Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:25

Vayo, welke regio?

Voor de kleine beginners is het ook lastiger zichzelf warm te rijden. Heb wel net een blog voor onze manege geschreven met waarom de buitenbak leuk is en met warmte tips. :)
Mijn man rent als instructeur genoeg door de bak, als het een leerling niet lukt galoppeert ie zelfs mee, dus hij zal het niet snel koud krijgen. :+

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:54

Vayo schreef:
Hier vinden de groepslessen voor kinderen tot 18 jaar weer doorgang in de binnenbak. Blij dat mijn dochter weer kan rijden.

Hier in de regio zijn meer maneges die dat doen, en menen boven de wet te staan. Ik vind daar echt wel iets van, de KNHS maakt zich hard om een kleine uitzondering te kunnen krijgen. Daar staan duidelijke spelregels bij.
En dan nog als manege zijnde daar geen notie aan nemen en leuk je eigen zin doen.

Juist zo wordt het straks weer terug gedraait.

Ik ben ook wel benieuwd of de verzekering niet moeilijk gaat doen als er iets gebeurt. Het mag namelijk niet. En als er nu iets gebeurd en de verzekering hoort dat er binnen in groepsverband is gesport, dan overtreed je, heel simpel, de wet.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:22

Geen idee of het zo is hoor, maar heeft de gemeente dan geen toestemming gegeven Utixo?
Die mogen dat toch? Waardoor er diverse verschillen in regio's komen.

Er was ook een oefencross die toestemming had gekregen om door te gaan ondanks de huidige maatregelen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:40

Dat sowieso niet, de stallen hier zitten in dezelfde gemeente, en die heeft geen toestemming gegeven om binnen te rijden. Dit was dan voor dat de KNHS het heeft geregeld, maar toestemming voor groepslessen komt er echt niet.

Krijg net een mail onder ogen, 1 van de maneges heeft heel leuk het stukje gestuurd naar ouders waarin staat geschreven dat er voor de veiligheid binnen gereden mag worden, maar ze hebben het woordje "individueel" eruit gelaten, en heel de zin "er mogen geen groepslessen gegeven worden binnen" ook weggegumd.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:42

Ah nee dan is het een ander verhaal :+

Jammer inderdaad... de manege hier lest netjes buiten, ook de kleintjes.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:07

Gemeente kan alleen toestemming geven binnen de regels zoals die nu gelden. Dus jammer dat er maneges zijn die dat aan hun laars lappen. Als ze gesnapt worden hebben ze ook echt wel een probleem. Gesloten worden en een boete lijken mij geen pretje.

Komende week zijn de weersvoorspellingen echt ruk. Bij ons zijn de lessen daarom helemaal geschrapt. Ze kunnen wel halve uren privéles boeken, uiteraard ook buiten, maar voor de kleintjes is een half uur 1 op 1 waarschijnlijk net wat beter vol te houden dan een uur in wind en regen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:24

Waarom werk je eraan mee wanneer je manege zich niet aan de regels houdt? We hebben toch allemaal een verantwoordelijkheid nu?
Als iedereen aangeeft niet mee te doen met deze overtreding dan is de les in de binnenbak toch ook snel klaar?
Kom op mensen, we zitten in een lockdown en hadden vandaag weer een nieuw dagrecord aan positieve testen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:25

Astorga schreef:
Waarom werk je eraan mee wanneer je manege zich niet aan de regels houdt? We hebben toch allemaal een verantwoordelijkheid nu?
Als iedereen aangeeft niet mee te doen met deze overtreding dan is de les in de binnenbak toch ook snel klaar?
Kom op mensen, we zitten in een lockdown en hadden vandaag weer een nieuw dagrecord aan positieve testen.

Omdat mensen zich helemaal niet willen verdiepen in wat niet mag. Als de manege zegt dat het mag, dan zal het wel goed zijn?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:05

Maar nu weet je toch dat het beleid van de manege niet klopt?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:19

Ik werk er niet aan mee hé, ik heb een pensionstal in dezelfde gemeente en hoor en zie nog wel dingen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:39

Bizar om te lezen hoe er toch steeds weer gezocht wordt naar randen van de regels, met als hoogtepunt de oefencross met honderden starts vandaag en gisteren in Renswoude, echt, hoezo??? Maar goed, te zien aan mijn Facebooktijdlijn ben ik de enige die dit idioot vind, nagenoeg heel eventing-Nederland was daar en deelt het trots en groots op Social media.

Naar mijn idee was de berichtgeving vanuit de KNHS er erg duidelijk over, geen wedstrijden, meetmomenten en oefenwedstrijden. Maar ach, dat geldt niet voor De Schalm en de eventers natuurlijk... Goede reclame weer voor onze sport.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:07

Astorga schreef:
Maar nu weet je toch dat het beleid van de manege niet klopt?

Jij en ik weten dat. Maar hier op bokt wordt ook gevraagd wat 'buiten' precies is. En als ik zie hoe goed onze binnenbak geventileerd is, zou ik ook vinden dat die voor een uitzondering in aanmerking komt. Komt ie niet, want dak is dak, dus binnen, maar als de eigenaar communiceert dat er toestemming is, zou ik misschien ook niet verder denken.

