FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:31

pol013 schreef:
@gini: ik hint helemaal nergens op je intellect. Ik vind alleen dat je erg kort door de bocht gaat in deze discussie.

Jij vind blijkbaar dat regels er zijn om vrij te interpreteren. En het spel tussentijds mag aanpassen.

Ik vind dat regels er zijn om je aan te houden en op een beter moment tegen het licht te houden. En ik vermoed dat ik iets positiever tegen mijn mede-paardensporter aankijk dan jij.

De regels zijn vrij te interpreteren met een reden. Het staat niet in de regels dat een jury een combinatie moet stoppen wanneer het bij wijze van spreken op 3 benen de ring door gaat bijvoorbeeld.

Het is onmogelijk om elke situatie wanneer het welzijn in gevaar komt omschreven te hebben in de reglementen. We hebben het nu over een bloedneus/longbloeding, ik denk dat we met zijn allen nog wel een tiental redenen kunnen bedenken die niet in het reglement staan, maar waarbij het common sense is om niet door te rijden/de combinatie te stoppen. Het komt wellicht niet vaak voor, maar het is wel degelijk mogelijk.

De jury zit er niet alleen om te zorgen dat alles eerlijk verloopt, maar ook om het welzijn van de paarden te waarborgen.
En ik begrijp dat het in deze situatie bijzonder moeilijk is om een dergelijke beslissing te maken, het is een heftig en ingrijpend besluit dat gemaakt moet worden in zeer weinig tijd, maar wat mij betreft zouden ze dat zeker moeten doen in de toekomst.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:14

996981 schreef:
Gini, snap je het niet of wil je het niet snappen? Het gaat niet om niet durven ingrijpen. Het gaat om niet mógen ingrijpen.

Nogmaals; als je wil discussiëren over regels, zorg dan in ieder geval dat je weet wat ze inhouden, waarom ze er zijn, hoe en wanneer ze toegepast moeten en mogen worden etc. Wat je nu doet is geheel nutteloos.

I’m out :wave:

Mocht je nu denk dat het is omdat je zo onwijs sterk en inhoudelijk aan het discussiëren bent, vind ik dat helemaal prima. De reden is echter het tegenovergestelde

Zeg dan gewoon de reden dat ik I'm out ben is dat ik je waardeloos niet to the point vindt discussieren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:37

pol013 schreef:
@superpony: niveau heeft er niets mee te maken. Ben je met je eens dat dat er ook zo min mogelijk mee te maken moet hebben. Maar feit is wel dat op dit niveau alles nog sneller en heftiger gaat. Die paarden gaan ietsje vlotter rond dan ik in een B parcours over iets kortere lijnen. Dus je hebt ook iets minder tijd om alles eens op je gemak te bekijken als jury zijnde. Dus op die manier heeft het niveau er wel iets mee te maken.

UIteraard, daar heb je een punt. En er staat wat op het spel, dus men zal minder risico nemen om een beslissing te nemen tijdens de ronde.

Stel dat de jury had uitgebeld in een split second, omdat ze bloed zagen, hadden we ook deze discussie gehad.

Met niveau bedoelde ik zelf alleen dat het niet uit mag maken. Dat regels overal hetzelfde moeten zijn. Dat elk paard, ongeacht niveau hetzelfde is.
Ik stoor me vooral aan het belang van een medaille.

Ruiter heeft zich teruggetrokken en zou ook hebben gezegd dat hij zijn paard belangrijker vindt dan de games, dus dat is het. Hij zal daar echt niet op zijn telefoontje hebben zitten lezen hoeveel commentaar er is van mensen zonder verstand van paarden.
Zover ik weet houden ze hun eigen clubje vrij klein als ze iets willen bespreken en zal het hier ook gebeurt zijn in goed overleg na alles te hebben afgewogen.

Staat verder los van de bloed regel, want hij mag starten, maar hij wil dat niet meer.

Popstra

Re: FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:30

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:33

Popstra schreef:
https://www.facebook.com/20245299744/po ... 361509745/

Hier snap ik de organisatie ook niet. Dat zij niet gelijk gediskwalificeerd word zeg!!
Ik snap wel dat de sport onder vuur komt. Dit is toch niet om aan te zien!?

