Ruiter rijdt boa bewust omver in bos Lage Vuursche

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:35

Met een motor mag je de snelweg op, met een brommer niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:29

Karl66 schreef:
Wat hebben mensen toch een raar idee over boa's. Boa is een verzamelterm voor heel veel verschillende functies. Een parkeerwacht is een boa maar bijvoorbeeld ook een conducteur of een boswachter. En aangezien dit in een bos was lijkt het mij waarschijnlijker dat het om een boswachter ging dan om een parkeerwacht. En ik heb zo'n vermoeden dat als in het nieuwsbericht over een boswachter was gesproken in plaats van een boa, dat er heel anders gereageerd zou zijn.

En verder is een ruiterpad in tegenstelling tot wat veel mensen hier denken geen speciaal pad voor paarden, maar een algemeen bospad waar ook paarden toegestaan zijn. Je kan er dus andere mensen tegenkomen en die hebben net zoveel recht om daar te zijn als jij.

In de grote bossen, waar men alles probeert apart te houden, noemen we de ruiterpaden wel voor ruiters. Zeker in rustige periodes loop je dan nauewelijks tegen elkaar aan.
Het is vaak tijdens vakanties, dat toeristen de weg niet kennen en overal lopen en fietsen. Waar fietsen op de meeste ruiterpaden nauwelijks te doen is.

Er zijn diverse soorten borden, waar soms ook goed wordt aangegeven dat het pad gedeeld moet worden. Maar helaas is het onderhoud slecht en missen vaak de borden die er eerder wel stonden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:34

Citaat:
een ruiterpad in tegenstelling tot wat veel mensen hier denken geen speciaal pad voor paarden, maar een algemeen bospad waar ook paarden toegestaan zijn. Je kan er dus andere mensen tegenkomen en die hebben net zoveel recht om daar te zijn als jij.

Ik zit een beetje te googlen maar ik vind wel diverse sites waar staat dat een ruiterpad voor ruiters is en dat daar niet gewandeld of gefietst mag worden.

hier in ZH heb je wel degelijk ruiterpaden die naar mijn weten niet voor andere weggebruikers zijn. Is dat in andere provincies anders ?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:39

Cer schreef:
Citaat:
een ruiterpad in tegenstelling tot wat veel mensen hier denken geen speciaal pad voor paarden, maar een algemeen bospad waar ook paarden toegestaan zijn. Je kan er dus andere mensen tegenkomen en die hebben net zoveel recht om daar te zijn als jij.

Ik zit een beetje te googlen maar ik vind wel diverse sites waar staat dat een ruiterpad voor ruiters is en dat daar niet gewandeld of gefietst mag worden.

hier in ZH heb je wel degelijk ruiterpaden die naar mijn weten niet voor andere weggebruikers zijn. Is dat in andere provincies anders ?

Hier liggen zelfs geocaches op de ruiterpaden. Ben je rustig aan het rijden, komt er ineens iemand uit een boom gesprongen of omhoog uit een kuil. Alleen de mtb routes zijn wel vaak voor alleen mtbers.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:40

Hangt van de bebording ook af. Volgens mij mag je met een blauw rond bord met een wit paard/ruiter niet wandelen en fietsen. Alleen deze borden ken ik uit de boeken, die zie ik nooit staan.

In het geval van een gewoon ruiterpad, dus met een hoefijzer symbool, mag je wandelen en/of fietsen. Alleen daarop uitgezonderd zijn de MTB'ers. Die moeten zicht verplicht houden aan de tracks en fietspaden. Alleen vrees ik dat het nog wel eens verschillend kan zijn in welke bossen je bent. Bossen van private instellingen of van SBB.

Edit; denk dat veel ook terug te vinden is in de APV per gemeente. Dus geen landelijke regels, los van het bord.

superpony

Re: Ruiter rijdt boa bewust omver in bos Lage Vuursche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:46

Waar wij woonden was een mtb pad aangelegd en daar mag je dus wel wandelen. Niemand die dat wil denk ik en de mtb'ers gaan echt geen rekening houden op dat slingerpad door het bos, met anderen.

Maar ik heb het bordje staan lezen. Je mag er maar vanaf 1 kant in en er mag echt gewandeld worden.

Bij ruiterpaden staan verschillende borden en als er een wandelpad naast of vlakbij loopt, is het echt de bedoeling dat je daar gaat wandelen en niet op het ruiterpad. Is ook veiligheid en fatsoen naar elkaar.

