Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:01

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:04

Ja als ze vakantie hebben.

Daglicht door een raam bedoel ik uiteraard niet.
Nee elke dag op hun hoofd op hun huid. Echt de zon voelen.
Gewoon buiten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:08

DuoPenotti schreef:
Die brave paarden is echt wel markt voor daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

Precies Elisa, die aanbeveling wettelijk maken en we komen al ergens.
En is dat op een bepaalde plek echt niet mogelijk is het simpelweg niet paard waardig daar paarden te houden.
En nee je hoeft deze regels niet morgen in te voeren. Dus eigenaren kunnen wat anders zoeken of verkopen.
Of niets terug kopen als hun paard sterft.
En ja dan zullen ze verder moeten reizen dan nu, dat hoort dan bij de hobby paard houden.
Als ik graag wil bergbeklimmen kan dat ook niet hier in de achtertuin.

Hoeveel stallen heb jij gezien? "Op een bepaalde plek niet mogelijk"?? Op heel erg veel plekken is dit minimaal zeven maanden per jaar niet mogelijk.
Ik ben zeker van mening dat daar verbetering in moet komen, maar ik hoor nog steeds geen serieuze, structurele oplossing.
Even met duizenden paarden een andere plek zoeken?

En naast huisvesting zijn er nog wel meer welzijnsproblemen die je aan de orde kunt stellen.
Maar Luxx, die gewoon een prima leesbare reactie schrijft, heeft zeker wel een punt: is het eerlijk en reëel om voor een paard de perfecte leefomstandigheden te eisen?

Je moet niet zo voor mensen invullen dat ze iets goed praten als ze het niet met jou eens zijn. Je hebt er meer aan eens wat op te steken van de feedback van een ander dan jezelf altijd roomser dan de paus voor te doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:15

Roomser dan de paus... Ooh dat is het als je tegen zulke verschrikkelijke stallen bent?
Prima mij best.
Wat jij wilt.
:D

Welke feedback. Dat het voor duizenden paarden maar voor 7 maanden prima is want hun baasjes komen ze een knuffel geven?

Dat vond ik 35 jaar geleden al belachelijk en nu nog 10 keer erger.

En dat goed praten met welk argument ook is egoïstisch dom gel0l

En als ik daarmee eigenaren kwets... Jammer dan.
En dat zal ik bij weinig onderwerpen zeggen.
Die baasjes kiezen er zelf voor...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:16

Waar lees je mij of Luxx of iemand anders zeggen dat het prima is?
Waarom kan jij niet lezen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:17

Niet lezen roomser dan de paus.
Nog meer? Ben benieuwd :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:18

Ik ben er wel geweest. De Hollandsche manege. Het was er toen donker, stoffig en het stonk naar ammoniak. Ik denk dat je dat al snel hebt op een plek waar je niet zo makkelijk alles even open gooit en de paarden niet buiten komen.

Of dat inmiddels veranderd is, weet ik niet, maar hoop ik wel. Ik voelde me er ellendig en ben er na de verplichte excursie nooit meer geweest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:20

DP Plaats eens een filmpje van hoe jij je dieren houdt en wat je met ze doet. Ben heel benieuwd. Jij kwetst mij niet hoor. Dus als je zelf ook niet zo weekhartig bent dan lijkt me dat nou eens echt leuk voor een nieuw topic. Durf je het aan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:23

Ja. Zal ik morgen doen.
Maar mijn profiel laat ook wel wat zien.

Maar ze staan hier 365 dagen per jaar op een droge wei.
Strip begrazing.
Met schuil stal.

In de nacht op stal door de pollen allergie van mijn merrie.

Ik start geen nieuw topic jou vraag jou topic

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:26

Ooow, ze mogen twee maanden per jaar een paardwaardig leven hebben. Wat hebben ze te klagen dan.
Het feit dat dit soort bedrijf goedgepraat wordt op een paardenforum. Triest. Wel een lichtpunt om te lezen dat de meerderheid dit ook niet oké vindt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:45

14 Dec 2020
Om even een winter foto te plaatsen.

Afbeelding

Of 2010

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:51

Ojee Gini, nog iemand die niet kan lezen. Graag antwoord op mijn eerder gestelde vraag:
Waar lees je mij of Luxx of iemand anders zeggen dat het prima is?

