[UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:05

Helder. Dankjewel.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:42

7ofhearts schreef:
Helder. Dankjewel.

Persoonlijk zou ik wel andere keuze gemaakt hebben denk ik.
Zeker met het oog op de toekomst van het dier.
Maar dat terzijde. ......... en of topic.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:26

Tja klopt hoor. Maar hoeveel paarden in Nederland en België staan er niet 20u per dag op stal? Da's ook paard onwaardig en in principe ook isolement wznt hebben vaak geen kans op contact met hun buurpaard. En als ze buiten mogen is het vaak ook allen op aparte postzegels.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:29

Art_Ificious schreef:
Tja klopt hoor. Maar hoeveel paarden in Nederland en België staan er niet 20u per dag op stal? Da's ook paard onwaardig en in principe ook isolement wznt hebben vaak geen kans op contact met hun buurpaard. En als ze buiten mogen is het vaak ook allen op aparte postzegels.

Dat is een andere discussie die ik overigens volledig met je eens ben :)
Meestal zijn die stallen wel niet volledig dicht of met tralies, dus enige voorzichtigheid is nodig over dat statement van isolement icm hengsten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:30

Dat ben ik met je een Art.
En met 20 uur op stal zijn dan al bijna de gelukkige.

Er is betreft welzijn nog veel te verbeteren voor heel veel paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:32

Om die reden ben ik van pensionstal naar huur van weide overgegaan. Mijn paarden kwamen amper buiten en buiten was het dus op zandpaddocks waar je niet eens hooi mocht geven.
En de stallen waren dichte muren dus geen tralies tussenin helaas.

Ik wou een beter beleid voor mijn paarden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:38

Er bestaan ook goede pensionstallen hoor :). Hier alleen in de winter ‘s nachts binnen. Maar meestal moet je dan prive zoeken, maneges hebben standaard te weinig land.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:34

7ofhearts schreef:
Waarom laat je een paard of pony die zijn dienst heeft uitgezet eigenlijk hengst?

Een dek kater om maar een voorbeeld te noemen wordt gecastreerd als zijn dienst en vaak eenzame opsluiting er op zit zodat hij ook nog wat kan genieten van gezelschap van mens en soortgenoten.

Iedere operatie/ingreep, vooral die onder (al dan niet algehele) narcose en/of "roesje" worden gedaan, wordt meer risicovol naarmate de leeftijd oploopt. Dat geldt bijv. ook voor honden en idd katten.
Bovendien is de kans dat het "haantjesgedrag/Hengstengedrag" verdwijnt of afneemt, nihil. Daar hoef je het dus ook niet voor te doen.

Een dekhengst die altijd heeft gedekt, zal alsnog zonder ballen, gaan dekken/die drang hebben. Bereik je dus helemaal niks mee. Want natuurlijke dekking en dan nog zonder begeleiding/controle, heeft ook flink wat risico's voor zowel hengst als merrie(s)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:59

JoyCiej007 schreef:
7ofhearts schreef:
Waarom laat je een paard of pony die zijn dienst heeft uitgezet eigenlijk hengst?

Een dek kater om maar een voorbeeld te noemen wordt gecastreerd als zijn dienst en vaak eenzame opsluiting er op zit zodat hij ook nog wat kan genieten van gezelschap van mens en soortgenoten.

Iedere operatie/ingreep, vooral die onder (al dan niet algehele) narcose en/of "roesje" worden gedaan, wordt meer risicovol naarmate de leeftijd oploopt. Dat geldt bijv. ook voor honden en idd katten.
Bovendien is de kans dat het "haantjesgedrag/Hengstengedrag" verdwijnt of afneemt, nihil. Daar hoef je het dus ook niet voor te doen.

Een dekhengst die altijd heeft gedekt, zal alsnog zonder ballen, gaan dekken/die drang hebben. Bereik je dus helemaal niks mee. Want natuurlijke dekking en dan nog zonder begeleiding/controle, heeft ook flink wat risico's voor zowel hengst als merrie(s)

Afgezien van de risico van de narcose op hoge leeftijd zijn de zaadstrengen door de hoge leeftijd zo taai geworden dat de hengst niet staande gecastreerd kan worden hij zal dus zwaarder onder narcose én op tafel moeten. Of men daar het geld voor over heeft?

