Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:52

Hier staan ze ±12/7 buiten, omdat ik zie dat 99% van de paarden het daar gewoon beter op doet (op een minimaal 6 uur binnen en minimaal 6 uur buiten regime; voor ons wisselt dat tussen 10-14 uur buiten 's zomers, 's winters. En dan verschoven per kwartier ongeveer met wat de paarden aangeven). De buitenboel mesten en voeren kost ons minder dan een uur per dag, ondanks 4 locaties voeren en meerdere malen per dag. De binnenboel mesten en voeren kost ons gemiddeld 2 uur per dag, hierbij ook 2x voeren (de shetten hebben namelijk niet onbeperkt, de grote paarden krijgen we maar 1x hooi en dat is 's ochtends net wel/net niet op). Dus dubbel zoveel werk, ondanks dat het dezelfde paarden zijn die even lang binnen als buiten staan.

Dat "paard zijn" is zo'n onwijs loze uitdrukking. Wij kunnen ook niet alleen maar "mens zijn" als we in/om grotten leven met een kampvuur.

Aan ontspannen op stal staan zitten echter wel een aantal voorwaarden. Zo moet de stal groot genoeg zijn (die 3x3 box is enkel geschikt voor pony's, daarna ga je al snel naar een 3x4 of zelfs nog groter. Hier staan de grote paarden in een 3x5 box, de minishetten (82 en 83cm) staan samen in een 3x3 box, maar dat wordt in de toekomst mogelijk ieder in een 3x2.5), moet de bodembedekking dik genoeg zijn (minimaal 10kg/m2 en wanneer het met gewicht ingedrukt wordt minimaal 15cm. Dus minimaal 20cm gehakseld product of 50cm lang stro), moet er zicht zijn op andere paarden, geen vetes met het buurpaard, voldoende tot onbeperkt ruwvoer. En er aan gewend zijn.

Dat laatste klinkt flauw, maar waar een paard dat zich de eerste 1/2/3 maanden aan het hek meldt als hij moet wennen aan buiten staan wordt gezegd dat het paard verziekt is en gewoon moet wennen. Wordt bij een paard dat de eerste week op stal wat onrustig is direct gewezen naar hoe onnatuurlijk het is. Veel paarden staan na een week (iedere nacht) op stal, gewoon ontspannen en voldoende rustig op stal. Dat sommige paarden wat klossen, betekent niet dat ze niet per se dat ze niet ontspannen zijn, veel van deze paarden zouden buiten ook gewoon een rondje klossen. Alleen in de stal verrommelt het de stal. Hetzelfde klossen, dezelfde intentie, een ander effect qua hoeveelheid werk.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:24

Mizora, het heeft allebei zijn voor en nadelen maar het heeft helemaal geen zin om elkaar verwijten te gaan maken over hoe men ervoor kiest om paarden te houden. Het heeft ook helemaal niets met het onderwerp Wolven te maken. Buiten lopen ze risico's, maar op stal kan er ook genoeg mis gaan. Natuurlijk probeer ik om ze tegen zoveel mogelijk gevaar te beschermen. In tegenstelling tot wat sommige denken zijn ze mijn alles, dat is echt niet anders omdat ik ze 24/7 buiten heb. Meningen hierover kunnen en zullen altijd verschillen, net als ijzerloos en bitloos. Dat laatste doe ik overigens niet aan en als het medisch gezien nodig is komen ze op ijzers. Maar het gaat er gewoon om dat het fijn zou zijn als iedereen elkaars keuze gewoon eens kan respecteren. Ik heb helemaal niets tegen stallen waar ze naar binnen gaan voor de nacht. Nogmaals, mijn vorige paarden stonden ook in pension en op stal, echter soms meer dan me lief was. Nu heb ik de mogelijkheid om het allemaal zelf te beslissen en ik heb de keuze gemaakt om ze 24/7 buiten te laten lopen. Ze doen het er erg goed op dus waarom zou ik dat dan veranderen? Mocht er een moment komen dat ze het niet meer naar de zin hebben buiten, gaan ze gewoon lekker op stal. Leven en laten leven.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 10-11-21 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:27

VuurVleugels schreef:
Popstra schreef:
Dat paarden snachts niet op stal zouden kunnen staan vind ik wel zo een kul! En als een paard op 3 benen zn stal uit komt smorgens door artrose vraag ik me af of je dat paard überhaupt nog een plezier doet te laten leven met pijn en ongemak! Of de winterkou en vocht zo fijn is als je onder flinke artrose lijd!! Paarden wennen heus wel aan savonds naar binnen en smorgens weer naar buiten.... En neen niet alleen laten staan maar dat doe je buiten ook niet!

