https://www.facebook.com/MichelleRosaSa ... 6604098973
Het plezier straalt er vanaf, ziet er ook een stuk "natuurlijker" uit dan bij Total US. Natuurlijk ook een heel ander ras dus niet te vergelijken maar wordt hier toch echt heel blij van.
Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Niobe schreef:Babootje schreef:Haal je een paard uit de sport omdat deze het mentaal niet aan kan (teveel spanning op dit soort grote concoursen) is het ook niet goed. Voor sommige mensen is het nooit goed wat Edward en HP ook doen
Mee eens hoor, ik vind het ook top dat ze het niet geprobeerd hebben te forceren met Undercover. Of een paard het aankan, dat merk je pas als je op pad gaat en dan kun je het nog even tijd geven, maar ik vind het top dat ze besloten hebben dat het voor dat paard gewoon niet weggelegd is.
M_D_H schreef:Laat ik voorop stellen dat als je echt wil zou het kunnen...
Maar we beseffen ons toch ook allemaal wel dat zelfs met een bit, je geen (minstens) 100 kg om kan trekken zonder dat je daar zelf fysiek de resultaten van ziet.
Dat kost echt kracht hoor.
irmaz schreef:M_D_H schreef:Laat ik voorop stellen dat als je echt wil zou het kunnen...
Maar we beseffen ons toch ook allemaal wel dat zelfs met een bit, je geen (minstens) 100 kg om kan trekken zonder dat je daar zelf fysiek de resultaten van ziet.
Meen je dit echt? Is dit jouw ervaring dat je serieus zo hard kan trekken aan het bit (of erger nog aan een stang met hefboom) zonder fysiek resultaat te zien?
Askja schreef:MCE, wat jij omschrijft is toch echt in de krul trekken. Omtrekken doe je (nouja, sommigen) als een paard ervandoor wil, door heel hard aan 1 teugel te trekken.
Overigens ben ik het niet met je eens. Als je met je hele hebben en houden aan een stang en trens gaat hangen, schieten de meeste paarden echt wel in de krul. Anders scheur je hun mond namelijk kapot.
Of ze vluchten onder je weg om de pijn te vermijden, of je wordt er afgebokt.
Helaas zijn paarden die structureel zo gereden/gecorrigeerd worden doorgaans zodanig bevestigd in learned helplessness dat dat gedrag achterwege blijft.
Waarmee ik niks suggereer over welke ruiter dan ook, wel dat het nog steeds voorkomt dat paarden op deze wijze gebroken worden.
irmaz schreef:M_D_H schreef:Laat ik voorop stellen dat als je echt wil zou het kunnen...
Meen je dit echt? Is dit jouw ervaring dat je serieus zo hard kan trekken aan het bit (of erger nog aan een stang met hefboom) zonder fysiek resultaat te zien?
Ayasha schreef:Lees nog eens. Ze zegt dat dat niet kan.
irmaz schreef:Ik heb het nu een aantal keer gelezen maar er wordt m.i. toch echt gezegd dat het niet zonder superpower kan om 100 kg om te trekken? En die mening deel ik niet. Bovendien circuleren er meer dan voldoende foto's van Anky op het internet waar haar "trekkracht" te zien is.
Voordat daar de discussie weer heen gaat, ik denk nog steeds dat Anky en Edward de beste ruiters van Nederland zijn en dat er voorlopig nog niemand kan tippen aan hun gevoel en timing, maar helaas vind ik ook dat ze daar niet altijd op de, in mijn ogen, juiste manier gebruik van maken.
Askja schreef:irmaz schreef:Ik heb het nu een aantal keer gelezen maar er wordt m.i. toch echt gezegd dat het niet zonder superpower kan om 100 kg om te trekken? En die mening deel ik niet. Bovendien circuleren er meer dan voldoende foto's van Anky op het internet waar haar "trekkracht" te zien is.
Voordat daar de discussie weer heen gaat, ik denk nog steeds dat Anky en Edward de beste ruiters van Nederland zijn en dat er voorlopig nog niemand kan tippen aan hun gevoel en timing, maar helaas vind ik ook dat ze daar niet altijd op de, in mijn ogen, juiste manier gebruik van maken.
