Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 05:57

Het is een discussie die we in de paardenwereld wel open moeten houden, vind ik. Er zijn inderdaad veranderde inzichten rond dierenwelzijn en steeds meer dierenliefhebbers die daar ook effectief iets mee doen. Je kop in het zand steken en het thema afblokken lijkt me niet de juiste manier. Anderzijds hoort een discussie ook wel op een goede manier gevoerd te worden, met respect voor elkaars mening en volgens elementaire beleefdheidsregels. Anders heb je weer een goede reden om het "gesprek" af te blokken.

Maar ik ben het er ook -uit eigen ervaring trouwens- mee eens dat je moet uitkijken met gemeenplaatsen en het per situatie moet bekijken. Het ene paard is het andere niet en je moet roeien met de riemen die je hebt.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 07:59

Poekkie
Mijn paard was bij mij geen topsportpaard, omdat ik daar niet genoeg ruiter voor ben.
Maar heb hem diverse keren kunnen verkopen aan topsport stallen omdat ze zagen dat hij wel meer in zijn mars had.

Ik heb meer van die paarden gereden bij een stal die van dat paarden had.
Zadelmak maken en dan B-L springen en werden voor leuke prijzen verkocht. }>
1 heeft ook op de OS gelopen, andere internationaal.
Dus ja ik kan zeggen dat ik dan wel dat soort paarden heb gereden.
En die stonden dagelijks in de wei.
En ja ze waren anders dan mijn koudbloeden nu, is dus ook een bewuste keuze nu met mijn brakke lijf.

wat ik ook gezien heb van 1 van die paarden die later met blessure uit is gevallen in de topsport waar ik op de stal ben geweest waar hij stond...een trieste blik in de ogen.
Helaas kwam ik er te laat achter dat hij een blessure had en weg ging, want had hem graag gekocht...
Was zo'n fijn dier....
Alle waren fijne dieren. Ja lekker fel op de sprong maar alle goed te rijden.
En waarom...omdat ze hun energie kwijt konden in de wei samen met andere.
Ja die andere werden zorgvuldig uitgekozen, maar dat is niet erg.

Overigens heb ik de meest van die paarden daarna niet meer opgezocht, leuk met de knieën in het stro...maar meer ook niet.

MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:05

Fitzroy schreef:
Nou, ik ben het deels wel met haar eens. Je ziet genoeg paarden in een modderige paddock niets doen. Of ze daar nu blij van worden. :?
Weiland is een ander verhaal, dat ben ik absoluut niet met haar eens.


Dat soprt valse dillemas zijn geen rechtvaardiging natuurlijk.

MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:19

MamAppelsap schreef:
Fitzroy schreef:
Nou, ik ben het deels wel met haar eens. Je ziet genoeg paarden in een modderige paddock niets doen. Of ze daar nu blij van worden. :?
Weiland is een ander verhaal, dat ben ik absoluut niet met haar eens.


Dat soort valse dillemas zijn geen rechtvaardiging natuurlijk.


Iedereen die met zulke drogredenen aankomt ter rechtvaardiging van hun eigen manier van paarden houden zou zichzelf eens achter de oren moeten krabben.

MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:21

Boras schreef:
Er worden wel meer diersoorten (levens)lang binnen gehouden binnen een beperkte ruimte.

Maar ja, daar hoor je bijna niemand over. Dat is maatschappelijk geaccepteerd en normaal geworden. Voor de mens.

Katten, konijnen, vogels enz.

Ik ben het oneens met de betreffende amazone. Maar de hypocrisie ontgaat me niet. Ook niet wanneer die ook mijzelf betreft trouwens. Dat komt voor :)


What about. :) En ik hoor mensen daar wel degelijk over, is misschien bubbel afhankelijk.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:30

Boras schreef:
Er worden wel meer diersoorten (levens)lang binnen gehouden binnen een beperkte ruimte.

Maar ja, daar hoor je bijna niemand over. Dat is maatschappelijk geaccepteerd en normaal geworden. Voor de mens.