Er is een verschil tussen niet kunnen en niet willen. Ik heb vaak het idee bij veel paarden eigenaren het dier maar zo min mogelijk werk en geld mag kosten als in uitmesten, voeren en dagelijks fatsoenlijke verzorging!
Neem dan geen paarden als je je verantwoording niet wil of kan nemen.

Dit bericht hangt enkel van aannames aan elkaar. Hoe zou jij het vinden om van 24/7 vrij om te gaan en te staan waar je wilt naar MINSTENS 8 uur per dag in een donker, afgesloten toilet opgesloten te gaan, waar je alleen rondjes om je eigen as kan draaien en doortrekken er niet bij is? Zonder enige uitleg, want er is niemand om je heen die je taal spreekt. Veel plezier he vannacht, en alle nachten erna voor de rest van je leven! 8)7

Precies. En ondertussen loopt iedereen te zeuren omdat ze door corona maatregelen beperkt worden in hun vrijheid. Maar goed, dat is dan weer een heel andere discussie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 17:56

Ook daar zeur ik niet over. Leg me daar bij neer. Net als de paarden doen met alles wat wij van hen verlangen. :+

En als we het toch over aannames hebben... neen, ik sta niet in pension. Heb een eigen accomedatie en ben dus 7 dagen per week zoet met de verzorging van 6 paarden. En ja, die staan overdag heel de dag buiten. Dubbel werk dus. ;)

Ik wil niemand kwetsen met mijn eerdere post enkel zijn het altijd dezelfde smoesjes als het over evt binnen zetten gaat.
En nu het voor een dier wellicht veiliger is dat te gaan doen op sommige plekken zou ik zeker de laatste zijn die denkt, ach laat maar buiten. Zal zo een vaart niet lopen...
Ik zou er serieus wakker door liggen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:06

Popstra schreef:
Ook daar zeur ik niet over. Leg me daar bij neer. Net als de paarden doen met alles wat wij van hen verlangen. :+

En als we het toch over aannames hebben... neen, ik sta niet in pension. Heb een eigen accomedatie en ben dus 7 dagen per week zoet met de verzorging van 6 paarden. En ja, die staan overdag heel de dag buiten. Dubbel werk dus. ;)

Ik wil niemand kwetsen met mijn eerdere post enkel zijn het altijd dezelfde smoesjes als het over evt binnen zetten gaat.
En nu het voor een dier wellicht veiliger is dat te gaan doen op sommige plekken zou ik zeker de laatste zijn die denkt, ach laat maar buiten. Zal zo een vaart niet lopen...
Ik zou er serieus wakker door liggen.

Nou sorry, maar ik vind jouw vorige post toch echt kwetsend en veroordelend over komen. Misschien niet zo bedoeld maar toch. En wat betreft die smoesjes zoals jij ze noemt, die hebben de mensen die ervoor kiezen ze binnen te zetten net zo goed. Ieder moet gewoon lekker doen waar hij/zij en het paard zich het prettigst bij voelt.

pillow

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:11

Wat is dit nou voor gediscuzeur over paarden wel of niet op stal, of dat denigrerende ophokken, daar gaat dit topic niet over.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na zo’n bericht in de LC ben ik dan wel blij dat ik de mogelijkheid heb om ze thuis binnen te zetten. Wel jammer dat dit ben ik bang ook voor de zomermaanden zal moeten gebeuren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:29

pillow schreef:
Wat is dit nou voor gediscuzeur over paarden wel of niet op stal, of dat denigrerende ophokken, daar gaat dit topic niet over.

