Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:44

Die het goed voor elkaar hebben zijn de mensen die er 99 van de 100 keer andere dingen voor opzij zetten.

Jou voorbeeld is inderdaad 1 van niet willen.
En het paard de dupe.

Dan is het verhuizen of idd verkopen als verhuizen je te duur te ver te weet ik wat is.
Dingen dus die de goed voor elkaar mensen al gedaan hebben. En dan ineens moraalridder zijn :?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:52

Ja, ik denk dat de eigenaar dan moet verkopen of verhuizen, want ik lees voornamelijk, geen tijd en geen geld, voor wie is het dan sneu om het paard aan te houden, voor de eigenaar of voor het paard...

En mensen die het goed voor elkaar hebben, hebben echt niet altijd makkelijk praten hoor, dat gaat namelijk ook niet vanzelf of altijd even makkelijk.[/quote]

Je hebt gelijk hoor, mijn hoofd is het met je eens…..
Ik denk dat veel mensen ook hun paard wegdoen nu omdat het te duur wordt. Vooral oudere en geblesseerde paarden zie je nu aangeboden worden.

Paarden houden is gewoon een enorm privilege.

BoktVerlaten

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:56

Met moraalridder bedoel ik dat men eigen normen oplegd aan anderen en vervolgens de ander veroordeelt. Maar iedereen doet wel iets met hun paard wat een ander niet zou doen.

Het “goed voor elkaar hebben” is voor iedereen anders. De minimale levenomstandigheden, die staan wel redelijk vast en moet iedereen gewoon aan kunnen voldoen als je een paard wil houden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:01

BoktVerlaten schreef:
Met moraalridder bedoel ik dat men eigen normen oplegd aan anderen en vervolgens de ander veroordeelt. Maar iedereen doet wel iets met hun paard wat een ander niet zou doen.

Het “goed voor elkaar hebben” is voor iedereen anders. De minimale levenomstandigheden, die staan wel redelijk vast en moet iedereen gewoon aan kunnen voldoen als je een paard wil houden

en dat is dus niet en daar gaat het dus nu net steeds om!

Maar een uurtje paddock als voorbeeld, daar vallen mensen over.

Ik lees zo enorm weinig berichten van mensen die zeggen dat zoals het zelf doen de ander ook moet doen.
Wel dat ze het zelf anders zouden doen, maar als dat dan gelezen word als: er word bedoeld dat de ander het fout doet.
Dat ligt dan toch echt aan het lezen, niet aan het schrijven.
Dat is zelf iets verzinnen wat er niet staat.

Ik vind bijvoorbeeld 4 uur vrije beweging een minimale norm.
En dan ook nog op een stuk waar beweging mogelijk is, samen met een maatje.

Zelf vind ik dat voor mijn eigen paarden te weinig.
Maar dan zeg ik toch niet bij iemand die ze 4 uur fijne vrije beweging aanbied dat die het niet goed doet?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:04

DuoPenotti, ik ben het met je eens. De minimale eisen staan wel redelijk vast. 4 uur buiten, voldoende ruwvoer, sociaal contact…. Daar zijn we wel over eens.
Maar ik vind dan dat je aan de minimale eisen voldoet maar het nog niet goed voor elkaar hebt. Voor mij is het “goed voor elkaar hebben” meer dan de minimale eisen.

We zijn het volgens mij wel met elkaar eens maar begrijpen elkaar niet helemaal goed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:10

Ik begrijp je inderdaad niet nee. :)
Want het is al zo vaak gezegd dat het niet gaat om 24/7 buiten.
Maar wel hele basis behoeftes waar niet aan voldaan word. Zoals een dagdeel buiten

En dan nog word er gezegd van, ja paarden aan huis, ja toevallig zo gekomen...

En dan zeg ik tegen die mensen, zet je leesbril op, want ik ken maar echt heel weinig bokkers die dat zeggen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:14

Ik vind het ietwat ironisch dat men roept over nuances maar tegelijk 24/7 buiten meteen omschrijft als paard in de blub en geen droge schuilstal. Dus enkel nuance voor wat in jouw kraam past dan? :)

En nee. Als je een paard de minimale basis die DP noemt (zelfs contact over een draadje is prima bij de uitzondering die zijn plek of rust niet vindt in een kudde) niet kan bieden heb je IMO gewoon geen recht op een paard.

