Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:35

Precies, ingedebruijn. Het 'systeem' klopt al jaren niet, maar de mens (een ruiter, een coach) kan er zelf wat aan doen. Door je bv niet te laten leiden door geld en status. En dat achteraf nog beweerd wordt 'dat het paard ongehoorzaam was'....

Ongelofelijk... Arm dier. Arme dieren.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:36

Getup schreef:
Degene die het eerste parcours met dat arme dier heeft " gesprongen " mogen ze ook n plekje geven in de media hoor .

Vraag me af, hoe ( en hoe vaak ) deze vijfkampers rijden.

Vraag me ook af, wat zo n eigenaar van n paard denkt bij t zien van zulke beelden. Verschrikkelijk.

1 keer per maand meestal en de rest van de sporten meerdere keren per week. Dus geen wonder dat ze voor geen enkele meter kunnen rijden en de paarden zo slecht voor de hindernissen uit komen.

Voor diegene die mij quote omtrent de zware mishandeling/zwaar ongemak bij de paarden. Ik vind wat Annika en die ruiter voor haar met Saint boy doen daaronder vallen. Paard wordt heel zwaar bestraft voor dingen die niet zijn fout zijn. Ik heb nu bijna alles gezien van 2012, ja daar wordt ook gesleurd aan de teugels. Maar daar hebben ze dan ook kleine meiden op powerhouses van paarden die dus te vlug willen gezet waardoor de ruiter er houden en keren aan heeft. Dit vind ik een klein ongemak voor het paard. Ik heb daarvan geen enkele ruiter gezien die het paard afstrafte als ze eraf gingen. Dat was gewoon opstaan en weer door en aan het einde kreeg het paard zelfs nog een klopje. Die wisten gewoon dat het hun eigen fout was als ze balken, een weigering of een val hadden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:53

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Mja, ze kunnen dus blijkbaar helemaal niet heel goed rijden...

Ze hebben een te kort lontje.

En ze kunnen niet goed rijden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:54

Jorex schreef:
Getup schreef:
Degene die het eerste parcours met dat arme dier heeft " gesprongen " mogen ze ook n plekje geven in de media hoor .

Vraag me af, hoe ( en hoe vaak ) deze vijfkampers rijden.

Vraag me ook af, wat zo n eigenaar van n paard denkt bij t zien van zulke beelden. Verschrikkelijk.

1 keer per maand meestal en de rest van de sporten meerdere keren per week. Dus geen wonder dat ze voor geen enkele meter kunnen rijden en de paarden zo slecht voor de hindernissen uit komen.

Voor diegene die mij quote omtrent de zware mishandeling/zwaar ongemak bij de paarden. Ik vind wat Annika en die ruiter voor haar met Saint boy doen daaronder vallen. Paard wordt heel zwaar bestraft voor dingen die niet zijn fout zijn. Ik heb nu bijna alles gezien van 2012, ja daar wordt ook gesleurd aan de teugels. Maar daar hebben ze dan ook kleine meiden op powerhouses van paarden die dus te vlug willen gezet waardoor de ruiter er houden en keren aan heeft. Dit vind ik een klein ongemak voor het paard. Ik heb daarvan geen enkele ruiter gezien die het paard afstrafte als ze eraf gingen. Dat was gewoon opstaan en weer door en aan het einde kreeg het paard zelfs nog een klopje. Die wisten gewoon dat het hun eigen fout was als ze balken, een weigering of een val hadden.

Bijzonder hoor. Juist het paardrijden zouden ze veel serieuzer moeten nemen . De andere onderdelen heb je niet met een levend wezen te maken, dus train hier extra op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:57

Ik snap niet dat het een onderdeel is van een vijfkamp. Laat ze een motor trial doen ofzo.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:03

irmaz schreef:
Twiggy2008 schreef:
Wow!! Dat er nog steeds mensen zijn, die dit onbekwame, agressieve, gefrustreerde gedrag goedkeuren. Man, man, man.. wat erg.

Er is helemaal niemand die dit goedkeurd. Een amazone aan de schandpaal nagelen voor een falend systeem is echter iets heel anders.

Dan doe je daar als atleet iets aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:05

Persoonlijke verantwoordelijkheid opnemen, dat siert een atleet ook. Maar nee, het ligt altijd aan de reglementen of het systeem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:09

Het kan een combinatie van factoren zijn. En het is duidelijk dat er heel wat ligt bij de reglementen en het systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:13

Shadow0 schreef:
Het kan een combinatie van factoren zijn. En het is duidelijk dat er heel wat ligt bij de reglementen en het systeem.

