Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:03

Laurora schreef:
Mijn vriend en ik doen om er een leuke twist aan te geven soms het spelletje "gaat de volgende tegemoetkomende wandelaar ons groeten ja of nee"
Wie verliest moet terugrijden.

}> Haha dat doen wij ook!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 23:11

verstijnen schreef:
Tja.. lekker doorgaan zo! :+
Maar niet klagen, als je straks volwassen bent, dat de wereld zo veranderd is en de mensen vervreemd zijn van elkaar.

Heb een beetje fatsoen en zeg begroet iemand en loop lekker door.

Ik denk dat het vaak ook een wisselwerking is. Hoe vaak ik geen hoi, hallo gezegd heb zonder dat er iets terug komt of ze je aankijken of je van een andere planeet komt dan stop je er vanzelf mee.

Over het algemeen zeg ik alleen nog iets als de ander eerst iets zegt. Maar ik kijk soms ook heel bewust over mensen heen of de andere kant op. Zodat je niet dat awkward staar moment hebt of mensen iets terug zeggen of ik weer tegen de bomen aan lul.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:03

Als het op groeten aankomt ben ik volgens velen hier vast niet sociaal, maar mensen die net als ik introvert zijn en graag de natuur intrekken om weer op te laden zullen het wel kunnen begrijpen. Ik groet wel terug als iemand me gedag zegt. Maar als ik echt laag in de energie zit, dan groet ik niet uit mezelf en zal ik als het even kan een ander paadje in piepen of op afstand blijven zodat ik andere wandelaars/fietsers ed kan ontlopen. Dat doe ik eigenlijk altijd wel want ik loop het liefst alleen met mijn hondje samen. Heb pas een stukje bos ontdekt waar echt bijna niemand komt (grappig feitje aan de andere kant van de N weg kun je over de hoofden lopen zeker in het weekend). Dat is echt de hemel op aarde voor mij. Dus als gedag zeggen gelijk staat aan sociaal zijn, dan ben ik a-sociaal.

Ik zeg trouwens wel altijd gedag als ik merk dat mensen mijn hond eng vinden, dan wil ik juist bewust even contact maken. Zelfde geldt wanneer ik te paard zit, dan zeg ik altijd gedag. Zo weten mensen dat ik ze gezien heb, en ik merk dat mensen het altijd waarderen als je dat doet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:25

Ik zeg bijna altijd gedag of een knikje en een glimlach.
Als ik op mijn paard zit om mensen te laten weten dat er iemand aankomt maar ook gewoon uit beleefdheid. Soms maak ik ook wel een praatje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:34

Als je je op een stralende zondagmiddag in een van de drukste recreatiegebieden van ons bosgebied begeeft, om van de natuur te genieten, dan moet je toch niet raar opkijken dat je andere mensen tegenkomt en dat die dan ook vriendelijk groeten.

Als ik dus in mezelf gekeerd een rondje wil wandelen/fietsen/paardrijden, dan zoek ik op dergelijke tijdstippen niet de druk bezochte gebieden op.

Net als dat ik het rondje over het hondenlosloopgebied te paard niet op een dergelijke zondagmiddag doe.

Dan is vroeg opstaan of juist rond etenstijd een veel beter moment, als ik daar langs wil.

Ik ben geen mensenmassa-mens, maar als ik andere mensen tegenkom, zeg ik ze in principe wel altijd gedag.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:47

Marije_jiplover schreef:
Ik ben geen mensenmassa-mens, maar als ik andere mensen tegenkom, zeg ik ze in principe wel altijd gedag.

Hier net zo, als ik zin heb in de drukte zoek ik die wel op zolang ik die ook maar weer achter me kan laten. Gedag zeggen prima, een praatje soms ook wel maar lang niet altijd. Ik kom 's morgens vroeg vaak dezelfde mensen tegen als ik mijn honden uitlaat. Soms heb je gewoon geen zin in lange gesprekken en wil je de dag lekker rustig beginnen met je eigen gedachten. Dan zeg ik gedag, loop al wat door, laat de honden elkaar even gedag zeggen (loop in een losloopgebied) en ga dan weer verder. Zeker nu ga je steeds later weg en is de tijd van rustig aan doen tijdens het wandelen steeds korter want het tijdstip van beginnen met werken blijft wel hetzelfde.

