KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Re: KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:45

De hamvraag is of de eisen van de paardensport wel passen bij het paardvriendelijk en eerlijk houden en rijden van paarden. Hoe het plaatje er uit hoort te zien in de ring is vanuit menselijk oogpunt bepaald en niet vanuit de welzijnsgrenzen van het paard. Daar gaat het mis….
De mens wil steeds mooier, sneller, beter en daar moet het paard in mee, desnoods met harde hand. Maar het is geen Formule 1 waar je met aanpassingen aan de auto steeds geavanceerder kunt rijden…het zijn dieren. Het paardenwelzijn bepaalt de grenzen van de mens….niet andersom.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:49

Maar dat klopt niet.
Het plaatje hoe dressuur er uit hoort te zien past wel bij het lichaam van een paard en hoe hij gezond een ruiter kan dragen.

Maar op de een of andere rare manier word tegenwoordig die beschrijving niet meer aangehouden.
Als diverse ruiters in Nederland beoordeeld zouden worden volgens de beschreven theorie komen ze niet aan een voldoende. Laat staan scores rond de 80 %. Dat is het onbegrijpelijke.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:55

pol013 schreef:
En dan zeggen mensen: maar er zijn zoveel foute foto's te vinden. Er moet wel iets aan de hand zijn.
Dit is 4 seconden. Hier kun je een reeks afschuwelijke foto's uitvissen. Het is gewoon een goudmijn als je kwaad zou willen.

En er is helemaal NIETS aan de hand in deze video. Wat hooguit aan de hand is, dat hij genoegd ruimte heeft in onze samenwerking dat hij nog een duidelijke mening heeft. De stumper.

Precies dit. Zo makkelijk is het gewoon. Ik ben een fotograaf van niets :') sorry, dat is echt zo. En soms heb ik echt heel rare momenten op een foto staan. Van een paard dat even zelf de borst krabde, er zat daar namelijk een vlieg.

Dat is geen handige foto om online te zetten, en omdat ik de context van de foto ken, weet ik dat daar een vlieg zat en er niets aan de hand was. maar iemand die dat niet weet denkt andere dingen.

WHorse schreef:
De hamvraag is of de eisen van de paardensport wel passen bij het paardvriendelijk en eerlijk houden en rijden van paarden. Hoe het plaatje er uit hoort te zien in de ring is vanuit menselijk oogpunt bepaald en niet vanuit de welzijnsgrenzen van het paard. Daar gaat het mis….
De mens wil steeds mooier, sneller, beter en daar moet het paard in mee, desnoods met harde hand. Maar het is geen Formule 1 waar je met aanpassingen aan de auto steeds geavanceerder kunt rijden…het zijn dieren. Het paardenwelzijn bepaalt de grenzen van de mens….niet andersom.

Jawel hoor, hoe het plaatje in de ring eruit moet zien hoort bij het lichaam van een paard :j

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:56

DuoPenotti schreef:
Maar dat klopt niet.
Het plaatje hoe dressuur er uit hoort te zien past wel bij het lichaam van een paard en hoe hij gezond een ruiter kan dragen.

Maar op de een of andere rare manier word tegenwoordig die beschrijving niet meer aangehouden.
Als diverse ruiters in Nederland beoordeeld zouden worden volgens de beschreven theorie komen ze niet aan een voldoende. Laat staan scores rond de 80 %. Dat is het onbegrijpelijke.

Tuurlijk past dressuur bij het paard en is het van belang dat het paard goed gegymnasticeerd wordt. Maar moet dat zo extreem? In de ring zie ik vaak dingen die er niet fijn uit zien.
Dus het plaatje wat er nu in de ring gewenst is, is niet altijd ok. Dat is mijn punt.
Ook in andere disciplines zie ik steeds meer verharding (en financieel belang), niet alleen in dressuur. Ook in western gaat het niet altijd netjes (harde hand in de reining, erg jong inrijden etc.)

Dus helemaal eens: dressuur zoals het bedoeld is, is helemaal ok. Topsport zoals je nu ziet, daar zet ik regelmatig mijn vraagtekens bij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:59

Ja dat zeg ik toch ook? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:02

Dit is hoe mijn paard beweegt. Extreem? Misschien.

Maar dit paard kan ook extreem flexen, en dat kan ze moeiteloos, zonder een centje pijn. Dit paard is uiteraard op beweging gefokt. Maar zolang een paard in balans gebouwd is, is al die losheid alleen maar heel fijn voor ze.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:02

DuoPenotti schreef:
Ja dat zeg ik toch ook? :)

Dan zijn we het eens :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:35

pol013 schreef:
Zo makkelijk is het.
Hang mij maar aan de galg:

[ [url=m/GnPkbK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verzet, Oren naar achter: Eventing is dierenmishandeling

[ [url=m/LkOZra.jpg]Afbeelding[/url] ]
Aan zijn bek trekken. Rolkur. Amazone is zo hardhandig dat het paard zijn mond openspert.

