Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:12

OleJon schreef:
Voor iets wat niemand durft te benoemen wordt het toch echt heel vaak benoemd :')
Wat zou de oplossing zijn dan? Minder kinderen krijgen we al en het duurt wel even voordat je daar echt de gevolgen van gaat zien. Een deel van de bevolking in laten slapen?

Een immigratie stop.[/quote]

Helemaal mee eens[/quote]

Eh, en doordat mensen sinds de jaren 50 al horen dat Nederland vol is, en velen emigreerden, en de blijvers sinds de jaren 60 drastisch het aantal geboorten beperkten, is er nu een serieuze vergrijzing, zodat de AOW leeftijd al verhoogd is.
Wie blijven er dan over om te werken? ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:15

Tancreda4 schreef:
Achterom schreef:
Dit topic gaat niet over stikstof. Daar begint de eigenaar over te jammeren, maar hij heeft al in 2019 te horen gekregen dat hij weg moest omdat zijn land deel uitmaakt van het natuurnetwerk. Hij begint dan te stellen dat hij best natuurinclusief paarden kan houden, maar dat kán helemaal niet met 160 paarden op 40 hectare. Hij misbruikt de stikstofdiscussie om de provincie de zwarte piet toe te spelen.

Dit idee heb ik ook idd. Het is oud nieuws en niet perse stikstof gerelateerd, maar maakt wel gebruij van de huidige situatie in ons land.

Iemand zei iets over hokjes denken. Dat paarden en natuur best hand in hand kunnen, en elkaar niet hoeven uit te sluiten. Klopt helemaal. Maar hoevaak zie je dat terug bij stallen? Het is vooral iets 'nieuws' wat kleinschalig door particulieren wordt uitgevoerd heb ik het idee. Maar grote stallen hebben vaak 0,0 dingen om de. Biodiversiteit een boost te geven. Grasland zonder andere plantjes, zandbakken en stallen. En dan houdt het vaak op.

maar alles, alle bedrijven met dieren, staan ingetekend op het beruchte stikstofkaartje, dus ook dit bedrijf. Als daarop is aangegeven dat dit bedrijf x % moet reduceren, dan gaat dat zeker ook hem aan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:16

Cer schreef:
dempsyflaing schreef:
Heb je er al wel eens over nagedacht wat er met de paarden gebeurt als complete stallen weg moeten en er geen andere plekken voor zijn? Ik wel en ik word daar niet blij van.

Even een zijsprong.. maar waarom zou het houden van paarden een recht (oid) moeten zijn?
Niet dat het dit onderwerp betreft, maar misschien gaat het zo worden dat paarden (en andere grote dieren) alleen nog maar gehouden mogen worden als daar genoeg ruimte voor is.. En, als het financiele gedeelte op de schop gaat, mag er straks ook niet meer mee gesport worden... wie zal het zeggen..

Vwb dit onderwerp: Ik ben de draad kwijt... de pensionstal uit dit topic, die moet weg omdat de papieren niet in orde zijn? Is dat wat het is?

Dan denk ik dat de paardensport uit Nederland verdwijnt en dat professionele springstallen zich wel in het buitenland gaan vestigen. De recreatieruiters zijn vooral de sjaak als zij hun paarden nergens meer mogen stallen en ook niet meer mogen boscrossen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:19

Zoolgangster schreef:
OleJon schreef:
Voor iets wat niemand durft te benoemen wordt het toch echt heel vaak benoemd :')
Wat zou de oplossing zijn dan? Minder kinderen krijgen we al en het duurt wel even voordat je daar echt de gevolgen van gaat zien. Een deel van de bevolking in laten slapen?

Een immigratie stop.

Helemaal mee eens

Eh, en doordat mensen sinds de jaren 50 al horen dat Nederland vol is, en velen emigreerden, en de blijvers sinds de jaren 60 drastisch het aantal geboorten beperkten, is er nu een serieuze vergrijzing, zodat de AOW leeftijd al verhoogd is.

