Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:48

Ik heb op een fjorden manege gereden en inderdaad dat herken ik wel. Gymnastiek oefeningen ook in het zadel, zonder teugels en beugels inderdaad. Is dat tegenwoordig niet meer in de kinderlessen?

Daarna kwam ik door verhuizing op een andere manege terecht, en kan me eigenlijk niet herinneren dat we dat daar ook deden...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:19

Straks bij editieNL een item erover volgens mij

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:39

anjali schreef:
Een paard met een te zware ruiter kan ook niet presteren.Ga nu maar gewoon gewichtsdragers fokken want ik zie het nog niet gebeuren dat de mensen lichter gaan worden.Ik ben wel eens in een museum geweest waar harnassen van vroegere ridders stonden.Die waren echt klein vergeleken met de gemiddelde huidige mens.En die trend zal zich nog wel voortzetten.

Een paard is al een serieuze gewichtsdrager, maar ergens zit uiteraard een grens aan wat een dier torsen kan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:43

anjali schreef:
Een paard met een te zware ruiter kan ook niet presteren.Ga nu maar gewoon gewichtsdragers fokken want ik zie het nog niet gebeuren dat de mensen lichter gaan worden.Ik ben wel eens in een museum geweest waar harnassen van vroegere ridders stonden.Die waren echt klein vergeleken met de gemiddelde huidige mens.En die trend zal zich nog wel voortzetten.

Dus omdat mensen hun verantwoording niet willen nemen en zo nodig voor hun plezier op een paardenrug moeten gaan zitten moet er op dat gebied maar gewoon gefokt worden?
Als je te zwaar bent ben je te zwaar. Punt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:44

purny schreef:
anjali schreef:

Dus omdat mensen hun verantwoording niet willen nemen en zo nodig voor hun plezier op een paardenrug moeten gaan zitten moet er op dat gebied maar gewoon gefokt worden?
Als je te zwaar bent ben je te zwaar. Punt.

Eens

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 21:19

Popstra schreef:
Stel dit word een verplichte algemene regel, dan kunnen er veel wel gedag zeggen tegen hun paarden of het rijden .

En wat is daar mis mee?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 21:23

Kuggur schreef:
Popstra schreef:
Stel dit word een verplichte algemene regel, dan kunnen er veel wel gedag zeggen tegen hun paarden of het rijden .

En wat is daar mis mee?

Lijkt mij ook een gezonde ontwikkeling.... mensen kunnen er immers iets aan doen door aan hun gewicht te werken, het paard kan er niets aan doen dat hij fysiek gesloopt wordt.... die heeft geen stem.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 21:25

_lauraaa_ schreef:
Goed dat hier langzaam steeds meer aandacht aan besteed wordt. Wat mensen met hun eigen paard doen daar valt helaas nooit iets over te zeggen maar door bij de maneges te beginnen hoop ik dat steeds meer mensen bewuster worden van hun eigen gewicht en de gevolgen voor het paard.

Helaas zie je vooral op social media (in dit geval Instagram en Tiktok) meerdere ruiters die gewoon echt overduidelijk meer dan 100kg wegen en waarvan je goed ziet dat ze hun paard gewoon in de weg zitten. Ze krijgen allemaal lovende reacties van jonge meiden van hoe geweldig het er uit ziet etc. Wanneer daar gezegd word dat iemand veel te zwaar is krijg je het halve platform over je heen want dat kan zogezegd echt niet. Dat is dus helaas de andere kant van bodypositivity.

Helemaal met je eens! Ook over het bodypositivity. Ook steeds meer merken gaan expres reclame maken voor 'bredere' ruiters. Sorry maar nee. Je moet daar juist geen reclame voor maken! Steeds meer mensen worden te dik en het is allang bewezen dat het slecht is voor je. Waarom moeten we ze dan wel vertellen dat ze het goed doen?

Daarnaast komen er altijd weer mensen die zeggen dat een zwaardere gevordene ruiter minder belastend is dan een amateur ruiter die wel dun is. Maar daar ben ik het ook helemaal niet mee eens. Als je toch zo gevordend bent kun je ook wel even wat eraan gaan doen dat je ook goed op het paard kunt gaan zitten. Want dan moet je daar ook toch wel de kennis van hebben toch? (Sorry, heel kort door de bocht, maar ik krijg het gewoon te vaak te horen en we moeten denken aan de paarden, niet aan jezelf hierin)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 23:50

DuoPenotti schreef:
ik heb het idee dat je deze toch niet veel meer ziet

[ Afbeelding ]

Schitterend...

