Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:58

Dit topic gaat over een aangekondigde maatregel van de KNHS over het verbieden van stang en trens in het Z1. Waarom gaat dit topic over M en L in allerlei landen, maar niet over het eigenlijke onderwerp?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:04

Omdat het allemaal over aanpassingen gaat die de knhs doorgevoerd heeft waar we niet allemaal het nut van inzien of wat juist wel een goede verandering was. Dat is het leuke aan een discussie forum en daarbij; het stang en trens gedeelte is uitgebreid besproken en heeft blijkbaar niemand iets extra's over te melden.

Je hebt zelf ook meegepraat toen het al niet meer over de stang en trens in het Z1 ging.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:28

Ik vind de discussie over (on)logische opbouw van verschillende proeven in de aanloop naar Z ook helemaal on topic, zeker gezien de hele redenering achter s& t verbod.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:25

Eens met MWM en Fly high. Komt bij dat de meesten over het algemeen eens zijn dat het doorschuiven prima is en al dan niet windowdressing, dus dan blijft daar weinig discussie aan over

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:17

Ik moet zeggen dat ik het ergens ook jammer vind. Ik heb altijd pech met dingen die afgeschaft worden :') Hoedje bij de pony's liep ik mis. Pony bij paarden in z gaan starten met hoedje en stang en trens, alles aangeschaft maar afgekeurd en dus nooit van gekomen. Paard daarna hoedje afgeschaft en toen we eigen stang en trens aan het uitzoeken waren bleek hij niet meer te genezen, dus afgekeurd. En nu door verplaatsing van s&t van z1 naar z2 weer en ik juist in outdoor seizoen z1 hoop te gaan starten haha.

Niet dat ik er meteen mee zou gaan starten of het überhaupt zou gaan doen. Maar het idee is weer jammer _O- hoewel ik ermee heb leren rijden op verschillende paarden die het al kenden. Dat vond mijn instructie beter als onervaren paard en ruiter ermee op pad te sturen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:40

Elisa2 schreef:
Ik zou de wedstrijden meer naar de goede opleiding van een paard zien gaan. De bedoeling is goed van de proeven maar bij de uitvoering ligt de focus nog teveel op het wel/ niet goed uitvoeren van de oefeningen in combinatie met hoe het paard gaat. Ik zou de focus op het gaan van het paard leggen en de oefeningen daarna pas laten komen.

En het gaan van het paard daar moet de nadruk dan liggen op de basis, diervriendelijkheid en het goede gereden zijn.

In de B/L zou ik graag zien dat er al meer gelet wordt op een onafhankelijke zit en ipv nageeflijk/ aanleuning, paard meer voorwaarts-neerwaarts op eigen benen laten lopen.
Daarna meer de focus op de horizontale en verticale balans in combinatie met het aan de hulpen/ been zijn. Toewerken naar meer schakelen en meer bij elkaar rijden met behoudt van goed ruggebruik, durchlassigheid, een goede aanleuning (dus niet er achter kruipen, opdrukken, kantelen etc.) en hand voor houden.

Maar nog steeds is mijn vraag: HOE
HOE kan de KNHS dat bewerkstelligen?

Want meer middelen dan hun opleiding en de verplicht bijscholingen hebben ze simpelweg niet nu. En ik ga er even van uit dat ze daar aandacht besteden aan jou punten. Gezien wat ik hoor van mensen die voor hun licentie punten onderweg zijn.

Of zoals ik al gekscherend voorstel: 'mysterie jury' die de jury ter plekke gaan beoordelen op bovenstaande punten waarbij de beoordeelde jury strafpunten krijgt oid. Maar ik denk zomaar dat dat niet echt positief ontvangen wordt door al die vrijwilligers en ons jurycorps daarmee behoorlijk (tot onder een kritische grens) uitdunt.....

Of alleen nog professionele jurys inzetten die je dus wel mag beoordelen op hun functioneren. Maar dan durf ik nog niet eens te denken aan wat je dan aan startgeld mag gaan betalen....

Ik geloof namelijk zomaar dat de knhs exact hetzelfde wensenlijstje heeft als jij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:44

Ow laat ze dus eerst maar eens beginnen met de sporen te verbieden t/m M niveau.

