Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:02

Mee eens, en wat te denken van stress bij paarden die nog veel te veel op stal staan..zonder sociaal contact (of alleen in de wei), zonder basisbehoeften die vervuld worden. Of het kreupele recreatiepaard wat maar door moet blijven lopen omdat de kreupelheid niet opgemerkt wordt.

Stress is niet per definitie verkeerd, chronische stress wel..

Een leek ziet daar denk ik ook niet wat er gebeurd, als ze alleen op de mond letten dan zal het er inderdaad minder schokkend uit zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:04

Stress hoort bij leven, de mate en duur van de stress bepaald of het schadelijk is.

Ook paarden in het wild ervaren stress.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:07

Stress is inderdaad moeilijk te meten en waar ligt dan de grens inderdaad. En wat is teveel stress, daarvoor zou je bij elk paard nulmetingen moeten doen, dan kun je per paard wel bepalen hoe gevoelig hij is voor stress en daar dan in een race tot max een bepaald percentage hoger kunnen accepteren bijvoorbeeld (vanuit mijn wetenschappelijke oogpunt gezien) Onvriendelijke plaatjes zijn ook niet echt altijd een maatstaf, een momentopname van een draver die net in galop valt en daarop meteen wordt ingehouden levert volgens mij ook meteen een plaatje op waar niemand trots op is. Gebeurt bij iedereen wel denk ik, bij mij kun je ook best een keer een foto maken waarbij het paard schrikt en ik niet snel genoeg reageer en aan de teugel hang, dat is dan ook geen diervriendelijke foto.

Over ervaring of toeschouwer, ik kan wel een paar van mijn eigen ervaringen delen dan en dan kun je zien waar ik mijn oordeel op baseer.
Vroeger heb ik zelf een jaar gekoerst in Wolvega, in de jeugdklasse, daar werd al 1 pony te kort bekapt zodat die pony nog in de groep van de kleinste klasse mee kon doen. Om het niet te hebben over de staldeuren die dichtgegooid werden omdat wij niet mochten zien wat daar gaande was omdat wij niet in de draverswereld thuis hoorden. Vlakbij ons in de buurt zitten draversstallen waar ik ook ben geweest, daar heb ik paarden met een stuk gewikkeld staaldraad als extra 'bit' gezien, en dravers werden zo een hele dag met sulky in de schuur gezet om ze te beleren voor de sulky. Om het niet te hebben over de bitten die hij steeds moest maken omdat hij ze kapot had getrokken in de paardenmond (geen conclusie, zijn woorden). Een kennis van mij heeft een aantal jaren gewerkt op een draversstal, die heeft oa heel veel illegale medicatie die paarden in zien gaan. Een paar jaar terug ben ik op de kliniek in Wolvega geweest een week lang, daar was een veearts aan het klagen over de zoveelste draver die daar kwam met spat of andere pijnlijke kwaaltjes die met pijnstilling maar gewoon weer door moesten. Was een komen en gaan van dravers elke dag weer waarvan een heel aantal zoals hij zei eigenlijk afgekeurd moesten worden. Was wel goede business zij hij.

Dit zijn mijn ervaringen op verschillende locaties dus en met verschillende mensen, zelfs een veearts dus en hierop baseer ik dat er genoeg misstanden zijn, en voor de goede orde niet alleen in de drafwereld, maar over de hele linie. Wegens het onderwerp van dit topic pak ik dan hier ook alleen even de draverswereld. Dus ben ik tegen het hele draversprincipe, nee hoor, maar ik zou wel meer respect hebben voor de sport als de paarden allemaal gewoon op een simpel bitje en zonder hulpmiddelen of medicatie verder gereden zouden worden en als mijn bovenstaande ervaringen niet zouden plaatsvinden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:12

In alle jaren dat ik nu in de drafsport rond loop (meer dan 30 jaar) heb ik dat soort rare praktijken nog nooit gezien en ik ben op heel wat stallen geweest en heb geholpen met het beleren van een heleboel dravers. Waar zitten die stallen met dat soort praktijken, daar ben ik wel benieuwd naar. De drafsportwereld is klein en "we" kennen elkaar allemaal eigenlijk, elke trainer is bekend. Maar als jij concrete locaties voor me hebt weet ik in ieder geval waar ik mijn draver niet wil stallen als ik in de nabije toekomst naar het noorden van het land verhuis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:14

Grainey:
Dat kan ik volledig begrijpen en volledig achterstaan, echter rijst bij mij dan wel de vraag? Wat dan te doen met die tong? Waar ze dus in kunnen stikken als deze soms niet vastgebonden wordt? Wat dan met de opzetteugel die bedoeld is zodat het paard voldoende zuurstof blijft krijgen? Is dat dan juist slecht of goed?