Er is een relatie aangetoond tussen brede heupen en draagkracht.
Paarden in het onderzoek moesten 15, 20, 25 en 30% van hun gewicht dragen. Geen van de paarden had problemen bij 15 en 20% van het gewicht. Paarden met bredere heupen vertoonde minder spierpijnklachten bij hogere gewichten. Alle paarden hadden lichamelijke 'struggels' bij 25 of 30%.

https://ker.com/equinews/horses-weight- ... y-studied/

Overigens ben ik nog geen betrouwbaar onderzoek tegen gekomen die heeft aangetoond dat paarden minder dan die 20% zouden moeten dragen omdat ze anders problemen zouden hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 23:53

Popstra schreef:

Je zegt dat alsof het een probleem is......

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 04:39

immanuela29 schreef:
_lauraaa_ schreef:
Goed dat hier langzaam steeds meer aandacht aan besteed wordt. Wat mensen met hun eigen paard doen daar valt helaas nooit iets over te zeggen maar door bij de maneges te beginnen hoop ik dat steeds meer mensen bewuster worden van hun eigen gewicht en de gevolgen voor het paard.

Helaas zie je vooral op social media (in dit geval Instagram en Tiktok) meerdere ruiters die gewoon echt overduidelijk meer dan 100kg wegen en waarvan je goed ziet dat ze hun paard gewoon in de weg zitten. Ze krijgen allemaal lovende reacties van jonge meiden van hoe geweldig het er uit ziet etc. Wanneer daar gezegd word dat iemand veel te zwaar is krijg je het halve platform over je heen want dat kan zogezegd echt niet. Dat is dus helaas de andere kant van bodypositivity.

Helemaal met je eens! Ook over het bodypositivity. Ook steeds meer merken gaan expres reclame maken voor 'bredere' ruiters. Sorry maar nee. Je moet daar juist geen reclame voor maken! Steeds meer mensen worden te dik en het is allang bewezen dat het slecht is voor je. Waarom moeten we ze dan wel vertellen dat ze het goed doen?

Daarnaast komen er altijd weer mensen die zeggen dat een zwaardere gevordene ruiter minder belastend is dan een amateur ruiter die wel dun is. Maar daar ben ik het ook helemaal niet mee eens. Als je toch zo gevordend bent kun je ook wel even wat eraan gaan doen dat je ook goed op het paard kunt gaan zitten. Want dan moet je daar ook toch wel de kennis van hebben toch? (Sorry, heel kort door de bocht, maar ik krijg het gewoon te vaak te horen en we moeten denken aan de paarden, niet aan jezelf hierin)

Ik ben in ieder geval blij dat steeds meer merken kleding hebben voor de vollere ruiter! Hoezo mag daar geen reclame voor gemaakt worden, denk je nou echt dat het mensen stimuleert om dikker te worden omdat er kleding voor de vollere ruiter beschikbaar is?
Trouwens als afvallen zo simpel was als hij het stelt “even wat eraan gaan doen” zou niemand meer overgewicht hebbben.

Waarom mag er volgens jou niet tegen een vollere ruiter gezegd worden dat ze het goed doen als dat zo is? Immers zegt iemands figuur niets over of dat zij wel of niet op een paard passen.

Ik vind jou reactie hier behoorlijk kortzichtig en grenzen aan body shaming.

En _lauraaa_ waarom voel jij de noodzaak totale vreemden op social media aan te spreken op hun gewicht? Denk jij dat zij niet weten dat ze overgewicht hebben? Denk jij dat wat jij zegt zorgt dat ze niet meer opstappen? Oh nee, wacht je doet het vast voor het arme paard, veilig van achter je mobiel/tablet/pc een totale vreemde aanspreken op iets dat ze al lang weten. Of doe je het eigenlijk gewoon om je beter te voelen over jezelf?
Ik moet de eerste nog meemaken die op een eerlijk en open manier, face to face het gesprek aangaat met een ruiter met overgewicht (t.o.v. het paard).

Ben ik voor ruiters met overgewicht, nee helemaal niet. Maar ik kijk liever wel wat verder dan iemands postuur.
Ik vind het goed dat steeds meer maneges een maximum hanteren, maar nogmaals ik zou liever zien dat ze dit aanhouden.

1. Past het zadel op het paard?
2. Past de ruiter in het zadel?
3. Wat is het (gezond) gewicht van het paard?
4. Heeft het paard over of ondergewicht, dan moet het percentage ruitergewicht dat het paard kan dragen naar beneden bijgesteld worden.
5. Wat is het gewicht van de ruiter met het tuig ten opzichte van het gewicht van het paard en valt dat binnen de gestelde grenzen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 06:48

Kuggur schreef:
Popstra schreef:

En wat is daar mis mee?

