Inbraak bij Paard zoekt baas paardenopvang

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:39

Orchidee14 schreef:
kiki1976 schreef:
Faithde, dat staat ook op hun website. Als het paardje uiteindelijk om wat voor reden dan ook weg moet bij degene die hem geadopteerd heeft moet het dier terug naar pzb. Je krijgt idd hier geen geld voor. Je moet hem afstaan idd.

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.

Helaas krijg je bij een handelaar je geld ook niet terug hoor.Probeer dat maar eens in geval van een miskoop. En wettelijke regels voor consumentenbescherming,daar hebben ze vaak lak aan.Overigens zij adoptiecontracten helemaal niet mogelijk volgens de wet ,alleen voor kinderen. Want dieren gelden als een zaak en die kun je niet adopteren,wel kopen.Dus als je geld betaald hebt voor een dier dan heb je het gekocht en is het van jou.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 08-11-20 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast ivm aangepast origineel bericht

Anoniem

Re: Inbraak bij Paard zoekt baas paardenopvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:44

Anjali, maar als je bij een handelaar koopt en het paard bevalt niet, kun je het in ieder geval zelf weer verkopen. Adoptie mag dan blijkbaar niet maar het gebeurt dus wel. Vraag me dan af wat er zou gebeuren als je een paard bij hun adopteerd en door verkoopt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:48

Orchidee14 schreef:
kiki1976 schreef:
Faithde, dat staat ook op hun website. Als het paardje uiteindelijk om wat voor reden dan ook weg moet bij degene die hem geadopteerd heeft moet het dier terug naar pzb. Je krijgt idd hier geen geld voor. Je moet hem afstaan idd.

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.

Ja dat ben ik met je eens hoor, ze verkopen het daarna gewoon weer door. Oh nee zijn adoptiekosten.

Voor het geld dat ze ervoor vragen wat regelmatig hoger is dan reguliere prijzen kan je beter bij een handelaar kopen. Dan is het paard ook echt van jouw. mag jij verder beslissen. Ook mocht het indien van toepassing zijn, wel of niet doorbehandelen bij ziekte
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 08-11-20 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast ivm aangepast origineel bericht

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:49

Ze hebben een (langdurig) bruikleenovereenkomst.
Voor een eenmalig bedrag mag je het paard voor onbepaalde tijd gebruiken en alle kosten zijn voor de bruiklener.
Maar het is ook niet de bedoeling dat je als bruiklener zomaar zegt: goh neem maar terug (helemaal niet als het paard onbruikbaar is geworden of heel oud is).

Ze gebruiken bruikleen en adoptie heerlijk door elkaar.
Citaat:
Adoptanten moeten een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs overleggen, graag BSN nummer en geboortedatum doorkrassen, en groot op de kopie zetten: kopie adoptie.

Wat mag je wel en niet met een adoptie paard/voorwaarden
Wij werken met een bruikleenovereenkomst en die moet ook getekend worden wanneer u een paard/pony bij ons adopteert. De dieren blijven altijd eigendom van de stichting. De adoptant tekent er voor dat ze goed voor het dier gaat zorgen. De voorwaarden zijn dat het paard naar buiten komt en met andere soortgenoten staat. U als adoptant kunt het paard gebruiken alsof het uw eigen paard is.

Wettelijk is adoptie vast en voor altijd.
Bruikleen is zoals het woord al zegt.. voor tijdelijk.
Je leent het paard om te gebruiken.
Ze zoeken een blijvend huis, maar blijven wel eigenaar.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:00

Vind het ook naar dat hun spullen gestolen zijn, maar niet anders dan voor een particulier of pensionstal waar dit gebeurt. Ik verwacht ook dat ze verzekerd zijn, en dit geven ze inmiddels ook aan. Dus de vraag voor donaties begrijp ik ook niet zo goed.
Van 2 weken niet rijden worden ze echt niet slechter en er zijn genoeg andere manieren om je paard onbelast te trainen.

