Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ruitje schreef:Ik vraag mij af he, als je een petitie zou opstarten met: Stop organisatie Dier&Recht?
Zou die dan evenveel handtekeningen krijgen? En zou het goed zijn die dan in te dienen als tegenhanger zeg maar?
Ik zie nu ook weer zoveel onwaarheden op hun Instagram, terwijl ze van alle kanten worden uitgenodigd voor een gesprek.
Moeten wij als sector niet aan de politiek aan tegengeluid geven?
ruitje schreef:Ik vraag mij af he, als je een petitie zou opstarten met: Stop organisatie Dier&Recht?
Zou die dan evenveel handtekeningen krijgen? En zou het goed zijn die dan in te dienen als tegenhanger zeg maar?
Ik zie nu ook weer zoveel onwaarheden op hun Instagram, terwijl ze van alle kanten worden uitgenodigd voor een gesprek.
Moeten wij als sector niet aan de politiek aan tegengeluid geven?
Luckystory schreef:Weet je, het is ook iets typisch Nederlands dit dier & recht gedoe.
Ikzelf ben Belg, en wij hebben dat soort onzin niet. Als ik ermee geconfronteerd word, dan is dat hier op bokt. In de Belgische media speelt dat soort dingen veel minder. Het gaat hoogstens eens over kermispony’s of broodfokpuppies.
Ik gok zomaar dat dat voor de rest van Europa ook geldt. Welke andere landen wordt de paardensport nog zo in vraag gesteld? Buiten Nederland?
janouk schreef:Ik vind het lastig als ik negatieve reacties hoor over een tak van sport, gebaseerd op aannames. Soms zijn deze mensen nog nooit live bij een wedstrijd aanwezig geweest.
Als het nu gaat om autosport, turnen, wielrennen of paardensport.....
Mensen reageren vanuit hun eigen kaders, aannames, etc. Zonder ooit ter plekke te zijn geweest, de sport hebben ervaren of van ervaren mensen uitleg te hebben gekregen.
Je hoort al snel dat iets zielig is, maar als je vraagt waarom, dan volgt daar geen antwoord.
Als ik een peleton wielrenners een berg zie afdalen in volle vaart, vind ik dat heel eng om te zien, terwijl andere mensen het geweldig vinden om te zien. Als je mij vraagt waarom ik dat eng vind, dan is dat een gevoel vanuit mijn kader, want ik heb zelf nog nooit in een peleton een berg afgefietst en ik moet er ook niet aandenken om dat te moeten doen
Als een kudde paarden door de wei rent, vindt de ene persoon dat machtig mooi om te zien, terwijl een ander het eng vindt en weer een ander baalt dat het weiland wordt omgeploegd. Allemaal verschillende reacties op dezelfde rennende kudde paarden.En de meeste paarden hebben het naar hun zin.
Bij een draverij draven de paarden als in een kudde aan je voorbij. De paarden reageren als in de kudde en lopen als een groep mee. Je hoeft ze niet voorwaarts te "jagen": ze lopen met de rest mee.
De ene toeschouwer vindt het imposant, de andere toeschouwer vindt het eng en weer iemand vindt het zielig.
Dat is het lastige van deze discussie ook, omdat mensen vanuit hun eigen kaders denken, ervaringen, etc.
Madness bijvoorbeeld vindt het geweldig om met een groep paarden hard te gaan. Dat doet hij dagelijks in de wei ook. De kudde opjutten en om het hardst door de wei draven. En dan het liefst voorop.
Ik zie bij hem in de koers zelf dan ook geen angst. Hij doet wat hij in de wei ook doet: hard draven in een groep en dan het liefst voorop.
Hij vindt alleen in een binnenbak moeten lopen, denk ik, wel spannend. Dat kent hij niet. In een groep voelt hij zich fijner.
