Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:11

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, andere dieren vervullen ook een rol maar die rol is voor mij verschillend dan de rol die paarden vervullen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring.

Ja, wat mij betreft ook. Er is niets wat ook maar enigzins vergelijkbaar is.

(En dat geldt rondom de paarden ook weer voor paardrijden zelf. Omgang met paarden is heel fijn maar paardrijden raakt dingen die ik vanaf de grond niet ervaar.)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:12

Alles kun je zo gaan zitten beargumenteren.

Ik vind ook niet dat iedereen het recht heeft om binnen een kwartier van een manege af te wonen. Ook niet dat iedereen maar op een paard moet kunnen en mogen stappen.

Maar ik zou het wel om diverse reden heel jammer vinden als maneges compleet zullen verdwijnen. Het is een deel van mijn leven een groot deel. En paarden zijn ook onderdeel van de geschiedenis. En dat blijft interessant als mensen paarden kunnen blijven zien zeg maar. Mogen mages voor mij veranderen? Zeker.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:31

Ik vind het eigenlijk net als Elisa ook heel jammer dat kinderen steeds minder opgroeien met paarden in hun omgeving. Mja, ik ben zelf doordrongen van paarden en nog erger, van jong tot nu compleet ondergedompeld in de wereld van de 'manege'. Mijn mening is dus gekleurd...

Zorgen dat kinderen (of überhaupt mensen) paarden nog leren kennen gaat ten koste van het welzijn van het paard. En hoeveel 'welzijn' mag het kosten???

In China hebben ze in de steden de paarden weer binnen gehaald. Je kan er aaien en leren rijden op het dak van een winkelcentrum. Valt véél over te zeggen natuurlijk. Het effect van het omgaan met dieren voor stadsmensen geeft zoveel openbaringen...

Het hele morele vraagstuk van de rol van het paard is hier in NL (vooral) op zo'n scherp snijvlak komen te staan. En dan nog het meeste onder de paardenmeisjes zelf.

En dan ook nog de discussie over welzijn... Ik heb paarden op het platteland gezien die in een groep altijd buiten konden grazen. Maar die niet gezond of goed verzorgd waren. En paarden in marmeren stallen die het aan niets ontbrak behalve gras en een groepje vrienden. Wie had het beter? Geen van beiden natuurlijk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:33

BeFunny schreef:
Mogen mages voor mij veranderen? Zeker.

Het is natuurlijk wel interessant om te kijken waar maneges kunnen veranderen om en rendabel én toegankelijk, én passend bij de huidige welzijnswensen te voldoen.

Ik denk dat het openblijven van veel maneges hier op stukloopt namelijk....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:36

Fly_high schreef:
Janneke2 schreef:
Paardenwelzijn op een manege heeft niets te maken met 'maar één uur lopen'.
... ik heb jaren lang les gehad van militairen. (En ik ben te veel pacifist om het in alles met "de" cavalerie eens te zijn.)

Om voorbereid te zijn op de oorlog |( |( liepen de dieren een uur of acht per dag.
Accoord, geen beginners op hun rug. Recruten gingen sadistisch lang aan de longe - maar zaten na een week of zes 'als een huis'.
... laten we dat nu doen met Joker, voltige (graag ook rechtsom) en ruiterfitheid!

En cavalerie paarden werden in vredestijd 'gewoon' een jaar of 25 in actieve dienst.

Ik zoek dus paardenwelzijn in 'ruiters direct GOED leren zitten',
veel afwisseling in de lessen,
paddocks en weides en samen spelen,
van tijd tot tijd buiten rijden,
en een 'manegeklimaat' waarbij je om negen uur 'smorgens welkom bent, meeklust als het zo uitkomt en zo tegen zessen 'sleuren' pa of moe je weer naar huis.

Ik toen ik uit de Randstad vertrok kende ik echt maneges die zo werkten.

