Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:46

liespr schreef:
Als je het Engelse artikel leest, wordt er gesproken over ''aids'', dan is hulpmiddelen geen correcte vertaling... Dus het wordt alweer totaal uit context getrokken hier.

Dit staat er:

"Everyone who has to do with riding horses knows that horses are big and strong, and that it often requires aids. We also use that here at our place."

Volgens mij vertaalt dit naar iets als dit:

“Iedereen die met paardrijden te maken heeft, weet dat paarden groot en sterk zijn en dat het dier vaak hulpmiddelen nodig heeft. Die gebruiken we hier bij ons ook.

Elisa2 schreef:
liespr schreef:
Als je het Engelse artikel leest, wordt er gesproken over ''aids'', dan is hulpmiddelen geen correcte vertaling... Dus het wordt alweer totaal uit context getrokken hier.

Aids betekent toch teugels?

Reins zijn teugels. Aids is assisteren, hulp bieden, helpen. Afhankelijk van de context kan dat ook hulpmiddelen zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:50

Ja oke, eigenlijk weten we dus helemaal niks en blijft het nog speculatie.

Hulpen kan zoveel betekenen.. wellicht te forse been/ spoorhulpen. Ben nu wel echt nieuwsgierig.

Anjali, de beelden zijn nog niet naar buiten gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:52

Nogmaals, je kunt niet uitgaan van het Engels, want het origineel is in het Deens. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:57

Dit staat in het originele bericht:

”Alle der har med tilridning af heste at gøre ved, at heste er store og stærke, og at det ofte kræver hjælpemidler."

Letterlijk vertaald:

"Iedereen die met paardrijden te maken heeft, weet dat paarden groot en sterk zijn en dat daar vaak hulpmiddelen voor nodig zijn."

Ik vind het een twijfelachtige verdediging :).

Elisa2

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:58

Oke eerlijk is eerlijk, als dat de letterlijke vertaling is dan pleit het absoluut niet voor hem..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:00

Elisa2 schreef:
Nou om eerlijk te zijn twijfel ik wel aan of jullie ook ervaring hebben met echt de topsport dressuurpaarden.

Zijn dat andere paarden dan? Ik zou denken dat als topsport dressuurpaarden echt zo ingewikkeld zijn, het misschien de topsportomgeving is die bepaald gedrag uitlokt. En misschien wijst dat er dan vooral op dat die paarden niet zo gelukkig zijn in hun bestaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:01

_San87_ schreef:
Dit staat in het originele bericht:

”Alle der har med tilridning af heste at gøre ved, at heste er store og stærke, og at det ofte kræver hjælpemidler."

Letterlijk vertaald:

"Iedereen die met paardrijden te maken heeft, weet dat paarden groot en sterk zijn en dat daar vaak hulpmiddelen voor nodig zijn."

Natuurlijk is dat zo, maar hulpmiddelen zijn wat anders dan mishandelingen. Echter, het filmpje blijkt nog niet uitgebracht te zijn dus het blijft voorlopig speculeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:05

Elisa2 schreef:
Oke eerlijk is eerlijk, als dat de letterlijke vertaling is dan pleit het absoluut niet voor hem..
Nee, maar goed, tegelijkertijd weten we (en hij) natuurlijk ook niet wat er te zien is op die beelden.

Het geeft mij een ongemakkelijk gevoel als iemands eerste reactie is 'ik moet iets zeggen om hulpmiddelen te verdedigen,' zeker als het van iemand als Helgstrand afkomstig is (en hij het ook heeft over 'paarden' niet specifiek over 'hengsten'), maar voor hetzelfde geld gaat het ook slechts om een groom die een keer een roei geeft aan de lijn omdat er eentje wat te mans wordt en that's it. := Die kans acht ik niet zo groot, maar we weten het gewoon niet zonder dat de beelden worden uitgezonden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:13

Nou ik kan me net zo makkelijk deze gang van zaken voorstellen:
Documantairemaker: we hebben beelden bij jou op stal geschoten. iemand trekt daar heel hard aan een hensgtenketting/bit/slof etc etc , we gaan dit op tv brengen. je mag nog wel reageren maar dan alleen live op beeld op het moment dat je de beelden te zien krijgt.
Helgstrand: nee dank je. Om vervolgens deze reactie te schrijven.....

Kán echt net zo makkelijk. Dus zullen we wat dat betreft gewoon even afwachten ipv hier al allerlei halve aannames te doen?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:15

Alsof er een inbreker in huis is geweest.... Een professionele stal is toch niet hetzelfde als een leef of slaapkamer lijkt mij. Bovendien gaat het om een stem geven aan dieren die dit zelf niet kunnen.
Waar ik wel mijn bedenkingen bij heb is dat zelf als er mishandelingen plaatsvinden dit niet zo snel gaat veranderen. Ze gaan het dan gewoon nog discreter gaan toepassen.
Als we naar de intensieve veeteelt en slacht kijken bestaan er al aardig veel walgelijke filmpjes en daar is helemaal niets aan veranderd. Dus weer een futiele actie waar nog mens, nog dier beter van gaat worden, helaas -O-

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:15

mooney schreef:
Je verstoppen achter 'paarden zijn groot, sterk en gevaarlijk' vind ik alles behalve behulpzaam in de huidige situatie met toenemende kritiek vanuit de maatschappij.