Maar dat de borden gesloopt worden is wel echt een groot probleem.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:15

Wandelen mag je in principe overal, ook op MTB tracks. Ik zou het alleen niet aanraden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:32

Sakura789 schreef:
Wandelen mag je in principe overal, ook op MTB tracks. Ik zou het alleen niet aanraden.

Nee, ik heb 1 keer een deel van de ruite gedaan. Ik baalde eigenlijk van dat pad. Er waren al genoeg paden, bos daar is rustig zat en het is echt dwars door het bos gegaan. Weken veel grote machines, veel bomen gesneuveld en daar leeft ook veel wild.

Er is wel veel overzicht en dacht; ik kan wel opzij als er iemand aan komt. Dus bewust tegen de richting in gelopen. Wel onwijs leuk pad en had er graag willen rijden eigenlijk.

Het verschil is met overal lopen, dat heel veel mensen met honden en of kinderen lopen en die vaak alle kanten op gaan. Als je op aangegeven ruiterpad loopt en je hebt je hond aangelijnd en je gaat opzij, vind ik dat prima.
Maar moet ik 10x op de rem omdat mensen alle kanten op gaan, is dat wel irritant. Wij kunnen alleen op het ruiterpad, wandelaars hebben meer keus.

Waar ook echt paden zijn waaronder staat; dus niet wandelen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:44

Benieuwd welke paden dat zijn, op de grote tracks in het midden van Nederland staat niet op de borden dat je er niet mag wandelen. Daarom ook mijn 'in principe'.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:58

Sakura789 schreef:
Benieuwd welke paden dat zijn, op de grote tracks in het midden van Nederland staat niet op de borden dat je er niet mag wandelen. Daarom ook mijn 'in principe'.

Er zijn heel veel soorten bordjes. Ik heb tot 2jr terug vooral op de veluwe gereden.

Maar borden worden gesloopt en de regels veranderen ook binnen een gebied. Dus waar je eerst alleen bent op een pad, komt even later alles samen bijvoorbeeld.

Maar waar het slecht wordt aangegeven en zeker in toeristisch gebied zoals de veluwe is het echt lastig als je het bos moet delen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:06

Anoeska27 schreef:

Hier liggen zelfs geocaches op de ruiterpaden. Ben je rustig aan het rijden, komt er ineens iemand uit een boom gesprongen of omhoog uit een kuil. Alleen de mtb routes zijn wel vaak voor alleen mtbers.[/quote]

herkenbaar :+
Wij hebben officieel ruiterpaden waar geen andere weggebruikers op mogen... aangegeven met het 'ruiterpad' gebodsbord.
Echter kijken andere mensen niet zo nauw.
Mindfullness coaches, survivel groepjes, bootcampers en mountainbikers... je komt van alles tegen hier.
Ze zitten soms letterlijk half op het ruiterpad te BBQen... en dan boos je uitschelden als je te purd langs komt en er zand op het kip satétje komt :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:50

Op de Veluwezoom mag je als wandelaar bijna overal komen, waar je je als ruiter aan de ruiterroutes te houden hebt, die ook over wandelroutes lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:33

DuoPenotti schreef:
Klinkt alsof jullie daar bakken ervaring in hebben _O-
Of iets teveel series hebben gekeken. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:21

c_alsemgeest schreef:
Anoeska27 schreef:

Hier liggen zelfs geocaches op de ruiterpaden. Ben je rustig aan het rijden, komt er ineens iemand uit een boom gesprongen of omhoog uit een kuil. Alleen de mtb routes zijn wel vaak voor alleen mtbers.

herkenbaar :+
Wij hebben officieel ruiterpaden waar geen andere weggebruikers op mogen... aangegeven met het 'ruiterpad' gebodsbord.
Echter kijken andere mensen niet zo nauw.
Mindfullness coaches, survivel groepjes, bootcampers en mountainbikers... je komt van alles tegen hier.
Ze zitten soms letterlijk half op het ruiterpad te BBQen... en dan boos je uitschelden als je te purd langs komt en er zand op het kip satétje komt :')[/quote]

Of mensen die hun tentje net naast het ruiterpad zetten aan bosrand en dan de haringen met die lijnen in het ruiterpad.........

Of mensen die zich aan het voortplanten zijn op een kleedje, lekker zacht op het zand............

Ruiterpad is een breed begrip denk ik. :+

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:50

Hier ( Midden - Delfland)zijn de ruiterpaden voornamelijk voorzien van het blauwe bord met wit paard: VERPLICHT ruiterpad. Zolang er geen verplichte fietspaden of wandelpaden in de buurt zijn, gaat iedereen dus over dat ruiterpad( fietspad/wandelpad ligt ernaast). Maar ruiters moeten op het verplichte ruiterpad….

