Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:56

juval schreef:
maar wat is er nou zieliger.. de wolf die zijn einde vindt in een welgemikt schot van de jachtopziener? of de schapen, veulens, runderen en andere dieren die door deze wolf opgejaagd, opengereten en aangevreten worden?

ik ben tegen dierenleed!
Nederland is te klein en te dichtbevolkt voor een groot roofdier als de wolf.

Gunst, hoe denk je dat het gemiddelde roofdier in nederland aan zijn eten komt. Buizerds vreten vogels levend op, steenmarters hetzelfde, de vos brengt zijn prooi ook niet lief aan het eind. Hou toch op met het woord zielig. Ik vind dat zo hypocriet, want de meeste mensen met het woord zielig voor op de tong, eten wel vlees waarbij dieren ellendig aan hun eind zijn gekomen. Dieren die elkaar opvreten is de natuur. En ja, het is superkloten als het huisdieren zijn die aan het korste eind trekken, aan de eigenaar ze veilig te houden.

Maar goed, zoals al eerder gezegd, ga protesteren bij het europese hof, als het je zo aan het hart gaat, maar ik denk niet dat veel dat gaan den. Die roepen moord en brand en zien verder het allemaal met lede ogen aan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:08

Mindim schreef:
Je antwoord zegt me zoveel, dat ik niet eens mijn tijd ga verspillen aan een discussie met je, fijne avond verder.

Lekker makkelijk. Ik lees niet goed volgens jou, ik zeg wat ik ervan vindt en dan is het niet goed?
Leg het dan maar uit, wat blijkbaar snap ik je niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:01

juval schreef:
Nederland is te klein en te dichtbevolkt voor een groot roofdier als de wolf.

En toch zijn ze er. Wolf denkt daar dus anders over.

Nu is het dus aan de eigenaren van vee en huisdieren om naar oplossingen te kijken. Kan zijn dat daar een paar gevallen afschot tussen zitten, maar betere omheining is toch echt stap 1. Samen met een wildstand die hoog genoeg is, dus de jagers zullen andere rekenmodellen moeten gaan aanhouden qua hoeveel dieren er geschoten kunnen worden.

Horsie84

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:01

Ik heb ergens gelezen en begrepen dat het met schrikdraad makkelijk te doen is. En ook gaas met nog stroom normale hoogte....

Ben het er inderdaad mee eens dat jagers anders moeten gaan jagen/rekenen.
Verder vind ik dat de mens zuiniger mag zijn op de natuur en dieren.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:27

Op zich wel menselijk om ons hele land stampvol te bouwen en dan vinden dat een inheems roofdier dat terug is van weggeweest er niet meer mag komen. :D Best interessante ideeën houden sommigen erop na, ik ben benieuwd of koiliefhebbers ook dreigen om (ook beschermde) reigers neer te schieten om de karpers die ze uit de vijver kunnen vissen. ;)

Natuurlijk is dit een vreselijke manier om een paard te verliezen, maar vergeleken met andere landen hebben we hier onwijs veel mazzel qua roofdieren. Dit is niet onze planeet hè, we moeten 'm delen met andere dieren die ook bestaansrecht hebben. De wolf kan niet naar de supermarkt om een bio biefstukje te kopen.

Ik zie hier veel discussie over stroom en hekwerk, maar misschien gaan we op korte termijn wel wat meer kuddes zien die beschermd worden door grote (wolfs)honden. Wie weet.

En nee, ik ben niet pro wolf. Ik zou alleen graag wat meer verdraagzaamheid zien richting andere diersoorten, ook als we er niet op kunnen rijden of van kunnen eten. :D

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 01:14

Mindim schreef:
De wolf roept net als de haai veel emotie op. Maar de werkelijke schade die de wolf hier nu aanricht in vergelijking met andere fauna is nihil.

[quote=Hasjam_poe]Met welke "andere fauna" vergelijk jij dan?
Mindim schreef:
Nooit gehoord van faunaschade?

