[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:54

Cheytjuh schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe paarden steeds meer vermenselijkt worden en hoe iedereen lijkt te denken dat het huidige paard nog steeds het ‘wilde,niet gedomesticeerde’ leven prefereert.

Ik ben er echt te nuchter voor en snap niet dat we toch denken te ‘weten’ wat een paard denkt. Het zijn menseijke observeringen en interpretaties.

Tegenwoordig kun je praktisch niets meer goed doen qua houden van paarden en ik vind het persoonlijk echt de grootste onzin .....
en zolang je paard blij naar je toe komt en tijdens het rijden lekker zn best doet, waarom zou het dan verkeerd zijn...

Je spreekt jezelf een beetje tegen :+ , eerst zeg je dat de paarden tegenwoordig vermenselijkt worden en daarna zeg je “zolang je paard blij naar je toe komt en tijdens het rijden lekker zn best doet, waarom zou het dan verkeerd zijn“.
Dat is ook alleen maar jouw interpretatie.
Paarden zijn gewoonheidsdieren, omdat ‘ie altijd “blij” naar je toekomt (wortel, snoepje?!) wil niet zeggen dat ‘ie ook blij is :\ ...
Ik merk dat bijv. aan die van ons. Omdat er niet meer veel gras is, gaan de paarden bij mij ‘s ochtends tot ca 10 uur met een portie hooi op de Paddock, daarna open ik het band en kunnen ze zo de wei op.
2 Senioren staan in die tijd op een apart Paddock (zodat ze rustig kunnen eten) en de kudde weet “als die 2 ook op de paddock komen, gaan we de wei op!”
Nu is het al een aantal keer gebeurd dat degene die de paarden ‘s avonds naar binnen zet, vergeten heeft de banden weer dicht te maken.
Dat betekent, dat ze in principe nadat ze ‘s ochtends buiten komen, direct de wei op kunnen.
Maar dat doen ze dus niet, pas als de 2 senioren ook op de paddock zijn :') !

(Wat verstaan jullie trouwens onder paddock paradise :? ?!)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:56

Voor mensen die de stal in de avond/nacht dicht hebben, waarom niet keuze vrijheid geven? Een duidelijker antwoord of je paard binnen of buiten zijn fijn vind is er toch niet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:59

Daihyo schreef:
Nou, hier houden ze de stal niet per sé schoon hoor :+
Juist aan de toegenomen hoeveelheid mest kunnen we zien dat ze op slechte dagen veel meer binnen staan. Alleen plassen doen ze liever niet binnen, dat doen ze liever op het zand. En dat snap ik dan ook wel weer. We hebben momenteel een deel rubberen tegels en een ander deel gewoon betegeld. Bodembedekker komt er pas in als het echt te nat en te koud wordt voor een langere periode.
Maar mesten doen ze echt overal waar ze staan. :D

Ow, echt?

Hier hebben we een schuilstal in L-vorm momenteel met 2 grote openingen van 6 meter.

1 Hoek is niet echt in gebruik, hebben we niet altijd hooi en daar lopen ze heen om te mesten. Maar heb er nu nog maar 3 en die zijn echt heeeeeeeeeeeeeel klef.

We verzamelen nu al even mest op een kar en daar mesten ze ook de hele dag naast, dus hoef ik alleen in de kar te wippen.
Eerder bij de mest/compost hoop stonden ze er ook in/naast te mesten.

Plassen doen ze precies op de paddock voor de ingang van de stal en daar baal ik wel van. Vorig jaar al zand op gestort en nu laten we weer zand komen, want daar kan ik dan weer slecht tegen als ik het ga ruiken en mn zand verkleurd.
Varkens zijn ook mede schuldig.

Maar goed, als het om het rijden gaat, waar topic over gaat. Als je dieren netjes houdt en verzorgd, mag je er dan wel op? Zo ja, hoeveel? Hoe lang?

Als ik het vergelijk met de hondensport, zie ik daar ook wel vergelijkbare zaken.

