Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Een paard met een te zware ruiter kan ook niet presteren.Ga nu maar gewoon gewichtsdragers fokken want ik zie het nog niet gebeuren dat de mensen lichter gaan worden.Ik ben wel eens in een museum geweest waar harnassen van vroegere ridders stonden.Die waren echt klein vergeleken met de gemiddelde huidige mens.En die trend zal zich nog wel voortzetten.
anjali schreef:Een paard met een te zware ruiter kan ook niet presteren.Ga nu maar gewoon gewichtsdragers fokken want ik zie het nog niet gebeuren dat de mensen lichter gaan worden.Ik ben wel eens in een museum geweest waar harnassen van vroegere ridders stonden.Die waren echt klein vergeleken met de gemiddelde huidige mens.En die trend zal zich nog wel voortzetten.
purny schreef:anjali schreef:Een paard met een te zware ruiter kan ook niet presteren.Ga nu maar gewoon gewichtsdragers fokken want ik zie het nog niet gebeuren dat de mensen lichter gaan worden.Ik ben wel eens in een museum geweest waar harnassen van vroegere ridders stonden.Die waren echt klein vergeleken met de gemiddelde huidige mens.En die trend zal zich nog wel voortzetten.
Dus omdat mensen hun verantwoording niet willen nemen en zo nodig voor hun plezier op een paardenrug moeten gaan zitten moet er op dat gebied maar gewoon gefokt worden?
Als je te zwaar bent ben je te zwaar. Punt.
Kuggur schreef:Popstra schreef:Stel dit word een verplichte algemene regel, dan kunnen er veel wel gedag zeggen tegen hun paarden of het rijden .
En wat is daar mis mee?
_lauraaa_ schreef:Goed dat hier langzaam steeds meer aandacht aan besteed wordt. Wat mensen met hun eigen paard doen daar valt helaas nooit iets over te zeggen maar door bij de maneges te beginnen hoop ik dat steeds meer mensen bewuster worden van hun eigen gewicht en de gevolgen voor het paard.
Helaas zie je vooral op social media (in dit geval Instagram en Tiktok) meerdere ruiters die gewoon echt overduidelijk meer dan 100kg wegen en waarvan je goed ziet dat ze hun paard gewoon in de weg zitten. Ze krijgen allemaal lovende reacties van jonge meiden van hoe geweldig het er uit ziet etc. Wanneer daar gezegd word dat iemand veel te zwaar is krijg je het halve platform over je heen want dat kan zogezegd echt niet. Dat is dus helaas de andere kant van bodypositivity.
DuoPenotti schreef:
immanuela29 schreef:_lauraaa_ schreef:Goed dat hier langzaam steeds meer aandacht aan besteed wordt. Wat mensen met hun eigen paard doen daar valt helaas nooit iets over te zeggen maar door bij de maneges te beginnen hoop ik dat steeds meer mensen bewuster worden van hun eigen gewicht en de gevolgen voor het paard.
Helaas zie je vooral op social media (in dit geval Instagram en Tiktok) meerdere ruiters die gewoon echt overduidelijk meer dan 100kg wegen en waarvan je goed ziet dat ze hun paard gewoon in de weg zitten. Ze krijgen allemaal lovende reacties van jonge meiden van hoe geweldig het er uit ziet etc. Wanneer daar gezegd word dat iemand veel te zwaar is krijg je het halve platform over je heen want dat kan zogezegd echt niet. Dat is dus helaas de andere kant van bodypositivity.
Helemaal met je eens! Ook over het bodypositivity. Ook steeds meer merken gaan expres reclame maken voor 'bredere' ruiters. Sorry maar nee. Je moet daar juist geen reclame voor maken! Steeds meer mensen worden te dik en het is allang bewezen dat het slecht is voor je. Waarom moeten we ze dan wel vertellen dat ze het goed doen?
Daarnaast komen er altijd weer mensen die zeggen dat een zwaardere gevordene ruiter minder belastend is dan een amateur ruiter die wel dun is. Maar daar ben ik het ook helemaal niet mee eens. Als je toch zo gevordend bent kun je ook wel even wat eraan gaan doen dat je ook goed op het paard kunt gaan zitten. Want dan moet je daar ook toch wel de kennis van hebben toch? (Sorry, heel kort door de bocht, maar ik krijg het gewoon te vaak te horen en we moeten denken aan de paarden, niet aan jezelf hierin)
Kuggur schreef:Popstra schreef:Stel dit word een verplichte algemene regel, dan kunnen er veel wel gedag zeggen tegen hun paarden of het rijden .
En wat is daar mis mee?
Avalanche81 schreef:Popstra schreef:Stel dit word een verplichte algemene regel, dan kunnen er veel wel gedag zeggen tegen hun paarden of het rijden .
Je zegt dat alsof het een probleem is......