Het complete verhaal:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0784236624
Hij liep een heerlijk training die dag maar heeft een hekel aan water onder zijn buik/een natte staart en is een beetje een Prinsje op de erwt.
Ik kom er niet eens aan....
Context is alles......

Heerlijk nuchter omschreven en precies zoals het is! Context is alles.

Kun je hem ook wel niet meer starten omdat hij een hekel heeft aan een natte staart..of hij leert er aan te wennen.

Dressuur hoort er voor het paard te zijn en niet andersom, en daar gaat idd nog wel wat mis bij sommigen.

Ook de fokkers kunnen er wat van hoor, op menig hengstenshow wordt spektakel beloond en iedereen rent achter die ene spectaculaire hengst aan. Waardoor er teveel druk komt op de jonge hengsten en ze ook veel te snel op een niveau lopen die niet bij ze past en die ook niet iedere hengst aan kan. Ook al zijn ze mega talentvol, menig hengst is er op zo'n manier door de achterdeur uit gegaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:46

Ik fok niet, maar als dat wel zou zijn, is zo'n knetter uit zijn plaat gaande hengst nu echt niet waar ik een nakomeling van zou willen hebben. Bij goed in elkaar zitten is fijn bijpassend karakter nog steeds essentieel om er iets mee te kunnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:47

Om een statement te maken is nuancering gewoon niet handig.

Topsport met dieren is gewoon erg discutabel.
Mensen moeten er al veel voor opofferen en dan is het, vaak, een eigen keuze. Een paard heeft die keuze niet!

Het is niet alleen de training die het welzijn kan schaden maar ook het management en het vele reizen.

Nog los van het feit wat het gesleep en verzamelen van de paarden voor invloed heeft op de verspreiding van dierziekten. Denk aan de rhino die ook dit seizoen weer de kop op steekt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:02

fransje23 schreef:
Om een statement te maken is nuancering gewoon niet handig.

Maar zulke statements jagen mensen tegen ze in het harnas. En dat is helemaal niet handig, want dan bereik je niks.
Imo is nuance alles, en mensen voelen zich veel meer gehoord en willen imo ook meer luisteren als je nuanceert :)

En vooral foto's die volledig uit context zijn gerukt, wat imo gewoon zwartmakerij is. Als ik degene zou zijn op de foto's zou ik alle nummers en emailadressen die met hun te maken hebben blokkeren. Zeker als je iets super netjes oplost maar toch beschuldigd wordt van dierenmishandeling, doet dat gewoon pijn, en het is heel heel onrechtvaardig.

En ik kan dat ook niet goedpraten.

Valt er wat te verbeteren? Ja, en zeker op het gebied van trainen. Maar ik heb een andere strategie: ik maak geen statements, ik probeer mensen niet zwart te maken, ik laat zien hoe ik het doe en hopelijk heb ik een idee hoe het wel moet. En daar rolt dan vanzelf een discussie uit, maar dan niet met heel boze mensen :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:58

Dan ga je er dus keihard met gestrekt been in om een statement te maken.
En predik je dat je bent vóór zacht en lief.

Kán.
Niet mijn stijl....
Wordt ik heel opstandig van.

Is wel de essentie van veel 'van dat soort clubs'. Dat zal ik wel niet veranderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:14

Je bereikt ermee dat er over gepraat en gediscussieerd wordt. Dat werkt, kijk naar dit topic :j

Als iets wil veranderen moet je beginnen met je ideaal. Dan kun je eventueel nog water bij de wijn doen om toch tot iets te komen waar je mee kunt leven. Als je begint met minder lever je altijd meer in.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:17

maar niet als je het zo doet, dat strijk mensen tegen de haren in die er anders nog voor open zouden staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:20

DuoPenotti schreef:
maar niet als je het zo doet, dat strijk mensen tegen de haren in die er anders nog voor open zouden staan.

En andere mensen zijn het er juist volledig mee eens.
Maar je hebt hoe dan ook de discussie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:42

Ik denk dat je op deze manier de "echte" paardenmensen die volledig in het wereldje zit niet bereikt. En ik snap dat, want het is totaal niet geloofwaardig meer. Volgens mij wordt er ook over gepraat als er genuanceerd wordt. Want je kan ook gewoon vragen stellen bij wat er gebeurd zonder verwijten, zonder zwartmakerij en zonder leugens.

Mensen moeten zelf gaan willen nadenken, op alle andere manieren zetten ze alleen maar de hakken in het zand. Er moet een motivatie zijn om zelf te willen gaan nadenken en kritisch te kijken/ veranderen. Die is er op deze manier niet want al doe je alles goed, een foto op een verkeerd moment en je bent een dierenbeul en wordt totaal afgefikt.

