Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:00

Als ik 3 wensen zou mogen doen zou dat dit geven :
1. Het allerbelangrijkste : voor elk paard een minimum aan levensruimte, zomer en winter. Om er een realistisch getal op te plakken 0.5ha. Niet per paard maar gewoon de ruimte waarin het paard vrij kan bewegen. Dus ook niet die 0.5ha nog eens in 2 doen om 1 stuk te laten rusten, want dan heeft het paard maar 0.25ha over.
En bv. niet meer dan 4 paarden per ha.
2. afschaffen van sporen. Ofwel door ze te verbieden op wedstrijd ofwel dmv mensen die het voorbeeld geven. Stel dat onze topruiters vanaf morgen allemaal zonder sporen zouden rijden, dan volgen de 'gewone' ruiters overmorgen wel.
3. dat beginnende ruiters eerst zitles nemen op een mechansch paard. Indien dat niet mogelijk is dat er op een andere manier lesgegeven wordt zodat het hotsen en botsen op de paardenrug gedaan is. De mensen die ik lesgegeven heb, heb ik eerst heel veel laten stappen. Voordat ze 1 enkele pas draf deden konden ze al aardig sturen en voelden ze zich al prima thuis op het paard. Dan eerst doorgezeten draf geleerd : overgang stap -> enkele passen doorzitten aan heel laag tempo en dan terug overgang stap. En zo stilaan opbouwen en dan pas lichtrijden.

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:07

Loretta schreef:
Dit vind ik een zeer goed artikel. Hopelijk gaat de KNHS nu ook eens heel snel met een goed plan komen. Die er overigens al eerder had moeten liggen.

https://www.destentor.nl/ermelo/paarden ... oogle.com/

De woordvoerder van de KNHS spreekt zichzelf alleen wel nadrukkelijk tegen in dit artikel: eerst stelt hij dat je niet elk paard een plezier doet met dagelijks buiten zetten (wat m.i. aperte onzin is), vervolgens geeft hij aan dat de paardensector het initiatief moet nemen door zelf veranderingen door te voeren (helemaal mee eens), o.a. verplicht alle paarden dagelijks een aantal uur buiten zetten.
Tja, niet heel geloofwaardig op die manier.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:09

Hier op bokt en in deze discussie zitten veel mensen die hier heel erg over nadenken. Dat is top, ook al heeft ieder heeft eigen antwoorden. Maar wat mij betreft ligt het probleem niet alleen bij de sport.

Ik ken zoveel recreatieruiters die zich nauwelijks verdiepen in het wezen paard. En die dus ook niet op bokt zitten. Daar gaat nog zoveel mis.... Dat zijn mensen die alleen maar graag bosritjes maken zonder hun paard atletisch te ontwikkelen. Sloft zo'n dier alleen maar op de voorhand in twee stukken door het bos. Lekker gezond... Er zijn mensen die hun paard als een soort fiets uit de pensionstal trekken als het hen uitkomt en nooit echt goed naar het dier kijken. Die gewoon weigeren zich erin te verdiepen. Misschien kennen jullie die mensen niet, maar volgens mij zijn er heel veel.

Mensen die hun paard niet naar de tandarts doen omdat dat geld kost ('hij eet nog goed dus geen probleem'), die begin te zuchten en steunen als je zegt dat ze misschien een zandkuurtje moeten geven of een voedingssupplement. Of een kreupelheidsonderzoek. Ja, een dierenarts is duur.

Hoeveel mensen weten niet dat je geen krachtvoer moet geven vlak voor het rijden? Kunnen niet zien dat hun paard te dik of te mager is. Die nooit iets met het dier doen, zodat het geen basisconditie heeft en dan ineens een dagtocht maken of gaan springen? Ik ken ze hoor... Er is op alle niveaus nog een wereld te winnen en als we moeten uitleggen waarom we bepaalde dingen doen zoals we ze doen met onze paarden, dan is dat denk ik alleen maar goed. Wat anderen hier ook al aangeven, een reflectiemoment.

Wel denk ik dat het goed is om je te realiseren dat onze paarden al duizenden jaren als gebruiksdier gefokt worden. En dat dus een beetje werken wel in het DNA zit. Verder vind ik dit vooral een goede discusssie, hier in dit topic.

