***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: ***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:27

Nou bij de meeste springstallen die ik ken staan de paarden gewoon in de wei hoor...ik kan me dan ook het meeste vinden in de beschrijving van Sizzle. Uiteraard zul je ook rotte appels er tussen hebben.

Ik denk nog steeds dat er hier iets rijtechnisch aan de hand is wat dressuurmatig paardvriendelijker opgelost had kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:32

Ik zeg toch niet ze niet in de wei staan waar lees jij dat?

Alleen dat ze minder lang buiten staan. Gemiddeld 3-4 uurtjes. Dat is wat ik hier op veel sportstallen als de standaard zie.Dat is heel anders dan 10 uur of 24/7.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:53

Relax..je schreef relatief veel op stal. ;-)

En ja, afhankelijk van de stal minder lang soms. Maar toch staan ze op de spingstallen vaak beter dan op de dressuur stallen. Uiteraard is er nog ruimte voor verbetering.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:10

Ik kan het incident niet zo gemakkelijk beoordelen eerlijk gezegd. Scherm zal er wel te klein voor zijn. Of ik oordeel iets minder snel.

Het ziet er niet uit als iets waar je meteen een voorbeeld aan wil nemen. Dat geloof ik onmiddelijk.

Maar mishandling roepen is dan meteen het andere uiterste. Zoals hier zo braaf gezegd wordt: er zit toch wel iets in tussen 'afrossen' (meteen ook het uiterste er bij pakken, we blijven natuurlijk lekker genuanceerd) en koetsjie koetsjie.
Zo zou je dit voorval ook kunnen bekijken misschien. Niet goed. NIet verdorven en slecht. Ergens er tussenin (of ik zie echt niet wat er gebeurt)

Wat ik zie: ze zijn elkaar effe kwijt. Misschien begint het bij de ruiter, misschien bij het paard. Geen idee. Het kan zijn dat wij veel subtielere communicatie tussen beide niet zien maar zij elkaar wel voelen. Het voorval duurt een paar seconden. Ze lijken tot op dat moment best hetzelfde doel voor ogen te hebben. En blijkbaar hadden ze dat hierna ook (getuige het afleggen van de rest van het parcours en de volgende wedstrijden).
Verdient het de schoonheidsprijs? Nee. Wil je dit de volgende keer iets sjieker oplossen? ja

Ligt die taak vooral bij de mens? ook ja

Maar ook mensen zijn maar mensen. En doen soms lompe dingen. Ik ben blij dat mijn man mij niet elke keer een idiooot of mensen mishandelaar noemt als ik uit de bocht vlieg en onredelijk ben in de relatie met hem....Dat die af en toe ook gewoon kan zuchten en ergens overheen kan stappen.
Of dat mijn baas mij bij de eerste de beste fout de laan uit stuurt.

Dus maakt het uit dat deze ruiter verder super goed is voor zijn paarden? Zoals hier weg gewuift wordt? Voor mij wel. Ik ben van het concept van een emotionele bankrekening. Als daar een positief saldo op staat kun je best een keer een opname doen zonder meteen in het rood te staan of aan de schandpaal genageld te worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:12

Van die reactie van Martin word ik eigenlijk gewoon triest. Hij moet niet door het zand, maar gewoon even zeggen 'ja, ik verloor mijn geduld met dit paard en daardoor deed ik iets wat niet fraai is.' Dat mag toch niet zo moeilijk zijn?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:18

Gini schreef:
Van die reactie van Martin word ik eigenlijk gewoon triest. Hij moet niet door het zand, maar gewoon even zeggen 'ja, ik verloor mijn geduld met dit paard en daardoor deed ik iets wat niet fraai is.' Dat mag toch niet zo moeilijk zijn?

Hij deed iets wat op dat moment even nodig was.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:20

Het is niet zo zeer het incident, al is het zeker niet fraai, maar het artikel en de reactie..

Het ligt niet aan het archief van de streamingdienst en het doet er niet toe dat het paard later in de week een rubriek won.
Wees gewoon eerlijk en to the point i.p.v. er om heen te lullen.
Zeg het was niet fraai, ik verloor mijn geduld/was bang tegen de auto te knallen/reageerde uit emotie en zeg sorry.
Iedereen kan fouten maken en in emotie niet helemaal correct handelen.
Wees dan vervolgens gewoon zo eerlijk omdat toe te geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:21

elnienjo schreef:
Gini schreef:

Hij deed iets waarvan hij vond dat het op dat moment nodig was.
Iemand anders had het misschien anders opgelost.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:24

elnienjo schreef:
Gini schreef:

Het was geen fraai stukje rijkunst. En dat mag gewoon toegegeven worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:25

fransje23 schreef:
Het is niet zo zeer het incident, al is het zeker niet fraai, maar het artikel en de reactie..

