Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:10

DuoPenotti schreef:
En wie houden ze hier in Nederland nu voor de gek...stikstof heeft het gedaan, vooral de boer, de schijtende paarden komen ook aan de beurt

En dan keek je vanmorgen naar boven.
Dit is elke dag zo alleen nu zichtbaar door de koude op grote hoogte...

[ Afbeelding ]

Dat is gewoon vreselijk. Nu moet elk grammetje stikstof op de weegschaal. Zelfs natuurlijke bronnen moeten verdwijnen. Maar de grote vervuilers gaan vrolijk door. Tja, dan ga je je toch ook wel achter de oren krabben.

Zijn er al plannen om die paardrijbak op de foto te vervangen voor nog een startbaan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:12

Ik hoop van niet Loretta :D Is onze bak.
Maar gezien onze omgeving komen daar eerder windmolens in de bak te staan....

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:13

DuoPenotti schreef:
En wie houden ze hier in Nederland nu voor de gek...stikstof heeft het gedaan, vooral de boer, de schijtende paarden komen ook aan de beurt

[ Afbeelding ]

Vliegtuigen produceren geen ammoniak zover ik weet....

Ik snap ook niet waarom iedereen zo blijft pleiten voor de veestapel terwijl een groot deel zo sneu gehouden wordt... Ben je dan wel een dierenvriend?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:14

DuoPenotti schreef:
Ik hoop van niet Loretta :D Is onze bak.
Maar gezien onze omgeving komen daar eerder windmolens in de bak te staan....

Met hele grote lichten erop. Zo dat ze vanuit de vliegtuigen goed te zien zijn. Geweldig toch hoe groen we bezig zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:17

JudithGigi schreef:
DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Ik snap ook niet waarom iedereen zo blijft pleiten voor de veestapel terwijl een groot deel zo sneu gehouden wordt... Ben je dan wel een dierenvriend?

nee vliegtuigen produceren allemaal goede gezonde stofjes die nergens neerslaan....

weet je wanneer iemand zeker geen dierenvriend is?
Oogkleppen op doen...
Niet beseffen dat de vraag naar vlees stijgt, al jaren wereldwijd stijgt.
Dan kun je zeggen, we houden ze hier in Nederland met strenge welzijns (en milieu) eisen.
Of we doen de oogkleppen op, schoppen de veeteelt naar het buitenland en weten 100% zeker dat het welzijn dan lager is (en impact op wat er in de lucht komt hoger)
Maar hey, het is dan niet meer in Nederland, we hebben de dieren niet geholpen, maar onze oogklepjes doen het prima voor ons kortzichtige gevoel :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:18

Denk niet dat men pleit voor de mega stallen. Ik niet iig want vind het ook vreselijk die grote potdichte schuren vol varkens of kippen.

Ik zie de boeren om me heen met 80 of meer melk koeien of geitjes die dat als ze moeten inkrimpen in de financiele problemen komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:18

JudithGigi schreef:

Voor een zonbestemming hebben we straks geen vliegtuigen meer nodig. Over een tijdje kunnen we hier ook palmbomen verwachten. Mede mogelijk gemaakt door diezelfde vliegtuigen. Ik vraag me af wat dat dan weer betekend voor de inheemse planten die dan niet alleen stikken van de stikstof. Maar ook van de warmte.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:21

DuoPenotti schreef:
JudithGigi schreef:

nee vliegtuigen produceren allemaal goede gezonde stofjes die nergens neerslaan....

weet je wanneer iemand zeker geen dierenvriend is?
Oogkleppen op doen...
Niet beseffen dat de vraag naar vlees stijgt, al jaren wereldwijd stijgt.
Dan kun je zeggen, we houden ze hier in Nederland met strenge welzijns (en milieu) eisen.
Of we doen de oogkleppen op, schoppen de veeteelt naar het buitenland en weten 100% zeker dat het welzijn dan lager is (en impact op wat er in de lucht komt hoger)
Maar hey, het is dan niet meer in Nederland, we hebben de dieren niet geholpen, maar onze oogklepjes doen het prima voor ons kortzichtige gevoel :j

Klopt, maar dan is het toch en/en en niet of/of (en vliegtuigen en teveel stifstof is slecht) ???