Heb je helemaal gelijk in maar het één is wel het gevolg van het ander.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:31

Coby schreef:
[ [url=m/0GnzRJ.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/55jwxo.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ITINMW.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TRMbpr.png]Afbeelding[/url] ]

Na zo’n bericht in de LC ben ik dan wel blij dat ik de mogelijkheid heb om ze thuis binnen te zetten. Wel jammer dat dit ben ik bang ook voor de zomermaanden zal moeten gebeuren.

Ze hebben het nog steeds over mogelijk een wolf. Niet alles is bewezen. Maar goed, elk dood dier is er één teveel of het nu door een hond of een wolf komt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:35

Wolven jagen misschien wel overdag, maar de kans dat ze gestoord worden in hun jacht is dan natuurlijk wel vele malen groter.

Drenthe heeft inmiddels al recht op subsidie voor wolvenraster , jammer dat ik echt op de grens in Overijssel zit. ( 15 min. van waar de wolf nu rondhangt ) Hier gaan er waarschijnlijk toch extra draden bij komen, hoewel ik dat ook jammer vind voor het andere wild wat hier ook zit.

Voor mijn grote ben ik niet echt bang, maar de mini's en de aankomende mini veulens vind ik een minder prettig idee. Ik ben dus bezig om stalletjes te realiseren dat ze ieder geval de nacht naar binnen gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:59

Maar grote zijn in Duitsland ook al gedood.

En over buiten en binnen.
De discussie begon omdat mensen schrijven die van mij kan niet binnen.
Ja dat kan wel, dat wil je niet. En dat mag.
Maar het is gewoon aan te leren. Aan de eigenaar de keuze dat te willen of niet.
Maar daarom begon die discussie.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:18

Weet iemand waar je die subsidie kan aanvragen? En ook als je geen schapen hebt?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:22

Afbeelding
Dit was Duitsland 2020, de lijst is niet compleet, de helft zijn grote paarden

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:21

Ik begon die discussie. Of meer; de discussie begon na mijn opmerking over mijn onbegrip dat enkele bokkers schreven dat ze de risico’s voor lief nemen en paardlief in mijn ogen voor de wolven gooien.
Ik snap de redenatie niet dat het paard opendoe manier een fijner leven heeft. Ja, in zekere zin, totdat er een wolf ten tonele verschijnt.
Er zullen wellicht echt gevallen zijn van paarden die niet ( goed) binnen kunnen staan, maar als je dat afweegt tegen levend aangevreten worden. Wat is erger?
In mijn ogen kan je het risico grotendeels verminderen met binnen staan vanaf de schemering. Dat denk ik nog steeds.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:55

Mijn paarden vinden het vréselijk! Eentje krijgt zelfs koliek van de stress. Ik heb dus tuin aan twee kanten met stroomdraad afgezet en paddock zelf ook nog.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:01

Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die enthousiast worden van een wolf in NL BE DE. Iedere dag weer horror verhalen en onze pony’s en paarden lopen dagelijks gevaar. Onbegrijpelijk dat dit hier kan… Ik zeg afschieten die beesten en dat kan mij niet snel genoeg gebeuren.

Die wolven leren zo snel dat een paard/koe/schaap veel makkelijkere prooi zijn dan een ree of haas. En bovendien veel meer de moeite waard want er zit veel meer vlees aan. Het is nú nog behapbaar om tot een halt te roepen, maar dat zal niet lang meer duren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:19

@annoniemand; helemaal met je eens

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:43

Mist, dat overzicht van gedode paarden, waar staat dat ? (welke bron, krant )

Ik schrik er wel van, wat een lijst.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:21

AnnoNiemand schreef:
Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die enthousiast worden van een wolf in NL BE DE. Iedere dag weer horror verhalen en onze pony’s en paarden lopen dagelijks gevaar. Onbegrijpelijk dat dit hier kan… Ik zeg afschieten die beesten en dat kan mij niet snel genoeg gebeuren.

Die wolven leren zo snel dat een paard/koe/schaap veel makkelijkere prooi zijn dan een ree of haas. En bovendien veel meer de moeite waard want er zit veel meer vlees aan. Het is nú nog behapbaar om tot een halt te roepen, maar dat zal niet lang meer duren.