Het merendeel van die immigranten is niet in staat werk uit te voeren waar behoefte aan is. Zorg daar moet je Nederlands voor spreken en de Nederlandse normen en waarden respecteren. En voor laagopgeleid werk kun je ook op expatbasis inhuren zodat er geen hele gezinnen hier mee komen vergrijzen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:23

manzano schreef:
Pensionstallen vallen bijna altijd onder de bestemming agrarisch en betreft agrarische grond.
Maar goed, bij uitkopen kijk je wel naar meer dan enkel de grondprijs natuurlijk, een bedrijf is meer waard dan dat.

Een paardenfokkerij is agrarisch, weiland ook maar een pensionstal of manege niet per definitie.
Als een bedrijf volgens het bestemmingsplan een bollenbedrijf is en het is inmiddels zonder wijziging van het bestemmingsplan een pensionstal is dat net correct.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:25

elnienjo schreef:
Zoolgangster schreef:

Het merendeel van die immigranten is niet in staat werk uit te voeren waar behoefte aan is.

source: trust me bro

Wat doen ze dan volgens jou? Want volgensmij is elke ingevulde baan nuttig

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:30

Tancreda4 schreef:
Dit idee heb ik ook idd. Het is oud nieuws en niet perse stikstof gerelateerd, maar maakt wel gebruij van de huidige situatie in ons land.

Iemand zei iets over hokjes denken. Dat paarden en natuur best hand in hand kunnen, en elkaar niet hoeven uit te sluiten. Klopt helemaal. Maar hoevaak zie je dat terug bij stallen? Het is vooral iets 'nieuws' wat kleinschalig door particulieren wordt uitgevoerd heb ik het idee. Maar grote stallen hebben vaak 0,0 dingen om de. Biodiversiteit een boost te geven. Grasland zonder andere plantjes, zandbakken en stallen. En dan houdt het vaak op.

Ik denk juist, dat goed graslandbeheer voor paarden goed samengaat. Wij zaaien al jaren een speciaal mengsel, hier zitten veel verschillende soorten grassen en kruiden in. Dat is veel beter voor de paarden( wij hebben enorm weinig hoefbevangenheid paarden voor het aantal paarden wat wij hebben) en ook beter voor de insecten/vogels. In ons land zijn verhoudingsgewijs veel vogels. De ganzen zitten altijd bij ons( ben ik niet perse blij mee :+ ) maar volgens de vogelvereniging zitten op ons stuk land ook de meeste andere soorten( grutto, scholekster etc) in vergelijking met de andere stukken land.

Ik vind het altijd zo'n tegenstelling: particulieren doen het beter dan boeren/pensionstalhouders. Dat hangt er helemaal vanaf welke particulieren en welke boeren. Er zijn ook particulieren die 0 verstand hebben van goed natuurbeheer en waar ik het onkruid in 4 jaar de boel zie overnemen waardoor er niks meer groeit :+ . Het is niet of of.

Wat ik denk dat in alle gevallen helpt, particulieren of bedrijven, is minder dieren per m2. Dat zou bij ons ook meer ruimte over laten voor de natuur.

Waarbij ik wel moet zeggen dat dat financieel natuurlijk 'makkelijker' is voor pensionstalhouders dan voor boeren. Als er bij ons geminderd moet worden in aantal pensionplekken, ontstaat er krapte en gaat de prijs omhoog.

Als dat bij boeren gebeurd word er gewoon goedkoper vlees geïmporteerd uit het buitenland. Die kunnen hun prijs niet omhoog gooien zoals je in de paardensector doet :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:32

fransje23 schreef:
manzano schreef:
Pensionstallen vallen bijna altijd onder de bestemming agrarisch en betreft agrarische grond.
Maar goed, bij uitkopen kijk je wel naar meer dan enkel de grondprijs natuurlijk, een bedrijf is meer waard dan dat.