Verder ook eens met DP. Als ze aan huis hebben zo poepsimpel is doe je dat toch even?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:21

BoktVerlaten schreef:

We hebben hier wel over primaire levensbehoeften van een dier. Hier zou iedereen het juist over eens moeten zijn. Hebben we het over training, revalidatie of hoe snel je de da belt. Nou daar kan een verschil in zitten. Maar dit is zo elementair, het gaat niet om een wedstrijdje wie heeft de beste normen en waarden. Maar waar doe ik mijn paard een plezier mee.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:22

Ayasha schreef:
Ik vind het ietwat ironisch dat men roept over nuances maar tegelijk 24/7 buiten meteen omschrijft als paard in de blub en geen droge schuilstal. Dus enkel nuance voor wat in jouw kraam past dan? :)

En nee. Als je een paard de minimale basis die DP noemt (zelfs contact over een draadje is prima bij de uitzondering die zijn plek of rust niet vindt in een kudde) niet kan bieden heb je IMO gewoon geen recht op een paard.

Verder ook eens met DP. Als ze aan huis hebben zo poepsimpel is doe je dat toch even?

Oei wat leg jij mij dingen in de mond die ik niet gezegd heb.
Ik gaf het voorbeeld van 24 uur buiten, klinkt geweldig maar als dat in de blub is, vind ik het niet paardvriendelijk. Dat is de nuance.

En inderdaad, zoals ik ook al heb gezegd, moet je het minimale kunnen bieden als je een paard wil. Een paard is een privilege. Ook dat staat in mijn eerdere posts.

En ik heb juist gezegd dat aan huis niet altijd haalbaar is, veel werk en moeilijk om tegenwoordig nog een huis met land te vinden. Ik heb ze zowel aan huis gehad als op pension…. Ik weet dat thuis niet altijd ideaal is maar ik weet ook dat pensionstallen niet altijd ideaal zijn. Dus wie zei dat aan huis poepsimpel is? Ik niet hoor

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:23

Raineri schreef:
BoktVerlaten schreef:

We hebben hier wel over primaire levensbehoeften van een dier. Hier zou iedereen het juist over eens moeten zijn. Hebben we het over training, revalidatie of hoe snel je de da belt. Nou daar kan een verschil in zitten. Maar dit is zo elementair, het gaat niet om een wedstrijdje wie heeft de beste normen en waarden. Maar waar doe ik mijn paard een plezier mee.

meer; Wat is de absolute basis die ik mijn paard moet bieden om hem een paardwaardig bestaan te geven.
Volgens mij wordt dat punt compleet gemist.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:25

BoktVerlaten schreef:
Oei wat leg jij mij dingen in de mond die ik niet gezegd heb.
Ik gaf het voorbeeld van 24 uur buiten, klinkt geweldig maar als dat in de blub is, vind ik het niet paardvriendelijk. Dat is de nuance.

En inderdaad, zoals ik ook al heb gezegd, moet je het minimale kunnen bieden als je een paard wil. Een paard is een privilege. Ook dat staat in mijn eerdere posts.

En ik heb juist gezegd dat aan huis niet altijd haalbaar is, veel werk en moeilijk om tegenwoordig nog een huis met land te vinden. Ik heb ze zowel aan huis gehad als op pension…. Ik weet dat thuis niet altijd ideaal is maar ik weet ook dat pensionstallen niet altijd ideaal zijn. Dus wie zei dat aan huis poepsimpel is? Ik niet hoor

Dat deel ging niet specifiek over jou maar oa over popstra die het "geluk" noemde. Ik ken maar heel weinig mensen met paarden aan huis waarbij het een kwestie van geluk geweest is. Alle redenen die jij noemt zijn geldig voor iedereen die paarden aan huis heeft. Op dat punt moet je dus keuzes maken. Ik hebt een paard tijdelijk op pension gehad en toen beslist dat de dag dat ik mijn paarden op pension moet zetten stop ik er mee.

en als ik nu zie en hoor wat pensionstallen aanbieden, los van de prijs die ze er voor vragen al helemaal.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:29

Ayasha schreef:
Raineri schreef:

meer; Wat is de absolute basis die ik mijn paard moet bieden om hem een paardwaardig bestaan te geven.
Volgens mij wordt dat punt compleet gemist.