We beweren van dieren te houden en willen er graag mee werken. Maar waarom?
Is wedstrijden rijden niet om je eigen ego te strelen?

Ik weet echt niet waarom ik rij. Ik heb altijd gereden en het voelt fijn om op een paard te zitten en samen te werken. Ik vind het heerlijk om lekker rond te galopperen of een pad flink gas te geven. Maar waarom?
Nu rij ik vooral nog op mn ruin en het is wel een gevoel, maar kan het ook niet helemaal uitleggen. Het is compleet anders dan op je fiets, waar ik ook netjes mee omga.

Dus ja, ik vind rijden nog steeds fijn, maar is het echt nodig????????????

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:07

Bommeltje_ schreef:
Voor mensen die de stal in de avond/nacht dicht hebben, waarom niet keuze vrijheid geven? Een duidelijker antwoord of je paard binnen of buiten zijn fijn vind is er toch niet?

Hier kan dat niet wegens zomerecxeem, voorheen stonden de paarden in de zomer s"nachts in de paddock met schuilstal en onbeperkt hooi en overdag in de wei maar met deze paarden kan dat niet. In de winter s"nachts op stal, vinden ze prima. Sommige paarden komen veel meer tot rust in een stal. Belangrijk is om naar het unieke paard te kijken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:14

Bommeltje_ schreef:

Zo duidelijk nu ook weer niet. Deur toe wil niet alleen zeggen dat dat paard in de stal moet blijven, het wil ook zeggen dat er geen andere paarden in zijn stal kunnen. Dat laatste is voor veel paarden wel zo aangenaam. Paarden zijn kuddedieren, ze willen graag bij andere paarden zijn, maar ze zonderen zich ook al eens graag af. Als het terrein groot geneog is kan dat buiten ook, maar helaas is de oppervlakte meestal nogal beperkt.
Om het echt een duidelijk antwoord te maken zou je een stal moeten maken waarvan het paard de deru achter zich kan sluiten :)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:15

Sclimpre schreef:
Bommeltje_ schreef:

Zo duidelijk nu ook weer niet. Deur toe wil niet alleen zeggen dat dat paard in de stal moet blijven, het wil ook zeggen dat er geen andere paarden in zijn stal kunnen. Dat laatste is voor veel paarden wel zo aangenaam. Paarden zijn kuddedieren, ze willen graag bij andere paarden zijn, maar ze zonderen zich ook al eens graag af. Als het terrein groot geneog is kan dat buiten ook, maar helaas is de oppervlakte meestal nogal beperkt.
Om het echt een duidelijk antwoord te maken zou je een stal moeten maken waarvan het paard de deru achter zich kan sluiten :)

Hmm zo had ik het inderdaad nog niet echt bekeken! Als die laatste optie toch eens kon :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:17

Bommeltje_ schreef:

werkte het maar zo simpel.....

Zulke onzinnige opmerkingen dragen ook niets bij imo.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:28

DuoPenotti schreef:
Bommeltje_ schreef:

werkte het maar zo simpel.....

Zulke onzinnige opmerkingen dragen ook niets bij imo.

Ik vroeg mij dit gewoon af, dat is toch niet zo erg? Ik heb op bovenstaande reactie al aangegeven dat ik de overwegingen snap..

DuoPenotti

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:31

ja want van die vooroordelen van waarom de deur dicht doen word je zo moedeloos...je bent niet de eerste die dat komt beweren.
Sorry als het verkeerd overkwam.
Paarden doen niet altijd dingen die beter voor ze zijn.
Mijn merrie kan helaas ook geen 24/7 buiten staan, mijn ruin wel.
Maar mijn merrie gaat nooit alleen staan, nooit.
In de natuur zou ze dood zijn want ze kan dan niet eens meer eten....
Dus ja dan word ik simpel van zo'n opmerking laat ze zelf kiezen dan krijg je een antwoord....