Wbt dit:
MyWishMax schreef:
Paardvriendelijkheid wordt zeker weten wel beloond. Ik zie het terug op mijn protocollen,zowel in de cijfers als in de opmerkingen. Ook zie ik steeds vaker dat er aan hangen of strakke neusriemen bestrafd worden, maar ook klaagtopics als er iets in het kader van welzijn gezegd wordt door een jury. Of de jury wordt niet meer uitgenodigd. Er zijn dus zat jury's die dat al lang bestraffen of juist belonen, maar er moet nog wel meer gedaan worden zodat die jury's ook mogen blijven jureren en niet alles afgeschoven wordt op dat jurylid.
Er is nu een regel over de neusriem, hoe strak die mag dus er wordt wel meegedacht. Hoewel het makkelijker zou zijn als er gewoon een meetding gemaakt werd die altijd tussen de neusriem moet kunnen ipv 2 vingers. Jouw vingers? Mijn vingers? Kindervingers? ;)

Er is een meetinstrument voor de neusriem. Een stagiaire van de KNHS heeft die bij mij getest van het voorjaar op wedstrijd. Was op vrijwillige basis, ze vroeg alle combinaties of ze mee wilden werken. Ik wilde dat juist graag en gelukkig was het goed. Maar ik was verbaasd over hoe los het moet officieel, zelfs al rijd ik zelf ook zo. Ik denk dat 80% van de dressuurruiters niet door die keuring zou komen als hij morgen wordt ingevoerd. Waarvan de helft er niet doorkomt omdat de instructeur heeft gezegd dat de neusriem strakker moet...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:11

manubres schreef:
Het vergt een hele andere mindset. En dat is bijna niet te doen voor de "echte" paardenliefhebber.Ik was ook zo blind toen ik wedstrijd reed. Ik trainde bijna elke dag, met moeite liet ik mijn paard een dag staan. Als het paard bijv. een hoefzweer had, dan werd ik gek als ik niet kon rijden. Was vooral met mezelf bezig en niet zozeer wat mijn paard ervan vond.

Toen ik zwanger werd en met (heeeeel) veel moeite het paardrijden even los moest laten kwam er bij mij langzaam een stukje bewustwording. Toen ik weer wedstrijd ging rijden, na mijn bevalling, stond ik er toch anders in. Ik had een heel nerveus paard en hoe vaak ze ook op wedstrijd ging, altijd gestrest. Als ik begon met invlechten dan had ze al drie keer gemest van de stress. Ik dacht toen echt bij mezelf, wat doe ik haar aan? Maar toch was het een te grote stap om te stoppen met wedstrijden. Dat kwam later door omstandigheden, toen ze na het krijgen van een veulen niet meer bereden kon worden.

Het paard dat ik nu heb gekocht is een heel ander type paard. Veel minder angstig en is niet snel onder de indruk. Ze had op de handelsstal niet een te leuke tijd gehad en daardoor ben ik eerst grondwerk gaan doen, voordat ik haar wilde beleren. Dat was voor mij de eerste keer. Wat een eyeopener was dat. Door het grondwerk kregen we een hele mooi band en ze veranderde enorm. Nu ben ik op een punt dat ik haar ga berijden. Ik doe het bitloos en in kleine rustige stapjes, dat lijkt goed te gaan. Maar nu begint bij mij de vraag...ga ik weer met haar op wedstrijd. IK wil het wel graag, maar moet ik dat HAAR aandoen. In dat dilemma zit ik middenin...

Daar ben je echt zelf bij. Hier wordt niks dagelijks getraind. Knol staat te dutten tussen de proeven (en we hebben het hier over een paard dat verkocht is omwille van zijn neurotisch zijn.)..
Heeft ie een *** dag op wedstrijd dan is dat zo. Dan doen we het met wat hij aan biedt. Ook op kampioenschappen. Heb ‘m ook wel eens thuis gehouden omdat je gewoon voelde dat hij het niet zag zitten.
Niemand verplicht je tot die dingen.

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:12

Een meetinstrument voor een neusriem??? Neusriem moet gewoon losjes zitten, punt. Het ding heeft feitelijk ook geen functie, althans bij correct gebruik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:19

josien_m_ schreef:
Een oneigenlijk argument, ik snap dat mensen dat willen ja. Als mensen willen presteren en meten, prima. Maar ze hoeven dat niet te doen met hun paarden. Er zijn toch ook geen wedstrijden in gezellig samenzijn met mensen onderling?

Dat zou ik een glijdende schaal de verkeerde kant op vinden als paarden (of honden) niet meer als werk/sportdier gebruikt zouden mogen worden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:20

Askja schreef:
Een meetinstrument voor een neusriem??? Neusriem moet gewoon losjes zitten, punt. Het ding heeft feitelijk ook geen functie, althans bij correct gebruik.