Betreft het al dan niet mee krijgen van spullen: staat hier een adoptiepaard en die is netjes met halster EN deken afgeleverd. Geen gloednieuwe deken, maar wel een degelijke waterdichte van Rambo.
Dat paard geadopteerd is zegt niet dat ik achter alles sta wat ze doen. (Wat iemand ergens wel suggereerde).
Er is nog zeker ruimte voor verbetering. Ook qua training en adviezen van andere professionals eens aannemen als het eigen gekozen pad voor dat paard niet werkt. En inderdaad ook de transparantie in de cijfers en bedragen mis ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:25

Brainless schreef:
Ze hebben een (langdurig) bruikleenovereenkomst.
Voor een eenmalig bedrag mag je het paard voor onbepaalde tijd gebruiken en alle kosten zijn voor de bruiklener.
Maar het is ook niet de bedoeling dat je als bruiklener zomaar zegt: goh neem maar terug (helemaal niet als het paard onbruikbaar is geworden of heel oud is).

Ze gebruiken bruikleen en adoptie heerlijk door elkaar.
Citaat:
Adoptanten moeten een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs overleggen, graag BSN nummer en geboortedatum doorkrassen, en groot op de kopie zetten: kopie adoptie.

Wat mag je wel en niet met een adoptie paard/voorwaarden
Wij werken met een bruikleenovereenkomst en die moet ook getekend worden wanneer u een paard/pony bij ons adopteert. De dieren blijven altijd eigendom van de stichting. De adoptant tekent er voor dat ze goed voor het dier gaat zorgen. De voorwaarden zijn dat het paard naar buiten komt en met andere soortgenoten staat. U als adoptant kunt het paard gebruiken alsof het uw eigen paard is.

Wettelijk is adoptie vast en voor altijd.
Bruikleen is zoals het woord al zegt.. voor tijdelijk.
Je leent het paard om te gebruiken.
Ze zoeken een blijvend huis, maar blijven wel eigenaar.

Bruikleen is iets anders dan adoptie.Wel allemaal schimmige begrippen en juridisch niet veel waard denk ik.

citrusvrucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:29

Wat een prijzen voor kapotte paarden.
Op Facebook, werd bokt ook even onderuit gehaald.
Bokt was penny,en hun werden vieze handelaren genoemd.
Het is ook gewoon handel.
Gratis paarden krijgen, en dan weer doorverkopen.
Voor bruikleen, hoor je dan ook niet te betalen.
Dan zou er eerder, sprake zijn van huur.

En ze noemen het een stichting, waar zijn dan de kwartaalcijfers?
Is deze stichting bij oprichting, in een notariële akte vast gelegd.
En vervolgens in het openbare register ingeschreven?

Hun blijven eigenaar, nog gekker om er dan voor te betalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:49

citrusvrucht schreef:

Hoe kijk je dan tegen dierenasielen aan?
Als je een hond binnenbrengt moet je een vergoeding betalen en als die hond geadopteerd wordt, wordt er ook langs de kassa gepasseerd. Dus asielen vangen twee keer geld voor dezelfde hond.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:52

Overigens,als je een hond of kat bij een asiel gaat halen dan noemt men het ook adoptie. Je wordt geen eigenaar en moet wel een flink bedrag betalen.Degene die het dier heeft afgestaan heeft afstandsgeld moeten betalen.Ook allemaal aparte constructies.En naar ik vernomen heb,willen ze niet herplaatsbare dieren niet eens opnemen-dit alles bij honden-en kattenasielen dus.Tegenwoordig is in feite zelfs sprake dus van verkapte handel in afstandsdieren met rugzakjes.Pzb is in feite niet veel te verwijten want zij gebruiken ook dergelijke methodes die schijnen te werken om weggedane dieren toch nieuwe kansen te bieden.Als het maar goed is voor de dieren dan zal ik echt geen kritiek hebben.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:46

Gini schreef:
citrusvrucht schreef:

Hoe kijk je dan tegen dierenasielen aan?
Als je een hond binnenbrengt moet je een vergoeding betalen en als die hond geadopteerd wordt, wordt er ook langs de kassa gepasseerd. Dus asielen vangen twee keer geld voor dezelfde hond.

