[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:41

Dus als ik het goed begrijp moet degene waar ik in pension sta mijn shetjes zelf aanmelden en hoef ik niks te doen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:42

Foija schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet degene waar ik in pension sta mijn shetjes zelf aanmelden en hoef ik niks te doen?

Nee, jij moet zorgen dat je shetjes zijn geregistreerd bij het I&R. De stal moet dan met die gegevens jouw shetjes onder zijn UBN registreren.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:01

xDenies schreef:
Foija schreef:

Nee, jij moet zorgen dat je shetjes zijn geregistreerd bij het I&R. De stal moet dan met die gegevens jouw shetjes onder zijn UBN registreren.

In vrijwel alle gevallen staat je paard al goed geregistreerd bij het RVO. Je kan dat hier controleren: https://webform.rvo.nl/formule1/formuli ... nIenRPaard

Dan is het inderdaad zo dat de stalhouder je paard op het ubn moet registeren

Bambelien

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:27

Kidde, je link werkt niet.

Ik kan mijn paard dus niet registreren op het UBN nummer van mijn stalhouder? Ik loop namelijk bij het aanmelden van mijn paard vast nadat ik ben ingelogd via mijn DigiD. In het profiel voor bedrijfsmatig gehouden huisdieren kan ik niet verder.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:33

@Kidde, hier dan weer een uitzonderlijk geval. Met het chipnummer van mijn merrie (nl geboren in 2010) komt er namelijk een paard uit 1999 naar voren. Heb het paspoort instantie al gemaild en ga morgen bellen.

Zover ik weet moeten wij als eigenaar van t paard zorgen dat de registratie bij het I&R van het paard zelf in ordr is. Dus dat je dier gevonden wordt.
Stal eigenaar zal de paarden onder het ubn moeten plaatsen.

Maar correct me if im wrong!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:46

xDenies schreef:
miss_lizje schreef:
Hoe AVG is het als ik bij het langer dan 24 uur afwezig ben de exacte adresgegevens waar ik ben moet noteren in een map in de kantine waar echt iedereen bij kan?
Ik vind het helemaal geen fijn gevoel dat mijn stalgenoten allemaal kunnen nagaan waar ik ben en dat ik dus ook niet thuis ben.

Hoe gaan jullie stallen daarmee om?

Zo zwart wit is het niet. Het geen dat je moet noteren is het UBN nummer van de locatie waar je bent, daar kan in principe vrij weinig van af gelezen worden. Neem aan dat je dit ook gewoon in overleg met de stal eigenaar kan overleggen dat het op een plek ligt waar niet jan en alleman bij kan ;)

Nee, bij ons op stal willen ze dus echt het adres van de locatie hebben.
En aangezien het personeel niet staat de springen voor alle extra registraties moeten we het dus zelf gaan regelen met een schrift, waar dus iedereen bij moet kunnen. Ik ga op een stal met +- 50 andere, maar ik sta dus niet te springen dat Jan en alleman exact weten waar ik uithang.
Ik ga morgen kijken of ik het RVO eens kan bellen over hoe uitgebreid die zelfadministatie moet zijn.

Deze registratie maakt een trektocht ook wel heel lastig.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 00:07

Tijdens het webinair hebben ze aangegeven dat je puur datum van vertrek en terugkomst moet noteren en ubn nummer van locatie naar welke locatie. (En natuurlijk naam paard) En alleen als je langer dan 24 uur weg bent.

Verwacht je langer dan 30 dagen weg te zijn dan moet je op een nieuwe ubn ingeschreven worden.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:03

Bambelien schreef:

Ik kan mijn paard dus niet registreren op het UBN nummer van mijn stalhouder? Ik loop namelijk bij het aanmelden van mijn paard vast nadat ik ben ingelogd via mijn DigiD. In het profiel voor bedrijfsmatig gehouden huisdieren kan ik niet verder.

Nu wel?: https://webform.rvo.nl/formule1/formuli ... nIenRPaard

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:20

ruitje schreef:
de eventuele boete is voor de pensionhouder, niet voor de eigenaar. Jouw pensionhouder neemt dus zelf het risico.

Als een klant bij mij in pension komt, moet ik registreren waar die vandaan komt. Dat zal nu nog wel niet zo'n vaart lopen maar over een paar jaar wel.

