Ayasha schreef:Vrijwel elk onderzoek daar naar wijst juist uit dat paarden minder goed tegen de warmte kunnen dan wij.
Edit: Zo maar even het eerste artikel dat ik er over kon vinden maar er zijn er meer:
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/paar ... sen/41375/
Hier staat dus ook dat je een paard persé droog moet schrapen..
Dat is het risico van internet. Er wordt wat opgeschreven en iedereen (incl ikzelf) neemt dat voor waar aan.
Mijn arme paard, tot ik ging kijken of ze er wel last van heeft. Dat heeft ze dus beduidend minder dan ik.
Voor een ander paard en een andere ruiter kan het andersom zijn.
En als het paard zelf en de monitoring aangeven dat een paard er geen hinder aan ondervinden, mag dat best geaccepteerd worden.
Tja, Mindim, dit zijn nou niet echt deskundigen waar ik op vertrouw. Geef mij maar echte dierenartsen.
Heb trouwens een pubmed artikel opgezocht.
Dat gaat over 'winter geacclimatiseerde' paarden (verder niet gespecificeerd in de samvatting) die zonder gewenningsperiode in 20 graden moeten presteren, in 30 graden met 40% luchtvochtigheid en in 30 graden met 80% luchtvochtigheid.
Daar is geconcludeerd dat de paarden goed tegen de veranderde temperatuur konden wat een groot vermogen aan thermoregulatie suggereert. Alleen dat ze niet ongeacclimatiseerd in een warme én zeer hoge luchtvochtigheid kunnen presteren.