Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:28

Ik kan niet voor anderen spreken, maar hier waar ik woon is dat standaard tandenarts bezoek niet gebruikelijk.
"If it isn't broken don't fix it".
En "9 van de 10 paarden", die getallen vind ik nogal ongeloofwaardig, klinkt alsof het uit de lucht gegrepen is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:39

Wat is er eigenlijk mis met tanden trekken?
Die van mijn paarden waren niet nodig, maar bij mijzelf zijn toen al mijn verstandskiezen eruit gegaan.
Niet omdat ik problemen al had, maar het dat wel zou kunnen gaan geven.

Kan niet zeggen dat het traumatiserend was of dat het iets slechts met je doet.
1 dagje paracetamol en je bent weer als nieuw.

Buiten dat is het voor een van de merries goed dat er tandartsen zijn want die heeft een rare rij kiezen met ruimte ertussen waardoor voedsel daar gaat zitten rotten met alle gevolgen van dien.
In het wild na een paar jaar een probleem, nu elk jaar even kwartiertje werk en paard heeft nooit ergens last van.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:00

9/10 paarden hebben geen wolfstanden meer? Nou, dan zijn wij een uitzondering. Bijna elk paard/pony wat ik ken heeft zijn wolfstanden nog.

Dier en recht vind ik vooral hoog van de tafel blazen en negatief doen. Natuurlijk is het goed dat er af en toe naar de welzijn wordt gekeken. Maar kom met echte feiten enz. en niet met dit soort berichten waar alleen mensen op reageren die of geen ervaring hebben of te weinig ervaring.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:08

Dus ik moet bij mijn ruin de gezonde tanden maar laten trekken, die precies daar zitten waar het bit ligt? Nou.... nee dus. Nergens voor nodig, er komt geen bit in. De vergelijking met verstandskiezen, ach ja.... Ik luister liever naar mijn professionele tandarts dan naar de gemiddelde bitrijdende bokker.

Kuggur, tandartsbezoek komt hier elke 1 a anderhalf jaar. Ter controle en voor het bijvijlen, indien nodig. Geen overbodige luxe. Mijn vorige tandarts woont in IJsland trouwens.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:17

Twiggy2008 schreef:
Dus ik moet bij mijn ruin de gezonde tanden maar laten trekken, die precies daar zitten waar het bit ligt? Nou.... nee dus. Nergens voor nodig, er komt geen bit in. De vergelijking met verstandskiezen, ach ja.... Ik luister liever naar mijn professionele tandarts dan naar de gemiddelde bitrijdende bokker.

Kuggur, tandartsbezoek komt hier elke 1 a anderhalf jaar. Ter controle en voor het bijvijlen, indien nodig. Geen overbodige luxe. Mijn vorige tandarts woont in IJsland trouwens.

Ze verwijderen bij mensen toch ook preventief tanden of kiezen wanneer ze problemen verwachten? Knippen amandelen preventief en ga zo maar door. Dat is toch niet per definitie slecht?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:18

Gini schreef:
purny schreef:
Ik heb gister voor de eerste keer bitloos gereden. En ik moet toegeven dat het naar meer smaakt :D Ik wou dat er meer aandacht aan besteed werd in de maneges want van alle maneges die ik heb gehad(en dat zijn er ongeveer 6) is dit de eerste manege die hier aandacht aan besteed.

Klopt, je hoort ook vaak: Ik kies wat het beste werkt voor mijn paard. Maar is dat zo? Of kies je gewoon wat je als kleine jongen/meisje in de manege of bij verzorgpony's hebt geleerd en wat je ook overal rondom je ziet. Ik heb als kind en tiener nooit het bit in vraag gesteld omdat het nu eenmaal zo hoort dat je een paard rijdt met bit. In welke mate is het gebruik van het bit dus een bewuste keuze?

Ik heb het thuis beide hangen. En hoewel ik beide paarden ook rond kan sturen op alleen een halsring s en het helemaal prima vind om met ene bitloos hoofdstel te gaan mis ik dan toch echt iets. -> Geen controle maar verfijning.