Als we alle dieren die schade aanrichten gaan afknallen, blijft er geen wild over.
Schade door herten, reeen, ganzen, muizen, vossen, dassen, zwijnen, steenmarter noem maar op. Alles moet maar wijken voor de boer en dierenhouder schijnbaar. Gewoon allemaal afschieten die handel schijnbaar. Misschien eten ze niet allemaal schattige diertjes, maar ze veroorzaken enorme schade voor jawel de boeren, dus hup kogel erin. Want je moet in nederland vanzelf geen last hebben van wild als mens zijnde. Maar daarnaast maar klagen dat de natuur in nederland verdwijnt.

Wat een stellige onzin Mindim. Er zit een héél breed spectrum, tussen weloverwogen beheersbeleid en kritiekloos "alles afknallen" (jouw woorden). Bovendien ging de de vraag niet over "afknallen", maar over jouw bewering dat "de werkelijke schade" door de wolf in vergelijking met andere fauna volgens jou "nihil" is.

Ik weet nog steeds niet niet welke "fauna" jij bedoelt (koolmezen? Ganzen? Marters? etc.) maar de paar wolven die hier rondlopen, hebben inmiddels voor meer dan € 85.000 getaxeerde schade aangericht. Daarnaast kosten voor DNA onderzoeken, bekostigen wolven"experts" en draagvlak campagnes en indirecte kosten. Eén vrij rondlopende wolf kost de gemeenschap op jaarbasis minimaal €50,000, weten we uit omringende landen. Er is geen gans, ree, vos, koolmees etcetera, die dat bedrag omgerekend per dier evenaart.

Verder wordt er niet gesproken over de kosten die particulieren gaan maken. Duizenden euro's voor andere afrasteringen, per dierenhouder. Nog los van de berichten uit anderen landen, dat wolven er gewoon onder door graven of overheen springen. (Niet voor niets hanteren dierentuinen 4 meter en een meter ingegraven). En last not least; Nederland is nu het dichtstbevolkte land met wolven. Er is geen enkel vergelijkingsmateriaal. Niet eerder vestigden wolven zich in een land met 250 mensen per km². Dus feitelijk is dit een experiment (van de makers van de OVP). Want er zijn slechts speculaties over hoe dat "samenleven" gaat uitpakken, maar geen voorbeelden. En voor dit experiment worden echter wel hoge individuele investeringen gevraagd... Zowel in geld als in acceptatie, want niet alles blijft vanzelfsprekend (24/7 houding loopt gevaar!). En dat is raar als je bedenkt, dat hier eigenlijk nooit een brede maatschappelijke discussie over is gevoerd.... :\

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 01:29

Mindim schreef:
Ik zou zo zeggen aankloppen bij Europa dan maar, want je doet er niets tegen en dat is het hele punt.
Er is wel degelijk juridisch ruimte om Nederland uit te roepen tot "wolvenvrije zone".

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 07:15

Ach maak je niet druk. Die wolven pakken vanzelf een kind en dan is het zo afgelopen met dat gedwaas.

Ik heb heel veel wild op mijn land lopen. Ik kan daar echt van genieten, maar een wolf past hier niet. Je bent echt een dwaas als je denkt dat onze voorouders voor niks heel veel moeite hebben gedaan om de wolf uit te roeien. Overigens in een tijd dat we nog alles behalve volgebouwd waren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 07:20

Horsie84 schreef:
Ik heb ergens gelezen en begrepen dat het met schrikdraad makkelijk te doen is. En ook gaas met nog stroom normale hoogte....

Ben het er inderdaad mee eens dat jagers anders moeten gaan jagen/rekenen.
Verder vind ik dat de mens zuiniger mag zijn op de natuur en dieren.

