Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:05

Elisa2 schreef:
Die vier teugelhulpen werden uitgelegd bij het gebruik van vier teugels?

Nee, 2 teugels.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:22

Schapenwol schreef:
denisesilver schreef:
Bah, bah, bah.

Maar komt helaas met regelmaat terug. Ken een vooraanstaand jurylid cq. instructeur die een keer een klant heeft geadviseerd hun paard met een strakke bijzet even een uur opstal te zetten, want dan zou die wel stoppen met het gooien van zijn hoofd. Een andere klant van haar heeft de benen van diens paard naar de gruzelementen geholpen door zware gewichten aan de benen te binden met longeren.

Dan denk ik ga gvd gewoon eens rijden in plaats van koste wat kost je paard af te beulen om een keer in de week een strikje mee naar huis te nemen.

Ik ben van mening dat wedstrijden met dieren sowieso verboden moeten worden. Het ego van de mens wordt te vaak groter dan zijn liefde voor het dier (als dat er al is) en dan krijg je dit soort praktijken.

Ik zou het heel waardevol vinden als er geen punten of in ieder geval geen klassement wordt opgesteld. Ik vind over het algemeen wedstrijden heel waardevol. Niet alleen het feit dat je door anderen wordt beoordeeld dan wat je zelf en/of je instructeur ziet, maar op ander terrein rijden is ook voor de afwisseling en het leertraject van je paard goed.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:27

[quote="Avalanche"]
Dressuur is overgangen perfectioneren en rechtrichten. Echt. Als je tempo, buiging en gang kunt controleren kun je iedere oefening rijden. Als ik les geef ben ik niet bezig met figuren maar met overgangen, met de hulpen zelf, de houding van de ruiter, de houding van het paard..... maar goed, ik ben een zeikerd.
[quote=“Avalanche”]

Oohh als ik dit lees hè dan denk ik alleen maar: wat zou ik graag eens les van je krijgen :j

Sorry het quoten wil weer totaal niet zoals ik wilde

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:29

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Die vier teugelhulpen werden uitgelegd bij het gebruik van vier teugels?

Nee, 2 teugels.

Wat zijn dat voor een hulpen dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:09

Elisa2 schreef:

Ik vermoed een ophouding, eenzijdig, tweezijdig en weerstandbiedend?
Of zoiets?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:24

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Ik vermoed een ophouding, eenzijdig, tweezijdig en weerstandbiedend?
Of zoiets?

Yep. Ik was op zoek naar een plaatje, maar kan het niet vinden.

Elisa2

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:49

Hm..ken wel halve en hele ophoudingen. Als je die een en tweezijdig gaat noemen dan kom je inderdaad op zo,n vier hulpen uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:12

Elisa2 schreef:
Hm..ken wel halve en hele ophoudingen. Als je die een en tweezijdig gaat noemen dan kom je inderdaad op zo,n vier hulpen uit.

Nee ophoudingen zijn wat anders dan eenzijdige en tweezijdige teugelhulpen. Daarmee bedoelen ze gewoon tegen de hals bijvoorbeeld of hand iets opzij. Tweezijdig is om de schouder te sturen. Ophouding is altijd op twee teugels en om het paard attent te maken of meer te laten verzamelen of wachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:14

Het rode boekje :)
Daar stonden ze in uitgelegd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:26

Ophoudingen kunnen wel eenzijdig gegeven worden. Bijv. in een schouderbinnenwaarts waar het paard teveel in de buitenschouder hangt, dan geef je onafhankelijk een ophouding op de buitenteugel. Binnenbeen buitenteugel werkt sowieso heel goed.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:34

Sizzle schreef:
Het rode boekje :)
Daar stonden ze in uitgelegd.

