Wolven pakken pony in weide in Peer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:13

Loretta schreef:
Mindim schreef:
[Verder lopen er ook gewoon runderen die de gebieden open houden. Dus weest niet bang dat het recreatie plezier van de mens wordt aangetast. Genoeg opties.

En excursies wolvendrollen snuffelen is ook recreatie. Zijn heel veel liefhebbers voor. Is ook recreatie.

Ik bedoel er zijn genoeg opties om de heidevelden open te houden, behalve onbeheerde begrazingsgebieden met schapen.

Hoe los jij het dan op Loretta met je vee, heb jij veel zichtmeldingen in je buurt?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:31

Caaatje schreef:
Heel makkelijk geoordeeld, maar hier worden gesloten stallen zelden vergund en hebben mensen hun paarden op prive stukken staan. Er was duidelijk gecommuniceerd dat er geen aanvallen op paarden, ponies of koeien zouden plaatsvinden en wolfproof omheining zetten zou voldoende zijn geweest. We zitten hier ook met een enorme overpopulatie aan zwijnen waar regelmatig accidenten mee gebeuren met honden, wandelaars, auto's,...

Niemand zit hier te wachten op deze wolvenroedel, de maatregels zijn beneden alle peil en dit is een van de weinige instanties dat er niet gewoon een volledige kudde uitgemoord wordt en alles blijft liggen.

Ik ben ook heel bang nu. Ik heb stroomdraad 5 lijnen tot op 2m hoogte. Een kudde van vijf paarden.

Volgens de instanties was ik veilig want goede stroom, hoge omheining en ze pakken geen paarden.. ze pakken de dieren weg uit de tuinen bij mensen. Veeeel te gevaarlijk!

En die aanvallen zitten dus letterlijk binnen de kilometer van mijn kudde af. Ik kan ze niet op stal opsluiten. Krijg geen vijf stallen vergund. Ik ben zo benauwd en rijd elke dag met een zwaar gemoed naar de paarden of ze er wel nog allemaal zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:36

Love_Mirra schreef:
Caaatje schreef:
Heel makkelijk geoordeeld, maar hier worden gesloten stallen zelden vergund en hebben mensen hun paarden op prive stukken staan. Er was duidelijk gecommuniceerd dat er geen aanvallen op paarden, ponies of koeien zouden plaatsvinden en wolfproof omheining zetten zou voldoende zijn geweest. We zitten hier ook met een enorme overpopulatie aan zwijnen waar regelmatig accidenten mee gebeuren met honden, wandelaars, auto's,...

Niemand zit hier te wachten op deze wolvenroedel, de maatregels zijn beneden alle peil en dit is een van de weinige instanties dat er niet gewoon een volledige kudde uitgemoord wordt en alles blijft liggen.

Ik ben ook heel bang nu. Ik heb stroomdraad 5 lijnen tot op 2m hoogte. Een kudde van vijf paarden.

Volgens de instanties was ik veilig want goede stroom, hoge omheining en ze pakken geen paarden.. ze pakken de dieren weg uit de tuinen bij mensen. Veeeel te gevaarlijk!

En die aanvallen zitten dus letterlijk binnen de kilometer van mijn kudde af. Ik kan ze niet op stal opsluiten. Krijg geen vijf stallen vergund. Ik ben zo benauwd en rijd elke dag met een zwaar gemoed naar de paarden of ze er wel nog allemaal zijn..

Ik weet niet of het kan hoor, maar heb je voor eventuele containerstalling ook een vergunning nodig, zijn verplaatsbaar immers?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:53

Mindim schreef:
Ik weet niet of het kan hoor, maar heb je voor eventuele containerstalling ook een vergunning nodig, zijn verplaatsbaar immers?

