[OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:40

Neemt niet weg dat een discussie over in welke omstandigheden we wel en niet een wedstrijd door laten gaan een goede is hoor. Wij hebben ook wel afgemeld omdat we de bodem te slecht vonden na veel regen. Meeste mensen snappen dat niet. Maar als je eenmaal ervaring hebt met peesblessures word je vanzelf voorzichtig.

Elisa o is dat echt? Dat is best wel raar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 10:06

Precies Susan
Ik ben ook eens omgedraaid toen het veld 1 modder bende bleek te zijn.
Ik heb geen ervaring met peesblessures en wilde dat ook graag zo houden. :D
Dat hele terrein was echt te gek voor woorden dat ze het daar door lieten gaan.
Maar genoeg mensen die er reden, ik begrijp dat dan niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:34

Elisa2 schreef:
SusanH schreef:
Yvank wat vreselijk :knuffel:

Penotti ik denk dat ook op een niet hete dag het groot nieuws was geweest. Er is nu eenmaal een grote groep sowieso tegen paardrijden en al helemaal tegen (top) sport met paarden. Die grijpen elke gelegenheid aan. Wat ik zo jammer vind in de huidige maatschappij is dat een kleine groep mensen met een extreme mening er dus wel in kan slagen om ervoor te zorgen dat een grote groep die het absoluut geen probleem vond dus wel hun gedrag aan moet gaan passen. En buiten jammer vind ik dat ook gewoon een hele enge ontwikkeling. Openheid, beter uitleggen aan mensen van buiten, van alles doorvoeren om de sport veiliger te maken en dierenwelzijn te vergroten prima. Maar de sport gaan verbieden omdat het niet meer van deze tijd zou zijn, nee dat gaat mij veel te ver.

Ja het kromme hier aan, in het geval van D&R is dat paardrijden wel aangemoedigd wordt..dan bitloos met een weggedrukte rug. 8)7 Want dan loopt het paard in een "natuurlijke" houding. Dat je op die manier juist het paard kapot rijdt wordt even vergeten voor het gemak.

Dus ja, mee eens..het is jammer dat sommige schreeuwerds het hoogste woord hebben en mensen beinvloeden die niets van paarden weten.

Waar staat dat rijden met een weggedrukte rug de norm is?
Het gebruik van een bit garandeert geen correct lichaamsgebruik, bitloos rijden ook niet....

Het is dan ook onzin te bitloos & incorrect rijden in 1 zin te noemen.....

Elisa2

Re: [OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:05

Dat doe ik ook niet, een bit of bitloos is mij om het even, het spijt me als ik de verkeerde woordkeuze gebruikt heb.

Ik heb een poosje gemaild met D&R en ze hadden best goede standpunten, bijvoorbeeld dat mensen bitloos leren rijden op maneges zodat de pony' en paarden niet per ongeluk pijn in hun mond krijgen als mensen door onhandigheid in de mond zitten.

Enige waar we het niet over eens kunnen worden is dat zij bitloos als de heilige graal zien, en ik een goed gereden en getraind paard waarbij je de afweging kunt maken voor bit of bitloos net wat bij ruiter en paard past.
Zij vinden alles onder dwang vallen, dus mag je je paard niet "aan de teugel" rijden wat er dus voor zorgt dat het paard zijn lijf niet goed gebruikt. Ik vind dat ook een vorm van dierenmishandeling, net als misbruik maken van het bit. Dus daar was mijn opmerking op gestoeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:14

Maar druk op de neus is toch ook dwang (en kan dus pijn doen)? Het is maar net hoe hard de hand van de ruiter is. Maar goed, dat is een hele andere disussie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:18

SusanH schreef:
Maar druk op de neus is toch ook dwang (en kan dus pijn doen)? Het is maar net hoe hard de hand van de ruiter is. Maar goed, dat is een hele andere disussie.

Ja dat heb ik ze ook geprobeerd duidelijk te maken..maar ik weet niet of dat gelukt is.

Vervelend vind ik het wel dat al het andere dan afgedaan wordt als slecht en dwang en daarmee de sport in een kwaad daglicht gezet wordt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:20

Ik denk dat elisa bedoeld dat die mensen zo weinig verstand van rijden hebben dat ze niet weten dat een goed gereden paard zelf die hand op zoekt en de verbinding aan gaat. Ook met bit.
Zou dat ding zoveel zeer doen zou een goed gereden paard dus nooit die hand volgen.

dwang kan inderdaad bij beide, en is er geen paard dat de hand op gaat zoeken maar in de krul getrokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:22

_Penotti schreef:
Ik denk dat elisa bedoeld dat die mensen zo weinig verstand van rijden hebben dat ze niet weten dat een goed gereden paard zelf die hand op zoekt en de verbinding aan gaat. Ook met bit.
Zou dat ding zoveel zeer doen zou een goed gereden paard dus nooit die hand volgen.

dwang kan inderdaad bij beide, en is er geen paard dat de hand op gaat zoeken maar in de krul getrokken.

Ja precies dat dus, en het moeilijke is dat deze mensen het hardste schreeuwen met een vrij groot bereik.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:23

Ja maar dat is met al die clubjes tegenwoordig.
kleine groepjes die veel schreeuwen en nog een hoop klaar krijgen ook nog.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:24

SusanH schreef:
Neemt niet weg dat een discussie over in welke omstandigheden we wel en niet een wedstrijd door laten gaan een goede is hoor. Wij hebben ook wel afgemeld omdat we de bodem te slecht vonden na veel regen. Meeste mensen snappen dat niet. Maar als je eenmaal ervaring hebt met peesblessures word je vanzelf voorzichtig.

