Jou voorbeeld is inderdaad 1 van niet willen.
En het paard de dupe.
Dan is het verhuizen of idd verkopen als verhuizen je te duur te ver te weet ik wat is.
Dingen dus die de goed voor elkaar mensen al gedaan hebben. En dan ineens moraalridder zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BoktVerlaten schreef:Met moraalridder bedoel ik dat men eigen normen oplegd aan anderen en vervolgens de ander veroordeelt. Maar iedereen doet wel iets met hun paard wat een ander niet zou doen.
Het “goed voor elkaar hebben” is voor iedereen anders. De minimale levenomstandigheden, die staan wel redelijk vast en moet iedereen gewoon aan kunnen voldoen als je een paard wil houden
BoktVerlaten schreef:Met moraalridder bedoel ik dat men eigen normen oplegd aan anderen en vervolgens de ander veroordeelt. Maar iedereen doet wel iets met hun paard wat een ander niet zou doen.
Ayasha schreef:Ik vind het ietwat ironisch dat men roept over nuances maar tegelijk 24/7 buiten meteen omschrijft als paard in de blub en geen droge schuilstal. Dus enkel nuance voor wat in jouw kraam past dan?
En nee. Als je een paard de minimale basis die DP noemt (zelfs contact over een draadje is prima bij de uitzondering die zijn plek of rust niet vindt in een kudde) niet kan bieden heb je IMO gewoon geen recht op een paard.
Verder ook eens met DP. Als ze aan huis hebben zo poepsimpel is doe je dat toch even?
Raineri schreef:BoktVerlaten schreef:Met moraalridder bedoel ik dat men eigen normen oplegd aan anderen en vervolgens de ander veroordeelt. Maar iedereen doet wel iets met hun paard wat een ander niet zou doen.
We hebben hier wel over primaire levensbehoeften van een dier. Hier zou iedereen het juist over eens moeten zijn. Hebben we het over training, revalidatie of hoe snel je de da belt. Nou daar kan een verschil in zitten. Maar dit is zo elementair, het gaat niet om een wedstrijdje wie heeft de beste normen en waarden. Maar waar doe ik mijn paard een plezier mee.
BoktVerlaten schreef:Oei wat leg jij mij dingen in de mond die ik niet gezegd heb.
Ik gaf het voorbeeld van 24 uur buiten, klinkt geweldig maar als dat in de blub is, vind ik het niet paardvriendelijk. Dat is de nuance.
En inderdaad, zoals ik ook al heb gezegd, moet je het minimale kunnen bieden als je een paard wil. Een paard is een privilege. Ook dat staat in mijn eerdere posts.
En ik heb juist gezegd dat aan huis niet altijd haalbaar is, veel werk en moeilijk om tegenwoordig nog een huis met land te vinden. Ik heb ze zowel aan huis gehad als op pension…. Ik weet dat thuis niet altijd ideaal is maar ik weet ook dat pensionstallen niet altijd ideaal zijn. Dus wie zei dat aan huis poepsimpel is? Ik niet hoor
Ayasha schreef:Raineri schreef:
We hebben hier wel over primaire levensbehoeften van een dier. Hier zou iedereen het juist over eens moeten zijn. Hebben we het over training, revalidatie of hoe snel je de da belt. Nou daar kan een verschil in zitten. Maar dit is zo elementair, het gaat niet om een wedstrijdje wie heeft de beste normen en waarden. Maar waar doe ik mijn paard een plezier mee.
meer; Wat is de absolute basis die ik mijn paard moet bieden om hem een paardwaardig bestaan te geven.
Volgens mij wordt dat punt compleet gemist.
Het “goed voor elkaar hebben” is voor iedereen anders. De minimale levenomstandigheden, die staan wel redelijk vast en moet iedereen gewoon aan kunnen voldoen als je een paard wil houden
Veronica2 schreef:BoktVerlaten schreef:Met moraalridder bedoel ik dat men eigen normen oplegd aan anderen en vervolgens de ander veroordeelt. Maar iedereen doet wel iets met hun paard wat een ander niet zou doen.
Eens hoor.
We hebben in de voorgaande pagina's al gemerkt dat deelnemers in deze discussie denken dat ze wetten willen om het welzijn te waarborgen, maar ze weten alleen niet waar wetten voor bedoeld zijn en het dat bestuurlijk werkt.
Terugkomend op de topictitel denk ik dat er in de paardenwereld schrijnende gevallen zijn waarbij de verzorging te wensen overlaat, die zijn er heus en er zijn ook criteria waaraan dat getoetst kan worden. Er is echter geen sprake van een sectorbreed welzijnsprobleem in de paardenwereld.
Veronica2 schreef:BoktVerlaten schreef:Met moraalridder bedoel ik dat men eigen normen oplegd aan anderen en vervolgens de ander veroordeelt. Maar iedereen doet wel iets met hun paard wat een ander niet zou doen.
Eens hoor.
We hebben in de voorgaande pagina's al gemerkt dat deelnemers in deze discussie denken dat ze wetten willen om het welzijn te waarborgen, maar ze weten alleen niet waar wetten voor bedoeld zijn en het dat bestuurlijk werkt.
Terugkomend op de topictitel denk ik dat er in de paardenwereld schrijnende gevallen zijn waarbij de verzorging te wensen overlaat, die zijn er heus en er zijn ook criteria waaraan dat getoetst kan worden. Er is echter geen sprake van een sectorbreed welzijnsprobleem in de paardenwereld.
DuoPenotti schreef:Ayasha schreef:Serieus? Hoeveel procent van de paarden zou in de winter niet buiten komen in de winter in Be en NL?
of uurtje paddock van 10 x 10
BoktVerlaten schreef:DuoPenotti schreef:
of uurtje paddock van 10 x 10
Goeie vraag…. is daar ooit onderzoek naar gedaan?
En een tegenvraag….hoeveel paarden staan in de winter wel buiten in slechte omstandigheden (gebrek aan ruwvoer, nat, geen of slechte schuilstal)? En in de zomer zonder voldoende water en schaduw? Of een weilandje met prikkeldraad in wolvengebied….noem maar iets.
Dus behalve de eis dat paarden buiten komen, zou je ook eisen moeten stellen aan de omstandigheden….
BoktVerlaten schreef:Goeie vraag…. is daar ooit onderzoek naar gedaan?
En een tegenvraag….hoeveel paarden staan in de winter wel buiten in slechte omstandigheden (gebrek aan ruwvoer, nat, geen of slechte schuilstal)? En in de zomer zonder voldoende water en schaduw? Of een weilandje met prikkeldraad in wolvengebied….noem maar iets.
Dus behalve de eis dat paarden buiten komen, zou je ook eisen moeten stellen aan de omstandigheden….
_San87_ schreef:BoktVerlaten schreef:Met moraalridder bedoel ik dat men eigen normen oplegd aan anderen en vervolgens de ander veroordeelt. Maar iedereen doet wel iets met hun paard wat een ander niet zou doen.
Het “goed voor elkaar hebben” is voor iedereen anders. De minimale levenomstandigheden, die staan wel redelijk vast en moet iedereen gewoon aan kunnen voldoen als je een paard wil houdenVeronica2 schreef:Eens hoor.
Wat?
Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer je gaat kijken naar de absolute basisbehoefte: voldoende ruwvoer, 4 uur per dag vrije beweging (dus geen stapmolen of paddock van 3x3) en sociaal contact, de Nederlandse paarden een heel groot welzijnsprobleem hebben.