Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:03

Popstra dat heet gewoon beleid. Het maakt niet uit wie in de regering de scepter zwaait, ze hebben een plan wat ze gaan doorvoeren. De boer blamen doen ze toch al jaren. En kijk eens hoe snel er bedrijven verdwijnen door vogelpest of varkenspest. Mond en klauwzeer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:20

Danique_G schreef:
elnienjo schreef:
De overbevolking is hier het probleem,niet de boeren.

Verklaar je nader? Als al die monden gevoed moesten worden had ik je wel begrepen maar 85% wordt naar het buitenland geëxporteerd

Van de export is ook nog een groot percentage doorvoer van geïmporteerde voedsel las ik eerder in dit topic. Bovendien moet boeren wel rendabel blijven dus ze moeten wel mede voor export produceren. Ook om prijzen in NL laag te kunnen houden. Je wil toch niet 30% van je inkomen kwijt zijn aan voedsel?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:38

https://www.nporadio1.nl/nieuws/wetensc ... oeren-echt

Citaat:
Om al het eten te verbouwen dat we per Nederlander consumeren, legt Muilwijk uit, is met ons huidige eetpatroon ongeveer 1800 vierkante meter per persoon nodig. En zoveel oppervlak hebben we in Nederland helemaal niet.

Kortom, in Nederland kunnen we niet eens produceren wat we zelf gebruiken; daarvoor is er simpelweg te weinig ruimte.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:44

Afbeelding

Deze kwam ik nog tegen, voor de mensen die nog twijfelen en denken dat dit gaat om onze "natuur" te redden of die denken dat het om een stikstofbeleid ( lees; hoax) gaat. Huizen dus, zover als het oog rijkt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:53

DuoPenotti schreef:
Maar dat kleine land heeft denk ik per m2 ook wel de grootse industrie met uitvoer.
Of gaan we ook zeggen andere bedrijven mogen alleen nog maar producten maken voor de Nederlandse markt.
Waarom is dat alleen een issue bij de boer?
De industrie is ook niet zuiver...dus dat kan de reden niet zijn.

Klopt. Ik denk dat werkgelegenheid daar meespeelt. Plus dat de uitstoot van industrie (qua stikstofoxiden) minder plaatselijk neerkomt dan de uitstoot van ammoniak. Die dus de directe omgeving aantast.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:53

Citaat:

Danique_G schreef:
[quote
Citaat:
="elnienjo"]
Asciugamano schreef:
Eh…
Bevolkingsdichtheid wel eens vergeleken?
En dan het percentage landbouwgebied en dus stikstofuitstoot?
Nogal logisch dat t hier een veel groter probleem is. ;)

De overbevolking is hier het probleem,niet de boeren.

Verklaar je nader? Als al die monden gevoed moesten worden had ik je wel begrepen maar 85% wordt naar het buitenland geëxporteerd[/quote]

De overbevolking moet ook ergens wonen, en wie bezit de meeste grond?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:01

ElCid schreef:
[ [url=m/ftPRL8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze kwam ik nog tegen, voor de mensen die nog twijfelen en denken dat dit gaat om onze "natuur" te redden of die denken dat het om een stikstofbeleid ( lees; hoax) gaat. Huizen dus, zover als het oog rijkt.

En zolang ze maar zeggen dat het voor het milieu is en later voor onze kinderen geloven veel mensen deze onzin, want de waarheid zou voor veel onrust zorgen en op deze manier duwen ze hun zin weer door en houden de bevolking weer voor de gek.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:09

DuoPenotti schreef:
ElCid schreef:
[ [url=m/ftPRL8.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zolang ze maar zeggen dat het voor het milieu is en later voor onze kinderen geloven veel mensen deze onzin, want de waarheid zou voor veel onrust zorgen en op deze manier duwen ze hun zin weer door en houden de bevolking weer voor de gek.

De regering houd ons al 2 jaar voor de gek. En niet alleen met de stikstof. Ook met Corona en de economie. Maar sommige zien dat nog steeds niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:11

De keuze is gemaakt om het huisvestingsprobleem op te lossen ten kosten van de agrarische sector.

Maar huisvesting is ook een groot probleem.

Dat is ook de verklaring van het verschil met de normen in het buitenland. De totale norm is waarschijnlijk hetzelfde maar de verdeling hoe ze het willen in zetten anders.
Misschien is de woningnood in Duitsland minder?.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:16

fransje23 schreef:
De keuze is gemaakt om het huisvestingsprobleem op te lossen ten kosten van de agrarische sector.

