Sclimpre schreef:Zo duidelijk nu ook weer niet. Deur toe wil niet alleen zeggen dat dat paard in de stal moet blijven, het wil ook zeggen dat er geen andere paarden in zijn stal kunnen. Dat laatste is voor veel paarden wel zo aangenaam. Paarden zijn kuddedieren, ze willen graag bij andere paarden zijn, maar ze zonderen zich ook al eens graag af. Als het terrein groot geneog is kan dat buiten ook, maar helaas is de oppervlakte meestal nogal beperkt.
Om het echt een duidelijk antwoord te maken zou je een stal moeten maken waarvan het paard de deru achter zich kan sluiten

Ideaal zou zijn dat je ze steeds een korte tijd apart kan opsluiten en de deur inderdaad weer open gaat.
Maar een kudde hoort wel stabiel te zijn en als dat niet zo is, vind ik eigenlijk dat daar al een probleem is. Veel teveel mensen proppen teveel paarden samen, zetten alles klakkeloos samen etc.
Daarbij is het ook hoe paarden gehouden worden. Weilanden hebben meestal 4 hoeken en bij teveel paarden, te weinig gras of wat dan ook, zie je wel dat paarden willen jagen en dan kunnen ze elkaar de hoek in drijven.
Iedereen begrijpt dat het met een kleine paddock dan nog erger kan zijn. Meestal een kleinere oppervlakte, te weinig te doen, dus gaat sneller mis.
Wij hebben meerdere paden en plekken om te eten, te liggen of dom te staan niksen.
Wij hebben er nu nog maar 3 en die zijn echt heel close. Er valt weleens een oortje naar achteren, maar ze kunnen niet zonder elkaar. Over de gehele dag,avond en nacht lopen ze misschien maar 10% van de tijd apart van elkaar.
Toen de anderen er nog waren, was dit eigenlijk ook zo, maar mn 2 oude ruintjes schuilden niet veel.
Deze 3 paarden hebben allemaal altijd op stal gestaan. Maar krijg ze nu echt geen stal meer in. Wij zijn bezig met een grote stal voor als het nodig is dat de merrie daar wil/moet bevallen. Wat een drama........
Dus nu maken we nog 2 inloopstallen ernaast met lage wanden en hopen met langzaam opbouwen dat ze weer wennen aan af en toe even op stal staan.
En dit zijn wel paarden die vaak schuilen, dus het is niet dat ze niet willen schuilen. Zelfs als ze elkaar zien en eentje staat te ver, wordt er geroepen.
Het gaat er ook om of je echt je paard goed kan beoordelen, of zelf de makkelijkste weg kiest of de weg kiest die een mens het beste gevoel geeft. Heel veel mensen willen goedpraten waar ze zelf tekort komen.
Popstra schreef:Wat is er mis met glimmende paarden...mooie dekjes...halsters enz..enz???
Ik zeg maar zo, beter verwend dan verwaarloosd!
Daar is niks mis mee. Paarden merken er echt niks van.
Het maakt pas uit als mensen er waarde aan gaan hangen. Als mensen hun paarden op stal gaan houden, zodat ze niet vies worden. Zich suf wassen en poetsen, zodat het paard glimt, terwijl de meeste paarden lekker willen rollen buiten.
En dat mensen gaan beweren dat ze beter voor hun paarden zijn als ze van alles kopen. Is niet erg, maar daar achteraan komt wel vaak ook meteen het neerhalen van mensen die hun paard buiten laten lopen. Er wordt vaak gelijk in overtreffende trap gesproken dat ze dan in de modder en regen staan. Waar er gewoon nette plekken zijn, waar paarden dus kunnen kiezen, schoon en droog kunnen staan, goed hooi kunnen eten etc.
Wij bezuinigen niet op de paarden, maar ik heb helemaal geen behoefte aan allerlei spullen die ik toch niet gebruik. Maar ik zit bovenop hun gezondheid en ze moeten er ook goed uit zien.
En wat ik eerder schreef; die van ons zijn echt veel schoner dan veel paarden die in hun eigen mest liggen. Ik weet niet hoeveel mensen met paintjes en schimmels ik vaak zie wassen. Dat vinden ze verwennen, want aandacht en tijd.........
Maar feitelijk staan ze gewoon veel op stal en kunnen ze dus alleen in de mest liggen. Ook wie op grote luxe stallen staan.
Of de mensen die allerlei supplementen geven, therapie dekens kopen en of gebruiken etc. Terwijl als je een paard voldoende vrij laat bewegen, goed voert en een echt goed trainingsschema hebt, je helemaal niet veel poespas nodig hebt om het paard gezond te houden.