In de B/L de focus leggen op voorwaarts/ neerwaarts ipv nageeflijkheid/ aanleuning. Het een hoort bij het ander maar de uitvoering is anders dan wat er nu gezien wordt in de wedstrijden.

Meer schakelen in de proeven met de focus op goede overgangen/ verruimingen ipv de focus op oefeningen/ op de letter rijden etc.

Zoals ik al zei in het stuk wat niet mee gequote is, moet imo de focus verlegd worden naar het rijtechnische aspect en ligt nu het aspect nog teveel op het uitvoeringen van de oefeningen, op de letter rijden etc.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:43

Die sporen zijn nogal een discutabel punt. Ik snap jouw mening, maar ik en velen anderen hebben daar toch een andere mening over. Waaronder oud bondscoach Rien van der Schaft.

Ik zou er wel zeker voor zijn als er meer focus komt op rijtechnisch, maar dat ligt weer voornamelijk bij de juryleden. Als je kijkt naar de aandachtspunten op de protocollen (dat blokje waar ze dingen kunnen onderstrepen), staan daar meer dingen over het rijtechnische dan over nauwkeurigheid van op de letter en dergelijke. En je kunt dat stuk ook niet volledig wegnemen natuurlijk, dan blijft er geen proef meer over.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:46

Maar er is juist meer aandacht voor de overgangen dan op de letter. Juist de lage proeven hoeven niet op de letter, daar mag je van alles tussen 2 letters doen omdat juist de overgang belangrijker is.
Later is het juist de moeilijkheid die omhoog gaat door die goede overgang te eisen op een bepaalde plek. En dan scoort een goede overgang niet netjes op de letter hoger als een slechte op de goede plek.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:52

Elisa2 schreef:
Ow laat ze dus eerst maar eens beginnen met de sporen te verbieden t/m M niveau.

In de B/L de focus leggen op voorwaarts/ neerwaarts ipv nageeflijkheid/ aanleuning. Het een hoort bij het ander maar de uitvoering is anders dan wat er nu gezien wordt in de wedstrijden.

Meer schakelen in de proeven met de focus op goede overgangen/ verruimingen ipv de focus op oefeningen/ op de letter rijden etc.

Zoals ik al zei in het stuk wat niet mee gequote is, moet imo de focus verlegd worden naar het rijtechnische aspect en ligt nu het aspect nog teveel op het uitvoeringen van de oefeningen, op de letter rijden etc.

Dus je gaat iets afschaffen omdat een select groepje ergens niet mee om kan gaan? Vanaf het M mag dan ineens iedereen wel met sporen rijden en kunnen ze er op wonderbaarlijke wijze wel mee omgaan?

Stok ook verbieden dan? Die gaat natuurlijk invallen voor de spoor. Is dat paard vriendelijker? Iedere 10 passen een tik?

Voorwaarts-neerwaarts… hoe dan? Bij combinaties waar over het algemeen de aanleuning/verbinding nog moeilijk is? Dat zijn randvoorwaarden om invloed te hebben op hoofd-halshouding.

Volgens mij gaat dit precies niks oplossen… Ruiters, instructeurs en juryleden moeten hun verantwoordelijkheid gaan nemen om paard onvriendelijk rijden te voorkomen. Sluit iemand uit als iemand het onderbeen niet stil kan houden maar wel met spoor rijdt. Sluit ook degene uit die iedere overgang de stok nodig heeft. Sluit ook degene uit die duidelijk niet van achter naar voor rijdt, maar met de handen het hoofd in een houding forceert. (De KNHS moet uiteraard zorgen dat dit uitsluitingsgronden worden).

