[OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:52

Ik zag deze Portugese ruiter (Rodrigo Mauro Torres) voorbij komen, vooral op 6:05, kan echt van dit beeld genieten :)!

https://www.facebook.com/MichelleRosaSa ... 6604098973

Het plezier straalt er vanaf, ziet er ook een stuk "natuurlijker" uit dan bij Total US. Natuurlijk ook een heel ander ras dus niet te vergelijken maar wordt hier toch echt heel blij van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:00

Niobe schreef:
Babootje schreef:
Haal je een paard uit de sport omdat deze het mentaal niet aan kan (teveel spanning op dit soort grote concoursen) is het ook niet goed. Voor sommige mensen is het nooit goed wat Edward en HP ook doen :(

Mee eens hoor, ik vind het ook top dat ze het niet geprobeerd hebben te forceren met Undercover. Of een paard het aankan, dat merk je pas als je op pad gaat en dan kun je het nog even tijd geven, maar ik vind het top dat ze besloten hebben dat het voor dat paard gewoon niet weggelegd is.

Undercover was op dat moment al een veteraan op wedstrijdgebied geen onervaren paard die overweldigd was van de entourage.

Denk dat ze min of meer gedwongen waren tot dit besluit. Iedere keer terug moeten trekken of halverwege stoppen kan natuurlijk ook niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:17

M_D_H schreef:
Laat ik voorop stellen dat als je echt wil zou het kunnen...
Maar we beseffen ons toch ook allemaal wel dat zelfs met een bit, je geen (minstens) 100 kg om kan trekken zonder dat je daar zelf fysiek de resultaten van ziet.
Dat kost echt kracht hoor.

Meen je dit echt? Is dit jouw ervaring dat je serieus zo hard kan trekken aan het bit (of erger nog aan een stang met hefboom) zonder fysiek resultaat te zien? :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:18

Maar je weet dat ze geen van drieën dezelfde vader hebben he? :o[/quote M_D_H]

wel de zelfde stammoeder de merrie Esther v. Amor
weliswaar de een wat dichterbij dan de ander

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:28

irmaz schreef:
M_D_H schreef:
Maar we beseffen ons toch ook allemaal wel dat zelfs met een bit, je geen (minstens) 100 kg om kan trekken zonder dat je daar zelf fysiek de resultaten van ziet.

Meen je dit echt? Is dit jouw ervaring dat je serieus zo hard kan trekken aan het bit (of erger nog aan een stang met hefboom) zonder fysiek resultaat te zien? :oo

Lees nog eens. Ze zegt dat dat niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:34

]
Askja schreef:
MCE, wat jij omschrijft is toch echt in de krul trekken. Omtrekken doe je (nouja, sommigen) als een paard ervandoor wil, door heel hard aan 1 teugel te trekken.

Overigens ben ik het niet met je eens. Als je met je hele hebben en houden aan een stang en trens gaat hangen, schieten de meeste paarden echt wel in de krul. Anders scheur je hun mond namelijk kapot.
Of ze vluchten onder je weg om de pijn te vermijden, of je wordt er afgebokt.
Helaas zijn paarden die structureel zo gereden/gecorrigeerd worden doorgaans zodanig bevestigd in learned helplessness dat dat gedrag achterwege blijft.
Waarmee ik niks suggereer over welke ruiter dan ook, wel dat het nog steeds voorkomt dat paarden op deze wijze gebroken worden.

graag even corrigeren, ik omschrijf niets in die trant, denk dat je iemand anders bedoelt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:38

irmaz schreef:
M_D_H schreef:

Ayasha schreef:

Ik heb het nu een aantal keer gelezen maar er wordt m.i. toch echt gezegd dat het niet zonder superpower kan om 100 kg om te trekken? En die mening deel ik niet. Bovendien circuleren er meer dan voldoende foto's van Anky op het internet waar haar "trekkracht" te zien is.