Voorbeeld: Ik werkte op een stal waar de paarden gelukkig wel in de wei stonden (een paar uur), maar als ze gingen rennen moesten ze naar binnen gehaald worden. Dus ik zei doodleuk een keer "waarom zou je ze naar binnen halen? op deze manier kunnen ze hun energie kwijt en je hoeft ze ook niet perse te longeren of rijden op die dag"
Nou haha, daar was gewoon nog nooit over nagedacht..ik zei het quasi grappig dus ze moesten er om lachen maar daarna mochten ze wel gewoon in de wei blijven staan als ze gingen rennen.
Ik weet zeker dat als ik ze als dierenbeul afgeschilderd had dat ik niet hetzelfde bereikt zou hebben. Nu was ik niet bezig met doelbewust iets bereiken maar ik was gewoon anders opgevoed in het paarden houden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:50

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je op deze manier de "echte" paardenmensen die volledig in het wereldje zit niet bereikt. En ik snap dat, want het is totaal niet geloofwaardig meer. Volgens mij wordt er ook over gepraat als er genuanceerd wordt. Want je kan ook gewoon vragen stellen bij wat er gebeurd zonder verwijten, zonder zwartmakerij en zonder leugens.

Mensen moeten zelf gaan willen nadenken, op alle andere manieren zetten ze alleen maar de hakken in het zand. Er moet een motivatie zijn om zelf te willen gaan nadenken en kritisch te kijken/ veranderen. Die is er op deze manier niet want al doe je alles goed, een foto op een verkeerd moment en je bent een dierenbeul en wordt totaal afgefikt.

Misschien willen ze de sporters ook niet perse bereiken hé.
Maar wel de publieke opinie beïnvloeden.
Daardoor kun je uiteindelijk ook de sponsoring beïnvloeden en uiteindelijk de sector zelf.

De ervaring leert dat veranderingen vanuit de sector zelf moeizaam en traag gaan. Er zijn teveel, financiële, belangen. Er moet altijd druk achter door regelgeving en verboden en dan nog..
De rashondenfokkerij is daar een "mooi" voorbeeld van.

Binnen de paardensport zie je ook dat de verandering vanuit de recreatie omhoog gaan ipv andersom.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:56

Binnen de rashondenfokkerij slaan ze de plank ook gruwelijk mis heb ik begrepen van iemand die zich daar mee bezig houdt.

Ik kan toch echt niet achter hun manier staan, wat ze ook willen bereiken. Door hun denken leken dat iedereen die met een paard bezig is een paardenmishandelaar is. Door hun beeldvorming, daar kan ik echt niet achter staan.

Dat de paardensector conservatief is daar ben ik het mee eens, maar ik geloof meer in goede voorbeelden geven. Zoals bijv. een Jessica die super rijdt, en zoals nu internationaal al gebeurd in de dressuur de "goede" dressuur belonen. En ja, van mij mag er ook echt een twee punten aftrek bij ieder onderdeel bij een strakke stangteugel. Dan is dat ook snel klaar..maar ik geloof niet dat Dier en Recht zoiets kan bereiken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:00

fransje23 schreef:
Binnen de paardensport zie je ook dat de verandering vanuit de recreatie omhoog gaan ipv andersom.

Nee joh. Echt niet alleen vanuit recreatie. Van van topsport de andere kant op. Vanuit het midden, Vanaf de zijlijn.
gewoon vanuit alle kanten, alle kanten op.

Mag altijd meer. Maar is echt geen eenrichting verkeer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:58

pol013 schreef:
fransje23 schreef:

Nee joh. Echt niet alleen vanuit recreatie. Van van topsport de andere kant op. Vanuit het midden, Vanaf de zijlijn.
gewoon vanuit alle kanten, alle kanten op.

Mag altijd meer. Maar is echt geen eenrichting verkeer.

Het is natuurlijk niet zo statisch maar als het ergens conservatief is dan is het in de topsport.
Naar mijn idee komt weinig verandering naar beneden toe. Maar misschien heb jij een concreet voorbeeld :)

Ik heb ook meer en meer het idee dat een grote groep zich zelfs distantieert van de sport.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:08

Elisa2 schreef:
Verfijning lijkt me prettiger voor een paard dan een beginner die op de rug bonkt en aan de teugels trekt...(ookal is dat bitloos) dus wat zou daar mis mee zijn?

Waarom mogen ze niet met vriendjes in de wei ravotten vind ik een terechte vraag, want dat hoort imo bij een paardwaardig leven en ik vind dat een paardwaardig leven voor de sport moet gaan. Sport mag erbij maar niet in plaats van..