Die illigale medicatie en paarden die zo opgelapt werden/ worden..ja dat gebeurd helaas bij mensen waar de belangen anders liggen dan bij het welzijn van het paard. Daarom wordt er ook veel gecontroleerd op doping etc bij wedstrijden. Ik weet niet hoe dat in de drafwereld is geregeld maar in de dressuur en springsport komen ze er niet mee weg om met paarden te rijden die eigenlijk afgekeurd zouden moeten worden.

Heb het weleens gezien bij hengstenhouderijen om geblesseerde hengsten aan de gang te houden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:14

Ik vraag mij af he, als je een petitie zou opstarten met: Stop organisatie Dier&Recht?

Zou die dan evenveel handtekeningen krijgen? En zou het goed zijn die dan in te dienen als tegenhanger zeg maar?

Ik zie nu ook weer zoveel onwaarheden op hun Instagram, terwijl ze van alle kanten worden uitgenodigd voor een gesprek.

Moeten wij als sector niet aan de politiek aan tegengeluid geven?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:17

Oja ik denk wel dat deze veel getekend en gedeeld gaat worden onder paardenmensen. Eigenlijk zouden we dat moeten doen om tegengeluid te kunnen geven ja. Want zij krijgen nu een podium en wij niet..zie maar aan dat verhaal van die vrouw die bij Stal Westfriesedijk werkt. Wat er nu gebeurd is manipulatie en framing, een veelgebruikte tactiek ook in de politieke wereld om mensen te manipuleren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:17

Illegale medicatie: ik denk dat er nergens zo'n strenge dopingcontrole is als in de draf- en rensport. Bij het winnen van een grotere geldprijs wordt er standaard gecontroleerd, en per wedstrijd ook nog een paar steekproeven, of als een paard een tijdje niets gewonnen heeft en het dan ineens wel doet. Op elke wedstrijd is standaard een DA aanwezig hiervoor en deze kan ook paarden uitsluiten als hij/zij denkt dat een paard niet rad of fit is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:29

ruitje schreef:
Ik vraag mij af he, als je een petitie zou opstarten met: Stop organisatie Dier&Recht?

Zou die dan evenveel handtekeningen krijgen? En zou het goed zijn die dan in te dienen als tegenhanger zeg maar?

Ik zie nu ook weer zoveel onwaarheden op hun Instagram, terwijl ze van alle kanten worden uitgenodigd voor een gesprek.

Ik denk dat aantal boeren/veehouders ook zouden tekenen.

Niks mis met misstanden bloot leggen, maar wel op een eerlijke manier. Geen beelden uit het buitenland, niet erger maken als het al is en wel in gesprek met de sector. Want die mensen willen ook dat als er echt zoiets gebeurd dat Day aangepakt wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:41

ruitje schreef:

Misschien een paginagrote advertentie om ze uit te nodigen voor een gesprek?
Met diverse partijen uit de paardensport?
Want de petitie rept niet over draverijen maar paardensport in het algemeen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:51

Ja weet je wat het is. Ik durf zo'n petitie gewoon niet op te starten, veelste bang je kop boven het maaiveld uit te steken bij dit soort organisaties. Maargoed, niemand uit de sector doet er naar mijn idee ook iets tegen. Ik vind dat raar, onderneem actie denk ik dan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:11