Heb eerder al een artikel geplaatst dat ze over gewone schapengaas met stroom zijn gesprongen.
En er dus extra hoog wolvengaas gekocht moest gaan worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 07:21

LiselotZorro schreef:
Ach maak je niet druk. Die wolven pakken vanzelf een kind en dan is het zo afgelopen met dat gedwaas.

Ik heb heel veel wild op mijn land lopen. Ik kan daar echt van genieten, maar een wolf past hier niet. Je bent echt een dwaas als je denkt dat onze voorouders voor niks heel veel moeite hebben gedaan om de wolf uit te roeien. Overigens in een tijd dat we nog alles behalve volgebouwd waren.

_/-\o_ +:)+

Precies!
Maar zo is Nederland nu, altijd achter de zaken aanlopen en dan er achter komen dat die paar die er voor waarschuwde zo gek nog niet waren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:42

_Penotti schreef:
LiselotZorro schreef:

_/-\o_ +:)+

Precies!
Maar zo is Nederland nu, altijd achter de zaken aanlopen en dan er achter komen dat die paar die er voor waarschuwde zo gek nog niet waren.

mee eens, maar het zal je kind maar zijn. hier is ie binnen een straal van 500 meter van onze boerderij waar mijn kleine kinderen spelen aan het moorden geweest.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 18:06

juval schreef:
mee eens, maar het zal je kind maar zijn. hier is ie binnen een straal van 500 meter van onze boerderij waar mijn kleine kinderen spelen aan het moorden geweest.

"Aan het moorden geweest" mijn hemel doe niet zo hysterisch alsjeblieft. Een wolf doodt om te eten, niet om gezellig even te moorden. Nee, daar hebben we mensen voor. De enige soort die doodt voor de lol, of in dit geval, die doodt omdat hij vind dat de aarde van hem is.

En zeggen dat je tegen dierenleed bent, maar dan wel hopen dat de wolf verongelukt of wordt afgeschoten... Hoe zou je het vinden als ik zou zeggen dat ik de aarde te druk vind, dus dat ik hoop dat jouw kinderen verongelukken of worden afgeschoten, want andere mensen waren er eerst? Vind/wil ik niet, maak je geen zorgen, maar dat geeft wel aan hoe zot het is wat je zegt. En als je nu wilt zeggen 'maar een mens is meer waard dan een dier' hou die maar voor je, want mensen die dat vinden snappen de waarde van de natuur niet helemaal en daar hoef ik geen discussie mee.

Je krijgt toch bijna zin om Pocahontas weer in de bioscopen te laten draaien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 18:38

hysterisch? onze buurman zag de wolf bezig in zijn kudde schapen... de wolf heeft er minstens 20 gedood... ik noem dat een moordpartij ja, hij gaat ze niet alle 20 opeten. Ik hou van de natuur, ik werk in de natuur, ik leef in de natuur. Maar deze wolf hoort hier niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 18:50

juval schreef:
hysterisch? onze buurman zag de wolf bezig in zijn kudde schapen... de wolf heeft er minstens 20 gedood... ik noem dat een moordpartij ja, hij gaat ze niet alle 20 opeten. Ik hou van de natuur, ik werk in de natuur, ik leef in de natuur. Maar deze wolf hoort hier niet.

Zegt wie? Waarom zou deze wolf hier niet horen? Zijn voorouders komen hier vandaan, en nu mogen ze opeens geen aanspraak maken op hun land? Omdat wij er duizenden jaren geleden een vlag op gezet hebben en gezegd hebben dat het nu van ons was? Alsjeblieft zeg. Nogmaals: Pocahontas is een goede filmtip voor deze stille dagen. Avatar mag ook, als je de modernere invulling van het verhaal zoekt.

Ik ben niet per se pro wolf, maar ook zeker niet anti. Mensen moeten maar weer eens leren dat de aarde niet van ons is omdat we er toevallig een voet op hebben gezet.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 19:22

VuurVleugels schreef:
Mensen moeten maar weer eens leren dat de aarde niet van ons is omdat we er toevallig een voet op hebben gezet.