Maar weet je, zolang jullie niet inhoudelijk discussiëren ga ik er niet meer op in. Ik hou van inhoud, goede argumenten. Helaas, daar ontbreekt het jullie aan.

Oh, en DP, laat ik nou een grondige hekel hebben aan strookbegrazing. No way dat ik mijn paard op strookbegrazing zet. Ieder zijn norm ;)
Fijnmazige hooinetten ook? En hotseknots rijkunst?
Vindt je dat alle paarden dezelfde soort huisvesting nodig hebben?
Je winterfoto ziet er mooi uit, daar delen we misschien een stukje norm (al is het voor mijn paard waarschijnlijk geen geschikte plek) Maar ja, nou al die andere zaken nog :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:54

Ja 2 koudbloed paarden op 3 hectare zetten is de uitkomst _/-\o_
Denk dat die HM paarden hier een moord voor foen :D

Hotse knots rijkunst dat zie jij bij weiland foto's?

Kom op. Doe gewoon ff normaal...
Geen argument meer dus zulk gezeik.

Weet je ga fijn verder.
Ik reageer niet meer op dat kleuter gedoe
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-10-21 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:54

Ik quote mezelf even uit dit topic:
[VN] Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Daar heb ik er ook veel over gezegd, en daar sta ik nog steeds achter

luxx schreef:
Het gedram met de aannames en de afbranden vind ik trouwens veel te ver gaan

Ik lees hier ook regelmatig dingen dat ik denk, oh my, die mensen moeten geen paarden hebben, maar dat ga ik ze dan niet vertellen omdat we vrij zijn om te doen wat we willen, en dat is ook paarden op een verkeerde manier houden of de poen niet hebben om ze op de juiste wijze te houden. Ik heb persoonlijk wel zo nu en dan in die laatste catogie rond gewandeld, en dat is dan zo. Punt. Niemand gaat zeggen dat ik geen paarden mag houden. De paarden op deze manege worden goed verzorgd, en dat kan beter in termen van buiten, maar kan het niet altijd beter? Ga ervan uit dat niet iedereen hier zijn n paarden thuis heeft staan, en er is altijd wel wat. Drama, verhuis je, nog niet helemaal tevreden... En dan hebben we het altijd over ten koste van je paard. Ik werd daar echt naar van, en dacht wanneer ik ze aan huis heb staan word het perfect. Maar het is alleen bij vlagen perfect geweest, om uiteenlopende redenen. Maar ik denk dan, als ik maar in ieder geval mijn best doe, en ik kan het niet beter of ik heb de mogelijkheid niet om het op te lossen, dan moeten ze het er maar mee doen. Paarden hebben net als wij een enorme persoonlijke ontwikkeling meegemaakt, waren eeuwenlang gewoon werkdieren, niks mee te schaften. Ze worden nu in de watten gelegd, maar er zijn nog steeds wel werkpaarden, en die leven anders dan voor de gezellig paarden. Maar wanneer ze goed verzorgd worden, en er word iig alles aan gedaan om ze buitentijd te geven, vind ik dat je dat ook moet respecteren, en geen afbrand acties op touw moet zetten of ondersteunen. Dat is gewoon niet eerlijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:58

Dat weiland in Andijk is nog niet eens één hectare en het grootste deel van het jaar te slecht om er paarden op te zetten en in de zomer is het in no time kaal.

Ik woon er niet ver vandaan en mijn waarneming is dat er incidenteel een handjevol staat.

De eigenaar suggereert vaak dat er ergens buiten de stad enorme weilanden zijn waar deze paarden vakantie krijgen.

Het weiland meet op maps 65 x 82 m, dus amper een halve hectare en ligt 63 Km van de Hollandse manege af, 50 minuten rijden als je geen files hebt.

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:08

Hoeveel paarden hadden ze nu nog, 45?

Wat een ruimte hebben ze dan daar zeg :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:14

Zoals ik al zei is de HM sinds het vertrek van de vorige eigenaar achteruit gegaan. Heel jammer.

Luxx ik vind je bijdrage heel waardevol.