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:34

DuoPenotti schreef:
ja want van die vooroordelen van waarom de deur dicht doen word je zo moedeloos...je bent niet de eerste die dat komt beweren.
Sorry als het verkeerd overkwam.
Paarden doen niet altijd dingen die beter voor ze zijn.
Mijn merrie kan helaas ook geen 24/7 buiten staan, mijn ruin wel.
Maar mijn merrie gaat nooit alleen staan, nooit.
In de natuur zou ze dood zijn want ze kan dan niet eens meer eten....
Dus ja dan word ik simpel van zo'n opmerking laat ze zelf kiezen dan krijg je een antwoord....

Ik snap het wel hoor!
Het is ook niet zwart wit :)

Ik vind het zelf ook heel lastig het gaf mij zelf onrust dus ik ben maar uit de paardenwereld gestapt vandaar mijn vraag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:42

Nogmaals sorry, ik kwam wellicht ook te hard over.
Maar is gewoon even de emmer die over liep.
ik had het ook zo graag anders gezien en geeft elke dag weer zorgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:18

Wat is er mis met glimmende paarden...mooie dekjes...halsters enz..enz???

Ik zeg maar zo, beter verwend dan verwaarloosd!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:54

Nou mijn paard is ook best verwend *schaam* maar loopt niet met glitter hoefjes, vlechtjes of setjes hoor...is ie nou verwaarloosd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:03

denk ook niet dat dat de essentie van het ESSAY is/was

alhoewel ik soms wel eens denk: als ik er beter door ging rijden was het allemaal bling bling

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:40

Nee, is beetje sarcasme van mijn kant. Had ik er bij moeten zetten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:45

Er is weinig mis met glitters, maar ik zie regelmatig mensen die een paard een deken opdoen omdat zij het zelf koud hebben. Of een paard niet buiten zetten als het regent omdat ze zelf ook binnen blijven als het regent.
Dat blijf ik wel bijzonder vinden.

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:54

Kendra schreef:
Er is weinig mis met glitters, maar ik zie regelmatig mensen die een paard een deken opdoen omdat zij het zelf koud hebben. Of een paard niet buiten zetten als het regent omdat ze zelf ook binnen blijven als het regent.
Dat blijf ik wel bijzonder vinden.

.

denk ook dat dat dichter bij de essentie van het essay komt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:34

Bommeltje_ schreef:

Wat is keuzevrijheid? Wanneer de eigenaar niet beslist waar het paard staat, is het wel de kuddedynamiek. Mijn paard haat bv. regen, ze zal altijd naar de schuilstal stormen bij een bui. Ook als ze daar alleen moet staan. Wanneer de kudde zich echter te ver verwijderd van de stal zie je haar beginnen twijfelen. Ze haat regen, maar ze wil ook niet achtergelaten worden door de kudde. Wanneer ze dus beslist de schuilstal te verlaten is dat dus niet zozeer een vrije keuze, maar een afgewogen keuze opgelegd door een externe factor.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:03

Gini schreef:
Bommeltje_ schreef:

Wat is keuzevrijheid? Wanneer de eigenaar niet beslist waar het paard staat, is het wel de kuddedynamiek. Mijn paard haat bv. regen, ze zal altijd naar de schuilstal stormen bij een bui. Ook als ze daar alleen moet staan. Wanneer de kudde zich echter te ver verwijderd van de stal zie je haar beginnen twijfelen. Ze haat regen, maar ze wil ook niet achtergelaten worden door de kudde. Wanneer ze dus beslist de schuilstal te verlaten is dat dus niet zozeer een vrije keuze, maar een afgewogen keuze opgelegd door een externe factor.

Ik vind dit wel een vrije keuze. Je paard kiest er immers voor liever bij de rest te staan dan alleen en droog, wat ook nog eens heel normaal is als kuddedier. Of denk jij dat ze echt tegen haar zin in de regen in gaat? Zo ja ,hoe merk of zie je het ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 01:03

Sclimpre schreef:

Ideaal zou zijn dat je ze steeds een korte tijd apart kan opsluiten en de deur inderdaad weer open gaat.

