Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:24

Shenavallie schreef:
In het begin dat we aan deze kant van het land kwamen wonen, werd grond van een boer die ermee stopte teruggegeven aan de natuur. Dat was een mooi initiatief. Inmiddels stond er onlangs in de gemeentekrant dat een flink aantal hectaren met bestemming landbouwgrond toch maar omgezet is naar 'bestemming bouwgrond'. Oftewel: alles wordt hier - net als de rest van Nederland - volgeplempt met huizen. Dus de paarden krijgen het niet moeilijk omdat men natuurgebieden wil maken, maar gewoon nog meer natuur wil opofferen voor woningen.

Beide gebeurt en omdat er veel paarden zijn worden die straks ook geteld in de cijfers vwb stikstof, mest enz. Dat zal idd ongeveer 1 paard per hectare worden, dus veel extra kosten voor de grote paardenfabriken met meer dan 100 paarden bijvoorbeeld en je snapt wel aan wie dat doorberekend gaat worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:35

Rizette schreef:
fransje23 schreef:
Een heel deel van het falen van de OVP hebben we ook te danken aan, wederom, Henk Bleker..
Het is zo knap dat deze man zoveel heeft verprutst met zijn korte termijn visie. En dan nu nog boegbeeld willen zijn :')
Je kunt hem in ieder geval niet betichten van zelfreflectie..

Het falen van de OVP is onder andere te danken aan de Partij van de dieren in Provinciale Staten Flevoland die keer op keer in se stemmingen ervoor zorgen dat er voor de dieren in de OVP geen zorg en geen voedsel mag zijn. Samen met de grotere partijen daar.

Nee hoor, lang daarvoor ging het al mis!

Het was de bedoeling dat de edelherten door een natuurcorridor naar de Veluwe zouden kunnen trekken.
Grond daarvoor was zelfs al aangekocht.
Maar Henk Bleker heeft de stekker uit dat project getrokken.
Want paste niet bij de bezuinigingen van 60% op natuur.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:37

Rizette schreef:
BaileyMix schreef:
Zegt wie?

Hoe durven jullie zo'n ongenuanceerd, raar stuk te plaatsen zeg. Schandalig. Slaat echt nergens op, bange mensen die al in de leugens van Carolientje en haar simpeltjes trappen nog een beetje meer opjutten.

Ik mis jouw onderbouwing Baileymix. De eerste pensionstallingen worden ook al onteigend in de duingebieden dus het is al aan de gang. Jij bent ecoloog en ecologen zijn natuurlijk afhankelijk van zoveel mogelijk werk in de oude en nieuwe natuurgebieden. Neem aan dat dat iets voor jouw portemonnee betekent?

Volgens mij is er tot nu toe nog helemaal niemand onteigend in het gebied.
Zelfs de procedure is nog niet ingezet. Het is wel een mogelijkheid dat het gaat gebeuren maar, volgens mij, is de kogel nog niet door de kerk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:40

Rizette schreef:
[
Beide gebeurt en omdat er veel paarden zijn worden die straks ook geteld in de cijfers vwb stikstof, mest enz. Dat zal idd ongeveer 1 paard per hectare worden, dus veel extra kosten voor de grote paardenfabriken met meer dan 100 paarden bijvoorbeeld en je snapt wel aan wie dat doorberekend gaat worden.

Waar haal je die 1 paard per hectare vandaan?

Balko

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:30

Een toevoeging die ik wil maken, ik ga verder niet te veel in op de discussie omdat het iets is wat ons als boeren enorm aangaat en pijn en verdriet doet. Het feit dat sommige hier boeren als beesten afdoen raakt mij echt.

Ik hoor veel over de gesubsidieerde boeren en hoe veel ze opstrijken.
Ja en zijn wat boefjes tussen maar in grote lijnen ligt het echt anders.

Wij zijn bijvoorbeeld voor een hoogwatergeul verplaatst van locatie. Wij zitten daar nu 8 jaar. Op dat moment was een een bepaald beeld van hoe de veehouderij er uit moest zien, neem als voorbeeld even de dichte roosters. Dat was samen met de volledig nieuw gebouwde stal een enorme investering. De dichte roosters willen ze nu weer af gaan schaffen omdat dit toch niet veilig is (goh…).
Deze hele verhuizing allemaal voor een fietspad die nou op de oude locatie ligt. Met een gedeelte ruilverkaveling, maar ook verkoop van wat grond ivm de dijk die deze nu volledig doorkruist ( incl wateroverlast op onze grond).
Er zijn voor dit project meerdere boeren weggekocht of verhuisd.
Deze geul komt 1 keer in een mensenleven vol te staan. Althans dat was het idee. Nou de geul was nog niet opgeleverd of de plannen om het vol te laten lopen voor vogeltjes werd al geïntroduceerd. Dit zou voor ons land natuurlijk echt niet bevorderlijk zijn en tevens loopt er jongvee op.