Dat zijn primaire levensbehoeften geloof ik? O:)

Wel mee eens. Hier zou geen nuance in moeten zitten. De enige nuance waar we over kunnen twisten is dat een paard om medische redenen even wordt opgehokt, met uitzicht op verbetering van de levenskwaliteit binnen x termijn.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:35

Over die minimale eisen waar je aan moet voldoen om je paard een paardwaardig bestaan te geven verschillen de meningen.
Ik denk dat deze wel het meest in de buurt komt van de MINIMALE eisen: https://keurmerkpaardenwelzijn.nl/wordp ... het-paard/

Zorgen voor welzijn betekent het respecteren van de natuurlijke behoeften en gedragingen van uw paarden.
Dit zijn handvatten om een minimaal niveau van paardenwelzijn na te streven.
Onderverdeeld naar goede voeding, huisvesting, gezondheid en gedrag.

Goede voeding
dat betekent: afwezigheid van chronische honger en dorst

LAAT MIJ NIET LANGER DAN 6 UUR ZONDER EETBAAR RUWVOER
Dat kan door ruwvoer zo aan te bieden dat die zes uren niet worden overschreden
GEEF MIJ EERST RUWVOER DAN KRACHTVOER
Door ruwvoer eerst te geven en dan pas krachtvoer, eventueel in kleine porties, voed je het paard beter.
Vooral in de ochtend – dat is meestal het langste interval
LAAT MIJ ONBEPERKT VERS WATER DRINKEN
Geef het paard minimaal eens in de 4 uur toegang tot schoon en vers drinkwater.
Controleer dagelijks de watervoorziening op iedere locatie waar het paard is
Goede huisvesting
dat betekent onder meer: comfortabel rusten, goed klimaat en bewegingsgemak

LAAT MIJ DAGELIJKS VRIJ BEWEGEN
Geef het paard voldoende vrije beweging. Hoe kleiner de box, hoe langer vrije beweging nodig is.
Bied minimaal 2 uur per dag vrije beweging op paddock (minimaal 5 galopsprongen mogelijk) of in de wei aan.
En, als box kleiner is dan tweemaal de stokmaat in het kwadraat (2 x sm)², compenseer dat met extra uren vrije beweging
ZORG ER VOOR DAT IK KAN RUSTEN
Geef het paard mogelijkheden comfortabel te rusten op goede ondergrond.
Door op iedere locatie waar een paard vrij kan bewegen (>2 uur) ook te zorgen voor een droge, schone en voldoende dikke zachte ondergrond
LAAT MIJ CONTACT HEBBEN MET ANDERE PAARDEN
Maak op stal in ieder geval het visuele contact tussen paarden mogelijk, gedurende 24 uur per dag.
Doe dat door te zorgen dat ieder paard altijd, op iedere positie in de box of in de wei, minimaal binnen 8 meter een ander paard kan zien als het hoofd omhoog is
ZORG ER VOOR DAT IK ALTIJD MIJN OMGEVING KAN ZIEN
(deze stelling hoort ook bij het kopje Gepast gedrag)
Geef een paard voldoende mogelijkheden om de hele omgeving te scannen.
Door te zorgen dat een paard zelf verder kan kijken dan de eigen box en de overzijde kan het anticiperen op gebeurtenissen in de omgeving
ZORG VOOR MIJN VEILIGHEID
Bied een veilige leefomgeving en een gezond klimaat.
Zorg voor ondergronden met grip en ruimten zonder objecten die verwondingen kunnen veroorzaken.
Laat het klimaat voldoen aan minimale eisen gebaseerd op wetenschappelijke criteria. Vraag na bij KPW wat die criteria zijn!
Goede gezondheid
afwezigheid van huidbeschadigingen en verwondingen, ziekten en afwezigheid van ongemak veroorzaakt door gebruik (gezondheid is indirect gevolg van eerbiediging van de eerdere geboden).