Het is dan ook moeilijk om met andere mensen in discussie te gaan, omdat we allemaal dingen anders ervaren doordat we allemaal door een andere bril kijken.
ruitje schreef:Peta komt bijvoorbeeld veel bij Duitse rennen staan, ik weet van iemand dat die daar ging praten met demonstranten en dat er dus 1 iemand van Peta stond en verder allemaal ingehuurde mensen. Daar kom je achter als je het gesprek aan gaat, had Peta liever niet
chevax schreef:Popstra stelde wel een goede vraag: wie heeft er wel eens een ander aangesproken op (in zijn ogen) dieronvriendelijke zaken?
Ik ben op HorseEvent eens discussieleider geweest in een gesprek met Imke Bartels. De verwachtingen waren hoog, want online heeft iedereen zijn mening klaar. Er is welgeteld niet één kritische vraag gesteld. Trouwens, sowieso nauwelijks vragen.
Ik ben gestopt met het houden van paarden. Ik ben geen die hard-ruiter en vond het ook moeilijk om een stal te vinden waarvan ik dacht dat mijn paard daar gelukkig zou zijn.
ruitje schreef:Scheef in hun spieren, vast in hun lijf of lekker in hun vel zijn 3 verschillende dingen.
Over het laatste: ik zie het veel op Facebook. Voor/na foto's van mensen die een draver kochten net uit de koers en hem dan helemaal trots showen een jaar later. Hij is dan te dik en zonder spieren. En trots dat ze dan zijn. Ik kan een goed afgetrainde draver veel mooier vinden. Maar hierin is het dus ook maar net wat je gewend ben? Wat bedoel jij met lekker in hun vel?
Vast in hun lijf ( is rekbaar, weet niet of dit is wat je bedoeld) heb ik een paar pagina's terug uitgelegd. Voor paarden die moeten stuwen is het helemaal niet functioneel om gedragenheid en dus vering in hun rug te hebben. Uiteraard houd je dit wel bij in de training om ze op lange termijn heel te houden, maar niet zoals je dit bij een rijpaard vraagt.
Scheefheid herken ik niet anders dan bij andere rassen, een scheve draver voor de sulky is heel erg lastig, sterker nog, buiging( stelling) kost snelheid. Je wil ze dus zo recht mogelijk hebben. Ik denk wel, dat omdat ze vaak pas op latere leeftijd onder het zadel gebracht worden, ze minder gecorrigeerd zijn op hun natuurlijke scheefheid en dit als een paard moet dragen ipv stuwen er uitvergroot uit komt. Ik heb koerspaarden gehad die recht voor de kar staan, maar onder het zadel geen bocht konden maken. Is dit paard dan scheef? Voor mij niet maar voor een ruiter welMaar eigenlijk is dat iets wat er rijtechnisch altijd wel goed uit te rijden is.
Ik denk dat je het meeste gewoon rijtechnisch moet oplossen, het zijn paarden met een ander trainingsverleden dan wat je nu van ze vraagt, dus dan duurt het even voordat ze die omschakeling kunnen maken.
Zoiets lijkt mij voor alle paarden die je inzet op een andere manier dan waarop ze geschoold zijn?
chevax schreef:Superpony: zwaktebod. Kun jij alleen iemand aanspreken met dom, oridinair geschreeuw?
Maar los van mijn voorbeeld kun je misschien antwoord geven op de vraag wie je hebt aangesproken?
Vrij kinderachtig om je nu achter “een groot event” te verbergen. Mensen kunnen toch ook “op een groot forum” alles zeggen? Zou het dan toch zijn omdat het online zo lekker anoniem is?
fransje23 schreef:chevax schreef:Superpony: zwaktebod. Kun jij alleen iemand aanspreken met dom, oridinair geschreeuw?
Maar los van mijn voorbeeld kun je misschien antwoord geven op de vraag wie je hebt aangesproken?
Vrij kinderachtig om je nu achter “een groot event” te verbergen. Mensen kunnen toch ook “op een groot forum” alles zeggen? Zou het dan toch zijn omdat het online zo lekker anoniem is?
Er is genoeg social media die totaal niet anoniem is en mensen toch van alles spuien.
Je kunt je wel afvragen of HE nu een evenement is voor een kritische Q en A.