Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:40

cjb schreef:
Zullen we dan maar stoppen met sporten. Kijk naar het wielrennen, turnen, voetbal, zwemmen, atletiek, ..., ...

Sporten is gezond, ook voor paarden maar dat stopt bij topsport.

Wat een mens zichzelf aan doet moet hij zelf weten. Echter als het om dieren gaat is het een ander verhaal. Dit kun je toch niet vergelijken???

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:41

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat sport verbieden niet de oplossing is.
Want het kan ook wel mooi gaan.
Maar ik denk wel dat we harder moeten optreden tegen misstanden, juist als het topsport is. Die zouden beter moeten weten.
Dus in een geval als dit deze man en geen stalruiter mag meer starten. Geen paard van dat adres mag nog competitie lopen.

Pak eens hard aan, dat er wat te verliezen valt.

Maar wanneer gaat dat dan gebeuren? 500 euro boete voor dat schandaal van een ruiter op de Olympische spelen.

Nee, ik ben op dat punt echt het vertrouwen in de mensheid verloren dat die zichzelf beter gaat gedragen op dit vlak. Zelfs in dit topic genoeg die het nog goedpraten of zelfs zeggen dat het in kundige handen prima is. Whut! Ik volg dat gewoon echt niet meer en kan het alleen maar zien als complete bedrijfsblindheid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:44

En dat is dus precies wat ik bedoel.
500 is te weinig en zo iemand zo nooit meer mogen starten, klaar.
Zet eens duidelijke statement neer dit kan en mag niet.

1 voordeel van dat voorval, het paarden gedeelte is geschrapt, dus hebben ze ook wel ingezien dat het er niet thuis hoorde. Dat is wel weer mooi.

Dat mensen het goed praten verbaasd mij ook.
Maar dat zijn denk ik dan net zo goed mensen die ook zonder sport een paard als een fiets behandelen, niet als een dier.

Met sport verbieden los je dat niet op.
Wel met duidelijk maken dit kan niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:53

Kuggur schreef:
BigBen schreef:
Dat laatste heb je gelijk in. Als ik écht moet kiezen heb ik nog altijd liever een bamboeman met verstand van zaken dan een prutser die niet kan rijden.

Dit is een valse dichotomie Bigben.. ;)

Jeeeemig dat moest ik even googlen... :')

Misschien moet de sport niet verboden worden, maar de winst?
Nou ja, ik heb de sport ook nooit begrepen.. waarom zou je dat doen? Of nou ja, vroeger deed ik t ook, maar redelijk op tijd snapte ik niet helemaal wat er het nut van was..

Er zijn altijd mensen die dingen vergoeilijken.. ik weet niet of boetes daartegen gaan helpen.. Dat geeft wellicht dat ze het nog meer stiekem gaan doen..

buiten dat, wie bepaalt wat wel en niet mag cq diervriendelijk is...? Daar komt echt niemand uit...
En zonder sport blijven er nog steeds paarden verkeerd aangepakt worden (maar, wat is verkeerd?)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:58

Nut is er geen.
Maar het leuk om te kijken wat je paard kan in vergelijking met mensen die net zo ver zijn in de training.
En als je oefent of je ook verder komt. En dat alleen niet denkt dat het zo is, maar dat je het door een jury laat toetsen.
Dat is wat sport voor mij was.
En kijk ik naar mijn paarden, dan bemerkte ik dat die het een leuk uitje vonden.
Ja ik weet dat er mensen zijn die dat niet geloven, toch was dat zo.
Die zagen dat niet als presteren, maar die vonden dat net als op buitenrit gaan wel leuk eens uit hun eigen weide te komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:02

Het hele jury verhaal stond mij juist tegen...
De ene jury wil een laag hoofd, dus fix het zo, de andere wil wat vlotter, dus fix je het zo. Beetje rijden op wat een jury wil zien.. gaat dat dan om het paard of om de punten?

maar goed, het aanpassen van de sport kan daar dan dus al beginnen... maar of dat, over alle disciplines, zo vlot gaat?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:04

Ik keek nooit welke jury er zat.
Dus zo rijden heb ik al nooit gedaan. En zo ken ik een heleboel ruiters hoor.
En bij springsport gaat dat al niet.
Maar daar zou je stijl altijd mee kunnen laten tellen in een eindbeoordeling.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:06

Het gaat ook niet over individuen, maar over iemand die bareert (of hoe heet dat) om punten te winnen..denk ik? Waarom zou iemand het anders doen..? Ik heb echt geen idee hoor..

dat jij het niet zo doet, prima :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:19

Nee maar hier zeggen mensen alle sport mag wel verboden worden, daar reageer ik als individu op.
Dat er eikels zijn die barreren en weet ik veel wat, zal het gros zulke praktijken niet doen en gewoon fijn op wedstrijd gaan. Fijn voor paard en ruiter.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:40

Voor mij ligt het probleem daar dat het geen uitzonderingen zijn, maar eerder regel. Dat er sommige dingen moeten gebeuren om te winnen of meer geld voor een paard te kunnen krijgen. Het is "normaal" en geaccepteerd.

