Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:39

Elisa2 schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie allemaal zo stellig overtuigd zijn dat alle paardencoaches niet deugen. Kennelijk jullie ze persoonlijk? Zelf weleens meegekeken bij de sessies? Weleens op open dagen geweest? Zelf weleens een sessie gehad uit nieuwsgierigheid?
Weleens mensen gesproken die baat hebben gehad bij paardencoaching?

Ik lees veel meningen, maar weinig onderbouwing.

Ja ja ja ja en nee

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:58

Zoals ik wel degelijk schreef, is mijn mening gekleurd door een (1) geval en dus niet gefundeerd. Gezien mijn uiterst kleine steekproef, geef ik dan ook geen kritiek op paardencoaches in het bijzonder, maar op het gebruik van pseudo-medisch jargon door personen die hier geen kaas van hebben gegeten en/of het bewust misbruiken.

Verder vind ik dat er kritisch gekeken moet worden - liefst door de coaches zelf - wie en wat zij behandelen. Daar kan toch bijna niemand het mee oneens zijn?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:04

Iemand die ik ken werkt als opvoedster bij jeugdcriminelen. Omdat zij ook in de paarden zit heeft ze de opleiding equicoaching gevolgd om haar paard te kunnen inzetten bij de jongeren. Zij behaalt wel goede resultaten daarmee. Maar dat is dan weer een atypisch verhaal, want zij heeft immers al een diploma als pedagoog en gebruikt die equicoaching supplementair erbij.
De andere coaches die ik ken zijn idd de typische carrière girls die een burn-out gehad hebben en ‘hun leven een andere wending willen geven’ zonder de dagelijkse stress en ‘om anderen te helpen die in hetzelfde geval zitten’.
Ook valt het mij op dat veel van die coaches heel snel coaches gaan opleiden. Omdat ze anders geen klanten hebben?
Wat mij bij zo’n sessie vooral opviel is dat het paard heel veel stresssymptomen vertoonde die duudelijk doir de coach niet werden herkend en/of compleet verkeerd geïnterpreteerd werden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:09

sevke schreef:
Iemand die ik ken werkt als opvoedster bij jeugdcriminelen. Omdat zij ook in de paarden zit heeft ze de opleiding equicoaching gevolgd om haar paard te kunnen inzetten bij de jongeren. Zij behaalt wel goede resultaten daarmee. Maar dat is dan weer een atypisch verhaal, want zij heeft immers al een diploma als pedagoog en gebruikt die equicoaching supplementair erbij.

Dit vind ik wel een beetje bananen rechtpraten eigenlijk. Je ging, even kort door de bocht, van 'paardencoaching is nooit okay en ik heb nog nooit een goede ontmoet' naar 'ik ken wel een goede MAAR'. Had die nuance dan ook in je eerdere berichten aangebracht, denk ik dan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:15

Waar zeg ik paardencoaching is nooit OK?
Ik zei al eerder: met autistische kinderen kan het heel goed zijn.
Ik antwoordde eerder op de vraag van Elisa2. Of ik coaches kende. Ja, meerdere. Of ik daar al een sessie en/of opendag heb meegemaakt? Ja, dat ook. Ik probeer graag dingen uit.
Of ik mensen kende die er beter van zijn geworden? Nee, dat niet.
Maar het is een groot verschil tussen een pedagoge die op haar werk in bepaalde gevallen een paard gebruikt bij de therapie en de wildgroei aan zelfverklaarde coaches die mensen met stress en burn-out problemen gaan helpen zonder enige academische vooropleiding.
Het leven is niet zwart of wit he, maar 100000 tinten grijs.
Edit: het gaat hier eerder over de tweede categorie coaches. De dame uit mijn bericht loopt er niet mee te koop en gebruikt het enkel op haar werk, niet bij jan-en-alleman die ervoor betaalt.

VuurVleugels

Re: Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:22

Ik reageerde juist op het zwart/witte idee wat ik van je eerdere berichten kreeg, haha. Zal een kwestie van zender/ontvanger interpretatie zijn.

