PvdD wil verbod op insemineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: PvdD wil verbod op insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:22

Dus omdat iemand of iets anders nóg slechter is, mag het andere niet aangepakt worden?
Alle beetjes helpen. Maar goed, zo verschillen we in denkwijze.

Ook veel mensen die zich inzetten voor de dingen die jij nu noemt (luchtverkeer ed). En ik zie eigenlijk juist altijd dat mensen voor de boeren op komen op sociale media.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:31

Ik plaats hier een slotje voor overleg.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:44

Moderatoropmerking:
Ondanks eerdere verzoeken werd er toch doorgegaan op de discussie wel of geen vlees eten. Deze reacties zijn verwijderd of aangepast. Het topic kan weer open met hierbij nogmaals het dringende verzoek om on-topic te blijven

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:22

Maar het is altijd opvallend hoe gereageert wordt.

Mensen zijn zo vreselijk egoistisch. Als ze denken dat zij geraakt kunnen worden met nieuwe regels, gaan ze meteen steigeren. Ze denken niet na waarom het evt nodig zou kunnen zijn, willen niks inleveren voor welzijn en kunnen zich totaal niet verplaatsen in andere situaties.

Waar mensen die al even willen verbeteren het wel kunnen nuanceren.

Ik zie het een beetje zo; Een gevaarlijke kruising wordt pas aangepakt als een aantal mensen daar omkomen door een ongeluk. Als mensen zelf hun rijstijl aanpassen omdat het een gevaarlijke kruising is, vaak wel aangegeven met een bord, is het probleem weg.
Nee, er moeten dingen veranderen. Dan komt er een rotonde en moppert iedereen over de vele rotonde's, maar dat was nodig om het aantal ongelukken te drukken. Men kon niet zelf de verantwoordelijkheid aan om de gevaarlijke kruising anders te benaderen, ondanks waarschuwingen.

Zo is de mens nou eenmaal. En men denkt maar overal recht op te hebben. Ik rij al zoveel jaren, ik geef zoveel geld uit, ik heb luxe voor mn paarden ( wat vaak geen luxe voor paarden is, maar gemak voor de mens )

En niet iedereen kan en wil leren, of zal zelf even goed ontwikkelen om te zien wat er mis is. Maar we weren met dieren en zij kunnen zelf te weinig doen om iets te veranderen. Als ze dat al doen, zijn het rotpaarden en snappen mensen het nog niet.

Je leest al dat mensen al zo gewend zijn om te roepen dat natuurlijk dekken gevaarlijk is of niet kan. Dat is er zo ingestampt. Mensen nemen dat maar aan, maar meerendeel heeft nooit bij natuurlijkde dekkingen gestaan. En velen weten niet hoe je omstandigheden moet creeëren dat een hengst dat wel veilig kan doen.

Ja, het kan mis gaan, zoals zoveel dingen mis kunnen gaan. Maar ook vroeger kwamen er gezonde nakomelingen. Het is de mens die het dier zo ver wilde vormen dat het duur en bijzonder was en bijna als een barbie paard gehouden moet worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:45

Natuurlijk dekken kan maar dat moet je niet doen met paarden die verder nooit in een kudde leven of geleefd hebben. Die merries kunnen wel eens heel naar uit de hoek komen als er een hengst bovenop klimt en moeten dan gekluisterd gedekt worden met mensen er omheen om de boel in bedwang te houden. Daar is Niks natuurlijks aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:08

Loretta schreef:
Het is me nog niet echt duidelijk welk probleem de PVDD nu probeert op te lossen met een verbod op insemineren.

Stamt wel al uit 2008, maar wat ik op hun website vindt:

"De initiatiefwet van Waalkens stelt het louter beroeren van de geslachtsdelen van dieren, het bevredigen van dieren door de mens zonder geslachtsgemeenschap en de werkelijke geslachtsgemeenschap van mens met dier strafbaar. Economisch gedreven handelingen met dieren die ten nadele zijn van de seksuele integriteit, zoals het kunstmatig insemineren van koeien en het verwijderen van teelballen bij biggen zonder verdoving, worden hiermee echter niet strafbaar gesteld. Dit omdat deze handelingen een ontuchtig karakter zouden ontberen. De fractie van de Partij voor de Dieren is van mening dat de aantasting van de seksuele integriteit van dieren strafbaar moet zijn en heeft daarom een motie en twee amendementen ingediend om seks met dieren te verbieden vanuit het oogpunt van de bescherming van het dier in plaats van de menselijke zeden."

