steeds moeilijker geworden en de rek lijkt er nu gewoon uit. We kunnen in deze lijn doorgaan, maar dan krijg je denk ik dat we paarden moeten fokken met zoveel talent dat het weer ten koste gaat van de rijdbaarheid. Dat zien we nu al een beetje.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:49

Interessant maar wel heftig...dat een paard tot 1 kilo zou kunnen verdragen vind ik al veel, maar dat er dan 5-6 kilo wordt gezet op de teugel...jeemienee...Heel goed voor bewustwording dus. Maar wel een artikel uit 2015. Niks mee gedaan in de sport. Ruiters willen denk ik liever onbewust blijven :x

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:55

Nou dat denk ik niet, ik denk dat het ook erg interessant is voor de lagere niveaus aangezien daar de meeste druk zit. Echter kunnen ze pas een goed contact krijgen na wat meer ervaring. Daar zit denk ik de crux.

Ja oke, daar heb je een punt. Hervorming van de proeven zou dan zeker een positieve bijdrage kunnen leveren. Naast het beoordelen van het losrijden. Eigenlijk zou alles zo hervormd moeten worden dat de nadruk gaat liggen op het goed gereden zijn in harmonie en dan de uitvoering van de oefening.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:58

Elisa2 schreef:
Nou dat denk ik niet, ik denk dat het ook erg interessant is voor de lagere niveaus aangezien daar de meeste druk zit. Echter kunnen ze pas een goed contact krijgen na wat meer ervaring. Daar zit denk ik de crux.

Ja oke, daar heb je een punt. Hervorming van de proeven zou dan zeker een positieve bijdrage kunnen leveren. Naast het beoordelen van het losrijden. Eigenlijk zou alles zo hervormd moeten worden dat de nadruk gaat liggen op het goed gereden zijn in harmonie en dan de uitvoering van de oefening.

Eens. Maar hoe meetbaar is harmonie?

Elisa2

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:00

Goede vraag.. harmonie is denk ik niet te meten maar wel te zien en te voelen. (kippenvel)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:06

Elisa2 schreef:
Goede vraag.. harmonie is denk ik niet te meten maar wel te zien en te voelen. (kippenvel)

Ik denk zelf dat het kippevel effect absoluut niet gehanteerd moet worden. Er waren grote getallen mensen die van Gal en zijn optredens in het verleden kippevel kregen en die optredens waren echt niet anders als nu.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:23

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk zelf dat het kippevel effect absoluut niet gehanteerd moet worden. Er waren grote getallen mensen die van Gal en zijn optredens in het verleden kippevel kregen en die optredens waren echt niet anders als nu.

Bel de kranten want ik ben het eens met Benzz :=

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:28

Elisa2 schreef:

Ik ben het er ook mee eens, technische gedeelte ondergeschikt aan het Skala...ongedwongen, lossigheid, ontspanning (aanspanning in ontspanning), op eigen benen, takt, recht gerichtheid, impuls (een actief achterbeen en geen wapperend voorbeen) etc...en dat gieten in een computerprogramma met sensoren bij de ruiter en dan kan de computer je de uitslag geven :o Super objectief! *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:54

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Roept bij mij de vraag op..kan er ook absolute harmonie ontstaan bij een minder fijne rijstijl maar een ruiter die wel veel gevoel heeft? Edward van toen is niet de Edward van nu.

Ben benieuwd hoe jullie denken dat harmonie het beste te beoordelen is.