Je kan niet zomaar zeggen: 'Hier is ineens een nieuw paard/koe/schaap' . Het idee is dat je juist alle bewegingen volgt.

Wat dus zou kunnen is dat je problemen krijgt als je wil verhuizen later, omdat een nieuwe stal je niet wil of kan aannemen vanwege dat er dan bij de nieuwe stal iets niet klopt in de administratie.

Tenminste, ik zit daar dus niet op te wachten.[/quote]

Als het paard uit het buitenland komt is dat toch ook zo? Lijkt mij geen enkel probleem.
Ik denk dat er een boel meer mensen zijn die niet gaan registreren. De oude stempel heeft grotendeels geen behoefte aan deze gekkigheid...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:23

Oh ja gister in het webinar werd inderdaad bevestigd dat een paard niet op naam hoeft te staan.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:39

Ik lees al een tijdje mee en dacht laat ik eens checken of mijn paard geregistreerd staat maar krijg zowel op chip als levensnummer de melding dat er geen resultaten gevonden zijn -O-

Paard is van 2010, Spaans paspoort maar wel in NL geboren dus ik er eigenlijk vanuit dat dit wel geregeld was

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:57

De UBN houder hoeft bij een nieuw paard niet te weten waar dit paard vandaan komt of waar het voorheen geregistreerd stond. Hij kan dan bij UBN van herkomst 'locatie onbekend' invullen.
Zo ook bij vertrekkende paarden. Daar mag bij UBN van bestemming ook 'locatie onbekend' worden ingevuld.

Edit: Zo werd dit gisteren uitgelegd tijdens de info avond door het LTO.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:43

agee schreef:
De UBN houder hoeft bij een nieuw paard niet te weten waar dit paard vandaan komt of waar het voorheen geregistreerd stond. Hij kan dan bij UBN van herkomst 'locatie onbekend' invullen.
Zo ook bij vertrekkende paarden. Daar mag bij UBN van bestemming ook 'locatie onbekend' worden ingevuld.

Dat is dan wel heel krom. In het eerste webinair werd namelijk juist uitgelegd dat je open en eerlijk moet communiceren over locatie UBN om juist zo er wordt gekeken hoe het gaat met bijvoorbeeld een besmet paard.

Het is wel weer duidelijk dat ze de zaakjes niet erg op orde hebben.

bamsy schreef:
Ik lees al een tijdje mee en dacht laat ik eens checken of mijn paard geregistreerd staat maar krijg zowel op chip als levensnummer de melding dat er geen resultaten gevonden zijn -O-

Paard is van 2010, Spaans paspoort maar wel in NL geboren dus ik er eigenlijk vanuit dat dit wel geregeld was

Hier dus ook. Gewoon een Quarter bij het NQHA in nederland geregistreerd sinds dat ze geboren is (2010), en toch komt er een paard uit 1990 naar voren ..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:45

Maar als ik een paard verkoop kan het ook best zijn dat ik de ubn niet weet.
Verkoop hem aan pietje die in de stad woont die hem plaats in een wei in eigen beheer aan de rand van de stad.
Dan zou ik als verkoper de ubn moeten vragen?
Ik denk idd niet dat dat logisch is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:48

frensje schreef:
Mijn pensionhouder, hele kleine stal aan huis, hij doet het erbij, wil geen UBN aanvragen.
Ik begrijp dat mijn paard geregistreerd moet worden op zijn nummer maar als hij dat niet wil aanvragen gaat dat niet. Ik kan niet zelf een UBN aanvragen.
Een eventuele boete wil ik niet betalen. Wat is nou wijsheid?
Gewoon maar wachten en hopen dat er geen controle komt?

Mocht een pensionstalhouder het ECHT niet willen, dan mag jij ook een UBN zelf aanvragen op zijn adres. Is niet wat ze bij RVO graag willen, maar het mag officieel wel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:49

Dakotah_Kath schreef:
Ik heb een paard met een Duits Paspoort... levensnummer en chipnummer. Als ik het chipnummer opzoek kan ik niks vinden. Nu was ik ook bezig met het registeren van hem maar ik snap er de ballen van haha

Ik zag iets over Ppi Nederland voorbij komen...import melding bij RVO... HELP

Ik zou gewoon importmelding zelf doen, kost je niks ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:00

Er zijn dus nu 2 webinars geweest en op beide werd ,anders, gemeld?