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:21

superpony schreef:
Maar het is altijd opvallend hoe gereageert wordt.

Mensen zijn zo vreselijk egoistisch. Als ze denken dat zij geraakt kunnen worden met nieuwe regels, gaan ze meteen steigeren. Ze denken niet na waarom het evt nodig zou kunnen zijn, willen niks inleveren voor welzijn en kunnen zich totaal niet verplaatsen in andere situaties.

Waar mensen die al even willen verbeteren het wel kunnen nuanceren.

Ik zie het een beetje zo; Een gevaarlijke kruising wordt pas aangepakt als een aantal mensen daar omkomen door een ongeluk. Als mensen zelf hun rijstijl aanpassen omdat het een gevaarlijke kruising is, vaak wel aangegeven met een bord, is het probleem weg.
Nee, er moeten dingen veranderen. Dan komt er een rotonde en moppert iedereen over de vele rotonde's, maar dat was nodig om het aantal ongelukken te drukken. Men kon niet zelf de verantwoordelijkheid aan om de gevaarlijke kruising anders te benaderen, ondanks waarschuwingen.

Zo is de mens nou eenmaal. En men denkt maar overal recht op te hebben. Ik rij al zoveel jaren, ik geef zoveel geld uit, ik heb luxe voor mn paarden ( wat vaak geen luxe voor paarden is, maar gemak voor de mens )

En niet iedereen kan en wil leren, of zal zelf even goed ontwikkelen om te zien wat er mis is. Maar we weren met dieren en zij kunnen zelf te weinig doen om iets te veranderen. Als ze dat al doen, zijn het rotpaarden en snappen mensen het nog niet.

Je leest al dat mensen al zo gewend zijn om te roepen dat natuurlijk dekken gevaarlijk is of niet kan. Dat is er zo ingestampt. Mensen nemen dat maar aan, maar meerendeel heeft nooit bij natuurlijkde dekkingen gestaan. En velen weten niet hoe je omstandigheden moet creeëren dat een hengst dat wel veilig kan doen.

Ja, het kan mis gaan, zoals zoveel dingen mis kunnen gaan. Maar ook vroeger kwamen er gezonde nakomelingen. Het is de mens die het dier zo ver wilde vormen dat het duur en bijzonder was en bijna als een barbie paard gehouden moet worden.

Is het zo slecht gesteld met het welzijn van de paarden? De ene na het andere paddock paradise schiet tegenwoordig uit de grond. Steeds meer pensionstallen richten zich op luxe voor het paard inplaats van op luxe voor de ruiter.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:26

Popstra schreef:
Natuurlijk dekken kan maar dat moet je niet doen met paarden die verder nooit in een kudde leven of geleefd hebben. Die merries kunnen wel eens heel naar uit de hoek komen als er een hengst bovenop klimt en moeten dan gekluisterd gedekt worden met mensen er omheen om de boel in bedwang te houden. Daar is Niks natuurlijks aan.

En voor de dekhengst ook niet gezond. Risico op ziektes en virussen is veel groter.

Eigenlijk slaat heel deze discussie helmaal nergens op. Als het morgen in Nederland verboden wordt gaan fokkers gewoon de grens over.

Weer zo een populistische partij die media aandacht zoekt door onzinnige uitspraken te doen. Daar wordt geen enkel dier beter van enkel maar hun campagne.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:35

Heb wat moeite met max 2 uur op transport.
Vorig jaar mijn paarden in Nederland verhuisd wat met de auto al een rit van bijna 3 uur is.
Dan had ik dus een overnachting moeten regelen op een stal en dan de volgende dag weer verder.
Een van 4 is een zeer moeilijke lader. Denk dat haar stresslevel dan vele malen erger had geweest dan zoals nu gebeurd is met ineen keer door.
Zijn ook bewust in een vrachtwagen vervoerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:39

Popstra schreef:

Dat is echt een vooroordeel. Dat mensen zo snel gaan kluisteren is niet natuurlijk nee, maar vaak ook helemaal niet nodig.