Voordat daar de discussie weer heen gaat, ik denk nog steeds dat Anky en Edward de beste ruiters van Nederland zijn en dat er voorlopig nog niemand kan tippen aan hun gevoel en timing, maar helaas vind ik ook dat ze daar niet altijd op de, in mijn ogen, juiste manier gebruik van maken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:47

irmaz schreef:
Ik heb het nu een aantal keer gelezen maar er wordt m.i. toch echt gezegd dat het niet zonder superpower kan om 100 kg om te trekken? En die mening deel ik niet. Bovendien circuleren er meer dan voldoende foto's van Anky op het internet waar haar "trekkracht" te zien is.

Voordat daar de discussie weer heen gaat, ik denk nog steeds dat Anky en Edward de beste ruiters van Nederland zijn en dat er voorlopig nog niemand kan tippen aan hun gevoel en timing, maar helaas vind ik ook dat ze daar niet altijd op de, in mijn ogen, juiste manier gebruik van maken.

Zo lees ik het ook irmaz.
En het gaat echt om jouw post M_C_E, niet om die van iemand anders.

Met jouw tweede opmerking ben ik het overigens eens, irmaz. Ik ben benieuwd hoe deze ruiters zouden rijden als ze in een ander systeem zouden trainen. En dus ook met andere trainers zouden werken. Zo lang in een en hetzelfde, ik vermoed vrij persoonsgebonden, systeem trainen kan enigszins bedrijfsblind maken, lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:48

Askja schreef:
irmaz schreef:

Zo lees ik het ook irmaz.
En het gaat echt om jouw post M_C_E, niet om die van iemand anders.

Met jouw tweede opmerking ben ik het overigens eens, irmaz. Ik ben benieuwd hoe deze ruiters zouden rijden als ze in een ander systeem zouden trainen. En dus ook met andere trainers zouden werken. Zo lang in een en hetzelfde, ik vermoed vrij persoonsgebonden, systeem trainen kan enigszins bedrijfsblind maken, lijkt mij.

denk ik niet, ik schrijf MCE,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-21 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:53

Afbeelding
Wat vinden we hier van? Dit is met afgroeten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:56

Total dook er gewoon achter. Dat kan iedereen gebeuren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:02

Sorry my bad, ik haal MCE en M_D_H blijkbaar door elkaar :D Excuses.

Verandert niets aan het gegeven, of althans mijn stellige mening, dat omtrekken iets anders is dan in de krul trekken. En dat voor het laatste beslist geen bodybuilderkracht nodig is.

Ik hoop echt dat deze OS een eye-opener gaat zijn voor de Nederlandse dressuurwereld. Althans, voor de gevestigde orde die nu de boventoon voert. De paarden hebben zoveel kwaliteit, en de ruiters hebben genoeg talent - als ze het accent meer kunnen leggen op losheid en harmonie, kunnen ze in de toekomst iets geweldigs laten zien.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:05

Cayenne schreef:
dit is niet gewoon erachter duiken, dit is een eindstand qua buiging van de halswervelkolom. Momentopname, maar het geeft wel te denken als een paard zo'n extreme houding opzoekt. Of wou ie net op dat moment een vliegje weghappen van zijn borst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:06

Askja schreef:

Verandert niets aan het gegeven, of althans mijn stellige mening, dat omtrekken iets anders is dan in de krul trekken. En dat voor het laatste beslist geen bodybuilderkracht nodig is.

Ik hoop echt dat deze OS een eye-opener gaat zijn voor de Nederlandse dressuurwereld. Althans, voor de gevestigde orde die nu de boventoon voert. De paarden hebben zoveel kwaliteit, en de ruiters hebben genoeg talent - als ze het accent meer kunnen leggen op losheid en harmonie, kunnen ze in de toekomst iets geweldigs laten zien.

dank je wel
ben het overigens met je eens dat deze OS een eye-opener mogen zijn

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:07

Dat hoop ik ook Askja. Ik hoop echt dat deze manier van jureren wat los heeft gemaakt, en dat goed voorbeeld doet volgen. Dat ook bij andere wedstrijden deze manier van rijden wordt beloond, en men niet alleen maar kijkt naar de naam op het scoreformulier.

