Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:30

Ayasha schreef:
Vrijwel elk onderzoek daar naar wijst juist uit dat paarden minder goed tegen de warmte kunnen dan wij. :?

Edit: Zo maar even het eerste artikel dat ik er over kon vinden maar er zijn er meer:
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/paar ... sen/41375/

Hier staat dus ook dat je een paard persé droog moet schrapen..

Dat is het risico van internet. Er wordt wat opgeschreven en iedereen (incl ikzelf) neemt dat voor waar aan.
Mijn arme paard, tot ik ging kijken of ze er wel last van heeft. Dat heeft ze dus beduidend minder dan ik.
Voor een ander paard en een andere ruiter kan het andersom zijn.

En als het paard zelf en de monitoring aangeven dat een paard er geen hinder aan ondervinden, mag dat best geaccepteerd worden.

Tja, Mindim, dit zijn nou niet echt deskundigen waar ik op vertrouw. Geef mij maar echte dierenartsen.

Heb trouwens een pubmed artikel opgezocht.
Dat gaat over 'winter geacclimatiseerde' paarden (verder niet gespecificeerd in de samvatting) die zonder gewenningsperiode in 20 graden moeten presteren, in 30 graden met 40% luchtvochtigheid en in 30 graden met 80% luchtvochtigheid.
Daar is geconcludeerd dat de paarden goed tegen de veranderde temperatuur konden wat een groot vermogen aan thermoregulatie suggereert. Alleen dat ze niet ongeacclimatiseerd in een warme én zeer hoge luchtvochtigheid kunnen presteren.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 10-08-20 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:32

Sunnda schreef:
Ik vind echt niet dat je kunt stellen dat dit ongeval gebeurd is door de hitte of dat het uberhaupt een rol gespeeld heeft..
Hoe zijn dan die plotselingen breuken ontstaan bij paarden die gewoon thuis een sprintje trekken bij 15 graden en een been breken?

Als ik het zo lees wordt er alles aan gedaan om de omstandigheden te optimaliseren en zoals te lezen komen de waardes niet eens in de buurt van gevaarlijk.

Dus eigenlijk wordt hier gesteld dat je zo'n wedstrijd niet kunt rijden omdat mensen dit als negatief ervaren. Maar feiten zijn er niet hierover.
Ik lees vooral veel emotie en aannames, maar weinig inhoudelijks.

Tja feiten, ik denk dat de meeste hier uit ervaring met (eigen) paarden spreken.
En dat dan "eigen" mensen al tegen de wedstrijden zijn met deze temperaturen wat denk je dan wat mensen er van vinden die er geen verstand van hebben? Zo gek is het niet dat steeds meer mensen zich tegen de (top)sport met paarden keren natuurlijk.

Dat er al zoveel zijn die hier absurd vinden dat zoiets doorgaat zegt echt wel wat.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:36

Tigra_ schreef:
Sunnda schreef:
Ik vind echt niet dat je kunt stellen dat dit ongeval gebeurd is door de hitte of dat het uberhaupt een rol gespeeld heeft..
Hoe zijn dan die plotselingen breuken ontstaan bij paarden die gewoon thuis een sprintje trekken bij 15 graden en een been breken?

Als ik het zo lees wordt er alles aan gedaan om de omstandigheden te optimaliseren en zoals te lezen komen de waardes niet eens in de buurt van gevaarlijk.

Dus eigenlijk wordt hier gesteld dat je zo'n wedstrijd niet kunt rijden omdat mensen dit als negatief ervaren. Maar feiten zijn er niet hierover.
Ik lees vooral veel emotie en aannames, maar weinig inhoudelijks.

Tja feiten, ik denk dat de meeste hier uit ervaring met (eigen) paarden spreken.
En dat dan "eigen" mensen al tegen de wedstrijden zijn met deze temperaturen wat denk je dan wat mensen er van vinden die er geen verstand van hebben? Zo gek is het niet dat steeds meer mensen zich tegen de (top)sport met paarden keren natuurlijk.