Zegt wie? :D Maar ik ben het met je eens hoor; dat kunnen mensen nog veel beter leren.
Maar of dat het beste gaat lukken door te experimenteren met loslopende wilde wolven in super dichtbevolkt gebied...dat betwijfel ik :n Daar kan je vast betere ideeën voor verzinnen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 19:36

VuurVleugels schreef:
juval schreef:

Zegt wie? Waarom zou deze wolf hier niet horen? Zijn voorouders komen hier vandaan, en nu mogen ze opeens geen aanspraak maken op hun land? Omdat wij er duizenden jaren geleden een vlag op gezet hebben en gezegd hebben dat het nu van ons was? Alsjeblieft zeg. Nogmaals: Pocahontas is een goede filmtip voor deze stille dagen. Avatar mag ook, als je de modernere invulling van het verhaal zoekt.

Ik ben niet per se pro wolf, maar ook zeker niet anti. Mensen moeten maar weer eens leren dat de aarde niet van ons is omdat we er toevallig een voet op hebben gezet.

De aarde is zeker niet van mij nee,maar mijn paard of veulen zijn dat wel.En die sta ik niet af als wolvenvoer.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:15

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 07:42

Oh bah wat naar, dat zou je maar in je weide vinden. |(

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 08:48

Mazida schreef:
En wolven vallen ook echt wel mensen aan, hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?

Dat komt door die heksen met hun peperkoekenhuisjes en de ouders die hun kinderen naar het bos brengen om 7 mijlslaarzen te passen :+

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:01

Mijn hemeltje net de foto van het aangevreten veulen gezien, verschrikkelijk, het zal je diertje maar zijn!

Wolven prachtig, maar ze passen niet meer in ons landschap! In de laatste 150 jaar is dat namelijk ietwat veranderd! Het kan gewoonweg niet meer! of willen we ook maar steden platgooien en snelwegen afbreken omdat dit ooit de habitat van de wolf was!

Alles leuk en aardig, al die voors en tegens, maar het zal je dier zijn die zo afgeslacht is!

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:26

Ik hoop niet dat 1 of andere gestoorde malloot honden(die lijken op een wolf) gaan africhten tot moordenaar.
Want ook dat zie ik nog een keer gebeuren.
Uiteindelijk doen mensen dat al... denk aan de hondengevechten tot de dood.

Ik vind die los lopende seksueel agressieve gestoorde idioot die zich vergrijpt aan paarden en ze verminkt veel vervelender.
(Tenzij iemand kan zeggen dat er iemand opgepakt is...na jaaaren)

De mens is met te veel en neemt veel te veel ruimte in. Niet zo vreemd dat ook schuwere dieren zich leren aanpassen aan omgeving.

Want zeg nou zelf... op moment worden hele bossen gekapt.
Zelfs prachtige oude oerbossen van duitsland naar rusland.
En waarvoor? Voor die oerlelijke windmolens, de bio industrie en wie weet plaatsen ze ook zonnepanelen... en dàt! is het probleem.
De mens is het probleem.
De mens die bezeten is door de cijfers op zijn bankrekening...

Kortom ik vind dat we als mens zijnde allemaal mede schuldig zijn.

Ze zijn er dus hebben we er mee te dealen... afschieten? Lekker makkelijk...
Er zijn middelen genoeg en daarnaast kom op zeg... er zijn meer landen waar er met wilde - roof - dieren samen geleefd word.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:30

Wonen die landen ook met 17 miljoen op een kluitje?
Waar we een stukje 5600 hectare een groot stuk natuur vinden 8)7

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:32

VuurVleugels schreef:
Een wolf doodt om te eten, niet om gezellig even te moorden.

Jammer zeg, deze opmerking. Zo haal je in één klap je gehele geloofwaardigheid onderuit. Afgelopen week heeft een schapenboer nog 14 schapen in moeten laten slapen na een wolven aanval.