Ja ja en vroeger werkten kinderen in de mijnen en andere fabrieken en moest men met hongerwinter tulpenbollen eten, je herinnert je het vast nog wel, maar hoe is dit allemaal weer relevant voor de discussie?

Wat je allemaal aandraagt heeft bijna 0 te maken met welzijn van manegepaarden. Mag je mij ook al die maneges in de Randstad aanwijzen waar paarden elke dag samen in de wei of in de paddock spelen :)

Ik ken er 1 :') Zelfs voordat ze 24/7 buiten kwamen te staan, kwamen ze elke dag al samen in de paddock of weide. Maar het is idd heel erg zoeken.
Want een paar km verder was een manege waar ze bijna nooit buiten kwamen. Iig niet elke dag. Een uurtje in de bak na een vrije dag was de vrije beweging.

Alleen waar ligt de grens of iets een manege is of zogenaamd iets privé waar ze lesjes geven? Als er daar speciaal pony's staan voor die lessen valt het voor mij ook gewoon onder manege.

Cioccolato

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:53

Maar waar vroeger iedereen opgroeide met een paard, groeit nu iedereen op met een tablet en telefoon. Het leven verandert..
Soms is een verandering jammer, maar is het 'nou eenmaal zo'.

De 1 neemt een goedkope telefoon om paard te rijden, de ander gaat niet op vakantie om een eigen paard te onderhouden, weer een ander werkt 70 uur om een huis te kopen etc etc.
Dus nee. Maneges hoeven niet maar zo goedkoop mogelijk te blijven dan toch?
Ik denk dat ze gewoon echt te goedkoop zijn in vergelijking met wat een paard kost, maar ook de randzaken..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:56

MyWishMax schreef:
[
Alleen waar ligt de grens of iets een manege is of zogenaamd iets privé waar ze lesjes geven? Als er daar speciaal pony's staan voor die lessen valt het voor mij ook gewoon onder manege.

Dat tweede is een goede want die vind ik niet vallen onder een manege. Wss liggen die prijzen ook hoger..

Ik zie een manege als massa. Paarden lopen 2 of 3 uur op een dag, mrt z'n 10en in een les. Brengt veel op dus prijs van 1 les is laag.
Minder massa, meer kosten is niet rendabel want mensen willen het niet betalen.. dus blijft die massa in stand. Ik zou juist het tweede wat jij noemt liever zien. En dat kost meer, maar nogmaals zie ik dat liever als 'manege'

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:00

Ondanks dat mijn paarden mij enorm hebben geholpen mijn leven door vind ik niet dat het alleen voor paarden geldt. Daar kun je idd ook andere dieren invullen.
Dus dat daarom iedereen toegang met paarden moet hebben, nee kan ik het niet mee eens zijn.
En zeker niet dat de prijs dan maar laag moeten blijven.
Hij is altijd wel voor iemand te hoog, verdient die dan geen paarden? Waar blijf je dan?

En het is ook nog wat Cioccolato zegt.
Wat heeft iemand er zelf voor over om die paarden wel in het leven te hebben.
Ik was 11 toen ik met alles meehielp. Sorry maar zie ze dat nu niet meer doen, maar dan de ouders wel klagen met mij vlindertje kan niet paardrijden...mwwah....

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:06

Kelly_ann schreef:
BeFunny schreef:
Mogen mages voor mij veranderen? Zeker.

Het is natuurlijk wel interessant om te kijken waar maneges kunnen veranderen om en rendabel én toegankelijk, én passend bij de huidige welzijnswensen te voldoen.

Ik denk dat het openblijven van veel maneges hier op stukloopt namelijk....

Ja dat is wel een ding.
Ik denk dat er bedrijven zijn die het al anders doen. Kijk bijv naar The Mill ranch.

