Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Ik zou de wedstrijden meer naar de goede opleiding van een paard zien gaan. De bedoeling is goed van de proeven maar bij de uitvoering ligt de focus nog teveel op het wel/ niet goed uitvoeren van de oefeningen in combinatie met hoe het paard gaat. Ik zou de focus op het gaan van het paard leggen en de oefeningen daarna pas laten komen.
En het gaan van het paard daar moet de nadruk dan liggen op de basis, diervriendelijkheid en het goede gereden zijn.
In de B/L zou ik graag zien dat er al meer gelet wordt op een onafhankelijke zit en ipv nageeflijk/ aanleuning, paard meer voorwaarts-neerwaarts op eigen benen laten lopen.
Daarna meer de focus op de horizontale en verticale balans in combinatie met het aan de hulpen/ been zijn. Toewerken naar meer schakelen en meer bij elkaar rijden met behoudt van goed ruggebruik, durchlassigheid, een goede aanleuning (dus niet er achter kruipen, opdrukken, kantelen etc.) en hand voor houden.
Elisa2 schreef:Ow laat ze dus eerst maar eens beginnen met de sporen te verbieden t/m M niveau.
In de B/L de focus leggen op voorwaarts/ neerwaarts ipv nageeflijkheid/ aanleuning. Het een hoort bij het ander maar de uitvoering is anders dan wat er nu gezien wordt in de wedstrijden.
Meer schakelen in de proeven met de focus op goede overgangen/ verruimingen ipv de focus op oefeningen/ op de letter rijden etc.
Zoals ik al zei in het stuk wat niet mee gequote is, moet imo de focus verlegd worden naar het rijtechnische aspect en ligt nu het aspect nog teveel op het uitvoeringen van de oefeningen, op de letter rijden etc.
Bowo schreef:Die sporen zijn nogal een discutabel punt. Ik snap jouw mening, maar ik en velen anderen hebben daar toch een andere mening over. Waaronder oud bondscoach Rien van der Schaft.
Ik zou er wel zeker voor zijn als er meer focus komt op rijtechnisch, maar dat ligt weer voornamelijk bij de juryleden. Als je kijkt naar de aandachtspunten op de protocollen (dat blokje waar ze dingen kunnen onderstrepen), staan daar meer dingen over het rijtechnische dan over nauwkeurigheid van op de letter en dergelijke. En je kunt dat stuk ook niet volledig wegnemen natuurlijk, dan blijft er geen proef meer over.
996981 schreef:Elisa2 schreef:Ow laat ze dus eerst maar eens beginnen met de sporen te verbieden t/m M niveau.
In de B/L de focus leggen op voorwaarts/ neerwaarts ipv nageeflijkheid/ aanleuning. Het een hoort bij het ander maar de uitvoering is anders dan wat er nu gezien wordt in de wedstrijden.
Meer schakelen in de proeven met de focus op goede overgangen/ verruimingen ipv de focus op oefeningen/ op de letter rijden etc.
Zoals ik al zei in het stuk wat niet mee gequote is, moet imo de focus verlegd worden naar het rijtechnische aspect en ligt nu het aspect nog teveel op het uitvoeringen van de oefeningen, op de letter rijden etc.
Dus je gaat iets afschaffen omdat een select groepje ergens niet mee om kan gaan? Vanaf het M mag dan ineens iedereen wel met sporen rijden en kunnen ze er op wonderbaarlijke wijze wel mee omgaan?
Stok ook verbieden dan? Die gaat natuurlijk invallen voor de spoor. Is dat paard vriendelijker? Iedere 10 passen een tik?
Voorwaarts-neerwaarts… hoe dan? Bij combinaties waar over het algemeen de aanleuning/verbinding nog moeilijk is? Dat zijn randvoorwaarden om invloed te hebben op hoofd-halshouding.
Volgens mij gaat dit precies niks oplossen… Ruiters, instructeurs en juryleden moeten hun verantwoordelijkheid gaan nemen om paard onvriendelijk rijden te voorkomen. Sluit iemand uit als iemand het onderbeen niet stil kan houden maar wel met spoor rijdt. Sluit ook degene uit die iedere overgang de stok nodig heeft. Sluit ook degene uit die duidelijk niet van achter naar voor rijdt, maar met de handen het hoofd in een houding forceert. (De KNHS moet uiteraard zorgen dat dit uitsluitingsgronden worden).