Zal allemaal prima, het is echter de ruiter die het paard op zijn flikker geeft en dat doet ze toch echt zelf.
Het afschuiven op het systeem is wel gemakkelijk. Ja, daar schort veel aan. Maar er staat niet in de regelementen je paard lens te meppen als je faalt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:23

Shadow0 schreef:

Het gaat ook allemaal om veel te veel geld en eer. Feitelijk is die hele OS een bizar iets. Als er dan ook nog dieren bij betrokken zijn dan is het risico dat een deelnemer uit de bocht vliegt wel heel erg groot. Als je ook die commentaar van die Duitse sport commentator hoorde nadat ze los was gegaan. Het ging alleen nog maar over dat Duitsland geen goud wint.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:45

Ik zie hier alleen maar verliezers....

* een vijfkamp wat niet meer van deze tijd is met het paardrijden erin. Paardensport is topsport waarbij samenwerking tussen mens en dier jaren training vergt. Dit niveau in zo'n vijfkamp kan gewoon niet in 20 minuten elkaar leren kennen en dan zo'n parcours moeten afleggen.

* Ik zie een paard wat duidelijk al zijn vertrouwen kwijt is binnen slechts een paar minuten. In deze tijd waarbij paardenwelzijn hoog in het vaandel staat, kan dit gewoon niet. Dit kunnen wij als mensen niet van een paard verwachten. Dit incident is iets wat het paard altijd bij zal blijven en enkel met geduld het vertrouwen terug zal krijgen.

* Ik zie een ruitert wat heel gedreven is en waar heel veel druk op staat, omdat ze op weg is naar Olympisch goud. De samenwerking met het paard lukt niet, waardoor er vanuit onmacht en de grote druk die op de schouders van deze ruiter ligt, het paard de dupe is en geslagen wordt.
Ik kan me voorstellen dat er veel emoties los komen en dat iemand gaat huilen. Ik denk dat deze ruiter zelf niet trots is op wat er gebeurd is en hier ook mentaal een enorme klap van heeft gekregen. Haar gedrag tov het paard praat ik absoluut niet goed.
Ik hoop en denk dat deze vrouw dit verschrikkelijk moment over een aantal jaren als levensles mee kan nemen voor de rest van haar carrière.

* En dan als laatste de bondscoach.....dit kan echt niet meer. Ook hier zie je weer wat topsport mentaal doet. Het winnen staat voorop, waardoor alles eromheen totaal aan iemand voorbij gaat, zoals het welzijn van het paard, maar ook het vertrouwen van de ruiter.

Ik hoop dat het afleggen van een springparcours als onderdeel uit het vijfkamp gaat.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:49

Shadow0 schreef:

Er is niemand die een pistool tegen je hoofd houdt en zegt dat je deze sport moet beoefen. Kies je daarvoor, dan ben je ook mede verantwoordelijk voor de juiste uitvoering en kun je dus aangesproken worden op je gedrag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:53

Ik denk dat het mee doen in een landenteam voor deze mensen wel als een pistool tegen het hoofd voelt.

regels, zoals de slechtste wegschrappen kan daar in mee werken wel te stoppen als het niet meer gaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:55

In principe is dat wel een gevaarlijk argument als het om sporten met dieren gaat. Dat de hang naar een medaille als een pistool tegen het hoofd kan voelen en dat de redelijkheid naar het achterplan verschuift. Dat is dan eigenlijk een beetje toegeven dat competitie en dieren niet echt samengaan omwille van de druk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:59

Gini schreef:
In principe is dat wel een gevaarlijk argument als het om sporten met dieren gaat. Dat de hang naar een medaille als een pistool tegen het hoofd kan voelen en dat de redelijkheid naar het achterplan verschuift. Dat is dan eigenlijk een beetje toegeven dat competitie en dieren niet echt samengaan omwille van de druk.

Ik denk dat het met team verband ook sneller aan de orde is dan met individueel rijden.
Een sporter wil niet verantwoordelijk zijn voor dat het team door zijn/haar toedoen een medaille verspeelt.

Zag je dit jaar ook wel met het springen.
Ruiters die anders al lang gestopt waren nu toch nog maar een parcours af maakte.
Slechte wegstrepen zou zeker met dieren altijd zo moeten zijn.

Of dan met een 5 kamp paarden horen...misschien op een hele andere manier. (in 1 van de 3 topics heb ik voorbeelden gegeven)
Maar een klimwand beklimmen als voorbeeld vind ik ook wel passend bij wat vijfkamp voor moet stellen zeg maar.

Ik vind deze ruiters heel anders dan de ruiters die alleen maar rijden en een bang op kunnen bouwen met hun paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:01

manubres schreef:
https://www.horses.nl/evenementen/olymp ... ifSxZvDA4M

Sectorraad Paarden publiceert statement over paardrijden in moderne vijfkamp!