Onze merrie is afgelopen zomer nog natuurlijk gedekt. De hengsten eigenaar heeft mega veel ervaring en weet precies hoe en wat.
Onze merrie is daarvoor 1x geinsemineerd geweest elders.Ze was heel goed gewillig en liet zich 3x goed dekken.

Er zit een mega groot verschil in een kudde merries op voldoende!! ruimte en een hengst ertussen laten lopen.
Of aan de hand gaan dekken, wanneer de mens denkt dat het kan of gaat gebeuren.

En het heeft niks met geld te maken. Ik jank 10x harder als mijn merrie iets gebeurt, dan menig eigenaar waar de merrie zogenaamd 50.000 euro waard zou zijn bijv. Dat staat er compleet los van of het dan erger is. Dat is alleen economisch en geen welzijn. En dan nog........Misschien is voor mij een paard van 1000 euro wel veel meer geld, dan voor een ander een paard van 100.000 euro. Dus is mijn financiele strop ook wel groter als het mis gaat.

Zelfde geld voor de hengsten eigenaren. Ja, hengsten zijn zoveel geld waard en men heeft zoveel geinvesteerd.......Dus? Dan moet het maar in een hokje, of kleine paddock en of wei leven, altijd alleen? Ja, hij wordt gereden, gepresenteerd etc. En dat levert dan ook weer wat geld op als je mazzel hebt.
Maar dat staat compleet los van paarden welzijn en daar gaat het hier om.
Dat vele hengsten zo worden gehouden, omdat de mens op papier, prestatie etc veulens wil fokken, omdat iedereen denkt die ene topper te kunnen fokken.
If nog erger soms; omdat men een bepaalde kleur hoopt te krijgen, een leuke naam op papier etc.

Wedstrijden zijn voor veel mensen voor de lol, een sport, een hobby. Het kost meer geld voor deelnemers dan het oplevert. Mensen nemen het allemaal veel te serieus en zouden er weer eens lol aan moeten beleven en in team verband moeten werken met hun paard. Niet het paard als fiets gebruiken om eigen doelen te behalen.

Pension buitenkans heeft ook een mooi stuk geschreven over hoe hengsten WEL in kudde verband kunnen leven. En iedereen die hengsten heeft, houdt en natuurlijk dekt, weet dat een hengst gewoon samen kan lopen met de reeds gedekte merries. Pas rond veulenen moet je dan weer beslissen wat je wilt.

Het is wat mensen wordt wijsgemaakt en mensen dan maar klakkeloos aannemen. Ja, het is weleens mis gegaan. Ja, dat kwam door de mens!! Maar dat zegt niks over alle keren dat het goed gaat. Maar die slechte keren gaan rond en men kijkt totaal niet wat de mensen daar verkeerd deden.

Ik heb de grootste oelewappers paarden zien vasthouden tijdens het dekken. Tja, die hadden beter een fiets kunnen vasthouden en snappen niks van paarden en dekken.

En nu voelt iedereen zich aangevallen, maar denk toch dat de PVDD meer doelt op het non stop volproppen van varkens die in vreselijke omstandigheden leven bijv. Niet die ene inseminatie van een paard.

Waar het wel degelijk goed is om fokken aan banden te leggen, omdat men met hengsten fokt die na ene korte topsport carrie toch van alles mankeren en kunnen doorgeven, maar puur op enkele prestaties geliefd zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:44

nuscaniels schreef:
Vorig jaar mijn paarden in Nederland verhuisd wat met de auto al een rit van bijna 3 uur is.
Dan had ik dus een overnachting moeten regelen op een stal en dan de volgende dag weer verder.
Een van 4 is een zeer moeilijke lader. Denk dat haar stresslevel dan vele malen erger had geweest dan zoals nu gebeurd is met ineen keer door.