Ik heb de proef van Edward gekeken, en hoewel ik het paard echt machtig getalenteerd vind, was het geen plezier om naar te kijken. Hij zit er af en toe zo verbeten op, die enorm strenge en terugwerkende linkerhand, er zit zoveel druk op. Zet je dat naast de winnende kür dan is dit echt hang en trekwerk tegenover harmonie, plezier en nou ja.. haast samen dansend door de baan. Er zit talent genoeg in de Nederlandse top, maar ik hoop echt dat ze hiervan leren en meer naar een lossere, harmonieuze manier van rijden gaan werken. Dan komen toptalenten zoals Total US ook zoveel beter uit de verf.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:09

irmaz schreef:
irmaz schreef:

Ayasha schreef:

Oke, allereerst bevalt mij de onderliggende "toon" van jou eerste quote totaal niet.

Je schrijft als of je denkt dat ik dagelijks met een bet met een hefboomwerking aan mijn paard loop te sleuren en dat doe ik dus pertinent niet >;)

Ten tweede, ik heb 1 keer op een buitenrit met mijn volle gewicht aan de teugels gehangen terwijl mijn paard een vlinderbitje in had (ook een bit met een hefboomwerking) en die kwam geenszins onder de indruk van mij. (voor iemand in dit topic dan ook maar op tilt slaat, mijn paard heeft regelmatig de kolder in zijn kop en een x aantal stekkers verkeerd zitten en ging in volle galop op een gesloten spoorwegovergang af en ik had nou niet bepaald de behoefte om de trein een kus te geven. Hij was trouwens niet in paniek) Dus ja, mijn ervaring is dat je echt heel wat kracht moet zetten wil je überhaupt een paard met zijn kop in de krul trekken als het paard dat niet wil.
Ik had van die aanvaring mijn handen tot bloedens toe kapot en mijn paard had niks (frappant is dat hij weken daarna op stal stond terwijl ik aan het afzadelen was, schrok, met zijn teugel achter de grendel van de deur bleef hangen, zijn hoofdstel kapot trok en een blauwe plek, die vrijwel zwart was, in zijn mond er aan over hield. maar dat terzijde, op het moment dat ik na dat incident afstapte had hij nog geen schrammetje, ook niet in zijn mond)

Dan mijn derde punt, het zijn allemaal momentopnames, ik kan 100 fotos maken van een training de lekker gaat en dan toch 40 slechte fotos uit halen. Dus wat er op het internet circuleert daar zet ik een kilo verpakking zout tegenover. Ik kijk liever naar filmpjes, op het inrijterrein of de trainingen zelf.

En dat brengt mij bij het laatste punt, ik heb een enorme hekel aan ruk en pluk werk of een te strenge hand, Ik hou ook niet van show dressuur en ben meer klassiek opgeleid zoals Janneke hier eerder in het topic ook al aangaf, ik hou ook niet van de manier van rijden zoals Edward Gal doet en ik ben ook niet echt een voorstander van de manier zoals Anky dat doet, al zie ik wel liever Anky dan Edward.
En als je altijd met ruk en pluk en trek werk rijd, zie je dit echt wel aan het paard, maar ook fysiek terug aan de ruiter.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:10

Askja schreef:

Mensen kunnen natuurlijk ook een typfoutje gemaakt hebben :O
Zoals ze al aangegeven hebben: Met omtrekken bedoel ik het kin op de borst trekken :O
Nou kan je daar natuurlijk over blijven vallen... Je kan het ook los laten en verder gaan met het gesprek... Is ook een optie :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:15

Askja schreef:
Cayenne schreef:
dit is niet gewoon erachter duiken, dit is een eindstand qua buiging van de halswervelkolom. Momentopname, maar het geeft wel te denken als een paard zo'n extreme houding opzoekt. Of wou ie net op dat moment een vliegje weghappen van zijn borst?