Dan het volgende; wij kregen een vergunning voor een nieuwe stal en zouden dan ook iets groeien in aantal. Ook dit om de mega investering er weer uit te krijgen. Nou niets was minder waar want de pijldata voor fosfaatrechten viel in de tijd dat wij nog in de oude stal zaten. En daar konden wij dus minder koeien kwijt. Resultaat; 30 gezonde koeien naar de slacht. Dit om vervolgens een tijdje later weer fosfaat aan te mogen kopen, want uiteindelijk is het allemaal een verdienmodel.
100.000 euro om meer koeien te mogen houden. Hartstikke fijn, maar die kan ik niet zomaar ergens vandaan toveren. Wij zijn namelijk een gesloten bedrijf dus moest het uit eigen fok komen.
En nu, nu blijkt, alle investeringen zijn voor niks geweest want we gooien het weer volledig om en komen weer met een nieuw plan.

In dit verhaal zijn wij natuurlijk echt niet alleen. Zoveel boeren hebben hiermee te maken, constant investeren in iets wat nutteloos blijkt te zijn omdat er dan weer een nieuwe wieslippe komt die nieuwe plannen bedenkt die de wereld gaat redden.
Een ding weet je zeker. Wat hier niet meer gemaakt, gehouden of geproduceerd word verplaatst naar over de grens.
Dus wat worden we er uiteindelijk beter van?

Wij staan voorop als het gaat in behoud van Nederland en de natuur. Wij doen graag mee als het gaat om goede plannen. Maar inmiddels heeft zich ruim bewezen, onze politici die de kop van de kont van het dier niet kunnen onderscheiden zijn niet de geschikte personen om dit door te voeren en zeker niet om te bedenken.

Ik vind trouwens absoluut dat er wat gebeuren moet, alleen dan denk ik; ik zie zoveel bedrijven om me heen waar zoveel te behalen valt, maar ook zoveel die het goed doen. Laten we niet alles over een kam scheren en daarmee de mooie, goed willende, familiebedrijven kapot maken.
De grote overleven wel, maar de kleinen kunnen in vele gevallen na alle tegenslagen niet heel veel meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:54

Dat gedoe met peildatum en fosfaatrechten komt deels doordat Henk Bleker het dossier voor zich uitgeschoven heeft en de sector in onzekerheid heeft gelaten en door speculatie van de banken en bedrijfsadviseurs.

En ik zat er destijds nog midden in..
Volgens sommige maakte ik mij zorgen om niets. Die nieuwe stal zou makkelijk uit kunnen want als het qua de peildatum niet uitkwam zou er vast een knelgevallen regeling komen..
-O-

Ik begrijp de frustratie zo goed.
Uiteindelijk is de boer een speelbal tussen afnemer, bank en politiek.

Uiteindelijk lijdt het hele land onder de korte termijn politiek van de kabinetten Rutte.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:05

fransje23 schreef:
Dat gedoe met peildatum en fosfaatrechten komt deels doordat Henk Bleker het dossier voor zich uitgeschoven heeft en de sector in onzekerheid heeft gelaten en door speculatie van de banken en bedrijfsadviseurs.

En ik zat er destijds nog midden in..
Volgens sommige maakte ik mij zorgen om niets. Die nieuwe stal zou makkelijk uit kunnen want als het qua de peildatum niet uitkwam zou er vast een knelgevallen regeling komen..
-O-

Ik begrijp de frustratie zo goed.
Uiteindelijk is de boer een speelbal tussen afnemer, bank en politiek.

Uiteindelijk lijdt het hele land onder de korte termijn politiek van de kabinetten Rutte.