Die oefencross vind ik ook bizar. Zullen ze negatieve reacties niet gewoon verwijderen? Want kan me niet voorstellen dat er alleen maar positieve geluiden op zijn geweest.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:25

martinev schreef:
Bizar om te lezen hoe er toch steeds weer gezocht wordt naar randen van de regels, met als hoogtepunt de oefencross met honderden starts vandaag en gisteren in Renswoude, echt, hoezo??? Maar goed, te zien aan mijn Facebooktijdlijn ben ik de enige die dit idioot vind, nagenoeg heel eventing-Nederland was daar en deelt het trots en groots op Social media.

Naar mijn idee was de berichtgeving vanuit de KNHS er erg duidelijk over, geen wedstrijden, meetmomenten en oefenwedstrijden. Maar ach, dat geldt niet voor De Schalm en de eventers natuurlijk... Goede reclame weer voor onze sport.

Ik heb me hier ook over verbaasd en aan geërgerd.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:27

Bij ons zijn de jeugdlessen buiten, 18+ is afgezegd en hebben per les 2 personen de mogelijkheid om priveles te rijden.

Overigens is het rijden in de binnenbak uiteindelijk toegestaan vanuit het oogpunt van dierenwelzijn, niet vanuit veiligheid. Dus als het weer zo is dat het gevaarlijk wordt buiten, worden de lessen geannuleerd.

Bizar overigens van die oefencross.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:33

Utixo schreef:
Vayo schreef:
Hier vinden de groepslessen voor kinderen tot 18 jaar weer doorgang in de binnenbak. Blij dat mijn dochter weer kan rijden.

Hier in de regio zijn meer maneges die dat doen, en menen boven de wet te staan. Ik vind daar echt wel iets van, de KNHS maakt zich hard om een kleine uitzondering te kunnen krijgen. Daar staan duidelijke spelregels bij.
En dan nog als manege zijnde daar geen notie aan nemen en leuk je eigen zin doen.

Juist zo wordt het straks weer terug gedraait.

Ik ben ook wel benieuwd of de verzekering niet moeilijk gaat doen als er iets gebeurt. Het mag namelijk niet. En als er nu iets gebeurd en de verzekering hoort dat er binnen in groepsverband is gesport, dan overtreed je, heel simpel, de wet.

Hier is het echt met toestemming van de gemeente! Door de ventilatie (grote schuifdeuren die allemaal open kunnen) is het semi buiten. Het heeft hier enkele dagen stil gelezen tot ze antwoord had van de gemeente. T/m 17 jaar mag in groepsverband binnen rijden van de gemeente. Ook voor de paarden is het fijn dat ze niet ineens allemaal stilgezet worden.

Je mag er iets van vinden. Ik stoor mij vooral aan al de winkels die ineens essentieel zijn. De drogist die reclame maakt dat je daar kerstcadeaus kunt halen en ze het leuk inpakken. Bloemisten maken gezellige standjes aan straat. Funshoppen kan hier in ieder geval nog prima.
Ik probeer mij tot aan het redelijke aan de regels te houden. Maar zolang geloofshuizen open mogen blijven en ik lees dat er in Barneveld gewoon meer dan 100 mensen bijeengekomen zijn, zie ik nog minder problemen met een paar kinderen die in een zeer goed geventileerde ruimte rijden en ruim 1,5 meter afstand van elkaar houden. Minder dan ''omdat het moet'' in een glibberige buitenbak rijden.

De buitenbak was echt veel te slecht. Die stond juist op de planning om in het voorjaar aangepakt te worden. In het voorjaar is hij al dicht gemoeten. En dat voel je als ondernemer flink in de portemonnee. Daarom was er nog even geen budget voor de bak.

Gelukkig dachten ze meer aan de gezondheid van de kinderen en de paarden en wilden ze buiten geen les geven met de bak in die staat. Dus werd alles weer stilgelegd. Tot er toestemming kwam van de manege. Toch wordt op dit moment de buitenbak aangepakt om deze toch snel berijdbaar te krijgen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:13

Ik vraag mij serieus af of de gemeente in dit geval boven de wet kan staan. Ik denk het namelijk niet.

Ik vind een goed geventileerde binnenbaan ook iets heel anders dan een benauwde sportzaal, begrijp mij niet verkeerd. Maar als het niet mag, dan mag het niet, heel simpel. Als dadelijk blijkt dat veel maneges dit doen, dan zegt het NOC ook "bekijk het maar, we hebben jullie de kans gegeven, maar er wordt misbruik van gemaakt". En dat vind ik zo jammer.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:18

Utixo schreef:
Ik vraag mij serieus af of de gemeente in dit geval boven de wet kan staan. Ik denk het namelijk niet.

Ik vind een goed geventileerde binnenbaan ook iets heel anders dan een benauwde sportzaal, begrijp mij niet verkeerd. Maar als het niet mag, dan mag het niet, heel simpel. Als dadelijk blijkt dat veel maneges dit doen, dan zegt het NOC ook "bekijk het maar, we hebben jullie de kans gegeven, maar er wordt misbruik van gemaakt". En dat vind ik zo jammer.

Nou dit, dit geldt natuurlijk ook voor Renswoude.
Martinev, je bent niet de enige die dit anti reclame voor de hele paardensport vindt..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:22

Je kunt toch ook paarden zichzelf laten bewegen in de binnenbak? Dan is het probleem ook opgelost zonder dat je daarvoor grenzen op hoeft te rekken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:50

Astorga, er mag individueel binnen gereden worden, dat is het probleem niet. Er mogen alleen geen groepslessen gegeven worden, en dat gebeurd nu wel.

Net zoals die oefencross, er staat heel duidelijk dat dit niet is toegestaan, doe het dan ook niet. Dit soort stallen verpesten heel de naam.