Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:23

Ik snap ook niet waarom het te ver gaat, als je het bekijkt is het eerder een verruiming dan een regeling die de touwtjes strakker aan trekt.

Als eigenaar mag je nog steeds beslissen wat je wil, alleen niet meer voor de volgende eigenaar.
Ik vind dat het ook zo hoort, als je verkoopt heb je niets meer over het paard te zeggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:33

ingvdh schreef:
Ik snap ook niet waarom het te ver gaat, als je het bekijkt is het eerder een verruiming dan een regeling die de touwtjes strakker aan trekt.

Als eigenaar mag je nog steeds beslissen wat je wil, alleen niet meer voor de volgende eigenaar.
Ik vind dat het ook zo hoort, als je verkoopt heb je niets meer over het paard te zeggen.

Mijn idee. Ik vind de tendens dat mensen hun paard verkopen maar wel bakken voorwaarden houden echt idioot. Wettelijk ook nooit rechtsgeldig en het enige dat je wel voor nieuwe eigenaren kon beslissen is nu ook uitgesloten.

Maar echt, eerste terugkooprecht, nooit de handel in mogen, niet mogen rijden, niet laten slachten, regelmatig updates moeten (!) Sturen, allemaal dingen die ik ben tegen gekomen bij verkoop van een paard.
Als je verkoopt heb je geen zeggenschap meer. Wil je dat niet, dan niet verkopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:46

secricible schreef:
ingvdh schreef:

Mijn idee. Ik vind de tendens dat mensen hun paard verkopen maar wel bakken voorwaarden houden echt idioot. Wettelijk ook nooit rechtsgeldig en het enige dat je wel voor nieuwe eigenaren kon beslissen is nu ook uitgesloten.

Maar echt, eerste terugkooprecht, nooit de handel in mogen, niet mogen rijden, niet laten slachten, regelmatig updates moeten (!) Sturen, allemaal dingen die ik ben tegen gekomen bij verkoop van een paard.
Als je verkoopt heb je geen zeggenschap meer. Wil je dat niet, dan niet verkopen.

Ik heb me hier ook altijd over verbaasd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:50

ingvdh schreef:

Idd. Dan is het aan de nieuwe eigenaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:52

En de enige achterliggende gedachte die ik kan opmaken uit dit besluit, is dat er nu veel paarden uitgesloten zijn van slacht, en dat dit in landen waar meer paardenvlees wordt gegeten dus - kennelijk - een probleem oplevert.
Een probleem dat nú alleen maar opgelost kan worden in die landen door meer paarden (-vlees) te importeren.
Waarvan men veel minder goed weet wat er in zit, hoe die dieren geleefd hebben en hoe ze getransporteerd zijn als ze levend geimporteerd worden.

Elisa2

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:14

Mwah mensen willen gewoon het beste voor hun paard, bij sommige gaat dat iets te ver maar voor de rest lijkt me daar niets mis mee. Je moet ook niet vergeten dat sommige mensen hun paarden noodgedwongen moeten verkopen.

Dat zou kunnen Ibbel, maar ik vraag me wel af hoe ze dit allemaal willen gaan controleren wbt medicatie. Want dan zou je eigenlijk geen enkel paard meer bute mogen geven want ooit kan het nog geslacht worden...of blijft het dan wel uitgesloten voor de slacht voor altijd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:18

Elisa2 schreef:
Mwah mensen willen gewoon het beste voor hun paard, bij sommige gaat dat iets te ver maar voor de rest lijkt me daar niets mis mee. Je moet ook niet vergeten dat sommige mensen hun paarden noodgedwongen moeten verkopen.

Dat zou kunnen Ibbel, maar ik vraag me wel af hoe ze dit allemaal willen gaan controleren wbt medicatie. Want dan zou je eigenlijk geen enkel paard meer bute mogen geven want ooit kan het nog geslacht worden...of blijft het dan wel uitgesloten voor de slacht voor altijd?

Mensen willen wat zij denken dat het beste is voor hun paard. Helemaal prima, maar wat jij wil voor jouw paard is voorbij wanneer het paard niet meer van jou is.

Als je voor de rest van het paard zijn/haar leven wil bepalen wat ermee gebeurt, heb je twee keuzes. Het paard nooit verkopen, of zodra je er niet meer voor kunt zorgen, het in laten slapen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:21

Tussen wensen en bepalen zit gelukkig een heel groot verschil, als de wensen overeenkomen dan is er ook geen enkel probleem na verkoop.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:23

Elisa2 schreef:
Tussen wensen en bepalen zit gelukkig een heel groot verschil, als de wensen overeenkomen dan is er ook geen enkel probleem na verkoop.

