Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 03:21

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:35

Dat kreupel weet ik niet hoor of dat zo is. Wel stelde ik een paar pagina's terug dat het natuurlijk heel goed kan zijn dat dat paard (soms) weigert omdat het beestje gewoon iets mankeert en zo'n afsprong dan pijn kan veroorzaken, maar zo kreupel zie je hem toch niet lopen?

Ik zie een struikeltje in het water, dat kan net zo goed een oneffenheid in de bodem zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:51

En laat het paard wel daadwerkelijk kreupel zijn. Wat voor trainer ben je dan, een kreupel paard met een tak de waterbak in meppen.

Nee, dan sta je er goed op.

Wel of niet kreupel, een paard zo slaan is dierenmishandeling en in de context van dit filmpje helemaal nergens voor nodig. Echt buitensporig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:24

pmarena schreef:
Dat kreupel weet ik niet hoor of dat zo is. Wel stelde ik een paar pagina's terug dat het natuurlijk heel goed kan zijn dat dat paard (soms) weigert omdat het beestje gewoon iets mankeert en zo'n afsprong dan pijn kan veroorzaken, maar zo kreupel zie je hem toch niet lopen?

Ik zie een struikeltje in het water, dat kan net zo goed een oneffenheid in de bodem zijn.

I rest my case.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:33

Ja, want het feit dat het dier kreupel loopt en dat dit niet gezien werd/wordt, maakt het afronselen met een tak natuurlijk van ondergeschikt belang. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:21

Ik zie hem in het water ook een paar passen onregelmatig lopen, als hij er uit komt is het weer moeilijker vast te stellen. Maar eigenlijk maakt dit het in mijn ogen alleen maar nog erger...welzijn lijkt duidelijk ondergeschikt te zijn aan de wens van de mens en dat is niet alleen de schuld van Mark Todd.

Ik vind het niet raar dat op zo'n manier de sport onder vuur komt te liggen, wat wel weer vervelend is voor degene die wel goed met hun paarden omgaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:13

janderegelaa schreef:
pmarena schreef:

I rest my case.

Ja, want dat maakt de rest van de argumenten natuurlijk compleet ongeldig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:57

Hoe kan dit goedgepraat worden?

"Ja, maar hij deed het eerst altijd wel". Dat is exact de beste reden om te kijken waarom hij het nu niet meer doet. Vaak pijn als ze zo iets specifieks weigeren (paard loopt nog onregelmatig ook), maar ook gewoon een verkeerde landing en daardoor even het vertrouwen kwijt zijn. Als je niet snapt dat training continu met ups en downs gaat, waarbij je heel vaak! een stap(je) terug moet doen om te consolideren en vertrouwen terug te krijgen, dan snap ik werkelijk waar niet hoe je jezelf trainer kan noemen.

janderegelaa schreef:
Nee, het is de “foei mentaliteit” van nu die het einde betekent. Die sportpaarden krijgen een fantastische verzorging, vaak vele malen beter dan bij een willekeurige amateur.

Ik heb meer medelijden met de paarden van amateurs die “vandaag een schep minder eten krijgen want hij heeft niet gewerkt”. En dat gebeurt! Heel erg vaak! Maar ondertussen hebben ze wel honger.

En zo zijn er echt nog legio voorbeelden waar het mis gaat in de paardenhouderij.

Nou inderdaad, alleen dit is er niet één van :+

Een paard die genoeg ruwvoer krijgt, heeft sowieso geen honger. Aangeraden wordt om krachtvoer op rustdagen te halveren of zelfs een kwart te geven om spierbevangenheid te voorkomen. Als je paard honger heeft doordat het een schep krachtvoer mist, dan krijgt hij echt veel te weinig ruwvoer. Dus die amateurs hebben een goed voerbeleid een stuk beter door dan jij. Sowieso een groot probleem in de professionele paardenhouderij: veel te weinig ruwvoer, veel te veel krachtvoer.