En instructeurs moeten echt duidelijker en strakker zijn wanneer iemand er aan toe is om op concours te gaan. Train dan thuis samen

En ruiters: zoek een instructie met verstand van zaken, die zelf ook vriendelijk rijdt en dat ook uitdraagt. Zoek iemand waarin je vertrouwen hebt. Iemand waarvan je zeker weet dat je het niveau aankan als die zegt dat best (een klasse hoger) kan starten. Zeker als je zelf weinig ervaring hebt, kun je beter hebben dat je thuis qua hoe je paard voor elkaar hebt 1-2 klasse hoger ligt. Op concours is nu eenmaal alles moeilijker, als alles achter elkaar op precies het gevraagde punt en niet een half rondje later, moet gebeuren. Als je thuis net wel, net niet kan laten zien wat er gevraagd wordt ben je niet klaar om op concours te gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:53

Bowo schreef:
Die sporen zijn nogal een discutabel punt. Ik snap jouw mening, maar ik en velen anderen hebben daar toch een andere mening over. Waaronder oud bondscoach Rien van der Schaft.

Ik zou er wel zeker voor zijn als er meer focus komt op rijtechnisch, maar dat ligt weer voornamelijk bij de juryleden. Als je kijkt naar de aandachtspunten op de protocollen (dat blokje waar ze dingen kunnen onderstrepen), staan daar meer dingen over het rijtechnische dan over nauwkeurigheid van op de letter en dergelijke. En je kunt dat stuk ook niet volledig wegnemen natuurlijk, dan blijft er geen proef meer over.

De vraag is..ook in het kader van het paardenwelzijn. Moeten ook nog wel proeven over willen houden zoals ze nu zijn?

Waarom bijvoorbeeld is het rijden met sporen zo genormaliseerd, terwijl 9 vd 10 hun paard niet goed "aan het been' kan rijden. Waarom ligt de focus dan niet op het "aan het been" rijden?

Zie zoveel dressuurruiters die allemaal te netjes willen rijden, teveel gefocust op houdingen, het perfecte plaatje,oefeningen rijden etc. waardoor er veel basisstappen overgeslagen worden.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 16-11-23 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:56

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Dus je gaat iets afschaffen omdat een select groepje ergens niet mee om kan gaan? Vanaf het M mag dan ineens iedereen wel met sporen rijden en kunnen ze er op wonderbaarlijke wijze wel mee omgaan?

Stok ook verbieden dan? Die gaat natuurlijk invallen voor de spoor. Is dat paard vriendelijker? Iedere 10 passen een tik?

Voorwaarts-neerwaarts… hoe dan? Bij combinaties waar over het algemeen de aanleuning/verbinding nog moeilijk is? Dat zijn randvoorwaarden om invloed te hebben op hoofd-halshouding.

Volgens mij gaat dit precies niks oplossen… Ruiters, instructeurs en juryleden moeten hun verantwoordelijkheid gaan nemen om paard onvriendelijk rijden te voorkomen. Sluit iemand uit als iemand het onderbeen niet stil kan houden maar wel met spoor rijdt. Sluit ook degene uit die iedere overgang de stok nodig heeft. Sluit ook degene uit die duidelijk niet van achter naar voor rijdt, maar met de handen het hoofd in een houding forceert. (De KNHS moet uiteraard zorgen dat dit uitsluitingsgronden worden).

En instructeurs moeten echt duidelijker en strakker zijn wanneer iemand er aan toe is om op concours te gaan. Train dan thuis samen

En ruiters: zoek een instructie met verstand van zaken, die zelf ook vriendelijk rijdt en dat ook uitdraagt. Zoek iemand waarin je vertrouwen hebt. Iemand waarvan je zeker weet dat je het niveau aankan als die zegt dat best (een klasse hoger) kan starten. Zeker als je zelf weinig ervaring hebt, kun je beter hebben dat je thuis qua hoe je paard voor elkaar hebt 1-2 klasse hoger ligt. Op concours is nu eenmaal alles moeilijker, als alles achter elkaar op precies het gevraagde punt en niet een half rondje later, moet gebeuren. Als je thuis net wel, net niet kan laten zien wat er gevraagd wordt ben je niet klaar om op concours te gaan.

Je weet zelf vast ook wel dat als jij als instructeur kritisch bent en het daardoor niet snel genoeg gaat voor sommige mensen dat ze dan gewoon bij je weglopen. Omdat het nu eenmaal veel stoerder is om bepaalde oefeningen te kunnen rijden dan om ruim de tijd te nemen om de basis goed te bevestigen.

