Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:22

superpony schreef:
Amber_ schreef:
@superpony: Het paard is terug gerend naar "huis". Hij is naar de trailer teruggerend. (Ze doen daar vaker dienst in Eindhoven)

Ja, dus?

Hij besloot niet om bij zijn ruiter te blijven staan die eraf viel.

Hij besloot niet om richting de andere paarden te gaan.

Hij besloot ook niet opzij te springen en op een afstand te gaan staan kijken, observeren, op ruiter wachten, in de buurt van de andere paarden te blijven.

Je leert ze om met van alles om te gaan, zodat ze daar A) goed mee om kunnen gaan en B) dat minder stress geeft voor ze, want ze zouden eraan gewend zijn.

Dit paard wilde koste wat kost, alleen maar weg van deze situatie.

Nu naar de trailer waar hij gelukkig gezond is aangekomen, maar had natuurlijk heel anders kunnen lopen. Dat vergeten mensen voor het gemak even, omdat hij nu naar de trailer kon.

Alleen richting trailer was dus volgens dit paard een betere en veiligere keus dan blijven in de situatie waarop hij getraind zou zijn.

Overigens weet je dat ze spuiten met water en de politie paarden op ijzers lopen. Het gaat vaak goed, maar ook het uitglijden kan blessures geven. Daarvoor hoeven ze niet per se te vallen.

Onze paarden worden niet getraind om te blijven in deze situatie s hoor? Weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt. We zijn ons er heel goed van bewust dat het vluchtdieren blijven. Het is logisch dat een paard niet blijft staan waar vuurwerk afgestoken word en geschreeuwd/ gegooid word.
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 25-01-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:23

De mensen die dit doen is gewoon tuig. En de schade moet weer met gemeenschapsgeld van de belastingbetaler hersteld worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:26

Amber_ schreef:
Onze paarden worden niet getraind om te blijven in deze situatie s hoor? Weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt.

Ik zeg toch niet dat ze daarop getraind worden?

Ik zeg dat het iets zegt over de natuurlijke reactie van het paard. En die wijsheid haal ik uit vele jaren paarden bekijken en bestuderen, ervaringen uitwisselen met andere mensen die dat ook doen etc.

De reactie van dit paard zegt echt alles!! Hij had namelijk een keus toen hij los kwam te lopen.

En ik snap dat iemand die dan blijkbaar daar werkt, op de tenen getrapt is als men kritisch is. Dat is altijd zo. Ik snap alleen niet dat men zelf niet wat kritischer is als dit soort dingen gebeuren.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:28

Toch zeg je dat wel:

"Alleen richting trailer was dus volgens dit paard een betere en veiligere keus dan blijven in de situatie waarop hij getraind zou zijn."

Dus daar reageer ik op. Ik ben verre van op mijn tenen getrapt hoor :). Maar het is logisch dat ik reageer op iets wat dus niet klopt.

akishino

Re: Politiepaard gewond door ploertendoder bij verboden protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:31

Als ik op een buitenrit vroeger weleens van mijn paard kletterde ging hij ook linearecta terug naar stal ipv bij mij of de groep te blijven. Dus ik vind de reactie van het politiepaard niet raar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:33

Amber_ schreef:
Toch zeg je dat wel:

"Alleen richting trailer was dus volgens dit paard een betere en veiligere keus dan blijven in de situatie waarop hij getraind zou zijn."

Dus daar reageer ik op. Ik ben verre van op mijn tenen getrapt hoor :). Maar het is logisch dat ik reageer op iets wat dus niet klopt.

Succes Amber ! Ik hoop dat jullie safe blijven !

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:33

Amber_ schreef:
Toch zeg je dat wel:

Ja, dus wat staat er?

Blijven in de situatie waarop hij getraind is. Hij is getraind op die situaties......

Je leest verkeerd.

Maar goed, ook de politie kan niet om dieren welzijn heen en er is nu zoveel weerstand na meerdere malen achter elkaar ellende met politie paarden. Nu gaat men natuurlijk wel gebeurtenissen opstapelen en dus ook de oude ellende erbij halen om te versterken dat paarden niet overal meer ingezet mogen worden.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:35

Heb je azijn gegeten vanmorgen?
Volgens mij ben jij meer op je teentjes getrapt .... :Y)

Ik zie het voorlopig niet gebeuren dat paarden afgeschaft worden. Het is van zoveel meerdwaarde voor de collega s die daar te voet staan met gevaar voor eigen leven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:38

akishino schreef:
Als ik op een buitenrit vroeger weleens van mijn paard kletterde ging hij ook linearecta terug naar stal ipv bij mij of de groep te blijven. Dus ik vind de reactie van het politiepaard niet raar.

