Ik heb daar mijn mening al eerder over gegeven waarom ik dat denk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Je kunt een paard (of mens) zeker wel een enkele keer dwingen een prestatie te leveren,maar dat valt dan toch vrij snel door de mand.Het is ook te zien als er geen plezier vanaf straalt.En die paarden zullen geen langdurige carriere met dezelfde ruiter hebben.mag ik dan enkele wel goede voorbeelden geven? Rainer Klimke en onze Anky van Grunsven.Die jarenlang met hetzelfde paard steeds meer opbouwden.
Ayasha schreef:Ik denk dat er dringend iets moet veranderen aan het ide dat olympische paarden moeilijke paarden zijn. Ik denk dat topsportpaarden heel vergevingsgezinde, lieve dieren zijn.
_Penotti schreef:Storm schreef:Nee, netjes is het niet, maar kom op zeg, iedereen weet dat pennymeisjes ook niet altijd even netjes met stoute Shetlandpony's omgaan.
Ik heb vroeger ook wel eens een pony (te) hard aangepakt omdat hij niet deed wat ik wilde. Daarna stond er weer een grote bak slobber klaar. Deze pony ziet er verder prima uit, het zal allemaal best meevallen met hoe slecht dit beestje het heeft.
Dit bedoel je toch sarcastisch neem ik aan?Gini schreef:VLP-wedstrijden. Er zit er altijd wel eentje tussen die gesnokt wordt. Ik zou je zelfs zo een aantal namen van ruiters kunnen opsommen waar je geen paard wilt zijn, maar dat zou niet netjes zijn.
Soms denk ik wel eens dat ze in Belgie achterlopen.
Echt niet vervelend bedoeld, echt niet.
Maar ook hier op bokt lees ik soms dingen over wat voor les sommige krijgen en dan denk ik, huh? Dat is toch wel erg achterhaald.
manubres schreef:Ik heb wel eens meisjes geholpen met hun pony waar ze volledig mee vast liepen. Het eerst wat ik zei was: loslaten van voor. Eerst een pony op eigen benen leren laten lopen met goed gebruik van rug en hals. De meesten pony's kunnen niet eens voorwaarts neerwaarts omdat de rugspier volledig geblokkeerd/verstrakt is. Als de basis goed is kun je gaan activeren van achteren en iets sluiten van voor. De pony begon echt goed in balans te lopen en gaf een mooi beeld. Maar toen ze op wedstrijd was geweest zei ze: jij zegt dat een pony zo en zo rijden niet goed is maar die pony is wel eerste geworden...Het was een volledig in elkaar getrokken pony, die wel mooi de beentje liep wapperen en redelijk zijn oefeningen deed, maar zonder ontspanning en mooie lengtebuiging. Tsja, daar sta je dan in je hemd.
sanne83 schreef:Ayasha schreef:Ik denk dat er dringend iets moet veranderen aan het ide dat olympische paarden moeilijke paarden zijn. Ik denk dat topsportpaarden heel vergevingsgezinde, lieve dieren zijn.
Helemaal eens.
Ik denk dat dit soort verhalen dringend moeten veranderen. De paardenwereld is heel goed in het creëren van dit soort verhalen om eigen gedrag goed te praten.
Dit is dan een heel excessief voorbeeld ervan: "dit een technische correctie voor een pony die bijt". Het feit dat deze man echt denk dat hij een kans heeft weg te komen met deze filmpjes door dit soort onzin op te hangen, geeft al aan dat veel mensen (in minder mate uiteraard) in dit soort excuses geloven.
"paarden vinden leiding krijgen fijn, dus af en toe moet je hem goed laten weten wie de baas is"
" in de wei schoppen ze elkaar ook, dus mijn zweep is echt veel minder hard hoor"
"Hij trekt zelf het bit uit je handen, dus zoveel pijn kan een ruk aan het bit niet doen"
"Paard is gewoon zo enthousiast om te springen/buiten te rijden, hij is niet te houden. Daarom heb ik een hefboom-bit nodig om hem in te kunnen houden. maar ja, hij vind het zoo leuk."
Dit zijn dan geen excessen, maar ook allerlei excuses om wel die klap/ruk/tik te geven. Ik denk dat we moeten beginnen met in de basis te veranderen dat we zo praten over onze paarden.
Popstra schreef:Heel eerlijk, altijd als ik op show ben valt het mij op dat de Belgen aldaar niet zo heel diervriendelijk zijn. Zowel in omgang, rijden van de paarden als het proper houden van hun stallen.