Dat er al zoveel zijn die hier absurd vinden dat zoiets doorgaat zegt echt wel wat.

Zo'n onzin dit.
Als je zelf misschien met een raar verhaal komt snap ik het.
Maar ik krijg dagelijks vragen over hoe dingen gaan in de paardensport en als je uitlegt hoe en waarom snappen mensen dat prima en hebben ze daarna helemaal geen rare gevoelens erbij.

Edit: ik vind het zorgelijker dat mensen dingen niet kunnen uitleggen.
Dan zit je dus met je kont op een paard of heb je een paard, maar heb je geen idee wat je aan het doen bent..ook niet heel handig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:50

Sunnda schreef:
Tigra_ schreef:

Zo'n onzin dit.
Als je zelf misschien met een raar verhaal komt snap ik het.
Maar ik krijg dagelijks vragen over hoe dingen gaan in de paardensport en als je uitlegt hoe en waarom snappen mensen dat prima en hebben ze daarna helemaal geen rare gevoelens erbij.

Edit: ik vind het zorgelijker dat mensen dingen niet kunnen uitleggen.
Dan zit je dus met je kont op een paard of heb je een paard, maar heb je geen idee wat je aan het doen bent..ook niet heel handig.

Wat vertel jij de mensen die jou vragen waarom je met 35 graden een cross gaat rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:06

Mindim schreef:
Sunnda schreef:
Nee en daarom is bij dit soort paarden het management ook zo streng en worden ze continue in de gaten gehouden en met meetapparatuur gemonitord..deze bevindingen geven op geen enkele manier aan dat ze gevaarlijke hinder ondervinden door de temperatuur.

Het is toch triest dat je moet meten tijdens de wedstrijd of de grenzen van het kunnen van het paard niet overschreden worden. Dat dat soort middelen worden gebruikt, geeft alleen maar aan dat iedereen weet dat je met de sport op het randje balanceert.

het meten tijdens de wedstrijd is - deels - in het leven geroepen voor de bezorgde buitenstaanders
maar zeker voor de ruiter/amazone te verhinderen om hun paarden te overbelasten

juist om dat reglementair toe te passen - en niet steekproefsgewijs - hou je de druk op de ketel en blijft de sport zo fair mogelijk
endurance is daar ook streng in en kan tussen door een paard eruit halen** ( direct met je eens dat ook soms niet altijd even vlekkeloos verloopt)

**dat kan bij de eventing ook,

en ja dat moet heeft te maken met de normen en waarden, de ethiek van sommige sporters die het niet op eigen vermogen kunnen waarmaken dat kom je helaas in alle disciplines tegen,

om alle rotte appels er steeds uit te halen................!!. bewustwording van de sporter begint al bij de eerste instructie op een manege of waar dan ook, daar valt veel winst te behalen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-20 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:15

Sunnda schreef:
Nee en daarom is bij dit soort paarden het management ook zo streng en worden ze continue in de gaten gehouden en met meetapparatuur gemonitord..deze bevindingen geven op geen enkele manier aan dat ze gevaarlijke hinder ondervinden door de temperatuur.

Dat is inderdaad al een goede stap, dat er überhaupt gemonitord wordt, en dat vind ik uiteraard beter dan niet monitoren. Maar we moeten ons ook niet blind staren op cijfers toch? En meer denken aan hoe een levend wezen zich voelt, toch?
Ik heb ooit eens een conditietest gedaan. In theorie was mijn maximale hartslag rond de 187, in realiteit zat ik op 176 al op mijn tandvlees. Mijn conditie was gelukkig wel goed genoeg dat ik meteen na het stoppen van de inspanning binnen de halve minuut terug goed zat, zelfs in de 140. Zou je mij dus trainen en die 187 aanhouden, zou ik niet dood neervallen en zou ik waarschijnlijk blijven doorgaan, maar ik zou me niet zo goed voelen, zelfs bij normale temperaturen.