Weet je, het is ook iets typisch Nederlands dit dier & recht gedoe.
Ikzelf ben Belg, en wij hebben dat soort onzin niet. Als ik ermee geconfronteerd word, dan is dat hier op bokt. In de Belgische media speelt dat soort dingen veel minder. Het gaat hoogstens eens over kermispony’s of broodfokpuppies.
Ik gok zomaar dat dat voor de rest van Europa ook geldt. Welke andere landen wordt de paardensport nog zo in vraag gesteld? Buiten Nederland?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:28

Luckystory schreef:
Weet je, het is ook iets typisch Nederlands dit dier & recht gedoe.
Ikzelf ben Belg, en wij hebben dat soort onzin niet. Als ik ermee geconfronteerd word, dan is dat hier op bokt. In de Belgische media speelt dat soort dingen veel minder. Het gaat hoogstens eens over kermispony’s of broodfokpuppies.
Ik gok zomaar dat dat voor de rest van Europa ook geldt. Welke andere landen wordt de paardensport nog zo in vraag gesteld? Buiten Nederland?

Vlak organisaties als Peta niet uit.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:54

Peta komt bijvoorbeeld veel bij Duitse rennen staan, ik weet van iemand dat die daar ging praten met demonstranten en dat er dus 1 iemand van Peta stond en verder allemaal ingehuurde mensen. Daar kom je achter als je het gesprek aan gaat, had Peta liever niet :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:54

janouk schreef:
Ik vind het lastig als ik negatieve reacties hoor over een tak van sport, gebaseerd op aannames. Soms zijn deze mensen nog nooit live bij een wedstrijd aanwezig geweest.
Als het nu gaat om autosport, turnen, wielrennen of paardensport.....

Mensen reageren vanuit hun eigen kaders, aannames, etc. Zonder ooit ter plekke te zijn geweest, de sport hebben ervaren of van ervaren mensen uitleg te hebben gekregen.

Je hoort al snel dat iets zielig is, maar als je vraagt waarom, dan volgt daar geen antwoord.

Als ik een peleton wielrenners een berg zie afdalen in volle vaart, vind ik dat heel eng om te zien, terwijl andere mensen het geweldig vinden om te zien. Als je mij vraagt waarom ik dat eng vind, dan is dat een gevoel vanuit mijn kader, want ik heb zelf nog nooit in een peleton een berg afgefietst en ik moet er ook niet aandenken om dat te moeten doen

Als een kudde paarden door de wei rent, vindt de ene persoon dat machtig mooi om te zien, terwijl een ander het eng vindt en weer een ander baalt dat het weiland wordt omgeploegd. Allemaal verschillende reacties op dezelfde rennende kudde paarden.En de meeste paarden hebben het naar hun zin.

Bij een draverij draven de paarden als in een kudde aan je voorbij. De paarden reageren als in de kudde en lopen als een groep mee. Je hoeft ze niet voorwaarts te "jagen": ze lopen met de rest mee.

De ene toeschouwer vindt het imposant, de andere toeschouwer vindt het eng en weer iemand vindt het zielig.

Dat is het lastige van deze discussie ook, omdat mensen vanuit hun eigen kaders denken, ervaringen, etc.

Madness bijvoorbeeld vindt het geweldig om met een groep paarden hard te gaan. Dat doet hij dagelijks in de wei ook. De kudde opjutten en om het hardst door de wei draven. En dan het liefst voorop.

Ik zie bij hem in de koers zelf dan ook geen angst. Hij doet wat hij in de wei ook doet: hard draven in een groep en dan het liefst voorop.

Hij vindt alleen in een binnenbak moeten lopen, denk ik, wel spannend. Dat kent hij niet. In een groep voelt hij zich fijner.

Het is dan ook moeilijk om met andere mensen in discussie te gaan, omdat we allemaal dingen anders ervaren doordat we allemaal door een andere bril kijken.

Maar dan moet men wel eerst weten waar reacties vandaan komen. Zijn die mensen werkelijk nooit ergens geweest?
Ik vind dat altijd erg makkelijk wegwuiven. Ze zullen zelf wel niks gepresteerd hebben of ze komen nooit ergens etc. Dat zijn heel vaak ook aannames.

Ik loop al heel lang mee in de paarden en heb teveel ellende gezien. En ook met lesgeven hoor je van klanten wat ze allemaal is aangeleerd bijvoorbeeld. Of je gaat mee op wedstrijd en ziet iedereen rijden en leest hoe ze beoordeelt worden.