Maar daar gaat het dus niet om. Het gaat erom waarom een paard die keus maakt. Dan is zijn stress zo hoog dat het alles doet om weg te willen van zijn ruiter, de andere paarden en de situatie waarin het is.

Een politie paard wordt getraind om met heel veel spannende situaties om te gaan. Deze schimmel is echt eerder een groep mensen in gelopen en zou normaal niet snel onder de indruk zijn.

Daarbij heb je nu mazzel dat de trailer ergens stond en het daar veilig kon komen. Nogmaals; ook dat had totaal anders kunnen uitpakken.

Nu roept iedereen, wat fijn dat het goed gaat met ruiter en paard. Maar er had vanmorgen ook in de krantenkoppen kunnen staan; Paard dat er vandoor ging is aangereden en overleden.

Waar de mens dus kiest om dieren in te zetten. Waar we er dus al vele jaren vanuit gaan dat de gedegen training ervoor zorgt dat ze dit werk aankunnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:40

Amber_ schreef:

Ik zie het voorlopig niet gebeuren dat paarden afgeschaft worden. Het is van zoveel meerdwaarde voor de collega s die daar te voet staan met gevaar voor eigen leven.

Origineel zo een opmerking met azijn.......

Jouw collega's kiezen zelf voor dat vak. De paarden niet. Dan snap je dus het punt niet. En gebruik van dieren zal sneller afgeschaft worden dan je denkt.

Maar goed, azijn...........echt. Einde discussie met jou verder. Zegt me genoeg.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:40

Dus omdat hij wegrend, vind jij dat de training niet geslaagd is? Gekke vergelijking, aangezien hij ervoor en ook weer erna, gewoon weer goed zijn werk doet. :j

Maar denk idd dat beter is dat wij stoppen met communiceren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:42

Volgens mij kun je nooit een paard trainen om in zo een situatie te blijven staan. Hij is daar omdat de ruiter dat vraagt, daar ontleent hij steun aan, valt die ruiter weg, dan vertrekt paard ook.
Om te verwachten dat paard daar dood leuk blijft staan is niet realistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:43

superpony schreef:
Amber_ schreef:

Origineel zo een opmerking met azijn.......

Jouw collega's kiezen zelf voor dat vak. De paarden niet. Dan snap je dus het punt niet. En gebruik van dieren zal sneller afgeschaft worden dan je denkt.

Maar goed, azijn...........echt. Einde discussie met jou verder. Zegt me genoeg.

Gen enkel gehouden dier kiest voor de situatie waar hij in zit.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:44

Mindim schreef:
Volgens mij kun je nooit een paard trainen om in zo een situatie te blijven staan. Hij is daar omdat de ruiter dat vraagt, daar ontleent hij steun aan, valt die ruiter weg, dan vertrekt paard ook.
Om te verwachten dat paard daar dood leuk blijft staan is niet realistisch.

Ja dat, je verwoord het goed :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:52

Ik begrijp ook niet echt wat er "bijzonder" is aan het feit dat het paard terug naar de trailer rent. Dat doet een paard wel vaker: op wedstrijdterrein, op buitenrit,...wanneer een ruiter valt omdat het paard schrikt, blijft een paard zelden bij de ruiter staan. Als je puur naar de wil van het paard gaat kijken, is niets wat wij mensen doen met paarden 'leuk'. Een paard zal altijd de rust van "thuis" boven eender wat verkiezen.
Dat argument alleen (het feit dat het paard weg wilde van de situatie) vind ik dus onvoldoende om politiepaarden af te schaffen.

Wat wel kan is natuurlijk de rol van het politiepaard onder de loep nemen. Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat paarden in bepaalde situaties voordelig zijn voordat situaties escaleren, om beginnende groepjes uiteen te drijven, etc. Of je ze in de frontlinie wilt hebben van een erg escalerende en ronduit gewelddadige situatie, dat is dan weer een andere vraag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:56

akishino schreef:

Vaak wel ja. En als het door een angstaanjagende situatie gebeurde mocht je al heel blij zijn dat de rest van de groep paarden,al of niet met hun ruiters er nog op,niet mee op hol ging.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:06

Is het een optie om het leger hierbij in te zetten, om met een tank groepen uit elkaar te drijven, waarbij politie evt met assistentie arrestaties kan verrichten? Ik vind het protest nu wel van een dergelijke schaal dat het gerechtvaardigd zou zijn.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:13

kan niks anders bedenken dan dat deze relschoppers bij hun geboorte maar een hersencel hebben gekregen... ik snap heus wel dat je het niet eens altijd eens met de regels, maar een land zonder regels bestaat nu eenmaal niet.. dus hou je gewoon aan de regels.. en ja.. ok, als je het er niet mee eens bent begrijp ik dat je ff wilt gallen.. ff wilt klagen. dat mag.. maar alsjeblieft zeg. ga gewoon met een tafeltje met stoeltje midden op het binnenhof zitten een kopje thee maak daarmee je statement.. andermans spullen vernielen, die er niks mee te maken hebben, stenen naar anderen gooien. autos in de fik steken... heeft niks meer met demonstreren te maken.. ze mogen van mij stuk voor de stuk de bak in