De stressvolle situaties vallen volgens mij wel mee als een paard daar ook gewoon voor getraind wordt en leert met de stress om te gaan. In het wild hebben ze ook stress als ze achterna gezeten worden om opgegeten te worden. Het is ook niet zo alsof wij mensen nooit in stressvolle situaties komen, bepaalde stress hoort bij het leven helaas.

Voor de rest blaten ze zoveel onzin dat dat voor mij hun geloofwaardigheid finaal aantast. Als ze de paar valide punten die ze hebben gewoon op een goed onderbouwde manier zouden brengen. Zonder leugens, laster en echt gewoon zinnen waaruit 0,0 kennis blijkt dan zouden ze volgens mij pas echt de mensen bereiken waar het om gaat. Want er is niets mis met kritisch zijn en mensen laten nadenken over wat ze doen maar dat bereiken ze niet op zo'n manier helaas.

Dat is precies wat ik bedoel met een verschil in filosofie. Want al deze dingen zijn voor het paard natuurlijk niet nodig. Het is puur voor ons eigen plezier. En daar kan je op tegen zijn, het zo gebruiken van dieren, zonder dom te zijn. Maar dat is wel een verschil in filosofie, die het lastig maakt constructief een discussie aan te gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:25

fransje23 schreef:
Het is natuurlijk niet zo statisch maar als het ergens conservatief is dan is het in de topsport.
Naar mijn idee komt weinig verandering naar beneden toe. Maar misschien heb jij een concreet voorbeeld :)

Ik heb ook meer en meer het idee dat een grote groep zich zelfs distantieert van de sport.

Heel veel engelse ruiters die hun paarden heel veel of zelfs 24/7 op de wei hebben. Die hadden dat al uitgevonden toen dat hier nog niet hip was.
Utah Graf: loopstallen en weidegang ook voor haar GP hengst. Al heul lang.
Ingrid Klimke, Charlotte: hun hele rijderij
Hoe train je een paard(sportfysiologie)/hittemanagement is kennis uit de topsport waar ieder paard wel bij vaart
etc etc

Daarom vind ik dat distantiëren juist zo jammer. Als je je er niet helemaal tegen afzet kom je er achter dat er overal iets te leren valt. Je hoeft het niet hetzelfde te doen. Of het zelfde ta ambiëren maar kunt er wel evengoed wat van opsteken.

Baileymix: Dat is dat denken in óf óf dus. Er is maar 1 taart te verdelen.... Dus als wij een deel van de taart nemen (rijden) gaat dat ten koste van de taart die het paard nog kan eten.
Ik zie echt niet waarom er niet gewoon genoeg taart kan zijn voor ons allebei.
Wij plezier in rijden (sport). Zij een goed leven.

Maar goed, ik ben er ook heilig van overtuigd dat gelukkig zijn/ een goed leven hebben niet gelijk staat aan de volledige afwezigheid van stress en pijn. Het gaat er om om zaken in balans te houden.
Voorbeeld: een tijdelijke stressvolle periode in mijn leven laat mij weer extra blij zijn met rust en vrije tijd. Als ik alleen maar rust en vrije tijd heb wordt ik daar beduidend minder blij van. Het gaat in mijn leven niet om het vermijden van stress en pijn. Het gaat om het in balans houden van. En dat is per persoon wat verschillend.
Voorbeeld bij de paarden: in de paddock staan is saaaaaai, tenzij ze er ook genoeg uit komen en andere dingen meemaken. Dan is in de paddock staan lekker relaxed en zorgeloos.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-03-22 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:27

Ja maar Nederlandse topsport paarden komen de meesten, zeker de hengsten, echt niet verder dan een uurtje paddock.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:35

Spenk schreef:
Ja maar Nederlandse topsport paarden komen de meesten, zeker de hengsten, echt niet verder dan een uurtje paddock.

Dus? Dan is er bij de hele topsport niks te leren?
En moeten we die hele groep in de hoek zetten en verketteren?

Dan kan ik ook zeggen: er zijn veel recreanten die slecht rijden en zitten te bonken. Alle recreanten zijn dierenmishandlaars.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:54

Precies Pol, de nuancering ontbreekt weer volledig...het is niet EN/ EN of OF/OF, het leven is niet zo zwart wit.

Voor een paard is een veilige omgeving en altijd voldoende te eten zeker wel nodig voor hun overleving. Dit krijgen ze in gevangenschap en niet in het wild, ik blijf er bij dat als ik denk dat paarden mogen kiezen dat ze liever een uurtje werken per dag (mits respectvol) en daarnaast lekker met vriendjes in de wei staan met voldoende voeding. Dan de stress die ze krijgen als ze in het wild moeten overleven.

Hier tussen in zijn natuurlijk nog een heleboel nuances en verbeterpunten te vinden, bij dat uurtje paddock alleen bijv. En gebrek aan sociaal contact/ paardwaardig leven bij veel sportpaarden die toch merendeel op stal staan.