In de western knapte ik op diverse trainers af na OF er op stal te hebben gestaan OF daar naar een clinic te zijn geweest OF ze op wedstrijd te hebben meegemaakt. Ik ben daar eerlijk over, maar heb al heel vaak gehoord; nee, dat doet hij/zij nu niet meer. Dan ging ik toch weer mee en zie nog steeds hetzelfde.
Heel veel mensen zien het ook en willen beter. Ik rij vanwege mijn lijf geen paarden in en zet ze ook niet hier in training. Geef nu zelfs geen les meer. Maar nog heel vaak worden me dingen gevraagd; weet je iemand om mijn paard in te rijden of te trainen? Weet je iemand voor les? Weet je een leuk paard te koop.
En echt veel mensen lopen er tegenaan dat ze niemand kunnen vinden die ze past, omdat als je ECHT gaat kijken, je overal wel wat ziet. Door een groep geaccepteerd, maar door een hele grote groep niet (meer) gewenst. En dat wil absoluut niet zeggen dat paarden alleen geaaid moeten worden, want dat is dan zo een vooroordeel. Ik loop dagelijks tussen de paarden door, dus zou te gek en te gevaarlijk worden als ze geen respect hebben. ( even kort gezegd)

Of als mensen een paard willen kopen.........Ze gaan van ene teleurstelling naar de andere. Heel veel die afgekeurd worden en mensen die het opgeven. Dan roepen een paar mensen; dan is je budget te laag. Tja, ook zo een dooddoener. Ook een goedkoper paard en dan hebben we het echt over paarden rond de 10.000 euro, moeten gezond zijn zonder gebreken. Of iig bruikbaar zonder pijn en ongemak.

Maar wat ik eerder zei; ik en velen met mij weten te weinig van de draverij. Ik weet de trainers die ik aan het werk heb gezien en dat was een wereld van verschil tussen hun.
Maar als de sport met paarden wordt aangepakt moeten we kiezen of we de sport verdedigen of het per sport laten oplossen.

En jullie laten het goede voorbeeld zien en leggen het uit.

Maar in heel veel takken van de sport wordt veel goed gepraat en juist die mensen draaien de sport de nek om. Ze denken de sport te verdedigen, maar door je kop in het zand te steken en niet anders of beter te willen, ligt de sport onder vuur. Niet door de mensen die het wel goed doen en laten zien dat het anders en beter kan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:34

Popstra stelde wel een goede vraag: wie heeft er wel eens een ander aangesproken op (in zijn ogen) dieronvriendelijke zaken?
Ik ben op HorseEvent eens discussieleider geweest in een gesprek met Imke Bartels. De verwachtingen waren hoog, want online heeft iedereen zijn mening klaar. Er is welgeteld niet één kritische vraag gesteld. Trouwens, sowieso nauwelijks vragen.

Ik ben gestopt met het houden van paarden. Ik ben geen die hard-ruiter en vond het ook moeilijk om een stal te vinden waarvan ik dacht dat mijn paard daar gelukkig zou zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:34

Omgaan met kritiek is lastig dat is iets wat iedereen gemeen heeft.
Ik heb veel kritiek gehad over hoe de Nederlandse (top) enduranceruiters omgaan met de sport en dan metname door het rijden van wedstrijden in de uae of op UAE paarden.
Een land wat stelselmatig de sport, en paarden, kapot maakt.
Maar in plaats van problemen te erkennen werd er niet op argumenten ingegaan, problemen worden gebagatelliseerd. Degene met een kritische noot wordt voor het gemak ook nog met de dood bedreigd.
Terwijl goed onderbouwd commentaar van mensen met hart voor de sport natuurlijk beter is dan de kritiek over te laten aan de publieke opinie zonder kennis.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:39

Ik vind eigenlijk dat er in alle Paardensport veel leed te zien is. Maar dat terzijde.. Wat ik me wel afvraag is waarom dravers vaak vast zitten in hun lijf. Ze zijn behoorlijk schreef mbt spieren. (Ben een grote draver liefhebber gezien hun karakter, heb ook meerdere dravers gehad, maar liep eigenlijk altijd tegen hetzelfde aan en dat het toch wel even duurde voordat ze weer lekker in hun vel zitten lichamelijk)