Een paardenfokkerij is agrarisch, weiland ook maar een pensionstal of manege niet per definitie.
Als een bedrijf volgens het bestemmingsplan een bollenbedrijf is en het is inmiddels zonder wijziging van het bestemmingsplan een pensionstal is dat net correct.

Nee een bollenbedrijf is geen pensionstal nee... dat snap ik. Maar pensionstal valt heel vaak onder de hoofdbestemming agrarisch (al dan niet "met waarden"). Manege is wisselend, soms is het hoofdbestemming agrarisch vaak ook "sport" (beiden dan weer met subaanduiding "manege").

In het geval van dit bedrijf gaat het om de hoofdbestemming "Agrarisch met waarden - Natuur- en landschap". De verschillende gebouwen hebben nog een aanvullende functieaanduiding gekregen:
"specifieke vorm van agrarisch - pensionstalling" (en de paardenbak heeft functieaanduiding "paardenbak").

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:36

Tancreda4 schreef:

Maar veel stallen willen echt wel meer biodiversiteit, maar mogen niet. Geen bomen mogen planten bijvoorbeeld. Wij hebben enkele bomen die er al stonden en die mogen blijven staan. Zitten elk jaar roofvogels in met nest, uilen ook wel eens en diverse andere vogels. Wilden heel graag veel meer bomen planten, maar nee dat is lastig en moeilijk.

Of andere stal die dus echt bomen, heggen en andere planten wilden planten op terrein, in de weides en om bakken. Nee, mag niet hoor. Op 1 plek mocht er wat geplant maar wel iets wat giftig voor paarden is.

Als gemeenten mee zouden werken/denken zouden veel meer stallen echt heel graag willen meewerken. Net als een poel bijvoorbeeld

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:10

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
En het zijn altijd anderen dan de overheid die de klappen opvangen. Ik begrijp dat er dus mensen zijn die 30 jaar geleden een huis gekocht hebben nog steeds op hun huis wachten.

Nee, gelukkig niet.

Plan had nu opgeleverd moeten worden maar is gecanceld. Mensen hebben dus geen nieuw huis maar ook niets gekocht.
De gemeente was vergeten hun plan aan te passen op de situatie dat de afslag er niet kwam en is door de provincie op de vingers getikt.

Gelukkig is dat dan goed afgelopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:13

MyWishMax schreef:
Tancreda4 schreef:

Maar veel stallen willen echt wel meer biodiversiteit, maar mogen niet. Geen bomen mogen planten bijvoorbeeld. Wij hebben enkele bomen die er al stonden en die mogen blijven staan. Zitten elk jaar roofvogels in met nest, uilen ook wel eens en diverse andere vogels. Wilden heel graag veel meer bomen planten, maar nee dat is lastig en moeilijk.

Of andere stal die dus echt bomen, heggen en andere planten wilden planten op terrein, in de weides en om bakken. Nee, mag niet hoor. Op 1 plek mocht er wat geplant maar wel iets wat giftig voor paarden is.

Als gemeenten mee zouden werken/denken zouden veel meer stallen echt heel graag willen meewerken. Net als een poel bijvoorbeeld

Het is ook altijd zo lekker tegenstrijdig. De regelgeving is zo groot geworden dat het de overheid zelf boven het hoofd groeit

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:16

Zoolgangster schreef:
OleJon schreef:

Een immigratie stop.

Helemaal mee eens[/quote]

Wie blijven er dan over om te werken? ;)[/quote]

Willen mensen wel even goed quoten?
Dit heb ik niet gezegd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:37

manzano schreef:
Nee een bollenbedrijf is geen pensionstal nee... dat snap ik. Maar pensionstal valt heel vaak onder de hoofdbestemming agrarisch (al dan niet "met waarden"). Manege is wisselend, soms is het hoofdbestemming agrarisch vaak ook "sport" (beiden dan weer met subaanduiding "manege").

