Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
koend schreef:Persoonlijk vind ik dat ze dichter bij fokdoel "basissportpaard" zitten bij de Geldersen.
Hadden ze die niet beter gebruikt om op de Iberiers te zetten? Het zou goed zijn om de Gelderse fokrichting wat meer merries te bezorgen.
Kunnen die iberiers trouwens een parcours springen en ook voor de wagen?
Een domme vraag?
fransje23 schreef:Denk dat zolang ze de tradities in Spanje en Portugal in ere houden je daar wel paarden met goede karakters zult houden. Sherry drinken met je vrouw achterop zittend op een "rilkikker" is niet zo een succes, denk ik.
De fokkers zich richten op een hoger segment en meer sportgericht zullen misschien een concessie doen.
princequillo schreef:Een parcours springen ook wel hoor. Zo ken ik meer dan één PRE die echt goed zijn in XC.
Fly_high schreef:princequillo schreef:Een parcours springen ook wel hoor. Zo ken ik meer dan één PRE die echt goed zijn in XC.
Ze kunnen wel fanatiek zijn, maar eerlijk gezegd heb ik nog geen enkele PRE gezien die met fatsoenlijke techniek sprongDe meeste springen naar mijn idee erg kort in de rug en hals, beetje hertjessprongen. Ze lijken ook ruimte in galop te missen en in combinatie met kleinere stokmaten is het best een dingetje in het parcours.
Technisch gezien kan men overal mee springen, maar PRE zou mijn keuze niet zijn, dan heb ik al veel liever een tuigerof gewoon springgefokt uiteraard, die hebben meestal ook prima amateurproof karakters.
Fly_high schreef:princequillo schreef:Een parcours springen ook wel hoor. Zo ken ik meer dan één PRE die echt goed zijn in XC.
Ze kunnen wel fanatiek zijn, maar eerlijk gezegd heb ik nog geen enkele PRE gezien die met fatsoenlijke techniek sprongDe meeste springen naar mijn idee erg kort in de rug en hals, beetje hertjessprongen. Ze lijken ook ruimte in galop te missen en in combinatie met kleinere stokmaten is het best een dingetje in het parcours.
Technisch gezien kan men overal mee springen, maar PRE zou mijn keuze niet zijn, dan heb ik al veel liever een tuigerof gewoon springgefokt uiteraard, die hebben meestal ook prima amateurproof karakters.
superpony schreef:En hoeveel mensen kunnen het er allemaal uit rijden? Er wordt gesproken alsof iedereen ooit GP gaat starten.......
996981 schreef:Elisa2 schreef:Ava, ik heb al gezegd dat ik klaar ben met de vermoeiende discussie met jou. Ik heb je bericht dus ook niet gelezen en ga er ook niet op reageren. Denk wat je wilt denken..i don't care.
Ontopic wat ik eigenlijk zat te bedenken is dat ze hele stomme voorbeelden hadden genomen wbt de voorgestelde hengsten. Johnny Depp is namelijk nog korter in zijn rug dan de meeste iberiers en Gallito vrij langgelijnd. Dus de hele theorie van kort versus langgelijnd gaat dan al niet meer op.
Daarnaast viel het doorgefokte wbt de kwaliteit mij ook erg op bij vooral de PRE,s. Slechte ruggen en modellen en nog maar een schim van wat het zou moeten zijn.
Je maakt steeds dezelfde denkfout. Dat een paard niet voldoet aan de standaard betekent niet dat je het op de hele populatie kan betrekken.
Er zijn kortgelijnde paarden met veel souplesse. Er zijn langgelijnde paarden met weinig souplesse. Er zijn langgelijnde paarden met talent voor verzamelen. Er zijn kortgelijnde paarden die dat niet hebben.
Dat betekent echter niet dat over het algemeen geldt dat je met langelijnde paarden een grotere kans hebt op souplesse en talent voor zijgangen en met kortgelijnde paarden over het algemeen meer kans hebt op verzamel talent.
Het is makkelijker een lange zweep te buigen, dan een korte zweep. Lengte die je niet hebt, kun je niet buigen.
Hoe langer een paard is, hoe minder makkelijk het is om korter te worden = verzamelen. Dat is simpele natuurkunde.
koend schreef:Kunnen die iberiers trouwens een parcours springen en ook voor de wagen?
fransje23 schreef:996981 schreef:[
Heeft IJsbrand Chardon niet een vierspan Lippizaners?
Zeker weten!
Een Lippi is wel weer anders dan PRE en Lusitano.
princequillo schreef:Dat heb ik ook al gezegd. Ze kunnen niet op tegen een springgefokt of meer modern sportgefokt paard, maar ze kunnen het zeker. Het was niet de vraag hoe de techniek is, maar of ze het kunnen.
koend schreef:superpony schreef:En hoeveel mensen kunnen het er allemaal uit rijden? Er wordt gesproken alsof iedereen ooit GP gaat starten.......
