Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:50

Ik vind het een goede maatregel. Het heeft alles te maken met voortschrijdend inzicht. Meest simpele voorbeeld is het verplicht dragen van een autogordel. Daar waren een hoop mensen het destijds ook niet mee eens. Persoonlijk vind ik dat er heel mooie caps zijn, die doen niets af aan de outfit van de dressuurruiter.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:54

Buuk schreef:
Ja het had wel wat- maar ik mis ze niet hoor. Sterker nog- ik zie het niet eens of ruiters een hoedje of cap dragen. En ik kan niks mis vinden met het verbeteren van veiligheid.
Ik kan me voorstellen dat mensen even slikken dat ze wellicht hun droom en hun hoedje bij elkaar hebben gereden, en daar nu afscheid van mogen nemen. Maar alles went, ook dit.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het maar een beperkte generatie is die nog droomt van dat hoedje en dat de jongere generatie nu eerder droomt van een hele chique KEP :+
Ik heb zelf nooit zelfs maar gedacht aan het hoedje, ik weet niet of dat in NL meer een symbool is maar ik zie het eigenlijk weinig. Meestal vind ik het dan ook niet erg mooi.
De slipjas zou ik wel jammer vinden omdat ik het over het algemeen net iets mooier vind. Maar als ze die ook afschaffen lig ik er ook niet wakker van hoor :o
Deze 'statusitems' kosten voornamelijk veel geld dus zou het niet erg vinden als het niet meer hoeft, dan is het toch wat toegankelijker en hoef je niet te sparen voor je de lichte tour in kan ;)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:56

IlBuono schreef:
Buuk schreef:
Ja het had wel wat- maar ik mis ze niet hoor. Sterker nog- ik zie het niet eens of ruiters een hoedje of cap dragen. En ik kan niks mis vinden met het verbeteren van veiligheid.
Ik kan me voorstellen dat mensen even slikken dat ze wellicht hun droom en hun hoedje bij elkaar hebben gereden, en daar nu afscheid van mogen nemen. Maar alles went, ook dit.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het maar een beperkte generatie is die nog droomt van dat hoedje en dat de jongere generatie nu eerder droomt van een hele chique KEP :+
Ik heb zelf nooit zelfs maar gedacht aan het hoedje, ik weet niet of dat in NL meer een symbool is maar ik zie het eigenlijk weinig. Meestal vind ik het dan ook niet erg mooi.
De slipjas zou ik wel jammer vinden omdat ik het over het algemeen net iets mooier vind. Maar als ze die ook afschaffen lig ik er ook niet wakker van hoor :o
Deze 'statusitems' kosten voornamelijk veel geld dus zou het niet erg vinden als het niet meer hoeft, dan is het toch wat toegankelijker en hoef je niet te sparen voor je de lichte tour in kan ;)

nou ben toch echt van de jongere generatie, maar westernhoed hoort gewoon erbij (dus mij lijkt dat t met dressuur ook zo is). Net als dat zwartepiet bij sinterklaars hoort en sneeuw bij kerst.

Ayasha
Blogger

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:02

Het ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen gok ik. Of je gewoon wil rijden en het goed wil doen of dat je daar bovenop ook veel belang hecht aan uiterlijk vertoon en status.

Ik voor één zou het niet erg vinden als dat elitaire een beetje van de dressuur af gaat zodat het inderdaad eindelijk eens meer als sport gezien wordt ipv als een bende omhooggevallen opgetutte trutjes die de knol het werk laten doen. :o Het ís uiteindelijk puur vertoon, dat chique, want zo "chique" vind ik paarden houden uiteindelijk niet wanneer je stront staat te scheppen of diaree billen staat af te vegen. := En door de modder waterbakken gaat bijvullen en modderdekens af neemt enz.

Ik link een hoedje eigenlijk ook niet zo aan dressuur net als IlBuono. Zie veel liever een cap op het hoofd dan zo'n hoedje. In België mocht je vroeger vanaf Niveau 1 al met hoedje starten geloof ik (L/M niveau).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:03

IlBuono schreef:

Nou ik ben niet van de jongere generatie(49) en ik vind dat hoedje ook niet van deze tijd. Ik vind het ronduit truttig staan.
Doe maar een mooie rijhelm.