Wensen kunnen veranderen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:28

Ja hier kunnen we natuurlijk urenlang over blijven discussieren..als ik een paard verkoop en de volgende eigenaar brengt het naar de slacht vanwege redenen dan heb ik daar geen problemen mee. Als degene het paard die stuk is verkoopt en het in het lage segment handel beland en uiteindelijk naar de slacht gaan dan heb ik daar wel problemen mee.

Gelukkig kun je als eigenaar zelf al streng mensen selecteren bij het verkoopproces en hebben de meeste mensen het beste voor met hun paard, ookal doen ze sommige dingen op een andere manier die je zelf zou doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:32

Tuurlijk hebben de meeste mensen het beste voor met hun paard, gelukkig wel.

Mensen moeten alleen eens beseffen dat wanneer een paard niet meer van hen is, zij er geen zeggenschap meer over hebben. En dus ook niet meer over de manier waarop het dood gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:33

Elisa2 schreef:

Zodra je medicatie geeft die niet mag, wordt het paard uitgesloten voor humane consumptie.
Maar dat is de theorie/wet. Of die ook uitgevoerd wordt, is sterk de vraag.

Wat ik al eerder schreef: paarden worden (hier) niet voor het vlees gefokt. Zodra dit wel bedrijfsmatig gebeurt, is het relatief makkelijk te controleren. Dat doet de NVWA tenslotte ook bij runderen etc.

De paarden die in NL bij de slager belanden (of naar andere landen worden getransporteerd) zijn (denk ik) heel vaak niet (goed) gedocumenteerd. Leeg paspoort qua medicatie = groen licht voor vlees.

De paarden die nu uitgesloten zijn omdat dat in het paspoort staat, zijn (denk ik) voor het merendeel uitgesloten op emotionele gronden. Níet omdat ze medicatie hebben gehad.

De paarden die niet zijn uitgesloten hebben (alweer, denk ik) voor het merendeel wel degelijk ongewenste medicatie gehad.

Dit is alleen nooit gedocumenteerd. En dat niet-documenteren is niet te controleren. Hoe kom je er achter of een paard ooit medicatie gehad heeft als dat niet wordt genoteerd? Dan moet je per paard het dossier van (álle!) DA's die het dier ooit behandeld hebben gaan lopen matchen. Zie je het voor je?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:38

Een boer waar ik vroeger stond had de oorlog nog meegemaakt en in die tijd werden tegen je wil je paarden geconfisqueerd. Vanwege een strikte administratie en keuringen was daar geen ontkomen aan.Eerst door de Nederlanders zelf, die betaalden er nog voor, en daarna door de Duitsers die er niet voor betaalden.Dus denk maar niet dat je altijd zelf alles zult kunnen bepalen voor je paarden.Ik vind die registratieplicht al niets.Weliswaar goed tegen "normale"dieven maar wel in het straatje van stelende regeringen vanuit welke hoek dan ook. Ook in de eerste wereldoorlog werden massaal paarden gevorderd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:39

Ik betwijfel of er nu nog paarden ingevorderd zullen worden voor de oorlog...

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:43

Ik vind de maatregel de logica zelve. Zowel qua dierenwelzijn als qua duurzaamheid.

Voor de diermedische sector is het inkomensverlies maar ik denk dat rechtgeschapen veeartsen ook moeite hadden met de lijdensweg die sommige heriatrische paarden moesten ondergaan. En dieren laten inslapen zal ook wel geen aantrekkelijk aspect van hun vak zijn.

Wil je je paard helemaal tot het einde laten leven en ben je bereid dat te bekostigen, dan kan je dit nog altijd. Alle respect.

De maatregel was in België al enige tijd doorgevoerd.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:01

anjali schreef:
Een boer waar ik vroeger stond had de oorlog nog meegemaakt en in die tijd werden tegen je wil je paarden geconfisqueerd. Vanwege een strikte administratie en keuringen was daar geen ontkomen aan.Eerst door de Nederlanders zelf, die betaalden er nog voor, en daarna door de Duitsers die er niet voor betaalden.Dus denk maar niet dat je altijd zelf alles zult kunnen bepalen voor je paarden.Ik vind die registratieplicht al niets.Weliswaar goed tegen "normale"dieven maar wel in het straatje van stelende regeringen vanuit welke hoek dan ook. Ook in de eerste wereldoorlog werden massaal paarden gevorderd.

Paarden worden nu natuurlijk niet meer actief ingezet in de oorlog. Ze hebben hooguit een ceremoniële rol bij een aantal zaken.