Voor mij hoeft een traditionele manege dus niet zozeer te blijven en ik zou graag zien dat het welzijn van paarden voorop staat en dat kost dan meer. Maar mensen betalen voor alles meer tegenwoordig. Waarom zou dat bij paardensport niet kunnen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:46

Ik denk eerlijk gezegd dat de animo voor paard rijden onder de kinderen aan het af nemen is deze huidige tijd.
Dit omdat ze idd heel andere levens hebben dan wij vroeger.
Wij hadden geen tablets. Speelden buiten...
Hadden Ponypark slagharen waar in mijn geval dan mijn liefde voor paardrijden is ontstaan omdat mijn ouders een week lang een kleine pony hadden gehuurd bij het huusje waar we in verbleven.. Dat bestaat ook al niet meer.
Vroeger had je ponykampen. Ik weet niet of dat uberhoupt nog bestaat!?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:48

Jazeker bestaan ponykampen nog!

Bij de eerdere manege van straaten de leukste kampen gehad! En dan praat ik over 40 jaar geleden en ze zijn er nog steeds!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:56

Fly_high schreef:
Janneke2 schreef:
Paardenwelzijn op een manege heeft niets te maken met 'maar één uur lopen'.
... ik heb jaren lang les gehad van militairen. (En ik ben te veel pacifist om het in alles met "de" cavalerie eens te zijn.)

Om voorbereid te zijn op de oorlog |( |( liepen de dieren een uur of acht per dag.
Accoord, geen beginners op hun rug. Recruten gingen sadistisch lang aan de longe - maar zaten na een week of zes 'als een huis'.
... laten we dat nu doen met Joker, voltige (graag ook rechtsom) en ruiterfitheid!

En cavalerie paarden werden in vredestijd 'gewoon' een jaar of 25 in actieve dienst.

Ik zoek dus paardenwelzijn in 'ruiters direct GOED leren zitten',
veel afwisseling in de lessen,
paddocks en weides en samen spelen,
van tijd tot tijd buiten rijden,
en een 'manegeklimaat' waarbij je om negen uur 'smorgens welkom bent, meeklust als het zo uitkomt en zo tegen zessen 'sleuren' pa of moe je weer naar huis.

Ik toen ik uit de Randstad vertrok kende ik echt maneges die zo werkten.

Citaat:
Ja ja en vroeger werkten kinderen in de mijnen en andere fabrieken en moest men met hongerwinter tulpenbollen eten, je herinnert je het vast nog wel, maar hoe is dit allemaal weer relevant voor de discussie?

Deze alinea vind ik persoonlijk niet zo relevant.
Citaat:
Wat je allemaal aandraagt heeft bijna 0 te maken met welzijn van manegepaarden.

Oh...?
Een pleidooi om ruiters snel en goed te leren zitten
paarden lekker paard laten zijn,
afwisseling in de lessen en bijvoorbeeld strandritten zoals dat destijds bij de Ripse ruiters was.
.... nul relevant?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:07

Zitles is het allerbelangrijkste om te leren paardrijden. In de huidige McDonald's maatschappij is het als instructeur die daar zeer fanatiek in is helaas onmogelijk. Zonder onafhankelijke zit, kun je niets. Maar ja, zelfs op topniveau zitten ze met de voeten vooruit, bol in de rug en hangend aan de mond. Om over de zadels met extreme wrongen niet te spreken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:29

Ibbel schreef:
Kirrietje schreef:
Volgens mij fok je niet ook zomaar een "manegepaard". Die moeten inderdaad dood braaf en bevestigd zijn en onervaren ruiters aankunnen. Ik zie een 4 jarige dat niet doen, voordat die de lessen in kunnen zit je denk ik minimaal op 6 jaar.

En dat is dus het probleem dat aangestipt wordt. Vroeger (40-50 jaar geleden) had je paarden die wel gewoon mak geboren werden. Die gewoon bij wijze van spreken in de les ingereden werden. Gewoon met 3 jaar, en dan werden ze ook nog zonder blessures 20 ook.
Dat bloed is er nu gewoon niet meer. Overal zit volbloed/ril bloed in waar dat niet meer mee kan.