Maar een kudde hoort wel stabiel te zijn en als dat niet zo is, vind ik eigenlijk dat daar al een probleem is. Veel teveel mensen proppen teveel paarden samen, zetten alles klakkeloos samen etc.

Daarbij is het ook hoe paarden gehouden worden. Weilanden hebben meestal 4 hoeken en bij teveel paarden, te weinig gras of wat dan ook, zie je wel dat paarden willen jagen en dan kunnen ze elkaar de hoek in drijven.

Iedereen begrijpt dat het met een kleine paddock dan nog erger kan zijn. Meestal een kleinere oppervlakte, te weinig te doen, dus gaat sneller mis.

Wij hebben meerdere paden en plekken om te eten, te liggen of dom te staan niksen.

Wij hebben er nu nog maar 3 en die zijn echt heel close. Er valt weleens een oortje naar achteren, maar ze kunnen niet zonder elkaar. Over de gehele dag,avond en nacht lopen ze misschien maar 10% van de tijd apart van elkaar.
Toen de anderen er nog waren, was dit eigenlijk ook zo, maar mn 2 oude ruintjes schuilden niet veel.

Deze 3 paarden hebben allemaal altijd op stal gestaan. Maar krijg ze nu echt geen stal meer in. Wij zijn bezig met een grote stal voor als het nodig is dat de merrie daar wil/moet bevallen. Wat een drama........
Dus nu maken we nog 2 inloopstallen ernaast met lage wanden en hopen met langzaam opbouwen dat ze weer wennen aan af en toe even op stal staan.

En dit zijn wel paarden die vaak schuilen, dus het is niet dat ze niet willen schuilen. Zelfs als ze elkaar zien en eentje staat te ver, wordt er geroepen.

Het gaat er ook om of je echt je paard goed kan beoordelen, of zelf de makkelijkste weg kiest of de weg kiest die een mens het beste gevoel geeft. Heel veel mensen willen goedpraten waar ze zelf tekort komen.

Popstra schreef:

Daar is niks mis mee. Paarden merken er echt niks van.

Het maakt pas uit als mensen er waarde aan gaan hangen. Als mensen hun paarden op stal gaan houden, zodat ze niet vies worden. Zich suf wassen en poetsen, zodat het paard glimt, terwijl de meeste paarden lekker willen rollen buiten.
En dat mensen gaan beweren dat ze beter voor hun paarden zijn als ze van alles kopen. Is niet erg, maar daar achteraan komt wel vaak ook meteen het neerhalen van mensen die hun paard buiten laten lopen. Er wordt vaak gelijk in overtreffende trap gesproken dat ze dan in de modder en regen staan. Waar er gewoon nette plekken zijn, waar paarden dus kunnen kiezen, schoon en droog kunnen staan, goed hooi kunnen eten etc.

Wij bezuinigen niet op de paarden, maar ik heb helemaal geen behoefte aan allerlei spullen die ik toch niet gebruik. Maar ik zit bovenop hun gezondheid en ze moeten er ook goed uit zien.

En wat ik eerder schreef; die van ons zijn echt veel schoner dan veel paarden die in hun eigen mest liggen. Ik weet niet hoeveel mensen met paintjes en schimmels ik vaak zie wassen. Dat vinden ze verwennen, want aandacht en tijd.........
Maar feitelijk staan ze gewoon veel op stal en kunnen ze dus alleen in de mest liggen. Ook wie op grote luxe stallen staan.

Of de mensen die allerlei supplementen geven, therapie dekens kopen en of gebruiken etc. Terwijl als je een paard voldoende vrij laat bewegen, goed voert en een echt goed trainingsschema hebt, je helemaal niet veel poespas nodig hebt om het paard gezond te houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:39

Ik zie mijn groepje die al 6 maanden 24/7 buiten staan nu echt met regen constant in de schuilstal verblijven. Plus ze bij het hek komen zeuren als je in de buurt bent. Ze gaan er deze week dan ook af want mij is duidelijk ze Er geen klap meer aan vinden buiten.
En dat terwijl er nog meer dan zat gras staat en het geen modderpoel is.
Dus ja, paarden laten wel degelijk blijken wat ze liever willen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:42

superpony schreef:
Sclimpre schreef:

Ideaal zou zijn dat je ze steeds een korte tijd apart kan opsluiten en de deur inderdaad weer open gaat.