Dat soort situaties krijg je ook wanneer men ieder probleem dat ergens ontstaat op wil lossen met meer regelgeving. Dat geldt niet enkel op het gebied van dieren. Maar op bijna elk ander gebied. Overal waar iets mis gaat ontstaat weer de roep op nieuwe regels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:47

Loretta schreef:
Is het zo slecht gesteld met het welzijn van de paarden? De ene na het andere paddock paradise schiet tegenwoordig uit de grond. Steeds meer pensionstallen richten zich op luxe voor het paard inplaats van op luxe voor de ruiter.

Het is hartstikke slecht gesteld met het welzijn. Dan moet je echt rond gaan kijken op vele stallen en bij mensen thuis.

Die enkele pp is leuk en de meesten doen het echt goed. Maar ook daar gaan dingen mis, dus dat is nog lang niet de oplossing.

En elke nieuwe richting roept altijd weerstand op. Ooit kwam het nieuwe voeren en daar wilde de sport ook niet aan. Nu gaan ze er al veel meer in mee.
Er is al veel ontwikkeling op wat voorheen normaal was en nu over na wordt gedacht. Denk aan; beenbescherming, passend tuig, bitten, ijzers en of bekappen etc etc Maar het duurt heel lang voor je iedereen bereikt.

betadine schreef:
En voor de dekhengst ook niet gezond. Risico op ziektes en virussen is veel groter.

Eigenlijk slaat heel deze discussie helmaal nergens op. Als het morgen in Nederland verboden wordt gaan fokkers gewoon de grens over.

Weer zo een populistische partij die media aandacht zoekt door onzinnige uitspraken te doen. Daar wordt geen enkel dier beter van enkel maar hun campagne.

Natuurlijk dekken wil niet zeggen dat de hengsten en merries niet schoon gehouden kunnen worden natuurlijk. En de natuur kan echt ene hele hoop zelf regelen. Onzin dat alles mis gaat, als het natuurlijk zou gaan.
Denk je echt dat in een wilde kudde alle hengsten en merries vol virussen zitten?

Buitenland is maar voor enkelen interessant dan en ook daar zullen weer ontwikkelingen zijn.

En als je goed leest, staan veel zaken die men anders wil zien, los van deze partij. Bijna niemand met paarden stemt op de PVDD, maar heel veel mensen zijn het deels eens met een aantal zaken die echt verandert moeten.

En de reacties geven ook goed weer, waarom dat is. De mentaliteit uit de reacties spreekt voor zich. Welzijn staat in Nederland niet op 1,

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:52

Loretta schreef:
nuscaniels schreef:

Dat soort situaties krijg je ook wanneer men ieder probleem dat ergens ontstaat op wil lossen met meer regelgeving. Dat geldt niet enkel op het gebied van dieren. Maar op bijna elk ander gebied. Overal waar iets mis gaat ontstaat weer de roep op nieuwe regels.

Er is zomaar iets geroepen. Als er een discussie over zou komen en experts mogen spreken, komt daar vast een betere uitspraak over.

Maar mensen vergeten dat 2uur op een trailer best al lang is. En ja, wij zijn van Z Limburg naar Groningen gereden zonder problemen, of van Amsterdam naar de Veluwe etc. Maar het is 2uur opgesloten en stil staan, wat gewoon altijd belastend is. OOK in een luxe trailer, met hooi etc etc. Naar wedstrijden is een ander belang, dan verhuizen of naar een speciale kliniek bijv.

Dat doordrammen dat mensen vinden dat ze overal maar recht op hebben als ze met dieren bezig zijn, is gewoon echt zorgerlijk. Dat men maar vindt dat ze overal naartoe moeten mogen, omdat zij dat leuk vinden en omdat zij vinden dat hun paarden zo goed verzorgd worden. Maar ondertussen paarden alleen vol zitten met supplementen, in hokjes staan, altijd alleen etc etc, maken ze zich geen zorgen over. Het is ikke, ikke ikke. Paard is er voor mijn plezier.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:58

betadine schreef:

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:07

BaileyMix schreef:
Moderatoropmerking:

Het lijkt er ook meer op dat dit programmapunt doelt op de veehouderij van koeien en varkens.
Neemt niet weg dat de PVDD wel een partij is die erg op het onderbuikgevoel in speelt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:17

nuscaniels schreef:

Ik denk niet dat het gaat over vervoer van je paard naar een andere woonlocatie,maar over het vervoer van slachtdieren wat er vaak minder aangenaam voor de dieren aan toegaat.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:27

Moderatoropmerking:

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:30

anjali schreef:
nuscaniels schreef:

Ik denk niet dat het gaat over vervoer van je paard naar een andere woonlocatie,maar over het vervoer van slachtdieren wat er vaak minder aangenaam voor de dieren aan toegaat.