Als wolvenliefhebber ben ik niet zo enthousiast hoor. Zou het ook verschrikkelijk vinden als mijn pony gegrepen word door een wolf. Wel word er ook heel veel onzin verspreid over wolven en dat vind ik wel jammer. Maar feit is wel dat ze voor gemakkelijke prooien gaan en dat is een kleine pony of schaap of zelf kleine hond absoluut wel. Ook is het met gemengde gevoelens dat ik overal lees dat ze allemaal afgeschoten moeten worden en ergens begrijpbaar ook door de aanvallen op vee. Er sterven dagelijks wel diersoorten uit, 1ntje meer of minder... Over degenen die zeggen laat ze maar in frankrijk, duitsland en Italie. Ook daar zijn er veel die ze allemaal willen afknallen. In frankrijk waren ze ook lang uitgestorven dusja het gaat echt niet enkel over onze regio's. Die kwestie speelt in alle landen waar er wolven zijn. Ik kende vroeger een herder in zuid frankrijk die ze meteen afschoot als hij er 1 zag. Ook al kwam die niet in zijn richting. Dat vind ik persoonlijk overdreven en ook gevaarlijk. Er sterven jaarlijks nog te veel mensen door jagers. Op bokt is bijna iedereen tegen de jacht. Maar nu zijn ze wel goed om die wolven af te knallen. Hoe krom is dat dan ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:29

Als ik op nowolves die beelden zie dat die wolven in Belgie omgeving Meeuwen enz gewoon naast de autos op de weg lopen, door tuinen banjeren en oversteken denk ik wel echt ,dit is toch niet normaal!,
In de zin van dat het niet normaal is die dieren zo dichtbij de mens komen. Hoe kunnen het er daar in ene ook zoveel zijn? Ik heb daar mn vraagtekens bij. Ja ze planten zich voort maar er lopen best veel volwassen dieren. Lijkt inderdaad wel of ze los gelaten zijn want waarom kwamen ze niet jaren eerder? Wat maakt het nu in ene aantrekkelijk voor de wolf in druk bevolkte gebieden te bivakeren? En vooral zo brutaal te zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:47

Popstra schreef:
Als ik op nowolves die beelden zie dat die wolven in Belgie omgeving Meeuwen enz gewoon naast de autos op de weg lopen, door tuinen banjeren en oversteken denk ik wel echt ,dit is toch niet normaal!,
In de zin van dat het niet normaal is die dieren zo dichtbij de mens komen. Hoe kunnen het er daar in ene ook zoveel zijn? Ik heb daar mn vraagtekens bij. Ja ze planten zich voort maar er lopen best veel volwassen dieren. Lijkt inderdaad wel of ze los gelaten zijn want waarom kwamen ze niet jaren eerder? Wat maakt het nu in ene aantrekkelijk voor de wolf in druk bevolkte gebieden te bivakeren? En vooral zo brutaal te zijn.

Voedseltekort.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:56

Tja, wat vind ik er van als import Drenth?

... :o ik vind het prachtig.
De diersoort 'mens' heeft geen alleenrecht op deze aarde.

En mijn Knollie: ik neem aan dat mijn Spaanse schone gewoon de wolf zou aanvallen. (Ze hééft het niet op honden....) Maar omdat ze in een onnatuurlijke kudde staat (geen echte alfahengst) staat ze 'snachts binnen.
Zo gaat het hier al eeuwen met de schapen.

En de ervaring in Estland leert dat paarden in een natuurlijke kudde uitstekend weten hoe ze als kudde moeten zorgen dat ze geen lunch worden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:27

Janneke2 schreef:
Tja, wat vind ik er van als import Drenth?

... :o ik vind het prachtig.
De diersoort 'mens' heeft geen alleenrecht op deze aarde.

En mijn Knollie: ik neem aan dat mijn Spaanse schone gewoon de wolf zou aanvallen. (Ze hééft het niet op honden....) Maar omdat ze in een onnatuurlijke kudde staat (geen echte alfahengst) staat ze 'snachts binnen.
Zo gaat het hier al eeuwen met de schapen.