Maar een kudde hoort wel stabiel te zijn en als dat niet zo is, vind ik eigenlijk dat daar al een probleem is. Veel teveel mensen proppen teveel paarden samen, zetten alles klakkeloos samen etc.

Daarbij is het ook hoe paarden gehouden worden. Weilanden hebben meestal 4 hoeken en bij teveel paarden, te weinig gras of wat dan ook, zie je wel dat paarden willen jagen en dan kunnen ze elkaar de hoek in drijven.

Iedereen begrijpt dat het met een kleine paddock dan nog erger kan zijn. Meestal een kleinere oppervlakte, te weinig te doen, dus gaat sneller mis.

Wij hebben meerdere paden en plekken om te eten, te liggen of dom te staan niksen.

Wij hebben er nu nog maar 3 en die zijn echt heel close. Er valt weleens een oortje naar achteren, maar ze kunnen niet zonder elkaar. Over de gehele dag,avond en nacht lopen ze misschien maar 10% van de tijd apart van elkaar.
Toen de anderen er nog waren, was dit eigenlijk ook zo, maar mn 2 oude ruintjes schuilden niet veel.

Deze 3 paarden hebben allemaal altijd op stal gestaan. Maar krijg ze nu echt geen stal meer in. Wij zijn bezig met een grote stal voor als het nodig is dat de merrie daar wil/moet bevallen. Wat een drama........
Dus nu maken we nog 2 inloopstallen ernaast met lage wanden en hopen met langzaam opbouwen dat ze weer wennen aan af en toe even op stal staan.

En dit zijn wel paarden die vaak schuilen, dus het is niet dat ze niet willen schuilen. Zelfs als ze elkaar zien en eentje staat te ver, wordt er geroepen.

Het gaat er ook om of je echt je paard goed kan beoordelen, of zelf de makkelijkste weg kiest of de weg kiest die een mens het beste gevoel geeft. Heel veel mensen willen goedpraten waar ze zelf tekort komen.

Popstra schreef:

Daar is niks mis mee. Paarden merken er echt niks van.

Het maakt pas uit als mensen er waarde aan gaan hangen. Als mensen hun paarden op stal gaan houden, zodat ze niet vies worden. Zich suf wassen en poetsen, zodat het paard glimt, terwijl de meeste paarden lekker willen rollen buiten.
En dat mensen gaan beweren dat ze beter voor hun paarden zijn als ze van alles kopen. Is niet erg, maar daar achteraan komt wel vaak ook meteen het neerhalen van mensen die hun paard buiten laten lopen. Er wordt vaak gelijk in overtreffende trap gesproken dat ze dan in de modder en regen staan. Waar er gewoon nette plekken zijn, waar paarden dus kunnen kiezen, schoon en droog kunnen staan, goed hooi kunnen eten etc.

Wij bezuinigen niet op de paarden, maar ik heb helemaal geen behoefte aan allerlei spullen die ik toch niet gebruik. Maar ik zit bovenop hun gezondheid en ze moeten er ook goed uit zien.

En wat ik eerder schreef; die van ons zijn echt veel schoner dan veel paarden die in hun eigen mest liggen. Ik weet niet hoeveel mensen met paintjes en schimmels ik vaak zie wassen. Dat vinden ze verwennen, want aandacht en tijd.........
Maar feitelijk staan ze gewoon veel op stal en kunnen ze dus alleen in de mest liggen. Ook wie op grote luxe stallen staan.

Of de mensen die allerlei supplementen geven, therapie dekens kopen en of gebruiken etc. Terwijl als je een paard voldoende vrij laat bewegen, goed voert en een echt goed trainingsschema hebt, je helemaal niet veel poespas nodig hebt om het paard gezond te houden.

