Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:10

Isapaardje schreef:
Niemand wil moedwillig zijn dier laten vermoorden door een wolf lijkt mij.

en daar gáán we weer met ´vermoorden´.
Een wolf doodt om te overleven, Een mens die een wolf schiet moord wel.

Overingens is hier in Spanje afgelopen weekeinde een vrouw gedood door een verwilderde hond. Moest doodgeschoten worden om bij het kadaver te kunnen komen. 2500 wolven in Spanje, núl probleem met mensen.
Zie wederom de openingspost en de ervaring van Kendra.

De hysterie over ´wolf´ is niet meer of minder dan dát; hysterie. Er komt vee om door loslopende honden, door verkeer en nu ook door de wolf. Allemaal verwaarloosbaar in het licht van slacht trouwens, van moord door mensen....

Doe je zelf en de samenleving geen kwaad met de opklopperij. De wolf is er, blijft, wen eraan, pas je aan. De rest is contraproductief.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:15

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:
Ik zou er helemaal niet raar van op kijken men het zo zat word dat ze maar zelf de wolven gaan bejagen.

En ik geef ze geen ongelijk ook!
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat hij niet aan de Boktregels voldoet.

Ik heb getemd. Het is wel gewoon een STRENG beschermde diersoort.

Niemand die erop gaat jagen heeft gelijk en het aanmoedigen ervan is ook strafbaar.

Doe eens een beetje normaal hier. Wát een dierenliefhebbers weer :roll:

Popstra

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:19

Ach HC, ik denk als er bij jou in de omgeving constant hele schapenkuddes uitgemoord worden want dat is wat er gebeurd in het voor jou verre Drenthe je ook wel anders gaat lullen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:23

Die knallen daar wel wat sneller.
Zie wolf Billy maar. Die kwam niet zo ver richting Spanje... Want ze zijn helemal niet zo streng beschermd als wat Nederland ons wil laten geloven.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... beschermen

Dus mijn bericht was tegen geen enkele regel om iets voor een vriend te vragen.

Nederland moet zich eens wat minder laten leiden (lijden) door de pvdd die in de ovp niet te bekennen zijn.
In Drenthe nergens zijn.
Geen hobbyisten steunen met opengereten dieren

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:34

Dit wat hier in Eemster vanmorgen heeft plaatsgevonden is echt een drama. Op klaarlichte dag. Paarden die net buiten waten gezet in paniek door de draden. En overal dode en gewonde schapen die in een omtrek van een kilometer in sloten en weilanden liggen De dieren lopen overal verdwaasd rond. Echt vreselijk en waarschijnlijk in de 20 dode hoogdrachtige ooien. Gisteren in Eibergen ook overdag een wolf in de weide. Bijt een schaap, die net zou lammeren dood, en loopt weer verder. En dan mag je die wolven geen moordenaars noemen? Met predatie heeft het in elk geval niks te maken.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:40

Pvdd is geen regeringspartij.

Ik vind het wel ingewikkeld hoor, als ik dierenliefhebbers hier op het forum zo boos hoor zijn op de wolf die alleen maar zijn instinct volgt. Het zijn geen moordenaars, maar ze doden om te overleven. Ook bijvoorbeeld katten (die 100 miljoen vogels doden per jaar) zijn geen moordenaars, ze weten gewoon niet beter. Ja, heel zielig voor de schapen (en vogels in het geval van katten), maar nogmaals; waar is de ophef over de 1.75 MILJOEN dieren PER DAG die geslacht worden in Nederland?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:43

Op de dag dat die opgejaagd en uit elkaar gescheurd worden. Vanuit de buik of kont geslacht geef ik je gelijk.
Tot die tijd is het echt het domste argument dat er bestaat.

Lees deze ook maar even. Wat een wolven aanval doet met de dieren.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... e-gevolgen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:45

lies schreef:
Pvdd is geen regeringspartij.