In het geval van dit bedrijf gaat het om de hoofdbestemming "Agrarisch met waarden - Natuur- en landschap". De verschillende gebouwen hebben nog een aanvullende functieaanduiding gekregen:
"specifieke vorm van agrarisch - pensionstalling" (en de paardenbak heeft functieaanduiding "paardenbak").

Maar dan gaat het toch in ieder geval om een wijziging?

Er werd gesuggereerd dat ze de gemeente gewoon geld moesten geven en vervolgens konden blijven.
Dat geld was dus voor het aanpassen van de bestemming zodat die weer past bij het huidige gebruik.
Of niet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:40

Loretta schreef:
fransje23 schreef:

Nee, gelukkig niet.

Plan had nu opgeleverd moeten worden maar is gecanceld. Mensen hebben dus geen nieuw huis maar ook niets gekocht.
De gemeente was vergeten hun plan aan te passen op de situatie dat de afslag er niet kwam en is door de provincie op de vingers getikt.

Gelukkig is dat dan goed afgelopen.

Daar denkt vooral de projectontwikkelaar anders over...

pol013

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:13

Wat het meest schrijnende is in dit stuk: Een bedrijf ontwikkel je niet in of voor een paar jaar. Zoiets zet je weg voor jaren en jaren. Daar investeer je ook op.

In het verleden heeft dit bedrijf een ontwikkelrichting ingezet samen met gemeente (en provincie). Beide waren blijkbaar blij met de richting. De ondernemer heeft dus al eens een overstap gemaakt van iets wat de gemeente minder graag zag naar iets wat de gemeente wel graag zag.
Veel van de investeringen voor zo'n overstap doe je voor tientallen jaren (een binnenbak zet je bijvoorbeeld zelden met het idee dat je hem binnen 10 jaar weer afbreekt, toch!?) Nog los van de tussentijdse investeringen die je doet in de looptijd van je bedrijf.
Dat er dan nu gezegd wordt: in jaar blabla wist dit bedrijf er van eventuele toekomstige ontwikkelingen...... dus dan is het niet erg...
Dan heb je toch geen enkel inzicht in bedrijfsvoering!? %)

Dat betekend dus dat je al jaren in een onzekere situatie zit. Ga ik de stalinrichting nog moderniseren? de omheining nog vernieuwen? De aanplant nog zetten? etc etc etc. Compleet verlammende situatie.

Want zo'n bedrijf verplaats je ook niet even zomaar he. Dat je net als in een rijtjeshuis even in een ander rijtjeshuis gaat wonen (nog los van het feit dat me dat gedwongen al heel onaangenaam lijkt). Daar zit (familie)geschiedenis, een bepaalde omgeving en klandizie. En oh ja, 40ha aaneengesloten.... dat vind je ook niet op iedere straathoek.

En dat is ook precies waar de schoen wringt in de veehouderij. De overheid verandert sneller van koers dan een gezonde economische ontwikkeling aankan. Wel, niet, misschien, wel, niet, ooit, nooit, we beloven iets maar trekken de keutel toch weer in. Ondertussen investeer jij je (geleende) geld met een bepaalde afschrijving, zit het dak net op je nieuwe stal en komt de overheid tussendoor fietsen met: je we zijn gister aangesteld en hebben ons bedacht. We vinden het toch niet zo leuk wat je doet. Kun je je plannen nog even aanpassen......

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:14

fransje23 schreef:
Maar dan gaat het toch in ieder geval om een wijziging?

Er werd gesuggereerd dat ze de gemeente gewoon geld moesten geven en vervolgens konden blijven.
Dat geld was dus voor het aanpassen van de bestemming zodat die weer past bij het huidige gebruik.
Of niet?

Die info is veel te summier om daar iets over te kunnen zeggen. Als het al klopt. Bestemmingsplanwijzigingen doe je ook niet met 1 druk op de knop. Dat zijn procedures incl. bezwaartermijnen etc.
"gewoon geld geven" is er sowieso niet bij. Voor hetzelfde geld hadden ze de vergunningen niet op orde en hebben ze dat geregeld. Kost ook geld.
Laatst bijgewerkt door manzano op 11-08-22 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:18

Je kunt de politiek zeker verwijten dat ze al jarenlang vooral korte termijn politiek hebben bedreven.