Heel mooi dat die vrouw waar jij naar refereert dat zo inzet en in dat opzicht geloof ik ook echt in 'paardencoaching' (de incorrecte terminologie even daargelaten). Maar inderdaad, met een verse Zuidas burnout op zak pochen dat je anderen kunt helpen vind ik óók niet oké. Maar er zijn ook coaches met alleen een coachopleiding die wél goed bezig zijn, die het echt bij de basis houden en mensen vooral voorhouden wat zij zelf uitstralen. Alleen die schreeuwen niet zo hard, dus kom je vaker de Zuidas schreeuwers tegen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:52

Coach is geen beschermd beroep en paardencoach al helemaal niet.
Er is wel een beroepsvereniging https://www.v-pcn.nl/ - maar die lijkt zich vooral bezig te houden met een keurmerk dat je kunt krijgen op basis van eenmalige registratie (met best goede eisen vind ik) en een verplichting tot beperkte bijscholing. Je zou verwachten dat er ook een klachtenregeling zou zijn en een systeem van audits, om zo de kwaliteit te handhaven. Maar dat is er dus niet.
Om de paarden lijkt men zich trouwens sowieso niet zo druk te maken - maar ik ken ze niet, dus kan me best vergissen.

Ik ken trouwens een aantal mensen die opgeleid is tot Equitherapeut bij Ulrike Thiel. Therapie is wel heel iets anders dan coaching en het betreft mensen met een opleiding in de (geestelijke) gezondheidszorg die dit inzetten bij hun werk. Die opleiding duurt echt een paar jaar en er wordt ook veel aandacht besteed aan de scholing, opleiding en het welzijn van het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:57

Daar hebben we waar ik al de hele tijd naar zocht. Nuances!

In de paardencoaching zul je de betere en minder goede coaches hebben. Maar weet je.. dat heb je ook in de reguliere zorg en bij reguliere psychologen. In iedere beroepsgroep zitten verschillen in de kwaliteit van mensen.

Ik heb zelf een open dag meegemaakt waar een paard dus heel verschillend op drie verschillende personen reageerde. Ik vond dit heel leerzaam om te zien.

Het paard raakt vooral wat aan, die indruk kreeg ik er bij. En als iemand daardoor inzicht krijgt en verder kan dan lijkt mij dat alleen maar mooi.

Heb ook zelf weleens een sessie ervaren van iemand die aan het oefenen was. Maar dat beviel me wat minder, kwam eigenlijk niet zoveel uit. Maar goed, deze persoon was ook nog aan het oefenen. En heeft later mensen gehad die wel erg geholpen zijn door een sessie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:08

Ik heb er zojuist nog eentje aan het werk gezien :D. Niets mis mee, liefdevolle vrouw die weet waar haar grenzen liggen en die werkt met een paard dat stevig in zijn schoenen staat. Zij leert mensen die vooral in hun hoofd zitten, meer te observeren en te voelen. Er worden geen diagnoses gesteld of behandelingen aangeraden voor zover ik weet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:20

Prachtig! En er zitten veel mensen in hun hoofd die gebaat zouden zijn met meer leren te voelen.

Dit thema is imo ook echt perfect voor paardencoaching.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:29

Fascineert topic.
Ik ben blij dat er meer gaat worden gekeken naar wat coaching zou kunnen doen bij de paarden zelf.
Zelf ben ik bezig met een 4 jarige opleiding tot Equine Assisted therapeut. En ik heb voor deze opleiding gekozen omdat men wel voor een gedegen onderbouwing staat. Ook ik zie veel mensen in de opleiding die weinig tot geen paardenverstand hebben en dat vind ik best kwalijk. Zelf val ik daar niet onder maar ben ik zo eerlijk dat ik ook nog maar een klein beetje kennis heb omdat je niet alles kunt weten en het zo verschillend is per situatie. Vanaf 2017 volg ik verschillende opleidingen en cursussen omdat ik in 2009 mijn Orun heb gehaald maar daar zeer ongelukkig van ben geworden. Dus ben na mijn borstkanker gaan zoeken en nooit niet opgehouden en daar ziet het er eens ook niet naar uit.
Zelfontwikkeling staat nooit stil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:57

Het ging om het effect op de paarden.

Had gister nog een gesprek met iemand en denk eigenlijk dat het best meevalt. Heel veel paarden krijgen veel emoties mee van mensen en ervaren ook veel stress.
Maar paarden die vaak in stress situaties verkeren, leren daar ook vaker beter mee omgaan. Z ervaren wel stress, maar herstellen sneller.

Als ik kijk op pensionstallen en maneges krijgen paarden echt veel emoties mee van mensen.