Niks mis mee. Het geeft ze de keuze, stoppen of flink afvallen maar dat is nog niet zo makkelijk....
Ik snap uberhoupt niet dat een maatje meer het nieuwe normaal is geworden.

Ik vind het enkel een beetje ,moeilijk, onderwerp voor een aantal vrienden van mij Die zijn ook veel te zwaar en rijden fanatiek.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 07:53

Popstra schreef:
Stel dit word een verplichte algemene regel, dan kunnen er veel wel gedag zeggen tegen hun paarden of het rijden daarvan!
Zal enkel buiten de maneges niet te handhaven zijn.

Handhaven is lastig zijn maar wat zou t mooi zijn voor paarden wanneer eenieder zich er aan hield! ;)

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:06

Avalanche81 schreef:
Popstra schreef:

Je zegt dat alsof het een probleem is......

Dat zegt ze niet, dat is jou interpretatie ;)

Wat ik naast een te hoog gewicht op een te klein diertje nog veel erger vind, is de erbarmelijke staat van veel tuigage op diverse manege's en het niveau van lesgeven aan kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:26

Ik vind het enkel een beetje ,moeilijk, onderwerp voor een aantal vrienden van mij. Die zijn ook veel te zwaar en rijden fanatiek.[/quotePopstra]

mogelijk zijn die verhoudingen goed, en hebben ze een onafhankelijke zit, zijn ze soepel, zitten het paard niet in de weg,

het gaat ook daarom waar de verhoudingen niet goed zijn, zadels die te klein zijn en dus meer drukken, ect.

een paard heeft geen keus, het is de mens die er voor moet zorgen dat het voor het dier zo comfortable mogelijk is,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-09-21 09:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:48

Lijkt me een prima beslissing. Hopelijk volgen er nog meer maneges. Alleen los je daar het probleem van eigenaren van paarden die op een pensionstal staan of thuis mee rijden niet op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:21

Nou..als instructeur heb ik weleens voor dit dilemma gestaan. Had een lesklantje, een hele fijne meid maar wel behoorlijk stevig, had een stevige ouderwets type fries. Ze kwam echt wel boven de 95 kg uit en in de lessen liepen we er eigenlijk ook wel tegenaan dat beide niet de conditie hadden (of paard had het gewoon echt te zwaar) om echt lekker door te rijden. Ze kon wel goed zitten en zat op die manier het paard niet in de weg maar wel gewoon echt met het gewicht. Tja, ik heb tactisch opmerkingen gemaakt dat het makkelijker zou zijn als ze zelf wat fitter zou zijn, ook voor het paard. Ze is toen wel meer gaan bewegen (fietsen ipv auto pakken) en ermee aan de slag gegaan. Ik weet niet hoe het uiteindelijk gelopen is omdat ik zelf gestopt ben met lesgeven. Maar ik zie hier dus wel duidelijk een taak voor de instructeur liggen. Verbieden kan niet, want iemand met een eigen paard rijdt toch wel door, maar bewust maken wel zonder dat je kwetsend hoeft te zijn.

Het is ook belangrijk om niet te hard te oordelen, sommige mensen kunnen gewoon echt NIETS doen aan hun overgewicht. Schildklier problemen, hormonale problemen, medicatie etc. kunnen allemaal een rol spelen. Beter is om het gesprek aan te gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:24

MCE schreef:
waarom het oplossen in de fokkerij??

gewicht is eigen verantwoordelijkheid

ga dan gewoon eerst zitlessen nemen/geven op " equisimulator "

maak mensen bewust dat het welzijn van dieren belangrijk is

https://oogvoormensenpaard.nl/aanbod/wo ... lator.html

citaat:
Wat kun je ermee doen

De equisimulator:

Leert je de basisgangen van het paard
Geeft inzicht in je houding en zit
Geeft inzicht in jouw beweging en de invloed daarvan op het paard
Zorgt voor bewustwording van het gebruik van de spieren in je lichaam

Resultaat

Je verstoort de beweging van je paard niet onnodig
Je kunt rustiger zitten, met minimale beweging van je handen en voeten
Je lichaam komt weer meer in balans
Je paard komt meer in balans

Van mij zou dit ingevoerd mogen worden op iedere manege, om mee te beginnen eerst hier op. Dan een half jaar/ jaar zitlessen aan de dubbele longe op een paard en theorielessen en dan pas "echt" rijden met teugels. Maar goed, probleem is natuurlijk dat als niet alle maneges dit doen mensen gaan overstappen naar een manege waar ze wel gelijk mogen rijden..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:41

immanuela29 schreef:
Daarnaast komen er altijd weer mensen die zeggen dat een zwaardere gevordene ruiter minder belastend is dan een amateur ruiter die wel dun is. Maar daar ben ik het ook helemaal niet mee eens. Als je toch zo gevordend bent kun je ook wel even wat eraan gaan doen

Eigenlijk denk ik dat het zowel ja als nee is.
Een gevorderde ruiter beweegt mee mee. Maar vetmassa beweegt niet mee en hindert je alleen maar met bewegen. Dan heb ik het nog niet eens over wat het weegt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:54

Vind het niet meer dan normaal dat je als ruiter qua gewicht/fitheid op een paard hoort te passen. Ben je te zwaar, ga je er niet op. Dat geldt ook voor goede ruiters met balans etc. Punt.

