Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Twiggy2008 schreef:Dus ik moet bij mijn ruin de gezonde tanden maar laten trekken, die precies daar zitten waar het bit ligt? Nou.... nee dus. Nergens voor nodig, er komt geen bit in. De vergelijking met verstandskiezen, ach ja.... Ik luister liever naar mijn professionele tandarts dan naar de gemiddelde bitrijdende bokker.
Kuggur, tandartsbezoek komt hier elke 1 a anderhalf jaar. Ter controle en voor het bijvijlen, indien nodig. Geen overbodige luxe. Mijn vorige tandarts woont in IJsland trouwens.
Gini schreef:purny schreef:Ik heb gister voor de eerste keer bitloos gereden. En ik moet toegeven dat het naar meer smaaktIk wou dat er meer aandacht aan besteed werd in de maneges want van alle maneges die ik heb gehad(en dat zijn er ongeveer 6) is dit de eerste manege die hier aandacht aan besteed.
Klopt, je hoort ook vaak: Ik kies wat het beste werkt voor mijn paard. Maar is dat zo? Of kies je gewoon wat je als kleine jongen/meisje in de manege of bij verzorgpony's hebt geleerd en wat je ook overal rondom je ziet. Ik heb als kind en tiener nooit het bit in vraag gesteld omdat het nu eenmaal zo hoort dat je een paard rijdt met bit. In welke mate is het gebruik van het bit dus een bewuste keuze?
Twiggy2008 schreef:Dus ik moet bij mijn ruin de gezonde tanden maar laten trekken, die precies daar zitten waar het bit ligt? Nou.... nee dus. Nergens voor nodig, er komt geen bit in. De vergelijking met verstandskiezen, ach ja.... Ik luister liever naar mijn professionele tandarts dan naar de gemiddelde bitrijdende bokker.
Kuggur, tandartsbezoek komt hier elke 1 a anderhalf jaar. Ter controle en voor het bijvijlen, indien nodig. Geen overbodige luxe. Mijn vorige tandarts woont in IJsland trouwens.
MISTRAL94 schreef:Twiggy2008 schreef:Dus ik moet bij mijn ruin de gezonde tanden maar laten trekken, die precies daar zitten waar het bit ligt? Nou.... nee dus. Nergens voor nodig, er komt geen bit in. De vergelijking met verstandskiezen, ach ja.... Ik luister liever naar mijn professionele tandarts dan naar de gemiddelde bitrijdende bokker.
Ze verwijderen bij mensen toch ook preventief tanden of kiezen wanneer ze problemen verwachten? Knippen amandelen preventief en ga zo maar door. Dat is toch niet per definitie slecht?
AstridJ schreef:Askja en Elisa zoals ik in mijn eerdere post zei:
Met die post vliegt Dier en Recht een beetje uit de bocht, maar ze hebben zeker een punt. Het gaat hier echter vooral over de paarden in de topsport en de KNHS die niet echt zijn best doet om de bestaande welzijnsregels te handhaven. Ook al mag de post van Dier en Recht wat overtrokken zijn, het heeft er wel voor gezorgd dat er nu over gepraat wordt en hopelijk ook iets aan gedaan wordt. Zelfreflectie van de KNHS zou wel op zijn plaats zijn. Jac Arts verwoord het goed:
https://www.horses.nl/opinie/laat-je-ho ... 3ffD5C-iBE
Ik vind ook dat Dier en Recht een beetje doorslaat maar ik denk dat ze dat bewust gedaan hebben en niet voor de groep hardcore naturals en mensen die weinig weten van de paardenwereld. Ze hebben namelijk op deze manier wel veel reacties los gekregen en ervoor gezorgd dat het onder de aandacht komt. Ze weten zelf ook wel dat een verbod op bitten en dwangmiddelen er niet zomaar gaat komen. Als hun publicaties inhoudelijk interessanter zouden zijn dan zou er niemand op reageren
Twiggy2008 schreef:Marije_1997, bij mijn ruin zitten de Wolfstanden op een lastige plek, waar - als je met bit zou tijden - dat heel vervelend voor hem zou zijn. Dat leg ik net uit.
Maar met de tanden is niets mis. Ik rij en train bitloos, al jaren, hij kent geen bit en wordt 16. Waarom zou ik ze er uit laten halen? Omdat mensen verstandskiezen laten trekken? Omdat het, volgens sommigen hier, wel mee valt, omdat het bij hen ook mee is gevallen?
Sunnda schreef:Gini schreef:Omdat een mens niet "gehouden" wordt zoals een paard.
Wat maakt dat nu weer uit?
Alsof een paard trauma of ongemak oploopt omdat hij gehouden wordt bij het weghalen van een kies en een mens niet want die wordt niet gehouden?
Dit noemen ze een drogreden.
pol013 schreef:Overigens is het letsel uit het onderzoek Gent * (Uit onderzoek blijkt dat 83 procent van de sportpaarden een of meerdere verwondingen aan de mond heeft als gevolg van een bit).waar naar verwezen word als volgt verdeeld:
1) depigmentatie (figuur 6) (40,0%)
2) kloofjes in alle stadia van de wondheling (figuur 7) (37,7%)
3) schilfers (figuur 8) (22,5%)
4) vereelting (figuur 9) (21,7%)
5) schuurletsels (figuur 10) (5,8%).
In de mond van de paarden kwamen ook afwijkingen voor, maar deze waren veel beperkter in aantal.
1) Ter hoogte van de lagen werden geregeld afwijkingen gevonden wat betreft de symmetrie
(frequentie 8,3%).
2) Bij 1,7% van de paarden werden voor de wedstrijd reeds open wonden ter hoogte van de
slijmvliezen vastgesteld.
Daar zitten nogal wat gradaties van 'erg' tussen. Of je een bit wil verbieden door een schilferige mondhoek op 1 hoop te gooien met schade aan de slijmvliezen kun je je namelijk afvragen.
pol013 schreef:Wat bedoel je met deze reactie?
Dit onderzoek is juist gedaan op een basis wedstrijd. Dus die ruiters zonder onafhankelijke zit, zitten zeer waarschijnlijk in dit onderzoek.
Bitloos geeft inderdaad wel andere info: verschillen links/rechts die je met bit wat beter kunt bijsturen komen op een halsring genadeloos aan het licht. Het geeft dus inderdaad wel leuke info. Maar als volwaardige vervanger kan ik het niet zien.
Mijn voorkeur voor bit komt in ieder geval niet voort uit angst![]()
[ [url=m/qHnWf5.jpg]Afbeelding[/url] ]