Voorwaarts-neerwaarts zou het doel moeten zijn/ worden in de basis. Dus niet een geen gelul, in de krul houding. Denk dat dit voor het paardenwelzijn een enorme stap voorwaarts kan zijn.

Basis, basis, basis..daar zou het om moeten gaan.

Ik ben trouwens voor sporen afschaffen bij degene die nog geen onafhankelijke zit hebben en die hun paard niet aan het been kunnen rijden. Als ze beide wel kunnen dan zouden ze daarna een spoortje kunnen gebruiken zoals deze bedoeld is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:59

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Je weet zelf vast ook wel dat als jij als instructeur kritisch bent en het daardoor niet snel genoeg gaat voor sommige mensen dat ze dan gewoon bij je weglopen. Omdat het nu eenmaal veel stoerder is om bepaalde oefeningen te kunnen rijden dan om ruim de tijd te nemen om de basis goed te bevestigen.

Voorwaarts-neerwaarts zou het doel moeten zijn/ worden in de basis. Dus niet een geen gelul, in de krul houding. Denk dat dit voor het paardenwelzijn een enorme stap voorwaarts kan zijn.

Basis, basis, basis..daar zou het om moeten gaan.

En dat is toch helemaal prima? Iedereen is vrij te gaan en staan waar die wil. Punt zou moeten zijn dat zo iemand tussen de hekjes de deksel op de neus krijgt. Dat is het hem volgens mij, dat juryleden momenteel geen bevoegdheid hebben om overduidelijk onvriendelijk rijden uit te sluiten.

Je gaat dit probleem niet oplossen met andere proefjes. Het is een mentaliteitsverandering die door moet gaan sijpelen. Dat gebeurt alleen als slecht rijden tussen de hekjes wordt afgestraft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:01

Ik denk dat het een combinatie van beide is, focus op andere proeven,basis, normen en waarden en bestraffing op onvriendelijk bezig zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:04

Maar in de krul is ook geen doel. In de b willen ze alleen maar dat paard naar de hand toe loopt. 1 die al wel keurig nagevelijk en in aanleuning loopt haalt hogere punten, omdat de basis beter is. Maar juist in de b is het aan de teugel nog helemaal geen eis. Voorwaarts neerwaarts is ook weer een stap verder en juist door halsstrekken in elke klasse toe te voegen krijg je een extra controle of ze naar de hand gereden zijn. Het zou wel zwaarder mogen tellen van mij, dat wel.

Jouw bezwaren op ingrijpen als instructie zijn er ook voor juryleden. Die worden gewoon niet uitgenodigd of mensen komen niet opdagen bij dat jurylid. Afgelopen weekend 3 bekende juryleden van mij die uitgemaakt zijn voor slechte juryleden, omdat ze dus lage punten gaven aan combinaties waar het paard als een giraffe liep of op andere manier niet naar de hand toe. Of zelfs 1 aangesproken en weggestuurd omdat ze echt te grof in de hand was. Die ruiters gaan pas veranderen als instructie ook aangeeft dat het niet correct of oké is. Want ik weet van 1 van die 3 dat ze niet meer uitgenodigd wordt op die vereniging. Te streng. Dke andere 2 is maar afwachten, maar gingen meteen al weer een aantal mensen mopperend weg dat het slechte juryleden waren...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:06

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het een combinatie van beide is, focus op andere proeven,basis, normen en waarden en bestraffing op onvriendelijk bezig zijn.

Er is niks mis met de proeven. Als je nog niet aan toe bent om in ontspanning een overgang te maken tussen 2 letters ben je nog niet toe aan het rijden van een proef. Punt. Even B-proef 18 erbij gepakt. 11 van de 30 onderdelen is een overgang. 6 zijn algemene punten, 13 zijn figuren. Als je die figuren nog minder maakt, wordt het rondjes over de hoefslag rijden.

Als je niet in ontspanning een gebroken lijn of volte kan rijden moet je lekker thuis blijven oefenen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:07

Nouja...daarom zeg ik dus..verander de proeven.

Verleg de doelen..en de doelen moeten geen oefeningen of ego dingen zijn.