Wel heel handig, want zo uit mijn hoofd gebruikte 80 of 90 procent van de ruiters hem niet correct toen het werd getest op een dressuurwedstrijd. En dan is een gestandaardiseerd meetinstrument een stuk fijner dan de vage 2 vingers waar ook nog eens discussie over is hoe ze dan moeten.
Dit is het instrumentje dat bedoeld wordt:
Afbeelding

Vaak is er ook hier geen besef hoor. Volgens de literatuur moeten er 2 vingers op elkaar tussen passen. Laatst op social media was er een influencer die het aansprak en waar foto's werden ingestuurd als je er twee vingers tussen kreeg. Ik heb nog nooit zoveel trotse foto;s gezien van strakke neusriemen waar 2 vingers naast elkaar tussen werden geperst (wat imo hetzelfde is als gewoon 1 vinger). Nu is het natuurlijk fijn dat er uberhaupt een vinger tussen past, maar het is toch nog niet echt het plaatje wat je eigenlijk wilt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:22

Askja schreef:
Loretta schreef:
Dit vind ik een zeer goed artikel. Hopelijk gaat de KNHS nu ook eens heel snel met een goed plan komen. Die er overigens al eerder had moeten liggen.

https://www.destentor.nl/ermelo/paarden ... oogle.com/

De woordvoerder van de KNHS spreekt zichzelf alleen wel nadrukkelijk tegen in dit artikel: eerst stelt hij dat je niet elk paard een plezier doet met dagelijks buiten zetten (wat m.i. aperte onzin is), vervolgens geeft hij aan dat de paardensector het initiatief moet nemen door zelf veranderingen door te voeren (helemaal mee eens), o.a. verplicht alle paarden dagelijks een aantal uur buiten zetten.
Tja, niet heel geloofwaardig op die manier.

Dat zijn twee verschillende mensen die dat zeggen overigens.
Maar daarin ben ik het wel met je eens. Dat is een slechte opmerking van van Pinxteren

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:23

jillaroo schreef:
Mensen die hun paard niet naar de tandarts doen omdat dat geld kost ('hij eet nog goed dus geen probleem'), die begin te zuchten en steunen als je zegt dat ze misschien een zandkuurtje moeten geven of een voedingssupplement. Of een kreupelheidsonderzoek. Ja, een dierenarts is duur.

In de tijd dat ik reed (40 tot 20 jaar geleden) ging er geen enkel paard standaard naar een tandarts. Bestond er uberhaupt al een speciale paardentandarts? Als er al 'n paard een haak op een tand had werd dat door de veearts opgelost. Mijne heeft nooit een tandarts gezien, noch tandzorg nodig gehad in elk geval.

Popstra

Re: Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:26

Vraag me serieus af wat de mensen hier die tegen wedstrijden e.d zijn zelf met hun paard doen!?

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:36

elnienjo schreef:
In de tijd dat ik reed (40 tot 20 jaar geleden) ging er geen enkel paard standaard naar een tandarts. Bestond er uberhaupt al een speciale paardentandarts? Als er al 'n paard een haak op een tand had werd dat door de veearts opgelost. Mijne heeft nooit een tandarts gezien, noch tandzorg nodig gehad in elk geval.

Je bedoelt het misschien niet zo, maar volgens mij is dit dus juist één van de grote problemen. Er is de afgelopen decennia ontzettend veel kennis en kunde bijgekomen als het gaat over dierenwelzijn. Laten we die kennis ook gebruiken, dan sta je ook veel sterker tegenover activisten. De paardenwereld is vaak zó traditioneel. Dingen zijn niet goed omdat we ze 30 jaar geleden ook zo deden. Dingen zijn goed omdat we met verstand handelen en uit kunnen leggen. Dat paarden 40 jaar geleden pijn in hun mond hadden en aanleuningsproblemen omdat er geen kundige tandartsen waren betekent niet dat de huidige paarden dat ook moeten hebben. Als eigenaar van een dier heb je de plicht om je te informeren over wat goed is voor dat dier en hoe je dat het beste verzorgt en huisvest. Het is geen scooter.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:37