Wat is toch precies die fantastische verzorging in de professionele sportpaarden houderij? Het gebrek aan sociaal contact, gebrek aan ruwvoer, gebrek aan gewoon paard kunnen zijn in de wei? En dan ook nog dit soort trainingsmethodes erbij? Ik zie echt weinig voordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:58

janderegelaa schreef:
pmarena schreef:

I rest my case.

Heb je één bokker gevonden die het niet zag? Ik moet je nageven dat je snel tevreden bent. Dat wel. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:28

Een bokker die ziet dat paard in het water wat hobbelig loopt maarja, dat is water met grote kans op onregelmatige bodem.... op het land zie ik geen kreupelend paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:32

sanne83 schreef:
"Ja, maar hij deed het eerst altijd wel". Dat is exact de beste reden om te kijken waarom hij het nu niet meer doet. Vaak pijn als ze zo iets specifieks weigeren (paard loopt nog onregelmatig ook), maar ook gewoon een verkeerde landing en daardoor even het vertrouwen kwijt zijn. Als je niet snapt dat training continu met ups en downs gaat, waarbij je heel vaak! een stap(je) terug moet doen om te consolideren en vertrouwen terug te krijgen, dan snap ik werkelijk waar niet hoe je jezelf trainer kan noemen.

Volkomen mee eens :)
sanne83 schreef:
Een paard die genoeg ruwvoer krijgt, heeft sowieso geen honger. Aangeraden wordt om krachtvoer op rustdagen te halveren of zelfs een kwart te geven om spierbevangenheid te voorkomen.

Ligt er wel een beetje aan wat je geeft. De meeste amateurs geven sowieso te weinig krachtvoer, tenzij je iets van een balancer bijvoert, heb je sowieso een kilo brok per dag nodig, om reden van voldoende vitaminen. Wil je geen kilo brok gaan voeren, dan moet je ergens een balancer bijvoeren of op een andere manier de vitaminen en mineralen balanceren. Een kwartje brok redt je paard het gewoon niet op, dan krijg je tekorten.

sanne83 schreef:
Als je paard honger heeft doordat het een schep krachtvoer mist, dan krijgt hij echt veel te weinig ruwvoer.

Eens, krachtvoer geef je niet voor de honger, dat geef je om tekorten uit het ruwvoer aan te vullen.

sanne83 schreef:
Dus die amateurs hebben een goed voerbeleid een stuk beter door dan jij. Sowieso een groot probleem in de professionele paardenhouderij: veel te weinig ruwvoer, veel te veel krachtvoer.

Dat klopt niet echt, juist de professionele paardenhouders kennen het belang van voldoende ruwvoer heel goed. Het zijn meer de amateurs van de oude stempel die denken dat je met krachtvoer alles oplost. Ik ken werkelijk geen professionele sporter waar de paarden onvoldoende ruwvoer krijgen. Die zitten namelijk ook niet te wachten op paarden met koliek.
sanne83 schreef:
Wat is toch precies die fantastische verzorging in de professionele sportpaarden houderij? Het gebrek aan sociaal contact, gebrek aan ruwvoer, gebrek aan gewoon paard kunnen zijn in de wei?

Is een beetje een stereotype hoor. Dit beeld zie je wel, maar met name bij de Anky-wannabees, de mensen met ambitie die het allemaal net niet zijn, waar de paarden heel weinig buiten komen, of alleen en dan volledig in de bescherming.
In de topsport en bij de professionals komen de paarden echt wel buiten, en is de laatste tientallen jaren heel veel bewustzijn daarvoor gekomen. De "happy athlete" was een project van Anky en Sjef met de KNHS en heeft voor enorm veel verbeteringen gezorgd.