Gewoon interesse vraag hoor. Reactie mag ook via pb (hoeft geen discussie te worden)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:08

ruitje schreef:
Peta komt bijvoorbeeld veel bij Duitse rennen staan, ik weet van iemand dat die daar ging praten met demonstranten en dat er dus 1 iemand van Peta stond en verder allemaal ingehuurde mensen. Daar kom je achter als je het gesprek aan gaat, had Peta liever niet :D

Die mensen die in Duitsland staan zijn ook echt zeer standvastig.
Echt verschrikkelijk gewoon en alle foto's en films worden totaal uit het verband gerukt.
Ik heb daar ooit een blog over geschreven hier op bokt met de voorbeeld foto's er bij en de werkelijkheid achter de foto.
[VN] [Blog] "Jij bent een dierenmishandelaar"

Ik denk overigens dat ik best een ruime blik heb gezien ik ervaring heb in meerdere disciplines en op een paardenkliniek gewerkt heb. Uiteraard kijk je altijd vanuit je eigen normen/waarden en kaders.
Het tegen verhaal die er nu rond gaat is 1vd zovelen.
Wij zijn onze paarden en ons zelf regelmatig op sites tegen gekomen als Peta als propaganda.
Echter op uitnodigingen reageren ze nooit.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:13

Scheef in hun spieren, vast in hun lijf of lekker in hun vel zijn 3 verschillende dingen.

Over het laatste: ik zie het veel op Facebook. Voor/na foto's van mensen die een draver kochten net uit de koers en hem dan helemaal trots showen een jaar later. Hij is dan te dik en zonder spieren :') . En trots dat ze dan zijn. Ik kan een goed afgetrainde draver veel mooier vinden. Maar hierin is het dus ook maar net wat je gewend ben? Wat bedoel jij met lekker in hun vel?

Vast in hun lijf ( is rekbaar, weet niet of dit is wat je bedoeld) heb ik een paar pagina's terug uitgelegd. Voor paarden die moeten stuwen is het helemaal niet functioneel om gedragenheid en dus vering in hun rug te hebben. Uiteraard houd je dit wel bij in de training om ze op lange termijn heel te houden, maar niet zoals je dit bij een rijpaard vraagt.

Scheefheid herken ik niet anders dan bij andere rassen, een scheve draver voor de sulky is heel erg lastig, sterker nog, buiging( stelling) kost snelheid. Je wil ze dus zo recht mogelijk hebben. Ik denk wel, dat omdat ze vaak pas op latere leeftijd onder het zadel gebracht worden, ze minder gecorrigeerd zijn op hun natuurlijke scheefheid en dit als een paard moet dragen ipv stuwen er uitvergroot uit komt. Ik heb koerspaarden gehad die recht voor de kar staan, maar onder het zadel geen bocht konden maken. Is dit paard dan scheef? Voor mij niet maar voor een ruiter wel :D Maar eigenlijk is dat iets wat er rijtechnisch altijd wel goed uit te rijden is.

Ik denk dat je het meeste gewoon rijtechnisch moet oplossen, het zijn paarden met een ander trainingsverleden dan wat je nu van ze vraagt, dus dan duurt het even voordat ze die omschakeling kunnen maken.

Zoiets lijkt mij voor alle paarden die je inzet op een andere manier dan waarop ze geschoold zijn?

Verder, ik praat natuurlijk namens mijzelf en ook ik heb dingen gedaan in de training vroeger die ik nu anders zou doen. Kan best zijn dat mensen mij vroeger eens een paard in training hebben zien aanpakken door er een scherper bit in te hangen en en en... Dat 'kan' ik ook nog steeds en heel soms, probeer je zoiets ook nog als je denkt dat het werkt voor een paard.