Katten, konijnen, vogels enz.

Ik ben het oneens met de betreffende amazone. Maar de hypocrisie ontgaat me niet. Ook niet wanneer die ook mijzelf betreft trouwens. Dat komt voor :)

Ja wel hoor.
We hadden in dit topic er al over dat er te weinig, lees eigenlijk geen, regels zijn voor huisdieren.
Dat hoort ook te veranderen.
Want een hond hebben en 2 keer daags een kwartier wandelen en voor de rest alleen binnen is ook geen leven.
Of idd als je die hokjes van de boerenbond ziet voor een konijn, leuk voor de nacht, maar overdag hoort ook dat anders.

Maar hier ging het nu om paarden :)
Maar ben het zeker eens dat het voor veel hobby gehouden dieren niet zo goed is maar de baasjes alleen maar wijzen naar andere gehouden dieren.

Mandarijn12

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:31

Mede naar aanleiding van dit topic en een andere 'discussie' ben ik me gaan inlezen, in plaats van op meningen af te gaan.

Citaat:
In dit boek geeft Marthe Kiley-Worthington een wetenschappelijk kader om het paard beter te leren begrijpen. Alle facetten van het houden van paarden waar je als professional of liefhebber mee te maken kunt krijgen, worden door haar, met behulp van vele onderzoeksgegevens, verklaard en daar waar nodig voorzien van richtlijnen en raadgevingen voor verbetering.

Hoewel wetenschappelijk van grondtoon, schrijft Marthe uit het hart en weet ze de geïnteresseerde lezer te raken. Zelfs als je dacht (je) paarden goed te kennen, kijk je na het lezen van dit boek met andere ogen naar deze prachtige dieren, wat de verstandhouding en samenwerking alleen maar ten goede kan komen. En dat is precies wat de schrijfster beoogt.


Ik heb weer een hoop geleerd...

https://www.bol.com/nl/p/de-natuur-van- ... 006586427/

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:17

DuoPenotti schreef:
Maar hier ging het nu om paarden :)
Maar ben het zeker eens dat het voor veel hobby gehouden dieren niet zo goed is maar de baasjes alleen maar wijzen naar andere gehouden dieren.

Nog veel meer dan bij paarden hebben houders van huisdieren vaak geen idee van waar ze mee bezig zijn, vanuit het dier gezien.

Ik zou heel graag een Shiba-Inu willen. Ik heb met diverse mensen gesproken die hondenmens waren zoals men hier graag paardenmens zou willen zijn en ik heb besloten dat er geen Shiba-Inu komt omdat ik 'm dus (nog) niet kan bieden wat ze nodig hebben.


Poekkie schreef:
Zo veel meningen he :D

Ik vraag me af hoe veel mensen hier echt met topsport paarden werken. Mijn zeer beperkte ervaring daarmee was dat het toch een ander type paarden was dan het gemiddelde kuddepaard.

Ik heb een beoogde topper gehad en enkele (ex) topsportpaarden gereden.

Stalgenoot gehad die internationaal aan de top van het enkelspan mee reed. Top braaf paard, een kind kon d'r op de wei zetten. Niks aan de hand, totdat je het tuig erop legde. Dan werd ze bloedfanatiek.

Ik ken iemand die topsportpaarden fokt. Ik ben gevraagd of ik een van z'n oudere merries wilde kopen, als het paard dat ook wilde. Paard wilde niet -O- maar ook dat was een braaf, simpel te rijden paard. Door haar op de juiste manier te rijden, werd ze bloedfanatiek, maar daar kon je d'r ook weer weg halen. Dan was ze weer een braaf, simpel paard.

Uit de tijd dat Bokt nog niet bestond, weet ik uit eerste hand dat Tineke Bartels daar EEN PUNT van maakte: brave handelbare (lees: opgevoede) paarden.