Dat gezegd hebbende, maakt dat dit soort acties niet goed. Het is nog steeds vreselijk fout en onethisch, en ik vind dat juist als sport we deze zaken moeten aanpakken.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:38

janderegelaa schreef:
RBR schreef:
Een whataboutisme, een gevolgtrekking gebaseerd op een summiere waarneming en een ad hominem. Vind je nou zelf dat dit een eerlijke manier van discussiëren is?

https://www.schrijfvis.nl/waarom-je-jui ... e-woorden/
Pfoe, als dit al moeilijke woorden zijn, is het wel heel slecht gesteld met het onderwijs in Nederland. :')[/quote]

Ik ga mij verder helemaal niet mengen in de discussie, echter wel met Janderegelaa(r) eens...

Ad homimem, whataboutisme...

Ik heb er ook 1.. Holy Guacamole!

Ik ben niet dom, verre van, maar dat zijn geen woorden die de gemiddelde Nederlander dagelijks (wekelijks?) in de mond neemt.

Ik geef heel eerlijk toe, ik heb ze opgezocht. Vind jij nu dat er iets niet deugt aan mijn opleidingsniveau?

Wel de quote verqluote :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:46

En, wat is je punt?

Ik vind dit van dat gezever in de ruimte met geen enkel ander doel dan afleiden van het centrale punt. En dat is dat al die dingen simpelweg niet ter zake doen.

Het punt is dat Mark Todd, die overigens zijn sporen verdiend heeft, en terecht, zijn geduld verloren is, gefrustreerd raakt en op een paard begint te meppen, zonder zich af te vragen waarom dat paard niet doet wat mensen willen dat hij doet.

Of mensen wel of niet kunnen zien of hij kreupel is, staat volkomen los van het vermogen om te kunnen beoordelen of de behandeling wel of niet rechtvaardig is.
Dat het paard verder prima verzorgd wordt, staat er ook los van.
Of amateurs hun paarden wel of niet beter verzorgen staat er ook los van, en al die zaken zijn idd whataboutisms, en een ad hominem is een persoonlijke aanval.

Mij werd vroeger geleerd, dat als ik een woord niet kende, ik dat moest gaan opzoeken in een woordenboek, en niet gaan zeuren over dat iemand een woord gebruikt wat je niet kent, want ook dát is allemaal volkomen irrelevant.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:53

Avalanche schreef:
sanne83 schreef:

Volkomen mee eens :)
sanne83 schreef:
Een paard die genoeg ruwvoer krijgt, heeft sowieso geen honger. Aangeraden wordt om krachtvoer op rustdagen te halveren of zelfs een kwart te geven om spierbevangenheid te voorkomen.

Ligt er wel een beetje aan wat je geeft. De meeste amateurs geven sowieso te weinig krachtvoer, tenzij je iets van een balancer bijvoert, heb je sowieso een kilo brok per dag nodig, om reden van voldoende vitaminen. Wil je geen kilo brok gaan voeren, dan moet je ergens een balancer bijvoeren of op een andere manier de vitaminen en mineralen balanceren. Een kwartje brok redt je paard het gewoon niet op, dan krijg je tekorten.

sanne83 schreef:
Als je paard honger heeft doordat het een schep krachtvoer mist, dan krijgt hij echt veel te weinig ruwvoer.

Eens, krachtvoer geef je niet voor de honger, dat geef je om tekorten uit het ruwvoer aan te vullen.

sanne83 schreef:
Dus die amateurs hebben een goed voerbeleid een stuk beter door dan jij. Sowieso een groot probleem in de professionele paardenhouderij: veel te weinig ruwvoer, veel te veel krachtvoer.

Dat klopt niet echt, juist de professionele paardenhouders kennen het belang van voldoende ruwvoer heel goed. Het zijn meer de amateurs van de oude stempel die denken dat je met krachtvoer alles oplost. Ik ken werkelijk geen professionele sporter waar de paarden onvoldoende ruwvoer krijgen. Die zitten namelijk ook niet te wachten op paarden met koliek.
sanne83 schreef:
Wat is toch precies die fantastische verzorging in de professionele sportpaarden houderij? Het gebrek aan sociaal contact, gebrek aan ruwvoer, gebrek aan gewoon paard kunnen zijn in de wei?