Ik vind het wel ingewikkeld hoor, als ik dierenliefhebbers hier op het forum zo boos hoor zijn op de wolf die alleen maar zijn instinct volgt. Het zijn geen moordenaars, maar ze doden om te overleven. Ook bijvoorbeeld katten (die 100 miljoen vogels doden per jaar) zijn geen moordenaars, ze weten gewoon niet beter. Ja, heel zielig voor de schapen (en vogels in het geval van katten), maar nogmaals; waar is de ophef over de 1.75 MILJOEN dieren PER DAG die geslacht worden in Nederland?

Zucht.

Die dieren hebben een redelijk best leven voordat ze humaan naar de andere kant gaan.
Waar zo min mogelijk stress bij komt kijken.

Zijn er misstanden in het vervoer, bij het opgroeien of bij het slachthuis? MELD dat!!!

Dit blijft een monoloog op deze manier als je slachtvee en hobbydieren op 1 stapel blijft gooien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:48

Popstra schreef:
Ach HC, ik denk als er bij jou in de omgeving constant hele schapenkuddes uitgemoord worden want dat is wat er gebeurd in het voor jou verre Drenthe je ook wel anders gaat banketstaaf!

Door honden regelmatig hier ja.

Verder had ik over de wolvensituatie in Spanje een draad geopend.

Ik vind ´jullie´ hoogst hypocriete diernliefhebbers. Schapen houden voor de slacht, paarden houden om erop te gaan zitten en ze in de rondte te dwingen en daarom moeten wolven dood.

Het is strafbaar om wolven te schieten. Hou daar dus gewoon over op.
Ook met het opklopen van hysterie want de wolf ís er en blijft.
Kippen en konijnen om er maar twee te noemen worden als jaar en dag door vossen ´vermoord´. Goed gevoede huisdierkatten doden duizenden edit; miljoenen vogeltjes.
Pas je liever aan :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-02-23 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:49

DuoPenotti schreef:
Op de dag dat die opgejaagd en uit elkaar gescheurd worden. Vanuit de buik of kont geslacht geef ik je gelijk.

Ja, ik hoef het niet te lezen, net zoals ik niet hoef te zien/lezen hoe een varken een trailer opgejaagd wordt, kilometers lang op een snelweg met soortgenoten in een vrachtwagen staat (soms met 30 graden) met 100'en soortgenoten en vervolgens wordt vergast in een donkere sleuf. Ik kan geen enkel dierenleed verdragen en dus ook niet dat een wolf wordt doodgeschoten. Ik vind het allemaal verschrikkelijk.
Jammer dat je mijn argument als 'dom' bestempeld. Ik vind het helemaal niet zo dom..

Onali

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:50

Maar ze zijn niet vergelijkbaar!
En zolang jij dat niet snapt is er geen discussie mogelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:51

De dag dat ik hier een vergunning krijg voor een omheining als in een dierentuin. Betaald door de staat want die brengt mijn dieren in gevaar. Zal ik er niets meer over zeggen hc.
Tot die tijd zal ik altijd hier aanwezig zijn. Wen daar maar aan!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:52

Onali schreef:

Leg het verschil aan me uit dan.

DuoPenotti schreef:
De dag dat ik hier een vergunning krijg voor een omheining als in een dierentuin. Betaald door de staat want die brengt mijn dieren in gevaar. Zal ik er niets meer over zeggen hc.

Hoezo door de staat? Je geloofde toch niet dat ze hier gebracht zijn door de overheid?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:57

lies schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, ik hoef het niet te lezen, net zoals ik niet hoef te zien/lezen hoe een varken een trailer opgejaagd wordt, kilometers lang op een snelweg met soortgenoten in een vrachtwagen staat (soms met 30 graden) met 100'en soortgenoten en vervolgens wordt vergast in een donkere sleuf. Ik kan geen enkel dierenleed verdragen en dus ook niet dat een wolf wordt doodgeschoten. Ik vind het allemaal verschrikkelijk.
Jammer dat je mijn argument als 'dom' bestempeld. Ik vind het helemaal niet zo dom..