Waarom moeten wij onze natuur om zeep helpen omdat andere mensen niet met dieren om kunnen gaan?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:23

Popstra schreef:
Denk niet dat men pleit voor de mega stallen. Ik niet iig want vind het ook vreselijk die grote potdichte schuren vol varkens of kippen.

Ik zie de boeren om me heen met 80 of meer melk koeien of geitjes die dat als ze moeten inkrimpen in de financiele problemen komen.

Die dichte stallen zijn ook het gevolg van vogelgriep.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:25

Judith, onze natuur gaat niet om zeep door de dieren.
wens natuur, zoals heide is door de mens gemaakt, dus het hersteld hoogstens naar oude waarden terug.
Omdat er geen geld meer is voor het onderhoud van die wens natuur.
En schaapjes op de heide word door die wolf ook niet makkelijker.....
Wens natuur is niet meer houdbaar dus de boer krijgt de schuld.
Want ja met 200.000 mensen in een half jaar erbij zal er toch ergens grond vandaan moeten komen en bij Pietje 4 hoog is dat niet...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:27

Popstra schreef:

Dezelfde overheid die nu wil inkrimpen heeft hier op aangestuurd. Feitelijk is het een heel vreemde geschiedenis.

Caring farmers hebben heel goede ideeen voor een duurzame landbouw. Maar ik vrees dat er weinig van terecht zal komen. Waarschijnlijk worden familiebedrijven gedwongen te stoppen. En bouwt een bedrijf zoaals de van drie groep een aantal stallen met minimaal 10.000 koeien.

Mensen die roepen dat we ons paard maar moeten inleveren en dat boer Teun op de hoek moet stoppen om de planeet te redden. Zijn hartstikke naief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:34

elnienjo schreef:
josien_m_ schreef:
Mensen blijven consumeren, voedsel, spullen en vakanties. Omdat het kan, omdat het blijkbaar een recht is geworden. Maar waar is het recht van de anderer levensvormen op deze planeet? Dat consumeren duurder wordt, logisch, de vervuiler betaalt. En het kan eigenlijk niet meer, de planeet kan het niet langer dragen. Hoe hard je ook schreeuwt over onrecht, zolang we door gaan met het uitputten en vervuilen van de aarde, hoe duurder het wordt. Te veel mensen... ja, wel voor deze levensstandaard in het westen. Maar zo ingewikkeld om dat in te dammen. Onderwijs helpt, kennis helpt, een verbeterde levenskans helpt. Maar is het genoeg? "We" doen het met elkaar, er is geen wij of zij. Er zijn verschillende gedachten, belangen, er is grote ongelijkheid en een tekort schietende overheid, maar dat is niets als je het vergelijkt met landen waar een ander regime heerst. (Wat het niet minder schrijnend maakt voor mensen hier) Mensen doen wat ze kunnen, maar is het genoeg?

Maar wat voor soort leven zie jij dan voor je? Gewoon thuis blijven en werken en geen uitjes, spullen waar je blij van wordt en geen reizen? En lekkere dingen mag je ook niet meer eten. Waarom zou je dan uberhaupt nog willen leven?

Hou je meer bezig met je directe (groene) omgeving. Consuminderen. Stel een aankoop/vervanging uit tot het echt nodig is, dus niet van ik heb het al een paar jaar. Lekkere dingen wat minder dan geniet je er meer van. Heus alle kleine beetjes helpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-22 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:34

Mega stallen... dat varken weet niet of er naast hem nog 10 afdelingen zitten of 50. En het is niet dat er meer dieren in totaal bij komen, de kleintjes zijn dan weg.
Stalklimaat is er prima geregeld...daar is het eind van de week koeler dan hier in huis :P :+
Het is alleen zo als er een ziekte komt er meteen alle dieren aan gaan.
Anderzijds zitten er dan ook weer minder dieren in een kilometer, dus maakt het misschien niet eens wat uit.
Maar we vinden het er niet fijn uitzien, maar ons gevoel....

