Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Regels opstellen voor gebruik alcohol en drugs mag wel
Veiligheid is natuurlijk altijd belangrijk, ook in beroepen waar alcohol- en drugstesten niet zijn toegestaan. Wat mag je werkgever wel doen? Je baas kan een alcohol- en drugsbeleid opstellen. Daarin mogen alleen regels staan over alcohol- en drugsgebruik dat invloed kan hebben op hoe je functioneert. Een alcoholverbod tijdens en vlak vóór het werk mag dus. Maar je baas mag niet verbieden dat je buiten werktijd alcohol drinkt. Wat jij in je vrije tijd doet, gaat hem niets aan!
Anastasia24 schreef:Moet zeggen dat ik ergere dingen in de paardenwereld zie bestaan, bij (spring)wedstrijden is een ''tik om wakker te schudden'' met de zweep normaal, schoppen in de manege lessen ook, je nagel in het tandvlees zetten om het bit erin te krijgen word je geleerd, hevige bitten zijn op een bepaald niveau zelfs verplicht, te strakke bijzet is vaak normaal.
Ze heeft slecht gehandeld, ik vind bovenstaande ook zwaar onnodige pijn maargoed daar is het oog aan gewend of zijn er ook excuses voor terwijl puntje bij paaltje; Dier heeft pijn.
Rocamor schreef:Het is goed afgehandeld, want de rechter volgt wat er in de wet staat. Dat jij en een boel anderen daar niet mee om kunnen gaan is een ander verhaal. Daarom hebben we - gelukkig - rechters die moeten (ver)oordelen en laten we dat niet doen door opgehitste leken.
Citaat:"The equine veterinary surgeon Suzanne Green told the court the horse would have been in pain and fear, and said Moulds’ actions were not “proportionate or appropriate”.
“That horse has got nowhere to go. He’s not fighting back, he’s not hurting her. He’s just trying to get away,” she said.
An examination of the animal on 16 November 2021 showed the horse had “no physical or external injuries” and was “in good health”.
Elisa2 schreef:Dat als een werkgever weet zou hebben van zulk gedrag dat hij haar ook zou ontslaan waarschijnlijk.
Nu is het gefilmd en in de media gekomen, maar stel dat het gewoon gezien werd door een paar mensen en ter ore was gekomen van de werkgever.
KikiCelinevs schreef:De rechter neemt ook de meningen van experts mee in het oordeel. En een expert heeft wel verklaard dat het gedrag niet proportioneel en gepast was. Dus het is niet simpelweg de mening van "opgehitste leken" zoals jij benoemd. Er is naar gekeken door een paardenarts.
nps schreef:Een zwaluw maakt geen zomer, 1 arts maakt geen oordeel. Dan kunnen we a). de helft van de mensen die inde paarden werken wel ontslaan, want echt, de gemiddelde hoefsmid is nog lomper dan de vrouw op het filmpje en b) paarden nooit meer bij elkaar in de wei zetten, want die trappen elkaar nog wel wat harder af. Dit riekt naar de middeleeuwen, toen ze mensen in aan de schandpaal bonden en er tomaten op gooiden.
Puntje bij paaltje is deze vrouw haar geduld verloren, waardoor ze ongelofelijk niet sjiek tegen een dier heeft gehandeld. Dat is kwalijk, dat is níet ok maar geen reden tot baanverlies of de publiekelijke schandpaal. Al zou het haar wel sieren als ze had toegegeven dat ze fout zat.
Rocamor schreef:Elisa2 schreef:Nou als ik zo'n medewerker zou hebben en zo'n verhaal zou horen zou ik degene toch even wat meer onder de loep leggen...
Oh, maar als je het filmpje ziet en als WG angst hebt dat ze ook zo omgaat met de kinderen in haar klas, dan is er niks mis om even een oogje in het zijl te houden. Better safe than sorry. Maar enkel ontslaan want "ze heeft het paard geslagen uit frustratie DUS ze zal OOK de kinderen wellicht wel slaan, DUS we ontslaan haar" --> nope
Rocamor schreef:Ik geloof dat letterlijk iedereen die reageert hier in het topic vindt dat het buitenproportioneel en onpassend is. Daar is - dus - iedereen het mee eens. En toch heeft de rechter op basis van die info van een arts de dame vrijgesproken. Daar waar 99.9% van de mensen die reageren op social media haar hadden willen opknuppen in de hoogste boom.
KikiCelinevs schreef:De rechter neemt ook de meningen van experts mee in het oordeel. En een expert heeft wel verklaard dat het gedrag niet proportioneel en gepast was. Dus het is niet simpelweg de mening van "opgehitste leken" zoals jij benoemd. Er is naar gekeken door een paardenarts.
nps schreef:Een zwaluw maakt geen zomer, 1 arts maakt geen oordeel. Dan kunnen we a). de helft van de mensen die inde paarden werken wel ontslaan, want echt, de gemiddelde hoefsmid is nog lomper dan de vrouw op het filmpje
pmarena schreef:Dat ze het touw bij een meisje uit de handen trekt en er voor het oog van die meiden op los ramt, de kinderen weten niet hoe snel ze zelf weg moeten komen want ze willen het pak slaag niet zien (weten zij wat er gaat komen omdat ze dit wel vaker doet...?).
Rocamor schreef:Ik geloof dat letterlijk iedereen die reageert hier in het topic vindt dat het buitenproportioneel en onpassend is. Daar is - dus - iedereen het mee eens. En toch heeft de rechter op basis van die info van een arts de dame vrijgesproken. Daar waar 99.9% van de mensen die reageren op social media haar hadden willen opknuppen in de hoogste boom.
nps schreef:Ik heb er een meegemaakt die mijn paard meerdere keren keihard in haar buik schopte toen ze sloeg met haar achterbeen. Moet wel bij gezegd worden dat ze een pijnlijke hoefzweer had en dat de smid er voor de tweede keer in twee dagen met een hoefnagel (!) in stond te porren en ze niet gericht trapte. Die hoefde voor mij dus echt niet terug te komen maar bleef vrolijk door bekappen bij anderen. Meerdere van zulke dingen gezien. Ook meisje wat af werd gegooid weer op paard af zien lopen en een paar keer flink in de buik trappen, is nu volgens mij succesvol stalruiter. Let op, ik praat het niet goed - noway dat ik het zelf wil of ik mensen zo met mijn paard om laat gaan, maar zo ongebruikelijk is het (helaas) niet. Moeten we dan iedereen zo met paarden omgaat met de dood gaan bedreigen, uitschelden of ontslaan?
Gaby_Shaggy schreef:joh Het is nie dat dit elke dag gebeurt. Eenmaal ze het weten dat ze respect moeten hebben doen ze het echt niet meer hoor.Art_Ificious schreef:Blauwe plekken van dit? Ik had erger verwacht bij de tekst.
Paarden onderling delen véél hardere klappen uit.
Ik sla mijn paarden ook wel eens. Ben ik dan ook een mishandelaar? Of moet ik ze maar tegen mij op laten rennen zonder respect voor mijn ruimte of mij laten bijten?
Ooit gehoord van training/grondwerk om te voorkomen dat ze over je heen rennen of je bijten? Hoef je ze ook niet te slaan