Zo of zo sta ik erg kritisch tegenover dit soort regeltjes. Omdat er bijvoorbeeld ook de situatie kan ontstaan. Het paard moet naar de kliniek. Kan niet doorgaan want het is tweeenhalf uur. Of in de zomer ik mag nu niet het paard naar de kliniek rijden want het is te warm. Dan zijn er daar weer uitzonderingen voor nodig.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:34

Moderatoropmerking:

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:38

BaileyMix schreef:
Moderatoropmerking:

Beide partijen staan erg dicht bij elkaar. Maar toch vind ik de vergelijking Groenlinks en PVDD wel een beetje mank gaan. Komt op mij een beetje over als een vergelijking tussen 2 neo liberale partijen FVD en VVD.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:58

Loretta schreef:
Beide partijen staan erg dicht bij elkaar. Maar toch vind ik de vergelijking Groenlinks en PVDD wel een beetje mank gaan. Komt op mij een beetje over als een vergelijking tussen 2 neo liberale partijen FVD en VVD.

Dat heeft dan denk ik vooral te maken met jouw onderbuikgevoelens.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:13

superpony schreef:
Dat doordrammen dat mensen vinden dat ze overal maar recht op hebben als ze met dieren bezig zijn, is gewoon echt zorgerlijk. Dat men maar vindt dat ze overal naartoe moeten mogen, omdat zij dat leuk vinden en omdat zij vinden dat hun paarden zo goed verzorgd worden. Maar ondertussen paarden alleen vol zitten met supplementen, in hokjes staan, altijd alleen etc etc, maken ze zich geen zorgen over. Het is ikke, ikke ikke. Paard is er voor mijn plezier.

Iedereens paard is er toch voor het plezier van de eigenaar? Of je ze nou 24/7 buiten hebt staan, nooit met ze reist. In principe, is elk huisdier of dier wat later geslacht word er alleen maar voor het plezier van de mens.

Als het dier een keuze had, ging het aan de wandel namelijk :D

Ik vind dit een lastige discussie daarom, want als je hem doortrekt: kom je er dus op uit dat de mens helemaal geen dieren meer zou moeten houden: want alleen maar eigenbelang.

Ik denk dat die discussie niet degene is die we moeten voeren,maar dat je wel zou moeten discussiëren over hoe we de dieren die we hebben een zo goed mogelijk leven kunnen geven. Dat daar regels voor komen kan ik het alleen maar mee eens zijn :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:38

ruitje schreef:
superpony schreef:

Iedereens paard is er toch voor het plezier van de eigenaar? Of je ze nou 24/7 buiten hebt staan, nooit met ze reist. In principe, is elk huisdier of dier wat later geslacht word er alleen maar voor het plezier van de mens.

Als het dier een keuze had, ging het aan de wandel namelijk :D

Ik vind dit een lastige discussie daarom, want als je hem doortrekt: kom je er dus op uit dat de mens helemaal geen dieren meer zou moeten houden: want alleen maar eigenbelang.

Ik denk dat die discussie niet degene is die we moeten voeren,maar dat je wel zou moeten discussiëren over hoe we de dieren die we hebben een zo goed mogelijk leven kunnen geven. Dat daar regels voor komen kan ik het alleen maar mee eens zijn :)

Juist, en daarin zul je dus ook een balans moeten vinden tussen idealisme en realisme. Haalbare aanpassingen nastreven in plaats van meteen alles willen veranderen vanuit een grondgedachte dat het eigenlijk moreel verwerpelijk is om een dier voor je eigen plezier te gebruiken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:13

Zeker eens! Eigenlijk is dat zonde van de discussie, want daarin vind je elkaar nooit, terwijl je zoveel kan bereiken in het grijze gebied.