Er is geen toenemende kritiek vanuit de maatschappij vwb paardrijden. Er zijn wel dierenrechtenactivisten die de aandacht trekken en onze sport en onze passie in een kwaad daglicht proberen te stellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:59

Shadow0 schreef:
Elisa2 schreef:
Nou om eerlijk te zijn twijfel ik wel aan of jullie ook ervaring hebben met echt de topsport dressuurpaarden.

Zijn dat andere paarden dan? Ik zou denken dat als topsport dressuurpaarden echt zo ingewikkeld zijn, het misschien de topsportomgeving is die bepaald gedrag uitlokt. En misschien wijst dat er dan vooral op dat die paarden niet zo gelukkig zijn in hun bestaan.

Paarden die gefokt zijn om te reageren op de allerkleinste en lichtste hulpen willen weleens met een ander karakter komen ja. Vaak zijn deze eigenschappen precies wat je nodig hebt in de topsport maar de scherpte nog niet altijd even makkelijk te handelen als ze jong zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:12

Shadow0 schreef:

Elisa2 schreef:
Paarden die gefokt zijn om te reageren op de allerkleinste en lichtste hulpen willen weleens met een ander karakter komen ja. Vaak zijn deze eigenschappen precies wat je nodig hebt in de topsport maar de scherpte nog niet altijd even makkelijk te handelen als ze jong zijn.

Het zou ook helpen als ze niet eerst een paar jaar zouden verwilderen in een opfok zoals hier in Nederland gebruikelijk is, om daarna ineens in een stramien te moeten passen. Dravers- en volbloedhengsten komen al veel jonger in handen, en leren dus ook eerder de regels van het leven tussen de mensen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:24

Veronica2 schreef:
mooney schreef:
Je verstoppen achter 'paarden zijn groot, sterk en gevaarlijk' vind ik alles behalve behulpzaam in de huidige situatie met toenemende kritiek vanuit de maatschappij.

Er is geen toenemende kritiek vanuit de maatschappij vwb paardrijden. Er zijn wel dierenrechtenactivisten die de aandacht trekken en onze sport en onze passie in een kwaad daglicht proberen te stellen.

Heb je daar cijfers van?

Maar Elisa, denk je dat dressuurpaarden echt werkelijk de enige sportpaarden zijn die op zulke eigenschappen worden geselecteerd? Dat is weer een hele andere discussie natuurlijk, maar zo heeft iedere discipline eigenlijk wel hun eigen invulling van kleinste en lichtste hulpen. Is het bij een dressuurpaard je zit/gewicht en je been, is het bij renpaarden ook weer iets wat heel licht is (je hebt immers je benen niet), en bij tuig- en menpaarden weer wat anders (daar heb je helemaal niets behalve je stem, je teugels en je zweep).

Ik vind het zelf wel mooi dat jonge paarden in de opfok opgroeien. IJslanders doen dat ook en zijn ook echt geen lastige paarden in de omgang. Wel worden die op een heel ander karakter gefokt natuurlijk, maar die zijn nog wel een stukje meer verwilderd dan de gemiddelde WPN'er die nog wel enigszins in handen komen tijdens hun 1e 3 jaar.

Het blijft allemaal uiteraard speculeren maar laten we heel eerlijk zijn, we hebben het hier over een man die meerdere malen bewezen heeft dat hij het niet zo nauw neemt met paardenwelzijn en regeltjes, die er ook bekend om staat dat hij dergelijke middelen wel toepast. Is het dan zo raar dat hij dan zijn geloofwaardigheid wel een beetje kwijt is? Volgens mij is er ook niemand in dit topic geweest die zegt te weten wat er nu gefilmd zal zijn, maar nogmaals, dit soort programma's gaan niet zonder reden zo'n undercover actie inzetten. Je kunt er dus eigenlijk wel van uit gaan dat er iets of iemand is geweest wat hiertoe heeft geleid. Persoonlijk geloof ik dan ook niet dat het maar gaat om een hengstenketting oid. Misschien dat de gemiddelde buitenstaander dit niet doet, maar mijn ervaring met zulke programma's is dat ze zich vaak wel redelijk laten informeren. Maar dat is inderdaad maar speculeren.