Ik dek dus bewust mijn merries om de gok huis tuin keuken pony te kunnen fokken. Gewoon simpel vaak bruine grof sterk beenwerk (uiteraard niet te grof) en goed in het vlees pony's. Tot nu toe altijd wel goed gelukt, en ja de meeste met drie jaar opstappen en aanrijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:34

Benzz schreef:
Zitles is het allerbelangrijkste om te leren paardrijden. In de huidige McDonald's maatschappij is het als instructeur die daar zeer fanatiek in is helaas onmogelijk. Zonder onafhankelijke zit, kun je niets. Maar ja, zelfs op topniveau zitten ze met de voeten vooruit, bol in de rug en hangend aan de mond. Om over de zadels met extreme wrongen niet te spreken.

Dit hoor ik al 25 jaar geloof ik, behalve de dikke wrongen dan... Die had je toen nog niet echt. En die zijn ook nog niet echt doorgedrongen tot de manege. Dat is dan misschien weer een gelukje? :+

Maar in beter leren zitten heb je nog geen tiende te pakken van de 'oplossing'.
En het staat verder ook nog totaal los van de reden dat maneges verdwijnen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:36

StalNollie schreef:
Ik dek dus bewust mijn merries om de gok huis tuin keuken pony te kunnen fokken. Gewoon simpel vaak bruine grof sterk beenwerk (uiteraard niet te grof) en goed in het vlees pony's. Tot nu toe altijd wel goed gelukt, en ja de meeste met drie jaar opstappen en aanrijden.

En als de mens zich nu eens zou toeleggen op het fokken van nuchtere ponyruiters met de handen uit de mouwen, dan zie ik nog wel toekomst voor onze sport!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:40

Ook dat ... De echte vroegere pennys meisjes (jongens) niet aan te komen als verzorgertjes voor je pony's

Als ze alleen al kijken naar de Pony vallen ze er nog af hahaha. Moet ook wel zeggen dat de meeste lessen die gegeven worden bar en bar slecht zijn

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:42

Benzz schreef:

Bij de eerdere manege van straaten de leukste kampen gehad! En dan praat ik over 40 jaar geleden en ze zijn er nog steeds!

Geweldig was dat toch! Leuk dat het er nog is
Ik ging met Manege AnyDale.
Reden ook zelf de ponys heen of terug. Lag er aan welke week je er was

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:47

Popstra schreef:
Benzz schreef:

Geweldig was dat toch! Leuk dat het er nog is
Ik ging met Manege AnyDale.
Reden ook zelf de ponys heen of terug. Lag er aan welke week je er was

Any dale: hoe heet ze ook alweer, akkie of zo. Zat bij mij op de opleiding!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:10

Cioccolato schreef:
MyWishMax schreef:
[

Dat tweede is een goede want die vind ik niet vallen onder een manege. Wss liggen die prijzen ook hoger..

Ik zie een manege als massa. Paarden lopen 2 of 3 uur op een dag, mrt z'n 10en in een les. Brengt veel op dus prijs van 1 les is laag.
Minder massa, meer kosten is niet rendabel want mensen willen het niet betalen.. dus blijft die massa in stand. Ik zou juist het tweede wat jij noemt liever zien. En dat kost meer, maar nogmaals zie ik dat liever als 'manege'

Nouja, die bij ons heet manege, maar hebben geen 10 mensen in de lessen en zijn meeste dagen maar 2 of 3 lessen die niet elk paard loopt. Dus paard loopt 1 of 2 uur per dag. Hebben ook geen 30 pony's lopen.

De andere privé stallen die ik ken hebben maar net een paar minder pony's staan en die hebben ook meerdere lessen per dag of maar 2 lesdagen maar dan wel meerdere uren. := daarom dus de vraag waar de grens ligt. Die lijken kleinschalig, maar uren ligt gelijk bijvoorbeeld. Misschien omdat die van ons dus niet de echte massa heeft, dat kan ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:31

DuoPenotti schreef:
Ondanks dat mijn paarden mij enorm hebben geholpen mijn leven door vind ik niet dat het alleen voor paarden geldt. Daar kun je idd ook andere dieren invullen.
Dus dat daarom iedereen toegang met paarden moet hebben, nee kan ik het niet mee eens zijn.
Hij is altijd wel voor iemand te hoog, verdient die dan geen paarden? Waar blijf je dan?

