GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:27

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:

En wat is je commentaar op de niet correcte piaffe?

Ik ben momenteel op mijn mobiel aan het kijken dus wellicht moet ik morgen mijn woorden inslikken. Maar ik zie wel een bekken dat kantelt in de piaffe... Of kijk ik naar de verkeerde piaffe?

Hoe ben jij zo zeker dat ie bij Rath kapot gereden is?

Heb jij hem bij EG wel eens kreupel gezien of afgemeld voor een wedstrijd?

Weihegold blijft heel hoog in het kruis bij zowel passage als piaffe.

En bij de onderdelen waar er druk op moet zie je ook gelijk de zwiepende staart.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:35

janderegelaa schreef:
Ayasha schreef:

Ik ben momenteel op mijn mobiel aan het kijken dus wellicht moet ik morgen mijn woorden inslikken. Maar ik zie wel een bekken dat kantelt in de piaffe... Of kijk ik naar de verkeerde piaffe?

Hoe ben jij zo zeker dat ie bij Rath kapot gereden is?

En bij de onderdelen waar er druk op moet zie je ook gelijk de zwiepende staart.

Onregelmatig op zijn minst, niet 100% zeker. Ik weet dat hij nogal eens af meld (die paarden hebben of hadden echt issues met de laadkleppen.) maar of dat ook met Totilas gebeurt is ben ik niet heel zeker van. Zó goed is mijn geheugen ook niet. Maar heb hem wel in de staak zien gaan in de piaffe vlak voor ie de deur uit ging.

Weihegold heeft ook een hoger kruis. Die zal nooit zakken zoals Total Us of Zonik maar dat betekent niet dat de piaffe slecht is. Of denk ik nu echt heel dom?

Maar diezelfde juryleden die we dus niet mogen tegen spreken betreffende Total US mogen we wél tegenspreken bij Weihegold?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:03

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:

Onregelmatig op zijn minst, niet 100% zeker. Ik weet dat hij nogal eens af meld (die paarden hebben of hadden echt issues met de laadkleppen.) maar of dat ook met Totilas gebeurt is ben ik niet heel zeker van. Zó goed is mijn geheugen ook niet. Maar heb hem wel in de staak zien gaan in de piaffe vlak voor ie de deur uit ging.

Weihegold heeft ook een hoger kruis. Die zal nooit zakken zoals Total Us of Zonik maar dat betekent niet dat de piaffe slecht is. Of denk ik nu echt heel dom?

Maar diezelfde juryleden die we dus niet mogen tegen spreken betreffende Total US mogen we wél tegenspreken bij Weihegold?

Zeker niet, daar ging mijn commentaar ook niet over. Dat gaat over het correcte en harmonieus gereden worden van de Duitse paarden. En ik begrijp dat de gemiddelde Bokker dat zo ziet. Maar ook bij Weihegold worden genoeg oefeningen niet volgens het Skala der BlaBlaBla gedaan. De jury kijkt daar niet meer naar. Die telt of er voldoende passen in de piaffe gemaakt worden en het paard niet teveel verplaatst.

En als je naar de uitvoering van de oefeningen kijkt, die is bij Total US gewoon goed en de jury waardeert het extreme lopen heel hoog.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:05

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:13

janderegelaa schreef:
En als je naar de uitvoering van de oefeningen kijkt, die is bij Total US gewoon goed en de jury waardeert het extreme lopen heel hoog.

Ben ik het niet mee eens. Total US was meer dan eens overduidelijk onregelmatig, en dat is niet per se erg, hij is jong. Dan kan je nog zo mooi op de letter een oefening rijden, maar de uitvoering is dan echt niet goed, imo. En met een onregelmatig paard, om wat voor reden dan ook, moet je niet bovenaan kunnen eindigen, vind ik.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:15

_San87_ schreef:
Weihegold kan zeker wel zakken:

https://www.dehoefslag.nl/wp-content/up ... L56694.jpg

De piaffe die Weihegold tijdens Jumping liet zien was iig niet helemaal volgens de FEI richtlijnen, daar heeft Jan gelijk in.