En ja, dit sijpelt door in alle lagen van de sport en is te vinden bij alle disciplines waar met dieren gesport wordt.

Leuk dat er ook nog mensen zijn die geen dwang toepassen op welke manier dan ook, maar dat zijn eerder de uitzonderingen.

Voor mij een hele duidelijke reden om sporten in wedstrijdverband met dieren af te schaffen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:45

Ik denk niet dat mensen die eerlijk rijden de uitzonderingen zijn, echt niet.
Dus daar zullen we niet gaan uitkomen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:02

Nee dat denk ik ook niet, en ik had eigenlijk ook een negatiever beeld van ruiters in het verleden.

Ik denk dat er echt heel veel mensen zijn die beter willen, daarom is dit ook zo'n schandaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:13

De paardensport blijft. Hij komt op economisch vlak op nummer2 na voetbal. Oftewel, er gaat enorm veel geld in om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:56

Chawi schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik denk dat sport verbieden niet de oplossing is.
Want het kan ook wel mooi gaan.
Maar ik denk wel dat we harder moeten optreden tegen misstanden, juist als het topsport is. Die zouden beter moeten weten.
Dus in een geval als dit deze man en geen stalruiter mag meer starten. Geen paard van dat adres mag nog competitie lopen.

Pak eens hard aan, dat er wat te verliezen valt.

Maar wanneer gaat dat dan gebeuren? 500 euro boete voor dat schandaal van een ruiter op de Olympische spelen.

Nee, ik ben op dat punt echt het vertrouwen in de mensheid verloren dat die zichzelf beter gaat gedragen op dit vlak. Zelfs in dit topic genoeg die het nog goedpraten of zelfs zeggen dat het in kundige handen prima is. Whut! Ik volg dat gewoon echt niet meer en kan het alleen maar zien als complete bedrijfsblindheid.
Ik vind dat een nog begrijpelijkere situatie dan dit, eerlijk gezegd. Los van het feit dat ik niet vind dat paardrijden in de vijfkamp thuishoort, maar ik kan me de frustratie wel voorstellen als je op koers ligt voor goud, je een paard toegewezen krijgt dat je niet kent en waar jijzelf helemaal geen inspraak in hebt en vervolgens vertikt het paard het om te springen. Dat heeft op dat moment niets meer te maken met jouw inzet of talent als atleet, dus dat daar een grens over gegaan is in het heetst van de strijd en overmand door emotie, kan ik me beter voorstellen (maar keur ik niet goed!) dan mensen als Beerbaum die stelselmatig en bij hun volle, nuchtere verstand dit soort trainingsmethoden toepassen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:09

Cer schreef:
Misschien moet de sport niet verboden worden, maar de winst?

Dit vind ik de beste opmerking ever. Inderdaad sport zou niet winstgevend moeten zijn.

Volgens de definitie van wikipedia is dit sport:

* Een sport heeft een vastgelegd aantal regels die bij alle spelers bekend behoren te zijn. Deze kunnen in de loop der tijd en van plaats tot plaats verschillen. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is in beginsel een vast aantal van overeengekomen en aanvaarde regels.

* Een sport heeft vaak een competitieaspect. Dit kan zijn in een rechtstreeks treffen met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.

* Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers; of omwille van het aanzien van een land, stad, club enzovoort.

* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).

* Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.

Dus als er een beloning in sport ter sprake komt, behalve een symbolisch lintje, dan heb je het dus niet meer over sport, maar werk, in feite.