Ik was 11 toen ik met alles meehielp. Sorry maar zie ze dat nu niet meer doen, maar dan de ouders wel klagen met mij vlindertje kan niet paardrijden...mwwah....

Ik zeg nergens dat het aan moet komen waaien he? :D

Wel dat de toegankelijkheid er moet blijven maar dat kan ook via kinderboerderij of zorgboerderij pony's. Contact betekent ook niet direct rijden.

Het is niet erg als mensen er moeite voor moeten doen. Dat is iets wat imo bij het leven hoort, zolang er maar wel mogelijkheden zijn. :)

Christtinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:39

Er is gewoon meer geld te verdienen met de verkoop van paarden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:20

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Wel dat de toegankelijkheid er moet blijven maar dat kan ook via kinderboerderij of zorgboerderij pony's. Contact betekent ook niet direct rijden.

Het is niet erg als mensen er moeite voor moeten doen. Dat is iets wat imo bij het leven hoort, zolang er maar wel mogelijkheden zijn. :)

Maar er zullen toch altijd wel mogelijkheden zijn?
Uur reistijd bijvoorbeeld. Maar dat zullen teveel ouders in de stad die gewend zijn dat alles om de hoek zit niet zien zitten.
En die kinderen zijn ook niet anders gewend.

Lees je ook met andere onderwerpen half uur fietsen, poeh peoh , terwijl zoveel buitengebied bewoners dat al naar school fietsen, maar dus ook voor andere activiteiten in de stad.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:51

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar, dingen kosten geld. En dat willen of kunnen we niet altijd betalen. Ik denk dat het ook zeer gezond is voor kinderen om te leren dat dingen geld kosten, en paarden al helemaal. Dus, wie gaat dat betalen? De gemeente, omdat jij vind dat ieder kind recht heeft op gratis paardenliefde? Of wijzelf? Paardenbedrijvensubsidie om paarden maar laagdrempelig beschikbaar te houden voor iedereen?

Ik vind het zo gek dat mensen denken overal maar recht op te hebben en dat iemand anders krom mag liggen voor jouw plezier. Dat het voor manege-eigenaren ondanks hard werken niet te doen is qua kosten vind niemand erg, want mijn kind heeft recht op dingen met paard. Dat het welzijn van de paarden niet altijd gewaarborgd kan worden omdat het betaalbaar moet zijn voor iedereen vind ik ook heel gek.

En ja, ik heb ook een hele plezierige tijd gehad op de manege. Maar ben het op gegeven moment zelf gaan betalen toen ik kon werken. Wel in de tijd dat een tien rittenkaart nog 130 euro was trouwens ;). Ik vind het zeer gezond dat manege eigenaren een bedrijf moeten kunnen runnen waar welzijn voorop staat, waar ze goed van rond kunnen komen en waar ze niet voor ene habbekrats het klokje rond moeten werken. Dat kinderen leren dat paardenwelzijn belangrijk is, dat goed management belangrijk is en geld kost. Dat paardrijden meer is dan een paard uit de kast trekken en er een uurtje op rijden. Een financieel gezond bedrijf hoeft de gezellig manegetijd niet af te schaffen denk ik. Waar een wil is is een weg en als je iets met paarden wil is er altijd wel een mouw aan te passen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:27

Volgens mij wordt mijn bericht nu compleet verdraaid...ik ga er dus ook geen antwoord op geven.

Er zijn inderdaad altijd mogelijkheden DP, als er een half uur gefietst moet worden dan is er dus nog steeds een mogelijkheid. Vandaar dat ik zeg dat het helemaal niet erg is als mensen er moeite voor moeten doen.