Voor mij betreft exact hetzelfde voor de billentikker. Echt te suf.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:05

Ik moest een tijd terug even wennen aan het beeld, maar nu vind ik het juist opvallen als er met een hoedje gereden wordt. Prima met helm en wel zo veilig. :)

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:05

Carol_Beer schreef:
IlBuono schreef:
nou ben toch echt van de jongere generatie, maar westernhoed hoort gewoon erbij (dus mij lijkt dat t met dressuur ook zo is). Net als dat zwartepiet bij sinterklaars hoort en sneeuw bij kerst.

Goh dat is toch persoonlijk. Ik ben volgens je profiel exact even oud en ik hoef heus geen hoedje. De beelden waar ik mee opgroeide hebben dat inderdaad wel, Anky op de Spelen etc. is met een hoedje. Maar dat waren voor mij wel echt andere tijden & ik heb al hersenschuddingen opgelopen met een cap op dus ik ga het niet zoeken. Ik heb ook nooit zonder cap gereden dus ik vind het een vreemd idee om dat op wedstrijd ineens wel te gaan doen.

Western lijkt me hier niet echt een nuttige vergelijking want het topic luid uiteindelijk 'dressuurhoed' en ik ken verder niets van die sport.
Ik ga sowieso niet wakker liggen van alles, wou maar gewoon aangeven dat ik de kinderen op kamp of op wedstrijd ook nooit bezig hoor over een hoedje hoor. Dus in mijn beleving is dat zo, je kan gerust iets anders denken. Maar misschien ben ik te simpel aan het denken als ik gewoon aan wil geven dat ik het niet op wil zetten ondanks dat ik dat wel mag.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:11

[quote]
IlBuono schreef:

Hahaha- daar kun je best eens gelijk in hebben. Die zijn idd bloedmooi.

Ik rij verder niet goed genoeg om ooit een slipjas te kunnen dragen..maar schijnbaar draagt het niet vervelend. waarom zouden ze daar energie insteken om te veranderen? lekker laten zo. Het staat idd erg netjes.
( off topic: wat van mij dan wel weg zou mogen- ook al staat het best sjiek- die witte broek. Voor mezelf gesproken hoor! maar echt, al trek ik 2 seconden voor mijn proef mijn joggings broek uit..ik eindig altijd met een veeg van een neus of iets op die broek...gruwelijk...donkerblauw vind ik ook sjiek ;-) dat zou ik wel graag zien..)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:28

Carol_Beer schreef:

Het idee dat iets altijd zo moet blijven als mensen het kennen is reactionair. En reactionaire ideeën zijn vrijwel altijd een teken van decadentie. Een wereld in verval verzet zich tegen een veranderende buitenwereld door de hakken in het zand te zetten. De enige echte oplossing, jezelf opnieuw uitvinden in de context van een nieuwe tijd - wat trouwens iets anders is dan alles overboord gooien en meelopen met de laatste mode - wordt afgewezen omdat "het er niet bij hoort." Op die manier zijn al heel wat wereldrijken en grote instituten ten onder gegaan.

Je voorbeeld van Zwarte Piet is illustratief. Het sinterklaasfeest bestaat al eeuwen en is steeds met zijn tijd meegegaan - daarom vieren we het nu nog. Tot de late negentiende eeuw was die hele Piet er niet bij, maar als teken des tijds werd hij toen bedacht. Later is het feest verder aangepast. Zoe raakte Piet zijn roe kwijt, omdat kinderen dreigen met geweld echt niet meer kon. En nu kunnen stereotiepe negerkenmerken echt, echt niet meer, dus wordt hij weer aangepast. En dat is een organische ontwikkeling: mij werd als gelovig kind (vanaf eind jaren tachtig!) al verteld dat Piet zwart werd door de schoorsteen. Dan is het ook logisch dat je zijn uiterlijk daarop aanpast. Als je jezelf tegen zo'n miniverandering verzet, toon je dat je reactionair bent.

Zo is het in de dressuurwereld ook. De hoge hoed kwam eind negentiende eeuw in de mode. Paardrijden - dus ook dressuur, want dat is de basis van alle rijkunst - is vele duizenden jaren ouder. Het feit dat de cap nu verplicht wordt gesteld is, net als de roetveegpiet, niets anders dan het eindpunt van een lange evolutie. Als je je daartegen verzet, wil je feitelijk dat alles blijft als in 1900. Dat is nou echt een reactionair standpunt. Als iedereen er zo over denkt, zal de dressuursport verschrompelen tot een anachronisme.

