Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:09

Je zult een gedragscode hebben voor je chauffeurs en personeelsgesprekken. Als je een vermoeden hebt dan ga je het gesprek met iemand aan (ook lettend op ziekteverzuim enzo). Je gaat niet gelijk iemand ontslaan.

Dat doe je wel als er op Social Media een filmpje verschijnt waarbij jouw chauffeur uit het raam van zijn rijdende truck hangt zogenaamd masturberende bewegingen makend terwijl hij op de snelweg rijdt. Dan heb je voldoende reden om iemand op staande voet te ontslaan (want dat is ook nog eens tijdens werktijd).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:09

Hoe weet je dan dat die chauffeur dat kratje wegtikt? Als ie dat niet tijdens werktijd doet?

Edit: Apple, wat jij zegt kan omdat het onder werktijd is, en omdat het nadeel heeft voor de werkgever (bijv als er bedrijfsreclame te zien is).
Ik meen gelezen te hebben dat bijv voetbalhooligans die in beeld zijn, niet perse ontslagen kunnen worden als zij in het werkende leven archivaris zijn ofzoiets..

De gedragscode kan er ook mee te maken hebben, maar je kunt je afvragen in hoeverre je iemand mag 'controleren' in prive tijd. Hier was laatst iets over drugs/drankgebruik en een protocol. Het kwam erop neer dat je in je vrije tijd zelf moet weten wat je doet, maar dat als men het vermoeden heeft dat er iets misgaat, dat er een gesprek aangegaan wordt.
Je mag mensen niet eens zelf een blaastest afnemen, bij vermoeden van teveel alcohol (in combinatie met het besturen van zware machines) moet je een instantie (de politie) laten komen, die die blaastest afneemt.

Als je het helemaal door gaat trekken in het extreme (en excuus als dit een verwarrend verhaal wordt) kan het dan zo zijn dat mensen 24 uur gemonitoord worden, en dat het publiek dan gaat vinden wat wel en niet mag? Volgens mij zit je dan in een black mirror aflevering... :+
Want, ookal klinkt het extreem, soms lijken we wel in de buurt te komen.. 8-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:16

https://www.fnv.nl/cao-sector/metaal/ve ... n-wat-niet

Citaat:
Regels opstellen voor gebruik alcohol en drugs mag wel
Veiligheid is natuurlijk altijd belangrijk, ook in beroepen waar alcohol- en drugstesten niet zijn toegestaan. Wat mag je werkgever wel doen? Je baas kan een alcohol- en drugsbeleid opstellen. Daarin mogen alleen regels staan over alcohol- en drugsgebruik dat invloed kan hebben op hoe je functioneert. Een alcoholverbod tijdens en vlak vóór het werk mag dus. Maar je baas mag niet verbieden dat je buiten werktijd alcohol drinkt. Wat jij in je vrije tijd doet, gaat hem niets aan!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:19

Anastasia24 schreef:
Moet zeggen dat ik ergere dingen in de paardenwereld zie bestaan, bij (spring)wedstrijden is een ''tik om wakker te schudden'' met de zweep normaal, schoppen in de manege lessen ook, je nagel in het tandvlees zetten om het bit erin te krijgen word je geleerd, hevige bitten zijn op een bepaald niveau zelfs verplicht, te strakke bijzet is vaak normaal.
Ze heeft slecht gehandeld, ik vind bovenstaande ook zwaar onnodige pijn maargoed daar is het oog aan gewend of zijn er ook excuses voor terwijl puntje bij paaltje; Dier heeft pijn.

Nagel in het tandvlees?? Die kende ik niet na 42 jaar in de paarden.. -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:20

nee die kende ik ook niet, nog nooit ergens gezien gelukkig.
Vinger bij paarden die niet zelf happen werkt altijd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:20

Heel erg off topic, maar dan ook:
In de meeste gevallen is het verboden voor u als werkgever om te controleren of uw werknemers alcohol, drugs of medicijnen hebben gebruikt. Een test op alcohol, drugs of medicijnen (ADM-test) tijdens werktijd mag alleen als er een wettelijke uitzondering is op dit verbod. Het is vooralsnog alleen toegestaan om te testen op alcohol, drugs en medicijnen bij bepaalde beroepen in de Scheepvaartwet, Spoorwegwet, Wet lokaal spoor en Wet luchtvaart.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... t%20verbod.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:36

Nagel in tandvlees is denk ik een verkeerd begrepen 'vinger in mondhoek'.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:56

Ik geloof dat ik dit niet helemaal rechtvaardig voelt.