Is een beetje een stereotype hoor. Dit beeld zie je wel, maar met name bij de Anky-wannabees, de mensen met ambitie die het allemaal net niet zijn, waar de paarden heel weinig buiten komen, of alleen en dan volledig in de bescherming.
In de topsport en bij de professionals komen de paarden echt wel buiten, en is de laatste tientallen jaren heel veel bewustzijn daarvoor gekomen. De "happy athlete" was een project van Anky en Sjef met de KNHS en heeft voor enorm veel verbeteringen gezorgd.

Dat gezegd hebbende, maakt dat dit soort acties niet goed. Het is nog steeds vreselijk fout en onethisch, en ik vind dat juist als sport we deze zaken moeten aanpakken.

Door de bewoording ging ik er vanuit dat het ging om een paard wat meerdere scheppen krachtvoer krijgt voor energie in het werk en dan een schep minder krijgt omdat hij een rustdag heeft. Ik ging niet uit van een balancer. Sowieso zullen de meeste amateur paarden genoeg hebben aan ruwvoer en een balancer, maar dat is weer een hele andere discussie :D Van de meeste soorten krachtvoer moet je zelfs 2-3 kilo voeren, wil je genoeg aangevuld hebben qua vit&mineralen.

Ik zie nog steeds vrij weinig verandering qua paardwelzijn. Er zijn zeker wel stallen met verbetering, maar het is nog echt weinig. Ik zie grote vooruitgang in, zeg maar, de ingelezen en geïnteresseerde amateur, maar niet perse op de professionele stallen. Daar zie ik nog steeds paarden alleen in postzegelweitjes, zonder andere paarden en met bakken krachtvoer en weinig ruwvoer. Uiteraard zitten er grote verschillen in per stalling. Ik vind het super fijn dat jij wel veel stallen kent waar de laatste tien jaar veel veranderd is.

Maar inderdaad, dit is allemaal helemaal niet relevant. Ik vind het ook totaal niet relevant of officiele instanties oordelen of dit wel of niet kan, of het takje wel of niet te hard was of weet ik veel wat voor andere onzinnige goedpraterij. Ik vind dit gewoon absoluut niet kunnen en als mensen in de sport dit een normale manier van omgang of correctie vinden, dan is er iets mis met de sport naar mijn idee. Dan hoeft niemand zich meer af te vragen waarom de sport uiteindelijk verdwijnt. ik hoop dat steeds minder mensen dit acceptabel zullen vinden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:05

Ik snap je hoor :j

Ja, die haarkloverij, verschrikkelijk. Aan het eind van de dag gaat het toch om een kerel, die beter weet en toch zijn geduld verliest en op een paard gaat staan meppen? De rest doet simpelweg niet ter zake.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:35

Maar dat een paard weigert een waterbak in te springen is toch volkomen logisch!? Beesten zien geen diepte. Beschermen zowel zichzelf als de ruiter op zn rug. En dan krijgt hij nog op zn klote ook!
Ik vind het een lastig iets om over te oordelen verder. Ik zit niet in die discipline. Heb ook geen idee hoe men dit normaal op lost als een paard dit weigert om te doen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:36

Avalanche schreef:

Ja, die haarkloverij, verschrikkelijk. Aan het eind van de dag gaat het toch om een kerel, die beter weet en toch zijn geduld verliest en op een paard gaat staan meppen? De rest doet simpelweg niet ter zake.

Eens. Ik vraag me wel af, weet hij beter? Dit is niet achter gesloten deuren, maar gewoon bij een clinic -O-

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:37

Avalanche schreef:
En, wat is je punt?

Ik vind dit van dat gezever in de ruimte met geen enkel ander doel dan afleiden van het centrale punt. En dat is dat al die dingen simpelweg niet ter zake doen.

Het punt is dat Mark Todd, die overigens zijn sporen verdiend heeft, en terecht, zijn geduld verloren is, gefrustreerd raakt en op een paard begint te meppen, zonder zich af te vragen waarom dat paard niet doet wat mensen willen dat hij doet.