VB; Meerdere meiden staan te poetsen en ondertussen druk met elkaar te kletsen over van alles en nog wat. Gaat van hysterisch naar emotioneel en grappig naar serieus. Paarden mogen alleen braaf stilstaan en daarna worden de de bak in meegenomen en vaak wordt er dan onder het zadel ook nog druk gekletst en paarden moeten wederom alleen maar braaf zijn.
Daarna gaat de knop om, teugels op maat en moeten ze acuut aan het werk.
Na het rijden, zelfde ritueel als daarvoor.

En dit heb ik echt dagelijks meegemaakt.

Op maneges; er komt van alles, jong, oud, bang, stoer, mensen lachen, zijn druk, ervaren, onervaren, huilen, schreeuwen, zijn verdrietig, zijn vrolijk etc etc.
Paarden moeten daar ook continu schakelen.

En dan heb je nog op stallen personeel dat vaak op snelheid werkt, paarden uit stal plukt, ongeduldig zijn of soms ook gespannen en of angstig, ze hebben druk van haasten en alles af krijgen op tijd.

En dan heb je de paarden in de kuddes die weer van alles van elkaar overnemen zonder dat ze goed kunnen beoordelen waar iets vandaan komt als de omgeving beperkt is. Ze kunnen vaak alleen elkaars gevoel overnemen.

Er zijn zoveel situaties en zoveel voorbeelden. Alles valt of staat met het management er omheen. Hoe worden paarden gehouden, voorbereid, oe vaak worden ze met mensen geconfronteerd etc etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:04

marleen_usar schreef:
Een lekkende darm is zeker geen darm perforatie.

O.k, ik dacht zoiets namelijk.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:39

VuurVleugels schreef:
Ik reageerde juist op het zwart/witte idee wat ik van je eerdere berichten kreeg, haha. Zal een kwestie van zender/ontvanger interpretatie zijn.

Heel mooi dat die vrouw waar jij naar refereert dat zo inzet en in dat opzicht geloof ik ook echt in 'paardencoaching' (de incorrecte terminologie even daargelaten). Maar inderdaad, met een verse Zuidas burnout op zak pochen dat je anderen kunt helpen vind ik óók niet oké. Maar er zijn ook coaches met alleen een coachopleiding die wél goed bezig zijn, die het echt bij de basis houden en mensen vooral voorhouden wat zij zelf uitstralen. Alleen die schreeuwen niet zo hard, dus kom je vaker de Zuidas schreeuwers tegen.

klopt. Equicoaching kàn mensen helpen, echt daar ben ik van overtuigd. Maar de meeste zijn helaas Zuidas schreeuwers...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:53

Popstra schreef:
marleen_usar schreef:
Een lekkende darm is zeker geen darm perforatie.

O.k, ik dacht zoiets namelijk.

Het is nog steeds iets wat niet bestaat hoor, is gewoon verzonnen ziekte ;)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:06

Thuis noemde we dat altijd diarree
grapje sorry
Ik ben wel benieuwd naar de uitslag van het onderzoek

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:11

Elisa2 schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie allemaal zo stellig overtuigd zijn dat alle paardencoaches niet deugen. Kennelijk jullie ze persoonlijk? Zelf weleens meegekeken bij de sessies? Weleens op open dagen geweest? Zelf weleens een sessie gehad uit nieuwsgierigheid?

Ja, ik ken er 4
Ja
Nee, ik kan er niets mee
Ja, één en die had coaching van de enige wat nuchtere/ niet zweverige paardencoach die ik ken.Die ook goed opgeleid is in begeleiding van “probleem” jongeren.

Mag ik van jou nu weer meepraten? Of moet men volgens jou aan nog meer voorwaarden voldoen om een mening te mogen vormen over Paardencoaching?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:18

Fly_high schreef:
Het is nog steeds iets wat niet bestaat hoor, is gewoon verzonnen ziekte ;)

Ik ben toch altijd blij met die hoge mate van kunde van diverse Bokkers :j

Zelf niet gestudeerd als arts en ook geen hoogleraar.
Maar het perfect weten.

Denk dat we de dure artsen maar beter kunnen mijden. De alternatieve hoek al helemaal.
Maar even een lijstje in een sticky zetten met de bokt beter weters. Dat red ons van alles :j

https://www.mlds.nl/hoe-gezond-is-jouw- ... es-vezels/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:26

Daphara schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, ik ken er 4
Ja
Nee, ik kan er niets mee
Ja, één en die had coaching van de enige wat nuchtere/ niet zweverige paardencoach die ik ken.Die ook goed opgeleid is in begeleiding van “probleem” jongeren.