Behalve opgejaagde weide dieren. Levend open gescheurde dieren.
Schapen paarden geiten koeien maar ook katten en honden zijn al gemeld.
Vaak uren wachtend tot de dierenarts ze afspuit.
Dat leed verdraag je dus wel?
Dieren die overleven een jaar na dato nog stress laten zien.
Ook dat dierenleed geef je zo te lezen weinig om?

Mag ik dat heel bijzonder vinden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:59

lies schreef:
Onali schreef:

Leg het verschil aan me uit dan.

DuoPenotti schreef:

Hoezo door de staat? Je geloofde toch niet dat ze hier gebracht zijn door de overheid?

Nee.
Maar onze regering hoort hun inwoners te beschermen.
Ik kan het zelf in deze niet omdat die huppel van 120 niets doet.
Dus ja mag de staat wel wat gaan doen ter bescherming.

Het zijn dieren die onze staat beschermd dus...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-02-23 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:59

Onali schreef:

en de hysterie over ´wolf´ is een goed voorbeeld van hoe emotie de reden wegvaagt.

Vogeltjes door een kat, konijnen/lammeren door een vos zijn EXACT gelijk aan een pony door een wolf dus ???
Verder is ´humaan´ slachtvee een feel good alibi; een contradictio in terminis. De schaal van dierenleed bij slachtdieren is verschillende ordes van grootte meer dan de paar slachtoffers van wolven.
De slacht van niet meer ´gschikte´ paarden bij de ruiterij is ook stuitend.
Vandaar totale hypocrisie.

Nogmaals, de wolf is er en blijft. Schieten is strafbaar.
Ik vind enig modereren van de opklopperij op de plaats.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:01

Isapaardje schreef:
Jessix schreef:
En ja we moeten er maar mee zien te dealen. Het dier is er nu eenmaal. Ik vind hem prachtig en gun ze uiteraard een leven in vrijheid. Of dat op mijn perceel moet zijn, nee daar niet natuurlijk. Ik hoop dat de populatie gering blijft zodat ze zich voornamelijk ophouden in de paar bossen die we hebben en tegoed doen aan wild. Dat ze geen slachtoffer worden van verkeer zoals je nu al veel ziet. Maar ik denk dat het er al gauw te veel worden voor in de drukbevolkte landje en dan zijn er alleen maar verliezers.

Ja maar dat 'zien mee te dealen' is dus niet zomaar in een kant en klaar pakketje te pakken.
Ik woon niet in wolvengebied, maar wel al 2x op minder dan 10 km afstand een zwervende wolf gehad. Die leggen ook 80 km of zo per dag af en die kunnen overal voorkomen, ook dus in woonwijken en industriegebieden en het zijn dan ook die wolven die mij zorgen baren.
Ik zit me al het hoofd te breken over wat ik nu kan doen, want de kans dat er wolf langs loopt is niet groot, maar als hij komt, heeft hij bijna zeker een pony te pakken, want er is hier nul ander wild of ander vee in de omgeving waar hij de buik mee kan vullen.
Ophokken is geen optie, want is geen eigen grond en ik mag er niet bouwen en schrikdraad buitenom gaat ook niet omdat ik dan op de percelen van de buren bezig ben. Hoe goed mijn hekwerk ook is tegen uitbraak, het is niet wolfproof en niet wolfproof te maken als ik alle adviezen moet opvolgen.
Ben ik dan onverantwoord bezig? Neem ik bewust het risico?
Ik denk dat veel paardenhouders en andere dierhouders ook, zich hier nu het hoofd over aan het breken zijn.
Niemand wil moedwillig zijn dier laten vermoorden door een wolf lijkt mij.