Eens.
Er is zoveel ontwikkeld in kennis over hoe onze dieren goed te verzorgen, daar verdiepen veel mensen zich nog te weinig in.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:38

jillaroo schreef:
Je bedoelt het misschien niet zo, maar volgens mij is dit dus juist één van de grote problemen. Er is de afgelopen decennia ontzettend veel kennis en kunde bijgekomen als het gaat over dierenwelzijn. Laten we die kennis ook gebruiken, dan sta je ook veel sterker tegenover activisten. De paardenwereld is vaak zó traditioneel. Dingen zijn niet goed omdat we ze 30 jaar geleden ook zo deden. Dingen zijn goed omdat we met verstand handelen en uit kunnen leggen. Dat paarden 40 jaar geleden pijn in hun mond hadden en aanleuningsproblemen omdat er geen kundige tandartsen waren betekent niet dat de huidige paarden dat ook moeten hebben. Als eigenaar van een dier heb je de plicht om je te informeren over wat goed is voor dat dier en hoe je dat het beste verzorgt en huisvest. Het is geen scooter.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje doorgeslagen inmiddels. Overigens heb ik nooit met 'n halve metaalhandel in m'n paards mond gereden. Ze sprong ook 120-130 op 'n standaard trensje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:40

jillaroo schreef:
elnienjo schreef:

Inderdaad. We hebben argumenten nodig om aan de buitenwereld te laten zien hoe het echt zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:42

jillaroo schreef:
Wbt dit:
MyWishMax schreef:
Paardvriendelijkheid wordt zeker weten wel beloond. Ik zie het terug op mijn protocollen,zowel in de cijfers als in de opmerkingen. Ook zie ik steeds vaker dat er aan hangen of strakke neusriemen bestrafd worden, maar ook klaagtopics als er iets in het kader van welzijn gezegd wordt door een jury. Of de jury wordt niet meer uitgenodigd. Er zijn dus zat jury's die dat al lang bestraffen of juist belonen, maar er moet nog wel meer gedaan worden zodat die jury's ook mogen blijven jureren en niet alles afgeschoven wordt op dat jurylid.
Er is nu een regel over de neusriem, hoe strak die mag dus er wordt wel meegedacht. Hoewel het makkelijker zou zijn als er gewoon een meetding gemaakt werd die altijd tussen de neusriem moet kunnen ipv 2 vingers. Jouw vingers? Mijn vingers? Kindervingers? ;)

Er is een meetinstrument voor de neusriem. Een stagiaire van de KNHS heeft die bij mij getest van het voorjaar op wedstrijd. Was op vrijwillige basis, ze vroeg alle combinaties of ze mee wilden werken. Ik wilde dat juist graag en gelukkig was het goed. Maar ik was verbaasd over hoe los het moet officieel, zelfs al rijd ik zelf ook zo. Ik denk dat 80% van de dressuurruiters niet door die keuring zou komen als hij morgen wordt ingevoerd. Waarvan de helft er niet doorkomt omdat de instructeur heeft gezegd dat de neusriem strakker moet...

Ik dacht nav filmpjes en informatie die ik gezien had dat het twee vingers als richtlijn waren, geen echt meetinstrument. Mijn fout dus :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:10

safina schreef:
Het argument dat van mij wel eens en voor altijd van tafel zou mogen is 'als mijn paard het niet zou willen, dan deed hij het niet. Want hij is veel groter en sterker dan ik.' Wat een ontzettende domme dooddoener vind ik dat ik dit soort discussies....

Ik ben het zo met je eens.

https://www.youtube.com/watch?v=eZySyYZO5LU

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:31

jillaroo schreef:
Er is een meetinstrument voor de neusriem. Een stagiaire van de KNHS heeft die bij mij getest van het voorjaar op wedstrijd. Was op vrijwillige basis, ze vroeg alle combinaties of ze mee wilden werken.

Wat goed +:)+
Dit komt volgens mij van ISES, international society for equitation science. Die hebben echt goede dingen, interessante onderzoeken met dit soort praktische oplossingen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:08

Om een positief tegengeluid te geven, is mijn trainster vanmiddag met #zokanhetook aan de slag gegaan:

https://www.facebook.com/17741449575772 ... 6/?app=fbl

Zit je op Facebook en kun je hier iets mee, deel gerust jouw mooie plaatje onder het bericht, of deel het bericht zelf :)
Er staan alvast prachtige plaatjes tussen van mens en paard.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:58

Skippy01 schreef:
Om een positief tegengeluid te geven, is mijn trainster vanmiddag met #zokanhetook aan de slag gegaan:

https://www.facebook.com/17741449575772 ... 6/?app=fbl

Zit je op Facebook en kun je hier iets mee, deel gerust jouw mooie plaatje onder het bericht, of deel het bericht zelf :)
Er staan alvast prachtige plaatjes tussen van mens en paard.

heel mooi initatief. Ik ga er aan mee doen.