Maarja als we even gaan doemdenken. Stel dat we morgen een zombie apocalypse krijgen en er is geen eten. Ja, dan moet je niet raar staan kijken als mensen je paard willen. Dat is echter wel erg vergezocht en ik denk dat de meeste mensen eerst op koeien, varkens en schapen enzo gaan kauwen. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:09

Op het moment dat er een dusdanige hongersnood is dat mensen azen op de paarden van anderen, zal het laatste wat ze interessant vinden zijn of het beest buut heeft gehad :))

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:19

Overigens, bepaalde medicijnen blijken zo schadelijk te zijn dat mensen dat vlees niet meer mogen eten. Maar tot diervoeding zou het dan wel verwerkt worden. Zijn die stoffen dan niet schadelijk voor dieren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:22

anjali schreef:
Overigens, bepaalde medicijnen blijken zo schadelijk te zijn dat mensen dat vlees niet meer mogen eten. Maar tot diervoeding zou het dan wel verwerkt worden. Zijn die stoffen dan niet schadelijk voor dieren?

Jawel, maar zij worden minder oud.. dus de kans dat zij er bv kanker van krijgen op latere leeftijd is nihil omdat ze niet oud genoeg worden om ziek ervan te worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:24

anjali schreef:

Dieren leven minder lang.
Zeker met bepaalde kankerverwekkende stoffen, dat is dan bij een hondenleven verwaarloosbaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:31

anjali schreef:

Neuh, niet beslist. Wat voor de ene diersoort giftig is, kan voor de andere geen probleem zijn.
Honden kunnen sterven aan druiven, voor katten zijn humane hoofdpijntabletten (nsaid's)dodelijk, de lijst is lang.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:40

Onali schreef:
anjali schreef:

Dieren leven minder lang.
Zeker met bepaalde kankerverwekkende stoffen, dat is dan bij een hondenleven verwaarloosbaar.

Ik vind anders dat opvallend veel honden kanker krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:43

anjali schreef:
Ik vind anders dat opvallend veel honden kanker krijgen.

Klopt, veel rassen zijn gevoelig voor kanker wat volledig los staat van het voer.
Die hebben een bepaald gen die dat veroorzaakt.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:10

Okee, Penny"meisje" hier...
Als ik één van mijn paarden zou hebben moeten verkopen, was die uitsluiting van de slacht in het paspoort vroeger genoeg geweest en had ik nu dus buut ofzo in het paspoort moeten laten zetten. Ik vind het niet heel gek dat ik als vorige eigenaar nog enige invloed zou hebben. Paard zou via Marktplaats oid worden verkocht en het zou moeten matchen met wat de nieuwe eigenaar ermee zou willen doen. Niet naar de slager was dan gewoon 1 (belangrijke) voorwaarde. Maar beide dames zijn altijd bij ons gebleven.

Toen wij Iranda (officieel Iranta) kochten, was ze 15. Die mensen hadden ook hun idee van de toekomstige eigenaar. Ze zochten een recreatieruiter en wilden niet dat er wedstrijden met haar gereden zouden worden. Dat vond ik best een redelijke "eis" en dat waren wij ook helemaal niet van plan. Als zij haar toen al hadden uitgesloten, had ik dat prima gevonden. Noem het penny, noem het sentimenteel, maar mijn paard ging niet naar de slager. Voor de verzekering moesten we aantonen dat dat ook niet had gekund, dan keerden ze wat uit. Een soort uitvaartverzekering werd dat toen.

Maar ik eet dus geen paard, geen kat, geen hond... Geen dieren waar ik een band mee heb. Dat mag je raar vinden, maar een dier waar ik 8 jaar lang zo van heb gehouden, gaat niet naar de slager. Toen de DA onderweg was heb ik haar heel erg veel en vaak snoepjes gegeven, want dat maakte niet meer uit (en La Roche ook een paar maar die kon grazen, Iranda lukte het niet meer om in balans met haar hoofd omlaag te gaan). Dan kan de EU zeggen dat het slachtvee is... Niet die van mij.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:46

Iranda, het is jouw goed recht voor de paarden die in je bezit zijn. Eigen dierenliefde, eigen paard, eigen verantwoordelijkheid, eigen portemonnee.

Moeilijker wordt het bij verkoop.
Stel A sluit paard uit van slacht maar na enkele jaren zijn de omstandigheden veranderd en verkoopt zij aan B. Niets mis mee, ze zoekt een goed adres.
B vindt dat paard na enkele jaren niet voldoet en verkoopt daarom goedkoop aan C die eigenlijk vooral een goedkoop paard zoekt en die uitsluiting van slacht voor lief neemt.
Maar bij C komen er echte gezondheidsproblemen en c heeft weinig financiële middelen. De behandeling is te duur, onderhoud is ook duur voor een paard op rust en euthanasie kost ook geld en moed. Bovendien ziet de veearts het niet zitten, want het paard is nog relatief jong.
En nu?
Ofwel heeft het paard super geluk en wordt opgepikt door een weldoener. Maar de kans is vele malen groter dat het van het ene marginale adres naar het andere wordt versluisd.

Wat ik hier schets is helaas een heel realistisch scenario.