Wolf bijt pony dood in paddock

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:56

Tiquira_Jill schreef:
Bravura schreef:
Mijn shet loopt naast het gebied waar zich een roedel heeft gevestigd. Ik wil mijn shet echt niet kwijt en ben gehecht aan dit diertje. Maar ik heb daar wel degelijk over nagedacht ja. En mijn gedachte....Ik hoop dat de shet dan in dat geval een snelle dood heeft gekend en niet veel geleden heeft. De wolf kan ik het niet kwalijk nemen. Vervelend en naar, ja zeker. Ik ga er vanuit dat het niet gebeurt maar mocht het gebeuren....tja....

Pfoe...
Meningen verschillen zeg ik maar.
Maar ik vind het wel gek dat je de wolf boven elk ander dier stelt en het maar natuurlijk gedrag vindt als hij ieder dier op zijn pad dood.

Ik wil hier even op inhaken zonder mij verder in de discussie van wel of geen wolf te mengen, want ik lees het toch anders. Ik zie namelijk niet dat bravura zegt dat de wolf boven elk ander dier staat, maar dat het zo in de natuur gaat is wel een beetje het geval toch? Alvast excuses trouwens, ik ben echt heel slecht in mijn gedachten verwoorden. :')

Aan de andere kant vraag ik mij af, doen wij niet hetzelfde met onze dieren? Onze paarden zijn belangrijk voor ons, wij bouwen een band met ze op en (in mijn ogen) worden ze deel van de familie. Logisch dat je dan alles op alles wilt zetten om je lieve diertje te beschermen.

Maar ook aan de andere kant wordt besloten dat ons paard (of vee, of wat dan ook) boven andere dieren worden gesteld. Wie zijn wij dan om te bepalen dat onze paarden belangrijker zijn dan wild, prooi of roofdier?

Ik probeer daarmee niet te zeggen dat je je zo niet mag, kunt of hoort te voelen natuurlijk. Ik zou het echt een verschrikking vinden om mijn geliefde dier zo aan te treffen zelf. Gelukkig heb ik op het moment geen paard, dus misschien heb ik makkelijk praten, want ik zou in deze situatie echt niet weten wat ik ermee aan zou moeten. Maar soms denk ik wel eens: ik bepaal ook maar even dat mijn kat boven de muizen staat (hypothetisch gesproken dan, want ze komen alleen met mij buiten).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:57

Citaat:
Ze doden ook echt niet ieder dier wat op hun pad komt

Ze doden wel meerdere schapen in 1 keer, niet voor de fun maar een beetje zoals een vos in een kippenhok. Met allemaal prooien die niet weg kunnen komen gewoon blind happen. Dus in mijn geval zouden mijn beide pony's de Sjaak zijn. Ik denk er serieus aan ze te verhuizen naar een eiland als ze echt het Drents Friese Wold als wolven territorium gaan maken. Het gebied van zo'n roedel beperkt zich niet tot de bossen. Er zit nu al een paartje, dus ik beschouw het nu al niet meer veilig om daar te mennen.

Mist

Re: Wolf bijt pony dood in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:00

Ik ben sprakeloos.....

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:00

Kijk even naar dat filmpje van die oude shet in dld die gedood is. Daar is duidelijk te zien dat dat beestje enorm geleden heeft

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:03

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:04

Bravura schreef:
Verantwoordelijkheid is er wel degelijk maar dat sluit niks uit en geeft geen garantie dat ze een dier niet zullen pakken. Wolven pakken vaak eerst de keel. Dat zie je ook bij de kadavers die gevonden worden. Kijk maar eens naar de keel van de pony van dit topic, duidelijk te zien op het filmpje. Maar het sluit een hond nog niet uit....
Alleen bij heel grote prooidieren pakken meestal ze eerst de achterhand om het dier te vertragen. Daarna alsnog de keel. Dat houden ze vast tot het dier niet meer spartelt. We weten allemaal dat paarden bij grote pijn ook endorfine aan maken wat de pijn verzacht. Verdiep je in het gedrag van de wolf zou ik zeggen. Dat doe ik en daar denk ik over na. Dat maakt ook hoe mijn gedachte er over is.

Ze doden ook echt niet ieder dier wat op hun pad komt.
Waar komt het gegeven vandaan dat de wolf zijn prooi zo lang mogelijk in leven wilt houden? Ik zou graag de bron willen lezen.

