Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:59

Ja wel raar, mijn pony's staan bij mijn ouders maar die weten dit ook niet hoor. Snap ook niet dat je er een UBN nummer voor nodig hebt. Adres+chipnummers van de paarden lijkt me wel voldoende.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:35

Ben benieuwd wat ze gaan doen met paarden zonder chip...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:40

eilleen333 schreef:

De legaal niet gechipte paarden moeten ongeveer bijna uitgestorven zijn inmiddels.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:01

belle_boef schreef:
eilleen333 schreef:

De legaal niet gechipte paarden moeten ongeveer bijna uitgestorven zijn inmiddels.

Ik ken er genoeg. Paarden geboren na 1 juli 2009 moeten een chip hebben. Dat is pas 12 jaar geleden.
Die hebben als het goed is wel een paspoort en registratie nummer, dus dan zullen ze die gebruiken denk ik

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:06

eilleen333 schreef:
belle_boef schreef:

Ik ken er genoeg. Paarden geboren na 1 juli 2009 moeten een chip hebben. Dat is pas 12 jaar geleden.
Die hebben als het goed is wel een paspoort en registratie nummer, dus dan zullen ze die gebruiken denk ik

Die verplichting is er al langer toch? Ik heb er 1 uit 2005 die al bij de lichting zat waar het moest.

Ik heb even gezocht, 1 januari 2004 is de verplichting in gegaan voor veulens. 2006 was de deadline voor de chipverplichting voor oudere paarden.
https://www.horses.nl/algemeen/chipverp ... -ingegaan/

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:13

mooney schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="belle_boef"

[/quote

Die verplichting is er al langer toch? Ik heb er 1 uit 2005 die al bij de lichting zat waar het moest.

Ik heb even gezocht, 1 januari 2004 is de verplichting in gegaan voor veulens. 2006 was de deadline voor de chipverplichting voor oudere paarden.
https://www.horses.nl/algemeen/chipverp ... -ingegaan/

Dat had ik ook in mijn hoofd, op de site van de RVO staat echter 2009.
Maar met 2004 zijn ze alsnog pas 17 :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:47

Hier in de buurt stikt het van de eenzame shetten. En ik kan me niet voorstellen dat ze een chip hebben. Gaan ook nooit geregistreerd worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:24

DuoPenotti schreef:
Hier in de buurt stikt het van de eenzame shetten. En ik kan me niet voorstellen dat ze een chip hebben. Gaan ook nooit geregistreerd worden.

Precies dat. Daarnaast, hoe worden die eigenaren op de hoogte gebracht? Denk niet dat al die boertjes op facebook of bokt zitten :P

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:30

Kijk, ik ben het er zeker mee eens dat er geen communicatie is over dit onderwerp.

Maar het is toch aan een paardenhouder zelf om aan de regelgeving te voldoen. Registreer jij je ongechipte shet straks niet: Prima.

Krijg je wel een boete, of word hij bij een uitbraak van een virus in de regio waarbij jij niet kan bewijzen waar hij was geruimd ofzo. Of kan je hem niet meer naar een stal of kliniek voor langere tijd brengen als jij, of de pony ziek word... Weet ik 't... er zitten consequenties aan.

En als hij nu nog niet gechipt is, heb je dat in ieder geval wel redelijk bewust gedaan want dan hen je wel echt onder een steen geleefd :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:48

Ze weten wel dat dit moet. Tenminste van die ik hierin de buurt in gedachte heb wel. Chippen bedoel ik dan.
Moeten ze geruimd worden denk ik niet eens dat er een traan gelaten word.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:09

rooslover schreef:
Hoe gaan jullie het straks allemaal bijhouden? Zelf in Excel of met een speciaal programma? Wij hebben 10+ ponies.

Wij huren van diversen mensen stukken land, begrijp ik het nu goed dat de eigenaren van het land, zich dan ook moeten registreren met een UBN nummer? En dan wij ook nog apart?

Niet. Heb wel wat beters te doen.