Een veel gemaakte fout is het verwarren van traditie met "alles moet hetzelfde blijven". Traditie betekent letterlijk "overhandiging, doorgave". Je geeft iets door aan een nieuwe generatie. Maar je hebt levende en versteende tradities. Dat we nu nog paardrijden, ondanks de opkomst van auto's en machines, dat is traditie. Maar dat we het precies zo moeten doen als toen er nog geen auto's waren, dat is versteende traditie. Daar is niets en niemand bij gebaat. Je moet altijd een deel behouden en een deel veranderen. Dat is moeilijk ja, want niemand vertelt jou wat er moet veranderen en wat niet. Dat bedoel ik met "jezelf opnieuw uitvinden."

Laat jij nou maar zien dat je niet bang bent voor deze tijd, en ga moedig voorwaarts in plaats van achterwaarts!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:35

Een cap ziet er niet uit bij dressuur vind ik persoonlijk. Net zoals een cap er niet uit ziet bij westernriding.
De dressuuroutfit an sich is oudbollig, maar past ook wel bij de discipline.

En ondertussen hangen ze zonder hoofdbescherming onder 'n paard bij trickriding of voltige.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:40

musiqolog schreef:
Carol_Beer schreef:

Het idee dat iets altijd zo moet blijven als mensen het kennen is reactionair. En reactionaire ideeën zijn vrijwel altijd een teken van decadentie. Een wereld in verval verzet zich tegen een veranderende buitenwereld door de hakken in het zand te zetten. De enige echte oplossing, jezelf opnieuw uitvinden in de context van een nieuwe tijd - wat trouwens iets anders is dan alles overboord gooien en meelopen met de laatste mode - wordt afgewezen omdat "het er niet bij hoort." Op die manier zijn al heel wat wereldrijken en grote instituten ten onder gegaan.

Je voorbeeld van Zwarte Piet is illustratief. Het sinterklaasfeest bestaat al eeuwen en is steeds met zijn tijd meegegaan - daarom vieren we het nu nog. Tot de late negentiende eeuw was die hele Piet er niet bij, maar als teken des tijds werd hij toen bedacht. Later is het feest verder aangepast. Zoe raakte Piet zijn roe kwijt, omdat kinderen dreigen met geweld echt niet meer kon. En nu kunnen stereotiepe negerkenmerken echt, echt niet meer, dus wordt hij weer aangepast. En dat is een organische ontwikkeling: mij werd als gelovig kind (vanaf eind jaren tachtig!) al verteld dat Piet zwart werd door de schoorsteen. Dan is het ook logisch dat je zijn uiterlijk daarop aanpast. Als je jezelf tegen zo'n miniverandering verzet, toon je dat je reactionair bent.

Zo is het in de dressuurwereld ook. De hoge hoed kwam eind negentiende eeuw in de mode. Paardrijden - dus ook dressuur, want dat is de basis van alle rijkunst - is vele duizenden jaren ouder. Het feit dat de cap nu verplicht wordt gesteld is, net als de roetveegpiet, niets anders dan het eindpunt van een lange evolutie. Als je je daartegen verzet, wil je feitelijk dat alles blijft als in 1900. Dat is nou echt een reactionair standpunt. Als iedereen er zo over denkt, zal de dressuursport verschrompelen tot een anachronisme.

Een veel gemaakte fout is het verwarren van traditie met "alles moet hetzelfde blijven". Traditie betekent letterlijk "overhandiging, doorgave". Je geeft iets door aan een nieuwe generatie. Maar je hebt levende en versteende tradities. Dat we nu nog paardrijden, ondanks de opkomst van auto's en machines, dat is traditie. Maar dat we het precies zo moeten doen als toen er nog geen auto's waren, dat is versteende traditie. Daar is niets en niemand bij gebaat. Je moet altijd een deel behouden en een deel veranderen. Dat is moeilijk ja, want niemand vertelt jou wat er moet veranderen en wat niet. Dat bedoel ik met "jezelf opnieuw uitvinden."

Laat jij nou maar zien dat je niet bang bent voor deze tijd, en ga moedig voorwaarts in plaats van achterwaarts!

Mooie historisch-sociologische duiding.
Spot on wat mij betreft _/-\o_

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:45

Ik kwam hier alleen maar om mezelf te vermaken en verbazen over de super conservatieve gedachtegang hier. Had niet verwacht zo'n nette top post te zien als van musiqolog. Respect!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:50

Als je het hoedje afschaft kan de rest van de dressuuroutfit ook wel een update gebruiken.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:50

Mooi geschreven, @musiqolog!