Dat is ook de verklaring van het verschil met de normen in het buitenland. De totale norm is waarschijnlijk hetzelfde maar de verdeling hoe ze het willen in zetten anders.

En waarom is huisvesting een probleem?
Omdat hier teveel vluchtelingen heen komen en ouderen te lang thuis wonen.
Vluchtelingen beperken en ouderen die naar een bejaardentehuis willen door laten stromen.
Maar dit stukje zorg is kapot bezuinigd

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:20

ruitje schreef:
https://www.nporadio1.nl/nieuws/wetensc ... oeren-echt

Citaat:
Om al het eten te verbouwen dat we per Nederlander consumeren, legt Muilwijk uit, is met ons huidige eetpatroon ongeveer 1800 vierkante meter per persoon nodig. En zoveel oppervlak hebben we in Nederland helemaal niet.

Kortom, in Nederland kunnen we niet eens produceren wat we zelf gebruiken; daarvoor is er simpelweg te weinig ruimte.

Daarom moeten we blijven produceren om ruilhandel te kunnen bedrijven met landen die tropisch fruit, cacao, koffie, avocado's etc produceren voor export.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:21

OleJon schreef:
fransje23 schreef:

En waarom is huisvesting een probleem?
Omdat hier teveel vluchtelingen heen komen en ouderen te lang thuis wonen.
Vluchtelingen beperken en ouderen die naar een bejaardentehuis willen door laten stromen.
Maar dit stukje zorg is kapot bezuinigd

Of omdat er heel veel mensen alleen wonen en er veel grote huizen worden gebouwd waar per vierkante meter weinig mensen wonen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:25

elnienjo schreef:
ruitje schreef:
https://www.nporad
Daarom moeten we blijven produceren om ruilhandel te kunnen bedrijven met landen die tropisch fruit, cacao, koffie, avocado's etc produceren voor export.

Dat is geen eerlijke ruil hoor.

De boer in dat land krijgt weinig geld. De in een westers land gevestigde Multinational veel geld..

Misschien moeten we ons afvragen of we überhaupt wel op grote schaal producten moeten consumeren die van ver weg hier komen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:30

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:

Dat is geen eerlijke ruil hoor.

De boer in dat land krijgt weinig geld. De in een westers land gevestigde Multinational veel geld..

Misschien moeten we ons afvragen of we überhaupt wel op grote schaal producten moeten consumeren die van ver weg hier komen.

Het gaat er om dat we het hier betaalbaar kunnen houden. We eten toch allemaal dagelijks onze citrusvruchten of bananen en velen drinken koffie.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:38

Of omdat er heel veel mensen alleen wonen en er veel grote huizen worden gebouwd waar per vierkante meter weinig mensen wonen?[/quote]

Ook, als er nu gebouwd word staat er een kast van een huis terwijl er ook een blok van 6 woningen had kunnen staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:40

OleJon schreef:
Ook, als er nu gebouwd word staat er een kast van een huis terwijl er ook een blok van 6 woningen had kunnen staan.

Maar die kast is lucratiever...
Gaat uiteindelijk om geld in de zak van de projectontwikkelaar..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:47

elnienjo schreef:
Het gaat er om dat we het hier betaalbaar kunnen houden. We eten toch allemaal dagelijks onze citrusvruchten of bananen en velen drinken koffie.

Vraag is of we dat niet wat moeten beperken.

Waarom niet meer eten wat het seizoen brengt en minder importeren vanuit de hele wereld.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:50

Hoewel ik helemaal voor een vrije keuze ben, ik hou zelf ook niet van gestuurd worden, wordt het misschien toch tijd om wat meer op vraag en aanbod te gaan sturen. We kunnen nu eenmaal niet allemaal altijd alles hebben. En ja, daar kan ik zelf ook nog wel wat andere keuzes in maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:16

fransje23 schreef:
OleJon schreef:

Maar die kast is lucratiever...
Gaat uiteindelijk om geld in de zak van de projectontwikkelaar..

Dit is inderdaad en groot probleem. Maar dat word niet door onze overheid aangepakt.

En ook de oudere die gewoon niet kleiner kunnen gaan wonen want dat is er niet.
Ik heb allemaal ooms en tantes van rond de 75 en die willen van hun huis af...maar er is niks kleiners, of zo gods gruwelijk duur dat het ook geen optie meer is.

Zo willen ook de starters nog wat kleins en betaalbaars om te beginnen, 2 grote groepen zijn dat.
En niets nada noppes word er daar voor gerealiseerd.
Alleen idd de dikke huizen op een hectare...daar zou landbouwgrond gewoon niet voor gebruikt mogen worden.