Daarnaast is het idd onze overheid die dit wilde... en nu ineens weer niet.... volg dat maar als ondernemer...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:46

Voor zij die meer willen weten over kweekvlees: https://kweekvleesinfo.nl/

Nederland zal inderdaad niet voorop lopen in de ontwikkelingen wat betreft kweekvlees - we zijn hier nogal van het "overal-maar-tegen zijn". Kweekvlees zal eerst in Azië een hele grote vlucht gaan nemen.
Het is gewoon écht vlees zoals wij dat nu ook kennen, maar dan zonder dierenleed. Win-win! Daarnaast ook zonder het gegeven dat wij heel veel (belachelijk veel!) grond gebruiken voor het produceren van dierenvoedsel, grond die dan kan worden besteed aan het verbouwen van plantaardig voedsel voor mensen. Nog meer win!

Vegetarische producten zoals die bij de supermarkt verkrijgbaar zijn, zijn prima gezond (maar wel bewerkt dus let op zout) en in sommige soorten ook buitengewoon smaakvol (Valess Mozzarella tomaat, aanrader!). Wij eten bij onze maaltijden al lange tijd 50/50 vega - dier en dat schuift steeds meer op richting vega. We zijn dus niet vegetariër zoals de genoemde "slechts 5%". Maar onderschat de groep "flexi-tariers" niet, die groep is groot. Die groep heeft zeker interesse in kweekvlees en ook in geprint "vlees" gemaakt van kikkererwten.
Los van de stikstof (ammoniak-)problematiek... de vleesveesector gaat sowieso onder druk staan.

Maar goed, als je de macro-economie een beetje volgt, dan is het gejengel hier over stikstof eigenlijk maar peanuts. De problemen zijn (veel) groter en hoe je het ook wendt of keert, als gevolg van iedere oplossing zal het veeteeltboerenbestand echt aanzienlijk gaan krimpen. Boeren produceren dan wel ons voedsel, maar wat betreft vlees is dat niet meer zo lang nodig.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:49

Fijn dat ze een prettig stalklimaat hebben voordat ze een gruwelijke dood sterven.

Hier bijvoorbeeld een link over misstanden: https://www.youtube.com/watch?v=5oCzwLxeYro

Meer wil/ga ik echt niet bekijken en hier neerzetten. Ik word hier echt misselijk van. Ik snap niet hoe we zo met dieren om kunnen gaan. Beschouwen als dingen in plaats van levende wezens. Aan de ene kant zorgen we uitermate goed voor onze honden, katten en paarden en aan de andere kant lijken deze dieren geen enkele steun te krijgen.

Zondag met Lubach heeft ook meerdere filmpjes gemaakt over misstanden bij NVWA, slachthuizen en de stalbranden. Zelf heb ik daar wat moeite mee ivm de komische noot die erbij zit.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:54

Vleesvervangers worden echt steeds beter en lekkerder vind ik! Ook bij fastfood ketens bestel ik ze wel eens omdat ik ze oprecht lekker vind en nauwelijks te onderscheiden van de vleesvariant.

Wat Isapaardje zegt is ook echt iets waar ik bang voor ben; voor nu is het nog wel goed te doen maar hoe moet dit over jaren?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:55

Als we onze paarden zouden behandelen zoals varkens in Nederland behandeld worden, zou het land (en dus ook bokt) te klein zijn.

Wij zijn zeker geen vegetariërs, maar slaan regelmatig vlees over bij de maaltijd. Er komt dan geen vleesvervanger op tafel, het gerecht is gewoon gemaakt van groenten. Ik hoorde afgelopen week een item over kweekvlees op de radio: van 1 spierbiopt kunnen circa 80.000 hamburgers geproduceerd gaan worden. Dan krimpt een veestapel vanzelf in, als dat werkelijkheid wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:59

sakura..misstanden zijn er overal, maar eerlijke filmpjes ga je bij wakker dier en consorten nooit vinden.
Dat trekt geen zieltjes....

Stalbranden...komen oa door de luchtwassers, je weet wel die dingen om de wensnatuur in stand te houden.
Opgedrongen door de overheid, niet wat de boer zo graag wilde.
Word dat er ook bij verteld in de anti boer propaganda?