Ik vond het zelf in ieder geval erg typisch dat er nu een grote groep mensen plots roept dat dit allemaal niet moet kunnen, maar dan de aflevering van Alberto Stegeman over de misstanden bij de zorgboerderij toejuichen. Misschien is het zo heftig niet. Maar misschien ook wel. En in zo'n geval ben ik toch altijd blij dat er programma's zijn die dit doen. De rechter zal uiteindelijk wel een oordeel scheppen of het uitgezonden moet worden of niet. ;)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:28

Ik wacht gewoon rustig de beelden af. Hij lijkt aan damage control te doen met dit statement, maar ook dat is pas te zien op de beelden. En als er echt misstanden blijken te zijn, dan moet dat aangepakt worden. In slachthuizen wordt ook met verborgen camera's gefilmd, en naar aanleiding daarvan worden er verbeteringen doorgevoerd. Dierenleed aan het licht brengen is voor mij persoonlijk belangrijker dan de privacy van degene die het leed toe brengt, maar in dit geval weten we nog helemaal niets.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:29

Ehm..nee, zeg ik dat ergens? Ik heb zelf gewoon ervaring met verschillende soorten en rassen paarden die voor verschillende doeleinden gefokt zijn en dit zijn mijn bevindingen.

Ik weet dat een topdressuurpaard super scherp moet zijn en er altijd aan moet willen blijven trekken anders blijven ze er niet aan lopen in een Grand Prix proef. Sommige fokken ze over het randje. Bij de andere disciplines waar ik zelf ervaring mee heb o.a, spring en jachtpaarden, Gelderse, Spaanse, Quarters, Paints, Friezen en koudbloeden zag ik dat echt niet. Op een enkele Fries na want die worden nu ook meer zo gefokt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:38

Afbeelding

Nieuw statement van Helgstrand, kreeg het alleen niet door de vertaling.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:46

Janneke2 schreef:
Het is geen klein middel, een verborgen camera.

Maar wat Helgstrand - wellicht in the heat of the moment - zei over dat paarden groot en sterk zijn 'en dus bepaalde hulpmiddelen gebruikt moeten worden' klinkt laten we zeggen niet handig.

Exact dit.
Klink meteen heel verdedigend, waardoor je je meteen afvraagt "waarom?"

Ik ben benieuwd naar de beelden.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:51

Volgens een Deense vriendin schrijft het nieuwe statement dat ze het naar de rechtbank toebrengen en aangifte hebben gedaan tegen de zender.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:55

Ja zoiets begreep ik ook uit de reacties er onder. Ging over de werknemers beschermen als ik het goed heb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:19

Dat is dan simpel te veranderen door de werknemers te blurren!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:40

Mogelijk heeft Goegel translate iets zinnigs te melden...?

Ik citeer:
"← Helgstrand- dressuur

Opening:

Het was overweldigend om de acties te volgen, ons publiek van TV's informatie 5 juni 2003, over TV2's geheime observatie van een jou als apent met een verborgen camera in een dienstverband als paardenparser bij Hegstrand Dressa

Ik wil je bedanken voor de vele ondersteunende en bemoedigende berichten die mas, op heeft mogen ontvangen.

Ik en wij weten niet wat de agent heeft opgenomen met zijn verborgen camera, aangezien TV ke

Aden heeft de opnamen gemaakt met een verborgen camera willen delen, wat op zich onaangenaam en vrij extreem is, ook in relatie tot de arbeiders, waaronder veel jonge mensen. Ingbergå aan het werk ge video Maandag auto's gefilmd op het werk tien later kak vertoning op de grootste tv van het land.

Zoals iemand op Facebook heeft geschreven, kunnen we de thuisbaan leuk vinden en wachten

TV2 zendt zijn programma uit, Wiske heeft iets te vertellen

thor grondige overweging heeft elgstrand Drags behalve dit geval tweede-

Wij zijn van mening dat jumalistische methodekeuzes zo ver buiten het bereik liggen van een toevallige staat als Denemarken dat de rechtbanken en de politie hierover moeten beslissen.

Wij zijn van mening dat de ongezellige gevolgen van het toestaan ​​van hetzelfde gedrag te groot zijn voor hen allemaal

Daarom hebben we vandaag een verzoek om een ​​verbod ingediend bij de rechtbank in Aalborg en de politie

821

821

101

15

Helgstrand dressuur"

Men is het er niet mee eens en laat het er niet bij zitten, begrijp ik.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-06-23 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:41

Dan moet ik concluderen dat er waarschijnlijk iets ( een handelwijze) is opgenomen, die niet door de beugel kan.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:59

nikkel schreef:
Dan moet ik concluderen dat er waarschijnlijk iets ( een handelwijze) is opgenomen, die niet door de beugel kan.

Op basis van?

Voor zover de informatie strekt weet Helgstrand niet eens wat er is gefilmd :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:04

Heb degene gesproken die ik ken en daar nu een van de ruiters is. Die zegt dat er niks aan de hand is. Dat het precies is zoals het naar buiten gebracht wordt.

Dus ja..zeg het maar..