Uit nog eerdere tijden heb ik regelmatig paarden van Emiele Hendriks een aai gegeven, als hij met z'n jonge paarden op dinsdagavond kwam oefenspringen "dan kunnen mensen nog eens zeggen dat ze van Emiele Hendriks hebben gewonnen" op de manege waar ik destijds stond.
Zelfs dat jonge, onervaren spul, pal voor ze de ring in gingen, was redelijk braaf en handelbaar!

Wat jij gezien hebt is geen doorsnee sportpaard. Dat was het kaf, dat je moet scheiden van het koren....

Nou vooruit, ik ken er ook eentje. Die is verkocht aan mijn instructrice omdat de fokker (diezelfde) zei: koop jij d'r maar want deze gaat het niet redden, dan komt ze terug, moet jij d'r weer oplappen, dan kost het mij veel meer dan dat jij d'r nu koopt.
Mijn instructrice is er heel blij mee maar het is geen rijpaard.

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:24

Het verschil tussen 'gewone paarden' en 'sportpaarden' is een mensen-verzinsel...
Het betreft immers hetzelfde dier, met dezelfde behoeften.

Misschien gaan we in de toekomst wel zien dat het eigenlijk onethisch is wat we doen. Zoals we nu ook geen luipaard of antilope in de achtertuin zetten.
Paard & mens werken al samen sinds het begin der tijden, en ons voortbestaan hebben we voor een groot deel aan paarden te danken.


Het paard vervolgens te bedanken door het in een hamsterkooi te zetten vind ik op alle manieren stuitend.

Ergens vind ik het prima de paardenhouderij te vergelijken met de veehouderij; ook een volledig uit de hand gelopen moreel niet te verdedigen poel van ellende.

Mijn liefde voor paarden is dermate groot dat ik ermee zou kunnen leven wanneer paarden straks alleen nog her en der in het wild voorkomen. Hoe het gros van de mensen paarden houdt en behandeld verdient geen schoonheidsprijs.

MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:29

Ninx schreef:
Het verschil tussen 'gewone paarden' en 'sportpaarden' is een mensen-verzinsel...
Het betreft immers hetzelfde dier, met dezelfde behoeften.

Misschien gaan we in de toekomst wel zien dat het eigenlijk onethisch is wat we doen. Zoals we nu ook geen luipaard of antilope in de achtertuin zetten.
Paard & mens werken al samen sinds het begin der tijden, en ons voortbestaan hebben we voor een groot deel aan paarden te danken.


Het paard vervolgens te bedanken door het in een hamsterkooi te zetten vind ik op alle manieren stuitend.

Ergens vind ik het prima de paardenhouderij te vergelijken met de veehouderij; ook een volledig uit de hand gelopen moreel niet te verdedigen poel van ellende.

Mijn liefde voor paarden is dermate groot dat ik ermee zou kunnen leven wanneer paarden straks alleen nog her en der in het wild voorkomen. Hoe het gros van de mensen paarden houdt en behandeld verdient geen schoonheidsprijs.


Hier kan ik me bij aansluiten.

Degenen die zich nu met hand en tand verzetten tegen verandering zijn ook degenen die gaan zorgen voor het in de stroomversnelling raken van het einde van de paardensport terwijl ze juist omwille van de sport tegen die veranderingen zijn. Dat vind ik wel ironisch.

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:31

Ninx schreef:
Het verschil tussen 'gewone paarden' en 'sportpaarden' is een mensen-verzinsel...
Het betreft immers hetzelfde dier, met dezelfde behoeften.

Misschien gaan we in de toekomst wel zien dat het eigenlijk onethisch is wat we doen. Zoals we nu ook geen luipaard of antilope in de achtertuin zetten.
Paard & mens werken al samen sinds het begin der tijden, en ons voortbestaan hebben we voor een groot deel aan paarden te danken.


Het paard vervolgens te bedanken door het in een hamsterkooi te zetten vind ik op alle manieren stuitend.

Ergens vind ik het prima de paardenhouderij te vergelijken met de veehouderij; ook een volledig uit de hand gelopen moreel niet te verdedigen poel van ellende.