En instructeurs moeten echt duidelijker en strakker zijn wanneer iemand er aan toe is om op concours te gaan. Train dan thuis samen
En ruiters: zoek een instructie met verstand van zaken, die zelf ook vriendelijk rijdt en dat ook uitdraagt. Zoek iemand waarin je vertrouwen hebt. Iemand waarvan je zeker weet dat je het niveau aankan als die zegt dat best (een klasse hoger) kan starten. Zeker als je zelf weinig ervaring hebt, kun je beter hebben dat je thuis qua hoe je paard voor elkaar hebt 1-2 klasse hoger ligt. Op concours is nu eenmaal alles moeilijker, als alles achter elkaar op precies het gevraagde punt en niet een half rondje later, moet gebeuren. Als je thuis net wel, net niet kan laten zien wat er gevraagd wordt ben je niet klaar om op concours te gaan.
Elisa2 schreef:996981 schreef:
Dus je gaat iets afschaffen omdat een select groepje ergens niet mee om kan gaan? Vanaf het M mag dan ineens iedereen wel met sporen rijden en kunnen ze er op wonderbaarlijke wijze wel mee omgaan?
Stok ook verbieden dan? Die gaat natuurlijk invallen voor de spoor. Is dat paard vriendelijker? Iedere 10 passen een tik?
Voorwaarts-neerwaarts… hoe dan? Bij combinaties waar over het algemeen de aanleuning/verbinding nog moeilijk is? Dat zijn randvoorwaarden om invloed te hebben op hoofd-halshouding.
Volgens mij gaat dit precies niks oplossen… Ruiters, instructeurs en juryleden moeten hun verantwoordelijkheid gaan nemen om paard onvriendelijk rijden te voorkomen. Sluit iemand uit als iemand het onderbeen niet stil kan houden maar wel met spoor rijdt. Sluit ook degene uit die iedere overgang de stok nodig heeft. Sluit ook degene uit die duidelijk niet van achter naar voor rijdt, maar met de handen het hoofd in een houding forceert. (De KNHS moet uiteraard zorgen dat dit uitsluitingsgronden worden).
En instructeurs moeten echt duidelijker en strakker zijn wanneer iemand er aan toe is om op concours te gaan. Train dan thuis samen
En ruiters: zoek een instructie met verstand van zaken, die zelf ook vriendelijk rijdt en dat ook uitdraagt. Zoek iemand waarin je vertrouwen hebt. Iemand waarvan je zeker weet dat je het niveau aankan als die zegt dat best (een klasse hoger) kan starten. Zeker als je zelf weinig ervaring hebt, kun je beter hebben dat je thuis qua hoe je paard voor elkaar hebt 1-2 klasse hoger ligt. Op concours is nu eenmaal alles moeilijker, als alles achter elkaar op precies het gevraagde punt en niet een half rondje later, moet gebeuren. Als je thuis net wel, net niet kan laten zien wat er gevraagd wordt ben je niet klaar om op concours te gaan.
Je weet zelf vast ook wel dat als jij als instructeur kritisch bent en het daardoor niet snel genoeg gaat voor sommige mensen dat ze dan gewoon bij je weglopen. Omdat het nu eenmaal veel stoerder is om bepaalde oefeningen te kunnen rijden dan om ruim de tijd te nemen om de basis goed te bevestigen.
Voorwaarts-neerwaarts zou het doel moeten zijn/ worden in de basis. Dus niet een geen gelul, in de krul houding. Denk dat dit voor het paardenwelzijn een enorme stap voorwaarts kan zijn.
Basis, basis, basis..daar zou het om moeten gaan.
Elisa2 schreef:Ik denk dat het een combinatie van beide is, focus op andere proeven,basis, normen en waarden en bestraffing op onvriendelijk bezig zijn.
MyWishMax schreef:Maar in de krul is ook geen doel. In de b willen ze alleen maar dat paard naar de hand toe loopt. 1 die al wel keurig nagevelijk en in aanleuning loopt haalt hogere punten, omdat de basis beter is. Maar juist in de b is het aan de teugel nog helemaal geen eis. Voorwaarts neerwaarts is ook weer een stap verder en juist door halsstrekken in elke klasse toe te voegen krijg je een extra controle of ze naar de hand gereden zijn. Het zou wel zwaarder mogen tellen van mij, dat wel.