Ergens heb ik een link naar een column gedeeld waarin de schrijver stelt dat in de politiek geen volksvertegenwoordigers meer zitten maar belangenbehartigers van verschillende sectoren.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:41

Sunnda schreef:
En daar gaan we dan. Op meer plekken hoor ik al dat weilanden gewoon afgepakt worden omdat het natuur moet worden.

Belachelijk dat dit kan.

In december 2010 is de onteigeningswet aangepast. Sinds 14-01-2011 van kracht.
Het is een van de eerste dingen die Rutte geregeld heeft.
Gaf (en geeft) hem alle ruimte, om versneld zijn plannen door te drukken...
https://www.infomil.nl/onderwerpen/integrale/rio/aanpassingen-per/ruimte-1/wro/alle-wijzigingen-wet/wijzigingen-wet/koppeling-wro/

Overigens zie je die werkwijze (wetten veranderen om zaken zonder inspraak op te leggen) vaker terug komen tijdens de regeerperiodes van Rutte.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:54

Al wat niet in hun kraam past, moet weg.
Vroeger had je de heksenverbtanding. Vrouwtjes met grond aan de rand van bossen die niet wilden verkopen werden als heks bestempeld.

De echte vervuiling hetendage pakken ze niet aan, het interesseert ze ook niet. Alles wordt op de gewone mens geschoven, die is de grote boosdoener, makkelijk ook, zij hebben de macht om dit te doen.

Ik zei het al eerder: paarden houden heeft voor de regering geen nut.
En ze nemen voor z8chzrlf de macht om je dit af te nemen.
Ik spreek uit ervaring.
En voelde dit al lang aankomen.
Ik doe natuurbegrazing, maar ik vrees ook om mijn winterstandplek kwijt te raken. Ligt naast natuurdomein van natuurpunt, en er is al continu getrek en gesleur om aan die grond te geraken.
Alles willen ze in handen krijgen, en gunnen ons niets meer.
Bedoel8ng is dat je gaat werken en dan braaf naar huis gaat.
Ze je kunnen volgen in alles wat je doet door de vele camera's en privacy schending via gsm.
Ik zeg het al lang, en mocht continu horen dat ik gek ben, er een hoek af is, dat ik paranoïde ben.
Zie nu, het gebeurt.
Er zijn een klein groepje ultra rijken die alles naar zich willen toetrekken.
Enige manier: totale oorlog verklaren.
Niet meer gaan werken. Internet volledig boycotten.
Maar dat ziet de mensheid niet zitten zolang hij voer en drinken krijgt.
Dus: dit gaat gewoon door....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:01

Cambiar schreef:
Enige manier: totale oorlog verklaren.
Niet meer gaan werken. Internet volledig boycotten.
Maar dat ziet de mensheid niet zitten zolang hij voer en drinken krijgt.
Dus: dit gaat gewoon door....

Ik wil best stoppen met werken, ga jij dan in mijn levensonderhoud voorzien?

Mensen willen graag in leven blijven, is niet gek toch?

Leef jij van de liefde?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:15

Sansevieria schreef:
Hier hadden wij mee te maken, kochten ooit in Belgie een boerderij met een aantal hectares grond, midden in een natuurreservaat.
Met een recht van voorkoop door natuurverenigingen, zoals hier uitgelegd:
https://www.vlm.be/nl/themas/Vlaamsegro ... renigingen.
Na rondkrijgen financiering hebben ze dan nog drie maanden bedenktijd, op het eind van die bedenktijd moeten ze schriftelijk melden als ze van het recht van voorkoop afzien.
Hebben ze in ons geval dus ook gedaan, men wilde of kon de overeengekomen koopsom niet betalen.