Mag ik van jou nu weer meepraten? Of moet men volgens jou aan nog meer voorwaarden voldoen om een mening te mogen vormen over Paardencoaching?

Zo, wil je nog wat azijn er bij? :+

DP, ja dat zou wel handig zijn inderdaad..ook graag met opleidingen en ervaringen er bij graag. :D

En terug ontopic.. het ging inderdaad over de paarden.

Ik denk zelf dat paarden in het hier en nu leven en niet meer last hebben van paardencoaching dan als ze zouden hebben als ze 'gewoon' met een mens werken.

Wel als kanttekening erbij dat niet ieder paard er geschikt voor is. Sommige dieren raken zelf erg gespannen van mensen met stress/ emoties vooral als die (nog) niet congruent zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:44

Nee hoor geen azijn, maar wel veel meegemaakt met zogenaamde paardencoaches en dan met name de zweverige types. Mijn paard en die van een stalgenoot hadden serieus zwaar gewond kunnen raken door mijn ex-bijrijder die allerlei beslissingen nam over onze paarden op basis van wat ze aanvoelde in plaats van gezond verstand gebruiken.

Zoals jij hier in het topic en andere topics praat lijkt het imo vaak alsof jij denkt als enige de waarheid in pacht te hebben. Maar de feiten liegen er niet om er is een wildgroei aan paardencoaches, het is een onbeschermd beroep en velen hebben de ballen verstand van paarden en hun gedrag. Doe daar nog een dosis zweverigheid bovenop en er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan voor zowel paard als de mensen die gecoacht worden of de paardencoach zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:03

Nou nee hoor, ik leer iedere dag bij :-) Maar sta wel open en houd niet van het afzeiken van anderen. ;-)

Maar jij hebt dus een bijrijder gehad die anders denkt dan jij en daarom scheer je nu iedereen over 1 kam?

Er kunnen tot altijd gevaarlijke situaties ontstaan als mensen niet weten wat ze doen bij/ met paarden? Dat is toch niet voorbehouden aan paarden coaching?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:14

Avalanche schreef:
Het is ook altijd een bepaald type wat dat gaat doen :') ik mag niet generaliseren, maar het lijkt wel zo.

:+ :+ :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:15

Avalanche schreef:
VuurVleugels schreef:

Type Amsterdam Zuidas carrieretijger kreeg burnout, heeft nu de wijsheid in pacht om de wereld te redden :')

Ja maar echt. Blond en nog net niet in de fase van kort pittig :') you know :')

Karen!!!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:18

Elisa2 schreef:
Nou nee hoor, ik leer iedere dag bij :-) Maar sta wel open en houd niet van het afzeiken van anderen. ;-)

Maar jij hebt dus een bijrijder gehad die anders denkt dan jij en daarom scheer je nu iedereen over 1 kam?

Er kunnen tot altijd gevaarlijke situaties ontstaan als mensen niet weten wat ze doen bij/ met paarden? Dat is toch niet voorbehouden aan paarden coaching?

Waar scheer ik iedereen over één kam?

Als je werkelijk interesse had in de mening van een ander, dan zou je niet een dergelijke conclusies kunnen trekken.

*Spoiler verwijderd*

Dan had je uit mijn berichten in dit topic (waaronder degene die je gequote had) gehaald dat ik meerdere paardencoaches ken en daarop mijn mening heb gevormd. De ervaring met de paardencoach, die ik ook heel kort als bijrijder heb gehad, waren nogal dramatisch te noemen, daarover heb ik in dit topic niet uitgeweid maar het hele verhaal staat wel op Bokt. Paardencoaches zijn gelukkig niet allemaal zo, maar ik heb echt niets met de zweverige types.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 12-03-23 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Op verzoek alleen de spoiler verwijderd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:59

Tja..kun je mensen ook als mens zien ipv ze in een hokje te plaatsen?

Waarom moet je nu weer persoonlijk worden?

Dit hele topic was aan het ontaarden in paarden coaching en coaches afzeiken.
Daar hou ik niet van. (doel niet specifiek op jou)

Als iemand er zelf ervaringen mee heeft, positief of negatief. Prima..dan is het ergens op gebaseerd. Je weet zelf gelukkig de nuance te maken dat niet alle paarden coaches zo zijn. Maar juist die nuance ontbreekt in dit topic regelmatig.