Jammer dat je alleen het laatste stukje van mijn post quote. In de rest lees je juist dat ik je gevoel en angst deel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:02

Nee schieten is niet strafbaar. Als Nederland dat wil kan dat gewoon.
Zie wolf Billy.
Zie andere landen.
Zie eerder geplaatste link.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:04

DuoPenotti schreef:
Behalve opgejaagde weide dieren. Levend open gescheurde dieren.
Schapen paarden geiten koeien maar ook katten en honden zijn al gemeld.
Vaak uren wachtend tot de dierenarts ze afspuit.
Dat leed verdraag je dus wel?
Dieren die overleven een jaar na dato nog stress laten zien.
Ook dat dierenleed geef je zo te lezen weinig om?

Mag ik dat heel bijzonder vinden?

Je kunt wel heel slecht lezen!
De vijandigheid is echt voelbaar door het scherm heen. Doe eens een beetje kalm zeg.

DuoPenotti schreef:
Nee

Het zijn dieren die onze staat beschermd dus...

Je begrijpt dat beslissingen als deze tijd kosten?
Een dierenhouder hoort overigens zelf zijn dieren te beschermen. Dat staat in de wet.
Welke huppel van 120 heb je het over?
Totaal in verwarring van je bericht, eerlijk gezegd.

Wil voor de duidelijkheid nog even toevoegen dat ik geen enkel dierenleed kan verdragen (zoals ik al schreef), niet van de schapen, niet van de wolf, niet van de slacht. Maar ik heb er maar mee te dealen, want het is er.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:09

Als je niet eens weet welke huppel van 120 ik bedoel ben ik er wel klaar mee.
Goed ingelezen ben je !

Fijne avond nog.

Ik ben blij met het koude weer en de stal deur dicht kan.
Met al 2 dagen 2 wolven op een paar kilometer..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:10

Kendra schreef:
cajabol schreef:
Dat is vreselijk, dat er zoveel schapen gedood worden. Echt heel erg. Maar.... wat doen we in hier NL. Zetten schapen op een stukje land, zonder trouws enige vorm van bescherming v d wind, regen enz. Vervolgens wordt er amper naar om gekeken en is het wachten tot ze naar de slacht gaan en dus dood gemaakt, nadat ze eerst weer allemaal lammetjes hebben geproduceerd, die vlg jaar op de nominatie staan om afgemaakt te worden. Nogmaals, het is afschuwelijk dat de wolf ze pakt, maar heeeeel simpel op te lossen. STOPPEN met het eten van schapen en niet meer nodeloos op een stuk weiland gezet worden zonder enige vorm van toezicht. Het scheelt duizenden en duizenden dode schapen voor comsumptie

Ik ben het helemaal met je eens. Laten we stoppen met schapen eten en voor 100% overgaan op kuikenborstfilet. Kuikentjes worden gemiddeld 6 weken oud en staan gedurende die weken gemiddeld met 20 soortgenoten op 1 m2. Wel lekker warm en beschut en er wordt iedere dag naar omgekeken. Beter |o |o !

Totdat de wolf kwam werden wij - schapenfokkers/houders - geroemd omdat het gezond en verantwoord vlees is van dieren die hun hele leven buiten hebben gelopen. De rammetjes worden geslacht als ze ongeveer een jaar zijn. Maar ze hebben wel van de eerste tot de laatste dag een goed leven gehad. Wij houden van onze dieren en passen er goed op. In de winter lopen onze schapen op grote graslandvlaktes waar wolfwerende rasters geen optie zijn.

Hoezo de vergelijking trekken met kuikens?

Schapen zijn kwetsbaar in de regio waar wolven al meer dan vijf jaar (!) voorkomen. Dus ze daar laten lopen zonder voldoende bescherming, is gewoon wachten tot ze een keer slachtoffer worden.
Je kan alleen maar boos worden op de eigenaar die zijn dieren onvoldoende goede huisvesting biedt.

DP verwacht je dat een wolf een schaap slacht op onze zogenaamde "humane" manier?
Doe toch niet zo ridicuul!

Zwaktebod om je eigen taalgebruik niet toe te lichten omdat je geen weerwoord hebt tegen Lies.
Maar ja, niets nieuws bij jou.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:10

DuoPenotti schreef:

Jíj besluit zelf om dieren buiten te houden.
Jij besluit zélf om bv buiten te gaan rijden met jouw paard. In het verkeer.
Risicos die JIJ besluit te nemen.
JOUW verantwoordelijkheid.