Je kunt beter filmpjes laten zien. Foto’s zijn zo’n momentopname.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:15

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

De piaffe die Weihegold tijdens Jumping liet zien was iig niet helemaal volgens de FEI richtlijnen, daar heeft Jan gelijk in.

Je kunt beter filmpjes laten zien. Foto’s zijn zo’n momentopname.

[ [url=m/mBeJT9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die foto vond ik ook. Maar ik wilde eigenlijk naar Ayasha aangeven dat Weihegold wel kan zakken, hoog kruis of niet :).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:16

Ik zeg nergens dat ze het niet kán. Ik zeg dat ze niet zal zakken als bv Total US. Haar bouw is anders. Total US oogt alsof hij achter zakt zelfs als het niet ‘gevraagd’ wordt. Ik kijk dan liever naar het bekken dan naar het ‘zakken’.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:20

Ayasha schreef:
Ik zeg nergens dat ze het niet kán. Ik zeg dat ze niet zal zakken als bv Total US. Haar bouw is anders. Total US oogt alsof hij achter zakt zelfs als het niet ‘gevraagd’ wordt. Ik kijk dan liever naar het bekken dan naar het ‘zakken’.

Ah zo, sorry.

Bekken kantelen is wel essentieel, ja. Maar dat gaat ook niet altijd even goed bij Weihegold. Maar goed, geen enkel paard is perfect en ik ben toch wel fan van de merrie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:27

Ayasha schreef:

Maar zo is hij natuurlijk ook wel gebouwd. Ik vind hem altijd een beetje een herdershond in bouw.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:33

_San87_ schreef:

Deze foto vertekent nogal doordat hij scheef is genomen, waardoor het lijkt alsof ie meer zakt dan ie daadwerkelijk doet.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:37

janderegelaa schreef:
En natuurlijk moet je wel wat sleutelen aan een paard om hem zo te laten lopen.

En "sleutelen" is nu net wat we niet moeten willen,daar komen die vreselijke strakke paarden van.
Het mooie vanzelfsprekende gaat ermee verloren.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:39

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:40

KahluaB schreef:
janderegelaa schreef:

En "sleutelen" is nu net wat we niet moeten willen,daar komen die vreselijke strakke paarden van.

Maar dat ziet de gemiddelde bokker vast niet goed volgens de echte kenners....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:57

janderegelaa schreef:
Feit is dat EG de laatste tijd niet won. En nu heeft hij een paard die hij zo kan laten lopen en hij wint er alles mee. Kun je er wel over klagen maar blijkbaar is dit wat de jury (en ik ook) wil zien. Anders straffen ze het wel af.

Alleen liep Total voor een nationaal jurykorps en Zonik internationaal...

Dus laten we de eerste internationale start maar eens afwachten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:01

janderegelaa schreef:
Ayasha schreef:

Maar zo is hij natuurlijk ook wel gebouwd. Ik vind hem altijd een beetje een herdershond in bouw.

In het lopen wel, ja. Qua bouw vind ik het wel meevallen, helemaal als je hier de horizon gewoon fatsoenlijk recht trekt:

https://www.kwpn.nl/database?paard=p-531889

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:39

Janine1990 schreef:
janderegelaa schreef:
Feit is dat EG de laatste tijd niet won. En nu heeft hij een paard die hij zo kan laten lopen en hij wint er alles mee. Kun je er wel over klagen maar blijkbaar is dit wat de jury (en ik ook) wil zien. Anders straffen ze het wel af.

Alleen liep Total voor een nationaal jurykorps en Zonik internationaal...

Dus laten we de eerste internationale start maar eens afwachten :)

En wat betreft winnen en niet winnen...
Total US wint met 80%
Zonik wordt 3e met 85%

Dus dat moet wel in perspectief worden bekeken. Zonik won een paar jaar geleden overigens de kur in de lichte tour met 83%.