Er worden er helaas genoeg in de krul gereden die daar dan helaas ook nog mee scoren en ondertussen kapot gereden worden.

Daarom zie ik liever voorwaarts-neerwaarts..dat is vaak waar de paarden als eerste naar toe gaan zakken als ze fijn door het lijf naar de hand gereden worden. Laat mensen eerst maar leren naar die hand toe te rijden ipv die krul. Leren ze ook het verschil tussen vw/ nw en halsstrekken.
Bij elkaar rijden kunnen ze daarna dan leren.

Maar kennelijk heb ik andere idealen en visie wbt paardenwelzijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:09

MyWishMax schreef:
Maar in de krul is ook geen doel. In de b willen ze alleen maar dat paard naar de hand toe loopt. 1 die al wel keurig nagevelijk en in aanleuning loopt haalt hogere punten, omdat de basis beter is. Maar juist in de b is het aan de teugel nog helemaal geen eis. Voorwaarts neerwaarts is ook weer een stap verder en juist door halsstrekken in elke klasse toe te voegen krijg je een extra controle of ze naar de hand gereden zijn. Het zou wel zwaarder mogen tellen van mij, dat wel.

Jouw bezwaren op ingrijpen als instructie zijn er ook voor juryleden. Die worden gewoon niet uitgenodigd of mensen komen niet opdagen bij dat jurylid. Afgelopen weekend 3 bekende juryleden van mij die uitgemaakt zijn voor slechte juryleden, omdat ze dus lage punten gaven aan combinaties waar het paard als een giraffe liep of op andere manier niet naar de hand toe. Of zelfs 1 aangesproken en weggestuurd omdat ze echt te grof in de hand was. Die ruiters gaan pas veranderen als instructie ook aangeeft dat het niet correct of oké is. Want ik weet van 1 van die 3 dat ze niet meer uitgenodigd wordt op die vereniging. Te streng. Dke andere 2 is maar afwachten, maar gingen meteen al weer een aantal mensen mopperend weg dat het slechte juryleden waren...

En nu hoop je dat ze volgende week tegen een jurylid aanlopen die op dezelfde lijn zit en de week erop ook. Dán gaan ze zich achter de oren krabben. Niet als er incidenteel iemand is die “streng” bestempeld wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:19

Ja, maar ik zie het hier in de omgeving dus wel regelmatig streng beoordeeld worden. Sowieso dus in 1 weekend al 3 juryleden. Maar zie het gelukkig ook bij anderen. Maar je hebt gelijk, als elk jurylid het zo durft te beoordelen zelfs als je dus zoveel gezeik over je heen krijgt.

Maar die juryleden worden door weer anderen beschuldigd dat het 6jes jury's zijn, terwijl andere combinaties 3/4 en 8/9 krijgen. :+ Dan heb je dus groep die jury veel te streng vindt (en komt door a,b of c en ze zien het fout), een groep die het 6jes juryleden vindt en ze hebben liever een jury die een 3 en 9 durft te geven(dan moet je ook daarvoor rijden) en een groep die waarschijnlijk tevreden is of jury zelfs te soepel vond.

Ik zie niet hoe het veranderen van proeven het anders maakt. Want je gaat nu alleen verder op de aanleuning en voorwaarts neerwaarts, elisa. Maar de overgangen hebben we ook op gereageerd, dat die belangrijker is als op de letter (want pas vanaf L2/M wordt het echt op de letter gevraagd en in l2 zijn voltes nog geen vaste afmeting. Omdat het gaan van het paard ook daar belangrijker is dan precieze afmeting)
Zelfs voor voorwaarts neerwaarts heb je geen andere proeven nodig, zolang het geen halsstrekken wordt en de hand gevolgd wordt mag je gewoon zo rondrijden in de B en L1, maar er wordt wel elke klasse iets meer balans en daaropvolgend oprichting verwacht. Nee, in de l2 geen echte oprichting, maar wel een houding die past bij de balans in die klasse en dke hoort langzaamaan anders te worden als in de B.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:44

MyWishMax schreef:
Ja, maar ik zie het hier in de omgeving dus wel regelmatig streng beoordeeld worden. Sowieso dus in 1 weekend al 3 juryleden. Maar zie het gelukkig ook bij anderen. Maar je hebt gelijk, als elk jurylid het zo durft te beoordelen zelfs als je dus zoveel gezeik over je heen krijgt.