Kortom, beter dus nog even wachten voor je van alles gaat ondernemen aangezien het hen zelf ook nog niet 100% duidelijk is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:01

xDenies schreef:
Hier dus ook. Gewoon een Quarter bij het NQHA in nederland geregistreerd sinds dat ze geboren is (2010), en toch komt er een paard uit 1990 naar voren ..

Dit kan jouw paard zijn hoor! NQHA is erg summier qua invullen van gegevens. Onze 3 quarters staan alle drie op geboortedatum 01-01-1900. Ik heb gemaild naar NQHA, en je moet een mail sturen naar het NRPS om het aan te laten passen.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:07

Kidde schreef:
Bambelien schreef:

Nu wel?: https://webform.rvo.nl/formule1/formuli ... nIenRPaard

Nee, geeft aan dat de sessie is verlopen. Maar heb wel de juiste pagina gevonden inmiddels!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:22

Sodeletuut schreef:
Dit kan jouw paard zijn hoor! NQHA is erg summier qua invullen van gegevens. Onze 3 quarters staan alle drie op geboortedatum 01-01-1900. Ik heb gemaild naar NQHA, en je moet een mail sturen naar het NRPS om het aan te laten passen.

Ik heb ook gemaild dus dan zal ik het zelfde antwoord krijgen? Maar wat heeft het NRPS hier dan weer mee te maken? :P

DuoPenotti schreef:
Maar als ik een paard verkoop kan het ook best zijn dat ik de ubn niet weet.
Verkoop hem aan pietje die in de stad woont die hem plaats in een wei in eigen beheer aan de rand van de stad.
Dan zou ik als verkoper de ubn moeten vragen?
Ik denk idd niet dat dat logisch is.

Daarom gaven ze tijdens het webinair ook aan dat dit gewoon een normale zaak van 'netjes vragen' moet worden. Maar goed, er zijn wel meer dingen waar mensen vreemd huiverig over doen dus dit zal ook wel een dingetje worden :P
Als jij als eigenaar van de stal maar je zaakjes goed op orde hebt en jij als eigenaar/houder van het paard zorgt dat het in orde is. Wat de nieuwe eigenaar/locatie doet moet ie dan zelf weten. Als ze inderdaad echt weigeren om een ubn te geven kan je dat dus gewoon neerzetten. Uiteindelijke boete is dan niet voor jou.

Edit: Ik heb dat webinair nog in de e-mail staan mocht iemand het willen zien.

LetsdunitJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:27

Gisteren alles ingevoerd, 2 met een buitenlands paspoort via import gedaan en dat ging ook goed.
Nu heb ik er nog eentje die niet lukt, deze heeft een engels paspoort en lijkt bij het tinker stamboek ingeschreven te zijn in Nederland maar als ik de chip in voer krijg ik een andere geboorte datum en levens nummer. Dus vandaag maar even rondbellen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:37

xDenies schreef:
Ik heb ook gemaild dus dan zal ik het zelfde antwoord krijgen? Maar wat heeft het NRPS hier dan weer mee te maken? :P

Ik kreeg de zin: 'Zij regelen dit voor ons'. Dus vandaar... :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:42

Sodeletuut schreef:
xDenies schreef:

Ik kreeg de zin: 'Zij regelen dit voor ons'. Dus vandaar... :)

Ah bijzonder! Ik ga me er vanmiddag eens verder in verdiepen, thanks!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:00

agee schreef:

Toen ik gister bezig was met het invoeren van paarden zag ik dit ook. Maar er stond bij dat dit maar tot 21 april zo was.

Edit: Niet verplicht maar wel aan te raden zie ik nu:

Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:36

Sodeletuut schreef:
Dakotah_Kath schreef:
Ik heb een paard met een Duits Paspoort... levensnummer en chipnummer. Als ik het chipnummer opzoek kan ik niks vinden. Nu was ik ook bezig met het registeren van hem maar ik snap er de ballen van haha

Ik zag iets over Ppi Nederland voorbij komen...import melding bij RVO... HELP

Ik zou gewoon importmelding zelf doen, kost je niks ;)

Maar werd ook een nummer gevraagd van een gezondheidsverklaring. Daar moet ik nog even induiken.
Engels geregistreerd, in NL geboren. Staat er ook niet in, dus nog even werk van maken met een eigen import.