Bitloos is of vast of los. Er zit niets tussen.
Bij het bit heb je, omdat het ergens IN zit, ook nog de fase waarbij je weinig/geen druk hebt en het paard kunt laten praten met je met zijn mond en tongbeweging. Dát stukje mis ik echt gruwelijk met een bitloze optoming. het gevoel at een bewegende mond je aan feedback terug geeft. En de verschillende richtingen die je kunt voelen. Niet alleen voor voren maar ook naar boven en beneden.
Er gaat voor mij echt een hele rijkdom aan signalen verloren.

het artikel word gepresenteerd als onderzoek maar voldoet op basis van heel veel veronderstellingen en waardeoordelen natuurlijk nooit aan dat label.
Het begint al bij enorme prestaties.
En gaat verder met bijvoorbeeld allerlei makkelijke, kort door de bocht, conclusies dat elk opgetrokken neusgat wijst op pijn in de mond.
Handig gebruik makend van framing. Wat dan weer wel voor ze spreekt is dat ze wel enkele bronnen hebben geraadpleegd. Die zijn er wel en die geven heus stof tot nadenken.

Maar naar aanleiding van oa die onderzoeken zijn er ook al diverse regels opgesteld. Die worden soms nog onvoldoende begrepen door ruiters en gerespecteerd. Maar om daarom de baby met het badwater weg te gooien vind ik ook weer suf.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-02-20 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:20

Twiggy2008 schreef:

Het bit ligt niet op de plaats van de Wolfs tandjes. En er hoeven zeker geen kiezen voor getrokken te worden hoor. De wolstandjes worden vaak preventief verwijdert omdat dit ook met kauwen irritatie en zelfs pijn kan veroorzaken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:32

Nou pak je popcorn er maar weer bij.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:34

MISTRAL94 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Ze verwijderen bij mensen toch ook preventief tanden of kiezen wanneer ze problemen verwachten? Knippen amandelen preventief en ga zo maar door. Dat is toch niet per definitie slecht?

Alsjeblieft, blijf weg van vergelijkingen met mensen. Die kloppen per definitie niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:40

Omdat?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:44

Omdat een mens niet "gehouden" wordt zoals een paard.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:44

AstridJ schreef:
Askja en Elisa zoals ik in mijn eerdere post zei:
Met die post vliegt Dier en Recht een beetje uit de bocht, maar ze hebben zeker een punt. Het gaat hier echter vooral over de paarden in de topsport en de KNHS die niet echt zijn best doet om de bestaande welzijnsregels te handhaven. Ook al mag de post van Dier en Recht wat overtrokken zijn, het heeft er wel voor gezorgd dat er nu over gepraat wordt en hopelijk ook iets aan gedaan wordt. Zelfreflectie van de KNHS zou wel op zijn plaats zijn. Jac Arts verwoord het goed:
https://www.horses.nl/opinie/laat-je-ho ... 3ffD5C-iBE

Ik vind ook dat Dier en Recht een beetje doorslaat maar ik denk dat ze dat bewust gedaan hebben en niet voor de groep hardcore naturals en mensen die weinig weten van de paardenwereld. Ze hebben namelijk op deze manier wel veel reacties los gekregen en ervoor gezorgd dat het onder de aandacht komt. Ze weten zelf ook wel dat een verbod op bitten en dwangmiddelen er niet zomaar gaat komen. Als hun publicaties inhoudelijk interessanter zouden zijn dan zou er niemand op reageren :D

Merkwaardige manier om dat wat D&R feitelijk doet; schoppen tegen de paardensport én paardrijden/paardenhouden in het algemeen, te vergoeilijken. Het doel heiligt de middelen?

