Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 17:00

speurneusc schreef:
beschermt wil zeggen mag niet gedood, verjaagd of verstoord worden

dus verjagen met paintballs luchtbuks etc. mag in wezen ook niet

doden ook niet zelfs eigenlijk niet als zelfbehoud (zie jager die wolfde doodde die zijn jachthond aanviel)

Er mag zoveel niet. Ik ga toch niet toe kijken hoe mijn paard op gegeten wordt maar voel je vrij om dat wel te doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 17:06

DuoPenotti schreef:
kiki1976 schreef:
Dat was een recente lijst, en idd stonden er ook genoeg bij waarbij het nog niet bekend was, en niet te achterhalen. Er zijn ook op kadavers beide aangetroffen idd, maar ook genoeg enkel hond.
Maar er word over al heel snel geroepen wolf wat niet altijd correct is.
Hier worden nl ook schapen dood gebeten en wij hebben hier geen wolven. Wel honden. Maar omdat het niet interessant is om het te onderzoeken word hier niet getest op dna.

resultaat laat op zich wachten, dus ja van afgelopen tijd is er nog niet.
Niet bekend is ook al een paar keer dubieus geweest zoals bij de pony waar BIJ12 niet wilde komen

Ik zie 1 hond staan....

Daarnaast het eerste half jaar van 2022 284 dna bewezen gedode dieren door de wolf. Daarbij zijn niet de dieren meegeteld die afgemaakt zijn door de verwondingen.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dus hoeveel kans is deze door een hond gedaan?
14 oktober Overijsel

Weer geen keelbeet
Helaas moet hij van de mods in spoiler

Spoiler:
[ Afbeelding ]

Dode schaap is in Slagharen.
Dat is hier niet ver vandaan, hier is waar ik afgelopen maandag sporen vond, buitengebied Balkbrug en dinsdag avond een grote wolf gezien op de heide bij de camping in Balkbrug.

Vergeet vooral niet dat in de lijst alleen de dieren die dood worden aangetroffen mee worden geteld.
Dieren die alsnog bezwijken of uit hun lijden verlost worden, worden niet meegeteld.
Evenmin worden verwerpers bij vee niet meegeteld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 17:30

OleJon schreef:
De wolf is uitgezet om burgers te ontmoedigen om nog landbouw dieren te houden.
Zo bezie ik het.

en dat is weer goed voor de CO uitstoot dus eigenlijk is anti-wolf ook anti-groen tegen wereldopwarmen tegen gaan?

Serieus: De wolf ís er en blijft. Het enige is er mee leren omgaan. Zowel mbt de schade, het beschermen als het beheer van die wolven.

Het ongenuanceerd opkloppen draagt niets bij tot wat dan ook.

En ja, minder paardhouden zal zeker niet met lede ogen aangezien worden door beleidsvoerders.
Dat is één aspect van de complexe materie.
Regelt zich echter voor een deel ´vanzelf´ met het duurder worden van alles.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:10

Birdie60 schreef:
Vraagje, is er ook een app over brabant?

Zou ik ook graag willen weten...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:37

(Late reactie op de post van chimello van vanmiddag :-) Ik vind het zeker geen dwingende post maar een goede afspiegeling van hoe stressvol het is om in wolven gebied te wonen. Nog geen jaar geleden dacht ik ook dat het zo een vaart niet zou lopen...

Door de overheid werd verteld dat er voornamelijk vee (schapen) werden gepakt door een enkele zwervende wolf en dat gevestigde wolven zich zouden concentreren op wild. Ook zou het zeer onwaarschijnlijk zijn dat groter vee het slachtoffer zou worden. De realiteit blijkt echter anders, ook de provincies komen hier nu op terug. Wolven zijn slimme en opportunistische dieren die zich aanpassen aan hun leefsituatie en zich blijven ontwikkelen.

Het wild is inmiddels ook meer op hun hoede voor de wolf en daardoor moeilijker te vangen. De meeste (hobby) schapenboeren zijn na alle wolf aanvallen inmiddels gestopt en de overgebleven schapen staan opgehokt of achter meerdere hekken met extra waakhonden e.d. Nu zie je dus dat de wolven steeds vaker overschakelde op (jonge) koeien en nu deze ook de stal ingaan, staan alleen de paarden nog buiten, dus nu zijn deze steeds vaker de pineut.

Een onvolwassen Wolf zal misschien niet zo snel achter een volwassen paard aan gaan, maar een roedel draait hier zeker zijn poot niet voor om. En dat is wat er nu gebeurt. Er waren afgelopen jaar zo'n 20 volwassen wolven in nederland en de 16 pups die dit jaar geboren zijn nu op de leeftijd dat ze mee gaan op jacht. Koeien en grote paarden zijn dus zeker niet veilig. Omdat Nederland zo klein is valt een groot deel van bewoond gebied onder wolven territorium en ze worden nu ook steeds brutaler en steeds meer in bewoond gebied gezien, ook overdag.