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:14

Urielle schreef:
Is het een optie om het leger hierbij in te zetten, om met een tank groepen uit elkaar te drijven, waarbij politie evt met assistentie arrestaties kan verrichten? Ik vind het protest nu wel van een dergelijke schaal dat het gerechtvaardigd zou zijn.

Ze zijn niet van plan om het leger in te zetten lees ik net. De politie en KMAR worden hier voor ingezet.
We zouden wel wat meer van die leuke waterkanonnen kunnen gebruiken, daar hebben we er veel te weinig van :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:16

Urielle schreef:

Het is altijd een optie, alles kan. Maar over het algemeen is het leger inzetten tegen eigen bevolking in NL echt iets dat in extreme nood wordt gedaan, er zijn nog tussenstappen mogelijk

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:36

anjali schreef:
Electra63 schreef:
Deze rellen zijn zo uit de hand gelopen, dat was niet voorzien.

Mee eens. Dit was inderdaad niet te voorzien.

Dit wordt letterlijk al sinds april vorig jaar voorspelt door psychologen en sociologen.

Maar inderdaad, het was niet te voorzien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:55

anjali schreef:
akishino schreef:

Vaak wel ja. En als het door een angstaanjagende situatie gebeurde mocht je al heel blij zijn dat de rest van de groep paarden,al of niet met hun ruiters er nog op,niet mee op hol ging.

Manegepaarden lopen op de routine, niet op steun/antwoorden zoeken bij hun ruiters als iets anders gaat dan ze gewend zijn. Die halen daar hun veiligheid niet uit, veilig = routine en hun stal en die paarden vormden ook niet echt een kudde, want ze stonden amper tot nooit samen los.

Dat dit paard aan de ren ging ipv te blijven bij ruiter/andere paarden is ten eerste een combi van type huisvesting en manier van trainen. Daarnaast is het ook nog eens de vraag of de vaste ruiter er op zat, want ook bij de politie zijn er flink wat zieken nu. Bij de mens blijven kan je (deels) zeker trainen, maar dan zal de politie naar andere trainingsmethodes en filosofieen moeten gaan kijken. En van mij mag dat zeker, zowel qua zadels, want engelse zadels zijn geen werkzadels die ontworpen zijn voor tig uren rijden, als een werkrijstijl waarbij ook bij je mens blijven nogal essentieel is (tenzij die mens tig km naar huis wil lopen als er wat mis gaat). Politie zit redelijk vast in denkpatroon op dit punt en daar zou echt eens naar gekeken moeten worden. Docu's van achter de schermen zie en hoor ik ook wel eens dingen waarvan ik echt denk, daar zijn andere oplossingen voor qua trainen en tuigage. Die quarters destijds waren te klein, maar qua opleiding en tuigage een stuk meer geschikt. Had dan overgenomen wat wel werkte en je andere paarden omgeschoold. Rijstijl zit nl niet vast aan ras of tuigage, maar aan wat passend is voor het werk. En dan zijn er meer overeenkomsten met koeien drijven dan imposant rondrijden of achter de vos aan jagen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:06

Urielle schreef:

Van wat ik begrepen heb is het in NL niet zomaar toegestaan het leger tegen eigen volk in te zetten.

Van mij zouden ze mogen, trouwens.

Edit: Ik lees over inzetten van de kmar, dan wordt t leger dus ingezet? De marechaussee is immers een tak van defensie?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:12

Echt wat zou het mij uit maken wie ze inzetten, als het maar gebeurt.
En niet om te verspreiden van het plein-straat maar om op te pakken en niet de helft de dag erop al weer vrij. Zoals nu alweer het geval is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:13

_San87_ schreef:
Urielle schreef:

Van wat ik begrepen heb is het in NL niet zomaar toegestaan het leger tegen eigen volk in te zetten.

Van mij zouden ze mogen, trouwens.

Edit: Ik lees over inzetten van de kmar, dan wordt t leger dus ingezet? De marechaussee is immers een tak van defensie?

Volgens mij wordt er nog onderscheid gemaakt tussen kmar en het daadwerkelijke leger.
Net als dat er bij de boerenprotesten ook legervoertuigen aanwezig waren maar er geen sprake was van daadwerkelijke legerinzet