Waarmee ik het hele systeem van monitoren niet in de vuilbak wil gooien, nogmaals, het is echt goed dat dat gebeurt en ik vind niet dat de eventing van vandaag op morgen moet verdwijnen.
Maar sporten met dieren bij 35+ graden? Dat is gevoelsmatig toch absoluut niet verdedigbaar? Ik zou juist willen pleiten voor meer gevoel in de paardensportwereld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:16

Daarom wordt niet alleen de hartslag, maar ook het lactaat gemeten. En kijk je daarnaast natuurlijk naar het hele paard, en niet alleen naar de getallen.

Gini

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:22

Het lactaat kan tijdens de cross toch niet waarachtig gemeten worden? Dat gebeurt dan meteen na de cross? En inderdaad, een paard met een goede conditie zal daar dan niet snel gekke dingen vertonen, die recupereren snel, zo slecht denk ik natuurlijk ook niet dat eventingpaarden zijn. :D Maar het zegt weinig over hoe het dier zich voelde tijdens de cross. Dan moet die het inderdaad hebben van de ruiter die op hem zit...jep.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:45

_San87_ schreef:
Wat vertel jij de mensen die jou vragen waarom je met 35 graden een cross gaat rijden?

Gewoon precies hoe het zit. Dat de paarden continue in klimaatbeheerste stallen en ongeving zijn, dat ze daar worden losgereden, kunnen trainen enz, en dat ze dan 6 minuten buiten de cross rijden. Dat ze daarvoor en erna continue gemonitord worden en men goed in de gaten houd of er geen gevaarlijke waardes behaald worden.
En dat je al ruiter je paard heel goed kent en weet wanneer er iets niet goed gaat en je dan altijd terug kunt trekken.
Als hier een paard niet goed voelt in een parcours is het direct stoppen en bekijken. Je hebt er niets aan om een ongeluk te krijgen of naderhand een blessure te hebben die je erger hebt gemaakt door stom door te rijden.

Nooit geen rare reacties op gehad.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:46

Gini schreef:
Het lactaat kan tijdens de cross toch niet waarachtig gemeten worden? Dat gebeurt dan meteen na de cross? En inderdaad, een paard met een goede conditie zal daar dan niet snel gekke dingen vertonen, die recupereren snel, zo slecht denk ik natuurlijk ook niet dat eventingpaarden zijn. :D Maar het zegt weinig over hoe het dier zich voelde tijdens de cross. Dan moet die het inderdaad hebben van de ruiter die op hem zit...jep.

Dat is zo heerlijk aan meten. Dat je als je die kennis opdoet op zeker moment wel kunt berekenen hoe snel die afname gaat en hoe hoog die tijdens het rijden geweest moet zijn.
Daarom is dat meten zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:47

Gini,

hoe een paard zich voelt tijdens de cross is zichtbaar en hoe hij over de finish komt

voelt een paard zich goed tijdens de cross komt het monter over de finish, soms moe soms leeg, logisch na een prestatie

met de juiste verzorging direct koelen en stappen, stappen tijdens het koelen (voor een goede door- bloeding) komt een gezond paard - als elke atleet - snel weer op niveau

ik heb meer meelij - met dit weer extra - met de manegepaarden/-pony's die geen keuze hebben en hun rondjes (produktie!!) moeten maken en dat dat meestal geen pretje is met wie je op je rug krijgt - en dan weer op stal belanden, verzuren en wachten op de volgende

een eventing paard doet zijn/haar meeste werk nog buiten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-20 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:49

pol013 schreef:
Mindim: why? Je wil alleen optimaliseren en leren als defensieve houding :? Niet gewoon omdat het boeiend, leuk en uitdagend is?

Nee, men begrijpt me verkeerd.