In de natuur geldt het recht van de sterkste en dat is de mens. Zo werkt dat nu eenmaal. Dus inderdaad, als een ander dier mijn "roedel" in gevaar brengt, dan gaat ie er aan. Zo doet de wolf dat zelf ook hoor, maak je niet druk. Gevaarlijke dieren maar bij je in de buurt laten omdat dat dier er nu eenmaal is, dát is pas tegennatuurlijk.

In Zweden loopt het al fout met die wolven en dat is toch een stuk dunner bevolkt met een overheid die geen moeite heeft om EU regels zo te buigen dat ze toch kunnen doen wat ze willen (in dit geval wolven afschieten). Dus ga maar na. Dat wordt in Nederland, waar mensen die nog nooit een wilde haas gezien hebben over het wildbeheer gaan, een regelrechte ramp.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:50

LiselotZorro schreef:
VuurVleugels schreef:

Jammer zeg, deze opmerking. Zo haal je in één klap je gehele geloofwaardigheid onderuit. Afgelopen week heeft een schapenboer nog 14 schapen in moeten laten slapen na een wolven aanval.

In de natuur geldt het recht van de sterkste en dat is de mens. Zo werkt dat nu eenmaal. Dus inderdaad, als een ander dier mijn "roedel" in gevaar brengt, dan gaat ie er aan. Zo doet de wolf dat zelf ook hoor, maak je niet druk. Gevaarlijke dieren maar bij je in de buurt laten omdat dat dier er nu eenmaal is, dát is pas tegennatuurlijk.

In Zweden loopt het al fout met die wolven en dat is toch een stuk dunner bevolkt met een overheid die geen moeite heeft om EU regels zo te buigen dat ze toch kunnen doen wat ze willen (in dit geval wolven afschieten). Dus ga maar na. Dat wordt in Nederland, waar mensen die nog nooit een wilde haas gezien hebben over het wildbeheer gaan, een regelrechte ramp.

Een wolf doodt wel degelijk om te eten. Maar de schapen waar hij tussen loopt staan allemaal vast in hun weitje. Dat betekend dat ze allemaal in de buurt van de wolf blijven.

Een wolf is een roofdier met één simpele focus: een prooidier verslinden. Normaal gesproken pakt hij een prooidier en is de rest van de kudde al gevlucht. Hierdoor hoeft de wolf zich alleen maar te focussen op dat ene dier wat hij heeft gevangen. Maar in deze onnatuurlijke situatie blijven andere prooien hangen, waardoor zijn brein zich blijft focussen op deze dieren. Want prooidier = eten. En de reden dat hij er zoveel aanvalt, is niet omdat hij er lol in heeft. Het is omdat hij niet eerst rustig het ene schaap op gaat eten, zich dan bedenkt 'goh, ik heb eigenlijk geen trek meer' en verder trekt. Nee, op het moment dat hij de kudde aanvalt heeft hij honger. En deze prooidieren blijven maar komen, dus zijn brein staat hem de tijd om te eten niet toe. Je zou dus kunnen zeggen dat onze samenleving en manier van dieren in een afgesloten ruimte houden een enorme error in het brein van de wolf veroorzaakt. Hij blijft doden, omdat zijn brein constant zegt 'prooi is eten, prooi is eten'.

Dus nee, ik haal met die opmerking niet mijn hele geloofwaardigheid onderuit. Het is gewoon ethologie.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:22

Ik kan mijn vorige bericht niet meer wijzigen, vandaar deze aanvulling:

LiselotZorro schreef:
VuurVleugels schreef:

In de natuur geldt het recht van de sterkste en dat is de mens. Zo werkt dat nu eenmaal.

De mens is zeker niet de sterkste, of het beste aangepast. Dat is één van de grootste misverstanden die mensen zichzelf wijsmaken. Er is niet een serieuze bioloog die zegt dat de mens de sterkste, slimste of best aangepaste is. Dat is zo'n kolder!