Edit: slechte, gevaarlijke omheiningen vind ik ook een nogo. Zoals prikkeldraad, of gaas. Of sommige houten omheiningen, vooral met veulens heel gevaarlijk.
Zoveel paarden die op de kliniek belanden als gevolg van ongelukken die hadden kunnen worden voorkomen door betere omheiningen. Dat zie je dan weer veel bij particulieren.
Wij hebben destijds een godsvermogen uitgegeven aan een professioneel hekwerk. Nooit spijt van gehad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:31

[quote="DuoPenotti"]Ja 2 koudbloed paarden op 3 hectare zetten is de uitkomst _/-\o_
/quote]

Over niet geschikte huisvesting gesproken: misschien moet je geen sobere paarden willen houden op rijke gronden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:34

Wie zegt dat het rijke grond is? Jou aanname.

Maar je bent lekker jaloers aan het katten.
Ik moet er echt om lachen. Zegt meer over jou dan over mijn huisvesting.
Maar nu ga je op de foei.
Voor kleine kindertjes met kleuter niveau opmerkingen was het bedtijd dus die zet ik even uit. :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:38

Je mist het punt van Nikass, dp. Dat er over alle huisvesting wel wat te zeggen valt en het geen pas geeft om één bedrijf zo af te kraken. Ook over jouw huisvesting valt wat te zeggen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:41

Fitzroy schreef:
Je mist het punt van Nikass, dp. Dat er over alle huisvesting wel wat te zeggen valt en het geen pas geeft om één bedrijf zo af te kraken. Ook over jouw huisvesting valt wat te zeggen.

Indeed

Zijn we niet altijd compromissen aan het sluiten?

Ik iig wel, in mijn ervaring

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:48

Fitzroy Oh maar dat zal ik niet ontkennen.
Ik ben ook niet iemand die een oordeel heeft over welk hooinet of welk voer. Of wat ik voor gezemel al heb gelezen.

En dat we dingen anders doen is geen probleem.
Maar elk! Paard heeft basis behoeftes.
En dat is beweging naast rijden.
Dus echt beweging. Geen paddock van 10 x 10.
Dit voor ruime tijd. De aanbevelingen die er liggen zijn minimaal 4 uur. Daar sluit ik me bij aan, ook al is dat persoonlijk te weinig voor mij. Maar veel hebben dat niet eens. En ja dan ga ik stuiteren.
Ook contact hebben paarden nodig. Niet door een tralie of over draad.

Dus het gaat mij niet over wat over wat iemand perfect vind. Dat bestaat niet. Het gaat over minimale basisbehoefte. Die overal aangeven staan op inter net. En elke stal of eigenaar die dat niet eens kan geven hoort geen paard te houden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:50

Sorry maar je bent echt het plot kwijt als je denkt dat je het récht hebt om dieren te houden zoals je wil, hoe slecht dat ook is, luxx. Nee, het welzijn van dieren gaat vóór jouw vrijheid om dieren te mishandelen. Echt hoor, wtf. "Niemand gaat zeggen dat ik geen paarden mag houden" Ja hoor, als jij je paarden geen goede levensomstandigheden kan bieden moet daar wat aan gedaan worden. Net als met kinderen en eigenlijk alle andere levende wezens die afhankelijk zijn van iemand anders.

En dit maakt des te duidelijker dat er gewoon hele strakke regels moeten komen voor het houden van álle dieren. Want dieren houden is iets anders dan ze liefhebben, helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:55

luxx schreef:
Fitzroy schreef:

Indeed

Zijn we niet altijd compromissen aan het sluiten?

Ik iig wel, in mijn ervaring

Is een loopstal of los in de binnenbak dan echt een compromis voor dagelijks frisse lucht inademen op de weide of een paddock?

Er is een verschil tussen op iedere huisvesting is wel iets aan te merken, en gewoon in alles de plank misslaan omdat je gewoon niet aan basisbehoeften kunt voldoen, al zou je het willen.

Ik geloof van harte dat de manege-eigenaar zijn best doet de paarden goed te verzorgen, maar als dit het beste is wat ze kunnen doen daar, dan is het geen schande te erkennen dat een paardenbedrijf zonder land geen bestaansrecht meer heeft. Of dat nu de Hollandsche Manege, of de manege in Lutjebroek is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:58

BaileyMix schreef:
Sorry maar je bent echt het plot kwijt als je denkt dat je het récht hebt om dieren te houden zoals je wil, hoe slecht dat ook is, luxx.

WAAR zegt Luxx dat? Quote het ff dan kan ik ook reageren.