Maar je leert, je leert je blik te verruimen, te zien dat waar je 5 of 10 jaar geleden een scherper bit er in hing, een paard nu op laad naar de dierenarts, of anders gaat trainen. Daar waar je vroeger 9 van de 10 keer iets met zoiets oploste, doe je dat nu amper meer. Word je er blij van dat mijn koerspaarden met zo min mogelijk hulpmiddelen lopen :)

En dat zal vast niet voor iedereen gelden uit bijvoorbeeld de posts van Superpony of Grainey, want sommige mensen leren niet.

Dus ja, ik weet niet goed wat ik met die verhalen moet, je mag hopen dat mensen leren, dat dingen veranderen.

Maar niet iedereen doet dat nou eenmaal :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:46

chevax schreef:
Popstra stelde wel een goede vraag: wie heeft er wel eens een ander aangesproken op (in zijn ogen) dieronvriendelijke zaken?
Ik ben op HorseEvent eens discussieleider geweest in een gesprek met Imke Bartels. De verwachtingen waren hoog, want online heeft iedereen zijn mening klaar. Er is welgeteld niet één kritische vraag gesteld. Trouwens, sowieso nauwelijks vragen.

Ik ben gestopt met het houden van paarden. Ik ben geen die hard-ruiter en vond het ook moeilijk om een stal te vinden waarvan ik dacht dat mijn paard daar gelukkig zou zijn.

Ik vind iemand aanspreken iets anders dan op een evenement met publiek een discussie moeten aangaan met iemand die bij sommigen/velen op een voetstuk staat.

Er zijn echt wel mensen die een ander aanspreken, maar soms hoeft dat niet openbaar of met ordinair dom geschreeuw.

Daarnaast blijkt gewoon al jaren dat mensen die een groep fans hebben niet zo bereikbaar zijn voor (gegrond) commentaar.

In onze sport kan ik zo een paar namen noemen van trainers waar bijna iedereen het met me eens is dat hij/zij op een nare manier traint, paarden houdt en handel drijft. Toch hebben ze hun groep fans en maken zelfs critici belachelijk. Vaak wederom met dom geroep en alle bekende dooddoeners.

Ik merk juist dat in gesprek gaan en blijven met mensen die willen leren veel effectiever is. Die komen terug van een clinic of show en vertellen over hun teleurstellingen, bevindingen en hebben vragen. Die zie je steeds kritischer worden en meer zoeken naar een andere manier van trainen.

Ik ken mensen die graag op wedstrijd gingen en al jaren zijn afgeknapt en dus zijn gestopt. Zeer ervaren mensen met vaak mooie titels. Ze zijn gaan leren, ontdekken en ontwikkelen, zagen in mijn geval de western sport groeien en veranderen.

Als we eerlijk zijn, worden nog steeds de mensen die presteren als voorbeeld genomen. Alleen dan doe je het goed en heb je verstand van paarden. Waar we allemaal weten dat die mensen ook veel fouten hebben en soms buiten "hun kunstje" om bar weinig echt snappen van paarden.

Er zijn dingen aangeleerd en die worden algemeen geaccepteerd. Veel mensen hebben niet het vermogen om te leren en te ontwikkelen en blijven braaf meehobbelen.

Wij hebben al zo vaak met mensen op stal gestaan die hoger niveau reden en niet eens fatsoenlijk met een paard over het erf konden lopen. Maar dan moeten we alle smoesjes aanhoren waarom dat echt echt echt niet kan en dan hebben wij domme, brave pony's en snappen er niks van.
Waar we die dieren ook weleens buiten en of binnen hebben gezet en ze gewoon braaf mee konden lopen.
Of alle toestanden tijdens het rijden. Wil je die jas daar weghalen, want want want........En dan worden die smoesjes ook sterk verdedigd, want dat is er gewoon in geslagen dat dat het normaal is.

En dan hebben wij ook al wat kapotte en of zieke paarden gehad, verknald door die bekende trainers, slecht gestaan op een grote stal, maar moet in de doofpot.

Heel veel mensen redeneren alleen vanuit hun eigen situatie en ook hier lees ik al snel vooroordelen. Als je kritisch bent, zal je wel niet presteren, niks weten, nooit ergens komen etc. Dat lijkt vaak de makkelijkste verdediging. Maar mensen zitten juist vaak teveel in hun eigen bubbel en kleine wereldje. Ga eens echt bij anderen kijken, kom echt bij mensen over de vloer, ga echt het gesprek aan.