MCE schreef:waarom het oplossen in de fokkerij??
gewicht is eigen verantwoordelijkheid
ga dan gewoon eerst zitlessen nemen/geven op " equisimulator "
maak mensen bewust dat het welzijn van dieren belangrijk is
https://oogvoormensenpaard.nl/aanbod/wo ... lator.html
citaat:
Wat kun je ermee doen
De equisimulator:
Leert je de basisgangen van het paard
Geeft inzicht in je houding en zit
Geeft inzicht in jouw beweging en de invloed daarvan op het paard
Zorgt voor bewustwording van het gebruik van de spieren in je lichaam
Resultaat
Je verstoort de beweging van je paard niet onnodig
Je kunt rustiger zitten, met minimale beweging van je handen en voeten
Je lichaam komt weer meer in balans
Je paard komt meer in balans
immanuela29 schreef:Daarnaast komen er altijd weer mensen die zeggen dat een zwaardere gevordene ruiter minder belastend is dan een amateur ruiter die wel dun is. Maar daar ben ik het ook helemaal niet mee eens. Als je toch zo gevordend bent kun je ook wel even wat eraan gaan doen
Citaat:ik ben in ieder geval blij dat steeds meer merken kleding hebben voor de vollere ruiter! Hoezo mag daar geen reclame voor gemaakt worden, denk je nou echt dat het mensen stimuleert om dikker te worden omdat er kleding voor de vollere ruiter beschikbaar is?
Trouwens als afvallen zo simpel was als hij het stelt “even wat eraan gaan doen” zou niemand meer overgewicht hebbben.
Waarom mag er volgens jou niet tegen een vollere ruiter gezegd worden dat ze het goed doen als dat zo is? Immers zegt iemands figuur niets over of dat zij wel of niet op een paard passen.
Ik vind jou reactie hier behoorlijk kortzichtig en grenzen aan body shaming.
En _lauraaa_ waarom voel jij de noodzaak totale vreemden op social media aan te spreken op hun gewicht? Denk jij dat zij niet weten dat ze overgewicht hebben? Denk jij dat wat jij zegt zorgt dat ze niet meer opstappen? Oh nee, wacht je doet het vast voor het arme paard, veilig van achter je mobiel/tablet/pc een totale vreemde aanspreken op iets dat ze al lang weten. Of doe je het eigenlijk gewoon om je beter te voelen over jezelf?
Ik moet de eerste nog meemaken die op een eerlijk en open manier, face to face het gesprek aangaat met een ruiter met overgewicht (t.o.v. het paard).
Ben ik voor ruiters met overgewicht, nee helemaal niet. Maar ik kijk liever wel wat verder dan iemands postuur.
Ik vind het goed dat steeds meer maneges een maximum hanteren, maar nogmaals ik zou liever zien dat ze dit aanhouden.
1. Past het zadel op het paard?
2. Past de ruiter in het zadel?
3. Wat is het (gezond) gewicht van het paard?
4. Heeft het paard over of ondergewicht, dan moet het percentage ruitergewicht dat het paard kan dragen naar beneden bijgesteld worden.
5. Wat is het gewicht van de ruiter met het tuig ten opzichte van het gewicht van het paard en valt dat binnen de gestelde grenzen?
Wpaard schreef:Citaat:ik ben in ieder geval blij dat steeds meer merken kleding hebben voor de vollere ruiter! Hoezo mag daar geen reclame voor gemaakt worden, denk je nou echt dat het mensen stimuleert om dikker te worden omdat er kleding voor de vollere ruiter beschikbaar is?
Trouwens als afvallen zo simpel was als hij het stelt “even wat eraan gaan doen” zou niemand meer overgewicht hebbben.
Waarom mag er volgens jou niet tegen een vollere ruiter gezegd worden dat ze het goed doen als dat zo is? Immers zegt iemands figuur niets over of dat zij wel of niet op een paard passen.
Ik vind jou reactie hier behoorlijk kortzichtig en grenzen aan body shaming.
En _lauraaa_ waarom voel jij de noodzaak totale vreemden op social media aan te spreken op hun gewicht? Denk jij dat zij niet weten dat ze overgewicht hebben? Denk jij dat wat jij zegt zorgt dat ze niet meer opstappen? Oh nee, wacht je doet het vast voor het arme paard, veilig van achter je mobiel/tablet/pc een totale vreemde aanspreken op iets dat ze al lang weten. Of doe je het eigenlijk gewoon om je beter te voelen over jezelf?
Ik moet de eerste nog meemaken die op een eerlijk en open manier, face to face het gesprek aangaat met een ruiter met overgewicht (t.o.v. het paard).
Ben ik voor ruiters met overgewicht, nee helemaal niet. Maar ik kijk liever wel wat verder dan iemands postuur.
Ik vind het goed dat steeds meer maneges een maximum hanteren, maar nogmaals ik zou liever zien dat ze dit aanhouden.
1. Past het zadel op het paard?
2. Past de ruiter in het zadel?
3. Wat is het (gezond) gewicht van het paard?
4. Heeft het paard over of ondergewicht, dan moet het percentage ruitergewicht dat het paard kan dragen naar beneden bijgesteld worden.
5. Wat is het gewicht van de ruiter met het tuig ten opzichte van het gewicht van het paard en valt dat binnen de gestelde grenzen?
Hier ben ik het helemaal mee eens! Er zijn mensen die er niks aan kunnen doen ivm overgewicht qua gezondheidsproblemen. Schildklier wat minder werkt, suikerziekte etc. Ik vind niet dat we mensen als nummers moeten zien.