Nee dat kreeg ik ook niet rond. Het is landbouwgebied. De schuilstal die ik nu heb staan is het enige wat mocht. Sowieso minstens 1 zijde volledig open

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 00:28

Love_Mirra schreef:
Mindim schreef:

Nee dat kreeg ik ook niet rond. Het is landbouwgebied. De schuilstal die ik nu heb staan is het enige wat mocht. Sowieso minstens 1 zijde volledig open

Hondenkennel panelen er tegenaan? Zijn ook klemmen voor om er stroom aan te maken en stevig. Uitloop mee maken, stroomdraad er binnenlangs. Anders bouwhek (goedkoper), wel bevestigen aan in de grond staande palen. Kunnen ook als dak eventueel, maar ik weet niet hoe hoog je paarden zijn, bouwhek/kennelpaneel zijn 184-200cm hoog max.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 05:59

Mindim schreef:
Anastasia24 schreef:
Vind het belachelijk dat er zo schuld wordt aangepraat aan de mensen die hun dieren niet 12 uur op stal zetten, laat staan in de winter waar het een paar uurtjes overdag is.
Moet het leven van al het vee zo dermate beperkt worden, voor wat? Een wild dier dat in dit dichtbevolkte land simpelweg niet thuis hoort?
Mindim: Mensen zijn gewoontedieren, moeten de schapen dan op stal? De heide laten begroeien zodat het ''recreatie'' gevoel van mensen af neemt? Dat gaan ze inderdaad niet doen, dus in welke manier dan ook de dieren lijden en hoewel op stal of achter een honden-kennel hek een leuk idee is voor misschien een jaar of twee, zie ik niet in hoe dat op lang termijn kan worden gehouden. En leuk verder dat jij niet wilt hopen en actie onderneemt, maar wat van de paarden die niet binnen kunnen staan? Astma? trauma's? Ik kan hier geen stallen gaan neerzetten want dat is verboden, dan krijg ik de gemeente op m'n dak. (fijn, nederland.)
Ik denk dat er eerst een paar kinder-mens gevallen moeten zijn voordat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen,

Moet iedereen zelf weten hoor, maar je loopt momenteel dan gewoon een risico en als je dat risico wilt nemen is dat jouw keus. De mijne zal het niet zijn. De wolf is er en zijn aanwezigheid staat niet hoog op de prioriteitenlijst van de overheid. Dus eer er regels zijn rond beheer, moeten we dealen met de wolf en onze dieren veilig houden. Dan kan je roepen dat het niet houdbaar is, maar daar doet men niets mee en het helpt de veiligheid van je dieren al helemaal niet.
Een eigenaar is verantwoordelijk voor het welzijn van zijn dier, als er zichtmeldingen van wolven zijn in je nabije omgeving, dan neem je een risico je dier buiten te laten staan. Als de wolf dan toeslaat, op wiens conto is dat dan, die van de wolf of van de eigenaar die zijn dier niet in veiligheid heeft gebracht. Dat is niemand schuld aanpraten. De eigenaar van het ponietje, liet het dier buiten staan, terwijl hij/ zij wist dat er in de buurt 13 wolven aan het jagen waren. Als jij dat wist, zou je dan geen oplossing zoeken? Want het alternatief is wat er nu gebeurd is, een dode pony. Klein beestje, past toch zo ergens?

Dieren hoeven echt niet aldoor op stal? Hier lopen de meeste dieren gewoon buiten, als er een zichtmelding is in de buurt, dan gaat dat als een vuurtje door het dorp en dan gaan de dieren een paar nachten onder dak. Tot er geen zichtmeldingen meer zijn en dan gaan de dieren gewoon weer in de nacht naar buiten.

En dan...staan ze s nachts buiten en wolf was nog niet gezien maar was er wel en alsnog dag vee.....wolven leggen met gemak 10tallen kilometers per nacht af he...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 06:21

Love_Mirra schreef:
Mindim schreef:

Een land dat zulke achterlijke regeltjes verzint is dus al bij voorbaat niet wolfwaardig.
En het ergste vind ik nog wel. Dat wanneer vervolgens jouw dieren gegrepen worden wolvenfans zeggen dat het je eigen schuld is omdat je jouw dieren niet goed hebt beschermt.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:05

tamary schreef:
Mindim schreef:

Hondenkennel panelen er tegenaan? Zijn ook klemmen voor om er stroom aan te maken en stevig. Uitloop mee maken, stroomdraad er binnenlangs. Anders bouwhek (goedkoper), wel bevestigen aan in de grond staande palen. Kunnen ook als dak eventueel, maar ik weet niet hoe hoog je paarden zijn, bouwhek/kennelpaneel zijn 184-200cm hoog max.[/quote]