Daarnaast zijn de gedragen dermate ingesleten dat hoogstwaarschijnlijk het hengsten gedrag blijft bestaan. De vecht, en dek impulsen zullen blijven. Hij zal blijven jagen op merries en concurrenten. De enige verandering is dat hij niet meer kan bevruchten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:53

Staande wil ik bij een jonge niet eens.
Maar een oude vol ontwikkelde hengst castreren zou ik ook niet aan beginnen.
En net wat andere al zeggen, de kans dat hij nog een braaf ruintje word wat dat betreft is bijna nihil.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:27

Zojuist was een stukje hierover bij hart van nederland (uitzending van 18:00) de shet is weer thuis :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:52

Laatst bijgewerkt door MissYvette4u op 12-04-21 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:01

En dan het lef de dag daarna opbellen voor verkoop en de papieren.
Wat een misselijke lui. :r

Of hij het het goed had of niet, dit doe je niet.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:14

facebookbericht is niet openbaar, behalve de foto verder niet te lezen als je geen account hebt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:18

DuoPenotti schreef:
En dan het lef de dag daarna opbellen voor verkoop en de papieren.
Wat een misselijke lui. :r

Of hij het het goed had of niet, dit doe je niet.

Is dat serieus? :oo waar is dat te lezen?

Fijn dat de pony terug is en toch van de zotten dat zijn eigenaren hem op een geheime plek moeten stallen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:19

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:20

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:20

Ik blijf er eerlijk gezegd gemengde gevoelens bij hebben... Fijn voor de man dat hij zijn pony terug heeft, maar ik blijf het sneu vinden dat hij nu weer alleen in zijn weitje moet staan.

Zeker als ik zie hoe onze shetlandhengst het naar zijn zin heeft met zijn maatje

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:23

Is ook zo Kidde.
Maar dan zijn er heel veel ponys te jatten.
Als ik hier in een straal om me heen kijk staan er zoveel alleen ;(
Kan er zo al 10 noemen denk ik in 2 km.
De wet moet hoognodig veranderen. Dat is het enige wat helpt, niet jatten.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:24

Ik heb de link naar de Iris pagina toegevoegd aan mn bericht

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:27

Ach ja waar ik wel vreemd tegenaan kijk is dat de beste man zegt dat de pony een paar maanden opgesloten wordt om vacht te krijgen. Dat komt het beestje natuurlijk niet ten goede en is ook onnodig met een deken en zeker wanneer de temperaturen oplopen. Hopelijk gaat dat anders vormgegeven worden voor het dier...

Maar niks rechtvaardigt de diefstal en dan ook nog het lef om verkoop te eisen. Ze wisten dus wel dat het een pony met papier was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:30

Klopt, hij zegt wat dat betreft rare dingen.
Maar die man is 75 en helemaal geen deken gedoe gewend.
In die zin zou een lieve hulp wel fijn zijn voor hem nu. Die het beste voor de man en de pony voorheeft.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:32

Kidde schreef:
Ik blijf er eerlijk gezegd gemengde gevoelens bij hebben... Fijn voor de man dat hij zijn pony terug heeft, maar ik blijf het sneu vinden dat hij nu weer alleen in zijn weitje moet staan.

Zeker als ik zie hoe onze shetlandhengst het naar zijn zin heeft met zijn maatje

Hij moet zelfs op stal staan, omdat idioten zijn vacht geschoren hebben en het nu nog te koud is. Fijn hoor, zulke "liefhebbers". En inderdaad, ook nog die man telefonisch willen dwingen de pony te verkopen. Gelukkig is het dier weer terug op zijn vertrouwde plek.

Ik denk dat "een paar maanden" overigens in praktijk wel meevalt. Dat zal de tijd zijn dat de vacht moet aangroeien. Als in juni de vogels dood van het dak vallen, dan zal hij echt het dier niet met deken op stal zetten :-)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:37

Nee ik keur de diefstal absoluut niet goed natuurlijk! Maar ik vind de berichtgeving wel moeilijk. Er wordt ook een hoop onzin vertelt.

beert schreef:
Kidde schreef:

Hij moet zelfs op stal staan, omdat idioten zijn vacht geschoren hebben en het nu nog te koud is. Fijn hoor, zulke "liefhebbers". En inderdaad, ook nog die man telefonisch willen dwingen de pony te verkopen. Gelukkig is het dier weer terug op zijn vertrouwde plek.

Ik denk dat "een paar maanden" overigens in praktijk wel meevalt. Dat zal de tijd zijn dat de vacht moet aangroeien. Als in juni de vogels dood van het dak vallen, dan zal hij echt het dier niet met deken op stal zetten :-)

Een geschoren pony, met deken uiteraard, hoeft helemaal niet binnen te staan. Hier is een pony met PPID ook pas geschoren en die staat 24/7 buiten met schuilstal.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:39

Krijgen die dieven geen boete? Vind dit echt zwaar asociaal gedrag. Daar mag wel 'n flinke financiele schadevergoeding voor staan. Hoop dat de eigenaar 'n goeie rechtsbijstandsverzekering heeft en die asociale klootzakken een flinke poot weet uit te draaien. En ze zouden op een zwarte lijst moeten kunnen komen dat ze zelf nooit dieren mogen houden.