Monitoren op zich is goed. Maar als dat standaard na een wedstrijd gebeurd, dan weet je ook dat er dusdanige prestaties worden gevraagd, dat monitoring nadien wenselijk is. En dat stukje daarbij heb ik mijn gedachtes bij. Dat een paard na een wedstrijd moeten worden doorgemeten om te zien of hij lijfelijk er wel goed doorgekomen is. Het feit dat dat nodig is, daar draait het me om.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:54

_San87_ schreef:

Het was 34 graden maar dat vind je vast goed.
Dat ik uit eerder trainingen mét meting wist dat mijn paard zo'n wedstrijd op een medium inspanning kon lopen. Net boven de categorie hersteltraining.
Dat ik hem de gehele dag heel bewust 'gemanaged' heb. Dat hij heel gemotiveerd zijn rondje gelopen heeft. Dat de hartslag en turgor metingen top waren. Dat het paard de hele dag alert oogde. En dat we samen een mooie dag hadden. Dat hij ook de volgende dag zo fit als een hoentje was.
En dat dit paard 8 jaar later op 24 jarige leeftijd bij 30 graden nog net zo vrolijk door het veld heen springt bij een cross training. :j
En dat voor een paard die liever lui dan moe is in de rest van zijn leven.

Dat ik voor morgen avond mijn springles afgezegd heb omdat ik er zélf even geen zin in heb met dit weer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:57

Sunnda schreef:
_San87_ schreef:

Gewoon precies hoe het zit. Dat de paarden continue in klimaatbeheerste stallen en ongeving zijn, dat ze daar worden losgereden, kunnen trainen enz, en dat ze dan 6 minuten buiten de cross rijden. Dat ze daarvoor en erna continue gemonitord worden en men goed in de gaten houd of er geen gevaarlijke waardes behaald worden.
En dat je al ruiter je paard heel goed kent en weet wanneer er iets niet goed gaat en je dan altijd terug kunt trekken.
Als hier een paard niet goed voelt in een parcours is het direct stoppen en bekijken. Je hebt er niets aan om een ongeluk te krijgen of naderhand een blessure te hebben die je erger hebt gemaakt door stom door te rijden.

Nooit geen rare reacties op gehad.

Ik snap nog steeds niet waarom je met deze temperaturen wil gaan crossen.

pol013 schreef:
_San87_ schreef:

Het was 34 graden maar dat vind je vast goed.
Dat ik uit eerder trainingen mét meting wist dat mijn paard zo'n wedstrijd op een medium inspanning kon lopen. Net boven de categorie hersteltraining.
Dat ik hem de gehele dag heel bewust 'gemanaged' heb. Dat hij heel gemotiveerd zijn rondje gelopen heeft. Dat de hartslag en turgor metingen top waren. Dat het paard de hele dag alert oogde. En dat we samen een mooie dag hadden. Dat hij ook de volgende dag zo fit als een hoentje was.
En dat dit paard 10 jaar later op 24 jarige leeftijd bij 30 graden nog net zo vrolijk door het veld heen springt bij een cross training. :j
En dat voor een paard die liever lui dan moe is in de rest van zijn leven.

Ik snap nog steeds niet waarom je met die temperatuur dergelijke inspanningen verwacht van een dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:58

Mindim schreef:
pol013 schreef:
Mindim: why? Je wil alleen optimaliseren en leren als defensieve houding :? Niet gewoon omdat het boeiend, leuk en uitdagend is?

Monitoren op zich is goed. Maar als dat standaard na een wedstrijd gebeurd, dan weet je ook dat er dusdanige prestaties worden gevraagd, dat monitoring nadien wenselijk is. En dat stukje daarbij heb ik mijn gedachtes bij. Dat een paard na een wedstrijd moeten worden doorgemeten om te zien of hij lijfelijk er wel goed doorgekomen is. Het feit dat dat nodig is, daar draait het me om.

dan moet je eerst bij de ruiters,trainers ect. bewustwording, kennis en kunde gaan op bouwen, en dat begint al bij de eerste lessen op een manege of bij een goede instructie die geen dollars in de ogen heeft

om het paard hiertegen te beschermen zijn metingen nodig, want waar de kennis en kunde ophoud!!!
er loopt al een topic over ethiek in de sport
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-20 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:02