Geforceerd op een evenement met een populair iemand heeft imo ook echt geen enkel nut. Zelfde als de paardensport onder vuur ligt en alleen Anky op tv de sport mag komen verdedigen. Zij kan ook geen discussie met een kritisch iemand aan, maar vele onwetende denken; Anky, Olympische spelen, dus het is zo.

Het grootste deel van de mensen is gewoon recreatie ruiter en nog meer mensen vinden de sport geheel niet interessant ( meer)

En ik kan zeggen; zoek het maar uit, vraag iemand anders of ik ga niet meer kijken, maar hou nog steeds teveel van paarden. En toen ik wat erbij zocht was ik wederom teleurgesteld dat het nog steeds een doffe ellende is of kan zijn. Uiteraard vast niet als je net dat ene paard van 50.000 euro koopt. Hoewel ik dan ook nog vaak vraagtekens heb.

En dan halen we een simpel, ouder shetje omdat we onze shet misten. En dan is het daar ook een doffe ellende. ook als er geen sport bij komt kijken, maar wel premies behaald moeten en veel veulens gefokt moeten worden.
Je ziet overal ellende en het wordt anno 2022 ondanks wat we weten en kunnen nog niet beter. Je kan je ogen sluiten of op pad gaan en om je heen kijken.

Wat ruitje zegt over dravers ben ik het compleet mee eens. Wij kochten hem denk 28jr geleden. Hij was al vol, want moest rijpony worden en ook goed leren galopperen.
Wij wilden hem na een tijd omscholen naar western en een ervaren trainer zou dat wel even doen. Om het sneller te doen, moesten we een duur supplement kopen.....
Na 3jr begonnen de problemen en ondanks alle inspanningen om hem toch goed te krijgen, was hij op en kapot. Onwetendheid van ons; ZEKER JA!! Trainers die presteren weten het beter. En wij gaven handenvol geld uit. 1 durfde zelfs te zeggen; dit is maar een draver, daar kan je op oefenen en daarna door naar een goede quarter.

En inmiddels genoeg quarters gehad.......maar nog meer bekeken.

Elk paard ongeacht ras, prijs of prestatie verdient dezelfde goede zorg en aandacht. En als je zelf weet dat je het goed doet heb je ook niks te verdedigen. Maar bij misstanden in de sport gaat het niet alleen om jezelf, maar ook om wat de anderen doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:19

ruitje schreef:
Scheef in hun spieren, vast in hun lijf of lekker in hun vel zijn 3 verschillende dingen.

Over het laatste: ik zie het veel op Facebook. Voor/na foto's van mensen die een draver kochten net uit de koers en hem dan helemaal trots showen een jaar later. Hij is dan te dik en zonder spieren :') . En trots dat ze dan zijn. Ik kan een goed afgetrainde draver veel mooier vinden. Maar hierin is het dus ook maar net wat je gewend ben? Wat bedoel jij met lekker in hun vel?

Vast in hun lijf ( is rekbaar, weet niet of dit is wat je bedoeld) heb ik een paar pagina's terug uitgelegd. Voor paarden die moeten stuwen is het helemaal niet functioneel om gedragenheid en dus vering in hun rug te hebben. Uiteraard houd je dit wel bij in de training om ze op lange termijn heel te houden, maar niet zoals je dit bij een rijpaard vraagt.

Scheefheid herken ik niet anders dan bij andere rassen, een scheve draver voor de sulky is heel erg lastig, sterker nog, buiging( stelling) kost snelheid. Je wil ze dus zo recht mogelijk hebben. Ik denk wel, dat omdat ze vaak pas op latere leeftijd onder het zadel gebracht worden, ze minder gecorrigeerd zijn op hun natuurlijke scheefheid en dit als een paard moet dragen ipv stuwen er uitvergroot uit komt. Ik heb koerspaarden gehad die recht voor de kar staan, maar onder het zadel geen bocht konden maken. Is dit paard dan scheef? Voor mij niet maar voor een ruiter wel :D Maar eigenlijk is dat iets wat er rijtechnisch altijd wel goed uit te rijden is.

