[KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:01

Dreamboy schreef:
Veearts wilde nog van alles proberen terwijl we al heel lang aan het dokteren waren en hij zelf aangaf dat pijnvrij leven inmigelijk was.Toch weigerde haar in te laten slapen. Ik heb toen het heft in eigen handen genomen en haar laten slachten. Ik ken mijn paard het beste en weiger mijn paard als melkkoe voor de veearts te laten dienen.

Dat vind ik dus echt enorm sneu. En ik snap zo'n DA niet. Het paard is niet pijnvrij, eigenaar geeft aan dat hij niet happy is, en dan toch niet meewerken... hoe dan??

Ik zou dan ook gekozen hebben voor slacht, hoe moeilijk dan ook.

danneke80

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:07

Waar komt de foto uit de openingspost eigenlijk vandaan?
Ik ben er redelijk zeker van dat dit mijn (inmiddels overleden) paard is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:34

danneke80 schreef:

Zoals eronder staat bij Marlies vandaan. Dat is de fotograaf en die heeft foto's aangeleverd die gebruikt mogen worden door bokt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:44

Tango1979 schreef:
Dreamboy schreef:
Veearts wilde nog van alles proberen terwijl we al heel lang aan het dokteren waren en hij zelf aangaf dat pijnvrij leven inmigelijk was.Toch weigerde haar in te laten slapen. Ik heb toen het heft in eigen handen genomen en haar laten slachten. Ik ken mijn paard het beste en weiger mijn paard als melkkoe voor de veearts te laten dienen.

Dat vind ik dus echt enorm sneu. En ik snap zo'n DA niet. Het paard is niet pijnvrij, eigenaar geeft aan dat hij niet happy is, en dan toch niet meewerken... hoe dan??

Ik ook. Ik had waarschijnlijk dan nog wel een andere vee arts gezocht en het verhaal uitgelegd. In de hoop dat slacht niet zou hoeven maar als het anders echt niet lukt dan is de slacht hoe sneu ook nog beter dan een leven met pijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:04

Captain schreef:
Ik snap dat ook niet.. je paard heeft altijd alles voor je gedaan maar zodra ze oud worden of niet meer te berijden zijn dan zijn ze ineens toch niet meer zo belangrijk.
Walgelijk.
"Met pijn in m'n hart.."

En financieel is onzin want een paard op pensioen kost in het algemeen minder dan een paard op pension. Ik snap dat mensen er geen twee kunnen betalen, maar zie daar de liefde voor het paard rijden.

En financieel hoeft zeker geen onzin te zijn hoor. Er gebeuren soms dingen in je leven die niet te voorzien zijn, dus 'onzin' is te sterk uitgedrukt.
En daarbij, een paard op pension is altijd al snel 200/300 euro, dat kan het verschil maken tussen net rondkomen of in de schulden raken.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:22

Ik heb het als Belg ook gezien. Ik snap niet dat er mensen zoals zij bestaan. En wat ik hierboven lees, als je dierenarts niet wil inslapen ondanks dat het paard niet pijnvrij kan zijn. Walgelijk gewoon. Bij ons in de straat waar de paarden staan is ook zo'n pony. Spier- en hoefbevangen. Pony ligt gewoon heel vaak om de voeten te ontlasten en heeft super veel pijn, maar de dierenarts vond haar nog te goed en gezond volgens de eigenaar. Ik zou dat paard echt al ingeslapen hebben... zo zielig voor 't diertje :'(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:22

Ja alles kan.
Maar heel vaak kan dat jonge paard wel betaald worden en de oude of zieke mag plaats maken. Als weide paard coaching paard, fokmerrie enz.
Dan heeft het niets met onvoorziene omstandigheden te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:40

Tango1979 schreef:
Dreamboy schreef:

Ja of andere DA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:42

danneke80 schreef:

Ik begrijp dat je dit misschien niet heel leuk vind. Dan kun je dit aangeven bij een MOD

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:55

danneke80 schreef:
Ik kan het mis hebben, maar is dat niet King? Het oude bijrijdpaard van de fotograaf, het lijkt er althans wel op.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:55

Brainless schreef:
@Dreamboy
Probeer maar eens DA zover te krijgen dat ze jouw pijnvrije maar kapotte oude paard in willen laten slapen.

Deze uitspraak herken ik echt absoluut niet. Bij diagnose van blessure die duidelijk niet meer overgaat is inslapen altijd een optie.

Toen ik mijn paard met artrose diagnose toch nog op het land wou zetten heeft mijn dierenarts me op het hart gedrukt dat ik wel goed op moest blijven letten of het nog wel kon. Hij zelf zou hem al eerder in hebben laten slapen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:08

manic schreef:
Brainless schreef:
@Dreamboy
Probeer maar eens DA zover te krijgen dat ze jouw pijnvrije maar kapotte oude paard in willen laten slapen.

Deze uitspraak herken ik echt absoluut niet. Bij diagnose van blessure die duidelijk niet meer overgaat is inslapen altijd een optie.

Ik heb meerdere DA-en af moeten bellen en gelukkig na langere 1 DA gevonden die haar wel wilde laten inslapen.
Andere vonden of het (nog) niet nodig of opereren was nog een optie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:39

Ik vond het wel heftig hoor, dat ze in bepaalde gevallen direct van de vorige eigenaar, zo hop, naar de handelaar gereden is.
En 1 van de dames is zelfs nog bij de wei gaan kijken, contact getekend.. en nix.