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat de 'duitse manier' OVER HET ALGEMEEN harmonieuzer is dan de 'nederlandse manier'. Natuurlijk heb je uitzonderingen, natuurlijk zijn er voor elke Duitse combinatie genoeg kritiekpuntjes te vinden. Feit is wel dat dat de duisters over het algemeen minder spektakel showen, en dat Total waarschijnlijk anders had gelopen onder de gemiddelde duitse topruiter dan onder Gal. Doet er niet aan af dat het een ontzettend getalenteerd dier is, en daarom ben ik heel benieuwd hoe hij zich zal ontwikkelen onder Gal.

Want ja, ondanks dat ik liever naar de duitsers kijk kan Gal ook wel een houtje rijden, anders kom je niet op een 85%-score en heb je succes met zo veel verschillende paarden.

senna21

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:41

Emma :j
Over smaak valt niet te twisten.
Een jurysport is sowieso aan mode onderhevig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:52

janderegelaa schreef:
Adelaide71 schreef:
Maar ik snap niet zo goed dat JandeRegelaar en met hem anderen, de rijstijl van E.G. zo prevaleren boven het gros van de rijstijl van de Duitsers. Het begint daar echt al bij de jeugd, er wordt over het algemeen veel meer waarde gehecht aan losgelassenheit dan hier gedaan wordt. Dacht dat die ommekeer hier ook een beetje gemaakt werd een tijdje geleden. Sprong een gat in de lucht toen Rien vd Schaft aan het team werd toegevoegd om vervolgens helaas weer af geserveerd te worden... En nu lijkt de rijstijl van Gal weer de leidraad te worden van wat 'we' willen zien. Sorry, ik vind dat echt niet het beeld wat we na moeten streven. Zoals iemand hier eerder noemde: the puppeteer… het is spektakel, dat is het.

-Op Duitsers is ook genoeg commentaar. Er worden zelfs columns geschreven over hoe Secret gepresenteerd wordt.

-Totilas is bij Alexander Rath kapot gereden.

-En geloof het of niet maar de Rollkür is een Duitse uitvinding.

Maar...zoals ik al eerder aangegeven heb, het continu zeuren over hoe een paard gereden wordt haalt hier helemaal niets uit. Dan moet je bij de FEI zijn want het is hun jury die zo’n paard bovenaan zet.

En ik hou van extreem bewegende paarden, dat klopt. En met mij vele anderen want ze lopen massaal uit om hem te zien. Door paarden als Total US vullen de tribunes zich.

En als ik een correct proefje wil zien zonder spektakel dan ga ik wel bij Haflingers kijken ofzo.

Dressuur gaat om losgelatenheid, om balans, en niet om spektakel. verdiep je maar eens in hoe een paard in elkaar zit, hoe hij beweegt en dan moet lopen om zijn lijf goed te gebruiken (het woord biomechanica gebruik ik maar niet meer want dat schijnt een modewoord te zijn hoewel het gewoon een wetenschap is net als wiskunde) Als je graag spektakel ziet, ga je maar tennesey walking horses kijken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:59

emma_evg schreef:
Total US wint met 80%
Zonik wordt 3e met 85%

Dus dat moet wel in perspectief worden bekeken. Zonik won een paar jaar geleden overigens de kur in de lichte tour met 83%.

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat de 'duitse manier' OVER HET ALGEMEEN harmonieuzer is dan de 'nederlandse manier'. Natuurlijk heb je uitzonderingen, natuurlijk zijn er voor elke Duitse combinatie genoeg kritiekpuntjes te vinden. Feit is wel dat dat de duisters over het algemeen minder spektakel showen, en dat Total waarschijnlijk anders had gelopen onder de gemiddelde duitse topruiter dan onder Gal. Doet er niet aan af dat het een ontzettend getalenteerd dier is, en daarom ben ik heel benieuwd hoe hij zich zal ontwikkelen onder Gal.