Het ligt niet aan het archief van de streamingdienst en het doet er niet toe dat het paard later in de week een rubriek won.
Zeg het was niet fraai, ik verloor mijn geduld/was bang tegen de auto te knallen/reageerde uit emotie en zeg sorry.

Maar dan ga jij er vanuit dat een corrigerende tik geven nooit correct is, terwijl dat er in mijn ogen gewoon bij hoort.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:36

elnienjo schreef:
fransje23 schreef:

Maar dan ga jij er vanuit dat een corrigerende tik geven nooit correct is, terwijl dat er in mijn ogen gewoon bij hoort.

Nee, dat zeg ik niet.
Daarbij is dit niet een tik. Dit is een hele serie handelingen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:01

elnienjo schreef:
fransje23 schreef:

Een paard meermaals bovenhands met een zweep op of vlak naast zijn hoofd slaan is geen corrigerende tik.

Een corrigerende tik geven moet soms, al baal ik dan altijd als een stekker want als je het zelf echt goed doet kom je naar mijn mening niet tot zelden op het punt dat het niet anders opgelost had kunnen worden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:14

We zullen allemaal momenten kennen dat een paard iets deed dat voor ons heel heftig voelde en voor een omstander er vrij onschuldig uit heeft gezien. De een slaat dicht en een ander gaat overreageren. Is dat goed te praten? Achteraf nee, maar het voelt op zo’n moment als noodzakelijk.

Zegt hij nu sorry, en komt met een redelijke uitleg. Prima.
Wat ik persoonlijk erg kwalijk in het geheel vind is het stemmingmakende muziekje eronder. Zo blaas je ook een situatie op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:36

pol013 schreef:
Ik kan het incident niet zo gemakkelijk beoordelen eerlijk gezegd. Scherm zal er wel te klein voor zijn. Of ik oordeel iets minder snel.

Het ziet er niet uit als iets waar je meteen een voorbeeld aan wil nemen. Dat geloof ik onmiddelijk.

Maar mishandling roepen is dan meteen het andere uiterste. Zoals hier zo braaf gezegd wordt: er zit toch wel iets in tussen 'afrossen' (meteen ook het uiterste er bij pakken, we blijven natuurlijk lekker genuanceerd) en koetsjie koetsjie.
Zo zou je dit voorval ook kunnen bekijken misschien. Niet goed. NIet verdorven en slecht. Ergens er tussenin (of ik zie echt niet wat er gebeurt)

Wat ik zie: ze zijn elkaar effe kwijt. Misschien begint het bij de ruiter, misschien bij het paard. Geen idee. Het kan zijn dat wij veel subtielere communicatie tussen beide niet zien maar zij elkaar wel voelen. Het voorval duurt een paar seconden. Ze lijken tot op dat moment best hetzelfde doel voor ogen te hebben. En blijkbaar hadden ze dat hierna ook (getuige het afleggen van de rest van het parcours en de volgende wedstrijden).
Verdient het de schoonheidsprijs? Nee. Wil je dit de volgende keer iets sjieker oplossen? ja

Ligt die taak vooral bij de mens? ook ja

Maar ook mensen zijn maar mensen. En doen soms lompe dingen. Ik ben blij dat mijn man mij niet elke keer een idiooot of mensen mishandelaar noemt als ik uit de bocht vlieg en onredelijk ben in de relatie met hem....Dat die af en toe ook gewoon kan zuchten en ergens overheen kan stappen.
Of dat mijn baas mij bij de eerste de beste fout de laan uit stuurt.

Dus maakt het uit dat deze ruiter verder super goed is voor zijn paarden? Zoals hier weg gewuift wordt? Voor mij wel. Ik ben van het concept van een emotionele bankrekening. Als daar een positief saldo op staat kun je best een keer een opname doen zonder meteen in het rood te staan of aan de schandpaal genageld te worden.

Als mijn partner mij zo zou behandelen als deze ruiter zijn paard doet,dan zou mijn liefde weg zijn en vertrek ik hoor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:01

Ik neem aan dat jij ook niet over balkjes springt met hem op zijn rug?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:03

Esther schreef:
Ayasha schreef:
Ik vraag me altijd af waarom mensen zo overtuigd zijn dat topsport paarden moeilijker zijn….

Waar heb ik gezegd dat topsportpaarden moeilijker zijn?

Wat dacht je van meer werklust, meer energie en een sterker karakter, niet perse moeilijker maar ik schat de gemiddelde hobby ruiter niet zo hoog in eigenlijk.

Heb ik jouw naam genoemd? Lees Sizzle haar reactie even.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:06

Avalanche schreef:
Ik neem aan dat jij ook niet over balkjes springt met hem op zijn rug?

dat dus :D

wij eten ook niet samen een grasbuffet om vervolgens in het zand te gaan liggen slapen. En hij let ook niet op de stand van mijn oren om mijn stemming te peilen.