En de ervaring in Estland leert dat paarden in een natuurlijke kudde uitstekend weten hoe ze als kudde moeten zorgen dat ze geen lunch worden.

Mits ze genoeg ruimte hebben om te vluchten zal dat misschien werken maar in een relatief kleine weide zal die vlieger niet opgaan denk ik? Ik woon in een gebied omringd door plekken waar wolven zijn gesignaleerd, zowel in Nederland (Drenthe)als Duitsland. Daarbij woon ik pal aan een natuur gebied.Tot nu toe zijn ze op ongeveer een half uur afstand aan diverse kanten maar het is vast een kwestie van tijd dat ze dichterbij komen. Hoewel ik het liever niet doe zal ik dan misschien toch moeten gaan overwegen om ze op stal te gaan zetten. Probleem is dat ik op korte termijn geen stallen kan realiseren, als ik al toestemming krijg om te bouwen. Aan de andere kant, ik loop ook in het donker met mijn honden langs de weg met het risico dat ik er één tegen ga komen. Moet ik dan de honden ook maar niet meer uitlaten in het donker? Ik vind het gewoon een lastig iets. Wolven zijn prachtige dieren maar liever niet vlak in de buurt. Eerst maar eens flink in verdiepen wat er allemaal mogelijk is om ze op afstand te houden. Maar voor nu blijven mijn paarden nog lekker buiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:29

Betadine ik ben tegen plezier jacht. Maar ben niet tegen jacht waar teveel dieren van zijn. De wolf zijn er teveel van. Ze willen hun eigen territorium daarom zijn ze voortaan hier. Niet omdat het hier perse fijn voor ze is.
Wel leren ze dat ze van de mens niets te vrezen hebben. En dat maakt het dubbel gevaarlijk.
Begin alvast met de dieren die zich zo makkelijk, zelfs overdag, laten zien te bejagen. Dan zijn de schuwere in dat beetje bos wat we hebben misschien nog te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:58

Dreamboy schreef:
Mits ze genoeg ruimte hebben om te vluchten zal dat misschien werken maar in een relatief kleine weide zal die vlieger niet opgaan denk ik?

Het kleinere dier op het filmpje werd door paarden opgejaagd.
Spanjaarden willen nog wel eens regelrecht op gevaar afgaan.
Mind, ik ken mijn Knollie met 1 of 2 honden, de paarden in Estland hadden met een heuse hongerige roedel wolven van doen - daar zitten dus verschillen in.
Citaat:
Ik woon in een gebied omringd door plekken waar wolven zijn gesignaleerd, zowel in Nederland (Drenthe)als Duitsland. Daarbij woon ik pal aan een natuur gebied.Tot nu toe zijn ze op ongeveer een half uur afstand aan diverse kanten maar het is vast een kwestie van tijd dat ze dichterbij komen.

?
Hangt af van wat je bedoelt.
'Een half uur afstand' zegt mij weinig, maar een wolf op zoek naar een territorium legt rustig 40 kilometer op een dag af.
Wat de wolf zoekt is 'eten voor onderweg' en een fijn jachtgebied met raven en zwijnen, graag zonder mensen.
Citaat:
Hoewel ik het liever niet doe zal ik dan misschien toch moeten gaan overwegen om ze op stal te gaan zetten. Probleem is dat ik op korte termijn geen stallen kan realiseren, als ik al toestemming krijg om te bouwen. Aan de andere kant, ik loop ook in het donker met mijn honden langs de weg met het risico dat ik er één tegen ga komen. Moet ik dan de honden ook maar niet meer uitlaten in het donker?

Wel nee.
Als het vriest dat het kraakt, weken lang wordt het anders.
Maar een 'roedel van 2 soortgenoten en een mens' voelt niet als prooi.

Als gezegd : mijn Knollie staat 'snachts binnen, omdat het geen natuurlijk kuddeverband is. Een echt natuurlijke kudde paarden weet precies wat ze moeten doen.
(Paard is pas 6000 jaar gedomesticeerd. Zo snel krijg je instinct er echt niet uit gemendeld.)