Want ja, ondanks dat ik liever naar de duitsers kijk kan Gal ook wel een houtje rijden, anders kom je niet op een 85%-score en heb je succes met zo veel verschillende paarden.

Op LT niveau is er nooit zo uniek gescoord, heb je in het verleden geen vergelijkbare combinaties of wedstrijden. Maar we weten wel dat jurering nooit volledig objectief kan zijn.
En daar kan je marketingtechnisch heel handig gebruik van maken. Je gaat eerst een paar shows doen, laat het onmogelijke zien, naait het publiek helemaal op. Kennelijk vind het grote publiek het nog steeds mooi. Een nieuwe mythe komt weer op gang door euforie bij zo'n show... En intussen is gedeeltelijk onbedoeld de jury al beïnvloed.
Vergeet daarbij niet dat ze al weten dat het gaat om Edward Gal, hoezeer we ook anders zouden willen als mens, dat speelt mee op dat niveau.

Resultaten uit het verleden bieden in de jurysport wel degelijk enige garanties voor de toekomst...

En aangaande het onderwerp, percentages vind ik nu een stuk minder dan plaatsingen over langere tijd. En voor Total wil ik dan eerst toch eens zien hoe hij internationaal verhoudt tot zijn niveau-genoten.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:10

Janine1990 schreef:
emma_evg schreef:
Total US wint met 80%
Zonik wordt 3e met 85%

Op LT niveau is er nooit zo uniek gescoord, heb je in het verleden geen vergelijkbare combinaties of wedstrijden. Maar we weten wel dat jurering nooit volledig objectief kan zijn.
En daar kan je marketingtechnisch heel handig gebruik van maken. Je gaat eerst een paar shows doen, laat het onmogelijke zien, naait het publiek helemaal op. Kennelijk vind het grote publiek het nog steeds mooi. Een nieuwe mythe komt weer op gang door euforie bij zo'n show... En intussen is gedeeltelijk onbedoeld de jury al beïnvloed.
Vergeet daarbij niet dat ze al weten dat het gaat om Edward Gal, hoezeer we ook anders zouden willen als mens, dat speelt mee op dat niveau.

Resultaten uit het verleden bieden in de jurysport wel degelijk enige garanties voor de toekomst...

En aangaande het onderwerp, percentages vind ik nu een stuk minder dan plaatsingen over langere tijd. En voor Total wil ik dan eerst toch eens zien hoe hij internationaal verhoudt tot zijn niveau-genoten.

Mee eens. Die (onbwuste) beïnvloeding is niet te voorkomen, al helemaal vanwege de hype om Total was deze hoge score wel te verwachten.

Maar die zwaaiende benen waarbij het dragende vermogen van het achterbeen verloren gaat, daar mogen ze wel iets uitgebreider over hebben tijdens de jury cursus/ nascholing etc. Want we kunnen allemaal zien dat dat nu nog lang niet altijd goed gaat qua jurering.

Ben ook heel benieuwd hoe Total in een een internationale rubriek gaat scoren

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:41

Is dit echt de kant die de dressuursport op wil? Spektakel en vuurwerk? -O-

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:58

KahluaB schreef:
janderegelaa schreef:

Ben ik helemaal met je eens hoor. Het is wel apart om te zien maar heel los is het niet. Kan ook niet. Je kunt dit alleen maar als je op druk rijdt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 01:00

Shae schreef:

Ik denk het wel. De “gewone” dressuur ga ik niet eens kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 08:45

janderegelaa schreef:
Shae schreef:

Ik denk het wel. De “gewone” dressuur ga ik niet eens kijken.

Ik vermoed dat jij je gram meer bij de tuigers kan halen: een en al spektakel... Dat wil men toch niet in de dressuur? Ben je de boel aan het opstoken Jan of ben je serieus van mening dat dit is waar de dressuur naar toe moet?