@San?
Waarom? Omdat dus uit metingen blijkt dat het prima kan zonder schade te berokkenen.
Dat het jouw hobby niet is kan ik ook niets aan doen.
Ik kijk liever naar mijn paard en naar de feiten dan op andermans (niet onderbouwde) gevoelens af te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:03

kamsel schreef:
Tja, Mindim, dit zijn nou niet echt deskundigen waar ik op vertrouw. Geef mij maar echte dierenartsen.

https://news.uoguelph.ca/2010/06/when-t ... is-hotter/

Er zijn zoveel artikelen die aangeven dat een paard sneller oververhit raakt dan de mens. Maar goed, misschien geloof je deze man dan wel :
lead researcher on the Canadian research team that contributed information on the response of the horse to heat and humidity for the Atlanta Summer Olympics

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:04

_San87_ schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom je met die temperatuur dergelijke inspanningen verwacht van een dier.

Omdat het kán. Omdat het aan alle kanten (gevoel en metingen) leek op een normale dag.
Omdat we er beide plezier aan beleven.

Heb jij niet ook zo'n collega/ bekende die nu steeds roept; eindelijk lekker weer! eindelijk niet meer koud.
Ditzelfde paard gaat ook in de knallende zon voor de damwand staan op het heetst van de dag. Heb na 21 jaar geleerd hem niet meer naar de schaduw te slepen. hij kan zelf kiezen. Succes.

Als je in een andere uitgangspositie zit. Met een ander paard ; vooral afmelden bij twijfel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:05

Mindim schreef:
pol013 schreef:

Wat een onzin!
We roepen allemaal: de paardensport moet verbeteren! Maar als dat dan vervolgens gebeurd gaan mensen dit soort onzin beweren.
Ik train mijn paard trouwens vrijwel altijd met bijvoorbeeld een hartslagmeter of de saddleclip.
Maar dat doe ik volgens jou vast omdat ik mijn paard zo over de zeik rij dat dit nodig is om te kijken of ze mijn afbeuelerij allemaal nog wel trekt. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:09

MCE schreef:
het meten tijdens de wedstrijd is - deels - in het leven geroepen voor de bezorgde buitenstaanders
maar zeker voor de ruiter/amazone te verhinderen om hun paarden te overbelasten

juist om dat reglementair toe te passen - en niet steekproefsgewijs - hou je de druk op de ketel en blijft de sport zo fair mogelijk
endurance is daar ook streng in en kan tussen door een paard eruit halen** ( direct met je eens dat ook soms niet altijd even vlekkeloos verloopt)

**dat kan bij de eventing ook,

en ja dat moet heeft te maken met de normen en waarden, de ethiek van sommige sporters die het niet op eigen vermogen kunnen waarmaken dat kom je helaas in alle disciplines tegen,

om alle rotte appels er steeds uit te halen................!!. bewustwording van de sporter begint al bij de eerste instructie op een manege of waar dan ook, daar valt veel winst te behalen

Dat bedoel ik precies, dat je al met meetapparatuur bij de eindstreep moet gaan staan, omdat de kans op overbeasting zo groot is.
Meten is weten idd en niks op tegen, maar als het als controlemiddel dienst doet aan het einde van de wedstrijd, om paarden te beschermen tegen al te fanatieke ruiters, dat is natuurlijk triest dat dat nodig is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:09

Mindim: Ook dat gaat over een hoge temperatuur EN een hoge luchtvochtigheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:14

Sunnda schreef:
@San?
Waarom? Omdat dus uit metingen blijkt dat het prima kan zonder schade te berokkenen.
Dat het jouw hobby niet is kan ik ook niets aan doen.
Ik kijk liever naar mijn paard en naar de feiten dan op andermans (niet onderbouwde) gevoelens af te gaan.

Nou ja, jij denkt dat het kan omdat het volgens jouw gevoel wel goed zit.