Dit valt mij al jaren op en veranderd ook niet. Grappige is dat ook ruiters met het meeste uiterlijke vertoon (lees; geld) dikke vrachtwagen, dikke paarden, dikke spullen, de paarden er van nooit eens een schone dikke laag strooisel in hun stalletje hebben en gewoon op het beton in de stront en zeik moeten liggen.
En dan kom ik door heel EU op shows...
sanne83 schreef:Ayasha schreef:Ik denk dat er dringend iets moet veranderen aan het ide dat olympische paarden moeilijke paarden zijn. Ik denk dat topsportpaarden heel vergevingsgezinde, lieve dieren zijn.
Helemaal eens.
Ik denk dat dit soort verhalen dringend moeten veranderen. De paardenwereld is heel goed in het creëren van dit soort verhalen om eigen gedrag goed te praten.
Dit is dan een heel excessief voorbeeld ervan: "dit een technische correctie voor een pony die bijt". Het feit dat deze man echt denk dat hij een kans heeft weg te komen met deze filmpjes door dit soort onzin op te hangen, geeft al aan dat veel mensen (in minder mate uiteraard) in dit soort excuses geloven.
"paarden vinden leiding krijgen fijn, dus af en toe moet je hem goed laten weten wie de baas is"
" in de wei schoppen ze elkaar ook, dus mijn zweep is echt veel minder hard hoor"
"Hij trekt zelf het bit uit je handen, dus zoveel pijn kan een ruk aan het bit niet doen"
"Paard is gewoon zo enthousiast om te springen/buiten te rijden, hij is niet te houden. Daarom heb ik een hefboom-bit nodig om hem in te kunnen houden. maar ja, hij vind het zoo leuk."
Dit zijn dan geen excessen, maar ook allerlei excuses om wel die klap/ruk/tik te geven. Ik denk dat we moeten beginnen met in de basis te veranderen dat we zo praten over onze paarden.
brokjes schreef:Ik ga vanavond en anders morgen een topic openen. Ga even de tijd nemen voor een openingspost. Zal de link in dit topic plaatsen!
Popstra schreef:Heel eerlijk, altijd als ik
op show ben valt het mij op dat de Belgen aldaar niet zo heel diervriendelijk zijn. Zowel in omgang, rijden van de paarden als het proper houden van hun stallen.
Dit valt mij al jaren op en veranderd ook niet. Grappige is dat ook ruiters met het meeste uiterlijke vertoon (lees; geld) dikke vrachtwagen, dikke paarden, dikke spullen, de paarden er van nooit eens een schone dikke laag strooisel in hun stalletje hebben en gewoon op het beton in de stront en zeik moeten liggen.
En dan kom ik door heel EU op shows...
Gini schreef:En dat "alles voor het paardenwelzijn". Ik geef toe dat ik daar wat cynisch in geworden ben. Dit weekend sta ik weer paraat op een springwedstrijd, het feit dat dit gewoon al kan bij de voorspelde temperaturen...
Popstra schreef:Gini schreef:En dat "alles voor het paardenwelzijn". Ik geef toe dat ik daar wat cynisch in geworden ben. Dit weekend sta ik weer paraat op een springwedstrijd, het feit dat dit gewoon al kan bij de voorspelde temperaturen...
https://equnews.nl/showjumping/wedstrij ... mperaturen
Popstra schreef:Gini schreef:En dat "alles voor het paardenwelzijn". Ik geef toe dat ik daar wat cynisch in geworden ben. Dit weekend sta ik weer paraat op een springwedstrijd, het feit dat dit gewoon al kan bij de voorspelde temperaturen...
https://equnews.nl/showjumping/wedstrij ... mperaturen
DreamGuide schreef:@Ayasha, ik ken ook meerdere Belgen die wel heel goed zijn voor hun paarden hoor. Eigenlijk ken ik er geen een die niet goed voor zijn dier is. Maar ik ken de cultuur daar niet goed genoeg om te weten wat de standaard is.
Ayasha schreef:Dus ik vind het zelf moeilijk oordelen hoe de cultuur hier is. Vooral kwa werken in de hitte (trainen of wedstrijd) denk ik wel dat België over het algemeen erg achter loopt.
Ayasha schreef:Gini: Ik heb die opmerking vorige zomer elke keer gemaakt met hittegolven. Kreeg steevast terug dat het "de verantwoordelijkheid van de ruiter is."
Toen ik daarop zei dat het als paardensport bond ook hun verantwoordelijkheid is om het welzijn in de gate te houden kreeg ik geen antwoord meer.