Mijn liefde voor paarden is dermate groot dat ik ermee zou kunnen leven wanneer paarden straks alleen nog her en der in het wild voorkomen. Hoe het gros van de mensen paarden houdt en behandeld verdient geen schoonheidsprijs.

En heb jij LTO-Nederland al aan de schandpaal genageld? Gevolgd door alle inkopers van alle grootgrutters?

Er staat hier in de buurt een groep "wilde" paarden. Die doen het prima. Daar is weleens een paard bij gezet die "wild mocht worden". Die hebben het niet overleeft.....

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:37

Ik heb met genoeg topsportpaarden gewerkt, ze zijn niet anders dan andere paarden qua behoeften alleen het voerbeleid in combinatie met veel op stal staan zorgt nog weleens voor problemen en of onhandigheid. (ze leren niet wat wel en niet kan met hun lijf, en worden explosief door teveel energie)

De meeste van deze paarden kwamen als ze geluk hadden 1 of 2 uurtjes los in hun eentje in de paddock/ wei per week. Voor de rest, stal - molen-longeren/ rijden.

Is het voor topruiters een risico om hun paarden naar buiten te doen? Ja ik denk het wel maar ik denk ook dat er een heel conservatief beleid is. Dat het overal zo gaat, en paarden op stal ook minder arbeidsintensief zijn.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:40

Ik ben blij te lezen dat mijn ervaring met die twee sportpaarden blijkbaar niet geprojecteerd kan worden op het gros van de sportpaarden. :)

Lol daarvan denk ik wel dat we moeten blijven kijken naar het karakter van het paard en waar/hoe het paard het meest ontspannen bij blijkt te zijn qua huisvesting en indeling van het ritme en wat voor hem/haar het meest geschikt is qua voeding. Laten we niet verzanden in een theoretische discussie dat elk paard 24/7 op de wei moet in kudde, want er zijn er velen waar dat gewoon niet bij past. Of wel bij past, maar niet verantwoord is naar de weidegenootjes toe.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:43

Uiteindelijk gaat het die topruiters toch om de poen.
Ze durven hun paard niet paard te laten zijn in het land. Maar ze durven wel hindernissen van 160 te springen of door een parcours met vaste hindernissen te jagen. Dan moeten ze dat ook niet doen als ze 'zo gek zijn' met hun paard.

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:43

Elisa2 schreef:
Ik heb met genoeg topsportpaarden gewerkt, ze zijn niet anders dan andere paarden qua behoeften alleen het voerbeleid in combinatie met veel op stal staan zorgt nog weleens voor problemen en of onhandigheid. (ze leren niet wat wel en niet kan met hun lijf, en worden explosief door teveel energie)

De meeste van deze paarden kwamen als ze geluk hadden 1 of 2 uurtjes los in hun eentje in de paddock/ wei per week. Voor de rest, stal - molen-longeren/ rijden.

Is het voor topruiters een risico om hun paarden naar buiten te doen? Ja ik denk het wel maar ik denk ook dat er een heel conservatief beleid is. Dat het overal zo gaat, en paarden op stal ook minder arbeidsintensief zijn.

Dat laatste heb ik vaker gehoord, maar is dat zo? Is dat ECHT zo? Ik ben daar nog niet van overtuigd.
Maar het "probleem" zit 'm vooral in het conservatieve. De oude garde voedt de jeugd zo op en als die, om wat voor reden dan ook, niet echt buiten de deur kijken (het gaat "overal" zo), dan is dat je referentiekader.

Mensen zijn in de basis erg conservatief.

Poekkie schreef:
Ik ben blij te lezen dat mijn ervaring met die twee sportpaarden blijkbaar niet geprojecteerd kan worden op het gros van de sportpaarden. :)

Lol daarvan denk ik wel dat we moeten blijven kijken naar het karakter van het paard en waar/hoe het paard het meest ontspannen bij blijkt te zijn qua huisvesting en indeling van het ritme en wat voor hem/haar het meest geschikt is qua voeding. Laten we niet verzanden in een theoretische discussie dat elk paard 24/7 op de wei moet in kudde, want er zijn er velen waar dat gewoon niet bij past. Of wel bij past, maar niet verantwoord is naar de weidegenootjes toe.