Maar je betaalt niet maandelijks een pensionprijs tot de hond weer herplaatst is.
Zou wat wezen zeg, én om en nabij €80,- aftikken om hem af te staan, én maandelijks een x bedrag aftikken aan pensionkosten én het asiel strijkt er nog eens (ik noem maar wat) €200,- voor op bij uitplaatsing. 8)7

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:58

Ik zit ook maar weer even te kijken, maar wat een verschil in "adoptie" bedragen zeg! En dan mag je keuren op eigen kosten. Ik begrijp niet waarom iemand hier in mee zou gaan? Ik dacht altijd dat als er adoptie bij om de hoek kwam kijken dit een vast bedrag zou zijn? Anders is het toch gewoon verkopen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:11

neetoch schreef:
Ik zit ook maar weer even te kijken, maar wat een verschil in "adoptie" bedragen zeg! En dan mag je keuren op eigen kosten. Ik begrijp niet waarom iemand hier in mee zou gaan? Ik dacht altijd dat als er adoptie bij om de hoek kwam kijken dit een vast bedrag zou zijn? Anders is het toch gewoon verkopen.

Keuren bij adoptie :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:12

anjali schreef:
Overigens,als je een hond of kat bij een asiel gaat halen dan noemt men het ook adoptie. Je wordt geen eigenaar en moet wel een flink bedrag betalen.Degene die het dier heeft afgestaan heeft afstandsgeld moeten betalen.Ook allemaal aparte constructies.En naar ik vernomen heb,willen ze niet herplaatsbare dieren niet eens opnemen-dit alles bij honden-en kattenasielen dus.Tegenwoordig is in feite zelfs sprake dus van verkapte handel in afstandsdieren met rugzakjes.Pzb is in feite niet veel te verwijten want zij gebruiken ook dergelijke methodes die schijnen te werken om weggedane dieren toch nieuwe kansen te bieden.Als het maar goed is voor de dieren dan zal ik echt geen kritiek hebben.

Nou ja, als ik naar de asielen hier kijk, volgt er vaak sterilisatie of castratie. Nieuw paspoort, in sommige gevallen chippen, enten in orde zetten etc. Oudere honden gaan hier voor een schijntje (rond de €100/€150), pups natuurlijk voor wat meer (€500 ongeveer) Hond in orde zetten zoals hierboven kost toch al snel een €300, al dan niet meer. Dan speel je met heel veel geluk net break even. Als je voor een paard €2500 telt en ondertussen moet de eigenaar ook nog elke maand aftikken tot adoptie dan ben je gewoon rijk aan het worden, want een paard in orde zetten kost dat echt niet.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:13

lor1_1984 schreef:
Maar je betaalt niet maandelijks een pensionprijs tot de hond weer herplaatst is.
Zou wat wezen zeg, én om en nabij €80,- aftikken om hem af te staan, én maandelijks een x bedrag aftikken aan pensionkosten én het asiel strijkt er nog eens (ik noem maar wat) €200,- voor op bij uitplaatsing. 8)7

En dan wel op de site zetten dat de kosten per paard per maand €100 bedragen. Waarom moeten mensen die hun paard afstaan (ongeveer) 2,5 keer zoveel betalen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:13

Cowgirl schreef:
neetoch schreef:

Keuren bij adoptie :?

Als je veel moet betalen voor een recreatiepaard, je daarna alle kosten hebt en aan het paard vast zit tot zijn dood, zou ik ook laten keuren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:25

Als ik zou adopteren dan zou ik van zo'n stichting verwachten dat het paard goedgekeurd is voor adoptie door een DA en dat eventuele bemerkingen vermeld worden.

Als ik een dier uit het asiel haal is hij op dat moment ook gezond en ik weet of er bv speciaal dieet nodig is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:31

lor1_1984 schreef:

Ah, die info heb ik dan gemist. Bij 'afstaan paard' lees ik dit en daar ging ik vanuit:
Citaat:
Als u uw paard schenkt aan ons zitten er geen kosten aan verbonden voor u. De enige kosten die u heeft is de gezondheidsverklaring, ontwormen en vaccineren .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:32

Van de PZB website:

"De dieren die door de stichting herplaats worden zijn 100 procent gezond, mochten er bepaalde zaken zijn zoals, paarden die herstellende zijn van ernstige hoef-bevangenheid of andere problemen dan zullen we aan het nieuwe adoptie adres een behandelplan meegeven. Niet alle dieren zijn lekker dik, maar ze zijn wel gezond, met een beetje liefde en goed eten gaat het goed komen."