Op mijn ruin, een D maatje van 1,44 m wil ik ook geen te lange en/of te zware ruiters. En ik heb veel moeite met veel te lange/te zware IJslanderruiters. Dan schop ik altijd tegen het zere been, dat zal, maar dat is mijn mening.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 10:25

Citaat:
ik ben in ieder geval blij dat steeds meer merken kleding hebben voor de vollere ruiter! Hoezo mag daar geen reclame voor gemaakt worden, denk je nou echt dat het mensen stimuleert om dikker te worden omdat er kleding voor de vollere ruiter beschikbaar is?
Trouwens als afvallen zo simpel was als hij het stelt “even wat eraan gaan doen” zou niemand meer overgewicht hebbben.

Waarom mag er volgens jou niet tegen een vollere ruiter gezegd worden dat ze het goed doen als dat zo is? Immers zegt iemands figuur niets over of dat zij wel of niet op een paard passen.

En _lauraaa_ waarom voel jij de noodzaak totale vreemden op social media aan te spreken op hun gewicht? Denk jij dat zij niet weten dat ze overgewicht hebben? Denk jij dat wat jij zegt zorgt dat ze niet meer opstappen? Oh nee, wacht je doet het vast voor het arme paard, veilig van achter je mobiel/tablet/pc een totale vreemde aanspreken op iets dat ze al lang weten. Of doe je het eigenlijk gewoon om je beter te voelen over jezelf?
Ik moet de eerste nog meemaken die op een eerlijk en open manier, face to face het gesprek aangaat met een ruiter met overgewicht (t.o.v. het paard).

Ben ik voor ruiters met overgewicht, nee helemaal niet. Maar ik kijk liever wel wat verder dan iemands postuur.
Ik vind het goed dat steeds meer maneges een maximum hanteren, maar nogmaals ik zou liever zien dat ze dit aanhouden.

4. Heeft het paard over of ondergewicht, dan moet het percentage ruitergewicht dat het paard kan dragen naar beneden bijgesteld worden.
5. Wat is het gewicht van de ruiter met het tuig ten opzichte van het gewicht van het paard en valt dat binnen de gestelde grenzen?

Hier ben ik het helemaal mee eens! Er zijn mensen die er niks aan kunnen doen ivm overgewicht qua gezondheidsproblemen. Schildklier wat minder werkt, suikerziekte etc. Ik vind niet dat we mensen als nummers moeten zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 10:29

Maar de reden van het overgewicht maakt voor het paard niet uit. Die heeft geen minder last van te veel belasting als het door medicatie komt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 10:39

Wpaard schreef:
Citaat:
ik ben in ieder geval blij dat steeds meer merken kleding hebben voor de vollere ruiter! Hoezo mag daar geen reclame voor gemaakt worden, denk je nou echt dat het mensen stimuleert om dikker te worden omdat er kleding voor de vollere ruiter beschikbaar is?

Hier ben ik het helemaal mee eens! Er zijn mensen die er niks aan kunnen doen ivm overgewicht qua gezondheidsproblemen. Schildklier wat minder werkt, suikerziekte etc. Ik vind niet dat we mensen als nummers moeten zien.

Maar daar kan het paard toch niks aan doen? Te zwaar is te zwaar, ongeacht de reden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 10:51

Schildklier en diabetes is tegenwoordig makkelijk te behandelen.
Afvallen word zelfs als advies gegeven om diabetes te behandelen.
Er zijn tegenwoordig ook leefstijl programma's. Helpt heel goed

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 10:51

Ivm de veiligheid zijn er ook grenzen, qua grootte van de gebruikers, aan attracties op kermissen en pretparken of in vliegtuigen enz.
Dan doet de reden er toch ook niet toe?
Te groot is een ‘nee’.
In dit geval te zwaar.
Als iemand 2 meter is, is ie ook snel over de 90kg. En dan kun je niet paardrijden.
Je past dan ook niet in een achtbaan.
Soms zijn dingen zoals ze zijn en moet je iets accepteren.
(Gelukkig kun je aan overgewicht nog vaak iets doen. Voor iemand van 2 meter lang wordt t lastig. ;)