Hij deed het alle drie de dagen, dus of er zou alle 3 de dagen een vliegje op de borst moeten zitten of...
Maar dan ook weer geldt: Het is een foto van een momentopname, we kunnen het niet met zekerheid zeggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:24

@MDH
zoveel pagina's later weer online dus ik hou het kort.
Sluit me aan bij Aksja haar berichten.
En als jij mij verteld dat ik stil moet zijn omdat ik er niets van weet. Kan. Maar aub begin bij jezelf en ga even verder denken over hoe kracht van een stang op een paarden mond werkt

Omtrekken is niet of je een teugel aan een boom hangt en dan trekt. Het gaat om een dier met gevoel.
Je hoeft geen bodybuilder te zijn om een paard de kin op de borst te trekken.

En ja dat kon anky als de beste. Want nee haar rollkurr was niet altijd de theorie zonder druk.

Gal weet ook prima hoe een paard achter de LL te trekken.
En als je zijn druk ziet en een paard dat nog zo ver richting ll gaat durf ik te zeggen dat het voelt als beton.
En wie dat niet zo voelt heeft een andere instructeur nodig. Want ja helaas zo word er veel lesgegeven. Dus snap de onkunde dan ook wel weer.

Nu hopelijk eindelijk na 25 jaar weer echt dressuur. De goede punten zijn gegeven deze OS. *\o/*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:44

bloemm schreef:
Ik zag deze Portugese ruiter (Rodrigo Mauro Torres) voorbij komen, vooral op 6:05, kan echt van dit beeld genieten :)!

https://www.facebook.com/MichelleRosaSa ... 6604098973

Het plezier straalt er vanaf, ziet er ook een stuk "natuurlijker" uit dan bij Total US. Natuurlijk ook een heel ander ras dus niet te vergelijken maar wordt hier toch echt heel blij van.

Nou idd. Hoewel dit ook nog wel de nodige schoonheids foutjes heeft (kapstokbenen en toch wat onrustige hand hier en daar) zie ik toch veel liever dit.

Mooi paard maar ik heb dan ook wel ene voorliefde voor het iberische ras.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:34

Berdien schreef:
Zet je dat naast de winnende kür dan is dit echt hang en trekwerk tegenover harmonie, plezier en nou ja.. haast samen dansend door de baan.

Je vergelijkt nu toch echt appels en peren. Dat gebeurt constant zie ik. Het paard van Jessica von Bredow is 14. Total US voor dit niveau nog vrij groen met zn 9 jaar. Wat denk je dat dat doet?. Natuurlijk had een eerste plaats er niet ingezeten en nog echt niet goed genoeg. Maar ik vind plaats 6 toch een hele prestatie en de manier waarop hij hem rond heeft gereden ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:35

DuoPenotti schreef:
En ja dat kon anky als de beste. Want nee haar rollkurr was niet altijd de theorie zonder druk.

Misschien moet je een keer een lesje bij Anky gaan nemen....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:38

Nee laat maar, heb bij haar om de hoek gewoond, maar les liever ergens anders.
Bij een Jessica lijkt me geweldig!!!
In 2000 nog wel met mijn paard bij de huldiging geweest van Anky voor haar gouden plak met Bonfire.
Toen was het nog wel mooi :j

Maar heb altijd fin les gehad, eerlijk rijden, loslaten van voor.
Proberen niets te doen dat was zo ongeveer de les :P :+
Zo begon Anky vroeger ook. Jammer dat ze dat toen achter zich heeft gelaten.
Maar we lijken de goede weg weer in te slaan in dressuurland *\o/*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:55

Toen Jessica nog Unee BB onder het zadel had, zag het er ook niet altijd even vriendelijk uit en werkte er ook weleens een hand of been wat flinker in, hoor.
Dus laten we haar nu ook niet meteen als heilige bestempelen...

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:03

Cayenne schreef:
Toen Jessica nog Unee BB onder het zadel had, zag het er ook niet altijd even vriendelijk uit en werkte er ook weleens een hand of been wat flinker in, hoor.
Dus laten we haar nu ook niet meteen als heilige bestempelen...

Ik zie in elk geval op oudere filmpjes van haar met Unnee nergens zo'n achterlijk doorgeslagen stang.