Ik denk dat ik liever zou zien dat de rechter hier wél wat van vind.
Dat er geen bedreigingen waren geweest en de strekking van de SM berichten liever bij verontwaardiging en uitleg had gezien. Want het is een domme reactie én buitenproportioneel.
Dat haar werkgever er een stevige gesprek over had gevoerd. En eigenlijk zou ik het juist mooie lesstof gevonden hebben voor kinderen van die leeftijd, mits de dame mee zou willen werken, over verantwoordelijkheid richting anderen; mensen en dieren en hoe je hoort om te gaan met frustratie.

Nu is in ieder geval de hele volgorde mis. het rechtssysteem zegt: niet (te) fout. en ondertussen heeft trail by media heeft al vanalles kapot gemaakt.

Zij is niet rechtvaardig maar dit is óók niet rechtvaardig. Dit is vuur met vuur bestrijden en vind ik óók een slecht voorbeeld.
En dat heeft deels te maken met hoe onze rechtspraak omgaat met dieren en deels met het fatsoen van mensen.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:28

Rocamor schreef:
Het is goed afgehandeld, want de rechter volgt wat er in de wet staat. Dat jij en een boel anderen daar niet mee om kunnen gaan is een ander verhaal. Daarom hebben we - gelukkig - rechters die moeten (ver)oordelen en laten we dat niet doen door opgehitste leken.

De rechter neemt ook de meningen van experts mee in het oordeel. En een expert heeft wel verklaard dat het gedrag niet proportioneel en gepast was. Dus het is niet simpelweg de mening van "opgehitste leken" zoals jij benoemd. Er is naar gekeken door een paardenarts.

Citaat:
"The equine veterinary surgeon Suzanne Green told the court the horse would have been in pain and fear, and said Moulds’ actions were not “proportionate or appropriate”.

“That horse has got nowhere to go. He’s not fighting back, he’s not hurting her. He’s just trying to get away,” she said.

An examination of the animal on 16 November 2021 showed the horse had “no physical or external injuries” and was “in good health”.

En daar komt bij ook nog bij kijken dat het incident op 6 november is gebeurd en dat ze op 16 november het paard hebben onderzocht. Dan kan ik mij voorstellen dat er niks meer te zien was.

Ook is er in mijn ogen wel sprake van onderstaande:
‘To support a conviction then, two things must be proved - first, that pain or suffering has been inflicted in fact. Secondly, that it was inflicted cruelly, that is, without necessity, or, in other words, without good reason.’ Where no legitimate object exists in pursuit of which the suffering was inflicted, the suffering is clearly not necessary. Where, however, the suffering was inflicted in the pursuit of a legitimate object, there must be proportionality between the suffering caused and the benefit sought. The necessity of the defendant’s conduct is judged objectively, by the standards of a reasonably humane and caring person.

Maar de rechter heeft beoordeeld dat dit niet het geval was. Dat kan zijn, maar ik denk dat velen het eens zullen zijn met de paardenarts die ook in de rechtzaak heeft gesproken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:35

Ik geloof dat letterlijk iedereen die reageert hier in het topic vindt dat het buitenproportioneel en onpassend is. Daar is - dus - iedereen het mee eens. En toch heeft de rechter op basis van die info van een arts de dame vrijgesproken. Daar waar 99.9% van de mensen die reageren op social media haar hadden willen opknuppen in de hoogste boom.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:56

Elisa2 schreef:
Dat als een werkgever weet zou hebben van zulk gedrag dat hij haar ook zou ontslaan waarschijnlijk.

Nu is het gefilmd en in de media gekomen, maar stel dat het gewoon gezien werd door een paar mensen en ter ore was gekomen van de werkgever.