ZORG VOOR MIJN GEZONDHEID
Door dierenarts, hoefsmid, tandarts en andere para-veterinaire professionals (liefst gecertificeerd) zowel preventief als curatief te laten komen.
Door tijdens omgang, training en wedstrijd te voorkomen dat problemen ontstaan
Gepast Gedrag
Expressie van sociaal gedrag, ander soort specifiek gedrag, goede mens-dier relatie.
Positieve emotionele toestand

ZORG ER VOOR DAT IK ZO MIN MOGELIJK STRESS HEB
Je omgang met het paard moet voorspelbaar zijn en beïnvloedbaar door het paard.
Bereik dit door alle 9 bovenstaande geboden te respecteren

Kan het beter? Zeker! Is dit het minimale waar op gehandhaafd mag worden? Ik denk het wel…..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:39

Poeh, minimaal 2 uur vrije beweging vind ik wel echt heel karig...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:41

Inderdaad, mag wat mij betreft minimaal 8 zijn. Of nog liever: 24/7 buiten met goede voorzieningen. Maar kan me voorstellen dat in de wolfregios andere prioriteiten bestaan.

Wel prima lijstje verder denk ik.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:42

[
[/quote]
Dat deel ging niet specifiek over jou maar oa over popstra die het "geluk" noemde. Ik ken maar heel weinig mensen met paarden aan huis waarbij het een kwestie van geluk geweest is. Alle redenen die jij noemt zijn geldig voor iedereen die paarden aan huis heeft. Op dat punt moet je dus keuzes maken. Ik hebt een paard tijdelijk op pension gehad en toen beslist dat de dag dat ik mijn paarden op pension moet zetten stop ik er mee.

en als ik nu zie en hoor wat pensionstallen aanbieden, los van de prijs die ze er voor vragen al helemaal.[/quote]

Het is inderdaad op veel pensionstallen niet zo fijn. Maar goede stallen zijn er wel….alleen is het even zoeken…. Er moet er ook maar net eentje in je buurt zitten.
Ik woonde ooit in Drenthe en op de Veluwe met paarden aan huis. Heel fijn en veel werk. Zelf nog voldoende tijd en een helpende vader. Toen ik richting de randstad ging, mijn vader ouder werd, ik een gezin en druk werk kreeg, heb ik gekozen voor een pensionstal. Na twee waardeloze pensionstallen, nu een goede gevonden.
Het is dus soms echt heel lastig. Ik heb wel thuis afgesproken dat als ik geen goede pensionstal meer zou hebben, we toch weer een huis met paardenmogelijkheid zouden kopen. Maar voor nu gaat het super op een pensionstal.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:00

BoktVerlaten schreef:

Eens hoor.

We hebben in de voorgaande pagina's al gemerkt dat deelnemers in deze discussie denken dat ze wetten willen om het welzijn te waarborgen, maar ze weten alleen niet waar wetten voor bedoeld zijn en het dat bestuurlijk werkt.
Terugkomend op de topictitel denk ik dat er in de paardenwereld schrijnende gevallen zijn waarbij de verzorging te wensen overlaat, die zijn er heus en er zijn ook criteria waaraan dat getoetst kan worden. Er is echter geen sprake van een sectorbreed welzijnsprobleem in de paardenwereld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:07

Veronica2 schreef:
BoktVerlaten schreef:

Eens hoor.

We hebben in de voorgaande pagina's al gemerkt dat deelnemers in deze discussie denken dat ze wetten willen om het welzijn te waarborgen, maar ze weten alleen niet waar wetten voor bedoeld zijn en het dat bestuurlijk werkt.
Terugkomend op de topictitel denk ik dat er in de paardenwereld schrijnende gevallen zijn waarbij de verzorging te wensen overlaat, die zijn er heus en er zijn ook criteria waaraan dat getoetst kan worden. Er is echter geen sprake van een sectorbreed welzijnsprobleem in de paardenwereld.