Machie

Re: Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:04

Ik vind dat altijd super ongemakkelijk om mensen op zo'n relatief smal pad te passeren en dan niks te zeggen. Ik groet dus ook altijd.
Maar ik woon ook in een dorp waar we elkaar op straat ook bijna allemaal gewoon groeten in het voorbij gaan. Dus voor mij is dat ook echt gewoon normaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:10

Ik vind een knikje, een lachje toch wel het minste. Iig wandelaar vs wandelaar. Fiets gaat te snel en wellicht een hardloper ook. Of als het mega druk is, laat dan ook maar. Maar dat doen alsof anderen lucht zijn vind ik een lastig iets in de huidige samenleving.

Paardrijden VS paardrijder begroet ik ook altijd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:17

Machie schreef:
Ik vind dat altijd super ongemakkelijk om mensen op zo'n relatief smal pad te passeren en dan niks te zeggen. Ik groet dus ook altijd.
Maar ik woon ook in een dorp waar we elkaar op straat ook bijna allemaal gewoon groeten in het voorbij gaan. Dus voor mij is dat ook echt gewoon normaal.

Dat zal wel schelen denk ik, in de stad zijn er genoeg die niet eens weten wie hun buren zijn, daar zal het gewoner zijn om langs elkaar heen te leven.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:26

SusanH schreef:
Als het op groeten aankomt ben ik volgens velen hier vast niet sociaal, maar mensen die net als ik introvert zijn en graag de natuur intrekken om weer op te laden zullen het wel kunnen begrijpen. Ik groet wel terug als iemand me gedag zegt. Maar als ik echt laag in de energie zit, dan groet ik niet uit mezelf en zal ik als het even kan een ander paadje in piepen of op afstand blijven zodat ik andere wandelaars/fietsers ed kan ontlopen. Dat doe ik eigenlijk altijd wel want ik loop het liefst alleen met mijn hondje samen. Heb pas een stukje bos ontdekt waar echt bijna niemand komt (grappig feitje aan de andere kant van de N weg kun je over de hoofden lopen zeker in het weekend). Dat is echt de hemel op aarde voor mij. Dus als gedag zeggen gelijk staat aan sociaal zijn, dan ben ik a-sociaal.

Ik zeg trouwens wel altijd gedag als ik merk dat mensen mijn hond eng vinden, dan wil ik juist bewust even contact maken. Zelfde geldt wanneer ik te paard zit, dan zeg ik altijd gedag. Zo weten mensen dat ik ze gezien heb, en ik merk dat mensen het altijd waarderen als je dat doet.

Dit dus precies! Mijn vriend is ook net zo. We groeten wel altijd terug, alleen ik zou niet zo snel uit mezelf groeten. Tenzij ik echt in een vrolijke, extroverte bui ben. Ik ben overigens ook echt een dromer, dus soms heb ik het niet eens door dat er mensen om mij heen zijn :+
Inmiddels wedden we er inderdaad dus ook om. Zal de volgende wandelaar ons begroeten? Ja, een oudere vrouw, dat moet wel. Die twee tienermeisjes misschien niet. En wie het meeste mis heeft koopt het eten :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:55

Ik weet niet wat "normaal" is in het bos. Ben een stadsmens, maar heb in het eerste dorp waar we woonden geleerd iedereen te groeten, dus is wel een beetje automatisme geworden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:57

Hier een dorp, maar lang niet iedereen groet elkaar. En op zondag hoef je helemaal niks te verwachten :+ Degene die je doordeweeks groeten kunnen dat op zondag ineens niet

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:41

Ik ben ook een introvert type en ga de natuur in voor mijn rust. Maar zeker op "gewone" dagen, als je niet voortdurend mensen om je heen hebt, vind ik groeten toch wel elementair beleefd. En op dagen dat ik niet erg spraakzaam ben is het dan gewoon een knikje en een glimlach. Wel zo vriendelijk.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:47

Ik ben zo introvert als maar zijn kan, maar ik vind het juist fijn als mensen groeten en doe dat zelf dus ook altijd. Het voelt voor mij als een soort erkenning dat ik besta en niet onzichtbaar ben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:39

Het niet teruggroeten van mensen vind ik echt zo ontzettend pijnlijk altijd. En zeker de mensen die je dan aankijken als ik groet en dan eruit zien alsof ze een heel vieze beschimmelde drol zien of zo. Dat kwetst best ;(

Kleine moeite en basisbeleefdheid om even een knikje, glimlach of in ieder geval een blijk dat het gezien is en dan niet een vies of zuur gezicht trekken.