Ik bedoelde het ook als grapje he :D

Ik was mijn paarden enkel als ik op wedstrijd ga. Heeft ook geen enkele nut als ze dagelijks liggen te rollen buiten plus ik niet zo een trutter ben simpelweg omdat ik er daar te veel voor heb staan en geen tijd voor heb. Dekens zien er ook niet uit. Daar gaan op show gewoon schone nette op evenals de halsters.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 12-10-21 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:43

Kendra schreef:
In dezelfde Volkskrant deze column:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bb0c88b4/
Waarna ik concludeer dat er echt heel veel dommigheid is onder (nieuwe) dierenbezitters.
Want in de hele column zit geen enkele verwijzing naar het welzijn van de hond...

Ik heb het inmiddels gelezen en dit riekt imo meer naar dierenmishandeling. :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:26

Popstra schreef:
Ik zie mijn groepje die al 6 maanden 24/7 buiten staan nu echt met regen constant in de schuilstal verblijven. Plus ze bij het hek komen zeuren als je in de buurt bent. Ze gaan er deze week dan ook af want mij is duidelijk ze Er geen klap meer aan vinden buiten.
En dat terwijl er nog meer dan zat gras staat en het geen modderpoel is.
Dus ja, paarden laten wel degelijk blijken wat ze liever willen.

Maar onze paarden schuilen ook. Dat is helemaal niet erg.

Bij het hek zeuren is echt een ritme die ze aanleren. Onze paarden hinniken als we de slaapkamer deur aanraken. Ow, jullie zijn wakker? Eten..........Varkens idem.

Een wei is op zich ook saai en dat vergeten mensen.

Maar er zijn zoveel redenen; Kudde is niet geheel stabiel, er is te weinig ruimte om te schuilen, Ze kunnen niet droog staan of liggen. Er is te weinig eten. Gras is te beperkt. Ze weten dat er binnnen iets lekkers is of komt, hardvoer, hooi etc.

Die van ons komen ook weleens zelf de wei af als ik de bakken hooi vul, omdat ze dan even elke bak willen proeven.

Dit zijn allemaal ex stal paarden en de paarden die we eerder hadden ook. Maar er is er echt geen 1 die moeite had met de overgang naar buiten blijven en kies zelf.
Eentje die op een grote stal stond en te weinig buiten kwam, alleen stond op een saaie paddock etc, liet ook echt merken hoe leuk hij rondlopen en alles ontdekken vond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:32

Popstra schreef:
Ik bedoelde het ook als grapje he :D

Ik was mijn paarden enkel als ik op wedstrijd ga. Heeft ook geen enkele nut als ze dagelijks liggen te rollen buiten plus ik niet zo een trutter ben simpelweg omdat ik er daar te veel voor heb staan en geen tijd voor heb. Dekens zien er ook niet uit. Daar gaan op show gewoon schone nette op evenals de halsters.

Ja, van jou snap ik het. Maar ik weet ook een beetje hoe het gelezen wordt. En daarbij kan jij binnen de sport een voorbeeld zijn. Snap je wat ik bedoel?

Sowieso valt het in de sport weleens tegen. Ik kwam vroeger weleens achter de schermen bij Jumping Amsterdam. Allemaal namen waar ik tegenop keek. Op tv zag alles er perfect uit. Maar dan zag ik de rijjasjes van dichtbij en viel het enorm tegen.

Net als met merken; De top heeft dure merken en meer dan genoeg spullen. Heel veel jongeren willen dat dan ook hebben. Maar ze vergeten dat heel veel gesponsort wordt bijv.
En niet alles is wat het lijkt. Er zijn stallen die grote spandoeken hebben van een bepaald voermerk, zelfs met het logo op een dekje rijden, maar hun beste paarden niet dat voer geven.

En toch denken mensen; Pietje voert X, dus dan is het goed. Truus heeft deken X, dus dan is die goed.