Serieus? Hoeveel procent van de paarden zou in de winter niet buiten komen in de winter in Be en NL?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:15

Ayasha schreef:
Serieus? Hoeveel procent van de paarden zou in de winter niet buiten komen in de winter in Be en NL?

of uurtje paddock van 10 x 10

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:23

Veronica2 schreef:
BoktVerlaten schreef:

Eens hoor.

Wat?

Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer je gaat kijken naar de absolute basisbehoefte: voldoende ruwvoer, 4 uur per dag vrije beweging (dus geen stapmolen of paddock van 3x3) en sociaal contact, de Nederlandse paarden een heel groot welzijnsprobleem hebben :).

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:28

DuoPenotti schreef:
Ayasha schreef:

Goeie vraag…. is daar ooit onderzoek naar gedaan?

En een tegenvraag….hoeveel paarden staan in de winter wel buiten in slechte omstandigheden (gebrek aan ruwvoer, nat, geen of slechte schuilstal)? En in de zomer zonder voldoende water en schaduw? Of een weilandje met prikkeldraad in wolvengebied….noem maar iets.

Dus behalve de eis dat paarden buiten komen, zou je ook eisen moeten stellen aan de omstandigheden….

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:31

BoktVerlaten schreef:
DuoPenotti schreef:

En een tegenvraag….hoeveel paarden staan in de winter wel buiten in slechte omstandigheden (gebrek aan ruwvoer, nat, geen of slechte schuilstal)? En in de zomer zonder voldoende water en schaduw? Of een weilandje met prikkeldraad in wolvengebied….noem maar iets.

Dus behalve de eis dat paarden buiten komen, zou je ook eisen moeten stellen aan de omstandigheden….

Daar ben ik het 100% mee eens :j.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:37

BoktVerlaten schreef:

hele goede vraag. :j

inderdaad de rest speelt ook mee.
Maar dan schrikken mensen al helemaal :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:42

_San87_ schreef:
BoktVerlaten schreef:

Veronica2 schreef:
Eens hoor.

Wat?

Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer je gaat kijken naar de absolute basisbehoefte: voldoende ruwvoer, 4 uur per dag vrije beweging (dus geen stapmolen of paddock van 3x3) en sociaal contact, de Nederlandse paarden een heel groot welzijnsprobleem hebben :).

Misschien moet ik het nog iets meer afpellen voor je, maar je kan niet tekens je setje basisbehoeften aanpassen als je je zin niet krijgt. Er is niks over vastgelegd en het is ook niet mogelijk om er iets over vast te leggen, het blijft bij persoonlijke smaak en voorkeur.
De Nederlandse paarden zijn gemiddeld te dik en lijden aan allerlei welvaartsziektes zoals insuline resistentie, cushing, hoefbevangenheid en nog meer van dergelijke aandoeningen. De voederfabrikanten moeten inspringen op een vraag uit de markt naar suikervrij, graanvrij, melassevrij, laagenergie voer omdat de gemiddelde paardeneigenaar te weinig kennis en kunde in huis heeft om een paard doelgericht te managen. Daarnaast sterft het van de hulpverleners die verschillende niet bestaande problemen moeten oplossen die door teveel 'liefde' en gebrek aan kennis zijn ontstaan.
En zo kan ik nog wel even doorgaan over welzijnproblemen die ik dan plaatselijk constateer en die gaan niet over te weinig ruwvoer (integendeel), paddockbeweging of sociaal contact.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:43

Misschien als er vaker en beter op gehandhaafd wordt en hoge boetes worden uitgeschreven, worden mensen gestimuleerd om het zelf in de gaten te houden. Je kan het wel helemaal dichttimmeren met regels maar het is onmogelijk te bekijken of paarden in de winter wel drinkwater hebben. Eigenaren moeten er zelf meer aan willen gaan doen.
Ik hoorde laatst dat er bij een manege hier in de buurt (waar het al jaren heel slecht gesteld is met de paarden) een verbod is ingesteld voor ouders om de stallen in te gaan. Ook hoorde ik dat ouders nog maar eenmaal per maand/kwartaal (?) mee mogen kijken met de lessen. Dit is toch een grote rode vlag? Ik hoorde ook dat de waterleiding snachts dichtgedraaid wordt om te besparen. Hoe is daar nou op te handhaven?