Ja daar was ik naar op zoek idd....... moet wel ergens te vinden zijn. Er zijn ook illustraties van.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:35

Groene boekje toch?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:38

Afbeelding
Afbeelding

Gevonden. Bij de vijfde ben ik overigens nooit gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:40

Benzz schreef:
Ophoudingen kunnen wel eenzijdig gegeven worden. Bijv. in een schouderbinnenwaarts waar het paard teveel in de buitenschouder hangt, dan geef je onafhankelijk een ophouding op de buitenteugel. Binnenbeen buitenteugel werkt sowieso heel goed.

:j

En een groot verschil tussen hele en halve ophoudingen.

Teugels tegen of van de hals oke, dat is inderdaad ook een hulp.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:46

Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn geen ophoudingen, Elisa.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:51

Daar had ik het ook niet over?

Overigens praten ze in dat boekje over de hand naar achteren brengen. Imo is dat altijd foute boel. Hand mag nooit terug werken anders is een ruiter van voor naar achteren aan het werken. Inplaats van achter naar voren. Nageeflijkheid komt van achter uit en met de hand doe je zo min mogelijk.

Er staat rechterhand naar links en naar achteren brengen zodat het paard rechts inbuigt. Dat is gewoon hyperflexie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:11

Daar had je het wél over, meid :) ik kan je quoten.

Elisa2 schreef:

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:12

Wat heeft dit nog met het onderwerp van dit topic te maken :o?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:21

Avalanche schreef:

Elisa2 schreef:

Gefeliciteerd *\o/*

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:22

Avalanche schreef:

Elisa2 schreef:

Ach over iedereen kun je tegenstrijdigheden vinden..........op bokt.

Blijkbaar is de theoretische kennis belangrijker dan de praktische kennis. En blijkbaar is Ego belangrijker dan werkelijke praktische kennis. Wie is de beste..........ik ben het niet!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:25

Benzz schreef:

Hm nee dat noem ik geen ophouding op dat moment. Ik doe in jouw voorbeeld dan iets anders met de buitenteugel en mijn buitenbeen. Maar niet zoals ik een ophouding zou geven. In dit geval is het de schouder die je moet begrenzen. En dat doe ik niet met een ophouding. Dat noem ik dan in dit geval een eenzijdige teugelhulp.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:26

Suzanne F. schreef:
Benzz schreef:

Hm nee dat noem ik geen ophouding op dat moment. Ik doe in jouw voorbeeld dan iets anders met de buitenteugel en mijn buitenbeen. Maar niet zoals ik een ophouding zou geven. In dit geval is het de schouder die je moet begrenzen. En dat doe ik niet met een ophouding. Dat noem ik dan in dit geval een eenzijdige teugelhulp.

Vind ik prima :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:56

https://manegeruiterbond.nl/nieuws/inst ... houdingen/

hoe verwarrend kan het zijn

Tijdens het paardrijden geef je je paard hulpen. Eén van deze hulpen kan een ophouding zijn. Hiermee laat je je paard weten dat je iets wilt veranderen: je wilt bijvoorbeeld van galop naar draf. Maar het kan ook een teken zijn dat je paard even goed moet opletten.

Halve ophouding
We onderscheiden halve en hele ophoudingen. Het doel van een halve ophouding is om het paard te attenderen omdat de ruiter iets aan het paard gaat vragen. Een verandering van gang, in dezelfde gang wat terug te rijden of het paard wat meer verzamelen. Houd het paard voorwaarts met twee benen en sluit kort beide handen om de teugels heen en laat weer los. Zo heb je het paard bij de les en zal hij niet schrikken als je een hulp geeft. Met je lichaam geef je dus aan dat er iets gaat gebeuren. Het is een combinatie van je handen, je benen en je zit. Je gaat bewust rechtop zitten, ademt in en maakt jezelf lang. Hierdoor zal het paard merken dat er iets komt en dat hij op moet letten. Een halve ophouding geef je dus niet maar één keer, maar dit is iets dat de hele rit herhaald wordt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:59

Het ging niet over hele en halve ophoudingen. Het ging over teugelvoering.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 00:12