Maar die juryleden worden door weer anderen beschuldigd dat het 6jes jury's zijn, terwijl andere combinaties 3/4 en 8/9 krijgen. :+ Dan heb je dus groep die jury veel te streng vindt (en komt door a,b of c en ze zien het fout), een groep die het 6jes juryleden vindt en ze hebben liever een jury die een 3 en 9 durft te geven(dan moet je ook daarvoor rijden) en een groep die waarschijnlijk tevreden is of jury zelfs te soepel vond.

Ik zie niet hoe het veranderen van proeven het anders maakt. Want je gaat nu alleen verder op de aanleuning en voorwaarts neerwaarts, elisa. Maar de overgangen hebben we ook op gereageerd, dat die belangrijker is als op de letter (want pas vanaf L2/M wordt het echt op de letter gevraagd en in l2 zijn voltes nog geen vaste afmeting. Omdat het gaan van het paard ook daar belangrijker is dan precieze afmeting)
Zelfs voor voorwaarts neerwaarts heb je geen andere proeven nodig, zolang het geen halsstrekken wordt en de hand gevolgd wordt mag je gewoon zo rondrijden in de B en L1, maar er wordt wel elke klasse iets meer balans en daaropvolgend oprichting verwacht. Nee, in de l2 geen echte oprichting, maar wel een houding die past bij de balans in die klasse en dke hoort langzaamaan anders te worden als in de B.

Heel veel mensen hebben inderdaad niet in de gaten dat ze ook rijden voor max een 6... Dáár zou de instructeur weer voor moeten zijn. Zelf ga ik niet op cc voor ik thuis alles minimaal voor een 7 kan rijden. Dit lukt in de proef echt niet altijd en is ook prima. Voor mijn studenten zie ik dat het liefste ook. Gelukkig krijg ik daar zelden weerstand op. De meeste mensen rijden toch liever tussen de 65% en 70% dan tussen de 55% en 60%.

Iets langer thuis door oefenen is voor iedereen beter. Het paard, de (spanning van) de ruiter en het humeur van de jury. :D *\o/*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:03

Ja eens! Alleen liggen mijn % wat anders haha. Voor 1e keer wil ik wel netjes winstwaardig zijn en niet net aan/met niet. Daarna gaan we dus trainen richting de 65% en hoger. Overgaan naar volgende klasse is voor mij pas als ik gemiddeld 65%+ kan halen in de proeven een aantal wedstrijden.

Ik ga komend weekend weg in een nieuwe klasse, voor ons als combinatie dan. Niet alles is goed genoeg in mijn ogen, maar thuis moet alles wel onder de knie zijn en 'makkelijk' gaan. Aangezien dat wel zo is gaan we even kijken hoe het gewaardeerd wordt. Ik vraag idd wel of instructie ons er klaar voor vindt. Naast instructie is zij ook jurylid en bijna net zo kritisch als ik zelf. Ik blijf liever langer thuis dan weggaan als het zelfs op de beste dag niet goed genoeg of maar net aan is is. Op wedstrijd rijd je meestal toch op 70% oid van kunnen.

Het zal echt niet zo goed gaan als ik normaal wil, aangezien ik dus erg kritisch ben. Ik schat mezelf meestal zo'n 15 punten lager in en ben vaak niet zo tevreden als dat anderen denken dat je bent bij bepaalde punten. Dat gaf instructie ook lachend aan, je kan rustig gaan starten zolang je niet verwacht dat het zo goed gaat als je normaal wil. Maar ik wil graag weten waar we nu staan, want dit niveau is gewoon lang geleden en dat was toen met compleet andere type paarden en een gezonder lijf.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:00