Of mensen wel of niet kunnen zien of hij kreupel is, staat volkomen los van het vermogen om te kunnen beoordelen of de behandeling wel of niet rechtvaardig is.
Dat het paard verder prima verzorgd wordt, staat er ook los van.
Of amateurs hun paarden wel of niet beter verzorgen staat er ook los van, en al die zaken zijn idd whataboutisms, en een ad hominem is een persoonlijke aanval.

Mij werd vroeger geleerd, dat als ik een woord niet kende, ik dat moest gaan opzoeken in een woordenboek, en niet gaan zeuren over dat iemand een woord gebruikt wat je niet kent, want ook dát is allemaal volkomen irrelevant.

Wauw. Bedankt, je hebt me ff goed recht gezet. Jouw punt naar mij is me meer dan duidelijk, ook als je het iets minder met een sneer had gedaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:44

sanne83 schreef:
Avalanche schreef:

Eens. Ik vraag me wel af, weet hij beter? Dit is niet achter gesloten deuren, maar gewoon bij een clinic -O-

Ja, echt bizar....... ik weet niet of hij beter weet, maar hij kán beter weten, en ik vind dat kwalijker dan een leek die misschien echt niet beter weet. Die leek snapt ook dat je niet zo moet gaan meppen, maar je mag van meneer Mark Todd toch wel verwachten dat hij meer kan bedenken.
Sannum schreef:
Wauw. Bedankt, je hebt me ff goed recht gezet.

Top :D Blij dat je het zo goed en sportief oppakt :)

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:45

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:51

Popstra schreef:
Maar dat een paard weigert een waterbak in te springen is toch volkomen logisch!? Beesten zien geen diepte. Beschermen zowel zichzelf als de ruiter op zn rug. En dan krijgt hij nog op zn klote ook!
Ik vind het een lastig iets om over te oordelen verder. Ik zit niet in die discipline. Heb ook geen idee hoe men dit normaal op lost als een paard dit weigert om te doen

De meeste paarden vinden dit niet echt een probleem hoor. Een water insprong zit er vaak vanaf het L al in. In de B is het alleen nog een inloop.

Hoe je dit oplost? Of beter aanpakt?

Water aanleren. En dat begint bij achter een ander paard aan er in stappen. Ze moeten gaan vertrouwen dat als de ruiter zegt ga maar, ze er op kunnen vertrouwen dat het veilig is. Uiteindelijk moeten ze er 'blind' in gaan springen. Dus dit wil je graag netjes voor elkaar hebben.

Afsprong aanleren. Vaak spring je er eerst (vanuit stap of een klein drafje) op, draai je om bovenop en neem je dezelfde weg terug naar beneden.

Dan is, bij de meeste waterbakken, een waterinloop en een insprong aan hetzelfde water. Dan dus eerst 'natte voeten halen' en daarna de afsprong proberen.
Heel veel paarden doen dat al zonder problemen tijdens een kennismakingsles.
Of anders binnen, zeg, de eerste 5 keer dat ze op een cross terrein zijn.

Op nieuw terrein herhaalt zich bovenstaande vaak van voor af aan. Tot het paard het in meerdere waterbakken fijn gedaan heeft. Dan ga je eens proberen om meteen een waterinsprong te doen.

Zo heb ik het iig bij verschillende trainers geleerd.

En nogmaals: ik zie eventing ruiters echt heel vaak veel meer geduld en begrip aan de dag leggen als het gaat om water en paarden. Er op af stormen en er in meppen is echt echt geen gebruikelijke tactiek. Ik zie dat niet-eventing ruiters vaker doen eigenlijk.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:57

RBR schreef:
Sannum schreef:
Ik ga mij verder helemaal niet mengen in de discussie, echter wel met Janderegelaa(r) eens...

Ik ben niet dom, verre van, maar dat zijn geen woorden die de gemiddelde Nederlander dagelijks (wekelijks?) in de mond neemt.