Wat me niet helemaal duidelijk is, is er nu aangifte gedaan, want het was in ieder geval toch strafbaar om onder een andere naam een koopcontract te tekenen?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:58

Ze zou zichzelf gaan aangeven toch?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:13

Er lopen sowieso al 2 rechtszaken zoals ik begreep. 1 zaak werd niet besproken ivm de rechtszaak maar toen het papierwerk in beeld kwam zag je de naam van het paard staan.

Zeeman had het over valsheid in geschrift omdat dat waarschijnlijk het makkelijkst te bewijzen is en ook echt een wetsovertreding is. Beloven voor een paard te zorgen en het dan toch niet doen is denk ik een lastiger punt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:53

Alja schreef:

Denk dat je in principe er van uit moet gaan dat als ze fluit ze nog liegt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:06

Mijn opmerkingen gaan specifiek over mensen die hun paard wegdoen omdat ze niet meer kunnen rijden. Blijkbaar was dat niet duidelijk genoeg, sorry.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:05

manic schreef:
Er lopen sowieso al 2 rechtszaken zoals ik begreep. 1 zaak werd niet besproken ivm de rechtszaak maar toen het papierwerk in beeld kwam zag je de naam van het paard staan.

Zeeman had het over valsheid in geschrift omdat dat waarschijnlijk het makkelijkst te bewijzen is en ook echt een wetsovertreding is. Beloven voor een paard te zorgen en het dan toch niet doen is denk ik een lastiger punt.

Er lopen idd 2 zaken. Nav de uitzending hebben ze heel veel reacties gehad. Ik heb 2 dossiernummer gekregen die je kunt vermelden als je aangifte doet. Zeeman gaat verder niets meer doen, het is nu aan de politie.

Ik heb geen paard verkocht aan Rabia, stond er wel zeer dichtbij en had ook contact met haar. Dus toen ze ervaringen vroegen heb ik de mijne met alle plezier gedeeld.

Afgezien of het fair is dat mensen hun paard wegdoen of niet is het gewoon verre van oké wat Rabia doet en moet ze gewoon gestraft worden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:16

Rizette schreef:
Alja schreef:

Denk dat je in principe er van uit moet gaan dat als ze fluit ze nog liegt.

Idd het makkelijkst om te zeggen dat je het gaat doen om van het telefoon gesprek af te zijn maar ik denk ook niet dat ze het gaat doen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:32

Dat zei die meid van die vorige oplichtingscasus ook. Dat ze mensen gingen terug betalen en dat ze weet ik wat allemaal ging doen, Maar ondertussen ging ze gewoon door met haar praktijken. (Dat was die meid die zogenaamd paarden uit Spanje naar Nederland importeerde maar dat nooit deed.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:51

Ja hoe is het daarmee eigenlijk?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:04

Rose94 schreef:
danneke80 schreef:
Ik kan het mis hebben, maar is dat niet King? Het oude bijrijdpaard van de fotograaf, het lijkt er althans wel op.

Het kan natuurlijk dat ze gewoon enorm op elkaar lijken.
Zit de fotograaf ook hier op bokt? Dan contact ik haar wel even.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:40

Soms kun je ook niet anders als je door een scheiding of iets anders niet voor je paard kunt zorgen moet er niet aan denken zeg als je zo met je rug tegen de muur staat heb het van dichtbij mee gemaakt met een vriendin van me en geloof was geen pretje gelukkig kon ze haar oude paard wel houden maar goed dat kan niet iedereen
En ja als je echt om rijden gaan dan koop je een ander paard ik zou dat niet kunnen maar goed daar is iedereen verschillend in
Die Rabia moeten ze wel aan pakken want denk dat je zo bezig bent het weer doet als je de kans krijgt makkelijk geld verdienen en zelfs je kinderen erbij inbetrekken wat een takjke wijf ( sorry ) maar heb er geen andere woorden voor

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:00

Er zijn zeker ook echte redenen waarom je een paard echt niet kunt houden.
Maar bij die ik hier op tv voorbij zag komen leek het daar niet op.
En de vele advertenties die je zo door een jaar eens voorbij ziet komen dan staat ook regelmatig letterlijk in de tekst dat ze doorgaan met een jong/gezond paard en 2 paarden te duur is.
En ja de Rabia's bestaan niet pas een paar jaar, die waren er 30 jaar terug ook al.
Malafide handelaren die goudspuiten toedienden en het paard als gezond verkochten. Die verhalen ken ik al uit mijn jeugd.

En uiteraard zijn die personen fout en zou je altijd veilig je paard moeten kunnen verkopen.
Maar we weten ook gewoon dat het vaak anders is.
Want het zijn maar een handje vol mensen die de kosten willen dragen, vaak hogere kosten, van een paard waar ze niets mee kunnen en ook geen band mee hebben.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:05

Ik snap ook niet goed waarom mensen kapotte paarden aanbieden als coachingspaard. Moeten die juist niet tegen heel veel druk moeten kunnen en topfit zijn? Wat zou zo'n paard een goed coachingspaard maken?