De jonge wolven nemen dit gedrag van hun ouders over, ze zijn steeds minder schuw want mensen zijn ze gewend. Dat zag je ook bij de jonge wolf op de Veluwe die werd gefotografeerd.Eigenlijk is Nederland weer een soort proeftuin want geen enkel Europees land is zo dichtbevolkt.

Onze gedomestiseerde dieren hebben geleerd dat "honden" niet eng zijn en reageren daarom niet agressief naar de wolf. Ze zouden eerst moeten leren om zichzelf te beschermen voordat de wolf een blokje omgaat. Dit leren ze echter alleen als ze (herhaaldelijk) worden aangevallen en dat proberen wij juist te voorkomen.

In wolvengebied staan steeds minder dieren in de wei en dat is gewoon heel jammer. De komende jaren zullen steeds meer jonge wolven op zoek gaan naar hun eigen territorium en verder Nederland in trekken. Degene die nu denken: hier zijn ze gelukkig nog niet, kan ik alleen maar zeggen :"inderdaad NOG niet".

Voor degene die graag wil weten hoe het nu precies zit met het aantal aanvallen en welke dieren/wolven hiervoor verantwoordelijk zijn, kan bij BIJ12 wolfschade aanvallen downloaden. Hierop staan ook de nummers van de wolven vermeld. Door te kijken welke wolven in welk gebied vee aanvallen, kun je ook zien welke wolven een gebied tot hun territorium beschouwen en welke wolven nog opzoek zijn naar een eigen gebied.

Gezien het vele menselijke en dierlijke leed wat de wolf veroorzaakt, vind ik de huidige gang van zaken niet kunnen. Er zijn al duizenden euro's uitgegeven aan wolfschade en preventieve maatregelen. Door de
overheid, maar ook door particulieren zelf. Duizenden dieren zijn inmiddels gesneuveld, regelmatig na een urenlange lijdensweg. Schapenhouders die stoppen, niet vanwege de financiën, want de meeste aanvallen worden (nog) vergoedt, maar omdat ze het emotioneel niet meer aan kunnen om weer dode en (nog erger) zwaar gewonde dieren te vinden die ze vaak geboren hebben zien worden en soms ook met de fles hebben groot gebracht.

Je zal maar veearts zijn in wolvengebied en telkens weer dieren moeten oplappen en euthanaseren...
De overheid ziet inmiddels ook wel dat het uit de hand loopt, maar het probleem toegeven is een ander verhaal. Er valt met de wolf niet samen te leven, tenzij we al onze dieren achter hoge, ruim ingegraven hekken met flink hoge stroom zetten, zodat iedereen zijn eigen persoonlijke dierentuin krijgt. Dit lijkt me voor heel Nederland onrealistisch en onwenselijk. Wolven in Nederland prima, maar dan wel in de wolf in de dierentuin!
Laatst bijgewerkt door journee op 14-10-22 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:37

ApplePapple schreef:
Birdie60 schreef:

Die alert groep is actief.
Om aan te melden, lees even mijn post op de eerste pagina van dit topic.

Via whatsapp de vragen beantwoorden en een beheerder van de alert groep voor jouw regio zal je toevoegen.

Aanmelden kan alleen via whatsapp!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:45

ApplePapple schreef:
Birdie60 schreef:

Ja is er via ZLTO

dierenfan

Re: Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:48

Leuk het feit als je een kudde bewakingshond hebt rond lopen maarrrrr hou er rekening mee dat jij als eigenaar verantwoordelijk bent voor jou honden. Oftewel als hun een wolf dodelijk verwonden dan ben jij als eigenaar verantwoordelijk dus boete en cel.... dat wordt even vergeten in de voorlichting vanuit pro wolf die adviseren dit soort honden aan te schaffen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:14

dierenfan schreef:
Leuk het feit als je een kudde bewakingshond hebt rond lopen maarrrrr hou er rekening mee dat jij als eigenaar verantwoordelijk bent voor jou honden. Oftewel als hun een wolf dodelijk verwonden dan ben jij als eigenaar verantwoordelijk dus boete en cel.... dat wordt even vergeten in de voorlichting vanuit pro wolf die adviseren dit soort honden aan te schaffen

Dan gebeurt er het volgende met je KBH; cynische en afschuwelijke foto even in spoiler.
Clou, als een hond een schaap pakt, moet je worden afgemaakt. Een wolf die dat doet, wordt beschermd.

Spoiler:
Afbeelding

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:24

@tienus, in jouw post staat niks over noord Brabant. Of is die er inmiddels wel?

@dierenfan, via welk kanaal kan je Jun benaderen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:28

@applefan, worden zij niet bij de groep Maasduinen gevoegd?