Ik ken trouwens ook mensen met (sport)paarden die niet laten chippen. Gebeurt denk ik meer dan je denkt...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:11

Maar dan zijn ze DNA geregistreerd.
Zonder registratie geen wedstrijden.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:57

even nieuwsgierig, als je met je ongechipte paard bij een dierenarts komt, dan zal die toch zo ongeveer als eerste je paard chippen? En kan bij een ongechipt paard toch geen paspoort horen? Worden vaccinaties en dergelijke dan alleen bij de DA vastgelegd?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:02

Flower033 schreef:
even nieuwsgierig, als je met je ongechipte paard bij een dierenarts komt, dan zal die toch zo ongeveer als eerste je paard chippen? En kan bij een ongechipt paard toch geen paspoort horen? Worden vaccinaties en dergelijke dan alleen bij de DA vastgelegd?

Mijn dierenarts heeft nog nooit een chip gecheckt of om een paspoort gevraagd. Ze houden wel een medisch dossier bij waarin wachttermijnen van medicatie worden vastgelegd. Zelf vaccineer ik ook al jaren niet meer, maar dat is offtopic.

Heb jarenlang bij een handelaar op stal gestaan en daar kwam het regelmatig voor dat paarden zelfs alleen maar een huisdierenpaspoort hadden :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:02

Ik denk als ik bij die shetten hier in de buurt kijk dat die niet gevaccineerd worden.
Zijn ze ernstig ziek zal er wel een da aan huis komen, maar niets in een paspoort geregistreerd worden.
Slacht gaan die diertjes ook niet want daar zijn ze te klein voor, dus dierenarts zal er niet moeilijk om doen.
De rendac heeft hier 2 jaar terug ook een paard opgehaald zonder de chip te controleren of er zelfs maar om het nummer te vragen.
Dus die haalt de shets ook wel op.
En doet de rendac dat niet zal er een gat gegraven worden en het beestje daar zijn laatste rustplaats vinden.
Die shets die hier in de buurt staan, alleen, zijn geen dieren zoals wij die als paardenliefhebber ze houden.
Maar van mensen met een te grote tuin die niet veel willen grasmaaien.

Ik vind het verschrikkelijk die diertjes alleen, maar helaas geen wet in Nederland die anders bepaald.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:30

Duop ook shetten gaan naar de slacht hoor. En rendac is verplicht alles op te halen. Net of zonder chip

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:36

Ja uiteraard gaan shetten naar de slacht, maar ik denk niet dat die buren dat hier doen, teveel rompslomp voor amper iets aan geld.

Oh van de rendac wist ik niet. Dus dat probleem hebben ze ook al niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:53

rendac vraagt tegenwoordig wel om de chipnummers bij het ophalen van paarden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:06

juval schreef:
rendac vraagt tegenwoordig wel om de chipnummers bij het ophalen van paarden.

Maar als je die niet hebt (of omdat je hem niet weet of dat het paard er geen 1 heeft) wordt hij gewoon meegenomen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:00

In Nederland vragen ze daar niet om. Weet niet wat jij onlangs vind maar hier gaan ze nog steeds zonder chip navraag hoor.

Duop Slacht is voor de boeren juist minder rompslomp dan rendac
De slager hier haalt ze op je krijgt je geld en hoort er niks van.
Andere optie is andere dierenarts afspuiten rendac bellen en dat kost ze meer moeite en geld.
En juist die boertjes weten een slager zeker van vroeger uit prima te vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:01

Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest, die hier in de buurt zijn geen boeren, alle burgers met een te grote tuin. (die ik zo voor me heb dan) En daar 1 shet voor het gemak.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:04

Die brengen de shet naar de boer en de boer naar slager zo gaat dat hoor. Maar goed heeft niks met registratie te maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:07

Kan, maar geloof ik niet.... dat is nog meer werk dan af laten spuiten.

Maar inderdaad offtopic, maar die beestje gaan iig nooit opgenomen worden nu in de nieuwe regels.

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:57

juval schreef:
de eigenaar van het land of de stal moet het ubn nummer aanvragen en de aanwezige paarden registreren. per adres/kavel/perceel kan maar 1 ubn nummer worden aangevraagd.
zoals ik het begrijp.

Bovenstaande klopt volgens mij niet.
Ik heb een ubn nummer aangevraagd ivm dat de paarden van mij zijn.
Dit ging zonder problemen.

Mijn moeder heeft ook een ubn en we wonen op hetzelfde adres

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:03

@Love_odin
Iedereen kan een UBN aanvragen (zelfs als je geen dieren hebt), maar degene waar je paard staat moet hem daar registreren.
Als jij je paard bij mij langdurig stalt moet ik een UBN hebben waarop ik jouw paard registreer dat hij bij mij staat.