Vind ik lastig, wat buiten werk plaatsvind moet geen invloed hebben op werk. Vrije tijd is vrije tijd. Tenzij het echt onwettelijk is oid. En ik ga niet mijn semi collega's lopen tellen als ik iets zie buiten het werkveld wat niet werkgerelateerd is, jij wel? Als iemand áltijd zijn of werk goed heeft gedaan en een gewaardeerd onderdeel is van het bedrijf moet er toch minstens in gesprek worden gegaan denk ik voor iemand er zomaar uitgegooid wordt (en daarbij, in Nederland is er zo'n groot lerarentekort dat het waarschijnlijk niet uitmaakt ;)). Vind echt te kort door de bocht om iemand zomaar eruit te gooien omdat ie een keer zijn of haar geduld verloor.

KikiCelinevs schreef:
De rechter neemt ook de meningen van experts mee in het oordeel. En een expert heeft wel verklaard dat het gedrag niet proportioneel en gepast was. Dus het is niet simpelweg de mening van "opgehitste leken" zoals jij benoemd. Er is naar gekeken door een paardenarts.

Een zwaluw maakt geen zomer, 1 arts maakt geen oordeel. Dan kunnen we a). de helft van de mensen die inde paarden werken wel ontslaan, want echt, de gemiddelde hoefsmid is nog lomper dan de vrouw op het filmpje en b) paarden nooit meer bij elkaar in de wei zetten, want die trappen elkaar nog wel wat harder af. Dit riekt naar de middeleeuwen, toen ze mensen in aan de schandpaal bonden en er tomaten op gooiden.

Puntje bij paaltje is deze vrouw haar geduld verloren, waardoor ze ongelofelijk niet sjiek tegen een dier heeft gehandeld. Dat is kwalijk, dat is níet ok maar geen reden tot baanverlies of de publiekelijke schandpaal. Al zou het haar wel sieren als ze had toegegeven dat ze fout zat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:17

Wat de vrouw deed is gewoon niet goed. Alleen zijn de gevolgen buiten alle proporties.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:39

nps schreef:
Een zwaluw maakt geen zomer, 1 arts maakt geen oordeel. Dan kunnen we a). de helft van de mensen die inde paarden werken wel ontslaan, want echt, de gemiddelde hoefsmid is nog lomper dan de vrouw op het filmpje en b) paarden nooit meer bij elkaar in de wei zetten, want die trappen elkaar nog wel wat harder af. Dit riekt naar de middeleeuwen, toen ze mensen in aan de schandpaal bonden en er tomaten op gooiden.

Puntje bij paaltje is deze vrouw haar geduld verloren, waardoor ze ongelofelijk niet sjiek tegen een dier heeft gehandeld. Dat is kwalijk, dat is níet ok maar geen reden tot baanverlies of de publiekelijke schandpaal. Al zou het haar wel sieren als ze had toegegeven dat ze fout zat.

Paarden onderling regelen het samen, die begrijpen elkaar en soms gaat het ook echt niet goed en moet iets uit elkaar. Maar dat kan niet vergeleken worden.

Lompheid van een hoefsmid ook niet als het puur lompheid is. Als die grof is en als hij/zij slaat wel. Ik heb geen paard meer maar als dat wel zo was en als er geslagen zou worden kan je optyfen en dat zal ik dan heel duidelijk zeggen ook. Met als enigste uiteraard wel dat de hoefsmid veilig moet kunnen werken en als de situatie gevaarlijk wordt omdat een paard dreigt te bijten of trappen mag daar effectief op gehandeld worden.

Dat het nog steeds veel te vaak gebeurd maakt het niet ok. In mijn ogen moeten we er heen dat we dat gaan inzien met z'n allen.

Lijfstraffen zijn bij mensen tegenwoordig verboden. Maar vroeger gebeurde het wel toen was dat normaal. Maar zeker niet ok. En goddank is dat nu dus anders. Nu nog bij dieren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:22

Rocamor schreef:
Elisa2 schreef:
Nou als ik zo'n medewerker zou hebben en zo'n verhaal zou horen zou ik degene toch even wat meer onder de loep leggen...