Ik vond de combo hoedje+slipjas prachtig (vooral met het oranje van TeamNL), maar ik vind een mooie cap-jasje combo ook prachtig. En het is veel veiliger en geeft het goede voorbeeld.

Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Ik heb een stom stom ongeluk gehad met een bokbraaf paard, waardoor paardlief viel en ik er onder kwam. Hij is met maaiende hoeven over me heen gegaan, en zonder cap zat ik hier niet meer. Mijn cap was aan gruzelementen, mijn mondhoeken en bovenlip waren ingescheurd doordat ik door de hoef (die op mijn cap kwam!) geschampt werd. Dat had IEDEREEN kunnen overkomen. Dus ja, voor mij NOOIT meer zonder cap, ook niet even 5 minuten. En die westernhoed mogen ze wat mij betreft ook afschaffen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:55

musiqolog schreef:
Carol_Beer schreef:

Hele wijze post ! Toepasbaar op veel meer dan op hoedjes.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:09

elnienjo schreef:
Als je het hoedje afschaft kan de rest van de dressuuroutfit ook wel een update gebruiken.

Dat gebeurt toch ook? Verschillende kleuren, verschillende materialen. Verschillende modellen.

Wat dat betreft is dat precies als met het hoofddeksel: er staat nog iets op je knar maar het heeft een ander model en word van ander materiaal gemaakt.

musicolog: mooi geschreven. Leuke uitdaging. behouden en doorgeven.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 15-10-20 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:09

Wat eerder ook al werd gezegd zijn er echt super veel mooie caps op de markt tegenwoordig. Ik kan er wel mee leven.

Als de slipjas ooit afgeschaft zou worden zou ik dat wel superzonde vinden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:11

Zijn er ooit wel eens ongelukken met als gevolg hersenletsel in de wedstrijdring in die klassen gebeurd? Want als dat niet zo is, dan is de sport al extreem veilig.

Ik denk eerlijk gezegd dat degene die nu met hoedje rijden (en ook een flink aantal die met cap in de ring rijden) thuis gewoon met het blote hoofd trainen. Dus ik betwijfel ten zeerste of het afschaffen van het hoedje ook maar in enige mate bijdraagt tot extra veiligheid.

Wel snap ik best dat er een voorbeeldfunctie vanuit gaat en dat zou wat mij betreft een veel meer valide reden zijn. Ik vind het prima hoor als het hoedje wordt afgeschaft, maar schaf dan asjeblieft ook die oubollige slipjas af. Bij een oubollige slipjas hoort wat mij betreft een hoedje en is een cap geen gezicht. Bij een modernere en misschien sportiever ogende cap hoort ook een moderner en sportiever ogend tenue. Gewoon een mooi kort jasje wat mij betreft. Maar net zoals vroeger het hoedje, (en ook wel de stang en trens), zal de slipjas ook wel als een soort status symbool zijn.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:43

Waar je een aantal jaren geleden opviel op een subtopwedstrijd met je helm, val je nu op als je een hoedje op hebt. De overgrote meerderheid van de subtopruiters rijdt al met helm op wedstrijd. Dat het nu verplicht gaat worden om met helm te rijden is iets wat al vele jaren geleden in gang is gezet. De helmen van nu zijn erg mooi en kun je helemaal naar je eigen smaak laten aanpassen. En ook subtopruiters weten dat je ook van/met het braafste paard kunt vallen ook al ben je een hele goede ruiter. Ik verwacht dan ook dat er weinig protest komt van de subtopruiters.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:23

Ik vind tegenwoordig de meeste caps een stuk mooier als een hoedje, dus het chique beeld zal niet “verpest” worden.
Vind het een zeer goede vooruitgang zelfs de beste ruiter kan een rare smak maken en het braafste paard schrikt een keer

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:34

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:35

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:54

elnienjo schreef:

Inderdaad. Wedstrijd tenue afschaffen, beginnend bij de plaatselijke wedstrijd om de hoek bijvoorbeeld. Gaat nergens over om te sporten in een colbert.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 23:00

Bij de springsport wordt bij warm weer al met 'n t-shirt gereden, dat vind ik 'n goed initiatief.
Aan de andere kant is dat bij een jurysport weer lastiger omdat 'het plaatje' toch een grote rol speelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 23:01

In België wordt dat Sinds vorig jaar ook toegestaan vanaf 25 graden meen ik. :) (in de dressuur dus.)