Ik zit nu net binnen wat te drinken en dit komt net voorbij op eurosport1. Moet je die domme commentator horen over dit paard.......

Het is niet haar paard, maar een aangewezen paard.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:34

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:41

Jezus zeg wat moet dat voorstellen? En dan vinden ze het gek de sport onder vuur ligt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:55

Popstra schreef:
https://www.facebook.com/20245299744/po ... 361509745/

Hier snap ik de organisatie ook niet. Dat zij niet gelijk gediskwalificeerd word zeg!!
Ik snap wel dat de sport onder vuur komt. Dit is toch niet om aan te zien!?

Ik las de commentaren, dit is niet haar eigen paard en ditzelfde paard had bij 4 anderen ook al geweigerd.

Ik snap er niks van dat dit kan in de sport...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:55

Popstra, dat is helaas wel typisch voor de moderne vijfkamp. Dat dat nog een onderdeel is van die vijfkamp roept inderdaad vraagtekens op.
Laurie, dat dit paard überhaupt in Tokio is? Dit is duidelijk een paar niveaus te hoog voor het paard of voor de combi ruiter en paard. Arm dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:56

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:56

Mijn hemel wat een beelden, van beide situaties ook.
En wederom staan er zoveel mensen ernaar te kijken en gebeurd er niks - en wordt het zelfs nog een beetje goedgepraat onder het mom 'het is niet haar eigen paard.' Jezus. Hoe ze huilend op dat paard zit en zit te pushen; die zou je toch ook aan d'r haren er vanaf willen sleuren zeg. Gatverdamme. En dat springpaard breekt ook echt m'n hart. En maar doorgaan, doorgaan, doorgaan. Is echt niet om aan te zien; Is om verdrietig van te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:05

cursebreaker schreef:
En wederom staan er zoveel mensen ernaar te kijken en gebeurd er niks - en wordt het zelfs nog een beetje goedgepraat onder het mom 'het is niet haar eigen paard.' Jezus. Hoe ze huilend op dat paard zit en zit te pushen; die zou je toch ook aan d'r haren er vanaf willen sleuren zeg. Gatverdamme. En dat springpaard breekt ook echt m'n hart. En maar doorgaan, doorgaan, doorgaan. Is echt niet om aan te zien; Is om verdrietig van te worden.
Ach, als we de logica hier moeten volgen: hij stond niet met een doormidden gebroken pijpbeen of op het punt om dood neer te vallen, dus kun je best doorrijden. :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:06

Dus op deze manier wil je in de eerdere discussie even je gelijk halen?
Iets wat een ruiter niet eens zag en een paard dat zonder problemen sprong met dit?

Oke.... :?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:08

_San87_ schreef:
Ik las de commentaren, dit is niet haar eigen paard en ditzelfde paard had bij 4 anderen ook al geweigerd.

Ik snap ook niet dat dit kan hoor, maar 'bij vier anderen' lijkt mij sterk. Ieder paard start onder twee ruiters (in dit geval amazones).

Misschien in totaal vier keer, maar voor de mannen vindt dit onderdeel pas morgen plaats.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:11

Karin schreef:
_San87_ schreef:

Ik snap ook niet dat dit kan hoor, maar 'bij vier anderen' lijkt mij sterk. Ieder paard start onder twee ruiters (in dit geval amazones).

Misschien in totaal vier keer, maar voor de mannen vindt dit onderdeel pas morgen plaats.

Oh, okay. Dat wist ik niet, het was een comment van iemand op Facebook. Alsnog geeft het te zeggen dat wanneer het dier bij een ander ook al niet meewerkt, je je af moet vragen wat je aan het doen bent als eigenaar en als sport.