Oh, maar als je het filmpje ziet en als WG angst hebt dat ze ook zo omgaat met de kinderen in haar klas, dan is er niks mis om even een oogje in het zijl te houden. Better safe than sorry. Maar enkel ontslaan want "ze heeft het paard geslagen uit frustratie DUS ze zal OOK de kinderen wellicht wel slaan, DUS we ontslaan haar" --> nope

Ik denk dat het helemaal niet eens een kwestie hoeft te zijn van vrezen dat ze ook de kinderen zo makkelijk zal slaan.

Maar het totale gebrek aan didactisch inzicht en opvoedkundige vaardigheden door te doen wat ze in die situatie deed. Zowel met de pony als met de meiden die erbij waren.... en dan zelfs achteraf nog niet toe kunnen geven dat wat je deed niet goed was maar er nog steeds achter staan :?

Dat ze het touw bij een meisje uit de handen trekt en er voor het oog van die meiden op los ramt, de kinderen weten niet hoe snel ze zelf weg moeten komen want ze willen het pak slaag niet zien (weten zij wat er gaat komen omdat ze dit wel vaker doet...?).

Nee joh, vooral dat stukje missende zelfreflectie is funest vind ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:33

Rocamor schreef:
Ik geloof dat letterlijk iedereen die reageert hier in het topic vindt dat het buitenproportioneel en onpassend is. Daar is - dus - iedereen het mee eens. En toch heeft de rechter op basis van die info van een arts de dame vrijgesproken. Daar waar 99.9% van de mensen die reageren op social media haar hadden willen opknuppen in de hoogste boom.

Je krijgt altijd een overreactie pop social media. Mensen zijn anoniem, dus reageren vanuit emotie (eigenlijk hetzelfde wat deze mevrouw doet) en dus buiten proportie. De rechter kijkt er veel rationeler naar. Iets kan moreel heel fout zijn, maar niet heftig genoeg om een straf op te leggen, en waarschijnlijk neemt de rechter de gevolgen die er al gekomen zijn, mee in de overweging en besluit op basis daarvan dat een en ander al genoeg is en er geen straf bovenop hoeft.
KikiCelinevs schreef:

nps schreef:
Een zwaluw maakt geen zomer, 1 arts maakt geen oordeel. Dan kunnen we a). de helft van de mensen die inde paarden werken wel ontslaan, want echt, de gemiddelde hoefsmid is nog lomper dan de vrouw op het filmpje

Jij zegt dat alsof dat een probleem zou zijn. Maar zou het echt zo'n slecht idee zijn, als die mensen zo lomp zijn met paarden? Want ongetwijfeld kun je er meer kundige mensen voor terugkrijgen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:53

Anyway, de dame is sowieso aardig primair in haar reacties, want zeggen 'dat je leven verpest is' is ook een wat overdreven reactie.
Over een jaar weet geen hond meer wie ze is, als ze evt naar een ander deel van het land verhuist vindt ze zeker werk. Maar zelfs als ze in dezelfde omgeving blijft wonen vermoed ik dat het stof echt wel weer neerdaalt en dat ze gewoon weer aan de bak komt. Ze kan immers zonder problemen aantonen dat ze is vrijgesproken, en ook een potentiele werkgever die gaat googelen naar haar kan dat vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:09

pmarena schreef:
Dat ze het touw bij een meisje uit de handen trekt en er voor het oog van die meiden op los ramt, de kinderen weten niet hoe snel ze zelf weg moeten komen want ze willen het pak slaag niet zien (weten zij wat er gaat komen omdat ze dit wel vaker doet...?).

Waar zie jij de kinderen snel weg gaan? Volgens mij pakt die dochter het paard wat haar moeder vast heeft over.
:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:12

Een filmpje waarbij je wat meer in beeld ziet, wat wijder beeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:21

pmarena schreef:
Een filmpje waarbij je wat meer in beeld ziet, wat wijder beeld.

Heb je toevallig een link? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:28

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:22

Ik heb geen hoefsmid die zo met paarden omgaat hoor. En zo een zou ik ook linea recta van het erf bonjouren.

Snap eigenlijk niet dat mensen dit nog goed praten.