Daarom kan ik me ook wel heel goed voorstellen dat de boeren nu pislink zijn. Ik zou er ook geen enkel vertrouwen meer in hebben gezien wat er de afgelopen jaren allemaal is gebeurt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:09

Het lijkt me vooral ook heel frustrerend dat je met alle cijfers en bewijzen komt en tegen een betonnen muur staat te praten. Den Haag wil gewoon niet echt luisteren. Als ik de reacties hoor en lees, zou ik al plaatsvervangend woedend worden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:14

Maar Balko, maar er ligt wel een enorm geldschip klaar :j

Geen zorgen hoor.
Elke paar jaar mee doen aan alles wat ze dan weer verzonnen hebben, maar niets aan de hand hoor ;er ligt wel een enorm geldschip klaar.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:23

DuoPenotti schreef:

Geen zorgen hoor.
Elke paar jaar mee doen aan alles wat ze dan weer verzonnen hebben, maar niets aan de hand hoor ;er ligt wel een enorm geldschip klaar.

Dat lijkt overal terecht te komen behalve op de plek waar het thuis hoort.
Ik heb geen juristen in dienst om alles eruit te halen. Dat zijn alleen de grote boeven die dat hebben….

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:33

Precies.... het geld zal echt wel op gaan....maar niet wat het zijn moet.
Zoals met zoveel geld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 18:21

DuoPenotti schreef:

Geen zorgen hoor.

Het is al 3 jaar geleden dat de rechter heeft gezegd dat het vergunningsstelsel niet klopte. Nu 3 jaar later is Den Haag niets verder gekomen dan een onduidelijk kaartje met percentages hoeveel de stikstof naar beneden moet. Sommige boeren weten niet eens aan welke kant van een gebiedsgrens hun boerderij ligt.

De overheid heeft geen plan maar zegt gewoon tegen de provincies, zoeken jullie maar uit hoe of wat. De provincies hebben daar slechts 1 jaar voor terwijl Den Haag er 3 jaar voor nodig had om dat kaartje te produceren. Terwijl coalitiepartij D66 alleen maar roept om halvering van de veestapel.

Tja, ik zal ook ziedend geweest zijn als ik boer was geweest. En totaal geen vertrouwen meer hebben in vergezichten zoals kringlooplandbouw.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:30

Een boer die volgens de berekeningen can het RIVM 600 koeien zou hebben heeft er nooit meer dan 160 gehad.
Maar nu is de boer inmiddels gestopt.

https://youtu.be/I1u3hFLnEYQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:05

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Bedenk dat DE natuurbeschermer net zoals DE boer niet bestaat.
Het zijn zoveel verschillende mensen met verschillende meningen.

De mensen van de agrarische natuurvereniging zijn ook natuurbeschermers.

Daar heb je wel gelijk aan. Ik kan ook meer sympathie op brengen met natuurbeschermers die het samen willen doen dan met de natuurbeschermers die zich als het ware terugtrekken op een soort van eilandje.

Heb je de filmpjes van Jaap Dirkmaat wel eens bekeken op Youtube? Aanrader!!!
https://www.youtube.com/watch?v=zVeHhdlDvbk

Ik ben gek op natuur en geloof echt in samenwerking tussen boeren en natuurbeschermers, in mijn beleving kan daar iets heel moois uit groeien!

Die mega dierenfabrieken mogen om mij afgeschaft, dat kan je amper nog 'boeren' noemen, dat is gewoon verworden tot industrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:15

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:21

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:24

Het zijn toch hun eigen bomen?

Citaat:
Alle afgezaagde bomen hier en elders in de Krimpenerwaard zijn privé-eigendom. Er zaten bomen bij die overgrootvaders van zowel mijn vaders- als moederskant gepoot hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:29

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-22 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:31

Morganlefay schreef:
Ja en je sloopt geen bomen. Wonen heel veel vogels in he.

mooi...dan hoeven er ook geen boeren meer weg voor woningbouw.
problem solved.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:31

wonen er veel vogels in kale knotwilgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:33

Cer schreef:
wonen er veel vogels in kale knotwilgen?

ohh dat wist je niet................

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:35

In het buitengebied bergeijk is het afhankelijk van de omvang van de stam, las ik net ergens..

Ik meende dat er meer mugjes en dingetjes in en rond knotwilgen leefden.. maar prima hoor... :j
Er wonen ook vogels op mn schoorsteen hier in de stad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:40

Wilgen hier daar broeden eenden in, uiltjes, mezen,wonen bijenvolken in.
Vandaar dat dit niet echt fraai is.
Verder wordt er door vrijwilligers de wilgen geknot omdat het voor de boeren best wel veel werk is en ze krijgen voor elke wilg ook nog subsidie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:43

Het is zeker niet fraai.. doodzonde echt..

Aan de andere kant, als er tezijnertijd toch huizen komen, dan maakt t toch ook niet meer uit? Dan wordt er toch van alles heringericht denk ik?