Jouw bezwaren op ingrijpen als instructie zijn er ook voor juryleden. Die worden gewoon niet uitgenodigd of mensen komen niet opdagen bij dat jurylid. Afgelopen weekend 3 bekende juryleden van mij die uitgemaakt zijn voor slechte juryleden, omdat ze dus lage punten gaven aan combinaties waar het paard als een giraffe liep of op andere manier niet naar de hand toe. Of zelfs 1 aangesproken en weggestuurd omdat ze echt te grof in de hand was. Die ruiters gaan pas veranderen als instructie ook aangeeft dat het niet correct of oké is. Want ik weet van 1 van die 3 dat ze niet meer uitgenodigd wordt op die vereniging. Te streng. Dke andere 2 is maar afwachten, maar gingen meteen al weer een aantal mensen mopperend weg dat het slechte juryleden waren...
MyWishMax schreef:Ja, maar ik zie het hier in de omgeving dus wel regelmatig streng beoordeeld worden. Sowieso dus in 1 weekend al 3 juryleden. Maar zie het gelukkig ook bij anderen. Maar je hebt gelijk, als elk jurylid het zo durft te beoordelen zelfs als je dus zoveel gezeik over je heen krijgt.
Maar die juryleden worden door weer anderen beschuldigd dat het 6jes jury's zijn, terwijl andere combinaties 3/4 en 8/9 krijgen.Dan heb je dus groep die jury veel te streng vindt (en komt door a,b of c en ze zien het fout), een groep die het 6jes juryleden vindt en ze hebben liever een jury die een 3 en 9 durft te geven(dan moet je ook daarvoor rijden) en een groep die waarschijnlijk tevreden is of jury zelfs te soepel vond.
Ik zie niet hoe het veranderen van proeven het anders maakt. Want je gaat nu alleen verder op de aanleuning en voorwaarts neerwaarts, elisa. Maar de overgangen hebben we ook op gereageerd, dat die belangrijker is als op de letter (want pas vanaf L2/M wordt het echt op de letter gevraagd en in l2 zijn voltes nog geen vaste afmeting. Omdat het gaan van het paard ook daar belangrijker is dan precieze afmeting)
Zelfs voor voorwaarts neerwaarts heb je geen andere proeven nodig, zolang het geen halsstrekken wordt en de hand gevolgd wordt mag je gewoon zo rondrijden in de B en L1, maar er wordt wel elke klasse iets meer balans en daaropvolgend oprichting verwacht. Nee, in de l2 geen echte oprichting, maar wel een houding die past bij de balans in die klasse en dke hoort langzaamaan anders te worden als in de B.
MyWishMax schreef:Ja, maar ik zie het hier in de omgeving dus wel regelmatig streng beoordeeld worden. Sowieso dus in 1 weekend al 3 juryleden. Maar zie het gelukkig ook bij anderen. Maar je hebt gelijk, als elk jurylid het zo durft te beoordelen zelfs als je dus zoveel gezeik over je heen krijgt.
Maar die juryleden worden door weer anderen beschuldigd dat het 6jes jury's zijn, terwijl andere combinaties 3/4 en 8/9 krijgen.Dan heb je dus groep die jury veel te streng vindt (en komt door a,b of c en ze zien het fout), een groep die het 6jes juryleden vindt en ze hebben liever een jury die een 3 en 9 durft te geven(dan moet je ook daarvoor rijden) en een groep die waarschijnlijk tevreden is of jury zelfs te soepel vond.
Ik zie niet hoe het veranderen van proeven het anders maakt. Want je gaat nu alleen verder op de aanleuning en voorwaarts neerwaarts, elisa. Maar de overgangen hebben we ook op gereageerd, dat die belangrijker is als op de letter (want pas vanaf L2/M wordt het echt op de letter gevraagd en in l2 zijn voltes nog geen vaste afmeting. Omdat het gaan van het paard ook daar belangrijker is dan precieze afmeting)
Zelfs voor voorwaarts neerwaarts heb je geen andere proeven nodig, zolang het geen halsstrekken wordt en de hand gevolgd wordt mag je gewoon zo rondrijden in de B en L1, maar er wordt wel elke klasse iets meer balans en daaropvolgend oprichting verwacht. Nee, in de l2 geen echte oprichting, maar wel een houding die past bij de balans in die klasse en dke hoort langzaamaan anders te worden als in de B.