Ben het ook helemaal met haar bericht eens.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:16

Iemand vroeg me wat ik eigenlijk wilde zeggen. Volgens mij zeg ik dat juist: ik stel vragen, ik heb de antwoorden ook niet precies. En als ik een antwoord vind, is dat mijn antwoord wat bij mijn zienswijze past. Ik zou het mooi vinden als mensen zichzelf ook vragen gaan stellen en niet alleen iets aannemen omdat ze dat zo hebben geleerd. Ons ethisch denken ontwikkelt zich steeds. Vroeger vonden we slaven houden normaal, nu niet meer. Of racistisch denken. En nu vinden we speciesistisch denken normaal, maar niet iedereen vindt dat inmiddels meer. Mag je anderen (dieren) discrimineren op basis van het anders zijn? We voeren ook actie tegen het misbruik maken van olifanten voor toeristische ritjes. Ook olifanten worden al eeuwen door mensen gebruikt, maakt dat het ok? Of niet? Ik vind het belangrijke vragen en waar iemand een grens aanbrengt, tja, dat zal voor iedereen anders zijn. En wetgeving zal uiteraard uiteindelijk volgen, net als bij de slavernij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:26

josien_m_ schreef:
Iemand vroeg me wat ik eigenlijk wilde zeggen. Volgens mij zeg ik dat juist: ik stel vragen, ik heb de antwoorden ook niet precies. En als ik een antwoord vind, is dat mijn antwoord wat bij mijn zienswijze past. Ik zou het mooi vinden als mensen zichzelf ook vragen gaan stellen en niet alleen iets aannemen omdat ze dat zo hebben geleerd. Ons ethisch denken ontwikkelt zich steeds. Vroeger vonden we slaven houden normaal, nu niet meer. Of racistisch denken. En nu vinden we speciesistisch denken normaal, maar niet iedereen vindt dat inmiddels meer. Mag je anderen (dieren) discrimineren op basis van het anders zijn? We voeren ook actie tegen het misbruik maken van olifanten voor toeristische ritjes. Ook olifanten worden al eeuwen door mensen gebruikt, maakt dat het ok? Of niet? Ik vind het belangrijke vragen en waar iemand een grens aanbrengt, tja, dat zal voor iedereen anders zijn. En wetgeving zal uiteraard uiteindelijk volgen, net als bij de slavernij.

De eerste vraag die iemand moet stellen die zich met ethiek wenst bezig te houden zal moeten zijn wat ethiek nu precies in houdt. Ik zie dat men heel veel met het woord ethiek. Het wordt in veel opzichten gebruikt. Maar de uitkomst van of iets wel of niet etisch verantwoord is dat is mede afhankelijk van de input.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:12

josien_m_ schreef:
Ik zou het mooi vinden als mensen zichzelf ook vragen gaan stellen en niet alleen iets aannemen omdat ze dat zo hebben geleerd.

Feitelijk doet bijna iedereen dat. Zelf doe ik dat uiterraard ook. Veganisten hebben ook niet onhafhankelijk van elkaar het veganisme uitgevonden maar de meesten hebben de zienswijzen weer geleerd van anderen. Echte vrije denkers zijn er maar weinig. Die voelen zich dan ook over het algemeen tot geen enkele groepering aangetrokken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 05:49

josien_m_ schreef:
We voeren ook actie tegen het misbruik maken van olifanten voor toeristische ritjes. Ook olifanten worden al eeuwen door mensen gebruikt, maakt dat het ok? Of niet? Ik vind het belangrijke vragen en waar iemand een grens aanbrengt, tja, dat zal voor iedereen anders zijn. En wetgeving zal uiteraard uiteindelijk volgen, net als bij de slavernij.

Ik heb diverse ervaringen met olifanten in meerdere Aziatische landen van voor het 'not done' werd en kreeg niet de indruk van mishandeling. Wellicht dezelfde 'mishandeling' die de vegan-activisten in onze paardensport menen te zien?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:07

Natuurlijk krijg je niet de indruk van mishandeling. Denk je nou echt dat je dat zou zien als toerist?
Wat er vooraf gegaan is aan jouw ritje op een olifant dat wordt natuurlijk goed verborgen gehouden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:11

Supervixen schreef:
Natuurlijk krijg je niet de indruk van mishandeling. Denk je nou echt dat je dat zou zien als toerist?
Wat er vooraf gegaan is aan jouw ritje op een olifant dat wordt natuurlijk goed verborgen gehouden.

Besef je dat ze zo de anti-paardensportbeweging ook zullen proberen te indoctrineren?