Dat vind ik dus ook inderdaad. De organisatie neemt te weinig verantwoordelijkheid. Ik herinner mij nog de Olympische Spelen in Athene. Vele springruiters hadden het toen ook over een te harde bodem in de piste, maarja, iedereen sprong wel. Want ja, de Olympische Spelen ga je natuurlijk niet zomaar aan je neus voorbij laten gaan. Als je daar mag starten, doe je mee. Dus je zat daar met een hele hoop ruiters die de bodem niet oké vonden, maar als paard had je daar dus geen zak aan, want springen moest je toch.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:24

_Penotti schreef:

Maar Penotti, dat stukje lijfgebruik is prima uit te leggen, maar niet als zij ruiters zien trekken en zagen om het hoofd in een houding te dwingen “omdat dat beter is voor zijn lijf” en dat is toch een veel gebruikt excuus om er eens flink druk op te zetten.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 21-08-20 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:27

Gini schreef:
SusanH schreef:

Dat vind ik dus ook inderdaad. De organisatie neemt te weinig verantwoordelijkheid. Ik herinner mij nog de Olympische Spelen in Athene. Vele springruiters hadden het toen ook over een te harde bodem in de piste, maarja, iedereen sprong wel. Want ja, de Olympische Spelen ga je natuurlijk niet zomaar aan je neus voorbij laten gaan. Als je daar mag starten, doe je mee. Dus je zat daar met een hele hoop ruiters die de bodem niet oké vonden, maar als paard had je daar dus geen zak aan, want springen moest je toch.

Nou idd een official kan ook zeggen, dit kan niet! Is net als met wielrennen trouwens. Daar roepen ze ook zo vaak dat een parcours echt niet kan. Maar niemand stapt af. Ook de wielerbond laat alles gewoon doorgaan. Terwijl er vaak zat (zwaar!) gewonden en soms zelfs doden te betreuren zijn. Maar ja, gaat een hoop geld in om.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:31

Ja, inderdaad. Paardensport is niet de enige die met dergelijke ethische kritiek te maken krijgt. Van zodra het over topsport gaat, krijg je dat gewoon. Topsport gaat over het opzoeken van lichamelijke grenzen en dan krijg je vanzelf het 'how how how, waar zijn we mee bezig jongens?'. Alleen heeft de paardensport dan nog het heikele extraatje dat het niet alleen over een mens gaat met een eigen wil, maar dat je -om het even heel zwartgallig te zeggen :D -ook een dier de dieperik van de topsport mee insleurt.

Edit: wilsbeschikking is niet het juiste woord in deze context, dus dat heb ik even aangepast. :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:35

wittepit schreef:
_Penotti schreef:

Maar Penotti, dat stukje lijfgebruik is prima uit te leggen, maar niet als zij ruiters zien trekken en zagen om het hoofd in een houding te dwingen “omdat dat beter is voor zijn lijf” en dat is toch een veel gebruikt excuus om er eens flink druk op te zetten.

Ik weet niet of je die mensen wat uit kunt leggen :+

Maar ik denk wel dat het voor veel mensen uit te leggen is. :D
Nu weet ik niet meer welk topic het schreef, maar heb eerder eens gezegd dat de wijze van rijden zoals het ooit eens is uitgelegd in het proevenboekje, volgens de FEI, de ongedwongen harmonie, veel harder moet gaan tellen.
Dat je geen 9 kunt krijgen in een strekdraf achter de loodlijn, of waar de achterhand niet mee werkt.

Dat er geen voldoende kan zijn als een piaffe gereden word zonder ondertreding van de achterhand, maar je alleen wat huppeltjes omhoog ziet.

Mijn part gaan we met teugeldrukmeters rijden en moet er een minimaal gemiddelde zijn van onder de x gram.
Hoe hoger geklasseerd hoe minder druk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:35

wittepit schreef:
_Penotti schreef:

Mee eens en daar is zeker nog een hoop verbetering te behalen, maar ik hoop toch wel dat ze het verschil leren te zien tussen een goed en slecht gereden paard. Ze blijven ook maar de rollkur aanhalen terwijl deze allang verboden is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:36

_Penotti schreef:

Ik weet niet of je die mensen wat uit kunt leggen :+

Maar ik denk wel dat het voor veel mensen uit te leggen is. :D
Nu weet ik niet meer welk topic het schreef, maar heb eerder eens gezegd dat de wijze van rijden zoals het ooit eens is uitgelegd in het proevenboekje, volgens de FEI, de ongedwongen harmonie, veel harder moet gaan tellen.
Dat je geen 9 kunt krijgen in een strekdraf achter de loodlijn, of waar de achterhand niet mee werkt.

Dat er geen voldoende kan zijn als een piaffe gereden word zonder ondertreding van de achterhand, maar je alleen wat huppeltjes omhoog ziet.

Mijn part gaan we met teugeldrukmeters rijden en moet er een minimaal gemiddelde zijn van onder de x gram.
Hoe hoger geklasseerd hoe minder druk.

Ja en los rijden en manier van rijden wat gejureerd wordt ipv alleen de oefeningen, zo dwing je mensen namelijk ook om thuis ook "goed en paardvriendelijk" te gaan rijden. -2 voor iedere oefening met doorgetrokken stang bijv.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:39

En dit soort voorstellen zouden toch ook als reactie op zo’n column gegeven kunnen worden? Dat je als paardenliefhebber ook ziet dat de huidige manier van sport bedrijven met paarden veel onbegrip en onvrede oplevert, dat er veel verbeterpunten zijn maar dat de sportbond hopeloos achterblijft?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:13

Zeker, dit heb ik ze ook verteld in de mailwisseling.

Of het slim is om dit onder zo'n artikel te zetten, ik denk van niet...daar kunnen mensen die er te weinig vanaf weten weer een heel negatief verdraaid verhaal van gaan maken.