Bij een kleine prooi doden ze idd door de nek te pakken maar bij herten en alles groter dan dat pakken ze de hamstringen en benen waardoor ze niet meer weg kunnen rennen.
En ze pakken het liefst zo groot als mogelijk wild omdat ze dan voor een lange tijd niet meer hoeven te jagen.
En als jouw shetlander gepakt word door een wolf dan is de grootste kans dat hij/zij overlijdt door shock of bloedverlies.

Bron? Zoek op google "how does a wolf kill their prey" en in alle resultaten staat hetzelfde.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:22

pillow schreef:
Waar blijft partij voor de dieren om dit dierenleed aan te pakken.

De partij van de dieren vindt dit dierenleed geweldig. Als je denkt dat die daar ooit iets aan willen gaan doen dan moet je je nog maar eens heel goed in de partij van de dieren gaan verdiepen. Deze partij is wat je nu noemt een wolf in schaapsklederen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:26

PvdD is pro wolf en pro OVP

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:39

Kuggur, je hebt overigens eea uit de context getrokken en in een ander verband geplaatst mbt natuurlijk gedrag.

Tiquira_Jill, de bron waar ik naar vraag is dat er aangegeven wordt dat een wolf zijn prooi zo lang mogelijk in leven wilt houden. Niet hoe ze een groot prooidier bejagen. Dat omschreef ik zelf ook al.

Desi_2409, die hond zit vast bij een schuur in the middle of nowhere in een totaal ander land en in totaal andere omstandigheden dan NL en heeft daar geen schijn van kans. Niet te vergelijken met de omstandigheden in NL wat betreft stille gebieden, vele sneeuw, vastgeketende honden buiten in de nacht.

Jorex, dat doen ze ja, om er zeker van te zijn dat ze minstens wat te eten hebben pakken ze in het wilde weg. Dit zijn gewoonlijk de jongere wolven op doortocht die alleen zijn. Dat is het instinct.

Princequillo, precies wat je bovenaan je reactie schrijft.

Maar goed, het is een anti wolf topic begreep ik al.

Het vee wat hier in de slachthuizen geslacht wordt lijd kennelijk ook nooit...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:45

Kuggur schreef:
Haha, serieus, je argumenteert dat endorfine de pijn wel verzacht...?
Kijk de realiteit in de ogen; dat gedood worden door een roedel wolven een gruwelijke manier van sterven is, zeer pijnlijk, en in blinde paniek.

Nou, inderdaad !

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:54

Nee geen anti wolf topic. Prachtige dieren :j
Een pro eigen dieren beschermings topic. Zou wel kunnen.
En dat is op opsluiten met alle deuren dicht na, onmogelijk.
Niet iedereen is er zo gemakkelijk in dat een eigen dier op deze gruwelijke manier aan zijn einde kan komen.
En die het overleven in shock zijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:02

Dan doe je voordeel er mee om je dieren te verkopen, (zoals al ergens in de media stond om eea te voorkomen) zet ze op een andere stalling neer (waar de komst in de toekomst ook niet uitgesloten is)of zorg er gewoon voor dat ze achter een zeer goed hekwerk staan. :j (als dat de oplossing kan zijn)

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:04

Wat ontzettend triest zeg

Weet iemand of er ook schapen/ vee / pony's overdag aangevallen zijn of gebeurd dat alleen snachts?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:05

Ze staan hier veilig. Daar zorg ik idd voor. Maar dat doet niks af aan het feit dat in dit kikkerland geen wolf hoort. Al 150 jaar niet. Nu het nog voller hier is al helemaal niet meer.
Ja 10 miljoen mensen minder kan ook... Maar dat zal nog minder snel goed bevonden worden als oplossing....

Rosje8.
Zowel overdag als in de nacht.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:09

Rosje, zelfs overdag waar de schaapsherder bij was. De herder kon de wolf niet verjagen..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:49

Rosje8 schreef:
Wat ontzettend triest zeg

Weet iemand of er ook schapen/ vee / pony's overdag aangevallen zijn of gebeurd dat alleen snachts?

Verreweg meestal in de schemer en in het donker maar gerust ook overdag.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:11

Bravura schreef:
Dan doe je voordeel er mee om je dieren te verkopen, (zoals al ergens in de media stond om eea te voorkomen) zet ze op een andere stalling neer (waar de komst in de toekomst ook niet uitgesloten is)of zorg er gewoon voor dat ze achter een zeer goed hekwerk staan. :j (als dat de oplossing kan zijn)

:= sorry, maar jij zegt precies dat waarom ik van mening ben dat al die pro'wolf mensen het niet helemaal op een rijtje hebben..