Sport als het ten koste van dieren gaat zou gewoon verboden moeten worden. Races met honden en paarden, onnatuurlijk hoge hindernissen, gevaarlijke obstakels, you name it.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:27

Popstra schreef:
De paardensport blijft. Hij komt op economisch vlak op nummer2 na voetbal. Oftewel, er gaat enorm veel geld in om

Is dat een goed argument? Als je er echt goed over na gaat denken dan is het eigenlijk bizar dat we dieren als sportmiddel en als handelswaar zien..en gebruiken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:03

manubres schreef:
Popstra schreef:

Is dat een goed argument? Als je er echt goed over na gaat denken dan is het eigenlijk bizar dat we dieren als sportmiddel en als handelswaar zien..en gebruiken.

Geen goed argument, wel realistisch denk ik... Helaas...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 23:40

Zelfs in niet competitie sporten vindt competitie plaats. Als ik kijk naar duiken, er is altijd iemand die zich beter vindt dan de rest. Of omdat hij of zij dieper gaat, of langer, of verder.

Kijk ook naar keuringen van dieren, of dat nu paarden, konijnen of honden zijn.

Er zijn wedstrijden in alles, kunst, cultuur, enz. Dat is mens eigen. Dus ook in de paardensport zal er competitie blijven. Als je springen gaat verbieden komt het wel op een ander vlak terug.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 06:54

Popstra schreef:

Maar dat is zo opgelost. Follow the money. Er gaat veel fout en zwart geld om in de paarden. Neem die hele sector onder de loep en maak al die schimmigheid openbaar. Dan haken er een hoop af.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 08:59

Ik heb ook een slecht gevoel bij overbetaalde sport. Profvoetbal is de grootste voorbeeld. Het is een wedstrijd geworden tussen miljardairs, samen met hun managers.

Dat sommige olympiers een billijk loon krijgen van Sport Vlaanderen vind ik ok. Ze hebben een voorbeeldfunctie en trekken kinderen naar de sport. Dat is goed en gezond voor lichaam en geest.
Dat diezelfde topsporters onder te zware fysieke en mentale druk staan, komt nu voldoende in het nieuws. Ik heb dan ook een heel twijfelend gevoel bij topsportscholen, topsportstatuten en talentenkaders voor kinderen.

Voor mezelf voel ik me prima in LRV. Geen geldprijzen, we rijden voor het goed gevoel van een goede rit en als de jury dat bevestigt is het helemaal af. Na vele jaren ken ik veruit de meeste andere ruiters, het zijn in mindere of meerdere mate vrienden geworden. Er is ook nog een clubwerking en clublessen. Een mooie afwisseling bij het individueel rijden ( ik heb mijn paarden thuis).
Dus, competitiesport afschaffen? Nee zeker niet.
Het zijn de grote geldstromen die de boosdoener zijn.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 09:01

manubres schreef:
Popstra schreef:

Ergo. In het profvoetbal zijn mensen sportmiddel en handelswaar!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 09:14

Popstra schreef:

In Nederland maar dit is een internationaal probleem!

Paardensport zal in de toekomst steeds meer onder vuur komen te liggen en wordt daardoor minder interessant voor sponsoring. Een bedrijf wil niet in verband worden gebracht met dierenmishandeling.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 09:36

Zal een glock daar wakker van liggen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:00

Ik ben het er wel mee eens dat het tijd wordt dat dierenwelzijn aangepakt gaat worden op wedstrijden, dierenwelzijn moet gewoon voorop blijven staan anders is de paardensport niet meer te verantwoorden naar de buitenwereld toe en imo terecht. Dus daar mogen wel wat veranderingen plaats gaan vinden die ten goede komen van de paarden en waardoor je mensen ook dwingt om thuis anders met de paarden om te gaan. Dat is volgens mij de enige manier om de paardensport op langere termijn te behouden. En het dierenwelzijn te vergroten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:06

DuoPenotti schreef:
Ik denk niet dat mensen die eerlijk rijden de uitzonderingen zijn, echt niet.
Dus daar zullen we niet gaan uitkomen :)

Nee dat denk ik ook, die zijn er echt wel..veel mensen willen ook beter maar er is helaas ook nog wel het ea aan onkunde. Als je zelf gaat kijken bij het losrijden voor wedstrijden bij zowel springen als dressuur dan is het vrij makkelijk om het kaft tussen het koren te scheiden.

Wat mij dan ook al langere tijd opviel was het losrijden bij het springen waar slofteugels en vrij scherpe bitten geoorloofd lijken te zijn waarbij mensen bij de dressuur vallen over het minste of het geringste. Is dat bij het springen ook niet gewoon een teken dat de basis dressuur die nodig is om goed een parcour te kunnen rijden niet op orde is? (de goede niet te na gesproken)