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:51

Hebben ze die ruiter nu al gevonden?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:12

mensen op het ruiterpad en idd je dan vuil aankijken omdat je met een paard eraan komt; been there, done that........zelfde als met een hond door het bos lopen....en ja; mijn hond is aangelijnd, die loopt niet als een ongeleid projectiel rond, maar dan nog vele wandelaars die je smerig aankijken, want uugh een hond in het bos; die hoort daar niet. Volgens diezelfde groep hoort een paard ook niet in het bos. Maar ook hier dus; been there, done that....ondertussen zelfs zo vaak meegemaakt met zowel hond als paard dat ik onderhand het idee heb dat wandelaars helemaal niemand in het bos tegen willen komen, behalve misschien andere wandelaars. Maar dieren; nee joh, die horen niet in het bos.

ontopic; ik begrijp wel waarom die man zich niet meld. Voor alsnog ga ik er van uit dat dit een geval was van paard die van schrik weg wil, tegen gehouden werd en dus door middel van steigeren zn vlucht heeft geforceerd. Misschien is die man wel degelijk van plan geweest zich te melden, maar eerst paard naar huis en zelf even van de schrik bekomen en dan eens politie bellen.
Echter, er even van uitgaande dat mijn relaas dicht bij de waarheid ligt, in de tussentijd is het hele gebeuren op sm compleet ontploft en lees je dat er feitelijk gewoon een heksenjacht op je geopend is, waarbij je beschuldigd wordt van opzettelijk aanrijden en vervolgens er van tussen te gaan. Heel eerlijk en dan neem ik mijn eigen ervaring mee wat betreft hoe sterk jouw woord is tegenover die van een boa of politie; ik had mij ook niet meer gemeld als ik las wat ze ineens aan mn broek willen smeren; zie jij maar eens aannemelijk te maken dat het incident een heel ander verloop had en er helemaal geen sprake was van opzet.

Onder alle andere omstandigheden gewoon je even melden en uitleg geven, maar nu, met die geopende heksenjacht; jaa daag, ik hield mn muil ook dan

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:21

Mkango schreef:
DuoPenotti schreef:
Klinkt alsof jullie daar bakken ervaring in hebben _O-
Of iets teveel series hebben gekeken. :')

Nou precies , dacht ik ook. Net of ze dit zelf ook bij de hand hebben gehad.
Wachten op je advocaat, ik heb er niet eens 1 :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:28

karrij schreef:
Nou precies , dacht ik ook. Net of ze dit zelf ook bij de hand hebben gehad.
Wachten op je advocaat, ik heb er niet eens 1 :(:)

Nee, kwam via yt voorbij ergens.
En advocaat kan je toegewezen krijgen in zo'n situatie, maar die groep is vaak niet de meest ervaren, etc. mensen. Echter als je inderdaad geheel je mond houdt en aanwijzingen advocaat netjes opvolgt, dan is de kans heel groot dat je gewoon de deur uit wandelt net als in de filmpjes. Ook een onervaren advocaat kan dat nl vanaf een blanco startpunt. De wet geeft aardig wat bescherming, maar dan moet je wel weten hoe je die moet inzetten.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:00

Loretta schreef:
tamary schreef:
Op het moment dat de politie aan je deur staat omdat jij verdacht bent van iets, mond houden en advocaat vragen. Niks zeggen verder, advocaat alles laten doen. Met die blanco start kan de eerste beste pro deo aangewezen net afgestudeerde advocaat je zelfs uitstekend helpen. Praten = jezelf in de nesten werken, ook als je onschuldig bent.

Precies dat ja. Zwijgen als het graf is de enige remedie en dan ook echt zwijgen. Maar dat is heel lastig. Ze hebben een complete truuckendoos vol met psychologische truucjes. Voor je het weet heb je iets teveel gezegd. Ik zou de ruiter om wie het hier gaat dan ook mee willen geven als hij het leest. Om vanaf moment 1 je kop te houden. NIKS zeggen en dan ook echt HELEMAAL NIKS. Als ze aardig doen bedenk dan. Het is niet gemeend. Als ze gaan bluffen over bewijsmateriaal. Ook dan nog steeds. MOND HOUDEN. Wachten op je adcocaat en ondertussen ZWIJGEN, ZWIJGEN en nog eens ZWIJGEN. Laat de advocaat maar uitzoeken of ze wel of niet iets belastends hebben.

Ik ben stille meelezer, maar dit stukje doet mij zo aan een hilarisch filmpje denken: https://youtu.be/sgWHrkDX35o
_O-