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:53

Kunnen we mensen in hun waarde laten? Heel gek hoe hier op Bravura wordt gereageerd omdat ze pro-wolf is en ook een vrij nuchtere blik heeft. Elk topic hier is een anti-wolf topic waar een andere mening wordt veracht..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:56

Lynnepinny schreef:
Kunnen we mensen in hun waarde laten? Heel gek hoe hier op Bravura wordt gereageerd omdat ze pro-wolf is en ook een vrij nuchtere blik heeft. Elk topic hier is een anti-wolf topic waar een andere mening wordt veracht..

Sorry, maar zeggen dat mensen hun dieren maar moeten verkopen, of twee oplossingen aandragen met de sneer dat dit waarschijnlijk ook niet helpt..
Dat is extreem en daar mag best iets van gezegd worden.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 22:58

Ik denk dat echt veel stroom key is in het wolven verhaal. Dan voelen ze het van een afstand en gaan ze hopelijk op zoek naar iets anders. Meer kun je ook niet doen behalve op stal, maar dat ga ik niet doen. Mits het ook hoog genoeg is natuurlijk. Van mij mogen die beesten heel direct afgeschoten worden. Het is wachten op dat het een keer heel verkeerd gaat en een ovp 2.0 word met wolven

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:00

Lynnepinny schreef:

Nou ik geef sunny wel gelijk hoor.Bravura schrijft hier zowat hele boeken, en die laatste slaat echt helemaal nergens op. Dat vind ik dus respectloos naar de mensen die van hun schapen en andere dieren houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:04

Lynnepinny schreef:

Zou dat niet komen omdat de schouders opgehaald worden als haar shet vermoord word?
Iets wat voor de andere juist de nachtmerrie is?
Ook nog denkend dat het vast snel zal gaan terwijl afgelopen jaren zo veel dieren te zien zijn geweest die niet aan de nek gedood waren.
Een "tja..." Bij dus niet eens goed geïnformeerd zijn?

Dan vind ik persoonlijk de reacties heel mild.
Nog maar niet te hebben over de reactie van je moet maar verkopen of dingen doen die voor vele niet eens haalbaar zijn.
Dan is er gewoon geen empathie aanwezig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:10

DuoPenotti schreef:
Dan vind ik persoonlijk de reacties heel mild.
Nog maar niet te hebben over de reactie van je moet maar verkopen of dingen doen die voor vele niet eens haalbaar zijn.
Dan is er gewoon geen empathie aanwezig.

Empathie is wel iets waar het bij veel wolvenliefhebbers aan ontbreekt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:23

Bravura schreef:
Desi_2409, die hond zit vast bij een schuur in the middle of nowhere in een totaal ander land en in totaal andere omstandigheden dan NL en heeft daar geen schijn van kans. Niet te vergelijken met de omstandigheden in NL wat betreft stille gebieden, vele sneeuw, vastgeketende honden buiten in de nacht.

Wat is er dan niet vergelijkbaar aan NL? Wij hebben twee erfhonden die dag en nacht los liepen. Sinds hier in de buurt een wolf is gespot gaat de stal waar ze liggen te slapen ‘s nachts dicht.
Het enige verschil was dat ze hier niet aan de ketting lagen maar echt los liepen. Tegen zo’n wolf maken die twee honden van ons echt geen schijn van kans.
Zeker niet als die ene wolf zich hier vestigt, dan hebben we binnen no time een roedel.
Het is bij ons echt strak aan de rand van het natuurgebied, voor Nederlandse begrippen zeker een stilte gebied.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:05

Bravura schreef:

Hekwerk is hier geen optie.. geen vergunning, kosten en kan niet ivm sloten en natuurgebied.
Daarnaast wil al het ander wild (reeën, hazen enz) ook graag van wei naar wei.
Heb hier ook al gemeld.. al mijn buitenvee gaat weg (oudje in laten slapen, de rest verkopen/slachten enz), honden en katten niet meer op het erf, dus ook binnen.
Mijn huis gaat in de verkoop, want ik weiger in een wolfgebied te wonen.

Om 2 redenen.
Ik wil dat mijn kinderen hier veilig kunnen wonen en heerlijk de natuur in kunnen zonder het gevaar wat loert op de achtergrond.
Ik wil dat mijn dieren veilig buiten kunnen lopen, zowel alleen op het erf maar ook dat ik mijn hond normaal kan uitlaten.