Ik lees hier veel over waar wel niet op gelet moet worden op concours, maar sluit niet uit dat de wedstrijdruiters veelal commentaar juist heel erg welkom vinden, zodat ze kunnen verbeteren. Om deze doelgroep maak ik me dan ook niet veel zorgen (een enkele uitgezonderd). Als Toezichthouder heb ik dit jaar pas 1 combinatie moeten vragen om de rijbaan te verlaten, maar dat had niets te maken met een optoming of spoor-zweepgebruik. Wat betreft s&t heb ik overigens ook maar 1x een tip gegeven dat de hele set te laag hing (want ik mag er verder niets mee), verder alleen maar vriendelijk gebruik en ruiters die zelf al in de baan naar mij toe kwamen met de vraag of ik de boel wilde zien. Daar is echt al veel winst gemaakt op het voorterrein.

Waar ik me wel zorgen over maak is de grote groep recreanten die de harnachementsgids niet kennen, geen les nemen, weinig tot geen specialisten voor hun rijerij/management etc inschakelen, waardoor er veel paarden gereden/gehouden worden, die het daglicht ook niet allemaal verdragen. Ook hier is een grote groep natuurlijk ook echt wel fijn bezig met zijn dier, maar laat dit in totaliteit nu net de doelgroep zijn waar de KNHS weinig bereik/interactie mee heeft. En met het forum recreatie zie ik vnml alleen een aanbod van nieuwe ruiterpaden. Hier ligt m.i. echt nog een uitdaging.

De wedstrijdruiters zijn dan tenminste nog in het zicht, betalen om zich te laten beoordelen door een jury en rijden (hopelijk) met het doel om zichzelf en hun paard te verbeteren. Hier kun je dan tenminste nog de interactie mee aan gaan en dat de KNHS daar stapje voor stapje mee aan de slag is door aanpassingen in de proeven, harnachementsgids en leeftijden, is alleen maar goed. Ondanks dat sommigen willen dat het sneller gaat.....

Voor de rest ligt er een grote taak bij de instructeurs, pensionstallen, zelfreflectie maar ook het elkaar helpen en aanspreken op gedrag op stal en in de bak. Zeker als we deze sport in de toekomst willen uitoefenen moeten we elkaar meer helpen. Voor degenen die van alles willen; meld je aan bij je vereniging als vrijwilliger, doe een opleiding toezichthouder, instructie of jury en help echt mee aan het verbeteren van het paardenwelzijn!

(duikt weer onder een meeleessteen)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:41

Kijk dat is ook eens een lekker geluid vanuit de praktijk.

Ik vraag me altijd al af waar al die 'monsters' uithangen.

Op mijn laatste springwedstrijd sprong er maar 1 combinatie negatief uit en die ponyamazone had een moeder bij die haar zeer duidelijk en herhaaldelijk corrigeerde. Die jongedame was dan nog wel niet waar ze zijn moest maar alle vertrouwen in moeders om haar op het juiste pad te krijgen. Want haar opmerkingen waren werkelijk spot-on en correct.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:48

MyWishMax schreef:

Dat klopt, maar juist hier gaat het vaak fout. Vn/nw wordt echt niet altijd gewaardeerd..dan staat "meer bij elkaar rijden" waardoor ruiters meer hand gaan gebruiken en een houding gaan afdwingen. Combineer dat met paarden die niet echt aan het been zijn en dit is een recept voor verreden paarden en ellende.

Misschien sta ik er wat anders in, omdat ik juist veel van die verreden paarden gezien heb of in training gehad heb om op te knappen. Maar ik vind dit problematisch.

Ik weet niet wat ik moet zeggen over de overgangen verder, ik weet dat ze in de B/L niet progessief nog hoeven te zijn. Mij gaat het echt om een andere doelstelling in de ring. Het correcte gereden zijn het zwaarst laten doorwegen.

Maar goed, ik heb er nu wel genoeg over gezegd. Kennelijk sta ik er anders in.
En uiteraard zijn er ook mensen die wel gewoon fijn rijden/ opleiden en die kunnen prima proeven rijden op een goede manier.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:58

Een overgang op of tussen de letters heeft 0,0 te maken met wel of niet progressieve overgangen…

Goed gereden combinaties staan nu 99% van de tijd ook bovenaan. Echt.