Daarbij vind ik het, sorry, nogal arrogant en voorbarig om te stellen dat er niemand op de publicaties van D & R zou reageren als deze inhoudelijk interessanter zouden zijn. Ik denk dat ze dan juist een stuk serieuzer genomen zouden worden, en dat er een veel inhoudelijker discussie zou kunnen ontstaan.
Maar daarbij zou ook wel erkend mogen worden dat er al het nodige aan het veranderen is binnen de paardensector. Er is een groeiende groep ruiters en paardenhouders die zich wezenlijk verdiept in wat paarden nodig hebben om een paardwaardig bestaan te kunnen leiden. Van paddock paradises tot groepshuisvesting.
Stands in maneges behoren steeds meer tot het verleden.
Er is discussie over het gebruik van hulpteugels en bepaalde optomingen, het gebruik van een slof bijv. is veel minder vanzelfsprekend dan het jaren geleden was.
Er is veel meer aandacht voor voeding die meer aansluit bij de natuurlijke behoeften.
Er wordt beter nagedacht over hoefmanagement.
Kennis en aandacht voor biomechanische aspecten groeit.
Er wordt op social media veel meer over paardenwelzijn gediscussieerd.
De topsport ligt veel meer dan voorheen onder een vergrootglas, misstanden worden veel meer aangekaart dan voorheen. Het concept happy athlete is gelanceerd.
En daar heeft D & R allemaal níets mee van doen, dat is een tendens die binnen de hippische sector zelf is ingezet.
Ja, er valt nog steeds een hoop te veranderen en verbeteren op gebied van paardenwelzijn, een hele hoop wat mij betreft, maar laten we niet doen alsof de paardenwereld totaal niet verandert in dit opzicht. Ik denk dat er een goede weg is ingeslagen, wat er nog mist is een algemeen gedeelde en geformuleerde visie. Om maar iets te noemen, wat mij betreft zou elke (sport)ruiter een soort eed van Hippocrates voor ruiters af moeten leggen waarin ze zich commiteren aan het welzijn van hun paard. Geen idee of dat realistisch is, uit vrije keuze wel denk ik, verplichten wordt lastig.

Als D & R echt iets zinnigs wil doen met haar zwart-wit activisme, laat ze dan eens de pijlen richten op echte misstanden, zoals de internationale handel in en het vervoer van slachtpaarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:48

Marije_1997, bij mijn ruin zitten de Wolfstanden op een lastige plek, waar - als je met bit zou tijden - dat heel vervelend voor hem zou zijn. Dat leg ik net uit.

Maar met de tanden is niets mis. Ik rij en train bitloos, al jaren, hij kent geen bit en wordt 16. Waarom zou ik ze er uit laten halen? Omdat mensen verstandskiezen laten trekken? Omdat het, volgens sommigen hier, wel mee valt, omdat het bij hen ook mee is gevallen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:49

Gini schreef:

Zou bij sommige mensen wel eens een bit willen doen. Paar kiesjes trekken en hoppa. Geintje.

Gini, precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:51

Twiggy2008 schreef:
Marije_1997, bij mijn ruin zitten de Wolfstanden op een lastige plek, waar - als je met bit zou tijden - dat heel vervelend voor hem zou zijn. Dat leg ik net uit.

Maar met de tanden is niets mis. Ik rij en train bitloos, al jaren, hij kent geen bit en wordt 16. Waarom zou ik ze er uit laten halen? Omdat mensen verstandskiezen laten trekken? Omdat het, volgens sommigen hier, wel mee valt, omdat het bij hen ook mee is gevallen?

En ik zeg dus dat ze preventief worden verwijderd omdat het ook irritatie en pijn kan geven bij kauwen. Daar heeft geen enkel bit iets mee te maken. Mijn da heeft bij die van mij een Wolfs tandje verwijderd omdat deze los zat en dus ook irritatie met kauwen veroorzaakte. Maar ik heb nooit iemand gezien die tanden trekt omdat het bit er dan beter in zou passen. Echt nooit. Bit is gemaakt op de paarden mond, niet anders om.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:00

Jij hebt het over jouw situatie, dan moeten ze er uit. In mijn ruin zijn situatie moeten ze er uit, voor welk bit dan ook. Of ken jij de mond van mijn paard beter? Hij heeft nergens last van, de tandarts houdt het in de gaten, net als ikzelf. Wij zien er al jaren het nut niet van in, ze er uit te trekken. Preventief laten trekken is een keuze. Blijkbaar zien de tandartsen de noodzaak niet bij mijn paard, mede omdat we een bitloze combi zijn. Begrijp me niet verkeerd, maar bij elke nieuwe tandarts wordt er gevraagd hoe ik met bit rij met zijn tanden..... Er wordt standaard vanuit gegaan dat de meesten met bit rijden. Of niet dan? Wat je zegt.... het bit is gemaakt voor de paardenmond, maar de paardenmond niet voor een bit. Vandaar mijn keuze ooit, mijn toen nog jonge paard bitloos te beleren.
Het bevalt ons prima, zeker met de juiste optoming (dat kan nog een zoektocht zijn).