Dit mag ook allemaal niet, de zijde moet OPEN zijn

Ook aan de mensen die zeggen, onzin, de schapen gaan gewoon 's nachts in de kooi, heel fijn dat dat bij jullie zo is maar wees maar zeker dat hier in het natuurgebied waar de roedel van 13 zit, ik al een hele lange tijd geen schapen meer op de heide heb gezien en dat heeft absoluut duidelijk effect op de heide hier

dierenfan

Re: Wolven pakken pony in weide in Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:20

Je zou als herder toch ook gestoord zijn te gaan? Kijk de hoedende honden kunnen los maar de bewakingshonden kun je niet zomaar los gooien die pakken veel meer dan enkel de aanvallende wolven. Daar ben jij als eigenaar sowieso 100 procent verantwoordelijk voor plussss het is dus onbekend of jou honden zo'n wolf wel mogen doden....dadelijk woedt dat jou als eigenaar ook aangerekend.... een roedel wolven die eten zien gaan echt niet zomaar vertrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:34

dierenfan schreef:
Mindim schreef:

Moet iedereen zelf weten hoor, maar je loopt momenteel dan gewoon een risico en als je dat risico wilt nemen is dat jouw keus. De mijne zal het niet zijn. De wolf is er en zijn aanwezigheid staat niet hoog op de prioriteitenlijst van de overheid. Dus eer er regels zijn rond beheer, moeten we dealen met de wolf en onze dieren veilig houden. Dan kan je roepen dat het niet houdbaar is, maar daar doet men niets mee en het helpt de veiligheid van je dieren al helemaal niet.
Een eigenaar is verantwoordelijk voor het welzijn van zijn dier, als er zichtmeldingen van wolven zijn in je nabije omgeving, dan neem je een risico je dier buiten te laten staan. Als de wolf dan toeslaat, op wiens conto is dat dan, die van de wolf of van de eigenaar die zijn dier niet in veiligheid heeft gebracht. Dat is niemand schuld aanpraten. De eigenaar van het ponietje, liet het dier buiten staan, terwijl hij/ zij wist dat er in de buurt 13 wolven aan het jagen waren. Als jij dat wist, zou je dan geen oplossing zoeken? Want het alternatief is wat er nu gebeurd is, een dode pony. Klein beestje, past toch zo ergens?

Dieren hoeven echt niet aldoor op stal? Hier lopen de meeste dieren gewoon buiten, als er een zichtmelding is in de buurt, dan gaat dat als een vuurtje door het dorp en dan gaan de dieren een paar nachten onder dak. Tot er geen zichtmeldingen meer zijn en dan gaan de dieren gewoon weer in de nacht naar buiten.

En dan...staan ze s nachts buiten en wolf was nog niet gezien maar was er wel en alsnog dag vee.....wolven leggen met gemak 10tallen kilometers per nacht af he...

Als je enige oplossing is om de wolf af te schieten en verder niet in oplossingen wil denken om je dieren veilig te houden, dan wordt het lastig. Want de politiek gaat zich hier niet mee bezig houden, die hebben andere zaken aan het hoofd.

Nogmaals ik ben niet pro wolf, alleen wel realistisch, het dier is er en gaat voorlopig niet weg. Dus mijn dieren veilig houden is momenteel het enige wat ik kan doen.

Met heel hard roepen dat ik hem hier niet wil en dat ik niks kan of wil om mijn dieren veilig te houden, daar gaat die wolf niet mee weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:36

Love_Mirra schreef:
Mindim schreef:

Is gemeente ook niet toeschietelijk om de stal aan een kant met panelen dicht te maken, vanwege de aanwezigheid van de wolf en dat je je dieren wil veilig houden?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:39

Waarom zou de politiek zich hier niet mee bezig houden? Lijkt me niet dat hier uitgebreid over vergaderd hoeft te worden. Het was een slecht plan de Wolf toe te laten gezien de slachtoffers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:44

elnienjo schreef:
Waarom zou de politiek zich hier niet mee bezig houden? Lijkt me niet dat hier uitgebreid over vergaderd hoeft te worden. Het was een slecht plan de Wolf toe te laten gezien de slachtoffers.

Omdat er andere dingen hoger op de agenda staan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:57

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:04

Eerlijk? Ik denk dat alpaca's bij schapen zetten niet veel nut heeft.
Wij hebben ze beide.
Maar gelukkig hier nog geen wolven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:20

Mindim schreef:
Wat een onzin.
De schaapskuddes die hier de heide begrazen, gaan gewoonlijk in de nachten de kooi weer in.