Mochten er aanvallen komen in regio’s die op dit moment niet meegenomen worden in de bestaande alert groepen, bijvoorbeeld plots aanvallen in de kop van N-Holland, Haarlemmermeer, Bollenstreek om maar wat te noemen, dan zullen de beheerders de groepen cq regio’s uitbreiden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 06:19

ApplePapple schreef:
@tienus, in jouw post staat niks over noord Brabant. Of is die er inmiddels wel?

@dierenfan, via welk kanaal kan je Jun benaderen?

Geen idee het is vanuit ZLTO dus waarschijnlijk via die organisatie

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:49

dierenfan schreef:

En als de hele bubs losloopt, honden paarden schapen omdat de wolven ze door de afrastering drijven( ook al gebeud) ben je verantwoordelijk voor de schade die het geheel maakt en die honden zijn voor niemand lief hooguit voor de baas. Dan komt het gegeven ernog bij of je echt een hond in wil zetten om ook slachtoffer te worden van de wolven. Je moet nl meer honden hebben als het aantal wolven van de wolvenroedel.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:08

In een filmpje op NU.nl werd gezegd dat we moeten zorgen dat de wolven niet aan mensen wennen, want dat is niet goed voor de wolf en dan moeten ze die wolf afschieten ivm risico………
Massaal wolfjes voeren dan maar?
Voordeel 1: ze hebben geen honger meer.
Voordeel 2: dan mag afschieten schijnbaar ineens wel ( door natuurbeheerders uiteraard)
Nadeel 1: mogelijk eerst meer aanwas door doorvoede wolven die nestjes bouwen.
Nadeel 2: agressiever gedrag naar mensen die niet voeren.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:48

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 00:08

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 00:29

OleJon schreef:
Zo bezie ik het.

_O- _O- serieus?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 06:22

Dreamboy schreef:
OleJon schreef:
Zo bezie ik het.

_O- _O- serieus?

Zo gek vind ik dat niet >;) er zijn meedere wegen naar Rome

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 07:17

Als ik boswachter Tim zo lees op Twitter, en wat hij zegt over wolven en hoe mensen daarop reageren (inderdaad tegen vee dus), kan ik die gedachte wel volgen. Niet dat ze bewust daarom uitgezet zijn, maar het helpt wel mee zeg maar .. (hij meent ook dat de eigenaren maar gewoon genoeg moeite moeten doen om hun vee te beschermen als ze het zo belangrijk vinden… want zo moeilijk is dat niet volgens hem -O- )

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:13

Dat er nu spontaan enkele wolven via Duitsland en Frankrijk naar België en Nederland trekken, dat geloof ik wel, maar de eerste wolven lijken mij wel uitgezet. Beetje toevallig dat na zoveel jaar zonder wolven, al de aanwezige wolven (die dus via de grens gekomen zijn en niet de pups) vlak na elkaar besloten hebben dat het hier goed vertoeven is, inclusief veel lopende buffetten. Dat maak je mij niet wijs.

Dat idee hebbende vraag ik mij 1 ding af. Hoe ver zouden ze gaan, wetende dat dit een ramp is voor de boeren. Blijft het bij de wolven, of krijgen we in de komende jaren ook "spontaan" bezoek van beren en/of andere grote roofdieren? De lynx is tenslotte ook al gespot geweest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:27

De goudjakhals komt in Nederland ook al voor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:30

Ze willen boeren wegjagen en ontmoedigen dus wolven uitzetten zou dat in de hand werken. Alleen zo hou je dus wel de grootschalige stallen over terwijl de boeren met koeien of schapen in de wei afhaken. Het blijft gaan om land om te bouwen

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:31

De particulier met z’n paar diertjes wordt ook getroffen maar dat is dan slechts bijzaak denk..?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:00

Genoeg particulieren die een een paardenweitje hebben waar ruimte zat is voor een paar woningen.
Paarden houden wordt een luxe. Voor Jan Modaal is dat zo niet meer te betalen.
En de sportpaarden zullen speeltjes worden voor de elite.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:00

Cer schreef:
De particulier met z’n paar diertjes wordt ook getroffen maar dat is dan slechts bijzaak denk..?

Dat is de ´enkeling´ altijd. Met alles.
Als íets met Covid duidelijk is geworden, is dat het wel: Het gaat ALLEEN om de grote economische lijn.
Creëer breed politiek raakvlak en de rest is bijzaak.
Met de wolf is dat helemáál zo.
Hier met beren. Lopen er nu zo´n 350 van rond in een vrij beperkt gebied. Deze zomer 10 aanvallen op mensen. Allemaal stom mensengedrag. Voorlichtigscampagne en afsluiten van gebied(en) voor wandelaars. Hoofdzaak is dat de beer +:)+ gaat. De rest pappen en nat houden.