emma_evg schreef:En wat betreft winnen en niet winnen...
Total US wint met 80%
Zonik wordt 3e met 85%
Dus dat moet wel in perspectief worden bekeken. Zonik won een paar jaar geleden overigens de kur in de lichte tour met 83%.
Ik denk wel dat we kunnen stellen dat de 'duitse manier' OVER HET ALGEMEEN harmonieuzer is dan de 'nederlandse manier'. Natuurlijk heb je uitzonderingen, natuurlijk zijn er voor elke Duitse combinatie genoeg kritiekpuntjes te vinden. Feit is wel dat dat de duisters over het algemeen minder spektakel showen, en dat Total waarschijnlijk anders had gelopen onder de gemiddelde duitse topruiter dan onder Gal. Doet er niet aan af dat het een ontzettend getalenteerd dier is, en daarom ben ik heel benieuwd hoe hij zich zal ontwikkelen onder Gal.
Want ja, ondanks dat ik liever naar de duitsers kijk kan Gal ook wel een houtje rijden, anders kom je niet op een 85%-score en heb je succes met zo veel verschillende paarden.
Op LT niveau is er nooit zo uniek gescoord, heb je in het verleden geen vergelijkbare combinaties of wedstrijden. Maar we weten wel dat jurering nooit volledig objectief kan zijn.
En daar kan je marketingtechnisch heel handig gebruik van maken. Je gaat eerst een paar shows doen, laat het onmogelijke zien, naait het publiek helemaal op. Kennelijk vind het grote publiek het nog steeds mooi. Een nieuwe mythe komt weer op gang door euforie bij zo'n show... En intussen is gedeeltelijk onbedoeld de jury al beïnvloed.
Vergeet daarbij niet dat ze al weten dat het gaat om Edward Gal, hoezeer we ook anders zouden willen als mens, dat speelt mee op dat niveau.
Resultaten uit het verleden bieden in de jurysport wel degelijk enige garanties voor de toekomst...
En aangaande het onderwerp, percentages vind ik nu een stuk minder dan plaatsingen over langere tijd. En voor Total wil ik dan eerst toch eens zien hoe hij internationaal verhoudt tot zijn niveau-genoten.