Maar dat mag best het enige zijn wat je uit mijn post haalt. Of je veronderstelt dat woorden geen pijn kunnen doen.

Wat ik altijd moeilijk te plaatsen vind is dat reacties die vragen om meer inleving en subtiliteit van de ruiter soms zo extreem geformuleerd worden.
dat zal te maken hebben met het feit dat mensen vinden dat ze het voor ene paard moeten opnemen omdat die niet kan typen.
Maar ik denk dan: misschien kun je er zelf ook mee beginnen? En het meest heftige deel van je eigen reactie ook tegen dat licht te houden.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:27

elnienjo schreef:
fransje23 schreef:

Wees gewoon eerlijk en to the point i.p.v. er om heen te banketstaaf.

Maar hoezo hoort een corrigerende tik bij paardensport?
Mocht dat erbij horen dan vind ik het geen leuke sport meer. Beide partijen moeten in mijn ogen even veel plezier beleven aan heet uitoefenen van de sport. En is dat niet het geval, dan is voor mij de lol er ook van af. En dan ga ik niet verder door middel van een corrigerende tik. Net zomin als dat ik dat doe bij mijn hockey teamgenoten of mijn hond als we Agility ring staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:34

daar komt geen antwoord op. Waarom vinden we een paard met een zweep meppen of tikken wel normaal, maar hetzelfde doen bij een hond of kat niet?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:36

Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?

Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 25-07-22 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:37

Kinke schreef:
daar komt geen antwoord op. Waarom vinden we een paard met een zweep meppen of tikken wel normaal, maar hetzelfde doen bij een hond of kat niet?

Dat vraag ik me ook af Kinke. Je leert het al op de manege natuurlijk, ik ook destijds. Maar ik heb de zweep zo'n 30 jaar geleden aan de kant gegooid en ik heb hem nooit gemist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:38

Sizzle schreef:
Ayasha schreef:
Ik vraag me altijd af waarom mensen zo overtuigd zijn dat topsport paarden moeilijker zijn….

Uiteraard heb je ook de Ratina Z type paarden waarmee een gewone ruiter direct zelfmoord mee pleegt.

Een groot deel is echter juist heel erg braaf. Door hun strikte opleiding zijn ze juist vaak vreselijk goed opgevoed.
In NL doet men dat niet zoveel, maar Zwitsers kopen graag een springpaard dat een proffesionele opleiding gehad heeft met ruim voldoende concours ervaring.
Die zijn heel vaak echt enorm bomproep en vooral vergevingsgezind. Dan zie je de ruiter van alles doen waar geen kaas van te maken is en het paard doet gewoon netjes zijn galopwissel.
De manege paarden zijn bijna ook altijd paarden die voorheen in de sport liepen.
Dat is natuurlijk niet de Top Top maar die komen ook gewoon uit diezelfde sportlijntjes uiteindelijk.

Voor echt de hoogste klasse denk ik wel dat je een paard moet hebben met meer dan gemiddelde wil om tot het gaatje te gaan en daar hoort dan ook een bepaald karakter bij waarschijnlijk.

Klopt, Libby van Jos lansink was voor zijn vrouw ook een brug te ver.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:41

elnienjo schreef:
Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?

Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.

Nee. Honden straffen onderling niet door te slaan,die bijten.
Paarden straffen onderling wel door te slaan. Ook door te bijten trouwens.
Een dier moet je -indien nodig- (ja ja, Bokt, indien nodig) straffen (ok, corrigeren) op een manier die hij verstaat, snapt.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:45

elnienjo schreef:

Ik geef mijn hond nooit een tik als hij iets doet wat niet door de beugel kan. Mijn kind trouwens ook niet. Überhaupt niemand krijgt van mijn een tik.
Hou er ook niet van als ik een tik zou krijgen.

Geen wonder dat paardensport zo onder vuur ligt, als mensen het uitdelen van tikken (corrigerende of niet) normaal vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:47

Kinke schreef:

Volgens mij is dat niet zo moeilijk? bij een paard wil je vaak snel ingrijpen want te laat corrigeren betekent gevaar voor eigen leven waar je met een hond en kat een stuk meer speelruimte hebt. Dan heb ik het dus echt over corrigeren..een zweep gebruiken als verlengstuk van je arm en/ of been. Niet over slaan uit frustratie en afrossen want dat is imo altijd fout.

Ik heb ook weleens een paard een tik voor zijn harses gegeven omdat ie lomp aan het doen was, niet doen zou kopstoot zijn geweest voor mij. Niet paardenmens die daarbij was vond dat ook zielig..maar die had nog nooit een kopstoot van een paard gehad. :+ Na een paar blauwe tenen snapte ie het al beter. :D Uiteraard was dit een ecxes, paard in andere omgeving die nogal opgewonden was.