Ik denk dat je met dit soort temperaturen gewoon het beste geen wedstrijden gaat rijden. Wat de metingen ook zeggen, het voelt niet goed een paard met deze temperaturen zo hard aan het werk te zetten.

pol013 schreef:
_San87_ schreef:

Omdat het kán. Omdat het aan alle kanten (gevoel en metingen) leek op een normale dag.
Omdat we er beide plezier aan beleven.

Heb jij niet ook zo'n collega/ bekende die nu steeds roept; eindelijk lekker weer! eindelijk niet meer koud.
Ditzelfde paard gaat ook in de knallende zon voor de damwand staan op het heetst van de dag. Heb na 21 jaar geleerd hem niet meer naar de schaduw te slepen. hij kan zelf kiezen. Succes.

Als je in een andere uitgangspositie zit. Met een ander paard ; vooral afmelden bij twijfel.

Omdat jij het leuk vindt, bedoel je. Wat absoluut prima is, want die vrijheid heb je. Vooralsnog snap ik niet waarom je met extreme hitte flinke prestaties wil gaan leveren. Dat iets kan, betekent niet dat het ook móet.

Ik heb inderdaad collega's die dit weer heerlijk vinden (ik zelf ook, heel het weekend lekker wezen varen). Maar die gaan vooralsnog geen hordelopen, marathons rennen of de tour fietsen. Die doen gewoon hun ding. Maar dan wel op hun eigen tempo en inzicht, die zijn niet afhankelijk van anderen om hun eigen welzijn te monitoren. Zoals een paard dat wel is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:14

Mindim schreef:
pol013 schreef:

Als je het niet zou doen, dan gaan er toch wel heel veel dingen de mist in. Dan kan beun de beunhaas die zijn paarden wel even er doorheen jaagt zonder training zo zijn punten bij elkaar rijden. Feit dat je bij de KNHS gewoon geen wp krijgt als de hartslag te hoog is na de cross vind ik een hele goede zaak (immers je paard wordt afgekeurd, zelfde geldt voor een paard wat niet rad is voor of na de cross). Maakt dat je als ruiter in het voortraject al goed en bewust bezig bent met voorbereiden.

En even voor de duidelijkheid, voor en na de cross biedt je je paard ter keuring aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:15

Ik vind dat monitoren en meten overigens wel echt super, dat daar geen twijfel over bestaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:17

Sunnda schreef:
Gini schreef:

Dat is zo heerlijk aan meten. Dat je als je die kennis opdoet op zeker moment wel kunt berekenen hoe snel die afname gaat en hoe hoog die tijdens het rijden geweest moet zijn.
Daarom is dat meten zo goed.

Dat klopt en ik wil het belang van meting zeker niet minimaliseren, maar ook niet overschatten. Ik heb net in de zon gezeten, puur qua hartslag en lactaat is er niets geks gebeurd, een bepaald moment wilde mijn lichaam echter dat ik terug de koelte op zou zoeken. Ik had het toch te warm, mijn lichaam voelde zich ongemakkelijk. Vooraleer dat gevoel zichtbaar zou zijn in cijfers zou ik al een hele tijd onaangenaam doorgebracht hebben.
Uiteraard wil niemand zijn paard bewust kapot rijden, maar op het einde van de rit is het natuurlijk wel competitie. Ik heb gisteren genoeg paarden over de finish (van een jumping) zien komen die vandaag vast wel lekker ontspannen grazend in de wei staan, maar die op dat eigenste ogenblik toch echt wel ongemakkelijk/oververhit waren.

Wanneer experten allerhande aanraden om geen zware inspanning te doen bij heet weer (niet alleen omwille van hitte, maar ook omdat er veel ozon in de lucht aanwezig is), vind ik het onverdedigbaar om als paardensporter te zeggen: allemaal goed en wel, maar nee, toch niet.
Is eerder gevoelsmatig dan dat ik het met tig onderzoeken kan ondersteunen? Vast. Maar persoonlijk is dit nu echt een onderwerp waar ik me daar nu eens niet voor schaam. :)