Maar hier laat ik het ook bij wat dat betreft, die machtige leugen lobby is niets tegen in te brengen als mensen dat geloven... ach ja hun feestje...hier lekker alles sluiten en verkassen naar het buitenland, goed bezig zijn de diertjes je alle dankbaar voor :j

not.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:01

JudithGigi schreef:

Maar ammoniak krijg je enkel als mest en urine bij elkaar komen. Dus in een stal, niet in een weiland.
Dus waarom de koeien dan uit de weilanden halen en op stal zetten, vraag ik me ook af.
Megastallen hoeft van mij ook niet, maar ik hoorde onlangs van een boer dat een kennis van hem die extensieve veeteelt heeft (dus eigen grond, eigen mest, eigen vee en afzet), niet mocht uitbreiden vanwege te dicht bij natuurgebied zitten, maar één van zo'n mega-intensieve-veehouderij in de buurt, wel een vergunning had gekregen voor uitbreiding.
Hoe dan? Dat is toch ook zo onlogisch als het maar zijn kan.
In mijn ogen dus echt teken dat ze grond willen hebben en niet zo zeer het stikstof-stallen-mest-probleem willen oplossen. Daarbij zijn de megastallen er voornamelijk voor het grote geld (export).

Komt bij dat veel (kleinere) boeren een hertaxatie hebben gekregen in de tussentijd van hun hebben en houden en die is lager uitgevallen dan een tijd geleden. Met andere woorden, hun lening is hetzelfde, maar hun bezit niet meer. Dus nu moeten sommigen wel grond verkopen om uit de schulden te kunnen komen. En die grond is minder waard. Dus hadden ze eerst 1 hectare kunnen verkopen, moeten ze er nu zeg het dubbele verkopen voor de bank.
Had je dit kunnen voorzien als boer? Ik denk persoonlijk van niet.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:05

JudithGigi schreef:
DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Op het moment dat mensen in de winkel staan denken de meesten met hun portemonnee. Dan kiezen ze het goedkoopste. Of dat komt uit een megastal in Nederland of het buitenland wordt niet over nagedacht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:06

DuoPenotti schreef:
Stalbranden...komen oa door de luchtwassers, je weet wel die dingen om de wensnatuur in stand te houden.
Opgedrongen door de overheid, niet wat de boer zo graag wilde.
Word dat er ook bij verteld in de anti boer propaganda?

Natuurlijk wordt dat er niet bij verteld. De nuance is ver te zoeken bij dit soort groeperingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:11

Dees schreef:
Voor zij die meer willen weten over kweekvlees: https://kweekvleesinfo.nl/

Nederland zal inderdaad niet voorop lopen in de ontwikkelingen wat betreft kweekvlees - we zijn hier nogal van het "overal-maar-tegen zijn". Kweekvlees zal eerst in Azië een hele grote vlucht gaan nemen.
Het is gewoon écht vlees zoals wij dat nu ook kennen, maar dan zonder dierenleed. Win-win! Daarnaast ook zonder het gegeven dat wij heel veel (belachelijk veel!) grond gebruiken voor het produceren van dierenvoedsel, grond die dan kan worden besteed aan het verbouwen van plantaardig voedsel voor mensen. Nog meer win!

Vegetarische producten zoals die bij de supermarkt verkrijgbaar zijn, zijn prima gezond (maar wel bewerkt dus let op zout) en in sommige soorten ook buitengewoon smaakvol (Valess Mozzarella tomaat, aanrader!). Wij eten bij onze maaltijden al lange tijd 50/50 vega - dier en dat schuift steeds meer op richting vega. We zijn dus niet vegetariër zoals de genoemde "slechts 5%". Maar onderschat de groep "flexi-tariers" niet, die groep is groot. Die groep heeft zeker interesse in kweekvlees en ook in geprint "vlees" gemaakt van kikkererwten.
Los van de stikstof (ammoniak-)problematiek... de vleesveesector gaat sowieso onder druk staan.

Maar goed, als je de macro-economie een beetje volgt, dan is het gejengel hier over stikstof eigenlijk maar peanuts. De problemen zijn (veel) groter en hoe je het ook wendt of keert, als gevolg van iedere oplossing zal het veeteeltboerenbestand echt aanzienlijk gaan krimpen. Boeren produceren dan wel ons voedsel, maar wat betreft vlees is dat niet meer zo lang nodig.