Sterker nog; de wolf was de réden dat het cultuurlandschap heide onstond. Dat de schapen ´s nachts op stal moesten. Overdag de natuurlijke begroeiing wegvreten en ´s nachts de mest in de stal. Dan blijft arme grond over waar alleen de erica welig op tiert.
De heide in NL is dankzij de wolf onstaan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:20

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:24

Voor bezorgde dierhouders; je kunt je Aanmelden alleen via whatsapp voor wolfalert groepen in aantal regio’s:
*drenthe/overijssel
*veluwe
*maasduinen
*tholen
Onderstaand telefoonnummer en bericht wordt met uitdrukkelijke toestemming van beheerder, Boudewijn, van de groepsapp gedeeld.

Let op: aanmelden kan alleen via whatsapp! Dus eerst onderstaand nummer toevoegen in je contactenlijst.

Aanmeldingen via sms worden niet toegevoegd.

Citaat:
Het kan even duren voordat je toegevoegd wordt vanwege het hoge aantal aanmeldingen en drukte.

Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, aanmeldingen voor de whatsappgroep sturen naar
Boudewijn 0654918352

Vermeld daarin:
Welke groep je wilt
Drenthe/overijssel
Veluwe
Maasduinen
Tholen.

Beantwoord de volgende vragen

Naam
Waar woon je
Welke dieren heb je

Standpunt tov de wolf?

Bewaar dit om door te geven aan andere bezorgde mensen zodat zij ook sneller aangemeld kunnen worden.

Niet voor wolvenwappies!
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 10-09-22 10:50, in het totaal 4 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:26

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:30

Bizar gewoon!! Loopt volledig uit de hand dit.

Blijf maar lekker goed praten die beesten. Stelletje idioten!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:37

Rivendell schreef:
Mist schreef:

Als je verder kijkt op die pagina zie je een wolf in een stal koeien aanvallen

en wat willen jullie hier nu mee?
Prediken voor eigen parochie?

Het is helder dat er een conflict is tussen verschillende belangen. Dat los je echt niet op met hysterie opkloppen.
Verder is het JUIST voor de tegenstanders van het grootste belang om de problematiek in een realistisch perspectief te plaatsen. Tenminste als je wil dat joúw belangen serieus genomen worden.

Discussie over emoties is zinloos. Dat geeft pony is zielug vs wolvenpuppies zijn leuk. Vervolgens niets want de wet is dat de wolf beschermd is en de veehouder schadevergoeding krijgt.

Wil je een beter compromis met meer bescherming van belangen van veehouders, dan moet die sector met cíjfers komen. Let wel; in een goed onderbouwd perspectef van andere conflicten. Enneh... houdt jachtbelangen er buiten.

Dit forum is over paardríjden/-houden en dat staat helemaal niet helemaal niet in zo´n positief licht. Als je de samenleving dwingt zwart/wit te kiezen op basis van emotie, dan moet je niet vreemd opkijken als de leuke wolvenpuppies winnen van op paarden willen zitten en die vooruit schoppen voor de lol.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:38

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:39

En toch wil ik terugkomen op het vechthond stukje wat overigens gewoon veehonden zijn.

Ik heb nog niet zolang geleden een vrouw en een kudde uit Drenthe gezien. Zij had 3 honden uit Italië gehaald die daar al gevormd waren als kuddebeschermers, ze heeft overal camera's geplaatst en is zeer oplettend betreft de kudde.

Het lijkt bij haar tot nu toe goed te gaan
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 10-09-22 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:40

Popstra schreef:
Bizar gewoon!! Loopt volledig uit de hand dit.

Blijf maar lekker goed praten die beesten. Stelletje idioten!!

Lekker blijven polariseren. Stelletje idioten :P :)*

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:41

Huertecilla schreef:
Discussie over emoties is zinloos. Dat geeft pony is zielug vs wolvenpuppies zijn leuk. Vervolgens niets want de wet is dat de wolf beschermd is en de veehouder schadevergoeding krijgt.

Met paarden/pony's heeft de eigenaar een band, die stijgt boven de financiele waarde uit.
De wolf moet gewoon zsm weg, er horen geen roofdieren in een overbevolkt land thuis.