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:08

Gini schreef:

Wat maakt dat nu weer uit?
Alsof een paard trauma of ongemak oploopt omdat hij gehouden wordt bij het weghalen van een kies en een mens niet want die wordt niet gehouden?

Dit noemen ze een drogreden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:11

Sunnda schreef:
Gini schreef:

Wat maakt dat nu weer uit?
Alsof een paard trauma of ongemak oploopt omdat hij gehouden wordt bij het weghalen van een kies en een mens niet want die wordt niet gehouden?

Dit noemen ze een drogreden.

Meen je dit? Is dat hoe je mijn zin leest?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:24

Veel mensen ervaren een bit ook nog als een veiliger optie. Hier zijn toch wel veel mensen die met hun paarden nooit het terrein af komen, en wanneer ze er dan eindelijk af komen is het dier volledig dichtgesnoerd.
De wens tot controleren mag blijkbaar ver gaan, en dat wordt niet zo ervaren omdat iedereen het doet.... men heeft wel degelijk een blinde vlek... en houdt ook vast aan de misvatting dat je alleen een goedgaand paard kunt hebben met bit.

Maar goed, veel lijkt dus maken te hebben met angst.... van de vele tientallen paarden in deze regio zie je steeds slechts een handjevol ruiters het terrein verlaten.
Begrijpelijk wellicht, maar ook alleen te verhelpen door te doen... en ditzelfde geldt voor bitloos rijden, gewoon doen. Kan zijn dat je dan een stapje terug moet doen, omdat je onbedoeld teveel hebt opgelost met je handen in het verleden. Kan ook zijn dat je nieuwe afspraken moet maken over tempocontrole.
Maar ik heb beiden gedaan, en ervaar dat bitloos meer voordelen kent dan met bit rijden.

Ik vind het goed dat er eens flink wat reuring ontstaat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:44

Jij zegt het, Ninx, van mij mag er ook wat reuring in de paardenwereld komen om misschien eens oude (middeleeuwse) gewoonten eens heel goed tegen het licht te houden en te verbeteren.... Jammer dat nog steeds zoveel mensen zo krampachtig vast blijven houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:51

Overigens is het letsel uit het onderzoek Gent * (Uit onderzoek blijkt dat 83 procent van de sportpaarden een of meerdere verwondingen aan de mond heeft als gevolg van een bit).waar naar verwezen word als volgt verdeeld:

1) depigmentatie (figuur 6) (40,0%)
2) kloofjes in alle stadia van de wondheling (figuur 7) (37,7%)
3) schilfers (figuur 8) (22,5%)
4) vereelting (figuur 9) (21,7%)
5) schuurletsels (figuur 10) (5,8%).

In de mond van de paarden kwamen ook afwijkingen voor, maar deze waren veel beperkter in aantal.
1) Ter hoogte van de lagen werden geregeld afwijkingen gevonden wat betreft de symmetrie
(frequentie 8,3%).
2) Bij 1,7% van de paarden werden voor de wedstrijd reeds open wonden ter hoogte van de
slijmvliezen vastgesteld.

Daar zitten nogal wat gradaties van 'erg' tussen. Of je een bit wil verbieden door een schilferige mondhoek op 1 hoop te gooien met schade aan de slijmvliezen kun je je namelijk afvragen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:01

@Gigi: je kunt natuurlijj ook gewoon uitleggen wat je dan wel bedoeld in plaats van drama zinnen te plaatsen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:03

pol013 schreef:
Overigens is het letsel uit het onderzoek Gent * (Uit onderzoek blijkt dat 83 procent van de sportpaarden een of meerdere verwondingen aan de mond heeft als gevolg van een bit).waar naar verwezen word als volgt verdeeld:

1) depigmentatie (figuur 6) (40,0%)
2) kloofjes in alle stadia van de wondheling (figuur 7) (37,7%)
3) schilfers (figuur 8) (22,5%)
4) vereelting (figuur 9) (21,7%)
5) schuurletsels (figuur 10) (5,8%).