Nou da's mooi denk je dan. Vervolgens klik je door naar de adoptiepaarden. Staan er drie op
1) een Tinker met COPD. Hoe zo gezond? Alleen geschikt voor licht recreeren.
2) een ex sportpaard met artrose, alleen geschikt voor de gevorderde ruiter en alleen geschikt voor lichte recreatie. Hmmm ook niet zo gezond.
3) een pony van 14, 143 stm niet geschikt voor beginnende ruiter wegens sensibel. Staan geen gebreken vermeld. Zit zo te lezen nog aardig wat werk aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:38

lor1_1984 schreef:

Gini schreef:
Ah, die info heb ik dan gemist. Bij 'afstaan paard' lees ik dit en daar ging ik vanuit:
Als u uw paard schenkt aan ons zitten er geen kosten aan verbonden voor u. De enige kosten die u heeft is de gezondheidsverklaring, ontwormen en vaccineren .

Dat klopt. Er zit een verschil tussen een weidemaatje herplaatsen en een berijdbaar adoptiepaard herplaatsen waar ze een adoptiebedrag voor kunnen vragen. Dus alleen voor de weidemaatjes geldt het stalgeld van 250 per maand voor de eigenaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:40

Babootje schreef:
Van de PZB website:

"De dieren die door de stichting herplaats worden zijn 100 procent gezond, mochten er bepaalde zaken zijn zoals, paarden die herstellende zijn van ernstige hoef-bevangenheid of andere problemen dan zullen we aan het nieuwe adoptie adres een behandelplan meegeven. Niet alle dieren zijn lekker dik, maar ze zijn wel gezond, met een beetje liefde en goed eten gaat het goed komen."

Nou da's mooi denk je dan. Vervolgens klik je door naar de adoptiepaarden. Staan er drie op
1) een Tinker met COPD. Hoe zo gezond? Alleen geschikt voor licht recreeren.
2) een ex sportpaard met artrose, alleen geschikt voor de gevorderde ruiter en alleen geschikt voor lichte recreatie. Hmmm ook niet zo gezond.
3) een pony van 14, 143 stm niet geschikt voor beginnende ruiter wegens sensibel. Staan geen gebreken vermeld. Zit zo te lezen nog aardig wat werk aan.

Tja maar als het hele goede gezonde gemakkelijke paarden zouden zijn dan zouden de eigenaren ze toch wel gewoon zelf verkopen.Die hebben geen herplaatsingsstichting nodig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:28

Babootje schreef:
lor1_1984 schreef:

Gini schreef:

Dat klopt. Er zit een verschil tussen een weidemaatje herplaatsen en een berijdbaar adoptiepaard herplaatsen waar ze een adoptiebedrag voor kunnen vragen. Dus alleen voor de weidemaatjes geldt het stalgeld van 250 per maand voor de eigenaar.

Ah zo, dank je wel om het te verduidelijken. :) En ja, wat ik daarvan denk. Als iemand zijn totaal onbruikbare paard ergens wilt dumpen, dan snap ik wel dat de dumpplek daar toch ook wel een bijdrage voor vraagt. Anders heb je straks 200+ paarden staan, want liefde voor een paard gaat jammer genoeg vaak snel over van zodra men niet meer op die rug kan kruipen. Dus heel schokkend vind ik dat stukje informatie niet.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:34

Joanne1997 schreef:
hahahatsjoe schreef:
Ze hebben ook nog een eigen leven naast de opvang... Calijn rijdt wedstrijden met haar eigen paarden. Die wedstrijdzadels gebruiken ze ook op de opvangpaarden. Is niets asociaals aan. Weet maar al te goed hoe het voelt, als alles van je weg gestolen wordt.

Er is niemand die zegt dat het niet erg is voor haar en de stichting.. natuurlijk is het erg als je spullen worden gestolen.
Maar verder ken ik niemand die geld in gaat zamelen voor zijn/haar spullen die gestolen zijn, dikke pech maar je moet zelf weer wat nieuws kopen/regelen met de verzekering.
Op instagram zie ik vooral reacties van de fans, doelgroep 12 jaar oud, die hun zakgeld uitgeven om de stichting te kunnen 'helpen' en dat gaat me echt te ver. Als professionele stichting hoef je niet meteen te gaan bedelen om geld.

gohya schreef:
Ook betaal je iets van 230,- per maand aan stalkosten net zolang tot jou paard geadopteerd is.