En precies dat is wat mijn juf bedoelt met "it all depends"
Er is geen heilige waarheid.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:46

Wel weer typisch bokt dat het van het ene uiterste in het andere gaat.
Topsport paarden komen nu eenmaal nooit jaar rond 24/7 buiten te staan, niet in een groep en niet op een PP

Daar hoeft verder niet over gediscussieerd te worden.

Laten we ook even er van uit gaan veel mensen voor 24/7 buiten kiezen zodat ze er zo min mogelijk kosten aan hebben en niet dagelijks hoeven te rijden he!? ;)
Die hebben totaal andere belangen bij het hebben van een paard. Niks mis mee maar dan niet roepen dat alle paarden zo moeten leven.

Eretria

Berichten: 452
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:49

Daarbij willen niet alle paarden maar 24/7 buiten. Die van mij breekt uit en rent naar stal. Die vind het leuk om er uit te komen, wil graag rollen en een springtje trekken maar na max 4/5 uurtjes weer naar binnen. Soms is dat maar een uurtje dan komt ze terug gedenderd. Paard wat graag buiten is breekt niet uit om naar stal te rennen denk.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:50

Ikke: mee eens, ik denk wel dat paarden op stal minder arbeidsintensief is. Heb ooit een tijd op een handelstal gewerkt met zo wisselend 15/30 paarden en deze wilde ik zelf allemaal perse 1x per dag uit hun stal hebben. Als je dat alleen doet dan ben je dus echt veel tijd kwijt per dag met heen en weer lopen..tijd waar in je ook paarden had kunnen trainen. Ook moesten deze weer netjes op stal staan dus zo uit de wei/ paddock bemodderd terug zetten mocht ook niet.

Ook mee eens Poekie, ik heb ook dieren mee gemaakt die door de manier van houden een soort van sociaal gestoord werden. Juist door het gebrek aan een kudde en veel op stal konden deze niet meer normaal met andere paarden omgaan. Opvoeding (door andere paarden) doet echt een boel met een dier in combinatie met karakter.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:51

Eretria schreef:
Daarbij willen niet alle paarden maar 24/7 buiten. Die van mij breekt uit en rent naar stal. Die vind het leuk om er uit te komen, wil graag rollen en een springtje trekken maar na max 4/5 uurtjes weer naar binnen. Soms is dat maar een uurtje dan komt ze terug gedenderd. Paard wat graag buiten is breekt niet uit om naar stal te rennen denk.


Maar staat deze in kudde verband? in de wei?

Het kan natuurlijk, ieder paard is anders..maar soms is het ook gewenning of verveling, of honger.

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:52

ikke schreef:
En heb jij LTO-Nederland al aan de schandpaal genageld? Gevolgd door alle inkopers van alle grootgrutters?


Nee..... ik ben niet zo'n social-media mens vrees ik....

Maar ik eet veganistisch, en probeer zoveel mogelijk het gebruik van dierlijke grondstoffen te beperken.
Wanneer iemand mij er naar vraagt zal ik ook tekst en uitleg geven... mensen publiekelijk schofferen zal ik niet doen.

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:53

Elisa2 schreef:
Eretria schreef:
Daarbij willen niet alle paarden maar 24/7 buiten. Die van mij breekt uit en rent naar stal. Die vind het leuk om er uit te komen, wil graag rollen en een springtje trekken maar na max 4/5 uurtjes weer naar binnen. Soms is dat maar een uurtje dan komt ze terug gedenderd. Paard wat graag buiten is breekt niet uit om naar stal te rennen denk.


Maar staat deze in kudde verband? in de wei?