Even totaal los van bovenstaande, een naar mijn mening interessant opiniestuk waar ik me goed in kan vinden:

https://equnews.nl/olympics/opinie-het- ... positief-1

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:16

_San87_ schreef:
Even totaal los van bovenstaande, een naar mijn mening interessant opiniestuk waar ik me goed in kan vinden:

Kan ik me ook goed in vinden.
Want dat was zeker de reden van het maar doorgaan.
Sportief stoppen zou geen consequenties mogen hebben voor teamgenoten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:22

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Kan ik me ook goed in vinden.
Want dat was zeker de reden van het maar doorgaan.
Sportief stoppen zou geen consequenties mogen hebben voor teamgenoten.

Ik wil het eigenlijk omdraaien, het teamresultaat moet geen reden zijn je paard maar over de hindernissen te blijven duwen, met alle gevolgen van dien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:24

Uiteraard ook.
Maar "jij" wil niet de reden zijn van dat je team niet door mag. En dan krijg je dit terwijl het met de oude regels wel goed ging.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:29

Mkango schreef:
cursebreaker schreef:
Ach, als we de logica hier moeten volgen: hij stond niet met een doormidden gebroken pijpbeen of op het punt om dood neer te vallen, dus kun je best doorrijden. :j

Ach kom op zeg, het ene is totaal niet met het andere te vergelijken. Niemand hier wil een dier pijn zien lijden en dat jij beweert dat niemand hier het erg vind wanneer dat wel gebeurt is gewoonweg stoken. Een beetje over het leed van een ander paard je gelijk halen, dat vind ik pas misselijkmakend.
Maar jij kan jezelf in ieder geval op de borst kloppen want jij ben wel goed bezig, toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:34

DuoPenotti schreef:
Uiteraard ook.
Maar "jij" wil niet de reden zijn van dat je team niet door mag. En dan krijg je dit terwijl het met de oude regels wel goed ging.

Klopt, ik kan de motivatie ook goed volgen.

Echter is het resultaat onder de streep gelijk, met daarbij een flinke smet op het al niet zo schone blazoen dat paardensport heet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:39

dat is zo, voor het paard maakt het niets uit waarom.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:39

Het nieuwe format is gewoon niet goed voor de diervriendelijkheid. Dit gelijk weer afschaffen is de eerste stap en dan kijken of het oude format weer ingevoerd moet worden of een variatie daarop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:27

Daphara schreef:
Ach kom op zeg, het ene is totaal niet met het andere te vergelijken. Niemand hier wil een dier pijn zien lijden en dat jij beweert dat niemand hier het erg vind wanneer dat wel gebeurt is gewoonweg stoken. Een beetje over het leed van een ander paard je gelijk halen, dat vind ik pas misselijkmakend.
Maar jij kan jezelf in ieder geval op de borst kloppen want jij ben wel goed bezig, toch?
Nou ja, enkele anderen en ik hebben met gedegen argumenten geprobeerd om een redelijke discussie te voeren, maar het enige wat we krijgen zijn dit soort flauwe persoonlijke opmerkingen, mensen die opeens niet meer kunnen lezen, het moeten hebben van anderen woorden in de mond leggen. En dan moet ik me maar koest houden? Het is goed met je, ga maar gewoon aardappelen schillen of stoeptegels tellen of zo. :(:)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:38

Mkango schreef:
Daphara schreef:
Nou ja, enkele anderen en ik hebben met gedegen argumenten geprobeerd om een redelijke discussie te voeren, maar het enige wat we krijgen zijn dit soort flauwe persoonlijke opmerkingen, mensen die opeens niet meer kunnen lezen, het moeten hebben van anderen woorden in de mond leggen. En dan moet ik me maar koest houden? Het is goed met je, ga maar gewoon aardappelen schillen of stoeptegels tellen of zo. :(:)

Dus dit was niet bedoeld om te stoken?

Mkango schreef:

Vertel eens, hoe moet men dit dan interpreteren?

Maar als dit volgens jou op een “met gedegen argumenten een redelijke discussie voeren” is, dan haak ik nu ook echt af.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:13

De eerste link, die van Popstra, kan ik niet volgen. Maar dat springpaard had eruit gehaald moeten worden natuurlijk. De ruiter moet dit ook gevoeld hebben