Ik heb het idee dat dat bewust mensen negeren bij groeten wel steeds erger wordt. Alsof het beneden de stand is om iemand te groeten of zo 8)7 en nee van op afstand teruggroeten loop je ook geen ziektes op of zo :n

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:58

Volgens mij is niet groeten nooit iets persoonlijks.

Ik groet wel, maar kan ook heel ver in gedachte zijn dat het per ongeluk even aan me voorbij gaat. Als iemand mij dan groet, komt er vast nog wel een vaag geluid uit....

Maar voor ik "leerde" groeten naar iedereen, woonde en werkte ik in stedelijk gebied en groeten mensen elkaar niet.
De eerste keren dat ik in een dorp gegroet werd door vreemden, was ik verbaasd. Mijn eerste gedachte waren; ken ik die? Die vergist zich. Ik zal wel op iemand lijken etc etc etc.

Als ik iemand netjes groet en er komt niks terug, gooi ik er nog weleens een; dan niet.........achteraan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:00

Ik groet altijd terug hoor. Alleen als ik heel erg op mezelf wil zijn ga ik mensen bewust uit de weg, en groet ik ook niet uit mezelf. Vanmorgen was ik erop uit getrokken de Veluwe op, kwam diverse mensen tegen en ook nog een praatje gemaakt. Maar daar heb ik dus niet altijd de energie voor. Dan ga ik ergens lopen waar ik weet dat de kans dat ik anderen tegen kom klein is.

Viel me vanmorgen op dat er heel veel fietsers waren, wat ik dan wel leuk vind is dat als je dan even een rustig pad op zoekt, je zo oog in oog staat met wild. Die kans is veel kleiner als je met je e bike door het bos gaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:32

karuna schreef:
Het niet teruggroeten van mensen vind ik echt zo ontzettend pijnlijk altijd. En zeker de mensen die je dan aankijken als ik groet en dan eruit zien alsof ze een heel vieze beschimmelde drol zien of zo. Dat kwetst best ;(

Kleine moeite en basisbeleefdheid om even een knikje, glimlach of in ieder geval een blijk dat het gezien is en dan niet een vies of zuur gezicht trekken.

Ik heb het idee dat dat bewust mensen negeren bij groeten wel steeds erger wordt. Alsof het beneden de stand is om iemand te groeten of zo 8)7 en nee van op afstand teruggroeten loop je ook geen ziektes op of zo :n

Dat gevoel had ik heel erg toen iedereen met mondkapjes op in de supermarkt liep, zo van dan wordt ik toch niet herkent dus hoef ik nu ook geen gedag te zeggen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:13

Ik groet echt niet iedereen. Alsjeblieft zeg. Meestal ontwijk ik mensen _O-
Als iemand mij groet groet ik terug of glimlach ik snel "als iemand een praatje wil maken dan is dat laatste vaker aan de orde" tenzij het ook mensen zijn met kleine hondjes want dat vind ik dan voor de hondjes wel leuk.

Ik zoek eigenlijk ook bewust rustige plekjes op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:48

Ik was net op een drukke plek, met het idee dan kan de hond even lekker los en spelen. Vraag me nu alleen af of wij pech hebben met wie we tegen komen, of dat het merendeel van de honden echt onopgevoed is, en de baasjes druk met zichzelf. De hond vond het iig niet fijn zoveel drukke honden. Volgende keer maar klein stukje verder lopen.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:41

Hoe denken jullie dan over de wolf?
Een hond mag niet los in het bos volgens vele van jullie. Maar wat veroorzaakt een wolf dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:44

verstijnen schreef:
Een hond mag niet los in het bos volgens vele van jullie. Maar wat veroorzaakt een wolf dan?

Appels en peren anyone?

Je mag je schapen ook alleen hoeden op bepaalde plekken, als je een 'officiele' herder bent (aangesteld door SBB of wie ook eigenaar van de grond is). Dat heeft weinig te maken met alle andere herten en reeën die er wild rondlopen...

Dus wolven hebben gewoon nul komma niks te maken met of honden als ze niet onder appel staan wild kunnen verjagen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-11-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:44

verstijnen schreef:

Wat heeft dat te maken met hoe de mens zich in de natuur gedraagt?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:52

Ik zie niet hoe 'ja maar een wild doet doet het ook' of wat voor manier dan ook een argument is..

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:02