Het kan natuurlijk, ieder paard is anders..maar soms is het ook gewenning of verveling, of honger.


Dit is nu eenmaal programmering.... eenmaal op deze manier geprogrammeerd is het best wel eens een uitdaging weer 'normaal' gedrag aan te leren.
Het is feitelijk abnormaal gedrag.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:54

Wie heeft het perse over 24/7 buiten?
Ik niet want voor veel paarden is dat niet ideaal.
Maar 1 uurtje in een flut paddock en roepen die van mij komt elke dag buiten is een ander uiterste.

Grijs gebied heel ruim ertussen.

En dit 1000 keer herhalen is zo vermoeiend.....

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:54

Popstra schreef:
Wel weer typisch bokt dat het van het ene uiterste in het andere gaat.
Topsport paarden komen nu eenmaal nooit jaar rond 24/7 buiten te staan, niet in een groep en niet op een PP

Daar hoeft verder niet over gediscussieerd te worden.

Laten we ook even er van uit gaan veel mensen voor 24/7 buiten kiezen zodat ze er zo min mogelijk kosten aan hebben en niet dagelijks hoeven te rijden he!? ;)
Die hebben totaal andere belangen bij het hebben van een paard. Niks mis mee maar dan niet roepen dat alle paarden zo moeten leven.

Tegenvraag: ligt dat aan het stalmanagement of aan de belangen van de eigenaar (niet zijnde de ruiter/stalhouder)?

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:55

Popstra schreef:
Wel weer typisch bokt dat het van het ene uiterste in het andere gaat.
Topsport paarden komen nu eenmaal nooit jaar rond 24/7 buiten te staan, niet in een groep en niet op een PP

Daar hoeft verder niet over gediscussieerd te worden.

Laten we ook even er van uit gaan veel mensen voor 24/7 buiten kiezen zodat ze er zo min mogelijk kosten aan hebben en niet dagelijks hoeven te rijden he!? ;)
Die hebben totaal andere belangen bij het hebben van een paard. Niks mis mee maar dan niet roepen dat alle paarden zo moeten leven.


Zou de gezondheid van die paarden wel ten goede komen.... Een bewegingsdier beperken in beweging zal altijd contra-productief zijn.

En je laatste zin: nog niet zo tegenaan gekeken.... maar geen gek idee, daar is het paard eigenlijk best wel bij gebaat dus. Lekker veel vrijheid, en geen schade van een ruiter op je rug... win/ win dus ;-)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:03

Het gáát niet om 24/7 vs 1-2 uurtjes per dag naar buiten in een stapmolen, o/h zadel of aan de hand.
Dat zijn twee uitersten - waarbij wat mij betreft 24/7 met de nodige voorzieningen overigens verre te prefereren valt m.o.o. de natuurlijke behoeften van ELK paard, maar dat terzijde.

Het gaat erom dat een paard buitenlucht, gezelschap en bewegingsvrijheid nodig heeft. 's Nachts op stal lijkt me geen probleem, als daar een hele dag bewegingsvrijheid tegenover staat. Een keer wat langer op stal omdat het extreem slecht weer is lijkt me ook geen probleem.
Het valt me alleen op dat de 'goedpraters' van langer opstallen/gelimiteerde bewegingsvrijheid altijd aankomen met 24/7 is ook niet alles, of met de bekende dooddoener van het eenzame paardje in een modderwei. Net als de dooddoener van de andere kant dat paarden beter af zijn in het wild, dat dat je ideaal is/zou moeten zijn als je écht van paarden houdt.

Binnen de kaders van de moderne paardenhouderij zijn aanpassingen in het management mogelijk die het welzijn van de betreffende paarden enorm verbeteren, zonder dat direct alles omgegooid hoeft te worden.
De hier besproken springamazone geeft iig niet het goede voorbeeld, en het feit dat ze daar zoveel kritiek op krijgt, wijst er (hopelijk) op dat de traditionele ideeën inzake het management van (sport)paarden aan het veranderen zijn.