Dat de wolf er aan kwam was decénnia geleden al helder. Het is geen verassing dat die nu een aspect van het landschap in NL is.

Allemaal heel deja vu: 20 jaar geleden mocht je ook niets opmerken over paardenwelzijn en weidegang want ´ja maar, dan kan ík geen paard houden!!´

Nu is inééns de wolf er en is het allemaal de schuld van pro-wolf, de overheid, noem maar op.
De wof is er en is beschermd.
Hou op met oproepen tot schieten. Die wolf heeft net zoveel rechten als jij. Ja ook net zoveel als jouw paard om door JOU (zie boven) beschermd te worden BINNEN DE WET!
De wolf is er. Wen er maar aan.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:14

DuoPenotti schreef:
Als je niet eens weet welke huppel van 120 ik bedoel ben ik er wel klaar mee.
Goed ingelezen ben je !

Fijne avond nog.

Ik ben blij met het koude weer en de stal deur dicht kan.
Met al 2 dagen 2 wolven op een paar kilometer..

Haha ok!
Nogmaals, doe eens even kalm joh.

Iemand anders die zin heeft om de 'huppel van 120' wil uitleggen? Want ben wel nieuwsgierig nu.
Laatst bijgewerkt door lies op 28-02-23 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:15

Hc
Ja ik besluit op de openbare weg te komen. Openbaar!
Die wolf komt op mijn! Land
Waar ik mijn dieren niet kan! Beschermen. Want we mogen geen dierentuin omheining maken. We worden aanbevolen een omheining neer te zetten van 120 waar een chiwauwa nog over huppelt.

Mijn land waar mijn dieren niet veilig zijn. En het ook niet voor ze kan maken.

Dus je vergelijkt, zoals steeds in dit topic het geval is, appels met peren.
Bij gebrek aan argument word slacht openbare weg enz maar gebruikt :n

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:21

DuoPenotti schreef:
Je wilt toch echt niet weten wat stedelingen over de domme plattelanders schrijven hoor.
Dat gaat echt wel 2 kanten op dat katten over en weer.
Maar dat zal weer niet zo opvallen als je niet de groep bent die zich aangesproken voelt. :o

En ja, 4 hoog zal er nu door de leugens in de media in de meest gevallen, lees dus niet altijd, vaker er een andere mening over hebben.
Ja heb ik ook als het over Schiphol gaat vermoed ik.

Maar waar de mensen ook vandaan komen, het is te simpel om te zeggen ze hadden maar dit of dat.
Je zit met vergunningen, paarden die door ziekte niet binnen kunnen staan. Kosten.

Plus niets werkt, ja 1 meter diep en 3 meter hoog, maar dat mag niet.
En nee het is ook al bewezen dat het zelfs niets hindert die 120.
Want al op diverse plekken zijn er schapen dood gebeten in BIj12 goedgekeurd wolven raster. Terwijl een kilometer verderop de schapen achter een draadje staan, dus ze echt ook keuze hadden om een simpelere omheining te kiezen.
Die huppel gaat een Chihuahua nog overheen dus maak niet de illusie dat er 1 wolf voor tegengehouden word.
Maar het kost wel dik geld, voor jan met de korte achternaam. Dus ja ik begrijp dat mensen zeggen ik zie wel wat er gebeurt. Want als je het geld niet hebt liggen, het werkt toch niet, je pony is dampig oid, wat moet je dan?
Ja je voor stommeling uit laten maken...dat is wat er gebeurt.
IPV dat we zeggen, wolven die niet in de natuur blijven maar in de weilanden beheren we.
Dát is de oplossing, niets anders

Liesje als je gewoon het topic had gelezen was het je al bekend. En had nikkas haar persoonlijke aanval ook bij kunnen houden.

Maar ik ben te fel... Gossie hoe kan dat toch...?