In de mond van de paarden kwamen ook afwijkingen voor, maar deze waren veel beperkter in aantal.
1) Ter hoogte van de lagen werden geregeld afwijkingen gevonden wat betreft de symmetrie
(frequentie 8,3%).
2) Bij 1,7% van de paarden werden voor de wedstrijd reeds open wonden ter hoogte van de
slijmvliezen vastgesteld.

Daar zitten nogal wat gradaties van 'erg' tussen. Of je een bit wil verbieden door een schilferige mondhoek op 1 hoop te gooien met schade aan de slijmvliezen kun je je namelijk afvragen.

Slechts weinigen hebben een onafhankelijke zit.... van alle ruiters zal dat toch een zeer klein percentage zijn.
Veel balans haalt men onbedoeld en onbewust uit de handen. Voor de ruiter wellicht soms nauwelijks waarneembaar dat ze dit doen, voor het paard des te meer.
Maar ook het paard heeft juist geen storing in die regio nodig om in balans te blijven, en krijgt de wereld aan secundaire problemen.

Een 'bitloos challenge' zou denk ik tot meer inzicht leiden: dat men teveel met de handen inwerkt, dat het dier eigenlijk nog niet goed opgeleid is, dat het dier eigenlijk niet ontspant en door het lijf loopt, dat men geen balans heeft, dat er niet met het lichaam gereden wordt maar met de handen, dat men eigenlijk best bang is waardoor het paard erg beperkt wordt in de hoofd-/hals.
En kan ik dat dan allemaal? Nee.....
Maar het is een doel om dat wel te kunnen: dus bit uit, zelf recht en in balans zijn en veel core stability creëren, etc... Een bit wordt helaas gewoon veel gebruikt als 'short-cut' in de africhting.

Mijn ruin heeft onherstelbare schade in zijn mond door een bit. Die mensen moeten echt enorm hard hebben getrokken om zoveel schade te maken. Om verdrietig van te worden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:10

Wat bedoel je met deze reactie?

Dit onderzoek is juist gedaan op een basis wedstrijd. Dus die ruiters zonder onafhankelijke zit, zitten zeer waarschijnlijk in dit onderzoek.

Bitloos geeft inderdaad wel andere info: verschillen links/rechts die je met bit wat beter kunt bijsturen komen op een halsring genadeloos aan het licht. Het geeft dus inderdaad wel leuke info. Maar als volwaardige vervanger kan ik het niet zien.

Mijn voorkeur voor bit komt in ieder geval niet voort uit angst :+

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:24

pol013 schreef:
Wat bedoel je met deze reactie?

Dit onderzoek is juist gedaan op een basis wedstrijd. Dus die ruiters zonder onafhankelijke zit, zitten zeer waarschijnlijk in dit onderzoek.

Bitloos geeft inderdaad wel andere info: verschillen links/rechts die je met bit wat beter kunt bijsturen komen op een halsring genadeloos aan het licht. Het geeft dus inderdaad wel leuke info. Maar als volwaardige vervanger kan ik het niet zien.

Mijn voorkeur voor bit komt in ieder geval niet voort uit angst :+

[ [url=m/qHnWf5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tja, bedoelde feitelijk te zeggen dat het gros inderdaad veel steun ontleent aan die handen... en dus het bit. En bijkomende schade is op zulk teer weefsel dan niet verbazingwekkend.

Bitloos of een halsring zijn wel weer heel verschillende zaken. Ik rijd met kaptoom, maar heb 'voor het oog' een stapje terug gedaan, maar de paarden zijn erop vooruitgegaan. Met die kaptoom probeer ik de links-/rechts balans natuurlijk te herstellen waar nodig, en dat gaat lastiger met halsring lijkt me?

Nu doe ik niets competities, dus het moet vooral 'functioneel' zijn en niet perse 'fraai' zoals in de ring, dat scheelt natuurlijk.
Al zijn er meer dan voldoende waanzinnige ruiters die zonder bit prachtig werk neerzetten, helaas hoor ik daar niet bij ;-) hihihihi