Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
elnienjo schreef:Gini schreef:Van die reactie van Martin word ik eigenlijk gewoon triest. Hij moet niet door het zand, maar gewoon even zeggen 'ja, ik verloor mijn geduld met dit paard en daardoor deed ik iets wat niet fraai is.' Dat mag toch niet zo moeilijk zijn?
Hij deed iets wat op dat moment even nodig was.
elnienjo schreef:Gini schreef:Van die reactie van Martin word ik eigenlijk gewoon triest. Hij moet niet door het zand, maar gewoon even zeggen 'ja, ik verloor mijn geduld met dit paard en daardoor deed ik iets wat niet fraai is.' Dat mag toch niet zo moeilijk zijn?
Hij deed iets wat op dat moment even nodig was.
fransje23 schreef:Het is niet zo zeer het incident, al is het zeker niet fraai, maar het artikel en de reactie..
Het ligt niet aan het archief van de streamingdienst en het doet er niet toe dat het paard later in de week een rubriek won.
Wees gewoon eerlijk en to the point i.p.v. er om heen te lullen.
Zeg het was niet fraai, ik verloor mijn geduld/was bang tegen de auto te knallen/reageerde uit emotie en zeg sorry.
Iedereen kan fouten maken en in emotie niet helemaal correct handelen.
Wees dan vervolgens gewoon zo eerlijk omdat toe te geven.
elnienjo schreef:fransje23 schreef:Het is niet zo zeer het incident, al is het zeker niet fraai, maar het artikel en de reactie..
Het ligt niet aan het archief van de streamingdienst en het doet er niet toe dat het paard later in de week een rubriek won.
Zeg het was niet fraai, ik verloor mijn geduld/was bang tegen de auto te knallen/reageerde uit emotie en zeg sorry.
Maar dan ga jij er vanuit dat een corrigerende tik geven nooit correct is, terwijl dat er in mijn ogen gewoon bij hoort.
elnienjo schreef:fransje23 schreef:Het is niet zo zeer het incident, al is het zeker niet fraai, maar het artikel en de reactie..
Maar dan ga jij er vanuit dat een corrigerende tik geven nooit correct is, terwijl dat er in mijn ogen gewoon bij hoort.
pol013 schreef:Ik kan het incident niet zo gemakkelijk beoordelen eerlijk gezegd. Scherm zal er wel te klein voor zijn. Of ik oordeel iets minder snel.
Het ziet er niet uit als iets waar je meteen een voorbeeld aan wil nemen. Dat geloof ik onmiddelijk.
Maar mishandling roepen is dan meteen het andere uiterste. Zoals hier zo braaf gezegd wordt: er zit toch wel iets in tussen 'afrossen' (meteen ook het uiterste er bij pakken, we blijven natuurlijk lekker genuanceerd) en koetsjie koetsjie.
Zo zou je dit voorval ook kunnen bekijken misschien. Niet goed. NIet verdorven en slecht. Ergens er tussenin (of ik zie echt niet wat er gebeurt)
Wat ik zie: ze zijn elkaar effe kwijt. Misschien begint het bij de ruiter, misschien bij het paard. Geen idee. Het kan zijn dat wij veel subtielere communicatie tussen beide niet zien maar zij elkaar wel voelen. Het voorval duurt een paar seconden. Ze lijken tot op dat moment best hetzelfde doel voor ogen te hebben. En blijkbaar hadden ze dat hierna ook (getuige het afleggen van de rest van het parcours en de volgende wedstrijden).
Verdient het de schoonheidsprijs? Nee. Wil je dit de volgende keer iets sjieker oplossen? ja
Ligt die taak vooral bij de mens? ook ja
Maar ook mensen zijn maar mensen. En doen soms lompe dingen. Ik ben blij dat mijn man mij niet elke keer een idiooot of mensen mishandelaar noemt als ik uit de bocht vlieg en onredelijk ben in de relatie met hem....Dat die af en toe ook gewoon kan zuchten en ergens overheen kan stappen.
Of dat mijn baas mij bij de eerste de beste fout de laan uit stuurt.
Dus maakt het uit dat deze ruiter verder super goed is voor zijn paarden? Zoals hier weg gewuift wordt? Voor mij wel. Ik ben van het concept van een emotionele bankrekening. Als daar een positief saldo op staat kun je best een keer een opname doen zonder meteen in het rood te staan of aan de schandpaal genageld te worden.
Esther schreef:Ayasha schreef:Ik vraag me altijd af waarom mensen zo overtuigd zijn dat topsport paarden moeilijker zijn….
Waar heb ik gezegd dat topsportpaarden moeilijker zijn?
Wat dacht je van meer werklust, meer energie en een sterker karakter, niet perse moeilijker maar ik schat de gemiddelde hobby ruiter niet zo hoog in eigenlijk.
Avalanche schreef:Ik neem aan dat jij ook niet over balkjes springt met hem op zijn rug?
Wees gewoon eerlijk en to the point i.p.v. er om heen te banketstaaf.
Kinke schreef:daar komt geen antwoord op. Waarom vinden we een paard met een zweep meppen of tikken wel normaal, maar hetzelfde doen bij een hond of kat niet?
Sizzle schreef:Ayasha schreef:Ik vraag me altijd af waarom mensen zo overtuigd zijn dat topsport paarden moeilijker zijn….
Uiteraard heb je ook de Ratina Z type paarden waarmee een gewone ruiter direct zelfmoord mee pleegt.
Een groot deel is echter juist heel erg braaf. Door hun strikte opleiding zijn ze juist vaak vreselijk goed opgevoed.
In NL doet men dat niet zoveel, maar Zwitsers kopen graag een springpaard dat een proffesionele opleiding gehad heeft met ruim voldoende concours ervaring.
Die zijn heel vaak echt enorm bomproep en vooral vergevingsgezind. Dan zie je de ruiter van alles doen waar geen kaas van te maken is en het paard doet gewoon netjes zijn galopwissel.
De manege paarden zijn bijna ook altijd paarden die voorheen in de sport liepen.
Dat is natuurlijk niet de Top Top maar die komen ook gewoon uit diezelfde sportlijntjes uiteindelijk.
Voor echt de hoogste klasse denk ik wel dat je een paard moet hebben met meer dan gemiddelde wil om tot het gaatje te gaan en daar hoort dan ook een bepaald karakter bij waarschijnlijk.
elnienjo schreef:Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?
Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.
elnienjo schreef:Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?
Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.
Kinke schreef:daar komt geen antwoord op. Waarom vinden we een paard met een zweep meppen of tikken wel normaal, maar hetzelfde doen bij een hond of kat niet?