Dan is er flink bezuinigd op verzorgings en bejaardenhuizen.
Nu moeten de ouderen echt veel te lang (in hun vaak te grote) eigen huis blijven wonen.
Elke dag verzorging dat er met een auto heen rijd, lekker milieu vervuilend maar vooral ook tijdrovend. (hoe kom je toch aan personeelsgebrek als ze veel in de auto zitten ipv zorgen)
Met oudere die vaak al bang zijn zo te wonen.
Graag naar een gezellig bejaardenhuis willen waar mensen op ze letten, waar de zorg aanwezig is...
Nee ook daar word niets mee gedaan.

Maar boeren, ja dat is het enige wat ze kunnen verzinnen..... :n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:23

Ik ken veel bejaarden maar die willen echt niet in een bejaardenhuis.

Denk dat het idee van het vroegere begijnhof een beter alternatief is.
Een woning aangepast aan ouderen. Kleiner,gelijkvloers, geen drempels, ruime douche en wc, lift dichtbij voorzieningen en verder zoveel mogelijk zelfstandig.

De ironie is dat de protesten vaak op links gericht zijn maar dit is ook juist de hoek die dit soort dingen wel willen aanpakken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:26

Eens Fransje.Ik ken ook niemand die wil. Het idee van de vroegere hofjes, dus zelfstandig maar samen, zou mij persoonlijk wel aanspreken. Wordt hier en daar ook gerealiseerd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:27

Ik doe (oh nee deed) vrijwilligerswerk met bejaarden, maar die willen wel naar een bejaardenhuis.
Ik weet niet welk beeld jij er bij hebt, maar hier waren dat voor de bezuinigingen een soort van kleine 1 kamer appartementjes.
kleine keuken, huiskamer, slaapkamer, en inloopdouche.
En dat was zo zelfstandig als ze konden. Eten kon via centraal punt besteld worden, maar moest niet.
Medicijnen werden wel elke dag gecontroleerd of ze ook gepakt werden.
Er was een algemene noodknop/koord op diverse plaatsen in het appartement.
Maar het was toch echt een bejaardentehuis. Zo zat mijn oma ook.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:33

Een bejaardenhuis heeft zijn naam al niet mee, ik kan me voorstellen dat daar weinig animo voor is maar een woonvorm waarin je als oudere zelfstandig woont maar weet dat er een aantal voorzieningen zijn waarvan je indien nodig gebruik kunt maken (tegen meerkosten) en wetend dat er een beetje op je gelet wordt, voorziet volgens mij wel aan een behoefte. Het zou wel mooi zijn als die ruimte wat groter zou zijn dan een klein 1 kamer appartementje.

Veel ouderen met een (te) groot huis blijven daar maar wonen vanwege het gebrek aan een betaalbaar alternatief. Ze hebben vaak de hypotheek (grotendeels) afgelost dus wonen goedkoop, terwijl ze voor een huurwoning zo 1000 Euro meer per maand moeten betalen. Dat kan natuurlijk van de overwaarde van het verkochte huis, maar 't is wel zonde van het geld.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:51

De woningnood is zgn. in Duitsland net zo erg als in Nederland. Dat is natuurlijk geheel toevallig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:54

DuoPenotti schreef:
Ik doe (oh nee deed) vrijwilligerswerk met bejaarden, maar die willen wel naar een bejaardenhuis.
Ik weet niet welk beeld jij er bij hebt, maar hier waren dat voor de bezuinigingen een soort van kleine 1 kamer appartementjes.
kleine keuken, huiskamer, slaapkamer, en inloopdouche.
En dat was zo zelfstandig als ze konden. Eten kon via centraal punt besteld worden, maar moest niet.
Medicijnen werden wel elke dag gecontroleerd of ze ook gepakt werden.
Er was een algemene noodknop/koord op diverse plaatsen in het appartement.
Maar het was toch echt een bejaardentehuis. Zo zat mijn oma ook.

Dat is precies het beeld wat ik er van heb. Mijn oma zat overigens ook zo. :j

Mijn ouders, beiden 85+,gruwen daar van net als hun vrienden en buren.
Zolang je vitaal genoeg bent is het niet aantrekkelijk. Deze mensen zijn nog volop actief en staan in de maatschappij.
Overigens wonen mijn ouders in een zeer geschikt appartementencomplex omdat mijn moeder een vooruitziende blik had.