Ik geef heel eerlijk toe, ik heb ze opgezocht. Vind jij nu dat er iets niet deugt aan mijn opleidingsniveau?

Zo hoog ben ik zelf echt niet opgeleid hoor, en dit zijn anders gewoon woorden die ik in het dagelijks leven ook gebruik. Ik lees wel heel veel, daardoor heb ik misschien een redelijk uitgebreide woordenschat ontwikkeld, maar ik voel me echt niet verheven boven anderen.

Het is niet alsof ik hier met een synoniemenwoordenboek naast me zit en denk: "zo, haha, laat ik even lekker extra moeilijke woorden opzoeken zodat het lijkt of ik heel slim en geleerd ben!" Ik stoor me er eigenlijk een beetje aan dat dat wordt geïmpliceerd, alsof ik dat doe om interessant over te komen.

Want wat moet ik dan, er heel geforceerd op zitten letten dat ik wel genoeg simpele woorden gebruik? Alsof dát niet pretentieus is; dan is het net of ik vind dat bokkers niet slim genoeg zijn om me anders te begrijpen. Of zie ik dat verkeerd?

Haha nee, als dat jouw eigen woorden zijn die jij in het dagelijks leven gebruikt moet je dat vooral blijven doen! Echter werd er gezegd dat als je deze woorden niet kent, het wel erg laag gesteld is qua scholing. En dát vind ik niet netjes.

Mijn vraag was ook aan Mkango, die stelde dat namelijk. Maar m’n quote ging niet goed en daardoor leek het waarschijnlijk alsof ik het bij jou neerlegde. Excuses als het zo overkwam.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:25

RBR schreef:
Sannum schreef:

Zo hoog ben ik zelf echt niet opgeleid hoor, en dit zijn anders gewoon woorden die ik in het dagelijks leven ook gebruik. Ik lees wel heel veel, daardoor heb ik misschien een redelijk uitgebreide woordenschat ontwikkeld, maar ik voel me echt niet verheven boven anderen.

Het is niet alsof ik hier met een synoniemenwoordenboek naast me zit en denk: "zo, haha, laat ik even lekker extra moeilijke woorden opzoeken zodat het lijkt of ik heel slim en geleerd ben!" Ik stoor me er eigenlijk een beetje aan dat dat wordt geïmpliceerd, alsof ik dat doe om interessant over te komen.

Want wat moet ik dan, er heel geforceerd op zitten letten dat ik wel genoeg simpele woorden gebruik? Alsof dát niet pretentieus is; dan is het net of ik vind dat bokkers niet slim genoeg zijn om me anders te begrijpen. Of zie ik dat verkeerd?

Wel bijzonder, als je zo belezen bent, dat je in een ander topic schrijft “deze topic” ipv “dit topic” en ergens anders doe je hetzelfde weer. Ik zeg niet dat je dom bent, ik vind niet niemand dom. Maar je woordkeuze rijmt niet echt met jouw grammatica.

Ik zou voortaan gewoon schrijven “op de man spelen”. Dat is niet simpel. Dat is gewoon spreektaal. Niemand die je dan aanspreekt of je voortaan ad hominem wilt zeggen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:29

Ik ga jouw reactie nu temmen voor exact dat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:33

janderegelaa schreef:
Wel bijzonder, als je zo belezen bent, dat je in een ander topic schrijft “deze topic” ipv “dit topic” en ergens anders doe je hetzelfde weer. Ik zeg niet dat je dom bent, ik vind niet niemand dom. Maar je woordkeuze rijmt niet echt met jouw grammatica.

Ik zou voortaan gewoon schrijven “op de man spelen”. Dat is niet simpel. Dat is gewoon spreektaal. Niemand die je dan aanspreekt of je voortaan ad hominem wilt zeggen.

Mij is altijd geleerd dat hij/zij die geen argumenten meer heeft, het op de spelling/grammatica gaat gooien. Je bewijst m wel mooi +:)+.