Zo lees ik het ook irmaz.
En het gaat echt om jouw post M_C_E, niet om die van iemand anders.
Met jouw tweede opmerking ben ik het overigens eens, irmaz. Ik ben benieuwd hoe deze ruiters zouden rijden als ze in een ander systeem zouden trainen. En dus ook met andere trainers zouden werken. Zo lang in een en hetzelfde, ik vermoed vrij persoonsgebonden, systeem trainen kan enigszins bedrijfsblind maken, lijkt mij.
Cayenne schreef:dit is niet gewoon erachter duiken, dit is een eindstand qua buiging van de halswervelkolom. Momentopname, maar het geeft wel te denken als een paard zo'n extreme houding opzoekt. Of wou ie net op dat moment een vliegje weghappen van zijn borst?Total dook er gewoon achter. Dat kan iedereen gebeuren.
Askja schreef:Sorry my bad, ik haal MCE en M_D_H blijkbaar door elkaarExcuses.
Verandert niets aan het gegeven, of althans mijn stellige mening, dat omtrekken iets anders is dan in de krul trekken. En dat voor het laatste beslist geen bodybuilderkracht nodig is.
Ik hoop echt dat deze OS een eye-opener gaat zijn voor de Nederlandse dressuurwereld. Althans, voor de gevestigde orde die nu de boventoon voert. De paarden hebben zoveel kwaliteit, en de ruiters hebben genoeg talent - als ze het accent meer kunnen leggen op losheid en harmonie, kunnen ze in de toekomst iets geweldigs laten zien.
irmaz schreef:irmaz schreef:
Meen je dit echt? Is dit jouw ervaring dat je serieus zo hard kan trekken aan het bit (of erger nog aan een stang met hefboom) zonder fysiek resultaat te zien?Ayasha schreef:Lees nog eens. Ze zegt dat dat niet kan.
Ik heb het nu een aantal keer gelezen maar er wordt m.i. toch echt gezegd dat het niet zonder superpower kan om 100 kg om te trekken? En die mening deel ik niet. Bovendien circuleren er meer dan voldoende foto's van Anky op het internet waar haar "trekkracht" te zien is.
Askja schreef:Sorry my bad, ik haal MCE en M_D_H blijkbaar door elkaarExcuses.
Verandert niets aan het gegeven, of althans mijn stellige mening, dat omtrekken iets anders is dan in de krul trekken. En dat voor het laatste beslist geen bodybuilderkracht nodig is.
Ik hoop echt dat deze OS een eye-opener gaat zijn voor de Nederlandse dressuurwereld. Althans, voor de gevestigde orde die nu de boventoon voert. De paarden hebben zoveel kwaliteit, en de ruiters hebben genoeg talent - als ze het accent meer kunnen leggen op losheid en harmonie, kunnen ze in de toekomst iets geweldigs laten zien.
Askja schreef:Cayenne schreef:dit is niet gewoon erachter duiken, dit is een eindstand qua buiging van de halswervelkolom. Momentopname, maar het geeft wel te denken als een paard zo'n extreme houding opzoekt. Of wou ie net op dat moment een vliegje weghappen van zijn borst?Total dook er gewoon achter. Dat kan iedereen gebeuren.
bloemm schreef:Ik zag deze Portugese ruiter (Rodrigo Mauro Torres) voorbij komen, vooral op 6:05, kan echt van dit beeld genieten!
https://www.facebook.com/MichelleRosaSa ... 6604098973
Het plezier straalt er vanaf, ziet er ook een stuk "natuurlijker" uit dan bij Total US. Natuurlijk ook een heel ander ras dus niet te vergelijken maar wordt hier toch echt heel blij van.
Berdien schreef:Zet je dat naast de winnende kür dan is dit echt hang en trekwerk tegenover harmonie, plezier en nou ja.. haast samen dansend door de baan.
Cayenne schreef:Toen Jessica nog Unee BB onder het zadel had, zag het er ook niet altijd even vriendelijk uit en werkte er ook weleens een hand of been wat flinker in, hoor.
Dus laten we haar nu ook niet meteen als heilige bestempelen...