Jes schreef:En ook de rest van het gezin heeft te maken met het beroep.
Heel erg herkenbaar. Het is een way of life. Ik vind zelf het altijd wachtdienst hebben het zwaarste als gezin zijnde want je kan nooit echt samen relaxen of bijv simpele dingen doen zoals zwemmen of ergens heen op meer dan een kwartier rijden (of een wandeling waarbij je verder weg gaat van de auto, etc etc). En ik kan in principe niet van huis weg zonder kinderen, want hij kan ieder moment opgeroepen worden en dat gebeurt ook continu.
Mijn man weigert overigens geen klanten van andere praktijken snachts, omdat hij dat niet vindt kunnen, maar ik zou willen dat hij dat vaker wel deed. Vooral de dingen die in principe geen spoed zijn maar waarvan de eigenaar toch per se gezien wil worden. Of laatst nog een pareltje meegemaakt: iemand van een andere (onbereikbare) praktijk had een oeps-nestje en die hond ging bevallen. Heeft in de nacht 3 keer gebeld om advies, echt om de anderhalf uur oid, en uiteindelijk hebben we dus niks kunnen factureren. Of een fokker die al voor bijna duizend euro aan facturen had openstaan, en toch is m'n man snachts laatst nog een aantal uur bezig geweest met een keizersnede want ja, arme hond anders. Geld wachten we nog steeds op. En zo kan ik best een boek vullen, met een apart hoofdstuk voor mensen die op zaterdagnacht of zondagochtend bellen "mijn hond loopt al 4 dagen mank..." en dan worden ze boos als je vraagt waarom ze niet eerder zijn gekomen.
Het beroep heeft ook zeker mooie kanten en mijn man haalt er heel veel uit, maar het verdient soms wel echt meer empathie van klanten. Gelukkig hebben we ook superveel hele leuke klanten en is de sfeer over het algemeen heel goed.