"Wij hoeven het huis en de grond niet"

Na een aantal jaren, waarschijnlijk hadden ze weer wat geld in kas, werden wij door diezelfde orga aangeschreven of we niet toch een perceel aan hun wilden verkopen.
Nee, was ons antwoord, jullie hadden de kans het te kopen, hebben daar indertijd van afgezien, daar mogen jullie niet meer op terugkomen, dat is juridisch waterdicht.

Nou, wat denk je gingen ze toen doen? Opbellen, en drie keer in de week vragen of we toch niet wilden verkopen, toen heb ik op een bepaald moment gezegd, kijk, dit is de prijs, als je dat geeft kunnen we wellicht tot een overeenkomst komen, en anders niet.
Ze wilden de grond voor minder kopen als wat wij ervoor betaald hadden, (nog niet eens notaris kosten erbij geteld) en toen we daar niet mee akkoord gingen hebben ze ons gewoon zitten pesten met een aantal keren per week te bellen.

Pas toen ik heel duidelijk aangaf juridische stappen te gaan ondernemen hebben die "natuur-orgas" ons met rust gelaten, we hebben later nog een nette brief gehad dat onze percelen buiten de her-inrichting van het gebied zouden vallen.

Geen kwestie van onteigenen dus, maar wel hondsbrutaal mensen proberen te intimideren.
Ook dat gebeurt, vaker dan je denkt.

En dan hielden wij ons al aan de regel van 2 paarden per hectare, want kwetsbaar natuurgebied.

Heb ik het over Belgie 20 jaar geleden.

Kun je nagaan wat er op dit moment in Nederland aan de hand is...word er niet leuker op in dit land!

Iets dergelijks maken we ook mee, al is het nu wat rustiger. Misschien omdat ze weten dat ik natuurbegrazing doe.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:33

Hasjam_Poe schreef:
Sunnda schreef:
En daar gaan we dan. Op meer plekken hoor ik al dat weilanden gewoon afgepakt worden omdat het natuur moet worden.

Belachelijk dat dit kan.

In december 2010 is de onteigeningswet aangepast. Sinds 14-01-2011 van kracht.
Het is een van de eerste dingen die Rutte geregeld heeft.
Gaf (en geeft) hem alle ruimte, om versneld zijn plannen door te drukken...
https://www.infomil.nl/onderwerpen/integrale/rio/aanpassingen-per/ruimte-1/wro/alle-wijzigingen-wet/wijzigingen-wet/koppeling-wro/

Overigens zie je die werkwijze (wetten veranderen om zaken zonder inspraak op te leggen) vaker terug komen tijdens de regeerperiodes van Rutte.

Ja ook nu is ie weer bezig met zijn dictatoriale trekjes om gemeenten tot azc's te kunnen dwingen. Hopelijk valt het kabinet nog voor prinsjesdag!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:52

Van paardenpension via hekserij naar dictator en azc's... wonderlijk :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:55

Ja, ik volg het ook niet meer. Waarom blijven in dit land als het allemaal zo slecht is? Goed, mijn pauze is voorbij, ik ga weer aan het werk :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:16

elnienjo schreef:
Het merendeel van die immigranten is niet in staat werk uit te voeren waar behoefte aan is. Zorg daar moet je Nederlands voor spreken en de Nederlandse normen en waarden respecteren. En voor laagopgeleid werk kun je ook op expatbasis inhuren zodat er geen hele gezinnen hier mee komen vergrijzen.

Heb je weleens distributiecentrum van willekeurige supermarkt van binnen gezien, er lopen op zo'n plek geen Nederlandse jongens bierkratten te sjouwen kan ik je vertellen :+

Idem voor landbouw en productiewerk.

Dat je migranten niet als volwaardige mensen met recht op gezinsleven beschouwt is verder duidelijk, als dat "Nederlandse normen en waarden" zijn dan heb ik er inderdaad schijt aan :)