Ja, lekker makkelijk, een statement over een sport die in Nederland niet beoefend wordt. Als ze ook eens met een duidelijke statement zouden komen over andere misstanden die wél in Nederland voor komen kun je die club eens serieus gaan nemen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:06

Dat je als eigenaar je paard hiervoor leent. De atleet, ruiter, kiest er zelf voor en heeft de verantwoordelijkheid om zelf na te gaan of zijn/haar sport ethisch verantwoord is en geen schade toebrengt aan anderen. Dat arme dier heeft geen keuze. |(

Laat dit onderdeel alsjeblieft vervangen worden door iets anders. Of hou het op een vierkamp.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:12

Achterom schreef:
Ja, lekker makkelijk, een statement over een sport die in Nederland niet beoefend wordt. Als ze ook eens met een duidelijke statement zouden komen over andere misstanden die wél in Nederland voor komen kun je die club eens serieus gaan nemen.

Moderne vijfkamp zijn in Nederland ook gewoon wedstrijden voor, alleen hier moet men wel kunnen paardrijden om mee te mogen doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:15

Jorex schreef:
Achterom schreef:

Moderne vijfkamp zijn in Nederland ook gewoon wedstrijden voor, alleen hier moet men wel kunnen paardrijden om mee te mogen doen.

Oh ja? En wat is dan precies "kunnen paardrijden"? Heel eerlijk gezegd vind ik die Annika tot het moment dat het mis gaat, niet slechter rijden dan wat ik hier op het concours om de hoek zie rondrijden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:18

Jorex schreef:
Ik heb toch een filmpje gevonden van 2012 London Olympics van Annika. Als het paard niet al overstuur was geweest, had ze hem waarschijnlijk prima het parcours door gekregen: https://www.youtube.com/watch?v=MzMSB7Wc-3Y op 53 minuten ongeveer is ze aan de beurt. Op zich valt me het tot nu toe mee hoe het in Londen ging qua springen, maar eentje gevallen en geen zware mishandeling gezien. Die ene die viel was een klein Japannertje met een paard met een enorme sprong, ik zou zelf zo'n paard ook niet ff kunnen uitzitten. Maar heb het nog niet verder dan Annika gekeken deze.

Het rijden van Annika is op dit filmpje ook best ruw. Snap wel dat een beetje sensibel paard meteen in de staak gaat. Ze zit erop alsof het een fiets is.

Eigenlijk moeten die hindernissen omlaag. Ik vind ze nu best hoog.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:20

rien10 schreef:
Tegenvraag: waarom wil jij iemand affakkelen?

Omdat een onschuldig dier heel veel pijn en stress bezorgd wordt.

Nu terug mijn vraag. :)[/quote]
Ok. Terug op je vraag.
Nooit. Nooit iemand affakkelen. Kom met argumenten en bewijs. Niet met emoties.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:24

Achterom schreef:
Jorex schreef:

Oh ja? En wat is dan precies "kunnen paardrijden"? Heel eerlijk gezegd vind ik die Annika tot het moment dat het mis gaat, niet slechter rijden dan wat ik hier op het concours om de hoek zie rondrijden.

Ik heb gister de regelementen opgezocht.
De KNHS heeft hier aan meegewerkt, ze moeten beschikken over het ruiterbewijs en een militair ruiterbewijs en er waren nog wat dingetjes.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:25

Achterom schreef:

Ruiters dienen in bezit zijn van het Ruiterbewijs van de Stiehting Rijvaardigheidsbewijs
Reereatieruiter, het Ruiterbewijs van de KNHS, het Militair Ruiterbewijs van de Stiehting
Militair Ruiterbewijs of startgereehtigdheid kunnen aantonen op basis van een (maximaal drie
jaar oude) KNHS- of FNRS-startpas in B, L of M (springen).
En vanaf klasse II wat springen van een meter is moet je B gesprongen hebben, bij 1.10 L en 1.20 M. Maar dit had je zelf ook kunnen Googlen.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:27

rien10 schreef:
rien10 schreef:
Tegenvraag: waarom wil jij iemand affakkelen?

Omdat een onschuldig dier heel veel pijn en stress bezorgd wordt.

Nu terug mijn vraag. :)

Ok. Terug op je vraag.
Nooit. Nooit iemand affakkelen. Kom met argumenten en bewijs. Niet met emoties.[/quote]
Het bewijs is geleverd toch? Of twijfel je aan de echtheid van de beelden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:28

In Zwitserland licht vooral de ruiter onder vuur waarvan het paard ingeslapen werd vanwege de gescheurde kniebanden. Die wordt op social media precies zo neergefakkeld.

Alles afreageren op 1 persoon zie ik echt als zwaktebod, hakken op het op dat moment zwakste schakel die vorig jaar nog de sterkste bejubelde was. Dit paard ging in de staak en daarom viel het meer op maar al die andere paarden in de 5 kamp komen er ook gewoon waardoos vanaf en wellicht zelfs nog erger als ze gewoon mentaal nog braver zijn.