Wat je er af haalt moet je teruggeven. Denken dat je op dezelfde hoeveelheid grond als nu groente, graan, e.d. verbouwd wordt genoeg is en de rest iets anders kan worden is incorrect. Zeker als je zoals het er uit ziet geen kunstmest kan inzetten (tekorten door verschillende redenen, naast fossiel moet exit). De weides zullen dan groenbemesters moeten groeien om de groentes en granen te bemesten (en dan ga je er van uit dat die weides geschikt zijn als akker!, 2/3 is dat niet). En dan nog uitgaande van hoe de natuurlijke cycli in elkaar zitten is een grazer daar op de beste manier om die voeding te optimaliseren (nodig om zonder kunstmest te kunnen). Wel kijk je dan richting 50% of meer reductie t.o.v. huidige veestapel en zeker qua graaneters als varken en kip. Daarnaast zal je en meer dubbeldoel rassen kiezen en dieren inzetten voor zowel werk (os voor de ploeg) als verwerken wat wij niet willen/kunnen eten (varken & kip) . Zowel om goede mest te produceren als om bv ratten/muizen bestrijding (naast een goede kat). Dan nog wat loopeenden voor slakkenpatrouille in de moestuin + eitjes en je komt een heel eind richting kringloop/geïntegreerde of "ouderwetse" landbouw. Iets wat je eigenlijk ziet in het grootste deel van de wereld buiten (west)- europa de VS en Australie/NZ.
We moeten die fixatie riedel uit van : efficientie, technologie = vooruitgang = altijd goed, segregatie van landbouwprocessen en segregatie van de mens en natuur.
Technologie op een voetstuk zetten alsof het een onfeilbare godheid is, is een dodelijke valkuil voor de mensheid en ons enige toegankelijke habitat.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:11

DuoPenotti schreef:
En als ik kies voor een dag geen vlees zou ik ook niet weten waarom ik het vervangen wil hebben eigenlijk....

Ik wel, ik vond vlees gewoon lekker :D Ben ook geen vegetarier omdat ik vlees vies vond, ik steek gewoon liever geen stuk dood dier in mijn mond. Maar de textuur van vlees, bepaalde kruiden of andere eigenschappen vind ik lekker hoor. En ik eet dus een vervanger om daar toch wat van mee te krijgen en soms ook omdat ik niet weet hoe ik bepaalde gerechten wat beter op kan vullen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:20

Morganlefay schreef:
elnienjo schreef:

Mensen blijven consumeren, voedsel, spullen en vakanties. Omdat het kan, omdat het blijkbaar een recht is geworden. Maar waar is het recht van de anderer levensvormen op deze planeet? Dat consumeren duurder wordt, logisch, de vervuiler betaalt. En het kan eigenlijk niet meer, de planeet kan het niet langer dragen. Hoe hard je ook schreeuwt over onrecht, zolang we door gaan met het uitputten en vervuilen van de aarde, hoe duurder het wordt. Te veel mensen... ja, wel voor deze levensstandaard in het westen. Maar zo ingewikkeld om dat in te dammen. Onderwijs helpt, kennis helpt, een verbeterde levenskans helpt. Maar is het genoeg? "We" doen het met elkaar, er is geen wij of zij. Er zijn verschillende gedachten, belangen, er is grote ongelijkheid en een tekort schietende overheid, maar dat is niets als je het vergelijkt met landen waar een ander regime heerst. (Wat het niet minder schrijnend maakt voor mensen hier) Mensen doen wat ze kunnen, maar is het genoeg?

Maar wat voor soort leven zie jij dan voor je? Gewoon thuis blijven en werken en geen uitjes, spullen waar je blij van wordt en geen reizen? En lekkere dingen mag je ook niet meer eten. Waarom zou je dan uberhaupt nog willen leven?

Hou je meer bezig met je directe (groene) omgeving. Consuminderen. Stel een aankoop/vervanging uit tot het echt nodig is, dus niet van ik heb het al een paar jaar. Lekkere dingen wat minder dan geniet je er meer van. Heus alle kleine beetjes helpen.

Welke groene omgeving? Zolang er honderdduizenden mensen per jaar binnen stromen gaat er steeds meer landschap verloren aan bouw. En het gaat om levenskwaliteit voor jezelf, die vervalt zodra je niks meer kan behalve vegeteren en op een houtje moeten bijten. De fun van leven zit m toch in leuke dingen kunnen ondernemen, gezellige spullen om je heen, lekker kunnen eten etc etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:25