Niet dus, dat heb ik niet betaald.

Alja schreef:
hahahatsjoe schreef:
Ik wordt hier verdrietig van, jullie hebben geen idee waar jullie het over hebben.

Jij waarschijnlijk wel?

Ja.
gohya schreef:
Klopt bigone,ook werden er poos terug gratis dekens,bortels enz. gratis aangeboden,maar ze wilde liever geld zodat ze het zelf konden kopen want dan wisten ze zeker dat het passend was. Aangeboden voer nemen ze wel aan.

Niet dus, alle spullen zijn welkom. Hebben ze teveel dan worden de spullen verkocht, de opbrengst komt ten goede aan de stichting. Het jaaroverzicht van de stichting, waar het geld heen gaat, staat op hun site.
bigone schreef:
De ondoorzichtigheid van eenmanszaakjes is dat ze nooit jaarrekeningen hoeven te overhandigen, hooguit een accountantsverklaring dus los van of het wel of niet gebeurt, ik wil weten waar mijn geld heen gaat en dat is dus niet naar dit soort ondoorzichtige zaken.

De jaarrekening staat op hun site.

gohya schreef:
Je kan daar op afspraak de boel komen bezichtigen las ik,en dat begrijp ik ook zeker wel.Anders krijg je teveel mensen in een keer. Maar de reden was dat ze druk waren en geen tijd hadden voor meerdere mensen om rond te leiden.
Ik ben wel benieuwd wie daar een rondleiding heeft gehad?

Ik. Ik heb zowel Calijn als haar vader gesproken, heb er koffie gedronken en ze namen alle tijd voor me. En ik had echt niets bijzonders.

En dat is dus dikke onzin, er zijn heel veel zadels gedoneerd en dat gebeurd echt niet door 12-jarigen. De stichting wordt gerund door de familie Ten Napel, een gewone familie, met een heleboel vrijwilligers. Ze zijn niet professioneel.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 31-10-20 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:40

Dat ze niet professioneel zijn hahahatsjoe dat is wel duidelijk. Dat is gelijk ook het verwijt.

Onprofessioneel gedrag. Gesponsord worden door jonge kinderen met hun zakgeld (vast niet allemaal en er zijn vast ook volwassenen) maar de 'kindergarde' is altijd erg aanwezig op Facebook.
Niet transparant over de financiën waardoor het lijkt alsof ze voor eigen gewin dingen doen en niet alleen voor de Stichting.
Penny gedrag verwijten aan een ander maar zelf hier net zo hard aan mee doen. Enz.

Prima idee zo'n paardenopvang, maar de uitvoering, vooral communicatief is van en bedroevend niveau.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:41

Billy schreef:
Dat zei ik ook, nu kan ik niet meer reageren daar. Wat een naar zootje mensen... Bah

Tsja dat zal niet voor niets zijn, ik ken de mensen daar anders, zijn fijne mensen. Ga eerst maar eens kijken daar en praten.

Daihyo schreef:
Maar dan vind ik het nog steeds apart dat ze niet op de gratis aangeboden zadels in gaan. Met zoveel aangeboden zadels zal er echt wel iets passends tussen zitten voor de meeste paarden.

Daar zijn ze wel op in gegaan dus.

Blussem schreef:
Ik heb er altijd een rare bijsmaak wanneer iemand die meer rijkdom heeft dan een gemiddelde Nederlander ook nog donaties gaat vragen voor zijn eigen stichting.
Als ze zelf geen wedstrijden zou rijden of geen zadels van duizenden euro's dan zou ze prima allemaal zelf kunnen bekostigen.

Waarom zou een meisje als Calijn geen wedstrijd mogen rijden of eigen zadels mogen hebben. Dat is haar plezier, naast al het harde werken voor de stichting.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 31-10-20 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:45

Zou je ook even een grote bijleespost kunnen maken, in plaats van allemaal losse berichten? Leest voor de rest wat prettiger