Ik denk dat je het meeste gewoon rijtechnisch moet oplossen, het zijn paarden met een ander trainingsverleden dan wat je nu van ze vraagt, dus dan duurt het even voordat ze die omschakeling kunnen maken.

Zoiets lijkt mij voor alle paarden die je inzet op een andere manier dan waarop ze geschoold zijn?

Niet eens alleen paarden die je op een andere manier inzet. Ook dieren die gewoon ingereden zijn zijn wel eens scheef, of mager, of juist te dik. Onbeschermd, verkeerd gespierd, niet fijn door het lijf. Of niks mis mee, maar een paar jaar later een compleet ander paard. Niemand rijdt hetzelfde en elk paard ga je toch veranderen dan.

Als je erop gaat zitten versterk je toch de natuurlijke scheefheid, denk ik. Paard zoekt balans toch op de makkelijkste manier voor hen. Als je dan op de goede manier traint maak je ze rechter, maar ze kunnen net zo makkelijk weer scheef worden bij minder training oid. En als zwaarder de training wordt komt die natuurlijke voorkeur gewoon wel weer eens terug. Dan is in de basis het paard al redelijk tot goed recht, ga je meer verzamelen en trekken ze het liefste toch weer wat scheef.

Wij kochten een paard, echt niks mis mee. Sterker nog, gewoon een heel leuk paard, alleen wat simpeler als de rest wat we bekeken. Laat ingereden, goede voorbereiding gehad. Maar wel wat kort en vlak in beweging, absoluut geen verruiming en niet zo scherp aan de hulpen. Heel braaf en daar gingen we voor. Binnen een jaar was dat allemaal anders. Grotere passen, meer buiging in benen, nog rechter en heel scherp aan de hulpen. Leek qua beweging wel een compleet ander paard. Later kwam er een blessure en was ze daarna weer vreselijk scheef en niet los in het lijf. Dat koste gewoon weer wat training. Maar met proefrijden zat paarden gereden die heel scheef waren en niet los in het lijf. Dat is niet iets bijzonders wat bij dravers nu meer voor komt als bij de rest volgens mij hoor. Ik denk dat daar eerder het probleem is dat ze niet goed omgeschoold worden. Een jong paard doorrijden is niet makkelijk en heb je wel wat handigheid en hulp bij nodig, lijkt mij bij een draver niet anders, anders loop je vast. Nu moet ik zeggen dat de dravers die ik ook gezien heb helemaal niet als draver herkend werden. Die waren wel goed omgeschoold en gewoon hele leuke recreatie paarden die alles meededen en echt niet schever of slechter qua lijf waren als de rest.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:33

Superpony: zwaktebod. Kun jij alleen iemand aanspreken met dom, oridinair geschreeuw?
Maar los van mijn voorbeeld kun je misschien antwoord geven op de vraag wie je hebt aangesproken?
Vrij kinderachtig om je nu achter “een groot event” te verbergen. Mensen kunnen toch ook “op een groot forum” alles zeggen? Zou het dan toch zijn omdat het online zo lekker anoniem is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:07

chevax schreef:
Superpony: zwaktebod. Kun jij alleen iemand aanspreken met dom, oridinair geschreeuw?
Maar los van mijn voorbeeld kun je misschien antwoord geven op de vraag wie je hebt aangesproken?
Vrij kinderachtig om je nu achter “een groot event” te verbergen. Mensen kunnen toch ook “op een groot forum” alles zeggen? Zou het dan toch zijn omdat het online zo lekker anoniem is?

Er is genoeg social media die totaal niet anoniem is en mensen toch van alles spuien.

Je kunt je wel afvragen of HE nu een evenement is voor een kritische Q en A.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:33

fransje23 schreef:
chevax schreef:

Er is genoeg social media die totaal niet anoniem is en mensen toch van alles spuien.

Je kunt je wel afvragen of HE nu een evenement is voor een kritische Q en A.

Ja, dat was wel de opzet van het gesprek. Kleine setting, tussen het publiek dus geen afstand. Weinig mensen, dus alle gelegenheid op bijna 1 op 1 van gedachten te wisselen.