Niet waar.
Iedereen wil graag een paard met een surplus aan talent. Daar is niets mis mee.
Mijn ambitie was in het springen nooit hoger dan parcours 110. Dan was het wel zo tof dat mijn paard gewoon overschot had. Ik regelde een verstandig tempo en dito lijnen. Hij zorgde voor de afstanden. Zo hadden we nooit noodsprongen of akkefietjes. Iedereen blij.
fransje23 schreef:koend schreef:Iedereen wil graag een paard met een surplus aan talent. Daar is niets mis mee.
Denk dat veel mensen gewoon een veelzijdig, ongecompliceerd en gezond paard.Al is veelzijdig zijn mijn ook wel een talent an sich.
Janine1990 schreef:Ik wilde net vragen, lippizaners zijn toch geen iberiërs?
Zo komen bij mijn weten uit Slovenië...
Hebben er zelf een op stal, zijn echt kleine paarden en die van ons is dan nog groot met z'n 1.52m
princequillo schreef:Yep, dat is correct.
Ze zullen een springgefokt paard er niet uitspringen, maar een deel kan echt wel goed genoeg springen om er de sport mee in te kunnen. Zoals ook al vaker benoemd is in het topic zijn er natuurlijk ook heel veel verschillende types binnen de Iberiërs.
fransje23 schreef:Janine1990 schreef:Ik wilde net vragen, lippizaners zijn toch geen iberiërs?
Zo komen bij mijn weten uit Slovenië...
Hebben er zelf een op stal, zijn echt kleine paarden en die van ons is dan nog groot met z'n 1.52m
Alle barokke rassen hebben de oorsprong in Iberische paarden, dus wat dat betreft is een Lippi wel een verre verwant.
pol013 schreef:princequillo schreef:Yep, dat is correct.
Ze zullen een springgefokt paard er niet uitspringen, maar een deel kan echt wel goed genoeg springen om er de sport mee in te kunnen. Zoals ook al vaker benoemd is in het topic zijn er natuurlijk ook heel veel verschillende types binnen de Iberiërs.
Eventing?
Voor de basis sport zullen ze vast top zijn als ze een fijn karakter hebben: enigszins cool en werklustig. daar kom je als amateur altijd verder mee dan met alleen talent.
Maar het ontbreken van springtechniek en lengte in de galop in combinatie met het uithoudingsvermogen daarin zou voor mij toch maken dat ik ze niet zou aanbevelen als je ambities hebt echt boven de B.
(ja, er zijn uitzonderingen, maar zo lopen er ook erg leuke haflingers, fjorden etc rond die het bovengemiddeld leuk doen maar die ik in zijn algemeenheid niet zou aanbevelen)
Als basis sporter: go fot it! We hebben tegenwoordig formeel vanaf 30 cm springen en veel oefenterreinen die ook lage hindernissen hebben staan. Het plezier wat je kunt hebben overstijgt altijd de hoogte die je springt. En dat is geweldig voor paard en ruiter.
Maar als je een eventer wil kopen zou ik ergens anders kijken.
Fly_high schreef:Maar als je er zo naar kijkt kan letterlijk elk paard springenmisschien op de allerzwaarste trekpaarden na.
Goede springtechniek maakt een paard veel makkelijker (en veiliger) te rijden in het parcours, zeker voor een amateur die niet altijd de juiste afstanden ziet. Dan vind ik potentiele outcross met een ras dat weinig springkwaliteiten doorgeeft geen logische stap als je je basispaard allround wilt houden. Als nieuw bloed en bewerkbaar karakter de enige doelstellingen zouden zijn, dan zie ik veel liever meer bloed (Engels, Arabisch, Anglo-Arabisch) in de KWPN fokkerij dan dat men PRE's erbij betrekt.
koend schreef:superpony schreef:En hoeveel mensen kunnen het er allemaal uit rijden? Er wordt gesproken alsof iedereen ooit GP gaat starten.......
Niet waar.
Iedereen wil graag een paard met een surplus aan talent. Daar is niets mis mee.
Mijn ambitie was in het springen nooit hoger dan parcours 110. Dan was het wel zo tof dat mijn paard gewoon overschot had. Ik regelde een verstandig tempo en dito lijnen. Hij zorgde voor de afstanden. Zo hadden we nooit noodsprongen of akkefietjes. Iedereen blij.
Jammer dat mijn paard niet kon schitteren in 130 of 140?
Ik geloof niet dat hij daarom maalde!