Paarden onderling kunnen gelukkig nog weglopen voor elkaar. Die zitten niet vast met hun hoofd aan een halster en touw terwijl ze in elkaar gemept worden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:01

Ik heb er een meegemaakt die mijn paard meerdere keren keihard in haar buik schopte toen ze sloeg met haar achterbeen. Moet wel bij gezegd worden dat ze een pijnlijke hoefzweer had en dat de smid er voor de tweede keer in twee dagen met een hoefnagel (!) in stond te porren en ze niet gericht trapte. Die hoefde voor mij dus echt niet terug te komen maar bleef vrolijk door bekappen bij anderen. Meerdere van zulke dingen gezien. Ook meisje wat af werd gegooid weer op paard af zien lopen en een paar keer flink in de buik trappen, is nu volgens mij succesvol stalruiter. Let op, ik praat het niet goed - noway dat ik het zelf wil of ik mensen zo met mijn paard om laat gaan, maar zo ongebruikelijk is het (helaas) niet. Moeten we dan iedereen zo met paarden omgaat met de dood gaan bedreigen, uitschelden of ontslaan?

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:22

Rocamor schreef:

En daarom ben ik toch nog altijd enigzins blij dat een rechter het laatste woord heeft en niet de burgers. Er blijven weinig mensen over als die hun wensen mochten verwezenlijken.. :=

In ander daglicht had ze van mij dan weer wel een mooie taakstraf mogen vervullen. Geeft haar tijd en ruimte na te denken over haar handelen, hoewel trial by media misschien ook genoeg sporen heeft nagelaten.. who knows.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:53

nps schreef:
Ik heb er een meegemaakt die mijn paard meerdere keren keihard in haar buik schopte toen ze sloeg met haar achterbeen. Moet wel bij gezegd worden dat ze een pijnlijke hoefzweer had en dat de smid er voor de tweede keer in twee dagen met een hoefnagel (!) in stond te porren en ze niet gericht trapte. Die hoefde voor mij dus echt niet terug te komen maar bleef vrolijk door bekappen bij anderen. Meerdere van zulke dingen gezien. Ook meisje wat af werd gegooid weer op paard af zien lopen en een paar keer flink in de buik trappen, is nu volgens mij succesvol stalruiter. Let op, ik praat het niet goed - noway dat ik het zelf wil of ik mensen zo met mijn paard om laat gaan, maar zo ongebruikelijk is het (helaas) niet. Moeten we dan iedereen zo met paarden omgaat met de dood gaan bedreigen, uitschelden of ontslaan?

Ja ik heb ook genoeg ellende gezien helaas. Maar ik spreek er mensen op aan tegenwoordig. Dat lijkt me de beste optie. Gewoon een simpel: Heejoh, vind je dat normaal?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:00

Gaby_Shaggy schreef:
Art_Ificious schreef:
Blauwe plekken van dit? Ik had erger verwacht bij de tekst.

Paarden onderling delen véél hardere klappen uit.

Ik sla mijn paarden ook wel eens. Ben ik dan ook een mishandelaar? Of moet ik ze maar tegen mij op laten rennen zonder respect voor mijn ruimte of mij laten bijten?

Ooit gehoord van training/grondwerk om te voorkomen dat ze over je heen rennen of je bijten? Hoef je ze ook niet te slaan :')
joh Het is nie dat dit elke dag gebeurt. Eenmaal ze het weten dat ze respect moeten hebben doen ze het echt niet meer hoor.
Sporadisch let er eens eentje niet op als die ineens wordt achterna gezeten door de andere. Maar dan roep ik eens en is het ok.

Ze zijn prima opgevoed zelfs mijn 2 jarige hengst heeft respect voor mijn ruimte. Die moest in begin wel even leren dat happen echt niet kan, dus als hij hapte kreeg die een corrigerende tik tegen z'n mond met een duidelijke "nee".
Grondwerk prima, denk dat ik enige ben van heel de manege die zich met grondwerk bezig houdt, ben er zelfs voor uitgelachen op andere manege. plezant is anders maar he mijn paard schrok tenminste niet van een wapperende vlag tijdens een wandeling :+

Net als enkele anderen hier ook zeiden, als ze dreigen te slaan een schop onder hun hol.
Dus ook op het moment zelf en niet achteraf pas en zeker niet vasthouden en blijven slaan om te slaan (wat ik helaas ook vaak genoeg in RL gezien heb gehad op maneges waar een paard ook ging steigeren om onder de druk uit te komen).